Sabtu, 26 Mac 2011

SAMA GAK..PARTI LAIN...PERIBADI LAIN..TAK TERLIBAT LAIN...BIARKAN DAN BEKERJASAMA LAIN...SECARA LANGSUNG LAIN..TAK SECARA LANGSUNG LAIN...SOK JAWAB...

Video seks: Umno tak terlibat, kata Najib
Mac 26, 11 2:13am


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini menegaskan bahawa Umno tidak terlibat dalam rakaman video seks yang yang didakwa melibatkan pemimpin kanan pembangkang.

"Soalnya sama ada rakaman itu benar atau tidak, sebab kalau benar maknanya ada satu perbuatan mungkar yang berlaku. Itu perkara utama yang perlu ditentukan," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di ibunegara.

Najib with his facebook gathering in Kuching, showing finger"...sebab ada pihak condong untuk bangkitkan soal konspirasi dan sebagainya, jadi ini mengalih dari soal pokok sama ada berlaku atau tidak perbuatan yang mungkar itu dan dirakamkan atau tidak," tambahnya.

Najib yang juga presiden Umno berkata apa yang penting adalah untuk menyiasat kesahihan dan ketulenan video itu kerana parti berpegang kepada prinsip kebenaran sama ada perbuatan itu benar-benar berlaku dan dirakamkan.

Mengenai desakan pihak tertentu agar suruhanjaya diraja ditubuhkan bagi menyiasat video tersebut, Najib berkata perkara itu terpulang kepada kerajaan.

Beliau berkata polis perlu membuat siasatan rapi dan profesional bagi menentukan ketulenan video itu agar rakyat yakin dengan laporan hasil siasatan yang akan dibentangkan kepada kerajaan nanti.

"Kebenaran dan kesahihan yang mesti ditentukan terutama oleh polis melalui siasatan rapi lagi profesional, dan kalau ada mereka yang pakar dalam hal ini, tentu (ia) boleh ditentukan oleh pihak polis bagi menyokong siasatan mereka," katanya.

Ketika ditanya mengenai persepsi yang mengatakan bahawa polis tidak adil dalam menjalankan siasatan, Najib berkata polis perlu bertindak secara profesional dan menggunakan khidmat pakar bagi menyiasat sama ada video itu diubah secara teknikal atau tidak.

"Kalau ada perbuatan untuk mengubah video itu secara teknikal, perkara ini amat mudah dikesan. Kalau nak 'ubahsuai' video ini ia cukup mudah dikesan dan dapat ditentukan," katanya.

azlanSemalam bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan seorang ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah tampil memberi keterangan mengenai video itu di Ibu pejabat Polis Bukit Aman serta menyerahkan rakaman video itu serta seutas jam tangan Omega kepada pihak polis.

Dalam pada itu Najib berkata mesyuarat pada malam ini juga berbincang mengenai jumlah keahlian terkini Umno yang mencapai 3,233,586 orang.

Mengenai hukuman penggantungan yang dikenakan kepada ADUN Usukan di Sabah, Datuk Japlin Akim pada 2009 kerana didapati bersalah terlibat dalam politik wang, Najib berkata Majlis Tertinggi bersetuju melepaskan Japlin daripada hukuman itu.

"Mulai hari ini, beliau boleh kembali kepada Umno dengan hak sepenuhnya sebagai anggota," katanya.

Selain itu, Najib berkata Majlis Tertinggi bersetuju untuk mengadakan sambutan Ulangtahun ke-65 Umno pada 11 Mei ini.

"Majlis akan dimulakan dengan Solat Maghrib, bacaan Surah Yassin, Tahlil dan Solat Isyak seterusnya Umno akan mengadakan satu majlis makan malam serta upacara menaikkan bendera," katanya.

- Bernama


Polis periksa lokasi kejadian rakaman video seks
Mac 25, 11 7:49pm


Siasatan polis terhadap rakaman video aksi seks yang didakwa membabitkan seorang pemimpin pembangkang mendapat petunjuk awal apabila bilik sebuah hotel di ibu negara yang dikatakan menjadi lokasi rakaman video itu diperiksa.

Setiausaha Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bukit Aman, Datuk Ghazali Md Amin, berkata siasatan di tempat kejadian itu dijalankan bersama unit forensik PDRM selepas memperoleh maklumat.

"Dua individu ditahan semalam bagaimanapun dibebaskan dengan jaminan polis... kita turut memperoleh beberapa bahan bukti daripada mereka.

"Salah seorang daripada individu yang terbabit mendedahkan tempat di mana rakaman perlakuan seks itu berlaku," katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur hari ini.

Semalam, bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik bersama ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah, disoal siasat selama lima jam di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman.

Mereka turut menyerahkan video aksi seks seorang lelaki dengan seorang wanita serta seutas jam tangan Omega.

Sementara itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, polis sedang mengenal pasti identiti individu yang kelihatan dalam rakaman video aksi seks terbabit.

Beliau berkata, siasatan kes itu masuk hari ketiga hari ini dan pasukan khas menjalankan siasatan dari pelbagai sudut, termasuk bagaimana rakaman video itu boleh wujud.

"Kita sendiri hendak tahu apa yang telah berlaku dan banyak isu lagi, justeru hentikan semua spekulasi dan beri peluang kepada pasukan polis untuk jalankan siasatan," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada majlis Peringatan Hari Polis ke-204 di Pusat Latihan Polis (Pulapol) di Kuala Lumpur.

Ismail berkata, beliau percaya maklumat dan fakta baru akan diperoleh dalam masa terdekat hasil penyiasatan yang dijalankan.

"Siasatan mungkin berkembang terus dari fakta-fakta yang kita akan jumpa nanti," katanya.

Ketika ditanya sebab trio yang mendedahkan video tersebut tidak ditahan, beliau menjawab, "Atas kesalahan apa? Kalau sampai masa sudah cukup bukti dan sudah disahkan kesalahan mereka, barulah kita akan bertindak ikut undang-undang.

"Semalam kita panggil dua daripada mereka untuk diambil kenyataan. Kalau tahan mereka tetapi tidak cukup bukti, esok orang gelakkan polis nanti," katanya.

- Bernama




Anwar: Jangan terpesong dari Selamatkan Rakyat
Mac 25, 11 12:39pm


Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Pakatan Rakyat dan masyarakat supaya tidak terpesong dari perjuangan dan jatuh dalam perangkap keji Umno menggunakan fitnah video lucah untuk memecah-belahkan gagasan itu, lapor TV Selangor.

anwar ibrahim in launch of buku jingga"Saya masih mempertahankan bahawa fokus masih program Buku Jingga. Saya memohon agar rakan-rakan terus membaca. Jangan benarkan isu (fitnah liwat, video seks) mengheret kita jauh daripada isu pokok kerana ia akan merugikan kita.

"Jangan lupa menumpukan isu pokok dalam kerangka untuk mengangkat martabat umat dengan akhlak dan ilmu. Buku Jingga adalah dasar ekonomi alternatif. Ini menunjukkan ia ada ruang untuk dikembangkan sekiranya kita menguasai Putrajaya," kata Anwar selepas majlis solat hajat di kediamannya di Bukit Segambut malam tadi.

Buku Jingga adalah program yang merangkumi pembaharuan ekonomi, politik dan sosial yang bakal dilaksanakan oleh Pakatan Rakyat jika diberi mandat menubuhkan Kerajaan Persekutuan pada pilihanraya umum akan datang.

Sejak dua hari lalu, serangan peribadi dilancarkan terhadap Anwar dengan kali ini bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik digunakan bagi mendalangi penerbitan sebuah video seks lucah.

rahim thamby chik at bukit aman 240311 01Rahim dan seorang ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay mendakwa video itu kononnya merakamkan ketua pembangkang itu mengadakan hubungan seks dengan seorang pelacur di sebuah hotel pada 21 Febuari lalu.

"Mereka (BN) sangat terdesak. Orang macam ini (Rahim Thamby Chik) kalau kategori saksi pun tidak lulus. Ternyata ini cukup jijik dan jahat. Kali ini kepimpinan Umno habis kerana Tamby Chik.

"Penayangan video lucah adalah jenayah selain mengugut saya dan Azizah untuk letak jawatan," kata Anwar.

Dalam usaha mempengaruhi pemimpin PKR, Rahim dan Eskay menunjukkan video itu kepada sekurang-kurangnya dua pemimpin parti – Datuk Johari Abdul dan Badrulhisham Shahrin secara berasingan Isnin lalu.

Kedua-dua mereka menolak bahawa orang dalam rakaman itu adalah Anwar dan mengutarakan hujah-hujah sama bagi menyokong rumusan mereka.

NONEAnwar berkata fitnah terbaru yang dilontarkan menjelang pilihanraya negeri Sarawak tidak harus mengalihkan tumpuan Pakatan Rakyat daripada perjuangan membebaskan rakyat di negeri itu daripada pemerintahan zalim BN.

Katanya, satu cara berkesan untuk menangkis dakyah dan fitnah Umno ialah menerusi penggunaan Twitter, Facebook dan Blog secara meluas di kalangan generasi muda.

Penggunaan media alternatif itu akan membolehkan rakyat mendapatkan lebih banyak maklumat dan penerangan secara langsung dari kepimpinan Pakatan Rakyat memandangkan media arus perdana dikawal sepenuhnya oleh pemerintah.

NONESebelum itu, Johari dan Badrul (berbaju hijau gelap) memberi ucapan ringkas menceritakan pengalaman menonton video lucah fitnah itu.

Badrul berkata, dalang video berkenaan adalah kroni kuat Umno-BN dan menggesa rakyat untuk memperkukuhkan ketahanan mental dan fizikal kerana Umno dijangka memperhebatkan penyebaran fitnah dan dakyah mereka.

"Mereka rasa mereka boleh kawal keadaan. Ini adalah cabaran penting dan besar. Ini bukan perjuangan Anwar seorang tetapi adalah perjuangan rakyat. Saya minta kita bersedia mental dan fizikal untuk dicabar lebih teruk. Prinsip kita harus jelas," katanya.



Pegawai SPRM akui pernah herdik Teoh
Mac 25, 11 4:16pm


Suruhanjaya yang menyiasat kematian Teoh Beng Hock diberitahu hari ini bahawa setiausaha politik kepada seorang anggota exco kerajaan Selangor itu kelihatan muram dan banyak mengeluh ketika pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mula merakam percakapannya pada 16 Julai 2009.

Penolong Kanan Penguasa SPRM Selangor, Mohd Nadzri Ibrahim, berkata Teoh merupakan saksi siasatan penyalahgunaan wang peruntukan membabitkan kawasan Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah, yang juga anggota exco berkenaan.

azlanMohd Nadzri, yang bertanggungjawab untuk merakam percakapan Teoh, berkata mendiang dilihat resah dan banyak mengeluh ketika rakaman itu dijalankan hampir dua jam bermula 1.30 pagi.

"Sesekali terdengar beliau menarik nafas panjang," katanya.

Ketika disoal pegawai pengendali yang membantu suruhanjaya siasatan itu, Awang Armadajaya Awang Mahmud, sama ada Teoh berasa tertekan dengan keadaan itu, Mohd Nadzri berkata:

"Apabila melihat keadaan Teoh yang agak resah dan muram, saya bertanyakan sama ada dia boleh atau tidak memberi kenyataan, tetapi beliau meminta saya meneruskannya."

Mohd Nadzri, saksi ke-24 siasatan oleh suruhanjaya itu, berkata bahawa pada pertengahan rakaman percakapan dilakukan, beliau ada bertanyakan sama ada Teoh ingin berehat sebentar sebelum menyambung kembali rakaman percakapan itu tetapi tidak memberitahunya supaya pulang ke rumah.

NONE"Teoh hanya berkata kepada saya, "Ok, tak apa kita boleh teruskan dan kita habiskan malam ini juga," kata Mohd Nadzri (kiri).

Beliau berkata bahawa ketika penghujung proses rakaman itu, Teoh dilihat kurang mengeluh tetapi lebih banyak menguap.

Ketika disoal pengerusi suruhanjaya, Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng Yuen sekiranya Teoh penat adakah dia akan dibenarkan pulang ke rumah dan menyambung kembali rakaman itu keesokan hari, Mohd Nadzri berkata: "Saya akan merujuk kepada pegawai penyiasat Mohd Anuar Ismail terlebih dahulu."

Ketika ditanya oleh Foong adakah soal siasat digunakan ketika merakam percakapan, Mohd Nadzri berkata:" Ya,kebiasaannya soal siasat dilakukan semasa proses rakaman dijalankan."

Foong mempertikaikan cara layanan Mohd Nadzri yang tidak profesional ketika menjemput Teoh masuk ke biliknya untuk merakam percakapan kerana Mohd Nadzri berkata beliau hanya melaung sambil menggamit tangan untuk memanggil Teoh.

NONEFoong: "Kenapa kamu tidak datang dekat kepada Teoh untuk menjemput dia masuk ke dalam bilik kamu? Adakah disebabkan kamu adalah seorang pegawai maka kamu panggil dia dengan suara yang kuat untuk bagi dia rasa takut?

Mohd Nadzri: "Bukan itu tujuan saya".

Ketika disoal oleh Awang Armadajaya ama ada beliau pernah meninggikan suara kepada Teoh ketika rakaman percakapan dibuat?

Mohd Nadzri berkata: "Ada, hanya sekali sahaja sebab saya lihat Teoh menandatangani di tempat yang tidak sepatutnya bagi pihak Ean dan saya tanya kenapa dia tandatangan pada cop yang ada nama Ean".

Mohd Nadzri berkata Teoh turut melihat pada paparan skrin komputer mengenai maklumat yang beliau (Mohd Nadzri) masukkan ke dalam borang merakam percakapan saksi yang terdapat dalam komputer untuk membolehkan Teoh membuat pembetulan jika terdapat kesilapan mengenai maklumat berkenaan.

NONETeoh, 30, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

Selain Foong, suruhanjaya itu turut dianggotai bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk T.Selventhiranathan, Pakar Perunding Patologi Forensik Hospital Pulau Pinang Datuk Dr Bhupinder Singh, serta Pakar Perunding Psikiatri Forensik yang juga Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya Profesor Dr Mohamed Hatta Shaharom.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 26 Jan lepas, yang antara lain untuk menyiasat punca kematian Teoh, selepas Mahkamah Koroner membuat keputusan terbuka.

Prosiding disambung Isnin ini.

- Bernama

Tiada ulasan: