Selasa, 22 Mac 2011

BILA TIADA LAGI ORANG MENGAJAK KEBAIKAN...MENCEGAH KEMUNGKARAN...TIADA LAGI ORANG BERTAHJUD DIWAKTU MALAM...TUNGGU HUKUMAN ALLAH...

Jepun rugi RM705b – Bank Dunia


GAMBAR yang dirakam semalam menunjukkan sebuah perkuburan dipenuhi kereta-kereta yang dibawa arus tsunami di Ishinomaki, Miyagi di Jepun pada 11 Mac lalu. – AFP


TOKYO 21 Mac – Gempa bumi besar dan tsunami yang melanda Jepun pada 11 Mac lalu boleh mengakibatkan kerugian ekonomi sehingga AS$235 bilion (RM705 bilion) atau kira-kira 4 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasarnya (KDNK), tetapi ia akan pulih selepas pembinaan semula dilakukan.

“Sekiranya sejarah dijadikan ukuran, pertumbuhan KDNK Jepun tidak akan terjejas sepanjang pertengahan tahun ini,” kata Bank Dunia dalam laporan terbarunya tentang Ekonomi Asia Timur dan Pasifik di sini hari ini.

Institusi kewangan dunia itu menyatakan, pertumbuhan ekonomi Jepun akan meningkat semula pada suku tahun berikutnya ketika usaha pembinaan semula yang mungkin mengambil masa lima tahun dilaksanakan.

Bank Dunia menjangkakan, kesan ekonomi paling minimum akibat gempa dan tsunami itu kepada Jepun bernilai sekitar AS$122 bilion (RM366 bilion) atau bersamaan 2.5 peratus KDNK negara ini.

Pakar ekonomi rantau Bank Dunia, Vikram Nehru berkata, bencana itu juga boleh memberi kesan kepada keseluruhan Asia tetapi masih terlalu awal untuk mengeluarkan jangkaan kerugian di rantau tersebut.

Dalam perkembangan baru di Jepun hari ini, para pekerja diarah mengosongkan loji nuklear Fukushima selepas asap kelabu dilihat keluar dari sebuah daripada reaktornya.

Jurucakap operator loji Tokyo Electric Co. (TEPCO), Hiroshi Aizawa berkata, syarikatnya sedang menyiasat punca kejadian selepas kepulan asap dilihat dari tangki simpanan reaktor No. 3.

TEPCO dalam satu laporannya hari ini mengakui syarikatnya gagal menjalankan pemeriksaan berjadual sepatutnya di loji tersebut dua minggu sebelum gempa bumi dan tsunami melanda.

Dalam satu laporan kepada agensi nuklear Jepun, TEPCO berkata pihaknya gagal memeriksa 33 kelengkapan di enam reaktor loji terbabit.

Menurut operator itu melalui laman webnya, antara yang gagal diperiksa adalah sistem penjanaan kuasa elektrik di reaktor No. 1, yang merupakan krisis utama nuklear yang dihadapi Jepun kini. – AP/AFP/

Reuters


Reaktor ketiga keluar asap


KITAKAMI (Jepun): Kepulan asap keluar dari loji nuklear Fukushima dan memaksa kumpulan petugas berlari meninggalkan lokasi itu, semalam, sekali gus menjejaskan harapan untuk mencari penyelesaian di loji yang mengalami proses pemanasan itu.

Petugas berkenaan dipindahkan dari loji nuklear di timur laut negara itu buat sementara waktu selepas kepulan asap kelabu keluar dari reaktor ketiga, kata pengendalinya, Syarikat Bekalan Elektrik Tokyo. “Ekoran masalah ini pihak syarikat mengeluarkan petugas yang sedang memantau keadaan di situ,” kata jurucakap TEPCO tanpa menjelaskan punca asap itu. Jurutera di kawasan loji Fukushima yang terletak kira-kira 250 kilometer di timur laut Tokyo, mengejar waktu bagi memulihkan sistem penyejukan dan mengembalikan bekalan tenaga elektrik. Kenderaan bomba sibuk menyembur air bagi membantu menyejukkan rod bahan api nuklear itu. - AFP


Jepun rugi RM705b, perlu 5 tahun bangun semula


SINGAPURA: Bencana gempa dan tsunami yang melanda Jepun mungkin mengakibatkan ekonomi negara itu mengalami kerugian sehingga AS$235 bilion (RM705 bilion) atau empat peratus pengeluarannya dan pembangunan semula dijangka akan memakan masa lima tahun, lapor Bank Dunia, semalam.

“Mengikut panduan sejarah, pertumbuhan KDNK akan dipengaruhi secara negatif sepanjang pertengahan 2011,” kata bank itu dalam Laporan Ekonomi Asia Timur dan Pasifik yang dikemas kini.


Namun, pertumbuhan dijangka akan menyusul dalam suku berikutnya sebagai usaha pembangunan semula yang mungkin mengambil masa selama lima tahun, tambah laporan itu. - AFP


Pertaruh nyawa demi jutaan rakyat


OSAKA: Dalam usaha menghindari krisis di loji nuklear Fukushima, sekumpulan petugas rela menghadapi radiasi tahap tinggi demi keselamatan jutaan orang ramai.

Sekali pun kumpulan jurutera terbabit berjaya mengembalikan bekalan tenaga di loji itu yang lumpuh akibat gempa dan tsunami, mereka tetap berdepan risiko terhadap kesihatan.


Bagaimanapun, mereka dengan sukarela ingin kembali ke kawasan dipenuhi toksik itu bagi memulihkan semula kabel tenaga, memeriksa jentera dan mengenal pasti di mana pasukan bomba perlu menyemburkan air bagi menyejukkan reaktor yang mengalami pemanasan.

“Saya akan bekerja sepenuh kemampuan saya supaya keadaan di sini pulih semula,” kata seorang juruteknik yang berusia 30-an kepada majikannya, pengendali loji Syarikat Bekalan Elektrik Tokyo. - AFP


Pencemaran radiasi dalam makanan di Jepun serius


GAMBAR tidak bertarikh Jabatan Kesihatan Taiwan yang disiarkan kelmarin menunjukkan sampel kacang parang tercemar radiasi yang diimport dari Jepun.


TOKYO - Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyatakan pencemaran radiasi dalam makanan susulan letupan di loji nuklear Fukushima-Daiichi akibat gempa bumi dan tsunami merupakan situasi yang serius.

Dalam satu kenyataannya semalam, WHO memberitahu bahawa debu radioaktif yang kini tersebar di udara telah menyebabkan makanan dan bekalan air bersih tercemar.

"Tidak dapat dinafikan, pencemaran ini adalah serius," kata jurucakap WHO di Manila, Peter Cordingley dalam wawancara telefon dengan agensi berita Reuters.

"Ia jauh lebih serius berbanding jangkaan awal bahawa pencemaran ini cuma terhad dalam lingkungan 20 hingga 30 kilometer dari loji tersebut. Beberapa bahan makanan tercemar telah ditemui di luar zoKEMUNGKARAn kontaminasi," tambahnya.

Susulan perkembangan tersebut, Kementerian Luar Jepun menggesa orang ramai yang tinggal dekat dengan loji berkenaan supaya tidak meminum air paip selepas ia dikesan mengandungi bahan iodin radioaktif.

Setakat ini, beberapa kes sayuran dan susu dicemari radiasi mencetuskan kebimbangan di Jepun dan negara-negara serantau walaupun Tokyo berulang kali memberi jaminan bahawa tahap pencemaran itu tidak merbahaya.

Sebagai langkah pencegahan, kerajaan Jepun melarang penjualan susu mentah dari negeri Fukushima dan bayam di sebuah kawasan berdekatan. Mengulangi jaminan kerajaan Jepun sebelum ini, Cordingley berkata, tiada bukti bahawa makanan tercemar yang dikeluarkan di Fukushima sampai ke negara-negara lain.


BEBERAPA pekerja sedang menyiapkankubur besar untuk mengebumikanmangsa-mangsa tsunami di BandarHigashimatsushima, negeri Miyagi.


Jepun mengeksport buah-buahan, sayuran, produk tenusu dan makanan laut dengan Hong Kong, China dan Amerika Syarikat (AS) merupakan pelanggan terbesarnya.

Sementara itu, Ketua Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), Yukiya Amano mengaku situasi nuklear Jepun masih amat serius tetapi memberi jaminan negara itu akan dapat menanganinya secara efektif.

Amano melahirkan keyakinan itu ketika mempengerusikan satu mesyuarat tergempar 35 negara yang membentuk lembaga pentadbiran IAEA di Vienna semalam.

"Krisis loji nuklear Fukushima-Daiichi yang terletak 240 kilometer ke utara Tokyo masih belum selesai dengan situasi di loji itu masih serius. Namun saya yakin ia akan dapat ditangani," katanya.

Beberapa reaktor nuklear di loji Fukushima-Daiichi meletup dan terbakar seterusnya melepaskan pencemaran radiasi sejak timur laut Jepun dilanda gempa bumi kuat berukuran 9 pada skala Richter dan tsunami pada 11 Mac lalu.

Setakat ini, angka rasmi kematian adalah 8,450 orang dengan 12,931 masih hilang manakala anggaran kerugian akibat malapetaka berkembar itu mencecah AS$235 bilion (RM717 bilion). - Reuters

Tiada ulasan: