Selasa, 6 November 2012

FAHAMI PERLEMBAGAAN JANGAN SEMBANG TANPA FAKTA...TAK MENGAJI PUN PERLEMBAGAAN

Niat Zaid tanding atas 'tiket Pakatan' bingungkan PKR

  • Hafiz Yatim
  • 9:11AM Nov 6 2012
Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail bingung  dengan hasrat bekas Presiden Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) Datuk Zaid Ibrahim untuk bertanding dalam pilihan raya umum di bawah tiket Pakatan Rakyat, dan kemungkinan di Pekan.
Saifuddin juga bingung dengan tindakan Zaid melepaskan jawatan presiden KITA tetapi kekal sebagai ahli jawatankuasa parti yang ditubuhnya itu, yang kini berusia dua tahun.
NONEZaid (kiri) tidak menyampaikan rancangannya untuk bertanding di bawah tiket Pakatan, kata Saifuddin, sambil menambah bahawa perkara itu tidak pernah dibangkitkan dalam mesyuarat Majlis Presiden Pakatan.

"Saya boleh mengesahkan bahawa perkara Zaid bertanding di bawah tiket Pakatan Rakyat tidak dibangkitkan atau dibincangkan oleh Majlis Presiden.

"Beliau tidak menulis atau menyatakan kepada kami secara rasmi niatnya untuk bertanding di bawah tiket Pakatan," tambah Saifuddin, yang merupakan ahli Parlimen Machang.

Oleh itu, katanya, isu Zaid bertanding di bawah tiket Pakatan tidak timbul melainkan terdapat permintaan rasmi oleh beliau dan keputusan dibuat oleh Majlis Presiden.

Majlis presiden adalah badan tertinggi yang membuat keputusan dalam pakatan pembangkang yang terdiri daripada PAS, PKR dan DAP.

Akhbar the Star melaporkan semalam bahawa Zaid telah melepaskan jawatan presiden KTA dan menyuarakan minatnya untuk bertanding pilihan raya akan datang di bawah tiket Pakatan, mungkin di Pekan.
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang (kanan) juga sebelum ini dilaporkan berkata beliau sedia bertanding di mana-mana kerusi termasuk di Pekan.
Iklan Deepavali Petronas jadi sasaran pengkritik

  • M Krishnamoorthy
  • 10:45AM Nov 6 2012
dikemaskini Iklan Petronas tahun ini untuk mengucapkan selamat menyambut 'Perayaan Deepavali' kepada penganut agama Hindu, begitu jauh berbeza daripada hasil karya Yasmin Ahmad yang mengetengahkan unsur kasih sayang, amat bermakna dan sukar dilupai.
Menurut mereka yang telah  menyaksinya, klip perayaan selama tiga minit itu bertajuk 'Let's do the Dappan' - sebuah muzikal yang menggambarkan orang ramai menari di jalan -  adalah tidak sesuai.
Wikipedia menerangkan 'Dappan Kuthu' sebagai: 'Instrumen ini boleh didengar dimainkan di rumah-rumah di mana kematian telah berlaku untuk mengurangkan atau untuk menyekat bunyi tangisan atau untuk memberitahu orang lain tentang kematian di kampung-kampung Tamil. Rentak tersebut dipanggil Saavu Adi.

(*Wikipedia explains ‘Dappan Kuthu' as: 'This instrument can be heard being played in houses where death has occurred to reduce or to suppress the sound of crying or to inform others about a death in Tamil villages. The particular beat employed is called Saavu Adi.)
NONEDilancarkan di YouTube pada hari Ahad, iklan 'Happy Deepavali' itu dijangka mula ke udara hujung minggu ini dan telah pun menarik komen negatif dalam media sosial.

Bekas Presiden Hindu Sangam Malaysia A Vaithilingam berkata ia adalah sebuah iklan yang kontroversi dari mula-mula lagi, dan menunjukkan watak-watak pemuda India ala samseng yang menimbulkan kekacauan dalam masyarakat.

Katanya ia memaparkan unsur negatif terhadap kaum India seperti bahagian yang menunjukkan mereka menyebabkan kesesakan lalulintas dengan menari di tengah-tengah jalan.

Menurutnya lagi, ia menunjukkan seolah-olah kaum India harus dipersalahkan kerana menyebabkan kesesakan lalulintas.
Oleh itu, tegasnya, ia perlu dihentikan dan dikeluarkan serta-merta daripada YouTube dan daripada ke udara.
Senator S Ramakrishnan yang telah menyaksikan klip itu di YouTube, berkata walaupun iklan Petronas disasarkan kepada golongan belia, tetapi ia mengagungkan trend yang tidak lama lagi akan pudar.

Menurutnya, klip itu tidak mewakili budaya masyarakat India yang berusia lebih 5,000 tahun atau sentimen menyambut Deepavali di kalangan penganut Hindu di seluruh dunia.

"Iklan itu tidak menggambarkan budaya India, tetapi berdasarkan trend semasa filem-filem Tamil yang menggambarkan keganasan, kegiatan samseng dan mengagungkan bintang-bintang filem," katanya.


M Krishnamoorthy adalah seorang wartawan bebas dan produser dengan rangkaian TV luar negara. Beliau pernah menemubual Yasmin Ahmad dan menulis reviu mengenai iklan Petronas yang diarahkan olehnya.
Saman: Syed Hamid, 3 lagi gagal batal jawapan Teresa

  • Bernama
  • 8:24AM Nov 6 2012
Mahkamah Tinggi menolak permohonan bekas Menteri Dalam Negeri Tan Sri Syed Hamid Albar dan tiga yang lain untuk membatalkan jawapan Anggota Parlimen Seputeh Teresa Kok terhadap pernyataan pembelaan berhubung samannya mengenai kesilapan menangkap dan penahanannya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), empat tahun lepas.

Hakim Datuk Su Geok Yiam, yang membuat keputusan itu di dalam kamar, menetapkan 6 Disember untuk pengurusan kes, dan mengarahkan kedua-dua pihak memfailkan rayuan mereka tentang isu-isu untuk dibicarakan sebelum tarikh itu.

Dalam prosiding semalam, Kok diwakili peguam K. Muralidharan manakala keempat-empat defendan diwakili peguam kanan persekutuan Lailawati Ali.

kuala terengganu by election 140109 syed hamid albarKok memfailkan saman pada 13 Mac 2009, terhadap Syed Hamid (kiri), Ketua Polis Negara pada masa itu Tan Sri Musa Hassan, DSP E Kim Tien dan kerajaan Malaysia.

Dalam penyataan tuntutannya Kok berkata dia ditangkap oleh defendan di pintu masuk kediamannya di Pearl Tower, OG Heights, jam 11.15 malam pada 12 September 2008, dan ditahan selama dua jam tanpa diberi kebenaran menghubungi saudara terdekat atau peguamnya.

Beliau mendakwa pada 2 pagi 13 September 2008, di Balai Polis Wangsa Maju, beliau telah dimaklumkan oleh defendan ketiga bahawa beliau ditahan di bawah Seksyen 73(1) ISA atas alasan telah melibatkan diri dalam kegiatan yang boleh mencetuskan ketegangan dan pergaduhan antara kaum.
  
Selanjutnya Kok mendakwa beliau telah dihantar ke sebuah tempat penahanan rahsia dan ditahan di situ sehingga 19 Sept, 2008, tanpa dibicarakan.
  
Beliau mendakwa tangkapan dan penahanannya dibuat tanpa alasan dan kerana kecuaian, tindakan sebelah pihak dan sesuka hati oleh defendan yang silap dalam menangkap dan menahannya, menyebabkannya mengalami tekanan mental, kesakitan dan keracunan makanan serta penafian hak perlembagaan baginya.
  
Kok menuntut kerugian akibat kesilapan menangkap dan penahanan beliau, kesakitan, tekanan mental, ganti rugi am dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.
  
- Bernama
16 individu dipercayai pengikut Al-Arqam didakwa 20 Dis

  • Bernama
  • 7:02AM Nov 6 2012
Seramai 16 individu, yang ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) Khamis lepas, akan dihadapkan ke Mahkamah Syariah Gombak Barat, Kuang pada 20 Disember ini.
  
Pengarah JAIS Datuk Marzuki Hussin berkata kesemua mereka, termasuk ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR,  Dr Badrulamin Baharon, akan berdepan pertuduhan mengikut Seksyen 12(c) Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 iaitu cuba menghidupkan semula pertubuhan yang telah diharamkan itu.
     
"Sebelum ini, mereka telah ditahan hasil siasatan pihak kami selama dua minggu, dan mereka telah dibebaskan dengan jaminan bon RM1,000 dengan seorang penjamin," katanya dalam sidang akhbar semalam.

Beliau berkata berikutan siasatan mengikut Seksyen 12 (c) enakmen itu, mereka didapati melanggar fatwa Mufti Kerajaan Negeri Selangor dengan menjalankan pelbagai program dalam ekonomi, budaya dan kesenian pertubuhan yang diharamkan itu.
  
Khamis lepas, JAIS menyerbu sebuah perhimpunan yang dihadiri lebih 3,500 orang, dipercayai diadakan sempena ulang tahun ke-75 pengasas Al-Arqam, Allahyarham Ashaari Muhammad Ashaari, dan menahan 16 individu itu.

Ashaari meninggal dunia pada tahun 2010.

Marzuki juga berkata pihaknya akan menjalankan siasatan susulan terhadap syarikat Global Ikhwan Sdn Bhd, yang dipercayai terlibat dalam pertubuhan haram itu, dan tidak menolak kemungkinan pengikut Al-Arqam berselindung di sebalik syarikat tersebut.
  
"Namun kita akan menjalankan siasatan lanjut untuk mengetahui kaitan syarikat ini dengan pertubuhan berkenaan," katanya.

- Bernama
Bayi bertali pusat ditemui di depan rumah pasangan Cina

  • Bernama
  • 8:52AM Nov 6 2012
Seorang bayi lelaki ditemui di depan rumah pasangan suami isteri berketurunan Cina di Mak Mandin di Butterworth pada awal pagi semalam.
  
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang SAC Mazlan Kesah berkata pihaknya menerima maklumat berhubung penemuan itu pada jam 6.30 pagi.
  
"Bayi yang sihat, cukup sifat, berkulit cerah dan bertali pusat itu dipercayai dilahirkan antara tiga hingga empat jam sebelum ditemui di depan rumah pasangan Cina itu dalam keadaan berbalut dengan kain," katanya kepada pemberita semalam.
  
Beliau berkata bayi itu dihantar ke Hospital Seberang Jaya untuk pemeriksaan sebelum dirujuk kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk tindakan lanjut.
  
Katanya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran dan usaha mencari individu yang membuang bayi malang tersebut giat dijalankan.
  
Orang ramai yang mempunyai maklumat, diminta berhubung dengan balai polis berhampiran bagi membantu siasatan.

- Bernama

Takrif Bangsa Melayu

August 17, 2010
Oleh
Bangsa Melayu adalah satu bangsa yang mengamalkan adat resam Melayu, bertutur dalam bahasa Melayu serta hidup dalam budaya Melayu.
Menurut Abdul Rahim Kajai, bangsa Melayu adalah penduduk asal gugusan kepulauan Melayu atau alam Melayu seperti di pulau Jawa, Bugis, Madura, Bawean, Minangkabau dan juga Banjar. Orang Asli seperti suku kaum Semang, Jakun dan Pangan termasuk dalam definisi Melayu kerana mereka juga adalah penduduk asli di Semenanjung.
Sehubungan dengan itu, beliau menegaskan bahawa, “jika seseorang itu bangsa Melayu, dia akan tetap dan kekal sebagai bangsa Melayu, walaupun dia dilahirkan di Kutub Utara, bertukar kerakyatan, hatta bertukar agama sekalipun”.
Beliau menjelaskan lagi “undang-undang keturunan sesuatu bangsa adalah menurut hukum Allah, rasul, adat manusia dan segala makhluk Allah, iaitu haiwan dan kayu kayan berdasarkan di sebelah bapa.
Mereka yang bukan Melayu termasuk lelaki bangsa lain yang berkahwin dengan perempuan Melayu dan bangsa anak mereka adalah mengikut bangsa sebelah bapa. Contoh lelaki bukan Melayu seperti India muslim, Cina muslim, Arab dan lain-lain bangsa selain Melayu.
Gagasan Abdul Rahim Kajai adalah bersifat tertutup dan ketat. Bukan sebarang manusia boleh diterima berbangsa Melayu walaupun ia menganut Islam sekalipun. Gagasan beliau lebih mengutamakan warisan, keturunan, persamaan dalam sosiobudaya dan geografi.
Sumber: petikan rencana ‘Ruangan Rabu’ – Berita Harian, 8 November 1989 oleh Kamarudin Musa dari Raja Mohd. Yusof Raja Othman.
Nurul Izzah mahu saman
SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
6 November 2012
Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar
SHAH ALAM - Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar mahu mengambil tindakan perundangan ekoran laporan media beliau mengeluarkan kenyataan rakyat tidak harus dipaksa mengamalkan ajaran tertentu termasuk kepada orang Melayu.

"Peguam akan mengambil langkah seterusnya," ujar Nurul Izzah menerusi laman mikro Twitter milik beliau.

Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) semalam memaklumkan mungkin akan memanggil Ahli Parlimen Lembah pantai itu untuk membantu siasatan.

Pengarah Jais, Datuk Marzuki Hussin berkata, tindakan itu hanya boleh diambil sekiranya pihaknya menerima maklumat berhubung perkara tersebut.

“(Kenyataan itu) serupa juga dengan kenyataan semua agama adalah sama. Ia salah, mana boleh semua agama sama. Islam lain, Tuhan sudah kata Islam adalah sebaik-baik agama.

“Kalau ada rakaman itu minta dipanjangkan kepada kita. Tak semestinya ada laporan, maklumat (sudah) cukup, kita boleh bertindak. (Setakat ini), kita tak dengar maklumat itu lagi,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Nurul Izzah yang didakwa membuat kenyataan itu sebagai menjawab soalan peserta sama ada orang Melayu perlu diberikan kebebasan beragama sama seperti orang bukan Melayu dalam satu forum di Subang Jaya, Sabtu lalu.

Terdahulu media melaporkan, Nurul Izzah dipetik sebagai berkata: “Apabila anda bertanya saya, tiada paksaan dalam beragama… mengapa sesetengah pihak rasa bersalah, perkara ini (kebebasan agama) hanya terpakai kepada orang bukan Melayu, sepatutnya diguna pakai secara sama rata."

Bagaimanapun, beliau dilaporkan tidak menyatakan orang Melayu sepatutnya diberikan hak dari segi undang-undang berkaitan kebebasan beragama.

Nurul Izzah menerusi blog beliau, www.nurulizzah.com berkata, beliau mengucapkan ribuan terima kasih atas pertanyaan lanjut yang diterima beliau ekoran kenyataannya di dalam forum “Islamic State: Which version? Whose responsibility?” sebagai seorang panelis.

"Sewaktu sesi soal jawab, salah satu soalan ditanya kepada saya berkait isu paksaan dalam agama melibatkan masyarakat Melayu.

"Jawapan saya menegaskan ungkapan – “Tidak ada paksaan dalam agama (Islam)….” – daripada ayat suci Al Quran, Surah Al-Baqarah, ayat 256. Ungkapan ini merangkumi seluruh umat manusia.

"Namun ditambah, saya berpegang pada pendirian umum sedia ada, iaitu setelah memeluk Islam, seorang Muslim tertakluk dengan Syariat Islam; sebagaimana seorang warganegara tertakluk dengan Perlembagaan Persekutuan,"katanya.

Menurut pemimpin PKR itu lagi, beliau kesal terhadap percubaan memutarbelitkan kenyataannya yang kelihatan seolag-olah meremehkan soal aqidah "atau mudah menerima orang Islam yang memilih untuk murtad."

"Saya cenderung mendukung program pendidikan dan dakwah untuk memperkukuh aqidah dan meningkat kefahaman terhadap Islam.

"Saya berdoa agar Allah SWT memberi petunjuk dan hidayah kepada semua, demi kesejahteraan bersama," tulis beliau lagi.

Ekoran kenyataannya Nurul Izzah turut dikecam oleh Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Pahang yang menganggap beliau sebagai menggadai agama.

Ketua Penerangannya, Muhammad Faiz Hashim berkata, kenyataan itu tidak wajar dikeluarkan seorang Islam seperti Nurul Izzah, sebaliknya beliau perlu mempertahankannya.
Nurul Izzah: Saya sama sekali tidak terima murtad
2:30PM Nov 5 2012
Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar menafikan bahawa kenyataan beliau yang dibuat Sabtu lalu dalam satu forum awam menggalakkan umat Islam murtad.

NONE"Saya sama sekali tidak menggalakkan atau menerima murtad," tegasnya yang juga ahli parlimen Lembah Pantai.

"Saya berpegang pada pendirian umum sedia ada, iaitu setelah memeluk Islam, seorang Muslim tertakluk dengan syariat Islam; sebagaimana seorang warganegara tertakluk dengan Perlembagaan Persekutuan.

"Saya kesal kerana ada usaha kalangan yang cuba memutarbelitkan kenyataan saya, seolah-olah saya meremehkan soal aqidah atau mudah menerima orang Islam yang memilih untuk murtad," tegasnya lagi.

Anak sulung ketua umum PKR itu merujuk kenyataannya sebagai panelis dalam forum tersebut yang bertajuk "Islamic State: Which version? Whose responsibility?"

Beliau dilapor berkata tiada seorang pun boleh dipaksa untuk menerima ajaran agama tertentu dan perkara itu juga terpakai untuk orang Melayu.

Berita muka depan Utusan Malaysia hari ini yang bertajuk 'Melayu bebas pilih agama?" dengan memetik laporan Malaysiakini berhubung kenyataan Nurul itu.

  • Hanif Nasir · Pengulas Tertinggi · Bekerja di MIMOS Berhad
    penat la melayan utusan meloya ni... kalau aku jadi PM aku tukar bangunan utusan meloya ni jadi loji taik

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Aku pulak tukaq harakah, jadi toilet paper, spy semua oang bolehla pakai x kira kaum, agama, negro , arab, mat saleh.

    • Hairulazim Mahmud · Kuala Lumpur, Malaysia
      story ni bukan ke Malaysiakini report dulu, utusan kan hanya translate story Malaysiakini

    • Gaban Ruz · Pengulas Tertinggi · SMK Guar Chempedak, Kedah
      jgn Din .. dlm Harakah ada ayat2 al-quran pun tertulis dlmnya... bkn mcm Utusan, gambar2 artis seksi berlambak dlm tu sesuai utk toilet jamban.. patut la ko suka beli kot... sapa yg masih beli utusan otaknya tahap jamban je...

    • Pejuang Fi Sabilillah · Pengulas Tertinggi · Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)
      Din Menteri - woi utusan dgn harakah mana byk kena saman? utusan buat berita kutip tepi jalan tapi harakah berdasarkan fakta.

    • Hanif Nasir · Pengulas Tertinggi · Bekerja di MIMOS Berhad
      Hairulazim mmg la tp translate mcm nk menghasut, nk ckp nurul izzah ni tak kisah org Islam nk tukar agama... mmg niat jahat! muka depan lak tu...

    • Mujahid Yusoff · Pengulas Tertinggi · University of Texas Medical Branch
      harakah tu akhbar politik..Utusan tu akhbr arus perdana yang masuk ke sekolah2 dan perlu ada etika dalam setiap lapuran Jangan jadi bodoh dan tak tau beza

    • Hairulazim Mahmud · Kuala Lumpur, Malaysia
      hanif: knp utusan translate story malaysiakini menghasut? story asal malaysiakini apa plak statusnya? sy fikir nak bercakap biar pada fakta. Fakta di sini ialah story ini adalah milik Malaysiakini. bg sy adalah lbih baik hasutan utusan yg terang2 drpd malaysiakini secara halus yg lebih BAHAYA!

    • Mohd Hairil Mohd Salleh · Pengulas Tertinggi · Smk tengku kudin
      Puteri SPIN dah buat hal..... skang cuba nk jd Ustazah plak.

      kua kua kua

    • Ibnu Ariffin · Andalusia
      bahaya puak2 Melayu yg bermazhab SooLeki nih..!! habis semuanya kena pusing..
      http://www.youtube.com/watch?v=IE6GZpqI27E

    • Luk Man · Pengulas Tertinggi
      Gaban Ruz ....akhbar..harakah...da..jugak.budak2.buat..alas..pongong..dengar..ceramah..pas/dap/pkr...yg..apik..buat..kesat2..lagi?..heee

    • Ibnu Ariffin · Andalusia
      Brader Fathul Bari yg mengaji tinggi pun dah tunduk dengan Imam Soileki nih.. apatah lagi brader2 yg tak mengaji ni.. kih3

    • Jans Faizal · Pengulas Tertinggi · Penasihat di Psychotherapist
      Din Menteri...butuh pak hang

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      begini lagak pencacai Pas, mencarut dan samseng x ubah macam ketua depa.

    • Ibnu Ariffin · Andalusia
      Din Menteri .. hang ni mcm baru kuar dari bwh tempurung jer..! mesti jenis x membaca nih.!

    • ~lu sembang nanti wa sengat ! ~
      haha .. gaban mmg gebang ar .. x nmpk ke ade iklan ubat kuat maharaja tu .. kih .. tgk ni http://bit.ly/PQP99V :(

    • Md Shukri Aziz · Pengulas Tertinggi
      Jans Faizal : JANGAN MENYOKONG PARTI IBLIS..PKR / PAS !!

    • Maximus Madnes · Pengulas Tertinggi · Kuala Lumpur, Malaysia
      Hairulazim Mahmud bodo la lu...translate ke putar belit??? Tu oun tak nampak ke??? agak nye da tua la tu, mata rabun, otak pun tersekat2

    • Tenggiling Landak · · Pengulas Tertinggi · Pasang Poster Pilihanraya di Buah Nangka Untung Mati Negeri Orang
      Gaban Ruz,
      Din Menteri dah jadi menteri TOILET

    • Encik Emyy · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri ni dh murtad.. dsr ank anjing... minx pnyokong2 PR jgn lyn ank anjing sekor nie.. TQ

    • Ghani Sulaiman · Pengulas Tertinggi
      Gaban Ruz ,lepas tu ada soal jawab ugama ,muka berapa dah lupa,tapi ugama dia sama dengan nilai gambar2 bogel dan keputusan ENE..

    • Sangkakala Ajal · Pengulas Tertinggi · Supervisor di Tanah Perkuburan
      Din Menteri harakah org x saman din psl beritanya bnr.....
      cuba kau buka spek tgk utusan plak dah brapa kali kalah kena saman psl britanya sbjik mcm knyataan kamu sblm ni.....

    • Sangkakala Ajal · Pengulas Tertinggi · Supervisor di Tanah Perkuburan
      Hairulazim Mahmud trtinggal bas ke kereta api ni????

    • Mohd Shafarullah · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri :Cuba baca kenyataan di utusan dan bandingkan dgn Malaysiakini..kita ambil intipati Ucapan Nurul Izzah...iaitu "Saya berpegang pada pendirian umum sedia ada, iaitu setelah memeluk Islam, seorang Muslim tertakluk dengan syariat Islam; sebagaimana seorang warganegara tertakluk dengan Perlembagaan Persekutuan' BAGAIMANA BOLEH DITULIS MELAYU BEBAS PILIH AGAMA??..NAH SKRG SIAPA YG BETUL DAN PEMBELIT????otak lembu shj tulis mcm ni..

    • Nel Hans · · Pengulas Tertinggi · Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
      Sama je dgn bapanya DSAI aljuburi.....penipu pandai putar belit..janji plastik juga.....cakap berapi....tapi janji plastik penipu juga

    • Hairulazim Mahmud · Kuala Lumpur, Malaysia
      Maximus Madnes aku xde masalah dgn ko, so ckp baik2 kalau nak tegakkan hujah. lu nak jd cybertrooper pun jd yg cerdik

    • Hairulazim Mahmud · Kuala Lumpur, Malaysia
      Mohd Shafarullah yg ko petik ni story hari ni la bro. ni statement penafian dia. cuba rujuk statement asal Nurul Izzah pd 3 November

    • Hairulazim Mahmud · Kuala Lumpur, Malaysia
      Mohd Shafarullah http://www.malaysiakini.com/news/213351

    • John Albab · Pengulas Tertinggi
      Hanif Nasir: Syabas cadangan yg bernas bro tu>,tepat dan itu lah cita rasa majoriti rakyat Malaysia.Apa pun ABU (Asal Bukan Umngok) pada PRU ke 13..

    • Luk Man · Pengulas Tertinggi
      John Albab....tengok..gmbr..lu..bikin..aljuburi..teliiiiuuur..melelehhhh..niii..heee

    • Sangkakala Ajal · Pengulas Tertinggi · Supervisor di Tanah Perkuburan
      statement dlm utusan.....org x pakai dah....krp sgt kalah kena saman.....

    • Raqiah Idris · · Pengulas Tertinggi
      nh...sidapur ni.tak bermutu langsung.

    • Wan As-Semangguli · Pengulas Tertinggi · Jr. Technical Specialist di Ase Electr0nics (M) sdn bhd
      Din Menteri bodoh la ang ni ...pernah baca HARAKAH dok ?? kalau ang nak juboq ang berulat buat la ....punyak banyak ayat AL-Quran dan hadis2 nabi dalam tu ang nak buat lap jubok ..try la .....Good Luksssssssssssss....

    • Kunie Lee · Pengulas Tertinggi · UITM
      Buat malu orang Melayu, bagi nama UM

    • IQone Mind · Pengulas Tertinggi · London Business School
      Din Menteri ---Sian kat kmu din dahlah bodoh,bangang plak.Kmu ni PATI kerr mcm muka dr seberang jerr.

    • Jariah Bob · Pengulas Tertinggi · Temerloh
      Gaban Ruz .....aku rasa Din ni menyamar nama (melayu) mana dia tau dalam harakah tu ada ayat2 al quraan dan Bismillah, dan sebagainya..nak dikatakan bangla..! bangla ada yg islam...

    • Abe Piea
      Dah ketandusan isu dan gagal pertahan isu yg dibangkirkn pihak lawan maka terpaksalah umNO cipta isu, fitnah dan serang peribadi.
      Merepek, melalut, meracau, buang tabiat..

    • Nasir Mohd · Pengulas Tertinggi
      melayu hanya keturunan, islam adalah agama, ada yg cakap bapak melayu,mesti anak pun melayu, bapak islam anak mesti islam,ada yg cakap melayu mesti islam, camna plak kalo bapak ngaku islam tapi tak beriman, tak percaya, anak pun ada yg beriman dan ada yg tak beriman, beriman bermakna percaya kepada 6 rukun iman, miss satu pun tak bley, kot ada besok ada dlm kalangan islam yg betul beriman, ada yg ngaku islam tapi tak beriman, wallahu'alam, di tahap manakah ajaran agama islam di sekolah sekarang? heh heh heh

    • Aleeya Azizie · · Pengulas Tertinggi · Klang
      Din Menteri memang anak haram, harakah ada ayat al quran disuruh buat cuci bontot. Memang celaka punya spesis pengikut setan. Memang mak bapak kau keturunan penyembah berhala batang bercabang. Spesis kau dengan cina soi lick memang sepadan

    • Bina Jiwa Lara Jiwa · Pengulas Tertinggi · MPM
      kami tetap sokong utusan.......utusan malaysia kita org ada d belakang u.........jgn risau............

    • Asnal Zahir Asnal · Pengulas Tertinggi · Sekolah menengah
      siapa di belakang utusan malaysia ...penyebar fitnah,lucah.putar belit.....u ke Ameno.?...kekeke...

    • Asri Aris Mohamed · · Pengulas Tertinggi · Kuli di Penarek Becha
      Gaban Ruz ,aku suka profile pic ko.

    • Latiff Haron · Pengulas Tertinggi · Sys batu gajah
      Ko nak macam mana, ko punya hal, ko punya pasal, bagi aku janji Harakah laku dan dibaca oleh orang yg cerdik pandai. Aku pun tak suka orang bodoh baca Harakah??????

    • Pembangkang Berhemah · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Penganggur
      mujahit, nampak sgt ko ni bodoh sombong yg x paham bahasa

    • Lan Kodiang · Pengulas Tertinggi · Suling air laut di Atlantic Ocean
      Hairulazim Mahmud - bukan translate tapi putar belit kot????kah..kah..kah..

    • Hassan Hussin · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri, bullshit la, datang jumpa ahli2 pas dulu kalau berhajat..nak tahu terpelanting ke timur atau ke barat,
      try le!

    • Ahmadi Osbina · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri ADA 4 TANDA MUNAFIK, SIAPA ADA KEEMPAT2 NABI KATA " SAMPURNALAH MUNAFIKNYA " yg keempat ialah MENDIRIKAN BENANG BASAH. kamu ni tiada hujah yg rasionl, apatah lagi dengan NAS AL QURAAN ATAU HADIS.

      CUBA KAMU MUHASABAH DIRI KAUM;

      TAKUTLAH HARI PEMBALASAN, KALAU KAMU ADA SEDIKIT IMAN

    • Hassan Hussin · Pengulas Tertinggi
      Mujahid Yusoff, itulah yang membezakan umno dengan pakatan, bengapnya umno ni sampai tak tahu nak beza surat kabar arus perdana dengan surat khabar parti...nasib le dapat orang macam ni..huh!

    • Ahmadi Osbina · Pengulas Tertinggi
      Md Shukri Aziz KOMINLAH DENGAN RASA TANGGONGJAWAB DI AKHIRAT;
      ADAKAH ANDA ADA RASA SEDIKIT IMAN

    • Hafiz Md Yasin · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Smk dato mohd taha
      Botul 2 Gaban..dah tu dlm Utusan Meloya n Meroyan ni ada keputusan Magnum dan Toto..ni kan sumber rezeki anak isteri pekerja dan pembelinya...

    • Eryy Ery · Pengulas Tertinggi · Ipoh, Perak
      Din Menteri kah3..syaitan yg dikenali marah bila kitab setan utusan meloya dihina...kah3

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      dlm utusan byk halaman agama dan artikel2 yg mengandungi ayat Quran dan Hadis yg cukup bernas, bila ada yg nak jadikannya logi taik, pencacai PR x kisah pun, tp bila sbt pasai Harakah, bkn main emo dan terus melenting. entah Islam sesat mn yg korang anuti sampai begitu taksub pada Si NiAJIS tu. Aku kesian lihat korang, dah la sesat diperkuda plk oleh pakatan konspirasi.

    • Mamatni La · Pengulas Tertinggi · Smsm
      kesimpulannya kesemua yang dok komen sokong UBN ni anak luar nikah la kalau mcm tu. semua jenis dikutip bela dari tong sampah kot.pasai mak pak x dak nk tolong ajaq .yg mana baik yang mana buruk. yang mana betul yang mana salah. tu yg jd bodoh piang tu.Yang hak dan yang batil pun tak tau nak beza. Ayat dari Al Quran pon x pcaya . abih tu nak sebut apa lagi.

    • Rusdi Arian · · Pengulas Tertinggi
      Ketua editor utusex kan dah mengaku yang mereka akan megolah berita berita pembangkang ikut sedap mereka untok memihak pada mereka. Jadi tak heranlah tentang apa yang ditulis dan akan ditulis oleh pemberita pemberita utusex yang memang nya tidak takut dengan hukuman Allah. Mereka semua berfikiran bahawa mereka akan punya waktu untok bertaubat. Mereka tidak sedar bahawa manusia punya expiry date tetapi tidak tertulis dimana mana atau dilabel label yang nyata. Astaghfirlah...

    • Asrul Shahir · Pengulas Tertinggi · University of Kentucky
      tambah lg dlm utusan ada laporan keputusan nombor ekor...hehehe

    • Pembangkang Berhemah · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Penganggur
      Din sabar separuh drpda iman, hidup kita ni umpama roda kekadang kita diatas kekadang kita dibawah, serupa jugak ngan UMNO Din xkan sentiasa menang je sesekali kalah juga mngkn dah tiba masanya kita terimalah jgn marah2, hidup xkan menongkat langit begitu juga UMNO xkan memerintah untuk selama2nya

    • Ayoh Chik · umur 18 tahun
      Gaban Ruz : din tu din beramboi terr....selalu berak pakai kertas skabar...utusan utamanye

    • Ermy Myzy · Pengulas Tertinggi
      Gaban Ruz PENYOKONG2 UMNO MANA TAU YG MANA INTAN MANA KACA....jika tak mendalami pengajian agama Islam itulh jadinya ....TAK TELITI .ada ayat Quran ke tidak....sebab tu dia org sokong pemimpin x kira jujur/amanah/pembelit/ janji dpt 2/3 ratus 5 tahun....itu lh nilai dia org ....

    • Ermy Myzy · Pengulas Tertinggi
      Nel Hans al juburi ...hidup lagi kamu ,aku ingat kau pergi mampus dah ..he he he he

    • Syed Idrus Syed Mustaffa · Pengulas Tertinggi · Bekerja di MHPT Engineering (Hitachi Plant Technologies)
      Kan Utusan cuma copy paste dari Malaysiakini bahasa Inggeris yg berbayor tu...nape penat...patutnya penat kat Malaysiakini la.

    • Syed Idrus Syed Mustaffa · Pengulas Tertinggi · Bekerja di MHPT Engineering (Hitachi Plant Technologies)
      Gaban Ruz dlm Harakah ade ayat2 Al-Quran dalam Utusan pun ade jugak...dlm Utusan ade gambar2 seksi...dalam Harakah ade iklan2 ubat kuat...yg menyebabkan....no komen.

    • Jangan Undi Umno · · umur 28 tahun
      Din Menteri konon bagi komen macam ni UMNO NGAN BN NAK BAGI KO 2 JUTA LAH........KAT MALAYSIA KALAU MURTAD SEKARANG PUN NI BUKAN NYER KENA APA2 PUN PALING TIDAK KENA DENDA NGAN PENJARA........LAINLAH KALAU JALAN HUKUM HUDUD SUDAH PASTINYA ORANG TAKUT......SEBAB TULAH ALLAH MINTA UMAT ISLAM DI PERINTAH MENGIKUT HUKUM ALLAH YANG TELAH TERKANDUNG DALAM AL - QURAN ...DARI MERDEKA SAMPAI SEKARANG MEMERINTAH APA YANG DI JALANKAN HUKUM ALLAH........KATA SUARA MOJIRITI DALAM KABINET......

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Syed Idrus Syed Mustaffa, kura-kura dan labi-labi x byk bedanya.

    • Mohd Adi Petra · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri - Cuba kamu fikir siapa yg lebih sesat?., og baca dan sokong Utusan yg bawa banyak citer fitnah dan bohong (dibuktikan dengan kekalahan byk membayar saman di mahkamah) atau org yg baca harakah yg hampir tiada bawa berita fitnah (tiada terima saman). Kamu fikirlah sendiri. Itu pun kalau kamu punya otak yg baik.dan boleh berfikir dgn waras.

    • Mohd Shafarullah · Pengulas Tertinggi
      Hairulazim Mahmud : yes..saya dh baca..statement 3.Nov...maknanya dia kata menganuti agama islam bkn hanya/ hak utk org melayu shj...definasi melayu tertakluk dalam perlembagaan...Yg mana lebih baik islam berkembang tanpa latarbelkng warna kulit atau kaum tertentu shj memiliki?

    • Khirrudi Kajaga · Pengulas Tertinggi · ATM graduate
      Din Menteri kalau marahkan harakah, jgn le buat gitu, ada ayat alquran, buat lapik punggung kau lagi baik, supaya kudis pungkok kau

    • Mat Nuih · Pengulas Tertinggi · The Malay College Kuala Kangsar
      umno party haramjadah.........

    • Zakaria Jamal · Pengulas Tertinggi · Puchong
      harakah ada ayat2 suci alquran..!! boleh ke dipastikan paper tu tk masuk dlm tong sampah..??

    • Hazlan Ghazali · Liverpool John Moores University
      Akhirnya terjumpa juga komen intelek, berani serta matang sebagaimana yang dituntut oleh islam yang syumul dalam Malaysiakini...syabas pembangkang berhemah...

    • Amin Ai · Kuala Lumpur, Malaysia
      Din Menteri poyo la ko

  • Diplomatik Bebas · · Pengulas Tertinggi · 194 subscribers
    Kesilapan orang Melayu ialah merasakan MALAYSIA ini mereka yang punya.

    Sedangkan dalam AlQuran tak ada pun sebut tentang bangsa Melayu ini.

    Allah juga menegaskan dalam AlQuran,

    "Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)." Surah Al-Hujarat, ayat 13.

    Tetapi kenapa BN & UMNO begitu sombong? Sebab mereka dah banyak telan dari Zionis Yahudi yang suka membeza2kan MANUSIA!!!!!

    KAMI UNDI PAKATAN RAKYAT!!!

    • Nik Rosman N. Daud · Pengulas Tertinggi
      memang dalam alQuran tidak disebut bangsa Melayu, tapi dalam alQuran di sebut.."kami menjadikan kamu dari bangsa-bangsa yang berlainan....' (jadi bermakna secara tidak langsung disebut juga bangsa melayu).....

    • Ibnu Sabil · · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Mission Impossible HQ · 149 subscribers
      BILA CERITA SEBENAR DIPUTARBELIT OLEH LIDAH SETAN...

      “Saya cenderung mendukung program pendididkan dan dakwah untuk memperkukuh akidah serta meningkat kefahaman terhadap Islam.

      “Saya tegaskan ‘tidak ada paksaan dalam agama (Islam)….’ sebagai yang dirujuk daripada ayat suci al-Quran, Surah Al-Baqarah, ayat 256. Ungkapan ini merangkumi seluruh umat manusia.

      “Saya berpegang pada pendirian umum sedia ada iaitu setelah memeluk Islam, seorang Muslim tertakluk dengan syariat Islam; sebagaimana seorang warganegara tertakluk dengan Perlembagaan Persekutuan,” katanya lagi.

    • Mohd Hairil Mohd Salleh · Pengulas Tertinggi · Smk tengku kudin
      Puteri SPIN dah buat hal..... skang cuba nk jd Ustazah plak.

      kua kua kua

  • Mujahid Yusoff · Pengulas Tertinggi · University of Texas Medical Branch
    Kalau tajuk berita muka depan ada tanda ? maknanya sengaja nak mengacah-acah nak buat fitnah tapi pengecut takut kena saman. Siapa yang tak kenal Utusan...akhbar tak serik-serik yang membawa berita fitnah sejak BN kalah teruk PRU lepas.

  • Che Su
    agama islam untuk semua.jgan samakan bangsa dengan agama.berapa ramai melayu minum arak, berjudi, zina, tak tutup aurat dan ramai tak solat.anatara rukun islam yang lima, SOLAT.dah tu mcmmana nak ngaku ISLAM.ngaku MELAYU boleh la.lelaki ISLAM WAJIB solat BERJEMAAH DI TEMAPAT azan diazankan.baru islam kuat walaupun MELAYU pupus dimuka bumi allah ini.lepas ni kita pakat gi solat asar di MASJID anda.cuba kira berapa ramai MELAYU yag hadir.kalau ngaku ISALM, WAJIB PATUH PADA AJARAN ISLAM.

  • Raja Mohd Shahrim · · Pengulas Tertinggi · Bukit Koman Village, Pahang, Malaysia · 164 subscribers
    Dah letih menyerang Anwar.. kini Utusan menyerang srikandi PR..maka hebohlah dikedai kopi dikalangan warga emas bahawa Nurul Izzah ni penyokong gejala Murtad...!! Lihat betapa jahatnya Butuhsan.. lidah iblis UMNO..sentiasa menanti peluang utk memutarbelitkan fakta...tunggu serangan balas dari PR... siapa dikalangan pemimpin UMNO yang murtad sebenarnya...!!

  • Keris Mas Sejati · · Pengulas Tertinggi · 164 subscribers
    mcm biasa, UTUSAN kaki fitnah haram jadah mainkan isu ni. Kutip sekerat sekerat ucapan orang macam depa pakai Islam sekerat sekerat. UMNO mmg haram jadah!

    • Rosli Jalani
      Umno ni ada ruang sikit je cukup la dia mesti putaq punya...

    • Yusibra Sfma · Pengulas Tertinggi
      Yg sedihnya ramai yg ulas dari maklumat yg sekerat; termasuk ulamak .

    • Abe Piea
      Dah ketandusan isu dan gagal pertahan isu yg dibangkirkn pihak lawan maka terpaksalah umNO cipta isu, fitnah dan serang peribadi.
      Merepek, melalut, meracau, buang tabiat..

  • Seri Mersing · Pengulas Tertinggi
    Bangsa Melayu hanyalah ada diMalaysia dan ugama Islam itu hanya untok Melayu ini harus diperbetulkan.
    Sesilapan ini bermula daripada kepimpinan orang Melayu itu sendiri yang hanya mementingkan kedudokanya.
    Lahirlah yang disebut Ulamak Penjajah yang mempunyai agenda tersendiri.
    Disebabkan ini bangsa Melayu ketinggalan dibelakang bangsa lain kerana ugama Islam tidak dijadikan pegangan hanya sabagai sandaran.
    Raayat harus bangun membuat perubahan demi masa depan negara yang tercinta.
    Orang Melayu dipisahkan diantara dua persimpangan ugama dan politik saharus politik dan ugama berdiri sama tinggi jika dipisahkan ibarat lagu dan irama.

  • Rank Wwow · Pengulas Tertinggi · Harvard University
    SEDARLAH WAHAI AHLI REJIM UMNO...
    POLITIK UMNO HANYA MEROSAKAN BANGSA,
    POLITIK UMNO HANYA FITNAH & MENIPU,
    POLITIK UMNO HANYA LUCAH DAN JIJIK...

    Kami Mahu Pakatan Rakyat Memerintah Malaysia
    VOTE PAKATAN RAKYAT - Malaysia Needs a New Federal Government by voting in PAKATAN RAKYAT (PR) which may not be 100% perfect but surely 100% better than racist UMNO/BN.

  • Muhammad Nazmi · Pengulas Tertinggi · Al-Azhar University, Cairo
    UTUSAN MUNAFIQ DULU KINI SELAMANYA.

  • Luk Man · Pengulas Tertinggi
    bapak..anak..sama..je....bikin panas..pongong...heeee

    • Cik Nene · Pengulas Tertinggi
      luk man..Jangan perasanlah diri sendiri tak tentu baik !!.

    • Luk Man · Pengulas Tertinggi
      Cik Nene..telajak..perahu..boleh..undur..telajak..kata...binasa..budak..hingus..ni..mcm.suka.dan..mengalakan.pulak..orang..melayu..jadi..murtad..kita..melayu..islam..mempertahankan..bangsa..kita..terus..menjadi..islam..sejati..buang..je..lee..tudung..tu..plastik..jeeee

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Aku heran kalo Nurul Izzah jatuh ke tangan KJ dan bkn ank ompuan Paklah, PR masih releven tak?

    • Honduk Pangazou · Pengulas Tertinggi · Technical University of Madrid
      Luk Man - dulu melayu tu apa agamanya sebelum islam datang? Orang arab tu islam, tapi dia bukan orang melayu.

    • Mohd Hairil Mohd Salleh · Pengulas Tertinggi · Smk tengku kudin
      Puteri SPIN dah buat hal..... skang cuba nk jd Ustazah plak.

      kua kua kua

    • Luk Man · Pengulas Tertinggi
      Honduk Pangazou ...cetik betul..kau..ni..pataut..lee..kau..masih..pakai..cawat...hee..

    • Luk Man · Pengulas Tertinggi
      Mohd Hairil Mohd Salleh ...ustazah..plastik..sampah..heee

    • Ibnu Ariffin · Andalusia
      Luk Man ..bapak..anak..sama..je....bikin panas..pongong... (Nazri Aziz & anak dia Nedim ekkk.. ) kih3

    • Zul Faridah · Pengulas Tertinggi · Pengurus Projek di BUMITA DEVELOPMENT SDN BHD
      Luk Man sebenar utusan dan kau serta sekutu kau umno yang panas punggung...

    • ~lu sembang nanti wa sengat ! ~
      Cik Nene anak bapak .. ape boleh bt .. tgk ni http://bit.ly/PQP99V :(

    • Man Sai · Pengulas Tertinggi · Tawau
      YB Nurul tidak bermaksud menggalakkan orang melayu murtad. Orang tertentu saja yang tak faham makna kata2 beliau. Makna ungkapan itu adalah sebagaimana mafhum hadis nabi saw 'tiada paksaan dalam agama'. Maksudnya orang bukan islam tidak boleh dipaksa menerima syariat Islam, termasuklah jika ada orang melayu yang bukan islam, mereka tidak boleh dipaksa menerima syariat islam. Itu memang fakta dalam islam. W/bagaimanapun bagi seorang Islam wajib baginya mentaati syariat islam. Itu adalah realiti yang wajib orang islam terima.

    • Md Shukri Aziz · Pengulas Tertinggi
      Man Sai : DAH TERANG LAGI BERSULUH..DEPAN KAFIR NURUL BERKATA TIADA PAKSAAN BERAGAMA TERMASUK MELAYU..NAMPAK SANGAT MEREKA PRLUKAN SOKONGAN KAFIR SAMPAI SANGGUP MENGGADAIKAN AGAMA..MEMANG TEROK BETOL LA PKR NI...ORG2 MELAYU TANPA MENGIRA FAHAMAN POLITIK MINTA JAUHKAN PARTI PKR DAP DAN PAS PIS PUS !!

    • Jamil Dollah Ds · Pengulas Tertinggi · PAP di 19 Ramd Mek ( One Niner Group )
      Pehak UM ni tak serik2 nak buat fitnah,cuba kita bayangkan dah berapa banyak kes di Makhmah UM kalah,...masih tak sedar diri lagi,yang pasti ramai rakyat Msia dah tahu peranan yang dimainkan oleh UM untuk memastikan BN kekal memerintah Msia.Sebab sekiranya BN tewas ditangan PR mungkin Menteri2 BN ni akan dihadapkan kamakhmah,dan harta yang depa songlap akan disita oleh kerajaan yang baru.

    • Man Sai · Pengulas Tertinggi · Tawau
      Md Shukri Aziz , tak penting depan siapa dia bercakap yang penting kita perlu faham yang dia ungkapkan adalah sesuai dengan fakta Islam. Manakala orang lain janganlah membuat tafsiran yg bukan-bukan seolah-olah kenyataan yang dikeluarkan itu sesuatu yang haram atau berdosa dalam Islam. Ia boleh dihukum fitnah dan fitnah itu dosa besar dalam Islam. Na'uzubillah.

    • Md Shukri Aziz · Pengulas Tertinggi
      Man Sai : dah terang lagi bersuluh..video dia pon ada pokcik oii..memang tak guna btol anak beranak anuar jubo ni..bukan fitnah lagi oii..heheh

    • Sangkakala Ajal · Pengulas Tertinggi · Supervisor di Tanah Perkuburan
      depan mca senyap menikus,hnggakan soi lek cbr jamil khir debat psl hudud ada najib/umno kisah.....fathul bari plak sokong...biar soi lek jd juruckp umno la plak.....umno
      brskgkol dgn mca hina islam,teruk btl la umno ni....org2 mlayu jauhkan diri dr umno,parti yg mnjhnmkan islam.....

    • Sangkakala Ajal · Pengulas Tertinggi · Supervisor di Tanah Perkuburan
      Md Shukri Aziz plakon porno soi lek dah jd juruckp umno psl hudud....apa sudah jd?????jamil khir n najib xde telo....dayus dah umno ni.....

    • IQone Mind · Pengulas Tertinggi · London Business School
      Md Shukri Aziz AlJubori.....Statement kamu mmbayangkn jiwa kamu kacau dn tentu akhlak kamu teruk.Ubatilah sebelum ia parah.

    • IQone Mind · Pengulas Tertinggi · London Business School
      Din Menteri ---PATI kamu ngak bisa diamkah eeee

    • Honda Accord · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri ...... Tumbangkan BN PR 13 ni
      kerana pencacai-pencacai Umno tak ada ISU sudah nak melemahkan Pakatan Rakyat.
      Hanya tinggal dalam UMNO yg samsing-samsing dan
      yg tak mahu faham.....

  • Wan As-Semangguli · Pengulas Tertinggi · Jr. Technical Specialist di Ase Electr0nics (M) sdn bhd
    seperti aku katakan sebelum2 ni hanya 2 perkara sahaja yg boleh dipercayai dalam berita kerajan ni 1) waktu SOLAT ( BAGI ORG MUSLIM) 2) keputusan sport TOTO ( BG ORG KAPIR )....

  • Juli Ooi · Pengulas Tertinggi · Massey Palmerston North
    Saya bebas pilih agama - saya pernah menjadi Taois, Katolik, Kristian dan sekarang Buddhis. Mana tau, saya akan ikut satu agama lain suatu hari yg lain. Apa salah Melayu dibenarkan memilih agama kalau betul2 Nabi Muhamad bilang tak ada paksaan dalam Islam? Hubuingan seseorang dgn Tuhan adalah hal peribadinya, buat apa org lain kaypoh?

    • Mavi Marmara · Pengulas Tertinggi · Universiti Teknologi Malaysia
      tiada paksaan dlm beragama tu merujuk kepada org yg non-muslim..means for them tiada paksaan dlm memilih agama..bukan utk merujuk kpd seseorg yg dah islam sejak lahir...that what it means..

    • Juli Ooi · Pengulas Tertinggi · Massey Palmerston North
      Mengapa anak orang islam tdk dibenarkan memilih agamanya sendiri bila dia dewasa. Mengapa agama sseorang Melayu ditentukan oleh sekumpulan politikus melalaui perlembagaan. anak itu tdk diberi kebebasan utk memilih agamanya, itu bermakna dipaksalah.

    • Pisang Madu · Pengulas Tertinggi · Shah Alam, Malaysia
      melayu xmesti Islam,
      Islam xmesti melayu,

      Islam utk semua

    • Hairulazim Mahmud · Kuala Lumpur, Malaysia
      Juli Ooi: Saudari dah tersilap. Sy fikir sblm saudari berkata2 berkaitan kandungan ajaran Islam, tanya dulu kpd rakan2 Islam lain. Saudari boleh rujuk kata2 Mavi Marmara. Ayat yg menyentuh soal "Tiada paksaan dlm agama (Islam).." (Al-Baqarah 2:256) adlaah utk bukan Islam bkn utk org Islam. Dlm Islam setiap ajarannya wajib dilakukan terutamanya sembahyang, puasa dll. boleh rujuk artikel Dr. Ridhuan Tee.. http://ridhuantikim.blogspot.com/2009/10/tiada-paksaan-dalam-islam.html

    • Faqirah Abdullah · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Kerja sendiri
      atau pun yg telah memeluk Islam...jgn sesuka ati tukar macam tukar baju sebab Islam Agama yg hak dan suci serta tiada yg lebih tinggi darinya...

    • Kolam Hati
      dalam quran juga bilang begitu Juli (Q2:256).... semua manusia bebas memilih... tiada paksaan... :-)

    • David Abdullah · Communication
      Juli Ooi Banyakkan baca sejarah dan kaji asal usul melayu di Tanah Melayu. Selepas itu baru komen balik.

    • Faizal Riduan · Pengulas Tertinggi · Presiden di Faizal Riduan & Associates
      Nabi Muhammad SAW tidak bermaksud sedemikian. Petikan oleh YB Nurul Izzah Anwar adalah salah atau di luar konteks. Jika cik puan Juli Ooi melihat warisan agama kami sebagai satu paksaan maka sebenarnya kami juga dipaksakan untuk menerima kewarganegaraan bangsa-bangsa lain semasa pra kemerdekaan. Jika cik puan prihatin ingin mengembalikan hak keagamaan kami maka terlebih dahulu berikan hak kenegaraan kami.

    • Muhamad Najwan B. Taib
      Teruskan pencarian anda utk memilih agama yang satu. Islam tidak memaksa penganut lain untuk menganutinya. Org Islam berkewajipan menunaikan perintahnya dan memerangi murtad.

    • Karie Alam · Bekerja di ATM
      mkn bleh sbrang mkn ckp jgn sbrang cakap cik juli ooi

    • David Abdullah · Communication
      Juli Ooi, tidak bolehlah nak samakan kamu dengan orang lain. Kamu sendiri kata hubungan seseorang dengan Tuhan adalah hal peribadinya, jadi jangan campur urusan agama Islam. Kamu tidak mahu masuk Islam tidak mengapa. Itu hak kamu.

    • Poh Boon Boon · Pengulas Tertinggi · Penang, Malaysia
      David Abdullah dalam sejarah,apa agama bagi org melayu sebelum islam masuk ke tanah melayu?

    • Battosai Boonza · Pengulas Tertinggi
      Hairulazim Mahmud..sy mau btanya: knapa non muslim kawin muslim terpaksa masuk muslim? bkn kah sepatutnya tiada paksaan? bkn kah ketidak ikhlasan itu melambangkan sesuatu yg sia2..

    • Mnazrima Mdb · Pengulas Tertinggi · UTM
      Pasai spin memang Utusan no 1... Sbb 2 Utusan acap kena saman dn kna byar saman... Ibarat kata, kalu dlm satu hr Utusan xbuleh 'spin' tuk brita dia, dia semacam org yg perut kembong tp xbuleh nk kentut...

    • David Abdullah · Communication
      Dalam Islam, selagimana dakwah Islam belum sampai ke satu-satu tempat, ianya dianggap berada di dalam fitrah.Maksudnya tiada dosa, tiada pahala.

    • Mavi Marmara · Pengulas Tertinggi · Universiti Teknologi Malaysia
      if klu nak mengkaji sesuatu kaji sebaik2nya...jgn tafsir sesuatu based on ur logic especially ayat al-quran...even other religion pn camtu gak kot..so, be a good person dgn x persendakan or pertikaikan hak agama lain...islam xpernah paksa non-muslim to choose islam because hidayah tu sume Allah yang bagi..cume org islam kne berdakwah dgn sebaik mungkin supaye non-muslim know islam in the right way..peace

    • Faizal Riduan · Pengulas Tertinggi · Presiden di Faizal Riduan & Associates
      Tuan Poh Boon Boon, Melayu bermula tanpa agama dan keserasian Islam akhirnya melangkapkan proses keagamaan, kebudayaan dan cara hidup bangsa ini.

    • Muhamad Najwan B. Taib
      Adakah bayi boleh terus membesar tanpa bantuan ibu bapanya? Dalam Islamiu bapalah yang mencorakkan samada anaknya jadi yahudi, nasrani dsb.

    • Mohd Hairil Mohd Salleh · Pengulas Tertinggi · Smk tengku kudin
      Puteri SPIN dah buat hal..... skang cuba nk jd Ustazah plak.

      kua kua kua

    • Faizal Riduan · Pengulas Tertinggi · Presiden di Faizal Riduan & Associates
      Tuan Battosai Boonza, sila tanya mengapa tuan memohon surat beranak dan kad pengenalan? Jika tuan ikhlas menjadi warganegara maka tidak perlu semua proses dokumentasi tersebut cukuplah dengan 'keikhlasan' tuan sahaja. Urusan perkahwinan ini adalah satu proses perundangan sama seperti undang-undang lalu lintas. Ianya sudah diterima secara majoriti dan seawal penubuhan negara moden ini. Jika tuan merasakan tidak boleh menjamin kepatuhan tersebut, sila mencintai dan mengahwini mereka yang sepemikiran dengan tuan dan uruskan di negara lain yang membenarkan proses yang sedemikian. Mudah bukan?

    • Kolam Hati
      yang tidak membenarkan itu undang-undang... pada saya tuhan memberikan kebebasan kepada semua untuk memilih.... kerana ditentukan oleh perlembagaanlah sesetengah orang islam longgar pegangannya terhadap agama... tidak diajarkan agama oleh ibu bapa.... kebanyakan ibu bapa hanya bergantung kepada perlembagaan untuk anak mereka tidak murtad.... bila paksaan tiadalah lagi keikhlasan... tuhan mahukan keikhlasan.... buka keterpaksaan....

    • Poh Boon Boon · Pengulas Tertinggi · Penang, Malaysia
      Faizal Riduan sejak bila orang melayu jadi Islam tahun apa, buku sejarah kita tak bagi tahu pun, ada saya dengar sebelum islam ada orang melayu beragama Hindu

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Melayu x semestinya Islam, kat Singapura ramai malayu Kristian, makan bab,i minum beer, kahwin 1 cuma.

    • Kolam Hati
      Battosai Boonza kamu tidak perlu memeluk islam selagi mana kamu rasa ianya paksaan.... jika pasangan kamu muslim, adalah tanggungjawabnya memperkenalkan islam... bukan memaksa kamu memeluk agama islam... :-)

    • Battosai Boonza · Pengulas Tertinggi
      faizal...silap lg awk ni..awk bercakap psl undang2 negara.. adakah awk mengatakan memeluk agama islam kerana undang2 dan bkn kerana keikhlasan? soal agama xsama dengan kewarganegaraan..

    • David Abdullah · Communication
      Poh Boon Boon, fakta mengenai tahun kedatangan Islam ke Tanah Melayu ada pelbagai. Tidak perlu nak pertikai sebab kita bukan pakar sejarah. Kamu tidak mahu masuk Islam tidak ada masalah.

    • Battosai Boonza · Pengulas Tertinggi
      Kolam Hati wa salute sama lu..

      agama&cinta xbole dipaksa..

    • Hairulazim Mahmud · Kuala Lumpur, Malaysia
      Battosai Boonza: kalau "terpaksa' maknanya tak cinta lah tuan..hehe.. nak kawin dgn muslim kena muslim jwpn yg logik ialah kerana muslim tak boleh keluar Islam. boleh saudara buktikan mana individu bkn Islam 'DIPAKSA' masuk Islam? yg sy tahu semuanya secara ikhlas setelah diberi kefahaman oleh pasangan muslimnya selain atas nama cinta. sbb itulah mnjadi kewajipan kpd muslim mengajar bakal pasangan hidupnya yg belum muslim. dan tugas itu tidak berhenti disitu tetapi WAJIB bg pasangannya terus memberi kefahaman & mendidik pasangannya yg baru Islam kerana di akhirat kelak Allah akan membalas kpd mereka yg tidak mendidik pasangannya yg baru ISlam

    • Faizal Riduan · Pengulas Tertinggi · Presiden di Faizal Riduan & Associates
      Tuan Poh Boon Boon, bangsa Melayu tidak menganut agama Hindu seperti amalan masyarakat India hari ini. Bangsa Melayu hanya berevolusi dengan agama Hindu dalam pencarian cara hidup yang sempurna dan apabila menerima Islam maka mereka menyelesaikan pencarian tersebut. Berkemungkinan bangsa Melayu juga adalah sebahagian daripada orang-orang Hanifiyah (pengikut Nabi Ibrahim AS) iaitu mereka yang ‘lurus’. Penemuan arca Buddha yang ditemui di Ipoh, Perak dan arca Avalokitesvara di Bidor, Perak menunjukkan simbol-simbol pengaruh Srivijaya bukan India. Walaupun penemuan batu bersurat awal menggunakan skrip Pallava tetapi bahasanya ialah Sanskrit atau Melayu kuno atau kedua-duanya sekali. Jika tuan membaca sejarah secara mudah, maka tuan mungkin tersalah sangka hari ini bahawa bangsa Melayu berasal daripada bangsa Romania kerana menggunakan skrip rumi atau roman!

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Dis Singapura xde malayu yg tukaq agama jd Islam tapi setiap bulan terdapat 1-2 ribu Melayu yg murtad, kebanyan secara senyap-senyap. kalo x jumpa 20 tahun mungkin kawan lama dah jadi nasrani. kn jaga2. Jadi apa tindakan PAS menangani masalh ni?

    • Zack Snoopies · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri...kita bercakap di Malaysia dahulu....itu adalah tanggungjawab JKK Islam di sana....kita sbg org Islam perlu menerangkan lebih jelas Islam tu mudah bkn kompleks kpd yg non-muslim...ko mmg komen diluar tajuk la....

    • Poh Boon Boon · Pengulas Tertinggi · Penang, Malaysia
      David Abdullah orang melayu islam macam awaklah merosakan imej Islam bagi orang bukan islam , sikit sikit kata" Kamu tidak mahu masuk islam tidak ada masalah" orang yang beragama perlu berbudi bahasa, bagi saya percaya agama apa pun boleh, yang penting OPEN MIND, sejarah itu boleh bagi seseorang keyakinan agama itu, semua bangsa pun ade sejarah dalam agama, dari sejarah melayu barulah semua kaum boleh faham melayu islam.
      Awak ni cakap macam nak perang saja ,inikah original punya islam?

    • Battosai Boonza · Pengulas Tertinggi
      Hairulazim Mahmud..itu lah yg sy maksudkan,xada cinta.. mcmana tuan tahu dia ikhlas stlah memeluk islam? mengapa anda mengatakan islam adalah jwpn yg logik? sedangkan dlm ajaran agama kami,btukar agama adalah satu dosa besar..

    • Faizal Riduan · Pengulas Tertinggi · Presiden di Faizal Riduan & Associates
      Tuan Battosai Boonza, sebenarnya tuan yang tersilap orang. Saya memberikan perumpamaan untuk mempermudahkan kefahaman tuan yang bercelaru. Yang istimewanya Islam ialah penanda aras iman kepada tiga bahagian iaitu hati, mulut dan tangan. Keikhlasan walau adalah perihal terpenting tetapi berkadar dengan selemah-lemah iman iaitu di hati untuk diperibadikan. Tuan tidak boleh mengetepikan Islam daripada perundangan kerana Perkara 160 (2) Perlembagaan Malaysia telah membuat ketetapan sebelum tuan dilahirkan ke dunia ini lagi.

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Zack Snoopies, kalo Islam rumit, PAS yg merumitkannya. Buang masa mempertikaikan Allah mencarut dan samseng.

    • Faizal Riduan · Pengulas Tertinggi · Presiden di Faizal Riduan & Associates
      Tuan Din Menteri, saya kira Malaysia adalah antara negara Islam yang terbaik dari segi praktikal setakat ini. Jadi jika perlu untuk penambahbaikan model Islam yang ideal adalah lebih baik kita merujuk contoh-contoh terbaik daripada negara-negara luar. Merujuk contoh-contoh yang tidak baik daripada negara luar hanya akan mengundurkan kita selangkah demi selangkah ke belakang.

    • Zack Snoopies · Pengulas Tertinggi
      DM...tiada hudud PAS ataupun Islam PAS...berfikir jauh untuk Islam DM...jgn kerana politik kita berpecah belah....

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Faizal Riduan, tau pun, kalo Malaysia adalah antara negara Islam yang paling best dari segi praktikal setakat ini, sapa yg mempertahankan Islam?? PAS ke? pernah ke PAS memerintah Malaysia?? PAS tu perosak akidah, pasai tu la Allah mencarut dan samseng.

    • Battosai Boonza · Pengulas Tertinggi
      Kolam Hati bgmana klu psangan sy islam dan sy xsetuju masuk islam? adakah sy xakan dipaksa?

      faizal..skli lg kmu bcakap psl perundangan..

    • Zul Faridah · Pengulas Tertinggi · Pengurus Projek di BUMITA DEVELOPMENT SDN BHD
      Juli Ooi sapa cakap tak dibenarkann pilih ugama ,sebenar semasa kanak kanak mereka ni adalah anak anak orang islam bukan islam lagi sepenuhnya lagi tetapi apabila mereka ini baligh mereka sendiri memilih islam , jadi kau kena tahu bila dah masuk islam tak boleh sewenang wenang nya keluar islam...kalau kau masuk islam kau pun tak boleh keluar islam.nanti kena hukum tau....

    • Adam Neuser · Pengulas Tertinggi · Universiti Utara Malaysia
      Juli Ooi kenapa org cina dipaksa menyembah nenek moyang? maka begitu la org melayu rapatnya budaya dngan Islam spt cina dgn confucius. Battosai Boonza Islam xmemaksa psangan mereka masuk Islam. Cukup jika mereka itu dari agama langit yakni agama Kristian dan Yahudi. Namun anak mereka kelak wajib Islam.yang kena masuk Islam cuma undg2 Msia shja yg karut..

    • Faizal Riduan · Pengulas Tertinggi · Presiden di Faizal Riduan & Associates
      Tuan Din Menteri, seperti yang saya pertegaskan secara praktikalnya Islam di Malaysia adalah antara yang terbaik tetapi masih terdapat banyak lompang untuk penambahbaikan ke arah Islam yang lebih ideal dan sempurna. Mengenai sentimen partisan termasuk PAS adalah diluar konteks perbincangan saya ini.

    • ~lu sembang nanti wa sengat ! ~
      Juli Ooi ko xtahu jgn ckap byk k ! tgk ni http://bit.ly/PQP99V :(

    • Zul Faridah · Pengulas Tertinggi · Pengurus Projek di BUMITA DEVELOPMENT SDN BHD
      hanya undang undang malaysia saja melayu mesti islam...sebab tu ramai melayu minum arak dan judi,tetapi yang buruknya islam kerana dalam perlembagaan melayu adalah islam.Pada saya perlembagaan kita lebeh menekan melayu daripada islam sebabtulah ramai orang bukan islam melihat islam adalah agama paksaan....

    • Adam Neuser · Pengulas Tertinggi · Universiti Utara Malaysia
      Faizal Riduan maafkan Din menteri tu, lidah dia lbih luas daripada pngetahuan dia. Yg dia thu cuma serang Pas. Sedangkan sejarah pn ada sumbngn Pas trhadap pkembangn Islam di Msia smasa kjaan perpaduan dulu bnyak smbangan tapi dia x tahu semua tu.

    • Mavi Marmara · Pengulas Tertinggi · Universiti Teknologi Malaysia
      jgn marah klu non-muslim salah tafsir tentang islam. actually that our own fault.kite gagal menunjukkan what real muslim look a like..kite bergaduh pasal hal remeh temeh tapi hakikatnye bende yg besar kite lupe..for example, solat berjemaah kt masjid..brape ramai dari kalangan kite ni yg gi masjid even once a day utk solat berjemaah? ak pn termasuk dlm golongan yg gagal utk mencerminkan imej islam yg ok utk non-muslim...so lets change and be a better muslim..include me..peace

    • Faizal Riduan · Pengulas Tertinggi · Presiden di Faizal Riduan & Associates
      Tuan Zul Faridah, hakikatnya peruntukan Islam dan Melayu dalam Perlembagaan adalah satu rahmat kepada bangsa Melayu. Tidak perlu ralat mengenainya. Cabaran sekarang ialah pendakwahan dan penguatkuasaan untuk melembagakan Islam termasuk kepada batang tubuh Muslim.

    • Poh Boon Boon · Pengulas Tertinggi · Penang, Malaysia
      Terima kasih keatas keterangan Faizal Riduan , saya memang suka tahu sejarah keatas agama tak kira apa agama, manusia di bumi ini ada bertukar tukar agama dengar sebab sebab tertentu sejak ribu ribu tahun dulu, saya suka tahu dan faham macam mana perturan atau sebabnya. Kalau tak silap, saya pernal baca satu buku tentang sejarah agama Buddah, dalam negara Asia Tenggara, Negara Brunei adalah negara pertama agama Buddah sampai, tapi sekarang Brunei negara Islam, inilah saya suka tahu process dia dari Buddah ke Islam.

    • Kolam Hati
      Battosai Boonza seharusnya islam tidak dipaksakan kepada awak, hanya kerana perkahwinan.... tiada paksaan... lagikan tuhan tidak memaksa inikan pula hambanya...

      begini ya... seseorang yang beragama pasti yakin akan kebenaran ajaran agamanya.... jadi, atas rasa kasih kepada pasangannya pasti dia juga inginkan pasangannya berada di jalan yang benar mengikut ajarannya..... oleh kerana itulah seseorang itu mengajak pasangannya menganut agamanya.... terpulanglah bagaimana beliau meyakinkan pasangannya.... pendapat saya, selagi tiada unsur paksaan tidak mengapa...:-)

    • Faizal Riduan · Pengulas Tertinggi · Presiden di Faizal Riduan & Associates
      Ya tuan Poh Boon Boon kita sama-sama belajar daripada sejarah ketamadunan nenek moyang kita. Sebenarnya Islam adalah agama yang tua sebelum kelahiran Nabi Muhammad SAW lagi iaitu sejak manusia pertama Nabi Adam AS. Nabi Muhammad SAW adalah pelengkap agama Islam dan ajaran para rasul serta nabi terdahulu. Terdapat lebih 124,000 orang nabi dengan 315 orang rasul yang membawa ajaran cara hidup Islam. Malah terdapat ilmuan yang berpendapat Confucius adalah salah seorang nabi.

    • Poh Boon Boon · Pengulas Tertinggi · Penang, Malaysia
      Ya, saya setuju dengan Encik Faizal Riduan , yang akhirnya saya harap semua orang tak kira bangsa jangan pakai perkataan "Paksa" dari satu agama ke agama lain , bagi saya itu menukar atau dijemput, agama itu tidak dan tak mungkin di paksa, kalau dengan paksa masuk agama itu, hatinya di luar agama itu, ini tak bermakna masuk agama. Bagi bayi melayu yang berislam sejak lahir, ini di tentu oleh tuhan, boleh kata tuhan yakin bayi in lebih sesuai dalam keluarga islam, sama juga bagi agama lain.

    • Sariyati Saad · Pengulas Tertinggi · Institut Bahasa Kuala Lumpur
      Juli Ooi orang murtad telah mengkhianati Allah dengan menafi keimanan kepada Allah.sedangkan mereka telah mengetahui kebenaran islam.Islam tidak membenarkan bertukar agama ke agama lain kerana dalam Islam tidak ada paksaan dalam menerima islam, seperti firman Allah yang bermaksud,

      " Tidak ada paksaan untuk masuk islam, sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang salah. Barang siapa ingkar kepada thangut(syaitan dan sembahan yang lain selain Allah) dan beriman kepada Allah maka sesungguhnya ia telah pegang kepada simpul tali yang kuat yang tidak akan putus "(Al Baqarah 2:256)

      Maka sesiapa yang masuk islam tidak boleh murtad, Orang yang murtad akan diberikan azab oleh Allah seperti firmannya yang membawa maksud
      "...dan siapa di antara kamu yang berpaling tadah daripada agamamu, lalu ia mati dalam kekafiran, maka rosak binasalah amal usahanya di dunaia dan di akhirat dan mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya selamanya (Al-Baqarah 2;217)
      dalam ayat lain Allah berfirman

      "Barangsiapa mencari agama lain selain islam, maka sekali-kali tidak akan diterima daripadanya, dan di akhirat mereka termasuklah orang-orang yang rugi (Ali-Imram 3;85)

      " adapun orang-orang kafir yang mendustakan ayat-ayat kami, mereka itu penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya" (Al Qarah 2;39)

    • Raqiah Idris · · Pengulas Tertinggi
      Juli Ooi ....nyonya kalu tak faham tentang islam tak usah komen yaaaa....menampakan kebodohan aja....

    • Raqiah Idris · · Pengulas Tertinggi
      Pisang Madu ...kalu melayu tak islam,maknanya dia telah dirosakan.

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      terpulang Islam mana yg dianuti, kalo Islam ala pas, hudud ala pas tu berbahaya. sb cuma Islam pas yg berani tuduh Allah samseng dan mencarut dan mempertahankannya.

    • Ahmad Zaki · SMSS High School
      bodoh jugak ko nih din menteri..komen membina la skit..ckp mcm xde agama je ko nih

    • Pak Teh MAk TEhh · Pengulas Tertinggi
      Juli Ooi : Kenyataan mu salah. Sila dalami Islam sebelum anda mengeluarkan apa2 kenyataan tntang Islam. Tak salah belajar tntang Islam. Belajarlah......

    • Battosai Boonza · Pengulas Tertinggi
      Raqiah Idris..klu pandai,jgn mengata org bodoh..nnt sndri yg jd mcm tu..apa slh juli ooi bersuara?? dia memberitahu kita pengalaman nya dan pendiriannya..bukan nak memberitahu kita yg dia ni bodoh..
      dia mengatakan: apa slh nya melayu beragama lain??

    • Battosai Boonza · Pengulas Tertinggi
      Faizal Riduan..mana awk bljr sjrah agama islam ni?? islam sblm nabi muhamad?? sya rsa awk ni dah slh fakta lah.. klu xsilap sya tlh belajar tamadun islam..

  • Roslee Tahir · Pengulas Tertinggi · Penyelaras Komunikasi Selangor di Roslee mohd tahir
    YB NURUL TAK SEBAGAI YG DIGAMBARKAN OLEH UTUSAN MELOYA.....SURUH UTUSAN MELOYA GI TANYA ANAK PAK MENTERI PADANG RENGAS TU AKAN PERIHAL AKHLAK DAN AKIDAH.......HA HA HA. HAMPEH!!!!!

  • Ahmad Baei · · Pengulas Tertinggi · Ketua editor di Kalimat Cinta Sdn Bhd · 152 subscribers
    Kenyataannya menepati firman Allah, "Tiada paksaan dalam beragama." maknanya kita tidak boleh paksa orang cina peluk Islam dan tidak boleh paksa orang melayu peluk budha atau kristian. Ertinya mereka yang menerima Islam dan sebagainya adalah dengan pilihan sendiri mungkin setelah didakwah. Tetapi apabila seseorang itu telah menerima Islam dia wajib taat hukum hakamnya, maka dengan sebab itu dia tidak boleh keluar daripada Islam. Itulah maksud ayat al-Quran.

  • Aziz Azizan · Pengulas Tertinggi · Marketing
    saudari Izzah...persetankan puak2 tu, pedulikan kaki2 fitnah, mereka cuba melengahkan kita untuk pantas kedepan, jgn toleh kebelakang, dibelakang hanyalah syaitan2 yg dilatih oleh syaiTUN MAHADIR.....

    • Ghani Sulaiman · Pengulas Tertinggi
      setuju,lagi satu cakap pun kena jaga ,musim skrg ni musim spin gear maksimum..

Tiada ulasan: