Sabtu, 24 November 2012

MAKNA DAH ROSAK....BOLEH TUKARLAH....AGAK2 BANYAK PENYELEWENGAN TAK...BANYAK SONGLAP TAK....BANYAK TIPU TAK.... MUNGKIN BANYAK TAK...BANYAK MAKSIAT TAK ....DLL...RASA2 BOLEH TUKAR KOD....

PM: Kalau tak rosak, tak payah tukar kerajaan

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menegaskan bahawa tidak perlu perubahan kerajaan di Malaysia kerana pentadbiran sekarang telah menjadinya sebuah negara yang dicemburi banyak negara lain.

elderly woman at barisan 1malaysia gatheringMerujuk kepada Arab Spring, beliau berkata, rakyat Malaysia tidak
boleh membenarkan pemberontakan seumpama itu berlaku di sini.

Oleh itu, katanya, mengapa hendak membaiki kerajaan yang ada jika ia tidak rosak, malah Malaysia dicemburi banyak negara lain.

Menurutnya, jika Malaysia sebuah negara yang gagal, masakan orang Bangsamoro (umat Islam di selatan Filipina) pandang ke Malaysia untuk mewujudkan keamanan selepas 40 tahun pertumpahan darah di sana.

Najib berkata demikian kepada kira-kira 2,000 orang di perhimpunan NGO yang ditaja oleh kerajaan - Himpunan Barisan 1Malaysia - di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

barisan 1malaysia gathering pwtc makciksPM berkata situasi di negara-negara yang mengalami perubahan rejim
semasa Spring Arab adalah jauh berbeza dari Malaysia di mana para belianya "penuh dengan harapan masa depan yang jauh lebih baik daripada hari ini".

Beliau berkata, kerajaan juga telah menyediakan pelbagai insentif kepada rakyat, dan boleh memberi lebih banyak lagi jika negara ditadbir dengan baik.

barisan 1malaysia gathering pwtc crowdMenurutnya, kerajaan telah menaikkan gaji, elaun dan pencen, memberi Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 1, BR1M 2, yang juga diberi kepada orang bujang, malah diberikan tayar kereta percuma.

Malah, katanya, lebih banyak boleh diberikan pada masa hadapan dengan syarat negara ditadbir dengan baik.

Dan ini, katanya, tidak boleh dilakukan melalui "janji kosong" yang menurutnya seperti yang disebutkan dalam manifesto pembangkang Buku Jingga.

"Atau Buku Jing-gay, tapi itu orang lain kata, bukan saya kata," kata Najib secara berseloroh. [Baca berita penuh]
Sementara itu, Bernama melaporkan Najib mengingatkan semua pihak khasnya pembangkang agar tidak cuba melibatkan campurtangan asing dan membawa budaya negatif dari luar yang boleh merosakkan potensi dan masa depan Malaysia sebagai sebuah negara.

Menyelar tindakan yang disifat memalukan negara itu, Perdana Menteri berkata potensi Malaysia tidak wajar dirosakkan dengan kemasukan anasir luar kerana negara ini penuh dengan pengharapan dan mempunyai masa depan yang lebih baik daripada apa yang dimiliki hari ini.
   
"Kita sudah ada yang baik di sini...'why fix when it is not broken' (kenapa nak betulkan jika tidak ada yang salah)," katanya.

Najib berkata Malaysia kini menjadi contoh kepada banyak negara malah ada yang mencemburui kejayaan dan pencapaian negara namun ada pihak di dalam negara yang sengaja mencari kesalahan kerajaan untuk dijaja ke negara luar.
   
"Jangan cakap dalam negeri, orang Bangsamoro pun hendak berdamai pandang ke Malaysia, (selama) 40 tahun, lebih 100,000 orang sudah mati, tapi kata putusnya pada Malaysia.

"Di sini ada orang cari salah pada kita, (sedangkan) yang lain lagi teruk. Di Amerika Syarikat pilihan raya presiden pun banyak masalah, pengundi tidak ada nama di tempat mengundi, keputusan lambat, tetapi tidak ada pihak yang kata ada penipuan besar, pemilihan (Presiden Barack) Obama bagi penggal kedua tidak sah, tidak ada...," katanya.
   
Sambil menempelak pembangkang yang sering mempersoalkan dan mempertikai kerajaan, Najib berkata mereka bagaimanapun mendiamkan diri apabila barisan pembangkang berjaya merampas lima negeri daripada Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-12 pada 2008.
   
"Jadi jangan minta negara luar campurtangan, jangan bagi malu kepada negara kita. Kita sudah buat yang terbaik untuk Malaysia tapi dia pergi Australia untuk minta campurtangan, nasib baik Australia tidak ikut," katanya, merujuk tindakan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilaporkan meminta bantuan Australia untuk memastikan pilihan raya umum bebas dan adil di Malaysia.
   
Australia bagaimanapun menolak rayuan itu serta menegaskan bahawa negara itu tidak akan mempengaruhi cara pilihan raya umum patut dilaksanakan di Malaysia.
   
"Dia tahu kita ada hubungan baik, dia tahu pemimpin kita, dia kenal. Ini dia (Anwar) pergi sana cucuk sana, cucuk sini.

"Kita jangan jadi macam itu, kita ada peluang dan masa depan yang cukup baik jadi fikirkanlah untuk masa depan anak-anak kita," tegasnya.

Menyedari sokongan rakyat tidak lagi tertumpu hanya kepada parti-parti siasah, Najib berkata realiti baru politik yang didukung perkembangan teknologi maklumat menuntut kerajaan untuk mengukuhkan hubungan dengan badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan masyarakat umum.

"Sebab itu kita mengiktiraf NGO kerana Barisan Nasional (BN) faham masa depan negara bergantung kepada permuafakatan bersama NGO dan masyarakat madani yang seharusnya dibawa bersama sebagai rakan kongsi untuk mencapai matlamat
mentransformasikan negara," katanya.

Menegaskan BN bukanlah parti yang kaku, Najib berkata kerajaan bersedia melakukan perubahan untuk membawa kejayaan lebih besar kepada negara.
   
"Kita telah membuktikan tidak semestinya kita tukar kerajaan untuk maju tetapi kita boleh membawa perubahan yang besar dengan kerajaan yang sama," katanya.
Himpunan Hijau: Hati kami sudah di Dataran Merdeka

Kembara Himpunan Hijau yang memasuki hari ke-12 hari ini memecahkan rekodnya sendiri dengan kehadiran hampir 2,000 orang berjalan kaki dari Taman Rimba Templer ke plaza tol Gombak, Lebuh Raya Kuala Lumpur-Karak.

Perjalanan sejauh hampir 10 kilometer itu yang pada asalnya dijadualkan bermula jam 9 pagi diawalkan setengah jam apabila ia menerima penyertaan lebih ramai peserta hari daripada 11 hari lepas, kata pengerusi Himpunan Hijau, Wong Tack.

Kembara Himpunan Hijau sejauh 300 kilometer dari Kuantan ke Kuala
Lumpur ini bermula pada 13 November lalu sebagai kembara protes Wong Tack untuk mewujudkan kesedaran politik dan alam sekitar menentang loji memproses nadir bumi Lynas.

Keazaman beliau turut disambut empat lagi NGO alam sekitar lain - Jawatankuasa Membantah Sianida Raub, (Ban Cyanide Committee),
gabungan NGO Pengerang, dan NGO anti-empangan Murum.

Kumpulan pejalan kaki ini sedang berehat di plaza tol Gombak sebelum berjalan sejauh lapan kilometer lagi ke Markas Tarbiyah PAS Taman Melewar.

Esok, mereka akan meneruskan perjalanan ke Dataran Merdeka dari Gombak sebelum menyerahkan memorandum kepada ahli parlimen yang digesa turun bertemu mereka di dataran.

"Hati kami sudah berada di Dataran Merdeka, kerana itulah langkah kaki kami akan menuruti suara hati kami sekarang ini," kata Wong Tack yang kelihatan penat tetapi masih bertenaga.
Pinda Seksyen 376, penjara mandatori rogol gadis bawah umur

Individu yang disabitkan kesalahan merogol gadis di bawah umur akan dijatuhi hukuman penjara mandatori selepas Seksyen 376 Kanun Keseksaan dipinda tidak lama lagi, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Beliau berkata pindaan itu dicadangkan supaya mereka yang didapati bersalah merogol gadis di bawah umur dan dijatuhi hukuman penjara mandatori tidak boleh merujuk seksyen lain bagi meringankan hukuman.

Katanya pindaan seksyen berkenaan akan dibentangkan pada sesi Parlimen akan datang.

"Saya telah minta kepada Peguam Negara dan dengan persetujuan beliau dan nasihatnya kita nak pinda Seksyen 376 Kanun Keseksaan supaya tidak diberikan budi bicara kepada hakim untuk memberikan hukuman yang ringan kepada pesalah melainkan mesti mengenakan hukuman yang ada iaitu penjara tidak lebih 30 tahun bagi kes hubungan jenis dengan wanita di bawah umur 16 tahun," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan program "Kepimpinan Berkesan" anjuran Pertubuhan Perkumpulan Perempuan (WI) Padang Rengas hari ini.

Pindaan itu dicadangkan supaya hakim tidak boleh mengguna pakai Seksyen 294 Kanun Tatacara Jenayah (Akta 593) yang memberikan mahkamah kuasa budi bicara dalam menjatuhkan hukuman.

Mohamed Nazri berkata pindaan itu perlu bagi melindungi gadis bawah umur daripada terdedah kepada jenayah rogol.

Beliau berkata sebanyak 6,000 kes hubungan jenis melibatkan wanita di bawah umur direkodkan dalam tempoh lima tahun sejak tahun 2007.

Katanya beliau juga menyambut baik keputusan yang dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi Pulau Pinang Datuk Seri Zakaria Sam baru-baru ini yang menjatuhkan hukuman penjara lima tahun setengah terhadap seorang juruteknik yang sebelum ini dibebaskan dengan perintah berkelakuan baik oleh Mahkamah Sesyen kerana
kesalahan merogol gadis bawah umur.

Zakaria menetapkan hukuman itu selepas mengenepikan keputusan Mahkamah Sesyen yang membebaskan Chuah Guan Jiu, 22, dengan bon jaminan berkelakuan baik selama tiga tahun dengan ikat jamin RM25,000 pada Ogos lepas.
- Bernama

250,240 ANAK LUAR NIKAH 250,240 x 2 SAMA DENGAN 500,480 PASANGAN TELAH BERZINA...ITU ADA ANAK...YANG ZINA TAK DE ANAK BERAPA PULA JUMLAHNYA...ALLAH LAH YANG TAHU...ADAKAH MASIH TAK MAHU LAKSANAKAN HUDUD...JANGAN JADI MAKHLUK YANG MUNAFIKLAH..DAN PENENTANG UNDANG2 ALLAH 

 

Apa status 250,204 anak luar nikah yang berdaftar

Harakahdaily, 05 Nov 2012
KUALA LUMPUR: Siti Zailah Mohd. Yusoff [PAS-Rantau Panjang] minta Perdana Menteri menyatakan status 250,204 orang anak luar nikah yang berdaftar di Malaysia sejak tahun yang lalu.


Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat itu turut bertanya apakah usaha kerajaan menangani isu zina yang semakin merebak dan mengurangkan kadar kelahiran anak haram di Malaysia.

Beliau bertanya demikian dalam soalan bagi jawab lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Ahli-ahli Parlimen PAS yang turut mengemukakan soalan hari ini seperti di bawah.

Mohd Firdaus Jaafar [Jerai] minta Menteri Dalam Negeri menyatakan berapakah jumlah "Saman Postal" (Notis Pol 170A) yang dikeluarkan oleh PDRM semasa Ops Selamat sempena cuti Hari Raya Aidilfitri yang lepas.

Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah [Kota Bharu] minta Menteri Penerangan, Komunikasi Dan Kebudayaan menyatakan apakah asas yang digunapakai oleh syarikat-syarikat telekomunikasi mengenakan bayaran sehingga RM2,000 satu hari ke atas Jemaah Haji dan Umrah yang menggunakan Internet Roaming.

Che Uda Che Nik [Sik] minta Menteri Kewangan menyatakan kedudukan Skim Rumah Pertamaku yang dilancarkan oleh Perdana Menteri pada 8 Mac 2011, berapa ramaikah dari kalangan golongan ini telah dapat diberi rumah, mohon data dikemukakan mengikut negeri.

Dr. Mujahid Yusof Rawa [Parit Buntar] minta Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan menyatakan usaha Kerajaan untuk memastikan kelayakan pemohon untuk mendapatkan rumah PPR (Projek Perumahan Rakyat).

Dr. Mohd Hatta Md Ramli [Kuala Krai] minta Menteri Kewangan menyatakan sama ada Syarikat MMC akan mengambil alih pengurusan atau seluruh aset Syarikat Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

Dr. Dzulkefly Ahmad [Kuala Selangor] minta Menteri Kewangan menyatakan terhadap penjelasan nama baik dan imej negara di kaca mata dan radar pelabur asing, bersabit pelbagai dakwaan dan kontroversi dalam pemberian kontrak LRT Ampang dengan nilai RM960 billion kepada Konsortium George Kent yang melibatkan 8 pembida internasional berwibawa bersama rakan-rakan JV local mereka.








Kematian dalam tahanan menunjukkan perlunya IPCMC

Testimoni polis yang bercanggah, gambar mengerikan mayat yang lebam dan reput mangsa yang mati dalam tahanan, telah mendorong satu forum mengenai keganasan menggesa penubuhan segera Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salahlaku Polis (IPCMC).

"Bagaimana polis boleh menyiasat diri mereka sendiri?" kata peguam hak asasi manusia, M Visvanathan, yang menyifatkannya sebagai tidak masuk akal.

NONE"Kita sepatutnya mempercayai mereka yang menegakkan undang-
undang. Tetapi apa yang berlaku? Anda fikirlah sendiri sama ada mereka telah menegakkan undang-undang, sama ada mereka menjalankan tugas mereka," kata Visvanathan (kiri) di forum tersebut di Pulau Pinang malam tadi.
Beliau menegaskan, walaupun telah mendedahkan kesilapan, kecacatan dan penyelewengan mereka, namun tidak seorang pun anggota polis tunggal yang telah dipertanggungjawabkan terhadapnya.

"Ini adalah fakta, bukan fiksyen," tegas beliau.

Semasa forum dua jam itu, Visvanathan menunjukkan "bukti dokumentari yang mengejutkan" mengenai R Gunasegaran, 31, yang ditemui mati pada hari yang sama dengan kematian pembantu politik DAP, Teoh Beng Hock.

NONETeoh, (kanan) yang sepatutnya berkahwin pada waktu pagi, mati selepas jatuh dari tingkat 14 ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor, dalam keadaan yang mencurigakan, pada 16 Julai 2009.

Pada bulan Jun, Koroner Siti Shakirah Moktarudin daripada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengisytiharkan "keputusan terbuka" inkues kematian Gunasegaran.

Visvanathan berhujah bahawa keputusan itu adalah "salah dan bercanggah dengan keterangan" kerana beliau mendakwa hakim tersebit gagal menggunakan pendekatan yang kritikal dalam mempersoalkan testimoni bercanggah saksi-saksi polis, manakala mengabaikan testimoni konsisten tiga yang lain.

Seorang peserta, berang dengan apa yang diterangkan oleh Visvanathan itu bertanya: "Sebagai manusia, tanpa mengira bangsa, apa yang kita boleh lakukan Sila beritahu saya, saya perlu tahu ini?!"

"Jangan bercakap tentang agama tetapi sebagai manusia, apa yang kita harus lakukan untuk manusia lain? Jika kita terus mempunyai manusia dalam kerajaan seperti ini, maka perlahan-lahan kita akan menjadi bankrap," kata seorang lelaki itu, yang sering menyertai Sudut Pemidato Pulau Pinang.

"Bolehkah saya memberitahu anda mengapa semua ini berlaku? Ia adalah kerana (bekas perdana menteri) Mahathir (Mohamad)! (Dialah) sangat kotor!" jerit seorang warga emas yang mengejutkan 50 peserta di forum itu.

Antara yang hadir di forum itu ialah dua anggota polis cawangan khas, di mana seorang daripadanya kelihatan sibuk mencatat nota, mengambil gambar dan merakam ucapan dengan telefon pintar.
Ng kata tanah murah dibeli BN kini bernilai RM300j

Ahli Dewan Undangan Negeri Sekinchan menyemak semula nilai 24 keping tanah di Selangor yang didakwa dijual murah kepada parti komponen BN - daripada RM20 juta kepada RM300 juta.

Beliau sebelum ini mendakwa tanah seluas 33.5 ekar atau 1,459,260 kaki persegi itu dijual pada harga RM1 kakipersegi atau lebih RM1.4 juta kepada parti komponen BN antara 1999 hingga 2008, walaupun harga pasarannya sekurang-kurangnya RM20 juta.

"Izinkan saya buat pembetulan di sini. Tempoh hari saya anggarkan skandal Sapu Tanah 1Malaysia ini RM20 juta.

"Tetapi setelah saya teliti dengan harga pasaran antara RM300 ke RM400 sekaki persegi, paling kurang kalau RM200 kaki persegi, anggarannya tidak kurang daripada RM300 juta," katanya.
ADUN Seri Muda, Shuhaimi Shafiei kemudian bangkit mencelah dan cuba mengusik Ketua Pembangkang, Datuk Satim Diman dengan mencadang agar istilah 'Sapu Tanah 1Malaysia' disingkatkan kepada 'SAT1M'.

"Saya dengan rasminya menukar nama skandal sapu tanah ini kepada
'SAT1M' - Sapu Tanah 1Malaysia," kata Ng menyambut usikan Shuhaimi.

Jenaka Ng bagaimanapun tidak disenangi ADUN Dusun Tua dari BN, Ismail Sani.

Beliau menggesa Ng agar tidak membesar-besarkan perkara itu.

"Di Malaysia ini sesiapa sahaja layak membeli tanah, komunis pun kita
bagi tanah.

"Saya mohon supaya perkara ini tidak dibesar-besarkan," katanya.
Najib takut 'kekebalan' Dr M, dakwa PAS
4:06PM Nov 23 2012
PAS mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak takut dengan 'kekebalan' mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang didakwa parti itu terus menerus membelasah musuh politiknya 'tidak kira masa dan tempat'.

pas muktamar 130610 idris ahmad"Datuk Seri Najib mesti ikut apa kemahuannya dan tidak berani
menyanggah apa yang beliau kata, takut banyak pula fail-fail beliau timbulkan," dakwa ahli jawatankuasa pusat PAS, Idris Ahmad.

Siapa yang berani sanggah, alamat gelap masa depan di dalam politik, dakwa Idris dalam satu kenyataan hari ini.

"Contohnya, Tun Abdullah Badwi yang berani membatal projek Jambatan Bengkok, sampai hari ini beliau dendam dan membelasah Tun Abdullah tidak kira masa dan tempat," dakwanya lagi.

Kekebalan tersebut, dakwa Idris lagi, membolehkan Dr Mahathir terlepas selepas mendakwa Umno adalah syaitan yang dikenali dan menggelar pembangkang 'Malaikat yang tidak dikenali' dan malah membuat kenyataan bahawa Malaikat juga membuat salah.

Malangnya, dakwa Idris lagi, 3.5 juta ahli Umno tidak menyanggah kenyataan Dr Mahathir itu, dan juga tidak kedengaran ulama Umno menegur kenyataannya itu.

Setakat hari ini, tambahnya, yang berani menyanggah beliau adalah pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat sahaja.



1. Hadi mungkin disokong syaitan, kata Dr Mahathir
Wong: pemimpin Umno antara pemilik banglo
10:14AM Nov 23 2012
Beberapa pemimpin Umno didakwa pemilik banglo di Templer Park, projek kontroversi, yang dibangkitkan di Persidangan Dewan Undangan Negeri Selangor semalam.

NONEAhli Exco, Elizabeth Wong (bawah) memberitahu dewan bahawa
beliau terkejut mengetahui pemilik banglo itu termasuk bekas menteri, seorang ahli parlimen dan beberapa bekas ADUN.

"Inilah antara orang-orang yang mengambil tanah di situ untuk membina rumah mewah,” katanya di dewan semalam, tanpa menyebut sebarang nama, lapor Selangorku.com, lamanweb kerajaan negeri.

Semalam, The Star melaporkan terdapat rancangan untuk membina banglo mewah di Templer Park atas kawasan bukit bercuram yang diklasifikasikan sebagai Kelas 3 dan 4.

Projek itu didakwa melibatkan komuniti berpagar seluas 12.41 hektar yang terdiri daripada 60 buah banglo, dengan harga permulaan RM4 juta seunit.

Laporan yang sama memetik Majlis Perbandaran Selayang sebagai berkata pemaju projek itu telah memenuhi syarat-syarat dan garis panduan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa.



Tiada ulasan: