Jumaat, 9 November 2012

MASALAH JAMAK DAN QASAR....SOAL JAWAB


Jamak & Qasar Tempat Yg Belum Tentu Bermukim

Postby talfiq »
Salam,

Saya akan melanjutkan pelajaran ke Johor, sekarang duduk di KL. Tapi tak sure lagi la ke Johor tu.. baru nak tengok2.

1) Kalo saya pergi hari ni, boleh ke Jamak & Qasar kat Johor tu (2-3 hari duduk situ sekejap). or Qasar sahaja. Atau Jamak saja tanpa Qasar? Saya nak survey dulu tempat tu.. jadi tak confirm lagi.

2) Bagaimana pula sekiranya saya akan memulakan pengajian, bermalam di Johor 2-3 malam sebentar, sebab saya duduk di KL, dan pengajian hanyalah berbentuk penyelidikan. Yg ni boleh jamak/qasar/jamak+qasar? Tak nampak macam bermukim pun ... sebab sekejap2 saja.


************************************
Postby kamin »
Wa’alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.

Kedua-dua soalan ini masih menunjukkan status anda seorang musafir kerana :-

a. anda tidak berniat untuk menetap disana atau niat bermukim
(Menurut Mazhab Hanafi, dinamakan watan al-iqamah jika didiami setengah bulan atau lebih. Dinamakan watan al-sukna jika didiami kurang dari setengah bulan.(al-Fiqh al-Islami)).

b. anda tidak tinggal disana dalam tempoh 4 hari 4 malam, atau lebih.

Didalam soalan 2, anda masih seorang musafir yang menuntut ilmu, maka :-

a. Boleh jama’ dan qasar solat semasa perjalanan apabila keluar dari sempadan tempat tinggal dan perjalanan tersebut melebihi 96km (2 marhalah)

b. Lebih afdal melakukan qasar solat (tanpa jama’ bagi solat yang 4 rakaat) apabila berada disana (kerana berada disana kurang 4 hari 4 malam);

c. Boleh juga, jika terdapat kesukaran, jama’ dan qasar solat semasa berapa disana.

d. Boleh jama’ dan qasar solat semasa pulang, sebelum sampai di sempadan tempat tinggal anda.

Sekian, wassalam

Solat Jamak & Qasar di Kampung

Postby Khay4_me »
:salam

Mohon penjelasan ttg masalah Jamak & Qasar di kampung kelahiran "watan asli"... sebab, saya rasa ada sedikit percanggahan pendapat antara:

***********************************
panel izrail (Posted: Oct 16, 2008 - 11:37 AM)

Seseorang musafir boleh melakukan jama' dan qasr walaupun telah sampai ke kampung tempat kelahirannya atau tempat ibu bapanya membesar.
Ini kerana Rasulullah SAW ketika pulang ke kampung halamannya Mekkah, Baginda menjamakkan dan menqasarkan solat.


***********************************
dengan panel kamin (Posted: Jan 09, 2004 - 12:08 PM)

1. Anda tidak boleh melakukan Jama' dan Qasar sehingga keluar dari tempat anda bermastautin di Melaka. Semasa didalam perjalanan dari Melaka ke Bukit Mertajam, anda boleh melakukan Solat Jama' dan Qasar. Setiba di Bukit Mertajam, rumah ibu dianggap sebagai Al-Watan Al-Asli atau tempat anda dibesarkan. Solat ditempat yang sebegini tidak boleh dijama' dan di qasarkan. Anda dikehendaki berSolat secara sempurna.

2. Perjalanan dari Bukit Mertajam ke Alor Setar yang jaraknya lebih dari 89km diperbolehkan anda melakukan Solat Jama' dan Qasar. Setibanya anda dirumah mertua anda, Solat tidak lagi boleh di jama' dan Qasar, kerana rumah mertua anda juga dianggap sebagai Al-Watan Al-Asli.

3. Perjalanan pulang dari Alor Setar ke Melaka membenarkan anda melakukan Solat Jama' dan Qasar selagi mana solat tersebut dilakukan sebelum masuk di kawasan tempat anda bermastautin. Jika sampai dikawasan (mukim) yang sdr tinggal, dan sdr masih belum menunaikan solat, maka solat wajib ditunaikam dengan rakaat yang penuh. wallahu'alam

Bukan niat nak melaga-lagakan pendapat kedua -dua panel... tetapi sekadar ingin mendapatkan penjelasan dari pihak ustaz untuk kita "YAKIN" dalam melaksanakan IBADAT.

Terima kasih.


***********************************
Postby kamin »
Wa’alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.

Kekeliruan itu berdasarkan kepada perubahan didalam watan asli. Berikut kami letakkan scenarionya :-

Scenario 1 :: Kampung halaman si A adalah Kota Baru misalannya. Dia bermusafir (dengan kadar yang lama, eg: pelajar Universiti) ke KL, dan tidak berniat untuk menetap di KL. Dengan itu, Kota Baru masih menjadi kampung halaman si A, iaitu digelar Watan Aslinya. Maka apabila si A pulang ke KB, si A tidak boleh melakukan solat Qasar. KL adalah Watan Iqamah si A.

Scenario 2 : Kampung halaman si A adalah Kota Baru. Dia bermusafir ke KL dan menjadikan KL sebagai tempat tinggal / bermaustatin, dan dia memang niat untuk menetap di KL, maka dengan itu KL sudah menjadi watan aslinya yang baru. Maka apabila si A pulang ke kampungnya di Kota Baru, dia BOLEH melakukan solat qasar. Watan Aslinya KB telah terbatal.

Asal hukum : Bahawa Nabi :saw dan sahabat-sahabatnya merupakan asal ahli Mekah, iaitu Mekah merupakan Watan Aslinya. Kemudian mereka telah berhijrah dan menjadikan Madinah sebagai tanahairnya dan tinggal disana. Mereka telah membina rumah di Madinah untuk kediaman mereka. Watan Asli di Mekah telah pun terputus. Maka semasa mereka bermusafir ke Mekah, mereka akan solat secara solat orang musafir. Nabi bersabda kepada ahli Mekah :

أتموا يا أهل مكة فإنا قوم سفر
“Sempurnakan solat Ya Ahli Mekah, kerana sesungguhnya kami adalah orang yang bermusafir”

Kesimpulannya, jika anda telah menjadikan tempat tinggal sekarang sebagai watan asli (lihat definasi di tautan dibawah), maka apabila pulang ke kampung (rumah bapa atau mertua), maka anda boleh melakukan solat secara musafir (eg: qasar solat). WA.

***********************************
Definasi watan asli dari jawapan Ustaz Izrail (Dr Ahmad Wifaq):

Watan Asli

Postby malan »
:salam

1. Kedua ibubapa saya telah tiada dan sejak itu adik beradik saya pulang berkumpul di rumah kakak saya bila bercuti (Jarak 15 km dari kampung asal). bolehkah dilakukan solat jamak dan qasar?

2. Sekiranya mertua saya telah berpindah rumah kekampung lain adakah boleh solat jamak dan qasar?

Jazakumullahu Khairan Kathira.


***********************************
Postby izrail » Jan 15th, '11, 15:45
:wassalam

Bismillah,
Wassolatu wassalam 'ala Rasulillah sollaLlahu ‘alaihi wasallam,

Watan asli menurut jumhur ulama adalah merujuk tempat kediaman kekal dengan niat tidak pindah ke tempat lain. Samada tempat kelahirannya atau tempat lain. Dan tempat kediaman isteri juga adalah watan asli.

أنّ الوطن الأصليّ يتحقّق عند أغلب الفقهاء بالإقامة الدّائمة على نيّة التّأبيد ، سواء أكان في مكان ولادته أم في مكان آخر ، ويلحق بذلك مكان الزّوجة

Dalam kes saudara ini, sekiranya saudara telah mempunyai tempat kediaman kekal dengan niat tidak pindah ke tempat lain, kampung ibubapa saudara bukan lagi watan asli saudara. Maka dengan itu saudara boleh melakukan solat jamak dan qasar jika cukup syaratnya. Begitu juga dengan tempat kediaman mertua saudara.

Jika saudara belum menetap di tempat kediaman kekal tetapi hanya tinggal di tempat kediaman sementara, dalam kes ini, watan asli saudara adalah tempat kediaman asal saudara iaitu kampung ibubapa saudara.

Watan asli saudara yang asal berkekalan sehingga saudara meninggalkan watan asli yang asal dan berniat untuk tidak kembali menetap di situ dan kemudian menetap di watan asli yang baru dengan niat tidak pindah ke tempat lain.

الوطن الأصليّ ينتقض بمثله لا غير ، وهو أن يتوطّن الإنسان في بلدة أخرى وينقل الأهل إليها من بلدته مضرباً عن الوطن الأوّل ، ورافضاً سكناه ، فإنّ الوطن الأوّل يخرج بذلك عن أن يكون وطناً أصليّاً له ، حتّى لو دخل فيه مسافراً لا تصير صلاته أربعاً .

:wassalam

Rujukan:
- Al-Mausua'ah Al-Kuwaitiah: 28/271-273

Sekian, wassalam

Rujukan Fatwa :

موطن الإقامة وانتقاضه بمثله - Dr Ahmad al-Haj al-Kurdi (Pakar Rujuk Syariah Majlis Fatwa Kuwait dan Ensaiklopedia Fiqh)

http://www.islamic-fatwa.com/fatawa/index.php?module=fatwa&id=7924.

Wanita Musafir Kerana Tugas

Postby ibnuwan »

merujuk thread soal-jawab di bawah :


Hukum Melancong Tanpa Mahram

Postby mercury » Nov 30th, '09, 15:52
assalamu 'alaykum.

1. seorang wanita belajar di luar negara tanpa mahram. apa hukum dia melancong ke negara2 lain sepanjang musim cuti tanpa mahramnya, tetapi bersama sekumpulan wanita muslimah lain?

2. adakah sama hukum melancong ke negara2 islam dan negara2 kuffar?

jazamukumullahu khair.


**********************
Postby Abu_Umair »
بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه

1. Wanita dilarang bermusafir kecuali bersama-sama dengan suami atau mahram. Kerana dalam hadis yang disepakati kesahihannya menyebut:

لا تسافر المرأة ثلاثة أيام إلا مع ذي محرم
"Janganlah seorang wanita bermusafir perjalanan tiga hari kecuali kecuali bersama mahram". Direkod dalam Sahih Bukhari (no: 1036) dan Muslim (no: 1338).

Larangan ini adalah meliputi semua bentuk perjalanan yang dinamakan musafir. (Syarah Sahih Muslim oleh Nawawi 9/103).

Berdasarkan hadis ini, haram seseorang wanita keluar musafir tanpa ditemani suami atau mahram, walaupun dia keluar bersama dengan wanita-wanita muslimah lain.

Kata Imam Nawawi tentang hukum wanita bermusafir untuk selain haji wajib, seperti haji sunat, urusan perniagaan, lawatan dan lain-lain. Katanya: "Setengah ulama mengatakan harus dengan ditemani wanita-wanita yang dipercayai, seperti masalah haji Islam. Dan Jumhur mengatakan hukumnya adalah HARAM kecuali ditemani suami atau mahram. Inilah pendapat yang sahih berdasarkan hadis-hadis yang sahih". (Syarah Muslim 9/104).

2. Samada musafir tersebut ke negara Islam atau bukan, hukumnya adalah sama iaitu mesti ditemani dengan suami atau mahram. Malah, hukumnya lebih berat jika ke negara bukan Islam, kerana ancaman terhadap muslimah di sana lebih kuat dan fitnah lebih besar.

Para ulama tidak mengesyorkan orang Islam melancong ke negara kufur kecuali atas alasan keperluan mendesak. Ia bagi mengelakkan ancaman terhadap akidah, agama, dan akhlak.

Wallahu A'lam.

***************************
Postby al-baihaqi »
salam,

dlm persoalan ini, pernah sy terdgr yg pengharaman ini dibuat kerana keadaan ketika itu yg mengancam umat Islam.dan selepas kewafatan Rasul SAW, Aisyah ra sendiri pernah menunaikan haji sendirian(tidak pasti kesahihan sumber).
adakah kekeliruan ini benar atau sebaliknya?
mohon pencerahan.

wassalam.

**********************************
Postby Abu_Umair » Jan 15th, '10, 14:00
Waalaikumussalam

Dalam masalah wanita bermusafir untuk mengerjakan haji, tetapi tidak ada mahram, ada pendapat yang mengharuskan jika dia bersama wanita lain yang dipercayai, dan perjalanannya dijamin selamat.

Pendapat ini dipilih dalam mazhab Syafie dan beliau menukilkan pendapat ini daripada Aisyah, Ibn Umar dan Ibn Zubair r.a. (rujuk Al-Umm 2/127)

Diriwayatkan juga Aisyah r.a. berkata, "Bukan semua wanita ada mahram". (Musannaf Ibn Abi Syaibah no: 15176).

Wallahu A'lam.

hakikat wanita berkerjaya masa kini memang rata2nya banyak yang akan bermusafir kerana atas kehendak tugas2 mereka. walaupun pekerjaan guru sekalipun seorang wanita tetap dalam tempoh bekerja mereka akan memerlukan diri mereka bermusafir seperti bekursus, jungle trekking, perkhemahan, etc.

tiada kelonggaran kah untuk wanita2 yang bekerjaya ini melakukan musafir tanpa suami atau mahram? contoh seorang wanita terpaksa ke UK untuk bentangkan kertas kerja, suami atau mahram tak ikut sekali tapi ada wanita lain yang bersama2 bermusafir ke sana, bolehkah diberi kelonggaran untuk permasalahan seperti ini?

sekian, tq.
Allah Yang Menguatkan Yang Haq Dan Dialah Penunjuk Jalan Yang Benar!



*****************************
Postby kamin »
wa’alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.

Jawapan berikut adalah ringkasan kepada fatwa / artikel yang diambil dari Laman UZAR, yang mewakili pandangan ulama’ yang membenarkan wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram.

Kesimpulan fatwa Syiekh Saami al-Majid : Terdapat ramai ulama’ yang melarang wanita bermusafir tanpa ditemani Mahram. Bagi mereka, walaupun keadaan sekarang sudah berubah, aman didalam perjalanan, larang tersebut tidak diangkat. Ada yang menyamakan ruhsah (keringanan) solat Qasar kepada orang yang sedang bermusafir, dimana keringanan ini tidak pun dilupuskan walaupun keadaan musafir sekarang tidak seteruk dahulu (zaman bermusafir menggunakan unta dan berjalan kaki).

Namun demikian, ada dikalangan ulama’ yang membenarkannya. Ulama Malik, al-Auza’ie, dan beberapa orang dikalangan ulama’ Syafie mengatakan bahawa perlunya Mahram menemani wanita tersebut bukanlah menjadi syarat wajibnya Haji (wanita bermusafir menunaikan Haji tanpa Mahram). Hanya menjadi syarat adalah selamat didalam perjalanan. Selamat perjalanan boleh dicapai dengan ditemani Mahram, atau kumpulan Wanita yang dipercayai. Ada dikalangan ulama’ menyebut, jika wujudnya faktor “selamat didalam perjalanan”, maka tidak perlu lagi orang menemaninya.

Dibolehkan lagi terutamanya apabila Wanita tersebut sukar mendapatkan Mahram dan beliau selamat didalam perjalanan. WA.

Berikut adalah fatwa penuhnya :

A Woman Traveling Without a Mahram

By : Shaikh Sâmî al-Mâjid

The Islamic legal rulings that pertain to the daily affairs of life are always connected to the welfare of the people in their individual lives and in their relationships with each other. Such rulings, therefore, have causes that can be grasped by reason and understood in a clear and precise manner.

These rulings differ from those that pertain to acts of worship, since acts of worship are connected to the benefits of the Hereafter and our direct relationship with Allah. Such matters are generally not discernable to the human intellect. Many great scholars have tried to determine the wisdom behind why we do certain things in prayer and in pilgrimage - and quite often they have failed and said: "This is purely a matter that we must accept on faith. Allah knows best about it."

The ruling that a woman may not travel without her husband or a male escort from her immediate family (a mahram) falls under the first category of rulings. We can appreciate the reason for the prohibition. When we understand that the reason for this prohibition is the fear for her sanctity and honor and the fear that she might be taken advantage of or raped, then we know that the issue is one that needs to be weighed in light of the benefits and harm present in a given situation.

Therefore, we have the opinion in Islamic Law that it is permissible for a woman to travel without a mahram when she is reasonably assured of her safety or when traveling poses no more danger for her than staying at home. The latter situation is often the case in non-Muslim countries where walking down her own street can be more dangerous for her and full of temptation that sitting on board an airplane. The environment of an airplane is quite often safer and more wholesome than that of the neighborhood in which she lives.

From this point of departure, we shall present the evidence and juristic reasoning of the people of knowledge:

`Adî b. Hâtim relates that Allah's Messenger (peace be upon him) said to him: "O `Adî, have you seen al-Hîrah (a region in Iraq)."

`Adî replied: "I have not seen it, but I have heard of it."

Allah's Messenger (peace be upon him) said: "If you live long enough, you will see a woman departing by camel in a litter and traveling until she reaches the Ka`bah without fearing anyone but Allah."

`Adî informs us that he thought to himself: "Where are the robbers and bandits who run rampant through the land?" Then `Adî says: "I have seen a woman travel by camel litter from al-Hirâh to the Ka`bah fearing no one but Allah." [Sahîh al-Bukhârî]

This hadîth shows us that it is permissible for a woman to travel unescorted if the road is safe. Someone might argue that the statement of the Prophet (peace be upon him) is merely reporting that such a thing would one day take place, not that it is permissible. However, this argument is weak. This statement is made in a context of praising Islam and showing its future ascendancy. Therefore, it must be assumed that what is being used to indicate such praise is permissible in and of itself. Moreover, `Adî b. Hâtim saw this woman and did not condemn her action, nor did anyone else.

Al-Bâjî, in al-Muntaqâ, writes: "Perhaps what some of our scholars have said (regarding prohibition) refers only to cases where the woman is alone or with a small group. As for the great caravans and the secure major thoroughfares, they are to me no different than the places of residence that are filled with markets and merchants. In such cases, her safety is secured without the presence of a mahram or female companions. This opinion has been related to us from al-Awzâ`î."

Qâdî `Iyâd, when discussing the prohibition of a woman traveling without a mahram to escort her, says: "This refers only for a young woman. As for an older woman who is less enticing, she can travel anywhere she wants without her husband or a mahram. Ibn Daqîq al-`Id: considers this a specification of a general ruling in consideration of the meaning behind it."

The great jurists Mâlik and al`Awzâ'î - and also al-Shâfi`î in his more prevalent opinion - rule that a mahram escort is not a condition for a woman to make her obligatory pilgrimage. The only condition is that she will be safe on the journey. Al-Shâfî'î says: "Safety can be achieved by her being chaperoned by her husband or her mahram, or by the company of other trustworthy women."

Some scholars have said that if it is safe enough, she needs no one to accompany her. She can travel alone along with the caravans and be safe. This is indicated by the hadîth of `Adî that we mentioned earlier.

Permissibility is even more certain when a woman cannot find a mahram and her best interests are to be secured by her traveling. Permissibility is indisputable in cases where travel becomes a necessity for her, on account of the principle in Islamic Law that necessity makes unlawful things permissible. This is why the scholars have permitted a woman to travel unescorted to emigrate from a non-Muslim country to a Muslim one. In some situations, they even declare such a journey to be obligatory upon her.

And Allah knows best. And may the peace and blessings be upon our Prophet Muhammad

http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=476&Itemid=72.

Niat, Syarat & Cara Solat Jamak & Qasar




Salam bahagia kepada semua, terima kasih atas persoalan yang dikemukakan dari salah seorang pengunjung blog ini. Soalannya ialah “Berdasarkan keadaan sekarang ini terdapat banyak masjid dan surau d merata tempat,bolehkah Ustaz huraikan tentang solat jamak @ qasar yg mana pada dasar permerhatian saya sesetengah orang engan mengerjakan solat jamak @ qasar semasa bermusafir . Apakah niat, syarat dan cara mengerjakannya?”
 

Jawapannya


Menurut Dato Ismail Kamus dan Mohd Azrul Azlen Ab. Hamid dalam bukunya Indahnya Hidup Bersyariat bahawa :

Pengertian solat jamak ialah mengumpulkan dua solat dalam satu waktu, contohnya mengumpulkan waktu zohor kepada asar atau asar kepada zohor, maghrib kepada isyak atau isyak kepada maghrib. Manakala solat qasar ialah memendekkan solat daripada 4 rakaat menjadi 2 rakaat. Solat yang boleh dipendekkan menjadi 2 rakaat ialah solat zuhur, asar dan isyak. Solat jamak atau solat qasar diharuskan kepada sesiapa yang musafir lebih dari 2 marhalah (60 batu) atau lebih 90 KM.
 

Pembahagian Solat Jamak


Jamak Taqdim ialah melakukan solat jamak pada waktu yang awal iaitu zuhur dan maghrib. Contohnya solat zuhur dijamakkan dengan asar pada waktu zuhur, solat maghrib dan isyak pada waktu maghrib, maka ini dinamakan solat jamak taqdim.

Jamak Takhir ialah melakukan solat jamak pada waktu yang akhir iaitu asar dan isyak. Contohnya melaksanakan solat zuhur dan asar pada waktu asar, solat maghrib dan isyak pada waktu isyak, maka ini dinamakan solat jamak takhir.
 

Hikmah dan Hukum solat Jamak dan Qasar


Hikmah solat Jamak dan Qasar adalah untuk mempermudahkan atau memberikan keringanan kepada orang yang musafir lebih dari 2 marhalah. Orang musafir sering mengalami masalah dalam perjalanannya, sukar untuk berhenti solat dan sebagainya, maka dari itulah Allah memberikan kemudahan kepada umat Islam untuk jamak dan qasar solat fardhunya. Tiada alasan lagi bagi orang yang musafir untuk meninggalkan solat fardhu. Hukum solat jamak dan Qasar ini adalah harus, terpulang kepada orang yang musafir untuk mendirikan solat sempurna atau jamak dan qasar, tidak menjadi masalah, nak buat jamak qasar tidak menjadi masalah atau tidak mahu buatpun tidak menjadi masalah.
 

Syarat Jamak Taqdim

  1. Solat pada waktunya yang awal seperti solat zuhur dan maghrib.
  2. Niat jamak pada waktu solat yang pertama.
  3. Berturut-turut antara solat yang pertama dan kedua dan tidak boleh diselangi dengan perbuatan lain dari solat.
  4. Diselangi dengan iqamah dan mengambil wuduk maka jamaknya tidak batal.
  5. Berkekalan musafirnya sehingga solat yang kedua.
Syarat Jamak Takhir
  1. Berniat untuk mentakhirkan solat yang pertama pada waktu kedua ketika masuk waktu solat pertama.
  2. Berkekalan musafir sehingga selesai kedua-dua solat.

Syarat Qasar
  1. Musafir hendaklah tidak bertujuan maksiat.
  2. Perjalanan tidak kurang dari dua marhalah.
  3. Solat yang diqasarkan hendaklah solat zuhur, asar dan isyak sahaja.
  4. Hendaklah diniatkan qasar dalam niat solat.
  5. Tidak boleh berimam orang yang solat penuh (sempurna).
  6. Berkekalan perjalanan sehingga sempurna solat.
  7. Dia tahu orang musafir itu harus mengerjakan solat qasar.

Niat Solat Jamak dan Qasar

Jamak Taqdim dan Qasar

Zuhur-Asar

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إليه العصر أداء لله تعالى

“Sengaja aku solat fardhu zuhur dua rakaat dipendekkan dan dihimpunkan kepadanya asar tunai kerana Allah Taala”.

أصلي فرض العصر ركعتين قصرا مجموعا إلي الظهر أداء لله تعالى

“Sengaja aku solat fardhu asar dua rakaat dipendekkan dan dihimpunkan kepada zuhur tunai kerana Allah Taala”.

Maghrib-Isyak

أصلي فرض المغرب ثلاث ركعات مجموعا إليه العشاء أداء لله تعالى

“Sengaja aku solat fardhu maghrib 3 rakaat dihimpunkan kepadanya isyak tunai kerana Allah Taala”.

أصلي فرض العشاء ركعتين قصرا مجموعا إلي المغرب أداء لله تعالى

“Sengaja aku solat fardhu isyak dua rakaat dipendekkan dan dihimpunkan kepada maghrib tunai kerana Allah Taala”.


Jamak Takhir dan Qasar

Asar-Zuhur

أصلي فرض العصر ركعتين قصرا مجموعا إليه الظهر أداء لله تعالى

“Sengaja aku solat fardhu asar dua rakaat dipendekkan dan dihimpunkan kepadanya zuhur tunai kerana Allah Taala”.

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إلي العصر أداء لله تعالى

“Sengaja aku solat fardhu zuhur dua rakaat dipendekkan dan dihimpunkan kepada asar tunai kerana Allah Taala”.


Isyak-Maghrib

أصلي فرض العشاء ركعتين قصرا مجموعا إليه المغرب أداء لله تعالى

“Sengaja aku solat fardhu isyak dua rakaat dipendekkan dan dihimpunkan kepadanya maghrib tunai kerana Allah Taala”.

أصلي فرض المغرب ثلاث ركعات مجموعا إلي العشاء أداء لله تعالى

“Sengaja aku solat fardhu maghrib 3 rakaat dihimpunkan kepada isyak tunai kerana Allah Taala”.
Cara Mengerjakan Solat Jamak dan Qasar

Di sini saya datangkan cara mengerjakan solat jamak dan qasar berdasarkan penerangan Ustaz Sulaiman Endut dalam bukunya Asas-asas Fardhu Ain, iaitu seperti berikut :
  1. Solat zuhur dan asar itu hendaklah dilakukan dalam waktu zuhur. Kalau jamak takhir hendaklah dilakukan dalam waktu asar.
  2. Berdiri lurus mengadap kiblat.
  3. Berniat hendak mengerjakan solat zuhur secara jamak taqdim dan qasar. Kalau jamak takhir solat jamak dan qasar pada waktu terakhir.
  4. Setelah itu kerjakan solat zuhur sebanyak dua rakaat sehingga selesai memberi salam.
  5. Kemudian berdiri semula untuk mendirikan solat yang kedua iaitu asar.
  6. Berniat untuk mengerjakan solat asar secara jamak takhir.
  7. Kerjakanlah solat asar sebanyak dua rakaat sehingga selesai.
  8. Kalau qasar jamak taqdim atau jamak takhir antara solat maghrib dan isyak, maka hendaklah niatkan solat maghrib secara jamak takdim atau jamak takhir sahaja tanpa menyebut qasarnya.

JAMAK DAN QASAR DI TEMPAT KERJA

Soalan; Assalammualaikum ustaz, Saya ada soalan tentang sembahyang jamak dan qasar:
Saya tingal di Kuantan dan dipilih oleh majikan untuk menghadiri latihan selama 2 hari di Kuala Lumpur. Saya dikehendaki datang bekerja seperti biasa pagi dan hanya boleh bertolak ke Kuala Lumpur selepas pada pukul 3 petang. Saya akan membawa semua kelengkapan dan pakaian saya semasa pergi ketempat kerja dan terus ke Kuala Lumpur selepas keluar dari tempat kerja tampa kembali ke rumah kerana kedudukan tempat kerja adalah di pertengahan.
1. Adakah boleh saya mengerjakan sembahyang Asar jamak dan qasar di dalam waktu Zohor di tempat kerja saya?
2. Semasa dalam perjalanan pulang, saya mengerjakan sembahyangk jamak Isyak didalam waktu maghrib. Saya tiba dirumah tetapi belum lagi masuk waktu Isyak. Adakah perlu saya ulangi sembayang Isyak?
Harap ustaz dapat menberi penjelasan tentang masalah di atas.

Jawapan;


1. Boleh melakukan jamak dan qasar di tempat kerja saudara jika saudara berniat musafir dari rumah dengan syarat rumah dan tempat kerja saudara tidak berada di dalam taman/pekan/kampung yang sama. Apabila saudara telah berniat musafir dari rumah untuk menuju satu destinasi yang jaraknya melebihi dua marhalah, kemudian saudara keluar dan melepasi daerah/kawasan penempatan saudara, bermulalah keharusan saudara untuk mengambil rukhsah safar (iaitu kelonggaran atau kemudahan yang diberikan Syariat untuk orang yang bermusafir; antaranya memendek dan menghimpunkan solat fardhu).


2. Jika saudara telah menjamakkan isyak ke dalam waktu maghrib, tidak wajib lagi saudara mengulangi solat isyak apabila sampai di rumah walaupun ketika sampai itu waktu isyak belum masuk atau waktu isyak masih ada, kerana solat isyak saudara secara jamak tadi telahpun dikira. Berkata Imam an-Nawawi dalam Matan al-Minhaj; "Jika (seseorang) melakukan jamak taqdim, lalu ia menjadi muqim (iaitu tidak lagi berada dalam keadaan safar dengan sebab telah berniat iqamah atau dengan sebab telah sampainya kapal di tempat tuju) pada saat di antara dua solat jamak tersebut (yakni ia telah selesai mengerjakan solat pertama, namun sebelum mengerjakan solat kedua ia telah berubah menjadi muqim), batallah jamaknya (yakni wajib atasnya menganjakkan solat kedua ke dalam waktunya, adapun solat pertama ia tidak terjejas dan tidak perlu diulangi). Adapun jika ia menjadi muqim ketika sedang mengerjakan solat kedua atau setelah selesai mengerjakan solat kedua, tidak batal jamaknya mengikut pandangan yang ashah (yakni pandangan terkuat dari ulamak-ulamak mazhab Syafi'e) (kerana solat kedua itu dilakukan ketika keuzuran yang mengharuskan jamak (iaitu safar) masih ada". (Mughni al-Muhtaj, 1/373).

Wallahu a'lam.

 Perihal Solat Jama' & Qasar
Soalan 
Assalamualaikum ustaz, saya sering balik kampung dan berjalan jauh. Saya mengetahui ketika musafir kita boleh menjamakkan solat, tetapi lantaran kurangnya ilmu tentang hal itu membuatkan saya tidak yakin untuk melaksanakan solat tersebut. Saya hanya mengqada solat setelah sampai ke destinasi. Banyak perkara yang mengelirukan saya. Misalnya kita tidak boleh menjamakkan solat sekiranya akan mendiami destinasi tersebut lebih dari tiga hari. Kita juga tidak boleh menjamakkan solat sekiranya destinasi tersebut adalah kampung halaman kita.
Namun ada yang mengatakan kita boleh menjamakkan solat kerana ia bukan bergantung pada destinasi yang akan kita pergi, tetapi ia bergantung pada tempat di mana kita menjamakkan solat. Contohnya, di pertengahan jalan, kita terhenti, kita tidak berada di situ lebih dari tiga hari dan tempat itu bukan kampung halaman kita.
Oleh itu saya amat berharap ustaz dapat menerangkan tentang solat jamak dan qasar, syarat-syaratnya dan cara mendirikannya, agar saya dapat mempraktikkannya kelak.
- Hayati, Sg Besi.
Jawapan
wa'alaikumussalam
Saudari sepatutnya menjama'kan sahaja solat, qadha solat adalah sesuatu yang amat kurang baik untuk diamalkan. Qadha solat juga hanya wujud apabila seseorang tertinggal kerana uzur seperti tertidur dan yang seumpamanya. Sebarang tindakan meninggalkan solat secara sengaja adalah mengundang dosa walaupun qadha dilakukan.
Berikut pula syarat untuk men"qasar"kan solat menurut mazhab Syafie (Rujuk Mughni al-Muhtaj, 1/359-365) :-
i. Hanya tertakluk kepada keadaan bermusafir dengan jarak melebihi 85 KM.
ii. Hanya boleh di qasar apabila telah melepasi sempadan kampung atau taman perumahannya.
iii. Mengetahui destinasinya dan ia tidak bertujuan maksiat.
iv. Tidak berimamkan orang yang menunaikan solat penuh (4 rakaat).
v. Berniat qasar semasa takbiratul ihram solatnya.
vi. Mestilah solat qasar itu dilakukan dalam keadaan bersmusafir dari awal hingga akhirnya.
vii. Jika ia berniat (semasa bertolak) untuk duduk di sesuatu destinasi lebih dari tiga hari (tidak termasuk hari sampai dan pulang), maka ia tidak berhak untuk melakukan qasar solat, sejurus sampainya ia ke destinasi itu. Jika ia tidak berniat lebih dari tiga hari atau langsung tidak punyai niat berapa hari, kiraan 3 hari adalah tidak termasuk hari sampai dan hari pulang. Dalamtempoh itu, ia boleh menqasarkannya jika tiada niat 3 hari.
Solat jama' pula semua syaratnya sama dengan solat qasar. Berikut maklumat beberapa maklumat tentang jama' solat :-
i. Jama' tidak hanya tertakluk kepada keadaan musafir, terdapat keadaan sukar yang lain seperti hujan terlampau lebat, salji, keadaan merbahaya di luar, sakit (mazhab Syafie tidak membenarkan jamak kerana sakit tetapi harus menurut mazhab Maliki dan Hanbali, Rujuk Ikhtilaf Aimmah al-Ulama, Ibn Hubayrah, 1/150), semasa Haji, itulah beberapa contoh keadaan yang di benarkan untuk di jama' kan solat. (Rujuk Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuhu, 2/1375)
ii. Solat jama' boleh dilakukan dalam dua bentuk :-

Pertama : Jamak Taqdim

Ertinya : Di gabungkan dua solat dalam waktu solat yang pertama seperti zohor dan asar di dalam waktu zohor, atau maghrib dan isyak di dalam waktu maghrib.
Ia berdasarkan hadith  shohih dari Muadz Bin Jabal riwayat Ahmad, Tirmidzi Ibn Hibban dan lain-lain.
Syaratnya :
1)      Solat dilakukan menurut tertibnya atau yang awal terlebih dahulu (zohor dahulu dan asar di kemudiannya, maghrib dahulu dan isyak di kemudiankan), jika tidak maka batal solatnya menurut mazhab Syafie. (Rujuk Mughni al-Muhtaj, 1/371 )
2) Berniat jamak ketika solat pertama dilakukan, dan harus juga berniat jamak walaupun solat telah bermula. Lafaz niatnya tidaklah perlu di baca dalam bahasa arab, dalam bahasa melayu juga di benarkan. Tatpi perlu ingat lafaz niat bukannya niat tetapi hanya sebagai pembantu agar niat boleh hadir dengan lebih mudah. Lazfa niat ini adalah saranan mazhab Syafie sahaja, manakala Rasulullah SAW sendiri tidak pernah melakukannya, justeru jika mampu menghadirkan niat di dalam hati tanpa berlafaz, itu yang terbaik.
3) Mestilah berturut-turut (Muwalat); Pastikan jangan terdapat pemisahan yang agak panjang atau urusan lain di tengah-tengah kedua-dua solat.

Kedua : Jamak Takhir

Ertinya : Menggabungkan dua solat dalam satu waktu, iaitu waktu solat yang terkemudian. (seperti zohor dan asar di tunaikan dalam waktu asar).
Ia dibenarkan syarak berdasarkan hadith yang shohih dari Anas dan Ibn Umar yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim. (Rujuk Naylul Awtar, 3/212)
Syarat-syaratnya :
1) Niat Takhir sebelum habisnya waktu solat pertama (iaitu niat dilewatkan solat pertama untuk digabungkan dalam waktu asar atau isyak)
2) Berterusan dalam keadaan musafir sehingga tamat solat yang kedua.
Soalan saudari tentang tidak boleh jamak sekiranya destinasi perjalanan itu adalah kampung halaman sendiri adalah seperti berikut (Rujuk Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuhu, 2/1362 cet 4, dar Al-Fikr):-
a- Seseorang yang kerja di KL, manakala kampung kelahirannya di Batu Pahat, Johor atau mana-mana jarak yang melebihi 85 KM. Apabila ia sampai ke kampong asalnya ( ibu bapanya juga di sana) ia tidak boleh lagi menqasarkan solat kerana ia tidak dikira bermusafir lagi apabila telah sampai ke kampung walaupun berniat duduk kurang dari 3 hari.
b- Seseorang yang kampung kelahirannya di Perak, dan ia kerja di KL dan kampung isterinya di Johor. Apabila ia balik ke kampung isterinya, juga tidak boleh qasar apabila telah sampai. Bagaimanapun terdapat pandangan menegatakan si suami berhak menjamak dan qasar kerana ia bukan tempat tinggalnya. Bagi saya, kelaur dari yang khilaf adalah lebih baik dalam hal ini.
c- Sekiranya ia dalam perjalanan balik dari kampung Johor atau Peraknya ke KL, ia juga tidak boleh meng"qasar"kan solat apabila telah sampai ke rumahnya di KL
Adapun kenyataan saudari "tidak berada lebih tiga hari di sesuatu tempat perhentian" adalah syarat untuk qasar sahaja. Adapun solat jamak, maka ia masih di bolehkan jika terdapat sebab-sebab yang di sebutkan di atas.
                                   

Sekian


sy masih musykil bab solat jamak/qasar
tiap kali nak buat mesti ragu2

YAKIN KAN SJA
PRINGKAT PERMULAAN
PASTU
INSYAALLAH OK JE

sy konpius nk doa
cuba ust info sket slalu kita buat jamak ke qasar

2 JENIS
TAKDIM DENGAN TAKHIR
DIDAHULUKAN
DAN DIKEMUDIANKAN
TAKDIM
ASAR BAWA KE ZOHOR DENGAN ISYAK BAWA KE MAGRIB
TAKHIR
ZOHOR BAWA KE ASAR DGN MGRIB BAWA KE ISYAK

mghrib 3 isyak 4 bleh skali ke

DE DUA CARA
TAMAM ...PENUH
QASAR...PENDEK
DAH JAMAK ELOKLAH QASAR
JAMAK...HIMPUN
JADI 4 JADI 2 SAJA
3 TETAP 3 IAITU MAGRIB
RUGILAH KITA BUAT JAMAK TPI XQASAR
MAKNANYA KITA BUAT PENUH
4 ZUHUR 4 ASAR...NI BOLEH
BAIK KITA BUAT
2 ZOHOR
2 ASAR
BEGITU JUGA
3 MAGRIB 2 ISYAK
ADA FAHAM

ok klu zohor dgn asar kita niat apa ust

TAKDIM

ust jap2 - td ust kata kita kena buat jama dan qasar skali kan
maksud jamak himpun kan maksud qasar pendekkan

YE LAH

jd niat nya cemaner

2 2 BUKAN 4 4

kata lah saya nak buat jamak takdim

3 2 BUKAN 3 4
TAKDIM
sahaja sembahyang fardu zohor qasar kerana Allah taala
sahaja aku...betulkan..tertinggal
sahaja aku sembahyang frdu asar qasar dihimpunkan pada waktu zohor kerana Allah taala
cuma dlm masa solat zohor kne ada ingat@niat nak jamak kan solat asar ke zohor
niat itu mesti dibuat sbelum salam
ada detik dlm ati asar itu kita jamak pada watu itu....iaitu zohor

puas nak phm tp ssh nak msk dlm kepala
nape kita tak sebut jamak ust

himpun tu jamaklah
boleh ganti himpun dengan perkataan jamak
xde masalah
bahasa melayu...bahasa arab je
semua bahasa Allah faham

maksud sy nape kita niat qasar tak niat jamak

qasar pendik
jamak himpun
dua2 kita sebut dlam solat asar tu
tidak pada zohor
kerana zohor itu kita solat pada waktunya...iaitu waktu zohor. tu pasal xsebut jmk
hanya sebut pd waktu asar je
de faham ke
..........TAKDIM
sahaja aku sembahyang fardu zohor qasar kerana Allah taala
........ni niat bgi asar
sahaja aku sembahyang frdu asar qasar dihimpunkan pada waktu zohor kerana Allah taala

katalah dah masuk waktu zohor maka saya niat jamak ke qasar utk himpun dgn asar skali

solat dibuat berbeza
mula2 buat zohor 2 rkt...pastu salam lah
pastu solat lain untuk asar pulak
2 rakaat salam
jadi zohor 2
asar 2
solat tu xboleh campur skali
buat 4 skli gus
2 tuk zohor
2 tuk asar
tu niat dua macam
pada zohor niatnya begini......sahaja aku sembahyang fardu zohor qasar kerana Allah taala

ok dh phm sikit

pada asar niat begini......sahaja aku sembahyang frdu asar qasar dihimpunkan pada waktu zohor kerana Allah taala

zohor tu 2 rakaat saja kan us

btul

kena sebut ke 2 rakaat tu

dua solat kena buat berturut2
pas buat zohor
terus buat asar
xpayah...qasar tu pendek....pendek tu 2 la
Allah tau qasar tu 2
atau pendek

tu kalau buat dlm waktu zohor, kata lah saya buat dlm waktu asar niat dia sama ke

kalau takhir lain
zohor...ni niatnya....
sahaja aku sembahyang fardu zohor qasar dihimpun pada waktu asar kerana Allah taala
asar pulak
sahaja aku sembahyang frdu asar qasar kerana Allah taala
boleh buat zohor dulu atau asar dulu
atau asar dulu kmdian zohor

ok dh phm utk zohor dan asar, klu utk maghrib dan isyak niat yg sama juga kan cuma mghrib 3 isyak 2

sama je beh kurang
tukar nama solat je

ok ust sy akan cuba fhmkan pelan2 tksh byk ya ust

aku sembahyang fardu magrib 3 rakaat kerana Allah taala

ust perkataan takdim atau takhir tak perlu sebut dlm niat ke

sahaja aku sembahyang frdu isyak qasar dihimpunkan pada waktu mgrib kerana Allah taala
sahaja aku sembahyang frdu isyak qasar kerana Allah taala
sahaja aku sembahyang fardu mgrib 3 rakaat dihimpun pada waktu isyak kerana Allah taala
ok
rasa fahamkan

kita kena sebut perkataan dihimpun ke

takdim dan takhir xyah sebut
yang kna sebut jamak atau sebut himpun itu aja
mmg niat masa angkat takbir

ok dah phm 80%, selebihnya sy cuba pelan2 utk phm

ni kne belajar berdepan

tu lah pasal, sbb klu berdepan blh tanya

pakai@cara bgini susah nak terangkan

ni kang asik sola itu ini ust pun pening
soal

solat mmg payah faham
ada org berilmu atau dah tahu
pun xbuat
xyakin
takut salah
masa sya belajar tu
kahdi yang mengajar
orang tanya niat
dia kata xtahu
sbb ia jarang2 buat
itu kahdi
bagaimana org awam

satu lg ust ms solat duha klu kita tak bc doa duha bleh ke

xpe

oooo bleh ya

mmg bole

ok tksh byk ya ust, klu ada kemusykilan lg sy tanya ust

k

Tiada ulasan: