Sabtu, 19 Mac 2011

BILA KITA SUKA BERMEGAH2 DAN MEMBESAR2KAN MAHKLUK HINGGA KITA LUPA MEMBESARKAN2 ALLAH SERTA HINGGA KITA JUGA LUPA BERMEGAH2 KEHEBATANNYA YANG MEMPUNYAI SIFAT KESEMPURNAAN.....JADI BERTAKWA DAN INGATKAN MATI....

Pelan timbus loji nuklear



KEADAAN sebuah reaktor di loji nuklear Fukushima yang rosak.
KEADAAN sebuah reaktor di loji nuklear Fukushima yang rosak

TOKYO: Jurutera Jepun semalam mengaku menimbuskan loji nuklear dengan pasir dan konkrit mungkin menjadi jalan terakhir untuk menghalang bencana kebocoran radiasi.
Ia sama dengan cara yang digunakan untuk menutup kebocoran loji nuklear Russia di Chernobyl pada 1986.

Bagaimanapun, mereka masih menaruh harapan untuk menyelesaikan krisis itu dengan memasang kabel tenaga pada sekurang-kurangnya dua reaktor untuk memulakan semula pengepaman air bagi menyejukkan rod bahan api nuklear yang mencapai tahap kepanasan melampau.
Petugas juga menyimbah air pada reaktor ketiga, yang paling kritikal di antara enam reaktor di loji nuklear Fukushima itu.

Ini kali pertama syarikat pengendali loji berkenaan mengaku menimbus keseluruhan kompleks loji itu mungkin menjadi satu pilihan.

Ia menggambarkan tindakan sementara seperti mencurah air dari udara dengan mengguna helikopter atau melancarkan semula pam penyejuk mungkin tidak akan berjaya.

“Bukan sesuatu yang mustahil untuk menimbus reaktor itu dalam konkrit. “Tetap keutamaan kami ketika ini ialah cuba menyejukkannya terlebih dulu,” kata seorang pegawai syarikat Tokyo Electric Power pada satu sidang akhbar. Ketika Jepun memasuki minggu kedua selepas dilanda gempa bumi berukuran 9 magnitud dan tsunami setingi 10 meter yang memusnahkan bandar pesisir pantai serta meragut ribuan nyawa, krisis nuklear paling buruk dunia selepas Chernobyl masih belum dapat diatasi.

Jutaan penduduk di Tokyo masih bekerja dari rumah kerana bimbang terkena zarah radioaktif dari loji di Fukushima yang terletak kira-kira 240 kilometer ke utara negara itu.
Tahap radiasi yang dicatatkan di loji itu tidak memberi ancaman serta-merta kepada kesihatan manusia,” kata Michael O’Leary, wakil Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) di China. - AFP

Warga tua dibiar mati



TOKYO: Warga tua Jepun terbiar menanti ajal di hospital dan pusat jagaan yang rosak akibat tsunami ekoran bencana nuklear dan nilai kemanusiaan yang semakin merosot.
Dengan jumlah kematian rasmi mencecah 6,911, anggota tentera menemui 128 pesara ditinggalkan kakitangan perubatan di sebuah hospital di Iwaki kira-kira enam batu dari loji nuklear Fukushima.

Kebanyakan pesakit yang ditinggalkan itu berada dalam keadaan koma dan 14 daripadanya mati sejurus selepas dipindahkan ke pusat kecemasan di gimnasium berhampiran.
Seramai 11 lagi pesara dilaporkan maut di pusat jagaan di Kesenumma enam hari selepas 47 penghuni pusat itu terbunuh dalam kejadian tsunami.

Jumlah kematian dijangka meningkat dengan 10,700 mangsa dilaporkan hilang - tetapi pentadbir tempatan mendakwa angka sebenar adalah beberapa kali jumlah itu selepas seluruh bandar dihanyutkan tsunami.

Ratusan ribu mangsa hilang tempat tinggal dengan lebih daripada 400,000 berjuang untuk meneruskan hidup di pusat perlindungan tanpa bekalan elektrik dan hanya sedikit makanan atau air. Jepun mempunyai bilangan warga tua yang tinggi dan kebanyakan daripada mereka kini berjuang untuk meneruskan hidup di pusat perlindungan tanpa pemanas atau bekalan elektrik, manakala bekalan makanan serta ubat-ubatan semakin berkurangan. - DM


Jepun akan bangun semula: Naoto Kan



OSAKA: Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan semalam berikrar negara itu akan mengatasi krisis paling buruk selepas perang dan sekali lagi membina semula negara itu selepas gempa bumi dan tsunami memusnahkan kawasan timur lautnya.
Berucap kepada rakyat Jepun, Kan menyuarakan keyakinan bahawa kerajaannya akan dapat mengawal krisis loji nuklear Fukushima ketika Jepun berusaha menangani bencana radioaktif.

“Kita akan mengatasi tragedi ini dan pulih “Kita sekali lagi akan membina semula Jepun,” katanya dalam ucapan menerusi televisyen, katanya. Pemimpin itu, sambil memakai pakaian perkhidmatan kecemasan bercakap demikian seminggu selepas Jepun dilanda gempa paling teruk hingga memusnahkan sebahagian besar kawasan pantai timur laut serta merosakkan sistem penyejukkan loji nuklearnya.
Kan mengaku Jepun masih berdepan dengan kesukaran amat besar dalam menangani masalah di loji Fukushima itu yang mengalami beberapa letupan.

Ketika petugas berdepan dengan bahaya untuk mengelak peleburan sepenuhnya loji itu, Kan berkata: “Kita akan menguasai keadaan sepenuhnya dan akan berupaya untuk bangkit daripada masalah itu.” Dalam usahanya untuk meningkatkan semangat rakyat, Kan mengingatkan mereka dengan kejayaan membina semula negara itu selepas Perang Dunia Kedua.

“Kita berada dalam keadaan yang benar-benar mennguji kita. “Meskipun kita digelar negara pulau yang kecil, kita berjaya membina semula negara ini selepas perang dengan pencapaian yang menakjubkan.

“Dengan kuasa rakyat, kita akan bina semula negara ini selepas ini. “Kita tidak boleh gagal hanya kerana gempa bumi dan tsunami. Kita akan membina semula Jepun bermula dari kosong. “Kita akan menghadapi krisis ini dengan keyakinan,” kata Kan. - AFP


6,911 disahkan terbunuh



TOKYO: Agensi Polis Kebangsaan Jepun semalam berkata, seramai 6,911 disahkan terbunuh akibat gempa bumi dan tsunami yang melanda negara itu Jumaat lalu.
Dalam pada itu, jumlah mereka yang hilang meningkat kepada 10,700 orang berbanding kelmarin.

Sebahagian mereka yang hilang mungkin tidak berada di wilayah itu ketika bencana menimpa. Pada masa sama, kekuatan tsunami mungkin menghanyutkan ramai penduduk ke laut dan jika Tsunami Lautan Hindi boleh dijadikan panduan, kebanyakan mayat itu tidak akan ditemui. - AP


Tahap krisis Fukushima dinaikkan



OSAKA: Agensi keselamatan nuklear Jepun semalam menaikkan paras krisis loji nuklear Fukushima kepada lima daripada empat pada skala graviti antarabangsa untuk kemalangan atomik.
Tahap paling tinggi skala itu ialah tujuh.

Keputusan Agensi Keselamatan Nuklear dan Perindustrian itu meletakkan Fukushima pada tahap yang sama dengan kemalangan nuklear di Pulau Three Mile di Pennsylvania pada 1979 dan menjadikannya yang terburuk di Jepun.
Seorang jurucakap agensi itu berkata, ia sudah memaklumkan kepada Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) mengenai keputusan itu yang dibuat berdasarkan keadaan reakor pertama, kedua dan ketiga di loji terbabit akibat gempa bumi dan tsunami Jumaat lalu.

“Zarah radioaktif masih terbebas di ruang angkasa,” katanya.

Antara enam reaktor di loji berkenaan, reaktor pertama, kedua dan ketiga beroperasi ketika gempa bumi berukuran 9 magnitud melanda dan berhenti secara automatik.

Bagaimanapun, sebahagian terasnya dipercayai cair kerana bencana berkembar itu memusnahkan sistem penyejukan loji berkenaan, menyebabkan berlaku letupan dan kebakaran.

Sejak itu pihak berkuasa berusaha memastikan rod bahan api dalam reaktor dan kolam menyimpan bahan api berada di bawah paras air.
Jika terdedah pada udara, ia boleh membebaskan sejumlah besar bahan radiokatif.

Agensi Keselamatan Nuklear Perancis meletakkan krisis Fukushima pada tahap enam pada skala itu. - AFP



Radioaktif akan tersebar ke Britain


GAMBAR disiarkan kelmarin menunjukkan reaktor nuklear No.3 di loji jana kuasa nuklear Fukushima Daiichi di Fukushima yang mengalami kerosakan.



STOCKHOLM - Seorang pakar nuklear Sweden memberi amaran debu radioaktif dari loji nuklear Fukushima-Daiichi di Jepun yang bocor akan sampai ke Britain dalam masa dua minggu lagi, lapor sebuah akhbar semalam.
Pakar Institut Kajian Pertahanan Sweden, Lars-Erik De Geer berkata, ramalan debu radioaktif akan tersebar ke Britain dibuat berdasarkan data yang dikumpulkan oleh sekumpulan saintis yang memantau ujian nuklear di China.
Seterusnya, kata De Geer, debu radioaktif itu akan tersebar ke serata Eropah yang jaraknya lebih 14,000 kilometer dari Fukushima, Jepun.
"Namun, orang ramai tidak perlu bimbang kerana debu itu tidak berbahaya kepada manusia," katanya.
Menurut pakar berkenaan, debu radioaktif dari loji nuklear Fukushima Daiichi telah mencemari Amerika Syarikat (AS) selepas ia dikesan melekat pada pesawat-pesawat komersial yang tiba di negara kuasa besar itu.
Menurutnya, asap radiasi pula diramal melanda bahagian perairan barat AS yang terletak lebih 10,000 kilometer dari Jepun, lewat semalam.
Buat masa ini usaha sedang dilakukan bagi menyejukkan nuklear tersebut selepas ia rosak akibat gegaran kuat gempa bumi.
Beberapa pegawai menyatakan, mereka mungkin meletakkan beberapa reaktor nuklear di bawah struktur konkrit bagi mengelak penyebaran debu radioaktif.
Sementara itu, jumlah mangsa korban rasmi dalam gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun pada 11 Mac lalu meningkat kepada 6,539 orang sekali gus melebihi angka korban akibat gempa bumi di Kobe pada 1995.
Agensi Polis Kebangsaan Jepun menyatakan, jumlah mangsa yang hilang pula meningkat sedikit kepada 10,254 orang dengan angka keseluruhan mereka yang mati dan hilang setakat ini adalah 16,893 orang.
Sejumlah 2,513 yang lain cedera dalam bencana itu.
Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan semalam menyatakan bahawa pihaknya akan mengatasi tragedi yang berlaku di negaranya.
"Kami akan sekali lagi membina semula Jepun," katanya.
Menurut Kan, kerajaan negaranya akan melaksanakan kawalan tegas di loji nuklear Fukushima Daiichi yang kini mengalami masalah selepas ia meletup sebanyak empat kali.
Dalam gempa bumi itu, hampir 400,000 orang hilang tempat tinggal. - Agensi


Dulu bercahaya, kini Tokyo bergelap


SUASANA gelap tanpa lampu elektrik di daerah Akihabara, Tokyo semalam.



TOKYO – Bandar raya Tokyo yang dihuni 13 juta penduduk kini bergelap ekoran langkah penjimatan tenaga elektrik akibat kerosakan yang berlaku pada loji jana kuasa nuklear Fukushima Daiichi di Fukushima ekoran gegaran gempa bumi kuat pada 11 Mac lalu.
Loji jana kuasa nuklear itu yang terletak sejauh 250 kilometer dari sini kini dalam proses disejukkan selepas meletup sebanyak empat kali selepas gempa bumi berukuran 9 pada skala Richter berlaku.
Para penduduk di bandar raya ini juga sanggup berkurung di rumah kerana bimbang akan terdedah pada radiasi selepas berlaku kebocoran pada jana kuasa tersebut.
Jika terkena radiasi, asid deosirikbonukleik (DNA) akan rosak, kanser terutamanya tiroid akan dihidapi selain penyakit paru-paru, perut dan usus.
Namun, setakat ini, pihak berkuasa Jepun menyatakan kadar radiasi masih tidak berbahaya buat penduduk di Tokyo.
Banyak bangunan di bandar raya ini mengambil keputusan untuk menutup lampu bagi mengelak bekalan elektrik terputus selepas amaran diberikan oleh Menteri Perdagangan, Ekonomi dan Industri Jepun, Banri Kaieda bahawa satu kawasan yang luas di Jepun mungkin tidak mendapat bekalan elektrik jika penggunaan tenaga tidak dijimatkan.
Salah sebuah kawasan hiburan seks yang terkenal di Roppongi, di sini lengang menyebabkan para pekerja di pusat-pusat hiburan diarah pulang awal kerana kekurangan pelanggan.
“Mereka (pihak pengurusan) menyatakan saya boleh pulang awal,” kata seorang wanita Britain yang menjadi pelayan di sebuah pusat hiburan.
– Agensi


Jurutera Jepun kaji timbus loji nuklear
2011/03/19

TOKYO: Jurutera Jepun mungkin menimbus loji nuklear yang musnah menggunakan pasir dan simen konkrit sebagai cara untuk mengelakkan pelepasan radiasi besar-besaran, kaedah yang digunakan untuk menutup kebocoran besar di Chernobyl, Ukraine, pada 1986.

Ini adalah kali pertama mereka menyarankan langkah menimbus kompleks itu selepas tindakan seperti menjirus air menggunakan helikopter tidak banyak menampakkan kejayaan.
“Tidak mustahil untuk menyaluti rektor dengan konkrit. Tetapi, perkara utama kami ketika ini ialah untuk menyejukkan reaktor itu dulu,” kata pegawai dari pengendali loji nuklear, Tokyo Electric Power Co (TEPCO) dalam sidang akhbar.
Jepun memasuki minggu kedua selepas dilanda gempa bumi berukuran 9 skala Richter dan tsunami setinggi 10 meter di bandar timur laut negara itu dan meragut ribuan nyawa, serta menghadapi krisis nuklear paling teruk sejak Chernobyl.

Jutaan penduduk Jepun masih berada di rumah dan bangunan sejak Jumaat berikutan kebimbangan penyebaran bahan radioaktif dari kompleks yang terletak 240 kilometer di utara Tokyo, walaupun angin membawa asap tercemar itu jauh dari kawasan penduduk di bandar ke Lautan Pasifik.

Radiasi tidak memberikan risiko segera kepada kesihatan manusia di luar lingkungan loji itu, kata wakil Pertubuhan Kesihatan Sedunia di China, Michael O’Leary.

“Pada masa ini, masih belum ada bukti yang penyebaran radiasi melepasi zon di kawasan rektor itu sendiri,” kata O’Leary kepada wartawan di Beijing.
Malapetaka nuklear di Jepun turut mencetuskan amaran global dan penilaian terhadap keselamatan loji tenaga atom di seluruh dunia.

Presiden Amerika Barack Obama berkata beliau sudah mengarahkan penilaian menyeluruh terhadap loji nuklear negara itu dan merayu Washington menyokong Jepun.

Pengendali nuklear utama Amerika berkata ia akan mengambil masa berminggu untuk menyejukkan batang bahan bakar di loji Fukushima.

“Ini adalah sesuatu yang mengambil masa untuk menyelesaikannya, mungkin berminggu untuk mengakhiri kepanasan ini daripada reaktor dan kolam kegunaan bahan bakar,” kata Pengerusi Pengendali Suruhanjaya Nuklear, Gregory Jaczko di Rumah Putih. – Reuters

Penduduk AS, China panik
2011/03/19

PENDUDUK China berebut membeli garam di Lanzhou, wilayah Gansu, kelmarin.
PENDUDUK China berebut membeli garam di Lanzhou, wilayah Gansu, kelmarin.

Beli pil iodin, garam kerana percaya dapat elak kena radiasi

LOS ANGELES: Penduduk Amerika Syarikat (AS) dan China yang panik dengan kemungkinan radiasi akibat kebocoran loji nuklear di Jepun sampai ke negara berkenaan bertindak membeli pil iodin, garam dan tempat perlindungan bagi haiwan kesayangan yang mempunyai penapis gas.

Khabar angin mengenai penyebaran radiasi turut menyebabkan farmasi dan kedai ubat di Russia, Timur Jauh dan British Columbia, Kanada kehabisan pil iodin walaupun pegawai kesihatan menegaskan potasium iodin bukan anti radiasi.
Malah, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) turut meminta supaya masyarakat antarabangsa bertenang.
“Rujuk dulu pada doktor anda sebelum telan pil iodin. Jangan sesekali cuba makan pil tanpa saranan doktor,” tulis WHO dalam Twitter sebelum ini.

Tetapi, kenyataan itu tidak mampu menahan penjualan 14 pil pottasium iodin daripada pembida di lelongan eBay dan ia mencecah AS$540 (RM1,647).

Warga Amerika cuba melindungi diri daripada bahan radiasi dengan menggunakan topeng gas dan pil anti radiasi selepas Pakar Bedah Umum Amerika, Regina Benjamin memberi amaran supaya rakyat bersedia dengan radiasi merbahaya itu.

Malah, ada penduduk yang membeli tempat perlindungan haiwan kesayangan yang mempunyai penapis gas.
Terbaru, Presiden Amerika. Barack Obama tidak menjangka tahap radiasi merbahaya akan sampai ke negara itu meskipun ada kebimbangan mengenainya selepas penumpang pesawat di Los Angeles diimbas untuk radiasi seperti juga di Chicago dan Dallas.

Berita itu tersebar sebaik Jabatan Negara berkata pesawat pertama memindahkan warga Amerika dari Jepun selepas gempa bumi dan tsunami turut mencetuskan krisis loji nuklear.

Setiausaha Rendah Amerika, Patrick Kennedy memberitahu sidang akhbar pesawat yang membawa kurang 100 penumpang adalah keluarga pegawai Amerika dari Tokyo dan mereka akan dihantar ke Taipei, Taiwan.

Di Beijing pula, orang ramai menyerbu kedai di Beijing, Shanghai dan beberapa kawasan lagi untuk membeli garam yang dikatakan boleh digunakan untuk melindungi daripada pendedahan radiasi walaupun radiasi akibat kemusnahan loji nuklear itu tidak mungkin sampai ke negara itu.

Pembelian panik itu akibat khabar angin yang mengatakan garam iodin boleh menghilangkan keracunan radiasi, maklumat palsu yang disebarkan selepas berita kebocoran loji berkenaan.

Khabar angin juga semakin bertiup. Ada mesej sistem pesanan ringkas (SMS) menambah rasa panik apabila menyebarkan berita debu nuklear dari Jepun akan ke seluruh Asia.

Malah, khabar angin tersebar mengatakan radiasi yang bocor itu masuk ke laut dari loji nuklear Fukushima di Jepun, justeru garam yang diambil dari laut, bukan sumber utama garam di China, mungkin tercemar. – Agensi





Radiasi dikesan di California
2011/03/19

VIENNA: Bahan radiasi dalam kadar kecil dipercayai dari loji nuklear Fukushima, Jepun, dikesan di selatan California, sebelah barat pantai Amerika Syarikat, kata sumber diplomatik yang merujuk kepada data sebuah agensi pemantauan nuklear di sini, semalam.

Tahap radiasi dikesan terlalu rendah untuk mengancam manusia. seorang daripada diplomat itu mendedahkan bahan itu ‘terlalu sedikit.’
Ditanya jika mereka percaya ia berasal dari loji Fukushima yang melepaskan radiasi selepas rosak kerana gempa minggu lalu, diplomat itu berkata: “Itulah kesimpulannya.”
Pertubuhan Perjanjian Pengharaman Ujian Nuklear Menyeluruh (CTBTO) di sini mempunyai lebih 60 stesen di seluruh dunia. – Agensi


Jepun minta bantuan Amerika

TOKYO 18 Mac – Ketua Setiausaha Kabinet Jepun, Yukio Edano berkata, Tokyo hari ini meminta bantuan Amerika Syarikat (AS) dan kedua-dua pihak sedang membincangkan usaha yang perlu dilakukan.
Kepulan asap terus keluar dari reaktor No. 2 di loji berkenaan hari ini ketika pekerja kecemasan bertungkus lumus menyambungkan bekalan elektrik ke sistem penyejuk reaktor dan menyimbah lebih banyak air ke atas loji berkenaan.
Agensi Keselamatan Nuklear dan Industri Jepun (NISA) hari ini menaikkan tahap krisis dari peringkat empat ke peringkat lima dalam skala antarabangsa yang menyamai kejadian di Three Mile Island, AS pada 1979.
Operasi menyimbah air ke atas loji nuklear Fuskushima hari ini akan digiatkan dengan bantuan jentera-jentera bomba.
Menurut pegawai, usaha penting untuk mengawal krisis nuklear Jepun kini bergantung kepada pemasangan satu talian kuasa baru elektrik yang membolehkan sistem penyejuk reaktor kembali beroperasi.
Operator loji, Tokyo Electric Power Co. (TEPCO) sepatutnya menyudahkan kerja-kerja pemasangan itu semalam tetapi ia dijangka siap dalam tempoh 10 hingga 15 jam hari ini, kata jurucakap agensi keselamatan nuklear, Minoru Ohgoda. - Agensi


jangan takabur dan sombong dengan Allah..

Pencakar langit Jakarta tahan gempa

JAKARTA - Bangunan-bangunan pencakar langit di ibu negara Indonesia ini tidak lagi mudah runtuh akibat kejadian gempa bumi. Ini ekoran pembinaannya dilengkapi ciri-ciri mampu menahan kesan bencana alam tersebut.
Gabenor Jakarta, Fauzi Bowo mendakwa, peraturan ketat telah dilaksanakan yang turut memerlukan pembinaan bangunan merangkumi ciri-ciri ketahanan tersebut.
Beliau berkata, bangunan yang melebihi lima tingkat tidak akan mudah runtuh ekoran gempa bumi.
"Secara teorinya, bangunan di Jakarta mempunyai ketahanan yang sama dengan di Jepun kerana ia direka berdasarkan standard di negara itu. Bagaimanapun, ia tidak bermaksud kita akan bersikap lepas tangan," katanya.
Beliau mengulas mengenai kebimbangan rakyat berhubung persediaan negara ini dalam menghadapi gempa bumi berskala besar seperti yang berlaku di Jepun.
Fauzi berkata, bangunan yang paling berisiko runtuh akibat gempa bumi adalah bangunan lima tingkat ke bawah seperti rumah kedai atau ruko kerana ia sering dibina menggunakan bahan-bahan yang tidak memenuhi piawaian atau tanpa pemantauan konsultan.
Pengerusi Persatuan Pakar Pembinaan Indonesia, Davy Sukarnta menyokong dakwaan Fauzi.
Beliau berkata, lebih 90 peratus bangunan tinggi di Jakarta adalah selamat.
"Jakarta telah melaksanakan pendekatan pembinaan dan perancangan moden berbanding wilayah lain seperti Padang dan Yogyakarta," katanya kepada Jakarta Globe.
Dengan keselamatan bangunan dijamin, Davy berkata, pihak berkuasa kini perlu menubuhkan pusat kawalan di setiap wilayah untuk menghadapi keadaan pasca-bencana. - AGENSI


Penyanyi rap AS persenda mangsa tsunami




NEW YORK - Bintang rap Amerika Syarikat (AS) 50 Cent (gambar) dikecam hebat kerana mempersendakan bencana gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun menerusi akaun Twitter miliknya, lapor sebuah akhbar semalam.

Selepas mendengar berita tentang beribu-ribu orang yang terkorban dalam gempa sekuat 9 pada skala Richter itu yang melanda timur laut Jepun pada Jumaat lalu, 50 Cent atau nama sebenarnya Curtis James Jackson III terus menghantar komen di laman sosial berkenaan.

"Wah berita ini (bencana alam) amat serius. Kalau begitu kita memerlukan semua cangkul dari Los Angeles hingga ke Hawaii (untuk menggali kubur bagi mengebumikan mangsa-mangsa gempa bumi dan tsunami)," kata penyanyi itu.

50 Cent yang popular menerusi album Get Rich or Die Tryin itu turut menulis singkatan LOL yang bermaksud ketawa terbahak-bahak selepas komen tersebut.

Penyanyi berusia 35 tahun itu, bagaimanapun, memohon maaf tidak lama kemudian selepas dia dikecam ramai pengguna Internet. - Agensi




DALAM KAEDAH FEQAH...AMBIL MUDHARAT KECIL TINGGALKAN MUDHARAT BESAR


DENGAN KATA LAIN...BIAR KITA AMBIL KOS@BELANJA MAHAL MENAMPUNG@MENANGGUNG KOS TENAGA@LETRIK DARI KEMUSNAHAN YANG BEGITU TERUK.....FIKIR2KAN...

Tiada ulasan: