Jumaat, 18 Mac 2011

DAH MACAM NI...BAHAYANYA....NAK BINA JUGA...KITA NEGARA BARU MEMBANGUN...JANGAN NAK BUAT JUGA...ADA PUAK2 YANG KAYA SERTA DAPAT UNTUNG...

Kedutaan China tuntut pampasan lebih tinggi

CHRISTCHURCH - Kedutaan China yang berpusat di New Zealand menuntut ganti rugi lebih tinggi daripada kerajaan negara itu untuk diberi kepada keluarga pelajar yang terkorban dalam gempa bumi yang melanda Christchurch bulan lalu, semalam.

Pegawai kedutaan China, Cheng Lee berkata, lebih 60 pelajar negara itu daripada 166 orang yang terkorban dalam gempa bumi itu.

Sementara itu, kerajaan New Zealand turut membuka Suruhanjaya Penyelidikan Royal untuk menyiasat bagaimana dua bangunan, bangunan Televisyen Canterbury dan pejabat Pyne Gould, runtuh dalam gempa bumi berukuran 6.3 skala Ritcher yang melanda negara itu 22 Februari lalu.

"Begitu banyak nyawa terkorban dalam bencana ini dan jawapan mesti dicari mengenai bagaimana kedua bangunan ini boleh runtuh," kata Perdana Menteri New Zealand, John Key.


Panik mula melanda Tokyo


TOKYO - Kebimbangan mengenai peningkatan tahap radioaktif dalam udara akibat letupan loji nuklear menyebabkan sebahagian kecil penduduk Tokyo mula meninggalkan ibu negara itu dan yang lain menyimpan bekalan makanan dan barangan harian.

Beberapa kedutaan negara luar di bandar besar itu turut mengarahkan pegawai dan rakyat asing meninggalkan kawasan terjejas selain pelancong membatalkan percutian ke Tokyo.

Beberapa petugas media antarabangsa yang membuat liputan di Sendai, wilayah paling teruk terjejas dalam bencana itu, mula meninggalkan bandar itu selepas letupan keempat berlaku di loji nuklear itu, semalam.

Media Jepun melaporkan, tahap radioaktif rendah mula dikesan di Tokyo dan radiasi di bandar terhampir dengan Tokyo adalah 40 kali ganda lebih tinggi berbanding tahap normal. Tahap itu tidak membahayakan kesihatan tetapi mencetuskan panik dalam kalangan 12 juta penduduk bandar metropolitan itu.

Angin di kawasan loji nuklear di utara Jepun bertiup ke selatan menuju ke Tokyo sebelum dilaporkan berubah ke arah barat, semalam.


Helikopter, trak tentera simbah air



ANGGOTA bomba Jepun menurunkan mayat mangsa daripada rumah dua tingkat yang musnah di Kamaishi, timur laut Jepun, semalam.
ANGGOTA bomba Jepun menurunkan mayat mangsa daripada rumah dua tingkat yang musnah di Kamaishi, timur laut Jepun, semalam.

TOKYO: Trak dan helikopter tentera Jepun semalam digunakan untuk menyimbah air pada reaktor di loji nuklear Fukushima dalam usaha menyejukkan rod bahan pembakar, sekali gus menghalang kebocoran radiasi.

Dua trak dn empat helikopter digunakan oleh Pasukan Pertahanan Jepun dalam operasi di loji Fukushima 1,250 kilometer ke timur laut Tokyo, menurut stesen penyiaran NHK.


Pihak tentera setakat ini menghantar lima trak ke tempat kejadian. Terdahulu, polis cuba menggunakan meriam air tetapi tidak berjaya kerana terpaksa berada agak jauh dari reaktor berkenaan memandangkan paras radiasi yang tinggi di kawasan itu.

Anggota polis terpaksa berada di luar trak mereka untuk memancutkan air sedangkan trak khas tentera itu dibina untuk memboleh anggotanya berada di dalam trak terbabit. Menteri Pertahanan, Toshimi Kitazawa berkata, lebih banyak kenderaan tentera akan dikerah membantu usaha menyejukkan reaktor itu sementara pam yang dibekalkan tentera Amerika Syarikat juga digunakan.


Agensi keselamatan nuklear Jepun sebelum ini berkata, usaha paling penting ialah mencurahkan air dalam kolam rod bahan pembakar di reaktor tiga dan empat yang mungkin menggelegak dan tidak dilitupi bumbung sepenuhnya untuk mengurangkan kebocoran radiasi. - AFP

Ketua IAEA mahu lawat loji nuklear

VIENNA: Ketua Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), bercadang melawat loji nuklear yang musnah di Jepun.

“Keadaan masih amat serius. Kami bercadang melawat loji nuklear di Fukushima,” kata Yukiya Amano ketika berlepas dari Vienna bersama beberapa pakar nuklear. - AP


Radioaktif dikesan pada penumpang dari Jepun



TAIPEI: Pihak berkuasa Taiwan setakat ini mengesan zarah radioaktif pada 25 penumpang yang tiba dengan pesawat dari Jepun.

Sehari selepas kelengkapan mengimbas dipasang di tiga lapangan terbang utama di negara itu, lebih 4,400 orang yang tiba dari Jepun sudah diperiksa dan 25 didapati membawa zarah radioaktif, kata Majlis Tenaga Atom Taiwan.


“Kebanyakan zarah radioaktif itu ditemui pada kasut atau pakaian mereka,” kata seorang pegawai.

Bagaimanapun, mereka dibenarkan memasuki negara itu selepas menukar kasut atau pakaian atau membasuh barangan yang terjejas dengan air.


Pakar unit tentera yang dilatih khas dalam menghadapi perang nuklear, ditempatkan di ketiga-tiga lapangan berkenaan.


Taiwan juga sudah mula mengimbas makanan yang diimport dari Jepun untuk mengesan kehadiran radioaktif. - Reuters’

Bandar raya Tokyo kelam-kabut


SEBAHAGIAN warga China menunggu di kaunter daftar masuk di Lapangan Terbang Narita, Tokyo untuk meninggalkan Jepun.


TOKYO - Ribuan mesin pengeluaran wang automatik (ATM) tidak berfungsi di bandar raya ini semalam manakala berjuta-juta warganya mula menyimpan beras dalam jumlah yang banyak ekoran ketakutan terhadap radiasi dari loji nuklear Fukushima Daiichi yang terletak kira-kira 240 kilometer dari sini.

Lebih memburukkan keadaan, Menteri Ekonomi, Perdagangan dan Industri Jepun, Banri Kaieda berkata dalam satu kenyataan, negara itu akan berdepan dengan masalah bekalan elektrik selama beberapa bulan lagi.

Amaran itu diberikan kerana bekalan tenaga elektrik ketika ini tidak mencukupi disebabkan masalah kerosakan di loji nuklear Fukushima Daiichi.

Loji nuklear itu telah meletup sebanyak empat kali selepas gempa bumi kuat berukuran 9 pada skala Richter melanda timur laut Jepun pada minggu lalu sehingga mengakibatkan tsunami setinggi 10 meter.

Para pekerja kini berusaha untuk menyejukkan loji nuklear itu yang dikendalikan oleh Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo (TEPCO) dengan menggunakan air laut.

Usaha itu dilakukan bagi mengelak lebih banyak kadar radiasi tersebar ke udara sehingga mengancam kesihatan penduduk.


Empat helikopter curah air di loji nuklear


DUA buah helikopter mengambil air laut di Jepun semalam dengan menggunakan sebuah bekas untuk dicurahkan ke reaktor loji nuklear Fukushima Daiichi di Fukushima, Jepun.


TOKYO - Sebanyak empat buah helikopter tentera Jepun digunakan bagi mencurahkan bertan-tan air ke loji jana kuasa nuklear Fukushima Daiichi di Fukushima semalam bagi tujuan menyejukkan batang bahan bakar daripada berlaku kebocoran radiasi.

Helikopter Pasukan Pertahanan daripada jenis CH-47 Chinooks berkuasa dua enjin itu memulakan misi pertama dengan membawa sebuah bekas yang berkapasiti tujuh tan air ke loji tersebut.

Operasi itu dilakukan bertujuan supaya batang bahan bakar dalam reaktor dan kolam penghadang ditenggelami air bagi mengurangkan pendedahan bahan pada udara dan menyebabkan bahan radioaktif tersebar ke alam sekitar.

Sebelum ini radiasi bocor dari reaktor nuklear itu tetapi dalam kadar yang masih tidak dianggap membahayakan kesihatan manusia.

Menteri Pertahanan Jepun, Toshimi Kitazawa berkata, sebanyak 11 kenderaan tentera juga akan dihantar bagi menyertai usaha untuk menyejukkan reaktor itu.

Agensi Keselamatan Nuklear Jepun menyatakan keutamaan akan diberikan kepada reaktor nombor tiga dan empat yang kemungkinan berada pada tahap terlalu panas.

Menurut seorang jurucakap loji nuklear itu yang dikendalikan syarikat Tokyo Elektric Power Co (TEPCO), kolam penghadang di reaktor nombor empat seperti sudah ditenggelami air pada Rabu lalu berdasarkan kepada pemerhatian dari helikopter.

"Kami tidak pasti berapa banyak air sudah berada di dalam reaktor tersebut dan kami juga tidak mempunyai informasi berapa banyak batang bahan bakar yang sudah terdedah," kata seorang jurucakap TEPCO.

Sebelum ini, pekerja-pekerja TEPCO sedang berusaha membaikpulih bekalan tenaga sistem penyejukan yang lumpuh ketika serangan gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun.

Loji itu pernah meletup sebanyak empat kali selepas ia rosak akibat gegaran gempa bumi yang berpusat di timur laut Jepun pada Jumaat lalu.

Gempa bumi kuat itu turut menyebabkan ombak tsunami setinggi 10 meter berlaku dan melanda kawasan di utara dan timur Jepun. - Agensi

Angka Korban Tsunami Cecah 6,539 Orang

TOKYO: Angka korban rasmi akibat bencana gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun pada 11 Mac lalu hari ini meningkat kepada 6,539 orang, lebih tinggi berbanding jumlah korban gempa bumi Kobe pada 1995.

Agensi Polis Kebangsaan melaporkan, seramai 10,354 yang lain disenaraikan sebagai hilang, menjadikan jumlah yang maut dan hilang kini kepada 16,893.

Seramai 2,513 yang lain turut cedera dalam bencana tersebut.

Pada Januari 1995, satu gempa bumi sekuat 7.2 pada skala Richter menggegar bandar pelabuhan Kobe, barat Jepun dan mengakibatkan 6,434 maut.

Gegaran terbaru minggu lalu itu merupakan bencana terburuk Jepun selepas gempa bumi Great Kanto 1923 dengan magnitud 7.9 pada skala Richter yang mengorbankan lebih 142,000 nyawa. - AFP


Asap Berkepul Keluar Dari Loji Nuklear Jepun

YAMAGATA: Agensi keselamatan nuklear Jepun menyatakan asap berkepul keluar dari bangunan yang menempatkan reaktor nuklear yang rosak di loji kuasa yang lumpuh akibat tsunami minggu lalu.

Jurucakap agensi itu berkata, asap dilihat berkepul naik dari Unit 2 Loji Fukushima Dai-ichi pagi Jumaat.

Beliau berkata, punca kejadian itu tidak diketahui tetapi satu letupan berlaku di unit itu awal minggu ini dan mungkin merosakkan ruang di sebelah pusat reaktor.

Sementara itu, syarikat utiliti yang mengurus loji itu berkata pekerja sedang menyambung kabel bagi mengembalikan bekalan tenaga elektrik untuk menghidupkan semula sistem penyejukan reaktor.

Sementara itu, pihak tentera bersiap sedia untuk melepaskan air ke atas loji berkenaan dengan helikopter dan meriam air. - AP


Haba di loji nuklear semakin panas


Anggota tentera mengangkat satu mayat mangsa tsunami yang ditemui di bawah runtuhan bangunan di bandar Otsuchi di daerah Iwate, ketika salji mula turun di bandar itu, semalam. - AFP


TOKYO 17 Mac - Kebimbangan berhubung krisis nuklear Jepun semakin meningkat hari ini apabila helikopter tentera menggugurkan air ke atas loji kuasa nuklear yang semakin panas.

Di loji kuasa nuklear Fukushima, helikopter enjin berkembar Chinook menggugurkan bertan-tan air dalam usaha terdesak untuk menyejukkan reaktor yang terjejas akibat gempa bumi besar dan tsunami pada Jumaat lalu, mengakibatkan beribu-ribu penduduk yang hilang tempat tinggal kini berada dalam kesejukan ekoran ketiadaan bekalan elektrik.

Operasi helikopter di loji kuasa No. 1 Fukushima, di pantai Pasifik kira-kira 250 kilometer dari Tokyo dilakukan bagi memastikan batang besi bahan api terus berada dalam reaktor dan bekas simpanan bahan api tenggelam di bawah air.

Ancaman terbaru di loji tersebut adalah kolam menempatkan batang besi bahan api yang mengandungi rod bahan api terpakai yang masih belum dikeluarkan dari reaktor tetapi masih tinggi dengan kandungan radioaktif.

Struktur itu direndam dalam air sejuk selama bertahun-tahun sehingga ia memancarkan haba yang cukup bagi membolehkan simpanan dijalankan.

Menurut pakar, air di sebuah daripada kolam tersebut mula tersejat kerana rod mula memanas dan suhu semakin naik di dua lagi kolam selepas sistem pam penyejuk rosak akibat impak tsunami.

Pakar memberi amaran, jika tangki tersebut kering sehingga mengakibatkan rod terdedah, batang besi itu boleh melebur atau terbakar sekali gus mengakibatkan paras radiasi tinggi yang boleh membawa maut. - AFP


Rakyat asing digesa tinggalkan Tokyo

TOKYO 17 Mac - Kerajaan asing hari ini menggesa rakyat masing-masing menjauhi ibu negara Jepun dan bahagian timur laut negara ini ekoran kebimbangan gempa susulan dan ancaman radiasi daripada krisis loji nuklear di Fukushima yang semakin serius.

Australia antara negara yang menyeru rakyatnya supaya meninggalkan Tokyo.

"Jika anda berada di Tokyo atau mana-mana wilayah yang terjejas, dan kami telah menyenaraikan lapan wilayah, kami menasihatkan anda supaya pergi ke tempat lain," kata Menteri Luar, Kevin Rudd.

Syarikat penerbangan Australia, Qantas dalam keadaan bersiap sedia untuk menyediakan penerbangan tambahan jika perlu.

Pegawai Amerika Syarikat (AS) memberi amaran kepada rakyatnya yang tinggal dalam lingkungan 80 kilometer dari loji Fukushima supaya berpindah atau mencari perlindungan kerana kebimbangan semakin meningkat mengenai keupayaan Jepun untuk mencegah malapetaka nuklear.

Britain turut menasihati rakyatnya meninggalkan Tokyo dan timur laut Jepun meskipun pegawai Britain berkata, setakat ini 'belum ada isu kesihatan manusia yang patut menimbulkan kebimbangan'.

Perancis pula berkata, dua pesawat kerajaan akan dihantar untuk membawa rakyatnya yang ingin meninggalkan Jepun, dengan mengesyorkan mereka berpindah dari Tokyo ke selatan negara ini atau pulang ke Perancis.

Kedutaan Vietnam menghantar tiga buah bas untuk membawa rakyatnya dari kawasan yang dilanda gempa bumi dan tsunami pada Jumaat, selain menyediakan makanan dan keperluan lain untuk mereka, lapor agensi berita Vietnam.

Vietnam Airlines akan menyediakan penerbangan tambahan di laluan Tokyo-Hanoi dan menawarkan diskaun tambang untuk rakyat Vietnam yang ingin pulang ke tanah air.

Jerman, Italy dan Belanda turut menasihatkan rakyat masing-masing supaya meninggalkan Tokyo atau mengelakkan perjalanan ke timur laut negara ini. - AFP


Mesin ATM bank terbesar Jepun ditutup

TOKYO 17 Mac - Mesin juruwang automatik (ATM) yang tidak berfungsi selama dua jam di bank kedua terbesar di Jepun hari ini meningkatkan lagi tekanan ke atas penduduk Tokyo, setelah berjuta-juta penduduk bertindak menyimpan stok barang keperluan dan duduk di dalam rumah disebabkan krisis nuklear di negara ini.

Urus niaga yang begitu banyak di beberapa cawangan Bank Mizuho menyebabkan beribu-ribu ATM bank itu ditutup secara mendadak, satu lagi insiden menggambarkan keadaan kelam-kabut di sebuah negara yang lazimnya dikenali kerana ketepatan dan kecekapannya.

Walaupun ATM itu beroperasi semula kira-kira dua jam kemudian, kerosakan itu memburukkan lagi keadaan tidak selesa dan tidak menentu di kalangan warga Tokyo, sementara pihak berkuasa meneruskan usaha untuk mencegah malapetaka di sebuah kompleks loji nuklear di Fukushima, 240 kilometer ke utara ibu negara.

Ramai antara 13 juta penduduk bandar raya ini sudah pun menyimpan stok makanan, tidak keluar rumah atau pergi ke tempat lain, manakala sesetengahnya membeli emas, satu bentuk simpanan selamat semasa krisis, menyebabkan harganya melonjak sehingga AS$1.50 (RM4.50) seaun di Tokyo.

Kawasan yang selalunya sesak dengan pekerja pejabat yang memenuhi restoran sushi dan gerai mi kini sunyi sepi.

Banyak sekolah ditutup dan syarikat membenarkan pekerja duduk di rumah, kerana bekalan elektrik yang selalu terputus memaksa perkhidmatan kereta api dihadkan.

Di luar sebuah cawangan Mizuho di daerah Akasaka, Tokyo, enam kakitangan berdiri dalam cuaca sejuk sambil memohon maaf kepada pelanggan.

"Insiden ini mengajar saya supaya membawa sekurang-kurangnya sedikit wang tunai," kata seorang ejen insurans, Hiromi Sugita.

Mizuho berkata, masalah itu berpunca daripada urus niaga yang terlalu banyak di beberapa cawangan yang tidak dikenal pasti.

Walaupun ATM itu kembali beroperasi, pelanggan masih tidak boleh melakukan pengeluaran mata wang asing dan urus niaga lain. - Reuters



Jepun ada 48 jam elak 'Chernobyl baru'



Loji nuklear boleh meletup menyebabkan tragedi lebih besar apabila paras radiasi meningkat

TOKYO: Jepun ada masa 48 jam untuk mengawal dengan segera krisis nuklearnya sebelum ia berdepan satu malapetaka 'lebih buruk berbanding Chernobyl'.
Jepun bergegas untuk mengelak kebakaran lebih teruk loji nuklearnya yang melepaskan radiasi pada tahap 809 mikrosievert sejam (unit radiasi) minggu ini.
Ada cubaan untuk menyejukkan kawasan itu dengan menjirus air laut dari helikopter dibatalkan kerana paras radiasi berbahaya di persekitaran bahagian atas loji.

Bacaan radiasi dekat bangunan itu mencapai 4,000 mikrosievert sejam ketika usaha itu dilakukan awal semalam.

Pihak berkuasa keselamatan nuklear di Perancis, berkata mereka pesimis sama ada jurutera Jepun dapat menghalang kebakaran teruk di loji jana kuasa Fukushima selepas satu kolam mengandungi batang besi bahan api nuklear berkeadaan terlalu panas dan mendidih dalam keadaan kering.

Thierry Charles, seorang pegawai keselamatan di Institut Keselamatan Nuklear dan Perlindungan Radiologi Perancis (IRSN), berkata: “Tempoh 48 jam berikutnya akan menjadi penentu. Saya amat pesimis kerana sejak Ahad lalu, saya lihat hampir tiada satu pun penyelesaian berkesan.”
Ditanya mengenai jumlah maksimum pembebasan radioaktif, beliau berkata: “Ia mungkin dalam kadar sama seperti Chernobyl.”

Insiden di loji jana kuasa nuklear Chernobyl di Ukraine pada 26 April 1986 menyebabkan 57 kematian langsung, dengan tambahan 4,000 kematian akibat kanser.

Paras radiasi dalam bangunan yang dilanda bahaya itu malam tadi dikatakan amat tinggi selepas digegarkan dengan letupan awal, bermakna radiasi mungkin sudah berada dalam atmosfera.

Tokyo Electric, pemilik loji terbabit, berkata lima pekerjanya terkorban di tempat kejadian, dua lagi masih hilang dan 21 cedera.

Malam kelmarin, seorang ketua keselamatan nuklear Amerika, berkata kerajaan Jepun gagal mengakui tahap bahaya penuh situasi di loji Fukushima manakala amaran kepada rakyatnya tidak mencukupi dan tidak jelas.

Gregory Jaczko, pengerusi Suruhanjaya Kawal Selia Nuklear Amerika, memberi amaran, jika paras radiasi ‘amat tinggi’ adalah mustahil untuk kakitangan membuat pembetulan di loji mengambil kira ‘dos’ yang mereka mungkin alami berpotensi membawa maut dalam jangka pendek.

Jabatan Negara Amerika pula menyatakan, kerajaan menyewa sebuah pesawat untuk membawa warga Amerika keluar dari Jepun dan mengarahkan ahli keluarga petugas diplomatik pulang dari Nagoya dan Yokohama, membabitkan 600 orang.

Pihak berkuasa kesihatan di beberapa negara mula gusar dengan sebarang kemungkinan seseorang dijangkiti radiasi dengan bertindak melancarkan pemeriksaan terhadap orang ramai, penumpang pesawat dan bot.

Ada laporan dari Korea Selatan dan Taiwan menyatakan pelancong yang tiba dari Jepun didapati ada sedikit tahap radiasi. – Agensi


JANGAN BAHAYAKAN ANAK..CUCU..CICIT....YANG NAK BUAT...YANG DAPAT LABA ...DAH LAMA MATI...SSB SEKARANG PUN DAH TUA...


Malaysia tetap bina loji nuklear
Kow Gah Chie
Mac 18, 11
7:21pm


Meskipun Jepun menghadapi kemungkinan krisis nuklear, namun perkembangan itu tidak membantutkan niat Malaysia daripada meneruskan cita-cita nuklearnya dengan membina dua pusat loji yang mampu menjana 1,000 megawatt kuasa.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Maximus Johnity Ongkili pada sidang media hari ini berkata kecuali kabinet memutuskan sebaliknya projek nuklear negara akan diteruskan.

biomalaysia 2008 071008 maximus ongkiliKatanya, kerajaan akan memanggil untuk tender tidak lama lagi bagi menilai projek tersebut berhubung saiz, lokasi dan teknologi yang bakal digunakan.

“Jadi, sehingga kabinet memutuskan (sebaliknya), pada pandangan kami, ia menjadi hasrat untuk (meneruskan) tenaga nuklear,” kata Maximus.

Beliau berkata demikian selepas menpengerusikan mesyuarat pasca kabinet di kementeriannya di Putrajaya.

Namun, kata Maximus, jemaah menteri pada mesyuarat mingguannya hari ini tidak membincangkan perkara berkenaan.

Awal minggu ini, kedua-dua Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin enggan memberikan jawapan langsung apabila ditanya sama ada Malaysia akan meneruskan cita-cita nuklear selepas apa yang terjadi di Jepun.

Chin pada Disember tahu lalu mengumumkan Malaysia akan membina dua loji yang mampu menjana 1,000 megawatt kuasa bagi mengurangkan penggantungannya kepada minyak untuk menjana kuasa elektrik.

Tiada ulasan: