Khamis, 29 November 2012

JANGAN KITA MENDAHULU TAKDIR ALLAH...ESOK LUSA ENTAH MATI...4 NEGERI YANG ADA TAK JUGAK HURA HARA...KATA TAK BONGKAK TAPI MENUDUH ORANG TAK PANDAI DARI KITA ...TAK BONGKAK KE...CAKAP MACAM ORANG TAK SEKOLAH DAN BELAJAR AGAMA...JANGAN CAKAP TAK SERUPA BIKIN

Monyet jatuh masih dipanggil monyet, tapi menteri jatuh…

Salmiyah Harun, 29 Nov 2012
KUALA LUMPUR: Sidang Mesyuarat Ketiga Penggal Kelima Parlimen Kedua Belas (2012) yang bermula 24 Sept lalu telah melabuhkan tirainya dengan ucapan penangguhan oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia (gambar).

Beliau dengan nada lembut, menceritakan pengalaman yang tidak dapat dilupakan sepanjang beliau menjadi Speaker Dewan Rakyat.

"Semasa upacara angkat sumpah, saya ada tegur seorang ahli parlimen yang tidak angkat tangan. Waktu itu saya tidak tahu bahawa beliau tidak boleh angkat tangan.

"Saya mohon maaf kepada Bukit Gelugor, lewat itu baru saya tahu beliau tidak boleh angkat tangan," katanya sambil memandang ke kerusi Bukit Gelugor.

Beliau juga berkongsi cerita yang pernah diceritakan oleh salah seorang ahli parlimen bahawa hidup seorang ahli politik lebih teruk dari monyet.

"MP itu beritahu saya, kalau monyet jatuh dari setinggi mana pun, di bumi mana pun ia masih dipanggil monyet.

"Tetapi bila seorang menteri jatuh dari kegemilangannya, tidak lagi dipanggil menteri dan YB lagi.

"Jadi fikir-fikirkanlah. Saya pun tidak tahu saya akan jadi pengerusi mesyuarat ini lagi selepas ini," ujarnya.

Di akhir ucapannya itu, Pandikar Amin sempat berseloroh apabila menyifatkan ahli parlimen yang berucap 'berapi-api' untuk meminta dicalonkan semula dalam PRU nanti.

"Sewaktu berbahas ada yang berapi-api ini mungkin minta untuk dicalonkan balik," katanya diikuti ketawa para ahli parlimen.

Namun, beliau berharap ahli parlimen yang sedia ada ini menjadikan pengalaman persidangan parlimen ke-12 sebagai panduan dan tidak lupa untuk memberi tunjuk ajar kepada ahli parlimen baru yang dilantik selepas ini.

Turut memberi ucapan terima kasih dan penghargaan kepada Pandikar Amin Ahli Parlimen Kuala Krai Dr Hatta Ramli bagi mewakili Pakatan Rakyat, Ahli Parlimen Tangga Batu Datuk Idris Haron dan Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim.

Jangan jadikan guru mangsa dendam politik

Hazayani Zakaria, 29 Nov 2012
KUALA LUMPUR: Persatuan Gerakan Pendidik Kebangsaan (Pendidik) memberi amaran kepada kerajaan Umno BN agar tidak menjadikan guru sebagai mangsa dendam politik mereka.
Presiden Pendidik, Normala Sudirman (gambar) berkata, tindakan tersebut hanya akan menambahkan kebencian guru kepada Umno BN.

"Mengapa ada campur tangan politik untuk kepentingan sesuatu parti terhadap pendidik yang bertanggungjawab mendidik anak bangsa," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai pemecatan kakitangan sementara Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Qatrun Nada Latfi, yang bertugas sebagai guru sementara di Labuan.

Pemecatan itu didakwa ada kaitan dengan tindakan beliau menghadiri ceramah Pakatan Rakyat yang disampaikan oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 15 September lalu.

Normala yang lebih dikenali sebagai Cikgu Mala juga berkata, Umno BN tidak berhak mengongkong kegiatan penjawat awam selepas waktu kerja.

"Selepas waktu kerja, seseorang itu berhak melibatkan dalam apa juga aktiviti selagi tidka melangar undang-undang.

"Mengikut Suruhanjaya Hak Asasi Manusia juga, sebagai seorang warganegara, seseorang berhak menyatakan sokongan mereka terhadap mana-mana pihak kerana ia termaktub dalam perlembagaan Malaysia," tegasnya.

Sehubungan itu, beliau berharap agar Qatrun terus konsisten menyatakan pendirian beliau.

"Pendidik simpati dnegan apa yang berlaku ke atas Qatrun dan berharap beliau istiqamah dalam pendirian dan prinsip beliau," katanya.

Qatrun yang bertugas di Sekolah Rendah Agama Islam Rancha-rancha, Wilayah Persekutuan Labuan disiasat 22 Oktober lalu dan menerima notis pemecatan yang akan berkuatkusa 1 Disember ini.

Bagaimanapun, notis yang diterima beliau pada 24 Oktober itu tidak menyatakan sebab-sebab pemecatan secara terperinci.

Sebelum pemecatan tersebut, Qatrun menerima panggilan daripada individu yang memperkenalkan diri sebagai orang kuat Umno Labuan pada 9 Oktober lepas.

Dalam panggilan itu, individu berkenaan memberi amaran kepada Qatrun Nada agar tidak terlibat dengan kegiatan politik pembangkang.

Royalti: Audit diminta semak akaun kerajaan pusat

Salmah Mat Husain, 29 Nov 2012

KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan akan menghantar surat kepada Ketua Audit Negara meminta menyemak akaun-akaun kerajaan Persekutuan berkaitan pembayaran royalti petroleum kepada Kelantan dan Terengganu.

Anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa berkata, di bawah Akta Tatacara Kewangan 1957 semua hasil-hasil kerajaan negeri dan Persekutuan mesti dimasukkan dalam akaun yang disatukan.

Katanya, hasil yang disatukan itu melibatkan cukai, hasil bukan cukai dan pendapatan bukan hasil.

Bagaimanapun sehingga kini kerajaan pusat yang menerima hasil daripada Petronas tidak memasukkan dalam akaun yang disatukan bagi negeri Kelantan dan Terengganu.

“Royalti lima peratus memang dimasukkan dalam akaun yang disatukan kerana ia diterima kerajaan Persekutuan

“Bagaimana pula wang ihsan dari dana kerajaan Persekutuan tidak dimasukkan dalam akaun wang yang disatukan,” ujarnya selepas mesyuarat Exco kerajaan negeri semalam.

Husam yang juga Pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Petroleum Kelantan berkata, Tatacara Kewangan 1957 menjelaskan setiap perbelanjaan kerajaan Persekutuan walaupun satu sen mesti mendapat kelulusan Dewan Rakyat dan Dewan Negara terlebih dahulu.

Beliau berkata, ia mesti dilakukan melalui pembentangan belanjawan atau belanjawan tambahan.

“Sebaliknya sepanjang wang ihsan dan dana Persekutuan diwujudkan tidak pula ada kelulusan dari Parlimen yang diperolehi.

“Jadi kerajaan Pusat melakukan satu kesalahan kerana tidak memasukkan wang ke dalam akaun yang disatukan,” katanya.

(Ikuti pendedahan lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang)

Pampasan RM207 bilion: Perwakilan PAU diminta bangkit

Harakahdaily, 29 Nov 2012
IPOH: Pemuda PAS mencabar perwakilan Perhimpunan Agung Umno (PAU) membangkitkan isu pampasan RM207 bilion untuk mangsa keretapi maut jika benar parti itu memperjuangkan hak orang Melayu.

Ini kerana, selepas lebih lapan tahun wang itu diterima kerajaan, sehingga kini wang pampasan dari kerajaan Jepun itu tidak diserahkan kepada mangsa atau waris mereka.

"Kami sekali lagi mencabar perwakilan Umno untuk membangkitkan persoalan ini di dalam ucapan-ucapan mereka di dalam POU 2012!" kata Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss, Naib Ketua, Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Anggota Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin mendakwa, kerajaan Jepun telah membayar RM207 bilion kepada kerajaan Malaysia untuk diserahkan mangsa atau waris yang terlibat dalam pembinaan landasan keretapi maut di Nong Pladuk di Kanchanaburi, Thailand ke Thanbyuzayat di Burma (kini Myanmar).

Landasan itu dibina sepanjang tempoh 1942 hingga 1946 yang melibatkan rakyat Malaysia dan hampir 70 peratusnya adalah berbangsa Melayu masih belum mendapat pembelaan.

Landasan keretapi sepanjang 415 kilometer dibina selepas penaklukan negara Jepun di Tanah Melayu dan Singapura dahulu.

Sebagai tanda kekesalan, kerajaan Jepun telah membayar wang itu sebagai pampasan kerana memaksa penduduk negara ini terlibat dalam pembinaan landasan itu.

Namun, walaupun diterima pada tahun 2004 lalu, sehingga kini wang itu tidak diserahkan kerajaan kepada mangsa atau waris.

"Dewan Pemuda PAS  tertunggu ucapan di dalam Perhimpunan Agung Umno (PAU) Malaysia 2012 kali ini yang akan membangkitkan keluh kesah rakyat negara ini kerana yang pernah terlibat menjadi mangsa seramai 72,000 orang," kata Raja Iskandar (gambar).

Ini bermakna Umno yang dikatakan membawa slogan ‘Janji Diterpati’ perlu memastikan pampasan yang telah diberikan oleh kerajaan negara Jepun pada tahun 2004 perlu diberikan kepada mangsa ataupun waris keluarga yang terlibat.

"Kami mendesak Umno yang menjadikannya sebagai teras membela bangsa Melayu membawa isu besar ini yang masih tiada kesudahan jika benar-benar ingin mengotakan janji-janji mereka," katanya.

Apa yang telah didedahkan oleh Datuk Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin di dalam Dewan Rakyat tempohari berkaitan sejumlah pampasan RM207 Bilion menjadi  persoalan sehingga kini yang masih tidak terjawab, tambah beliau.

"Persoalan kami, dimanakah ‘wang darah’ yang telah diserahkan oleh kerajaan negara Jepun tersebut sebagai pampasan kepada semua mangsa dan juga waris keluarga mereka yang terlibat sebagai buruh paksa ketika itu?

"Kenapakah Kerajaaan Malaysia tidak menjawab persoalan ini termasuk di dalam Dewan Rakyat sehingga kini?

"Kami mendesak mana-mana perwakilan Umno membangkitkan perkara ini," katanya.

Jesteru, jika tiada mana-mana perwakilan yang berani untuk membawa isu ini, terbukti Umno tidak mampu membela rakyat yang tertindas dan juga gagal menepati janji-janji mereka selama ini yang telah lebih 55 tahun memerintah negara, tegas beliau.

Peneroka Kesedar Lebir dilulus geran tanah

Salmah Mat Husain, 29 Nov 2012
KOTA BHARU: Setelah tinggal di kawasan rancangan kemajuan tanah Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) sejak 1980-an, akhirnya impian peneroka mendapat geran hak milik tanah menjadi kenyataan.

Seramai 86 peneroka Kesedar Lebir Gua Musang dilulus surat hak milik tanah pada mesyuarat Exco kerajaan negeri semalam.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa berkata, mesyuarat Exco juga turut meluluskan bagi mengazet Akta Tanah di bawah Seksyen 5 di bawah Akta Penempatan Beramai-Ramai (GSA 1960).

“Ia bertujuan memberikan hak milik kepada peneroka-peneroka di Felda Chiku 1 dan Felda Chiku 2 membabitkan kawasan seluas 1,291.06 hektar.

“Dengan menggazetkan akta tanah tersebut, peluang untuk memberikan hak milik kepada mereka yang terlibat di Felda Chiku 1 dan Felda Chiku 2 dapat dilaksanakan,” ujarnya selepas mesyuarat Exco.

Pada pertengahan tahun ini kerajaan negeri juga menyampaikan geran lot rumah dan kebun kepada peneroka serta penduduk bukan Islam yang tinggal di Gua Musang pada satu majlis yang diadakan di Dewan Sivik.

Sebelum itu pemimpin Umno menghasut dan cuba menghalang peneroka mengisi borang dan membayar premium tanah pada kadar yang minimum bagi membolehkan mereka mendapat geran hak milik tanah.

Dan sekarang peneroka bakal mendapat geran tersebut seperti dijanjikan kerajaan negeri tanpa termakan hasutan pemimpin Umno.

Husam berkata, geran-geran tersebut akan diberikan kepada peneroka dalam masa terdekat ini.
Najib ingatkan pemimpin Umno amal sikap rendah diri
Wartawan Sinar Harian
29 November 2012
Najib ingatkan pemimpin Umno amal sikap rendah diri
Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak ketika menyampaikan ucapan perasmian Perhimpunan Agung Umno 2012 ke-66 di Dewan Merdeka, PWTC Kuala Lumpur -Foto Bernama
KUALA LUMPUR - Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan pemimpin parti itu supaya bersikap merendah diri dan perlu terus berkhidmat serta rajin mendekati rakyat.

Menurut beliau, pengalaman Pilihan Raya Umum ke-12 merupakan pengalaman hitam buat Umno.

"Pilihan raya lalu sungguh pahit dan kelat dalam episod politik Umno.

"Dalam konteks ini, saya menyeru pemimpin bersikap wibawa. Bak kata orang tua-tua, ular yang menyusur akar, pastu tidak akan hilang bisanya.

"Kemenangan dalam pilihan raya akan datang bukan hanya bergantung pada pengundi setempat tetapi jentera di setiap jentera bahagian serta calon yang dipertandingkan," katanya dalam ucapan dasar Perhimpunan Agung Umno.

Kata beliau, landskap pilihan raya sudah berubah di mana dahulu, siapa pun diketengahkan oleh parti, adalah calon boleh menang.

"Hakikatnya tidak lagi. Kejayaan calon dalam pilihan raya kontemporari bergantung kepada penerimaan mereka yang hendak diwakili.

"Calon boleh menang yang dipilih haruslah mampu memberi nilai tambah, bukan sahaja diterima lingkungan parti, malah perlu disenangi masyarakat setempat sebagai pengundi.

"Mereka juga diharap dapat bekerjasama dengan pertubuhan-pertubuhan sukarela serta masyarakat madani kerana merekalah yang sebetulnya pengundi," katanya.

Najib turut mengingatkan semua ahlinya betapa pentingnya disiplin dalam sesebuah parti.

"Hal disiplin berorganisasi ini perlu dimengertikan baik-baik. Ia adalah tonggak yang menentukan kejayaan atau kegagalan.

"Intipatinya, disiplin berorganisasi adalah meletakkan kepentingan organisasi secara di atas..., di atas kepentingan individu," katanya.

Dalam ucapan tersebut, Najib mengingatkan supaya jika keputusan muktamad telah dibuat, ia perlu diterima dengan hati terbuka.

"Laksanakanlah dengan sebaik mungkin. Benarlah madah pemimpin besar dahulu, satu petua yang memang kecil, namun sangat sulit hendak diamalkan, itulah taat dan patuh kepada arahan," katanya.
Najib kecam Anwar 'Si Kitul moden' hina negara
SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
29 November 2012
Datuk Seri Najib Tun Razak
Datuk Seri Najib Tun Razak
KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim diibaratkan Si Kitul moden dan menghina intelek rakyat Malaysia kerana tanpa rasa malu mengadu kepada negara luar untuk menjadi pemerhati pilihan raya di negara ini.

"Waima, sudah 12 kali pilihan raya umum dijalankan di negara ini.

"Dah lebih separuh abad pun kita merdeka... tahulah kita selok belok negara sendiri. Persoalannya, selepas mereka menang di lima negeri pada pilihan raya lalu tiada pula rumah siap pahat berbunyi," sindir Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam ucapan dasar Perhimpunan Agung Umno 2012 hari ini.

Anwar sebelum ini meminta bantuan Australia untuk memastikan pilihan raya umum di negara ini berjalan secara bebas dan adil.

Bagaimanapun permintaannya itu ditolak  Menteri Luar Australia, Senator Bob Carr yang berkata, Australia  tidak boleh dan tidak akan mempengaruhi cara pilihan raya umum patut dilaksanakan di Malaysia.

Anwar juga dilapor memberitahu Carr beliua punya bukti tentang penipuan pendaftaran pemilih dan anomali lain dalam menghadapi pilihan raya itu.

Tindakan itu bingkas dibidas Najib yang mengatakan "kalau tidak pandai menari, janganlah lantai dikata jongkang jongkit."

"Misalnya, Suruhanjaya Pilihan Raya yakni SPR difitnah bertubi-tubi. Sehinggakan tunjuk perasaan dianjur.

"Kita tahu, mereka lakukan ini sebagai tindakan awal jangka. Sebab, seandainya mereka kalah dalam pilihan raya nanti, bukan faktor tidak mendapat sokongan rakyat akan dibangkitkan namun, pihak SPR lah yang akan disalahkan dan dianggap tidak adil serta tidak berwibawa," kata Najib.

Najib juga dalam ucapan lebih satu jam itu turut melabel Anwar yang pernah bertindak sebagai Menteri Kewangan ketika dalam kerajaan sebagai "sesumpah politik" dan bukan lah pengurus ekonomi yang cekap.

"Beliaulah yang menggunapakai dasar maya Dana Kewangan Antarabangsa atau IMF bagi menangani krisis ekonomi ketika itu.

"Semua orang mengetahui IMF masa tersebut diketuai oleh sahabat karibnya. Tindakan beliau memotong perbelanjaan pembangunan serta menaikkan kadar faedah di saat-saat keyakinan pasaran menurun dan memerlukan suntikan oleh Kerajaan telah menyebabkan kesengsaraan kepada rakyat terbanyak khususnya masyarakat perniagaan," kata Najib.

Orang seperti selayaknya dipanggil sebagai lidahnya bercabang, ujar beliau.

"Jelasnya, tiada orang boleh meneka watak sebenar beliau yang secara terang-terang mendukung usaha menjamin keselamatan Israel.

"Akan tetapi, apabila kerajaan membentang usul mengecam Israel di Parlimen... dah... dia menyokong pulak...heran..heran...," tambah Najib.
Najib: BN paling layak terus perintah Malaysia
SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
29 November 2012
Najib: BN paling layak terus perintah Malaysia
Datuk Seri Najib Tun Razak menunjukkan lambang BN selepas ucapan perasmian beliau pada Perhimpunan Agung Umno 2012 di PWTC- Foto MUHAMMAD ZULFADHLI AHMAD ZAKI
KUALA LUMPUR - Jangan cuba-cuba mahu bereksperimen untuk menukar kerajaan  dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) kerana Barisan Nasional (BN) merupakan parti yang terbukti relevan sepanjang zaman sebagai pilihan utama, kata Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak. 
"Semenjak lebih 50 tahun lalu, parti Perikatan dan kemudiannya Barisan Nasional secara tali temali, menerajui negara tercinta ini dengan membawa perubahan dan pembaharuan bukan pada kadar berdikit malah dengan lonjakan berganda dengan Keberterusan Transformatif," katanya dalam ucapan dasar Perhimpunan Agung Umno ke-66 di Dewan Merdeka, hari ini.
[UCAPAN DASAR PRESIDEN UMNO 2012]

Menurut Najib, BN  sebagai parti pemerintah pada hari ini sentiasa bergerak ke hadapan dengan pelbagai kaedah demi memenuhi kehendak rakyat.
"Pokoknya kita pada tiap ketika mendepani kelok zaman dengan membuat perubahan yang tepat pada masanya," ujar Najib.
Meskipun katanya, jarum-jarum politik pembangkang mencucuk rakyat untuk memberi peluang kepada pembangkang, "ini adalah risiko yang amat tinggi kerana masa depan negara, keluarga dan anak-anak kita terlalu berharga untuk dijadikan bahan uji kaji."
Najib kemudian menyindir pembangkang yang menabur pelbagai janji manis dalam misi merampas tampuk pemerintahan. 
"Jika pada peringkat janji lagi sudah tidak boleh dipegang dan dipercayai, maka lebih selamat untuk para pengundi agar menjauhi parti tersebut," kata Najib.
Najib pelik Pas sanggup doakan kehancuran Umno
SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
29 November 2012
KUALA LUMPUR - Pembangkang hari ini ditempelak Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak kerana sanggup mendoakan kecelakaan Umno meskipun saudara sesama akidah. 
Waima katanya, kerajaan Umno-Barisan Nasionalah yang memartabatkan agama Islam di negara ini sehingga membolehkan Islam diamalkan sebagai cara hidup syumul di negara ini. 
"Dek kerana itu, tuduhan-tuduhan oleh pihak tertentu bahawa Umno parti nasionalis yang sekular amatlah tersasar. 
"Adakah sebuah parti yang menguruskan ehwal pentadbiran negara seperti Umno dengan begitu cemerlang layak dituduh sebagai tidak Islamik dan dinista semahunya?," soal Najib. 
Negara baru-baru ini digemparkan dengan doa Ko BN dalam satu himpunan anjuran pembangkang dua minggu lalu. 
Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kemudiannya berkata, doa seumpama itu dibolehkan untuk mereka yang teraniaya. 

"Alangkah peliknya perbuatan mereka ini. Dalam detik-detik saudara kita di Gaza sedang ditimpa musibah dan begitu memerlukan solidariti umat, mereka di sini pula sibuk mahukan kejatuhan orang lain," ujar Najib.
'Kalau menang, 100 tahun lagi negara bawah BN'

Seorang perwakilan di Perhimpunan Agung Umno ke-66 menyatakan keyakinannya bahawa BN akan mentadbir negara sehingga 100 tahun akan datang sekiranya parti itu beroleh kemenangan dalam pilihan raya umum akan datang.

Dalam ucapannya, Perwakilan Wilayah Persekutuan Datuk Yahya Mat Ghani turut memberi amaran bahawa parti itu akan berdepan dengan penghinaan sekiranya tewas.

"Kalau menang pilihan raya umum ke-13, 100 tahun lagi pasti dibawah BN.

"Kalau kalah, na'uzubillah, bukan sahaja presiden, timbalan presiden dan naib-naib presiden akan menangis, tetapi pejuang Umno akan mengalirkan air mata dan anak cucu kita esok yang mewarisi perjuangan kita, dia lihat Umno, mereka hina dan caci (kita).

"Ayuh bangun, bangkit untuk terus berjuang, kekalkan kuasa demi anak cucu kita," katanya ketika membahaskan usul ucapan dasar presiden.
Ketua Umno bahagian Batu itu seterusnya berkata beliau melihat PAS sebagai parti yang "lemah" dan "tidak popular" kerana terpaksa menukar pendirian negara Islam kepada negara berkebajikan.

Dakwanya, PAS terpaksa bertindak demikian kerana ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak bersetuju dengan negara Islam.

Dalam ucapannya, beliau meminta mursyidul am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat supaya menyatakan sama ada Umno yang memperjuangkan tanah air, agama dan bangsa boleh dianggap sebagai parti "bukan Islam" atau murtad.

"Oleh itu kita berharap doa yang dibacakan oleh mereka dahulu, dibalikkan kepada mereka. Ini yang sepatutnya," katanya yang turut membangkitkan isu mengenai ucapan naib presiden PKR Nurul Izzah Anwar berhubung isu kebebasan beragama.

Turut berucap, perwakilan Melaka Datuk Hasnoor Sidang Husin yang menyifatkan PAS sebagai "parti komersial yang bermatlamatkan Putrajaya".

"Ulama-ulama mereka menjadi bisu. Isu yang dibangkitkan, yang merosakkan hubungan dengan PKR, DAP, walaupun isu yang dibangkit ada kebenaran, PAS memilih memecat pemimpinnya sendiri," katanya.

Beliau memberi contoh dua pemimpin parti itu Datuk Hasan Ali yang dipecat dan Nasharuddin Mat Isa yang dipinggirkan kerana menyeru kepada perpaduan umat Islam.

Katanya, walaupun PAS mengambil tindakan seperti itu, golongan ulama dalam parti berkenaan dakwanya membisu terhadap kenyataan pemimpin Pakatan Rakyat, antaranya, berkaitan isu hudud dan kebebasan beragama.
'Porak-peranda' jika Pakatan ambil alih - TPM

Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pemimpin BN tidak bermaksud untuk menakut-nakutkan masyarakat umum apabila membangkitkan mengenai keadaan "porak-peranda" yang didakwa akan berlakuk sekiranya Pakatan Rakyat mentadbir negara.

Dalam ucapannya sendiri, beliau juga tidak menyebut mengenai tragedi 13 Mei tetapi merujuk kepada "pertembungan ideologi yang agak berbeza besar" di antara parti dalam Pakatan yang didakwanya akan menjejaskan pentadbiran.

"Saya tak sebut begitu (13 Mei), tiada siapa sebut tentang 13 Mei. Maksud kita, keadaan akan porak-peranda kerana parti ini mempunyai pertembungan ideologi yang agak berbeza besar.

"Kalau begitu, boleh rakyat bayangkan kalau mereka duduk semeja, macam mana nak setuju dalam menentukan hala tuju negara pada lima tahun ke depan kalau mereka mentadbir negara.

"Sedangkan di peringkat negeri yang mereka kuasai pun kita tengok ada pertembungan yang nyata. Konflik itu agak jelas," kata Muhyiddin.

"Jadi peringatan BN dan pemimpin BN terhadap ini bukan nak menakut-nakutkan tapi ini jelas. Kita tak boleh mempermainkan dan memperjudi masa depan hanya kerana kita nak mencuba," katanya.

Beliau berkata demikian apabila ditanya sama ada beliau bersetuju dengan teks ucapan ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang menimbulkan kebimbangan bahawa peristiwa 13 Mei mungkin berlaku sekiranya Umno kehilangan kuasa.

Beliau ditanya demikian dalam sidang media selepas perasmian persidangan Perhimpunan Agung Umno ke-66 oleh Presiden Datuk Seri Najib Abdul Razak hari ini.
Selain Muhyiddin, presidennya Datuk Seri Najib Razak turut mempertegas perkara sama ketika menyampaikan ucapan dasar pagi ini.

Najib berkata, tindakan memberi peluang untuk Pakatan mentadbir negara adalah seperti "mengamanahkan tikus membaiki labu" dan "mempercayai serigala menjaga biri-biri".

"Kita ada mendengar pendapat yang mengatakan, apa salahnya memberi peluang kepada pembangkang untuk menang bagi dinilai kemampuan dan keupayaan mereka mengurus negara dan rakyat.

"Namun, ini adalah satu risiko yang amat tinggi kerana masa depan negara, keluarga dan anak-anak kita  terlalu berharga untuk dijadikan bahan uji kaji," kata Najib.

Muhyiddin juga berkata, parti itu kini bersedia untuk menghadapi pilihan raya yang bakal diadakan tidak lama lagi.

"Sikap ahli Umno sebahagiannya sudah sedar. Disember ke, Januari, Februari atau Mac kita sudah bersedia. Atau seperti kata presiden tadi mungkin hujung bulan empat (April).

"Dari segi parti kita memang bersedia. Tak perlulah media nak berteka-teki lagi," katanya.
Pemerhati perhimpunan Umno meninggal mengejut

Seorang pemerhati Umno dari Padang Besar, Perlis tidak berkesempatan mendengar amanat Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak pada Perhimpunan Agung Umno hari ini, apabila meninggal dunia secara mengejut kerana sakit tua.
  
Wan Othman Yaakob, 60, anggota jawatankuasa Umno bahagian Padang Besar yang berasal dari Kampung Alor Tampang, Jalan Bukit Keteri, Perlis, mengadu sesak nafas di lobi hotel penginapannya di Jalan Raja Laut pada pukul 6.30 pagi.
  
Allahyarham kemudian dibawa ke biliknya oleh rakannya sebelum rebah dan meninggal dunia, kata jurucakap hotel itu kepada Bernama.
  
Beliau berkata pihaknya kemudian menghubungi Hospital Kuala Lumpur yang menghantar sebuah ambulans dan pegawai perubatan mengesahkan Wan Othman telahpun meninggal dunia.
  
Katanya Wan Othman dilaporkan sedang bersiap sedia untuk ke Pusat Dagangan Dunia Putra bagi mengikuti majlis perasmian perhimpunan itu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Zainuddin Ahmad mengesahkan menerima laporan mengenai kematian Wan Othman pada pukul 7.45 pagi.

Beliau berkata anggota perubatan HKL mengesahkan Wan Othman meninggal dunia akibat sakit tua, dan jenazahnya dibawa pulang ke Perlis oleh keluarganya untuk dikebumikan.
  
Sementara itu, semasa majlis perasmian perhimpunan agung berkenaan, Pengerusi Tetap Umno Tan Sri Badruddin Amiruldin memaklumkan kepada para perwakilan mengenai kematian Wan Othman dan perwakilan ke perhimpunan itu menyedekahkan Al-Fatihah kepada roh Allahyarham.

- Bernama   
VP Umno: Isu bekas IGP, Deepak untuk alih tumpuan

Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata dakwaan baru oleh bekas ketua polis negara Tan Sri Musa Hassan dan ahli perniagaan Deepak Jaikishan merupakan usaha untuk mengalihkan tumpuan daripada perhimpunan agung Umno yang sedang berlangsung.Katanya, isu berkenaan timbul ketika persidangan Umno berjalan dengan lancar dalam persediaan parti untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

"Jadi sekiranya ada mana-mana pihak yang nak cuba mengalihkan pandangan kita dengan isu sampingan, saya rasa bukan saja ahli Umno tapi saya harap orang ramai pun jangan terkeliru kerana ada pertimbangan lain dalam pemikiran dan juga agenda mereka," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai dakwaan yang ditimbulkan Deep dan Muda ke atas pemimpin Umno.

Musa mendakwa Hishammuddin campurtangan dalam pasukan polis semasa PDRM berada bawah pimpinannya.

Deepak pula, yang berpatang arang dengan keluarga perdana menteri, mendakwa beliau membayar keluarga Datuk Seri Najib Abdul Razak sejumlah yang tidak didedahkan untuk campurtangan perdana menteri bagi membolehkannya menjadi satu pihak dalam satu perjanjian projek Kementerian Pertahanan.

Ditanya mengenai dakwaan Musa, menteri dalam negeri itu berkata perkara itu telahpun dibangkitkan dan dijawab sebelum ini, dan seterusnya mempertikaikan mengapa perkara itu ditimbulkan pada masa ini.

"Anda boleh lihat semula apa yang dijawab sebelum ini kerana ia melibatkan isu sama. Jika anda lihat pada jawapan saya di Parlimen dan apa yang dijelaskan menteri dalam negeri dan IGP, ia kekal begitu," katanya.

Turut hadir dalam sidang media itu ialah dua lagi naib presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan juga Datuk Seri Shafie Apdal.

Ahmad Zahid enggan mengulas ketika ditanya mengenai dakwaan Deepak berhubung sumbangan kepada Najib ketika Najib menjadi menteri pertahanan.

P’raya lebih telus jika ada pemerhati antarabangsa

Salmiyah Harun, 29 Nov 2012
KUALA LUMPUR: Tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang hanya mengundang pemerhati negara Asean untuk memantau Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang, terus dipersoal.

Ahli Parlimen Kuala Krai Dr Mohd Hatta Ramli berkata, SPR tidak perlu bimbang jika mereka membuka peluang kepada pemerhati antarabangsa untuk memantau PRU negara ini.

Beliau yang juga Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, berkata, dengan memanggil pemerhati antarabangsa sebenarnya akan memperkayakan sistem pilihan raya negara ini yang telus di mata dunia.

"Apa yang SPR takut? Kita sepatutnya buka kepada antarabangsa dan buka kebenaran kepada sesiapa sahaja.

"Kalau kita, kononya guna media yang bebas, sistem yang adil, lantai yang sama rata, kenapa perlu takut?" katanya dalam sidang media.

Beliau tidak menolak usaha SPR memanggil pemerhati Asean bagaimanapun usaha ini boleh diperluaskan ke negara antarabangsa.

Sebelum ini Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar menegaskan adalah tidak wajar menjemput kerajaan asing datang campur tangan dalam urusan menentukan proses pemilihan kerajaan di negara ini.

Beliau berkata demikian setelah Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta SPR mengundang kerajaan Australia sebagai pemantau bebas bagi memastikan pilihan raya nanti bebas dan adil.

"Motif Ketua Pembangkang ialah untuk menanamkan satu perasaan simpati, yang mereka (parti pembangkang) adalah 'underdog' di kalangan para penyokong, rakyat am khususnya pengundi atas pagar dan pihak luar. Ini adalah rangka dan agenda perancangan yang rapi.

"Motif kedua Anwar ialah untuk mendapat tarikan dan simpati dunia dan pihak antarabangsa supaya tekanan demi tekanan akan datang untuk Malaysia," dakwanya.

Maafkan kesilapan lalu, Najib mahu BN dikekal
Wartawan Sinar Harian
29 November 2012
Najib minta maaf kesilapan lalu, mahu rakyat terus sokong BN
Najib memeriksa perbarisan sempena perasmian Perhimpunan Agung Umno 2012, hari ini. - Foto Sinar Harian oleh Rosli Talib
KUALA LUMPUR - Sambil menegaskan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) bukan "pilihan raya yang biasa", Datuk Seri Najib Tun Razak meminta maaf atas kekhilafan yang wujud masa-masa lalu.

Dilihat cuba menjelaskan bahawa pengundi tidak sewajarnya menghukum atas kesilapan dan kelemahan yang wujud sebelum ini pada PRU13, Presiden Umno berkata, "bumi mana tak ditimpa hujan, laut mana tidak bergelora, bahagian dunia manakah yang wujudnya orang, atau pimpinan, atau persyarikatan atau parti yang tidak pernah tersandung atau tersalah."

"Di atas segalanya, sebagai kepimpinan parti dan kerajaan, kami menyusun jari nan sepuluh memohon maaf atas kekhilafan," kata beliau yang awal tahun ini pernah menzahirkan perkara yang sama di Selangor dan Kedah.

[UCAPAN DASAR PRESIDEN UMNO 2012]

Dalam ucapan dasar yang disampaikan pada Perhimpunan Agung Umno 2012 di Dewan Merdeka, Najib berkata, Umno tidak akan membiarkan negara ini hancur dan runtuh di sebabkan tindak tanduk pihak yang mentabur fitnah.

"Sudah barang pasti Umno tidak akan membiarkan semua itu berlaku. Jika kita kehilangan harta, ia boleh dicari ganti. Jika kita hilang darjat kedudukan, ia dapat dipulih semula.

"Tetapi, jika kita kecundang dalam perjuangan ini, kita sudah tidak punya apa-apa lagi. Kita akan melukut di tepi gantang. Akhirnya, terbangsat dan merempat di tanah sendiri," kata beliau dalam ucapannya yang mengambil masa hampir 90 minit.

Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) berkata, PRU13 ini bukanlah satu pilihan raya yang biasa. Ia merupakan titik penentu kepada destini rakyat dan negara.

"Pilihan raya inilah yang akan mencorakkan rupa wajah Malaysia hari esok untuk ditinggalkan pada anak-anak kita.

"Antara sebuah Malaysia yang maju  berteraskan nilai serta matlamat dikongsi bersama, atau, Malaysia yang mundur terpisah oleh tembok ghaib dipalit rasa prasangka dan prejudis," kata beliau.
Najib menambah, hasil kerja keras setiap generasi telah membentuk Malaysia, yang dikagumi rakan dan dihormati taulan.

"Siapa menjangka bumi yang sarat  dengan segala rencam ini, mampu melepasi, apatah lagi berjaya menangani cabaran bernegara.

"Pilihannya juga amat jelas, untuk kita melihat anak-anak tanpa mengira kaum mahupun agama berhilai ketawa, membesar dan berlibur bersama-sama, atau didewasakan dengan kebencian yang membara.

"Di satu sudut, jalan mulia yang telah terintis semenjak merdeka, bersiram darah, bermandi air mata dan dibasahi keringat para patriot sepanjang zaman," katanya lagi.

Najib berkata, beliau selaku Presiden Umno bersama-sama timbalanya serta seluruh saf kepimpinan parti, bersumpah dengan nama ALLAH dan Rasul-Nya, berikrar dan berjanji, terus mendahulukan kesejahteraan rakyat, terus memartabat rumpun Melayu, terus membenteng akidah umat dan terus memelihara agama Islam.

"Walau apapun rintangan yang melanda, biar apapun cabaran menghalang, Umno tidak akan berpulang walau setapak, Umno tidak mungkin berpatah jalan.

"Umno takkan berdalih dalam menjulang sebuah kebaktian. Umno dan Barisan Nasional akan mara di barisan hadapan, menghadapi musuh dari luar mahupun dalam," katanya lagi.

Malah kata beliau, pihaknya akan menggunakan segala kudrat yang ada bagi memenangani hati dan fikiran rakyat di gelanggang demokratik.

"Kita akan bersaing untuk setiap undi,  kita akan berusaha untuk meyakinkan setiap rakyat Malaysia, kita juga akan mengetuk setiap pintu hati dan membuka setiap gerbang harapan.

"Kita percaya, rakyat Malaysia berhak mendapat kerajaan yang terbaik dan kita yakin bahawa, Umno dan Barisan Nasionallah yang mampu untuk menawarkan yang terbaik untuk rakyat Malaysia," kata beliau.




Ada orang di belakang Deepak - Husam Musa

Harakahdaily, 29 Nov 2012

KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa (gambar) yakin, ada pihak lain di belakang kenyataan 'eksplosif' Deepak Jaikishan kepada Harakahdaily semalam.

"Saya yakin, Deepak tidak berani membuat kenyataan jika beliau tidak mendapat apa-apa jaminan oleh sesiapa. Bermakna, ada pihak dalaman menggerakkan tindakan Deepak," kata Husam dalam kenyataannya.

Kenyataan yang disiarkan dalam lamannya, Husam.com itu mencadangkan agar, "Umno melepaskan Najib".

"Melepaskan Najib sebelum pilihanraya mungkin menaikkan sedikit harapan UMNO untuk meneruskan survival - di atas premis PM baru akan sentiasa membawa harapan baru," kata Husam dalam kenyataannya.

Deepak, katanya, bukan ahli politik tetapi kenyataannya  dibuat menjelang Perhimpunan Agung Umno - menampakkan pertimbangan politik telah diambil kira.


Berikut adalah kenyataan penuh Husam.

Kenyataan Terbuka Deepak Jaikishan: Hayat Politik Najib Berakhir Sebelum PRU 13?


Kenyataan terbuka Deepak Jaikishan yang dibuat secara berasingan dengan tiga media alternatif, sarat dengan implikasi besar dan perhitungan strategik.

Ia dibuat menjelang Perhimpunan Agung UMNO di mana Najib akan berucap merasmikannya. Kenyataan Deepak sepenuhnya tertuju kepada Najib.

Deepak mengaitkan keluarga Perdana Menteri secara langsung dan tidak langsung dengan isu pembunuhan Altantuya - sehingga bagi insan waras - Najib sudah dalam kandang tersangka sebagai terbabit dalam apa jua cara.

Najib harus mengambil langkah memberikan penjelasan  sepenuhnya. Jika tidak, selain dirinya, UMNO adalah pihak yang akan terkesan. Sedangkan pilihanraya sangat hampir. Najib tidak boleh lagi berdiam diri atas falsafah 'diam itu emas'.




(Gambar: Kenyataan Deepak dalam tiga media semalam)

Kenyataan Deepak sangat serius kesannya :

1. "Sebenarnya dia (Bala) bukan marah dengan kita. Dia marah orang yang telah janji dengan dia. Bukan saya".

"Saya rasa selepas semua inilah, apabila ia sudah terdedah, kita telah dianggap bersalah kerana tidak dapat memuaskan semua kehendak Bala. Sebenarnya bukan kita yang terlibat dalam masalah ini, bukan kita yang terlibat dalam kes Altantuya. Kita pada malam itu menolong saja tetapi dipersalahkan kerana tidak dapat memenuhi kemahuan-kemahuan Bala".

2.   "Saya rasa kes ini tidak akan senyap sehingga kes Altantuya selesai dengan adil. Bagi saya, dunia ini dikuasai oleh Tuhan Yang Maha Esa. Saya rasa selagi kes ini tidak selesai, perkara ini tidak akan terhenti".

3.  "Sebenarnya, selepas perkara ini berlaku, mereka telah mengambil tindakan cuba mensenyapkan saya. Cara dia bertindak bukan sebagai kawan yang telah menolong kawan, tetapi hadiah yang dihantar adalah hantar 50 orang penguatkuasa kerajaan datang melawat, masa kes Bala terdedahlah. Jadi kita pun tahulah pada ketika itu, Najib is sitting Prime Minister. Dihantar pula 50 orang penguatkuasa datang dan angkut lima enam lori".

4. "Jangan makan kawan. Jadi tindakan yang dibuat untuk kawal situasi dengan hantar 50 penguatkuasa untuk menyeyapkan kita, supaya kita senyap, jangan cakap. Kita tahulah, ini bukan kawan. Kalau macam ini, baik hari itu bagi dia tenggelam".

5. "Bagi saya cerita ini tidak akan selesai sehingga Altantuya dibicarakan dengan adil dan mendapat hak dia. Kita tidak mahu dilibatkan. Sangat jelas  penglibatan kita pada malam itu hanya tolong kawan dan SD itu sendiri dibuat oleh peguam mereka".

Setiap satu dari kenyataan ini adalah ekplosif. Semuanya dengan jelas tertuju kepada isu pembunuhan Altantuya dan PM dan  keluarganya dengan beraninya dilibatkan.

Bagaimana Najib akan menerajui UMNO/BN menghadapi pilihanraya paling genting dengan isu peribadi membelit dirinya?

Adakah UMNO sanggup mempertahankan Presiden mereka jika mereka sedar survival UMNO ditambah beban oleh   isu peribadi Presiden partinya, ketika UMNO sendiri tercungap-cungap keletihan?

Semua perkembangan, termasuk isu Scorpene yang semakin membarah dan kenyataan akuan bersumpah Bala yang terus hidup, menunjuk kepada terbebannya UMNO dengan isu peribadi Najib.

UMNO mempunyai pilihan.

Melepaskan Najib sebelum pilihanraya mungkin menaikkan sedikit harapan UMNO untuk meneruskan survival - di atas premis PM baru akan sentiasa membawa harapan baru.

Saya yakin, Deepak tidak berani membuat kenyataan jika beliau tidak mendapat apa-apa jaminan oleh sesiapa. Bermakna, ada pihak dalaman menggerakkan tindakan Deepak.

Deepak bukan ahli politik tetapi kenyataannya  dibuat menjelang Perhimpunan Agung Umno - menampakkan pertimbangan politik telah diambil kira.

Najib ternyata sudah begitu lemah dan hayat politiknya kini bergantung kepada ihsan rakan separtinya tidak mengambil apa-apa langkah susulan.  Satu kenyataan oleh Tun Dr. Mahathir atau Muhyidin cukup untuk menamatkan hayat politik Najib sebelum PRU 13.

Malaysia tentunya sangat malang mempunyai PM selemah itu dan terbelit dengan isu sekejam itu.

Malaysia tidak akan terasa aman selagi Perdana Menterinya tidak dibersihkan dengan isu pembunuhan Altantuya oleh satu badan bebas.

Najib yang benar-benar tidak bersalah harus mengizinkan pihak ketiga yang bebas menyiasat isu ini secara menyeluruh.

Jika tidak, kenyataan Deepak dan Bala adalah benar dan kita juga dalam bahaya!



Husam Musa
Naib Presiden PAS
28 November 2012

LAPORAN BERKAITAN


Deepak ditekan letakkan jawatan 26 syarikatnya

Perpaduan Umno, Muhyidin, Deepak dan Rosmah

Cerita sebenar Deepak Jaikishan kawan Rosmah

Kenyataan Deepak: SAMM tuntut kes Altantuya dibuka semula

'SD kedua Bala gagalkan rancangan pengakuan pembunuhan Altantuya'


Akuan Bersumpah (SD) kedua yang dibuat secara tergesa-gesa oleh penyiasat persendirian (PI) P Balasubramaniam, untuk menarik balik tuduhan awalnya yang mengaitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan Altantuya Shaariibuu, adalah sebahagian daripada usaha untuk menggagalkan satu pengakuan yang dirancang berhubung pembunuhan wanita Mongolia itu, dakwa ahli perniagaan Deepak Jaikishan.

p balasubramaniam private investigator altantuya murder case 040708SD pertama, dakwanya, adalah permulaan sebelum salah seorang
daripada individu yang terlibat dalam pembunuhan itu, membuat pengakuan dan mendedahkan siapa yang telah mengarahkan pembunuhan itu, tetapi personaliti yang dinamakan dalam SD pertama, telah bertindak menghalangnya daripada berlaku.

Berikut adalah petikan daripada sidang akhbar  Deepak mengenai perkara itu di Kuala Lumpur petang semalam:

Tiada ulasan: