Isnin, 19 November 2012

YANG TINGGI SISI ALLAH IALAH APABILA ALLAH AKUI KITA BENAR2 MENJADI HAMBA ALLAH YANG TAAT..DAN DAPAT KEREDAAN SERTA KERAHMATAN DARI ALLAH SWT

Jet F16 Israel ditembak jatuh di Gaza

Harakahdaily, 17 Nov 2012


(Gambar yang dikatakan jet F16 Israel yang ditembak jatuh)

GAZA: Pejuang Palestin di Gaza berjaya menembak jatuh sebuah jet F16 Israel yang terbang di ruang udara Gaza, lapor Presstv.ir.

Kapal perang Israel itu ditembak jatuh serentak dengan serangan roket dari Gaza yang mengenai sasaran Israel di kawasan penempatan Gush Etzion di al-Quds (Jerusalem).

Tembakan roket itu mencederakan beberapa orang Israel.

Roket dan peluru berpandu Palestine juga jatuh di lain-lain kawasan dalam negara Israel termasuk Tel Aviv, Eshkol, Ashdod, Ashkelon dan Be’er Sheva.

Selama ini, dunia menganggap negara Israel kebal dari serangan kerana kehebatan sistem pertahanannya.

Serangan ini dibuat ekoran serangan maut yang dibuat Israel ke atas Gaza yang membunuh panglima tentera Brigade Ezaddin Al Kassam, cabang tentera di bawah Hamas, Al Jabari.

Mustafa Ali perjelas isu Harakah

Nazri Abdullah dan Hazayani Zakaria, 17 Nov 2012
KOTA BHARU: Pengerusi Harakah, Datuk Mustafa Ali hari ini tampil menjelaskan isu lidah rasmi parti itu yang menjadi antara topik hangat dibangkitkan pada muktamar khususnya dalam usul Muktamar Dewan Pemuda PAS, khamis lalu.

Bercakap sewaktu sesi penggulungan ucapan dasar presiden petang ini, beliau yang juga Setiausaha Agung PAS berkata, beliau mengakui ada kelemahan tertentu pada akhbar itu.

Kelemahan itu katanya berkait ruang lingkup laporan berkaitan parti yang tidak dapat dipenuhi secara semua sekali seperti dikehendaki ahli, kerana terpaksa menjadikan akhbar harakah juga sebagai akhbar rakyat dan bukan untuk ahli sahaja.

"Kita nak sampaikan kandungan Harakah ini kepada seluruh lapisan masyarakat. Kalau buat berita parti sahaja, hanya orang PAS lah yang baca," katanya.

Bagaimanapun katanya, perkara itu bukan mudah kerana Harakah juga berdepan peraturan Kementerian Dalam Negeri yang menetapkan kandungan Harakah hanya berkaitan berita parti sahaja jika tidak mahu bermasalah dengan permit penerbitan.

"Dalam persimpangan kerana KDN tetapkan Harakah untuk ahli sahaja.

"Adakah kita nak menjadikan Harakah lidah rasmi parti sebagai media dakwah, politik, media rakyat atau media parti sahaja," jelasnya.

Menurut Mustafa lagi, dengan kapasiti Harakah hari ini, akhbar itu tidak boleh lagi menjadi media PAS semata-mata malah perlu membuka sedikit ruang kepada rakan Pakatan Rakyat lain.

"Jangan kita cemburu hal ini. Ini sebagai satu kesetiaan dan kita dihargai kerana ada berita mereka dalam (akhbar) kita.

"Semua komponen Pakatan Rakyat akui bahawa Harakah adalah media penting untuk mereka manfaatkan," katanya.

Sementara itu, beliau turut mengingatkan semua ahli PAS agar tidak termasuk perangkap Umno BN yang mahu Harakah dilihat tiada kredibiliti.

"Harakah banyak bantu PAS itu sendiri.

"Kalau kita sendiri yang kata Harakah tidak boleh dipercayai, (maka) kita sudah termasuk perangkap Umno," katanya.

Beliau turut menjelaskan bahawa pihak jamaah pengarah Harakah sentiasa menasihatkan pihak editor agar memastikan laporan yang disiarkan adalah tepat.


Kandungan Harakah dan Harakahdaily pula katanya dipandu oleh dua ahli jamaah pengarah Harakah yang sentiasa memantau kandungannya bagi pihak PAS.

Saya lebih senang jadi nelayan semula

Hazayani Zakaria , 17 Nov 2012
KOTA BHARU: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa Islam mengajar beliau agar tidak meminta-minta jawatan.

Justeru, beliau mengulangi kenyataan bahawa beliau tidak berhasrat menjadi Perdana Menteri selepas Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih Putrajaya.

Beliau berkata, fokus utama PAS dan Pakatan Rakyat adalah untuk menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum Ke-13, bukan menentukan siapa yang layak menjadi Perdana Menteri.

"Saya sebagai pemimpin yang diajar dalam Islam tak boleh minta jadi pemimpin dan memimpin ini satu amanah yang berat, yang besar tanggungjawabnya.

"Apa yang penting kita nak ke Putrajaya. Siapa Perdana Menteri ialah mereka yang dipilih rakyat, yang layak, yang dapat menyatukan dan menegakkan keadilan untuk rakyat.

"Seperti yang saya katakan sebelum ini, saya sanggup jadi nelayan balik. Seboleh-bolehnya saya ingin menjadi khadam rakyat," kata beliau pada sidang media di Muktamar Tahunan PAS Kali ke-58 di Putik hari ini.

Beliau juga berkata, PAS merupakan sebuah parti yang mengamalkan demokrasi apabila memberi ruang kepada perwakilan menyuarakan pandangan dan kritikan.

"Demokrasi dalam PAS, kita membenarkan orang bercakap dalam muktamar dan kita akan gulung dan jawab. Ada yang wajar, ada yang tak wajarlah. Ada batasnya.

"Apa lagi sekarang ini zaman terbuka, bukan sahaja yang lidah panjang tapi tangan panjang tulis macam-macam pandangan dia dalam blog dansebagainya dan orang ambil pandagannya," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Agung, Datuk Mustafa Ali memberitahu, pembahagian kerusi antara PAS dan Pakatan Rakyat sudah selesai 90 peratus.

"Pembahagian kerusi dengan Pakatan Rakyat lebih 90 peratus selesai tapi kita tak boleh sebut lagi kerusi-kerusi tersebut," katanya sambil menambah, terdapat wakil Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) akan bertanding.

Konsert artis hijrah malam ini

Salmah Mat Husain, 17 Nov 2012
KOTA BHARU: Penyair Datuk A.Samad Said, artis Aishah,  Aby Abadi dan Ito Blues Geng antara beberapa orang artis yang bakal menyerikan konsert khas sempena Muktamar PAS Ke-58, malam ini.

Orang ramai terutama perwakilan dan pemerhati dijemput hadir pada  konsert khas bersama artis hijrah malam ini bermula 8.30 malam.

Beberapa artis yang bakal menyerikan majlis itu menerusi pembacaan puisi, persembahan nyanyian, bual bicara akan diadakan di tapak ekspo muktamar di perkarangan Putik.

Antaranya, Bob Lokman, Pyan Habib, Mel Wings, Leman Raja Lawak, Zua XPDC, Blank Gamma, Isa Graviti, Yazid, Radhi Aye Leon dan Muadz.

Sementara itu, tengahari tadi mereka diraikan majlis makan tengahari bersama beberapa orang anggota Jawatankuasa PAS Pusat.

Turut hadir Pengerusi Lajnah Seni dan Budaya PAS Pusat, Dr Dzulkifly Ahmad di sebuah restoran tengahari tadi.

Turut hadir pada majlis itu, Pengarah Pilihanraya PAS Pusat, Dr Hatta Ramli, anggota-anggota Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Kamaruddin Jaafar, Datuk Khalid Samad, Hanifa Maidin.

Hadir sama Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat Siti Zailah Mohd Yusof dan timbalannya, Dr Mariah Mahmud.

Dr Dzulkefly berkata lajnah budaya diwujudkan kerana bersedia untuk menerima rakan-rakan artis.

“Menyedari pentingnya lajnah itu diadakan, akhirnya setelah perjuangan selama 10 tahun,  tahun lalu lajnah itu diwujudkan,”ujarnya.

Sementara itu, Dr Hatta mengakui kehadiran artis telah banyak membantu perjuangan PAS khususnya untuk berdakwah melalui saluran golongan itu.

Katanya, artis boleh meneruskan apa keistimewaan yang ada pada mereka selepas menyertai PAS.

“Tak kiralah andainya tuan-tuan adalah artis menyanyi, boleh teruskan dengan cara itu, andainya gitaris, boleh meneruskannya dengan cara yang sama,”ujarnya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pertanyaan artis Aishah ketika berucap pada majlis itu.

Aishah sebelum itu berkata, golongan artis yang telah berhijrah apa yang perlu dilakukan sama ada menyanyi, ceramah atau sebagainya.

Hatta seterusnya berkata, mereka boleh meneruskan kepakaran masing-masing sama ada artis nyanyian, lakonan, puisi atau sebagainya.

PAS tidak lari dari perjuangan asal - Syura

Salmiyah Harun, 17 Nov 2012
KOTA BHARU: Majlis Syura Ulamak PAS menyeru seluruh ahli, pendokong dan penyokong PAS agar jangan melayan fitnah-fitnah yang ditaburkan oleh musuh-musuh PAS yang kononya PAS telah terpesong dari perjuangannya.

Menurut Timbalan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Dr Haron Din, musuh tahu bahawa PAS masih di atas keasliannya, akan tetapi sengaja manabur fitnah itu tanpa mereka menyedari bahawa sebenarnya mereka mengiktiraf PAS adalah parti yang memperjuangkan Islam yang sebenar.

Di waktu yang sama katanya, mereka berkenaan seperti tidak menyedari bahawa itu adalah taktik dan strategi musuh PAS untuk menyelamatkan diri mereka daripada ditolak rakyat dengan menggunakan individu-individu tertentu untuk mencalarkan PAS demi menjaga kepentingan mereka yang amat tergugat.

"Majlis Syura Ulama sebulat suara membuat penekanan dan perakuan rasmi bahawa PAS adalah PAS dahulu, perjuangannya tidak lari dari perjuangan asal.

"Arah tuju PAS dahulu dan PAS sekarang adalah sama. PAS masih utuh dan masih tetap atas perjuangan asalnya tanpa sedikit pun menyeleweng dari apa yang tercatat di dalam perlembagaan Fasal 5(1)," katanya kepada Harakah dan Harakahdaily hari ini.

Perakuan itu juga ujarnya aalah hasil Mesyuarat Majlis Syura Ulamak yang bersidang di JKR10 di sini malam tadi dengan mengambil kira dua ucapan dasar Presiden PAS di dua muktamar iaitu di Taman Melewar pada 2011 dan di Putik semalam.

Terdahulu, dalam perbahasan ucapan dasar Presiden PAS, perwakilan Ulama Hairun Nizam (kanan) berkata, dasar tahaluf siasi yang diputuskan Ulama ia wajib dipatuhi oleh semua ahli demi keutuhan dan kemantapan organisasi.

"Liku-liku politik yang telah ditempuhi oleh baginda rasulullah sendiri yang patut kita beri perhatian ketika membuat keputusan-keputusan tahaluf siasi," katanya.

Malah katanya, kepimpinan Ulama mahukan bukan kemenangan untuk menjatuhkan BN semata-mata tetapi mahukan kemenangan untuk agama Islam.

"Kita perlu meletakkan kemenangan menjadi hak Allah. Jangan menyorokan Islam seketika untuk mendapat kemenangan dengan meletakkan hukum syarak di nombor dua tiga dan seterusnya, sebaliknya meletakkan hukum syarak itu yang paling utama," katanya.

Beliau turut memberi peringatan kepada pucuk pimpinan PAS agar menolak calon yang melobi diri sendiri untuk menjadi calon dalam PRU akan datang.

"Mohon kepimpinan untuk lihat sebarang tindakan yang melobi diri sendiri menjadi calon, minta calon ini tidak dijadikan calon PRU nanti," jelasnya. 

Ulamak tetap utuh terajui PAS

Salmiyah Harun, 17 Nov 2012
KOTA BHARU: Ketiga-tiga Naib Presiden PAS percaya tidak akan ada di kalangan PAS yang mahu mengubah kepimpinan Ulama yang menjadi dasar dan perjuangan PAS selama ini.

Berucap sewaktu penggulungan ucapan dasar di Muktamar Tahunan PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, kepimpinan ulama sudah termaktub dalam Perlembagaan PAS dan jika ahli PAS mahu menolak dasar itu sudah tentu perlu menggubal semula perlembagaan tersebut.

"Usahlah ada kerisauan terhadap mana-mana individu dalam parti kononya ada yang mahu mengubah kepimpinan Ulama," katanya.

Malah tegasnya, semua tindakan dibuat peringkat eksekutif mesti dirujuk dan persetujuan Majlis Syura Ulama terlebih dahulu.

"Inilah menunjukkan kepimpinan Ulama berjalan dalam parti," katanya.

Datuk Husam Musa pula berkata melalui kepimpinan ulama beliau mempelajari bagaimana untuk mengolah gerakan Islam supaya ia diterima oleh masyarakat yang pelbagai latar belakang.

"Saya mendekati Tuan Guru Mursyidul Am, saya pelajari bagaimana hendak bergaul dengan pelbagai kaum supaya hilang fobia Islam tidak boleh memerintah, inilah yang ditekankan oleh Tuan Guru kepada setiap pimpinan negeri," katanya.

Bagitu juga pandangan yang dikemukakan oleh Salahuddin Ayub, tidak timbul masalah ada hujah ulama dan bukan ulama dalam parti.

"Umnolah yang menimbulkan isu ulama dan bukan ulama malah setiap kali muktamar mesti timbul perkara ini," katanya.

Tegasnya, sesiapa sahaja yang ulama dan bukan ulama akan diterima serta disanjungi tinggi oleh saf kepimpinan.

Terdahulu, Perwakilan Pahang Mukhtar Senik melahirkan kerisauan berhubung kepimpinan Ulama sehingga menegaskan Muktamar PAS kali ini harus meneruskan dasar itu.

Malah katanya, saf kepimpinan harus menolak mana-mana individu yang tidak suka dengan kepimpinan ulama.

"Sesiapa sahaja individu sama ada dalam tulisan atau ucapan yang menolak kepimpinan ulama hendaklah ditolak sebulat suara oleh PAS," katanya sewaktu perbahasan ucapan dasar Presiden PAS.

Mukhtar juga menegaskan agar para ahli PAS walak kepada kepimpinan dan tidak menggunakan platform kebebasan bersuara sehingga mereka tidak akur dengan keputusan ulama.

PAS bukan parti bermuka-muka - Salahudin

Hazayani Zakaria, 17 Nov 2012
KOTA BHARU: PAS bukan parti bermuka-muka sebaliknya berterus-terang dalam menyatakan dasar dan prinsipnya kepada rakan dalam Pakatan Rakyat, DAP.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, berkat sikap berterus-terang PAS itu, orang bukan Islam tidak segan untuk bertanya tentang Islam kepada pemimpin PAS.

"Kita menyatakan dasar kita depan DAP dan di belakang mereka. Kita berterus-terang dan kita bukan parti yang bermuka-muka. Kita tak pernah undur dan dalam tahaluf siyasi PAS tak pernah rugi.

"Siapa sangka pemimpin muda DAP datang berjumpa Tok Guru (Nik Aziz) tanya maksud ayat al-Quran. Kita kena beri peluang kepada orang bukan Islam untuk memahami Islam. Jangan sempitkan ruang kepada bukan Islam untuk belajar tentang Islam," katanya sewaktu menggulung perbahasan ucapan dasar presiden di Muktamar Tahunan PAS kali ke-58, di Putik hari ini.

Ahli Parlimen Kubang Kerian itu juga berkata, PAS menggunakan ruang perbahasan di Dewan Rakyat sebaik mungkin dalam menyatakan pendirian dan hala tuju Pakatan Rakyat selepas mengambil alih Putrajaya.

"Presiden menyatakan dengan tegas bahawa pelaksanaan syariat Islam adalah mengikut lunas demokrasi. Maka membunuh hujah bahawa kita takut berhadapan rakan-rakan Pakatan Rakyat.

"Di Parlimen, apabila wakil kita bangun, kita tidak pernah lengah dan tak pernah lupa tanggunjawab. Parlimen memberi ruang lingkup yang luas untuk kita memberitahu kerajaan apa yang kita sasarkan apabila menguasai Putrajaya.

"Dokumen Negara Berkebajikan dan Buku Jingga kita pegang menunjukkan apa yang kita bawa memberi erti yang besar kepada negara. Jadi tak timbul kita tak mampu jelaskan soal Islam," katanya.

PAS sasar 60 kawasan parlimen PRU-13

Harakahdaily, 17 Nov 2012

KOTA BHARU: “Jangan pula kita hilang rasa tawaduk kepada Al Malik dan menerimalah apa yang ditentukan Allah Taala.

“Jangan dilihat kita terlalu gelojoh, jangan pula kita menunduk sehingga terhantuk. Kita hendak kaji apakah punca kita kalah sebelum ini dan bagaimana pula cara hendak menang.

“Selepas muktamar ini kita balik dan semak di kawasan masing-masing,” kata Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa ketika menggulung ucapan dasar presiden pada muktamar hari ini.

Beliau juga berkata, memang diakui demokrasi itu kejam, di mana orang yang baik pun boleh tewas dalam pilihan raya.

“Ini sangat kejam. Kalau gagal merakyatkan parti kita akan gagal. Oleh itu kita kena merakyatkan perjuangan,” ujarnya.

Oleh itu beliau yang juga Pengerusi Bersama Manifesto Pakatan Rakyat melontarkan pesanan supaya jangan terlalu ghairah ketika kita mahu melangkah untuk mencapai kemenangan.

Beliau yang juga anggota Exco kerajaan negeri Kelantan berkata, setiap daripada kita perlu bertindak bagi mengolah parti bagaimana cara hendak menang dan mudah diterima semua pihak.

Kuncinya kata beliau merakyatkan perjuangan dengan bekalannya Negara Berkebajikan.

“Jangan terlalu hendak menang tanpa menyemak kedudukan kita sebenarnya. Pengkritik telah mengkritik kononnya kita telah meninggalkan perundangan Islam sehingga diperkenalkan pula konsep Negara Berkebajikan.

“Sehebat mana perjuangan kita dalam kerangka demokrasi, kemenanganlah yang paling mustahak. Berapa kerusi yang kita boleh menang. Paling tidak kita kena menang 60 kerusi dan sekarang kita fokus kerusi mana yang boleh menang,” ujarnya.

Menurut beliau juga pada pilihan raya umum ke-12 PAS memberi fokus 40 kerusi, namun ketika itu 10 kerusi tersasar daripada mencapai target kerana faktor undi pos.

Ini kerana menurutnya terdapat 11 kawasan parlimen yang ada majoriti undi tentera.

Perwakilan berjaya tepis tohmahan dan provokasi

Nazri Abdullah, 17 Nov 2012
KOTA BHARU: Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, Muktamar Tahunan PAS kali ke-58 yang berlangsung sejak semalam menunjukkan betapa kematangan perwakilan PAS yang tidak termakan sebarang provokasi dan fitnah pihak lawan.

Sebagai contoh katanya, walaupun media pihak lawan melakukan provokasi kononnya isu Nurul Izzah akan menjadi topik hangat dalam muktamar kali ini, namun perwakilan yang tampil berbahas langsung tidak membangkitkan isu ini.

Malah katanya, perwakilan dilihat matang membangkitkan isu khsusnya melontarkan kritikan membina kepada pimpinan parti ke arah menjadikan PAS lebih mantap berdepan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

"Ini juga menunjukkan bahawa PAS bukan macam kepimpinan (Ayatullah) Khomeini yang tidak boleh ditegur," katanya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Beliau berkata demikian ketika berucap menyampaikan penggulungan ucapan dasar Presiden PAS petang ini.

Beliau turut mengingatkan ahli agar tidak termakan dengan mainan media musuh yang cuba memecah belahkan PAS.

Sebaliknya ujar beliau, penerangan PAS termasuk Harakah dan Harakahdaily perlu dijadikan sumber rujukan walaupun berdepan dengan pelbagai kekangan.

"Biarpun berdepan pelbagai kekurangan, namun Harakah dan Harakahdaily ditakuti musuh stakat ini," katanya.

Beliau juga mahu ahli dan pimpinan tahu membezakan pendirian rasmi parti dan pandangan peribadi apabila seseorang ahli atau pimpinan mengulas sesuatu isu kepada media khususnya media perdana.

"Saya ingatkan bahawa pendirian rasmi parti hanya oleh presiden, timbalan presiden, naib-naib presiden, setiausaha dan ketua penerangan.

"Sementara isu-isu tertentu hanya dikeluarkan oleh presiden dan ketua penerangan sahaja," katanya.

Justeru katanya, ahli selain pimpinan yang disebutkan itu boleh melontarkan pandangan tetapi harus menjurus kepada apa yang diputuskan kepimpinan parti.

Dalam pada itu, beliau turut berterima kasih kepada semua perwakilan yang telah memberi teguran dan kritikan khususnya berkait penerangan PAS.

Kesemua teguran itu katanya akan diambil perhatian oleh lajnah penerangan untuk tindakan seterusnya.

Sekalipun binti Anwar berkata begitu

Subky Latif, 19 Nov 2012
NURUL Izzah Anwar (Puteri), Naib Presiden PKR sudahpun menjelaskan apa yang dimaksudkannya tentang kebebasan beragama untuk semua, tetapi ia tidak  dipedulikan oleh banyak orang.
Tetapi mereka mengira anak sulung Anwar itu seorang yang sudah berdosa.

Begitulah dunia kita yang dikelilingi oleh orang-orang yang bebal yang sekaliannya tidak sedia belajar untuk mendengar hujah.

Dia sudah membuat penjelasan. Yang dimaksudkannya tidak seperti yang ditohmah terhadapnya. Mengapa penjelasan itu tidak mahu didengar?

Jika penjelasannya belum memuaskan, maka dilanjutkan soalan terhadapnya, tetapi tidak boleh dia dicap sebagai orang Islam yang sudah tidak boleh dipakai lagi.

Sekalipun Nurul Izzah betul berkata begitu dan dia berdosa kepada Allah atas kejadian itu, Allah tidak menutup pintu taubat kepadanya.

Dia boleh bertaubat dan Allah memang suka kepada hambaNya yang bertaubat. Tidakkah Allah itu maha menerima taubat orang-orang yang dikehendakinya.

Kalau pun dalam apa yang ditohmah itu Izzah dikira murtad, hukum murtad yang disabitkan ke atas seseorang tidak terus dipancung saja. Dia diperintah taubat dulu oleh hakim. Jika dia sudah bertaubat, maka hukum tidak dijalankan ke atasnya.

Apakah taubatnya Allah terima atau tidak, bukan kita sebagai makhluk boleh mendahului bagi mengatakan taubatnya  diterima atau tidak. Hanya Allah yang berkuasa menentukannya. Bagi manusia, apabila  diketahui seseorang itu bertaubat, maka tidaklah wajar ia ditakwil lagi.

Jika puteri Anwar itu sah berdosa dalam tohmah terhadapnya, dosa itu adalah terhadap Allah, bukan terhadap manusia. Dosa terhadap Allah, Allahlah yang mengampunkannya. Dosa hamba terhadap Allah adalah lebih mudah terampun dari dosa terhadap manusia. Dosa terhadap manusia, kita terpaksa cari manusia itu sampai dapat untuk minta maaf kepadanya. Kalau orang itu mati sebelum kita minta maaf, maka bagaimana kita mahu lepas dari dosa itu. Tetapi dosa kepada Allah,  Ia ada  di mana-mana kita boleh bertaubat.

Cuma kalau dosa yang kita buat itu menyebabkan orang lain terbabit, misalnya dia berdosa disebabkan oleh anjuran kita, maka taubat kita mesti  dibuat di khalayak umum, umumkan apa dosa yang kita buat? Tidak boleh kita bertaubat kepada Allah saja seorang diri.

Izzah telah minta peguamnya menyaman pihak yang mengikutnya telah memutar belit kenyataannya. Sebelum mahkamah memutuskan Izzah bersalah, kita anggap  dia orang yang benar.

Apapun kalau dia ada dosa, dosanya bukanlah rasuah, menggelap duit negara, membunuh orang dan sebagainya, dosa seperti itu tidak selesai dengan bertaubat, tetapi mestilah diserahkan kepada keputusan mahkamah. Bagi orang Islam mestilah mengikut perundangan Islam.

Mursyidul Am Tok Guru  Nik Aziz, Presiden PAS Tok Guru Haji Abdul Hadi Awang  dan Ketua Dewan Ulama, Dato’ Harun Taib mengelak dari menghukum Nurul Izzah  tanpa usul periksa kerana  tidak mahu mengata murtad kepada orang yang tidak diketahui murtadnya  dan tidak mahu mengkafirkan orang yang tidak pasti kafirnya.

Pemimpin wajar disiplin penyokong

Subky Latif, 18 Nov 2012
HARIAN tabloid Melayu dalam pengamatannya tentang gejala memarakkan kebencian di kalangan parti-parti politik menyarankan supaya pemimpin setiap parti mendisiplinkan penyokongnya.
Pandangan dua orang bekas Ketua Polis Negara, para cendekiawan dan penganalisis politik telah ditinjau, kesemuanya sekata bahawa gejala keganasan dan membenci satu puak dengan yang lain menjadi-jadi sekarang hingga polis sendiri gerun melihat perkembangan yang mulai payah dikawal.

Bekas KPN yang diketahui ganas dan khidmatnya telah ditamatkan kerana tindakan ganasnya mengaku apa  yang dikatakan gejala politik ganas sekarang menyebabkan ‘polis tersepit’ untuk bertindak. Buat  salah, tak buat lagi salah.

Antara gejala keganasan yang harian itu bangkitkan ialah melempar cat pada bas yang membawa orang politik, mengoyak dan memusnahkan poster parti lawan, membali batu  dalam majlis ceramah, membuat bising pada majlis ceramah yang tujuannya adalah mengganggu dan macam-macam lagi.

Semua itu adalah mengundang ancaman keselamatan. Maka yang dapat disarankan bagi membendung gejala itu ialah pemimpin politik setiap parti mendisiplinkan penyokong masing-masing supaya menjauhkan semua gangguan itu.

Tidak susah bagi pemimpin mendisiplinkan penyokongnya  dan memang parti-parti yang bertanggungjawab khususnya parti pembangkang memang menjaga tata kegiatannya supaya parti dan pemimpinnya difitnah dan tidak jadi agen kekecauan.

Tetapi adakah semua parti terutama parti yang berkuasa merasa perlu ia sendiri didisiplinkan?

Semua contoh yang dibangkitkan oleh harian tabloid itu adalah digejalakan oleh penyokong kerajaan sendiri. Bas yang disimbah cat yang digunakan oleh orang politik dan membawa pemimpin politik adalah dipunya atau disewa oleh PKR.  Belum pernah ada kempen dengan bas sebegitu sebelumnya. Yang menyimbah catnya siapa? Adalah penyokong parti yang memerintah.

Baling telur busuk dalam majlis ceramah pernah berlaku dulu. Selepas 13 Mei, 1969 ia tidak didengar lagi. Hanya menjelang PRU13 kempen Anwar dihalang termasuk kejadian membaling batu.  Angkara siapa? Apa kekecohan berlaku dalam majlis yang Anwar hadir, tentu yang mengacaunya penyokong kerajaan.

Dulu bolehlah yang menimbulkan kelam kambut itu disalahkan komunis. Apa  saja masalah semua gara-gara komunis. Sekarang komunis sudah lenyap. Maka yang menentang Anwar dan pembangkang ialah penyokong UMNO.

Semua yang disebut oleh tabloid itu adalah kegiatan yang dilakukan oleh golongan  anti Pakatan Rakyat khususnya yang melibatkan Anwar. Ertinya yang perlu didisiplinkan ialah penyokong parti kerajaan  dan parti-parti BN itu sendiri. Pemimpin politik pembangkang tidak perlu disuruh mendisiplinkan pengikutnya kerana mereka tidak buat apa yang berlaku itu.

Kiranya ada angkara penyokong pembangkang, ia adalah kejadian yang terpencil. Tetapi yang menjolok mata mengganggu kempen politik sekarang rata-rata angkara UMNO dan penyokongnya.

Terbaru kejadian di Kemaman. Anwar menjelajar dengan basnya ke situ. Berbelas NGO membantah, membuat laporan polis dan memasang poster mengecam kedatangan Anwar. Apa pelik sangat?

Siapa dalam NGO itu? Mestilah tentera upahan UMNO.

Bekas KPN yang ikut mengeluh tentang  perkembangan itu adalah orang yang  dipelihara kerajaan UMNO dan mereka buat apa yang kerajaan arah semasa bertugas dulu. Sekarang mereka juga bersungut. Perkembangan pelik itu sudah menjadi polis tersepit.  Hendak salahkan siapa?

Segala-galannya adalah gara-gara  UMNO  sendiri tidak berdisiplin. Sekarang UMNO sudah terdesak. Ia tidak dapat kawal penyokongnya. Yang mengganas itu adalah penyokong UMNO yang tidak lalu menghadapi perkembangan secara rasional dan beradab. Dengan harapan cara tidak beradab itu tuannya dapat dikekalkan.

Pendekatan ekonomi berkebajikan, mesra anak muda

Syahir Sulaiman, 18 Nov 2012


“Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pastilah kami akan melimpahkan kepada mereka barakah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, Maka kami seksa mereka disebabkan perbuatannya.” (Al-A’raf: 96)

Pendekatan Ekonomi Negara Berkebajikan

Dunia telah menyaksikan keruntuhan blok ekonomi komunisma yang menolak nilai agama dan ketuhanan, dan  kini kita sedang menyaksikan kejatuhan sistem ekonomi kapitalis di blok kuasa Amerika dan Eropah yang bertuhankan kebendaan dan menghalalkan riba secara berleluasa.

Kiblat ekonomi sebegini hanya membarahkan lagi keadaan ekonomi yang mana kekayaan hanya berlegar di kalangan kelompok tertentu, seterusnya melahirkan pemimpin dan peniaga yang tiada integriti, menerima rasuah, rakus mengumpul kekayaan secara manipulasi, monopoli dan riba, demi kepentingan peribadi.

Justeru, gagasan pendekatan ekonomi negara berkebajikan yang dikemukakan oleh Presiden PAS, YB Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang pada ucapan dasar beliau bersempena Muktamar PAS 2012 adalah sangat tepat dan berwawasan jauh sebagai jalan penyelesaian kemelut ekonomi yang sedang melanda negara dan dunia secara keseluruhannya.

Penegasan beliau bahawa tanggungjawab pemerintahan dan memakmurkan bumi ini adalah satu amanah yang mesti ditunaikan, bukan hanya untuk memenuhi tuntutan rakyat yang mengangkat sesebuah kerajaan, bahkan pada kekemuncaknya supaya kepimpinan negara bertanggungjawab kepada Allah s.w.t., jelas membuktikan iltizam ekonomi yang menjamin nilai keadilan sosial ditegakkan dalam urusan bernegara.

Sebagai kerangka dasar ke arah membetulkan kegagalan sistem ekonomi yang sedang melanda  sekarang, TG Hadi Awang telah mengemukakan 4 langkah utama seperti berikut:

1.      Membetulkan falsafah ekonomi sedia ada kepada yang lebih adil dan memakmurkan pertumbuhan ekonomi melalui dasar fiskal dan monetari yang menjamin keadilan sosial secara mampan.

2.      Membetulkan pelaksanaan dasar ekonomi dengan bersendikan akhlak dan perkiraan dosa-pahala, akauntabiliti yang holistik, undang-undang yang mendidik mampu mencegah, dan seterusnya menghalang elemen pembaziran, ketirisan, penyelewangan serta rasuah.

3.      Membuat penilaian menyeluruh terhadap kekuatan hasil mahsul negara, supaya pengurusan warisan khazanah negara ini dimanafaatkan dengan lebih telus dan adil untuk semua rakyat dan generasi masa depan.

4.      Menolak diskriminasi, di mana dasar ekonomi dan sifat kebajikannnya dilaksanakan tanpa mengira kaum, agama ataupun fahaman politik,  negeri, dan wilayah, dengan merujuk kepada keadilan Islam yang sebenar. Ini sekaligus menolak amalan kronisma nepotisma, dan manipulasi dan monopoli pasaran, melalui pelaksanaan undang-undang yang membela kebajikan rakyat keseluruhannya.

Ini pastinya menuntut kepada perincian melalui dasar dan polisi, serta program dan mekanisma yang tersusun ke arah merealisasikan hasrat murni ini.

Pemulihan Ekonomi Negara & Ekonomi Anak Muda

Siapa yang boleh menafikan bahawa ekonomi Malaysia kini berada di tahap yang membimbangkan? Ketelusan fiskal adalah kritikal tatkala paras defisit dan hutang negara terus mencecah ke paras bahaya, malah tidak menunjukkan sebarang tanda penurunan daripada terus menghampiri had siling 55% nisbah hutang persekutuan kepada KDNK.

Peningkatan kos sara hidup rakyat, khususnya kepada generasi muda, yang menyumbang kepada peningkatan kadar hutang isi rumah (pinjaman perumahan, pinjaman kenderaan, pinjaman peribadi, pinjaman kad kredit) turut memerlukan pemantauan serius sebagaimana dilaporkan bahawa jumlah hutang isi rumah kepada nilai keluaran dalam negara kasar (KDNK) pada tahun 2011 sudah mencecah paras 77%, sebahagian besarnya untuk menampung pembelian rumah yang semakin meningkat harganya serta pembelian kereta yang mahal akibat dikenakan duti eksais yang tinggi, di samping pelbagai kos sara hidup yang lain.

Berdasarkan 4 pendekatan utama yang telah dikemukakan di atas, beberapa polisi dan mekanisma pelaksanaan ke arah memulihkan ekonomi negara dan anak muda boleh dipertimbangkan seperti berikut:

1. Disiplin Fiskal – Memastikan jawatan Menteri Kewangan tidak dipegang oleh Perdana Menteri bagi mewujudkan budaya ‘semak dan imbang’ (check and balance) di peringkat tertinggi pembuat keputusan fiskal negara, di samping pihak kerajaan wajib melaksanakan setiap syor penambahbaikan yang telah dikemukakan di dalam Laporan Audit Negara.

Untuk rekod, Malaysia telah mengalami defisit fiskal selama 16 tahun berturut-turut sejak tahun 1998, di mana dalam tempoh yang sama, format penjawatan Perdana Menteri memegang portfolio Menteri Kewangan telah dipraktikkan oleh Tun Dr Mahathir, diteruskan oleh Tun Abdullah, dan disambung oleh Perdana Menteri sekarang. Negara sangat memerlukan budaya ‘semak dan imbang’ (check and balance), bukannya budaya ‘cek dan baki’(cheque and balance) di peringkat tertinggi membuat keputusan dan dasar fiskal negara yang disuburkan oleh sistem urustadbir yang tidak pruden, dek kuasa yang diberi pada orang yang sama memegang jawatan CEO dan CFO dalam kerajaan;

2. Keadilan Cukai – Kebajikan pengumpulan hasil dan pengagihannya yang adil  berteraskan iklim cukai yang mesra-rakyat dan mesra-pelabur, mengkaji mekanisma agihan subsidi dan bantuan kebajikan yang lebih efektif, penyusunan semula agihan peruntukan kepada sektor produktif khususnya pendidikan dan kesihatan;

3. Pendidikan Berkebajikan – Waqaf dan zakat (endowment fund) sebagai instrumen pendidikan berkebajikan, sebagaimana model dana waqaf Universiti Al-Azhar dan yayasan pendidikan di kebanyakan universiti Eropah. Sektor swasta dan masyarakat digalakkan untuk bersama-sama membiayai sektor pendidikan negara dan mengurangkan kebergantungan terhadap dana kerajaan dalam menawarkan dasar pendidikan percuma;

4. Rumah Mampu Milik – Pelaksanaan kaedah Ihya’ Al-Mawat dan mekanisma Al-Ijarah Al-Muntahiya bit-Tamlik (Sewaan Berakhir Dengan Pemilikan) oleh pihak kerajaan persekutuan, kerajaan negeri dan kerajaan tempatan dengan peruntukan khas tahunan untuk membina rumah mampu milik generasi muda bernilai minima RM50,000 seunit;

5. Pengangkutan Lestari – Pemansuhan monopoli AP untuk kenderaan import dan pengurangan duti eksais yang memanipulasi harga pasaran kenderaan dalam negara, di samping penyediaan prasarana pengangkutan awam yang lebih efisyen.

Inilah bentuk masa depan yang dinanti seluruh generasi muda negara. Besarlah harapan, besarlah tekad.



*Syahir Sulaiman merupakan EXCO Pemuda PAS. Beliau mendokong agenda Mencorak Masa Depan berdasarkan model Negara Berkebajikan.

18 November 2012

Hijrah bersama PAS menuju Putrajaya

Mohd Rashidi Hassan, 18 Nov 2012
Muktamar Tahunan PAS Pusat kali ke-58 yang diadakan di Putik, Kelantan, merupakan muktamar yang terakhir bagi mempersiapkan jentera PAS untuk berhadapan dengan Pilihan Raya Umum ke 13.

Muktamar PAS bertepatan dengan sambutan tahun baru Maal Hijrah, yang jatuh pada Khamis lepas.

Tarikh Hijrah juga menandakan permulaan tahun dan tarikh baru bagi umat Islam. Ianya merujuk kepada sebuah perjalanan yang dilakukan Nabi Muhammad s.a.w. pada tahun 622 Masihi dari Makkah ke Madinah.

Hijrah merupakan satu strategi Nabi Muhammad s.a.w untuk mengembangkan Islam dengan aman. Hijrah membolehkan sebuah masyarakat Islam yang bersatu padu dan sempurna diwujudkan di Madinah.

Hijrah juga membawa maksud pengorbanan. Ia menuntut pengorbanan dan keikhlasan yang tinggi, demi mencapai suatu cita-cita yang murni. Hjrah tidak boleh dicapai tanpa usaha yang bersungguh-sungguh.

Maka Muktamar Tahunan PAS ke-58, Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyampaikan ucapan dasar beliau yang bertajuk 'Negara Berkebajikan Teras Perpaduan' sebagai gagasan PAS bersama Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya.

Presiden PAS menyampaikan mesej dan arahan yang cukup jelas kepada seluruh jentera parti, khususnya jentera penerangan yang ditunjangi Harakah serta Harakahdaily.

Intipati arahan yang disampaikan oleh Presiden PAS, dalam bahasa mudahnya, PRU sudah terlalu hampir, justeru jentera PAS harus menumpukan sepenuhnya kepada PRU.

Kerja-kerja PRU tidak harus dipandang enteng. Tugasnya amat berat dan implikasinya amat berat juga. Dalam erti kata lain, kesungguhan jentera PAS menghadapi PRU, menentukan survival PAS pada masa akan datang.

Dalam matlamat perjuangan jangka panjang, PAS yang menyatakan iltizamnya untuk menggantikan Umno, bersama Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya, tidak lagi menoleh kebelakang atau melayani gangguan jalanan yang boleh merencatkan matlamatnya.

Maka dengan itu, PAS harus memperkukuhkan jemaah, memantapkan parti, sekali gus menghentikan sebarang bentuk pertikaian dalaman yang boleh menjejaskan matlamat yang dituju.

Setiap pemimpin dan ahli harus membulatkan tekad, iaitu mulai muktamar ini, mereka mesti menjadi anggota jemaah yang berdisiplin, mematuhi arahan kepimpinan dan mengelakkan sebarang elemen yang boleh merosakkan PAS dari dalam.

Mulai tahun baru hijrah ini, mulai muktamar ini, semua kita, sama ada pemimpin mahu pun ahli, mesti menanamkam azam dan cita-cita untuk melangkah gagah bersama Pakatan Rakyat, menumbangkan Barisan Nasional pada PRU ke 13.

Kita harus bulatkan keazaman kita, untuk mengelakkan sebarang persengketaan sesama sendiri, mengelakkan persengketaan sesama rakan dalam Pakatan Rakyat, dan yang lebih penting kita menanam azam untuk memantapkan kerjasama, bagi menentang musuh yang satu.

Adalah amat malang, jika ada di kalangan kita yang tidak mematuhi arahan Presiden, amat malang lagi apabila mereka menghalakan muncung senjata ke arah sahabat dalam jemaah dan rakan-rakan politik, akibat daripada pemikiran yang sempit.

Presiden PAS dan yang terutama sekali Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat, sering mempertegaskan keyakinan mereka, bahawa Tahaluf Siyasi yang dibina bersama-sama dengan Pakatan Rakyat, adalah menepati asas perjuangan Islam yang dibawa PAS.

Justeru, tidak harus ada lagi suara-suara sumbang, khususnya dari dalaman parti, yang cuba untuk mempertikaikan ijtihad kepimpinan. Dan yang paling penting, seluruh pemimpin dan ahli PAS, harus mengelak daripada terjerumus ke gelanggang permainan Umno.

Pemimpin dan ahli PAS, seharusnya sudah matang dan sedar bahawa musuh sentiasa mahu merosakkan perjuangan PAS. Harus sedar bahawa musuh senantiasa mencari peluang untuk memerangkap mereka-mereka yang terkeluar dari kelompok jemaah.

Maka pada muktamar kali ini, kita bertanggungjawab untuk mematuhi arahan Presiden, iaitu kita istiqamah dan bersatu padu untuk berhijrah bersama PAS, untuk menawan Putrajaya. Takbir!

Tiada ulasan: