Selasa, 29 Mac 2011

BILA LANGKAH TAK MENJADI..SEMUA TEKTIK MAKAN DIRI BALIK...JIKA ALLAH KATA JATUH....MAKA JATUHLAH...MEMANG PATUT JATUH SEBAB TAK MAHU IKUT HUKUM ALLAH

Cabar tinggal BN: MCA terus perang dengan Nazri
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 Mac: Kemarahan pimpinan MCA terhadap Datuk Seri Nazri Aziz nampaknya belum berakhir walaupun Naib Presidennya, Datuk Ng Yen Yen berkata, parti tidak mencadangkan agar Nazri meletakkan jawatan.

Hari ini, ahli Jawatankuasa Pusat MCA, Loh Seng Kok mencadangkan agar Nazri menyertai DAP ekoran dakwaannya DAP adalah parti pelbagai kaum.

Loh yang juga Timbalan Pengerusi Biro Penerangan MCA dalam kenyataan medianya hari ini berkata, penyertaan Nazri sesuai kerana DAP masih belum mempunyai suara Melayu yang cukup.

Loh menyertai rakan-rakannya dalam MCA menyerang Nazri ekoran temubual khas Nazri dengan akhbar Nanyang Siang Pau baru-baru ini.

Dalam wawancara itu, Nazri menyelar MCA yang terus-terusan menyalahkan Umno
ekoran kekalahan mereka dalam pilihan raya umum 2008 lalu.

Dia juga mencabar MCA tinggalkan BN jika tidak berpuashati dengan Umno daripada terus-terusan memukul Umno setiap waktu.

Nazri juga memberikan amaran kepada Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek agar jangan berlagak seumpama hero Cina yang cuba menaikkan reputasinya dengan memperlekehkan Umno.

Dia juga mempermainkan Chua ekoran DVD seksnya dengan berkata, dia telah tidak diterima oleh pengundi kerana 'alat sulitnya' telah terdedah kepada umum.

"... ia telah dilihat oleh semua orang, awak fikir pengundi wanita akan sokong dia," kata Nazri dalam wawancara dengan Nanyang itu.

Dalam wawancara itu juga, Nazri berkata, MIC sepatutnya menyerahkan kesemua enam kerusi DUNnya di Perak selepas kalah teruk dalam pilihan raya umum lalu.

Ahli perlimen Padang Rengas, Perak itu berkata, parti kaum India itu tewas di kesemua enam kerusi yang ditandinginya di Perak dalam pilihan raya umum lalu, dan kerusi-kerusi tersebut boleh menyebabkan Perak jatuh semula ke tangan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum akan datang.


PAS Temerloh usul perhimpunan Bersih 2

Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 28 Mac: Masyuarat Agung PAS Kawasan Temerloh ke 24 semalam (Ahad) meluluskan usul menuntut PAS Pusat supaya menggerakkan perhimpunan BERSIH 2 bagi menuntut pilihan raya yang adil.

Usul daripada jawatankuasa yang dibawa oleh Amiruslan Manaf itu, mahukan pertandingan demokrasi yang betul-betul telus dan adil bagi membolehkan rakyat dapat menilai dan memilih pemimpin mereka tanpa dipengaruhi penipuan dan ugutan.

“Sehubungan dengan itu, PAS Kawasan Temerloh menggesa PAS Pusat menggerakkan perhimpunan sejuta rakyat BERSIH 2 bagi menuntut proses demokrasi yang adil sebagai mana tuntutan yang terdahulu iaitu akses kepada media awam yang bebas dan adil kepada semua parti politik.

“SPR juga mesti melaksanakan penggunaan dakwat kekal (celup jari) untuk menghalang pengundian berganda. Selain itu memansuhkan sistem pengundian pos kecuali untuk para diplomat dan pengundi yang berada di luar negara,” tambah Amiruslan.

Tambah Amiruslan lagi, PAS mahukan satu sistem baru di mana semua warga negara ini layak mengundi apabila berusia 21 tahun secara automatik didaftarkan sebagai pengundi.

“Kami juga mahukan tuntutan baru iaitu persempadanan kawasan pilihan raya hendaklah mengikut perlembagaan negara iaitu berdasarkan persempadanan geografi dan sosio ekonomi, bukannya berdasarkan kehendak parti politik.

“Yang keduanya melanjutkan waktu tempoh berkempen sekarang daripada sekitar 8 hari kepada 21 hari sebagaimana yang diamalkan di negara-negara komonwel yang lain,” ujarnya.

Amiruslan juga berhujah, PAS yang memiliki ahli paling ramai dalam komponen Pakatan mestilah dilihat lebih menonjol dan terkehadapan dalam usaha menuntut demokrasi. PAS tidak seharusnya dipandang berada di tempat ketiga bagi tujuan menuntut keadilan itu.

Beliau mengingatkan BERSIH 1 telah berjaya membuatkan lima negeri jatuh ke tangan Pakatan.

Mesyuarat Agung tersebut dirasmikan oleh Setiausaha Majlis Syura Ulamak, Nik Zawawi Nik Salleh.

Sementara itu PAS Temerloh memeilih kepimpinan baru semalam iaitu Haji Jusoh Darus sebagai Yang Di Pertua, Hassanuddin Salim timbalannya dan naib pula ialah Adun Kuala Semantan Syed Hamid Syed Muhamad.

Kesemua mereka menang selepas bertanding satu lawan satu.


Sambutan hangat pada video pendidikan undi
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 Mac: Video klip berkait dengan pendidikan pengundi kini menjadi salah satu video yang hangat dalam laman Youtube sekarang walaupun tanpa melibatkan adegan-adegan panas yang menyelubungi scenario politik Malaysia hari ini.

Untuk menontonnya juga, sesaorang itu tidak memerlukan sebarang ‘jemputan’ ke hotel terkemuka.

Video klip yang panjangnya tujuh minit yang dipaparkan di YouTube hasil kreativiti beberapa orang aktivis negara untuk mendidik para pengundi negara bagaimana caranya untuk merahsiakan undi mereka.

Video yang mudah difahami itu bermula dengan memaparkan bagaimana pegawai pilihanraya membuat catatan tidak sah terhadap senarai pengundi, kertas undi dan kertas counter undi untuk mengesan para pengundi.

Pengundi kemudiannya diberitahu bahawa perkara tersebut adalah salah di sisi undang-undang dan ianya mesti dilaporkan kepada pemerhati pilihanraya yang dilantik para calon dan juga wakil daripada Suruhanjaya Pilihanraya di tempat membuang undi.

Klip video tersebut turut memaparkan cara mengatasi masalah sekiranya ada orang lain yang telah mengundi bagi pihak mereka terlebih dahulu.

Turut dinyatakan dengan jelas bahawa semua kertas undi hanya akan disimpan selama 6 bulan untuk semakan para calon yang bertanding, di mana semuanya akan dihapuskan selepas itu.

Video tersebut diterbitkan untuk mengatasi ketakutan sebilangan rakyat Malaysia bahawa undi mereka tidak rahsia sebagaimana didakwa, menyebabkan banyak dari mereka memilih calon Barisan Nasional kerana takut dikesan.

Klik gambar di bawah untuk menonton video itu.






Libya: Di mana peranan Malaysia?
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 28 Mac: Presiden PAS sekali lagi melahirkan rasa kecewa terhadap peranan Malaysia selaku negara anggota Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) yang dilihat masih berdiam diri dalam isu perang saudara di Libya.

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, Malaysia perlu memainkan peranan untuk mendesak OIC campur tangan bagi menyelamatkan rakyat Libya yang kini menjadi sasaran perang.

"Masih belum terlambat, kita mahu supaya Malaysia main peranan bersungguh supaya OIC menjadi pelindung kepada umat dan contoh kepada keadilan manusia sejagat, termasuk orang bukan Islam," katanya yang juga Ahli Parlimen Marang.

Beliau menyatakan demikian sewaktu membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2010) 2011 di Dewan Rakyat hari ini.

"Di mana perginya negara arab, OIC. Apa peranan yang perlu diambil negara ini?

"Seolah-olah kita sudah terperangkap dengan kepentingan kuasa besar dunia sehingga menggadai hak asasi manusia negara anggota sendiri," katanya lagi.

Sehingga kini ribuan terbunuh sejak bantahan agar Muammar Gaddafi berundur diadakan dan dijangka akan terus meningkat apabila turut dicampurtangan tentera bersekutu.

Sementara itu, agensi berita AP semalam melaporkan Pemberontak Libya yang disokong serangan udara tentera bersekutu menawan semula bandar minyak utama dalam kemaraan mereka ke arah barat menuju ke ibu negara, Tripoli.

Selepas terhalang dengan penggunaan senjata berat oleh tentera Gaddafi, pihak pemberontak menawan bandar Ajadibya semalam dan mara ke bandar minyak Brega.

Serangan udara antarabangsa memusnahkan banyak senjata berat tentera Libya di kawasan itu.


Kaunselor perlu tahu kesan sosial media
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 28 Mac: Dr Mujahid Yusof Rawa (PAS-Parit Buntar) mencadangkan kaunselor khususnya di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan Jabatan Agama Islam memberikan tumpuan kepada kes-kes keruntuhan institusi kekeluargaan yang berpunca daripada teknologi jaringan sosial.

Mujahid sewaktu mengemukakan soalan tambahan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini berkata, banyak kes penceraian akhir-akhir ini berpunca daripada kecurangan suami atau isteri dalam media sosial seperti laman facebook.

Selain itu katanya, berdasarkan kajian satu badan bukan kerajaan, terdapat juga kes penzinaan di kalangan remaja kerana terpedaya dengan pujuk rayu individu yang hanya dikenali di laman sosial.

"Kaunselor-kaunselor yang menjalankan tugas memberi kaunseling rumahtangga bukan sahaja perlu memberi kaunseling tentang kerukunan rumahtangga, tapi lebih penting ialah mereka juga harus pakar dalam bidang kesan sosial media ini supaya mereka dapat berperanan bukan sahaja di Jabatan Kebajikan Masyarakat tapi juga kaunselor-kaunselor di Jabatan Agama Islam," katanya yang juga AJK PAS Pusat.

Selain itu, beliau turut mencadangkan satu modul khas diwujudkan berkaitan penggunaan laman sosial secara bertanggungjawab di sekolah-sekolah.

"Selain daripada mengadakan kursus, modul-modul khusus tentang kesan media sosial ini, bagaimana pendidikan di sekolah-sekolah perlu didedahkan dengan penggunaan media sosial secara bertanggungjawab," katanya.

Mujahid dalam soalan asalnya meminta Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat menyatakan usaha untuk menyedarkan orang ramai tentang kesan teknologi jaringan sosial yang meruntuhkan rumah tangga dan institusi kekeluargaan.

Tiada ulasan: