Sabtu, 19 Mac 2011

BILA KITA BAGI RUANG...SEBAIK KITA LEPASKAN KUASA...BANYAK NYAWA BOLEH DISELAMATKAN..JIKA ADA IZIN DARI ALLAH..TAPI BILA KUASA DAN KEMEWAH TAK DILEPAS

PBB benar serang Libya

TRIPOLI/NEW YORK: Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu semalam meluluskan serangan yang diketuai oleh Barat terhadap tentera Muammar Gaddafi.

Keputusan itu dibuat selepas s pemimpin Libya itu berikrar untuk menyerang pemberontak tanpa ‘belas kasihan dan kumpulan penentng merayu bantuan ketenteraan. Sumber Perancis berkata, serangan boleh dilakukan dalam masa beberapa jam selepas ketetapan itu diluluskan dan melibatkan Perancis, Britain, Amerika Syarikat dan satu atau lebih negara Arab.


Bagaimanapun, seorang pegawai Amerika berkata, tidak ada tindakan serta-merta daripada negara itu dijangka diambil.

Sepuluh daripada 15 negara anggota Majlis Keselamatan PBB mengundi menyokong serangan itu sementara Russia, China dan Jerman adalah antara lima negara yang berkecuali.


Ketetapan itu ditaja bersama oleh Perancis, Britain, Lubnan dan Amerika Syarikat.


Qatar berkata, ia mungkin mengambil bahagian tetapi ia tidak jelas sama ada ia bermaksud bantuan ketenteraan sementara Denmark berkata, ia merancang menyumbang pesawat pejuang.

Penduduk di Misrata berkata, bandar yang dikuasai pemberontak itu dibom oleh tentera Gaddafi awal pagi semalam.


“Mereka mengebom apa saja, rumah dan pusat bandar,” kata pemberontak, Saadoun, kepada Reuters menerusi telefon.

“Kami percaya mereka mahu memasuki bandar raya ini dengan apa cara sekali pun sebelum masyarakat antarabangsa meluluskan ketetapan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.


“Kami merayu masyarakat antarabangsa supaya bertindak sebelum terlambat. Mereka mesti bertindak sekarang,” katanya.


Seorang lagi penentang, Mohammed berkata, kereta kebal tentera Gaddafi sudahpun mula menghala ke pusat bandar Misrata.


“Seluruh penduduk Misrata berusaha mempertahankan bandar ini,” katanya.


Stesen televisyen Al Arabiya melaporkan, empat orang terbunuh dan 70 cedera.


Jurucakap kerajaan pula berkata, operasi tentera perlu diselesaikan semalam.


Masa juga semakin suntuk bagi penduduk Benghazi, bandar raya di timur negara itu yang menjadi pusat revolusi Libya sejak sebulan lalu.


Bagaimanapun, tentera Gaddafi tidak memenuhi ancaman untuk menguasai pangkalan pemberontak itu kelmarin selepas berada kira-kira 100 kilometer di timur bandar itu.


“Kami akan datang. Rumah ke rumah, bilik ke bilik,” kata Gaddafi sebelum ini. Beliau memberi amaran kepada penduduk bandar itu bahawa mereka yang meletakkan senjata sebelum tenteranya mara saja tidak akan diserang.


“Ia sudah berakhir, Keputusan sudah diambil. Kami akan datang. Kami akan memburu anda hingga ke dalam almari,” katanya. - Reuters.


Libya tutup ruang angkasa



BENGHAZI: Libya semalam menutup ruang angkasanya ketika Britain dan Perancis dijangka mengerah pesawat penggempur menyerang tentera Muammar Gaddafi.

Eurocontrol, agensi trafic udara Eropah berkata, Libya mengumumkan penutupan ruang angkasanya itu hingga diberitahu kelak.


Anak Gaddafi, Seif al-Islam berkata, keluarganya tidak gentar dengan keputusan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu tetapi mengingatkan, serangan yang akan menyebabkan orang awam terbunuh.

Sementara itu, Kementerian Luar Libya berkata, ia sudah bersedia mengadakan gencatan senjata dengan pemberontak tetapi mahu membincangkan syaratnya. - Reuters


Libya akan diserang?


PARA pemberontak menggunakan kereta kebal semasa mengawal pintu masuk ke bandar Tobruk, Libya kelmarin.


PARIS – Perancis akan memulakan operasi ketenteraan menentang Libya dalam tempoh beberapa jam lagi bagi membantu para pemberontak menentang kepimpinan Muammar Gaddafi di negara itu.

Operasi ketenteraan itu juga dilakukan selepas Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) meluluskan resolusi kelmarin yang menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya dan melancarkan satu operasi ketenteraan untuk mengatasi kemaraan tentera Gaddafi.

Jurucakap pentadbiran Perancis, Francois Baroin mengesahkan bahawa negaranya akan memulakan operasi ketenteraan itu.

Tindakan itu sekali gus akan membolehkan Libya diserang sekali gus menggulingkan Gaddafi yang telah memerintah hampir 42 tahun.

Gaddafi sebelum ini menyatakan beliau tidak akan berundur sebaliknya akan terus berjuang menentang para pemberontak.

Pemberontakan di negara itu bermula pada 15 Februari lalu selepas para penentang melihat kejayaan para penunjuk perasaan berhimpun di Tunisia dan Mesir sehingga mengakibatkan kedua-dua presiden di negara tersebut meletakkan jawatan.

Para pemberontak mendakwa Gaddafi gagal memerintah dengan baik manakala pembaziran wang negara yang dilakukan anak-anaknya didedahkan media.

Sementara itu, satu gencatan senjata diumumkan oleh Menteri Luar Libya, Moussa Koussa.

Menurutnya, pihak tentera akan menghentikan serangan serta-merta ekoran resolusi PBB itu.

Dalam perkembangan sama, Perdana Menteri Britain, David Cameron berkata, tentera negaranya akan menghantar jet-jet pejuang Tornado dan Typhoons termasuk pesawat lain bagi memastikan zon larangan terbang itu dikuatkuasakan.

Sumber-sumber diplomatik menyatakan, Amerika Syarikat (AS) dan salah sebuah negara Arab mungkin menyertai operasi ketenteraan itu. – Agensi


Iran berjaya cipta piring terbang


AGENSI berita Fars menyiarkan ilustrasi yang menunjukkan bentuk piring terbang ciptaan saintis Iran yang kelihatan sama dengan gambar piring terbang dalam filem keluaran Hollywod pada tahun 1950-an.


TEHERAN - Para saintis di Iran berjaya mencipta piring terbang yang pada kebiasaannya dikaitkan dengan teknologi makhluk asing, lapor sebuah akhbar semalam.

Agensi berita Fars di negara itu turut menyiarkan ilustrasi sebuah piring terbang yang didakwa ciptaan para saintis negara berkenaan yang sedang berlegar-legar di sebuah kawasan hutan.

Dalam ilustrasi itu, bentuk piring terbang tersebut mirip sebuah piring terbang yang terdapat dalam satu filem keluaran Hollywood pada 1950-an.

Menurut laporan tersebut, ukuran dan saiz piring tersebut tidak dinyatakan tetapi mendakwa ia kecil dan mampu terbang.

"Antara kelebihan piring terbang itu adalah ia merupakan pengangkutan yang mudah dikendalikan ketika mula bergerak, semasa terbang dan bunyi yang tidak kuat.

"Ia dikendalikan secara automatik dengan dilengkapi penstabil imej, sistem penentuan global (GPS), perakam aerial dengan gambar kualiti HD (berdefinisi tinggi)," lapor agensi berita ISNA.

Cita-cita Iran dalam mengembangkan program angkasa lepas telah mengejutkan dunia Barat.

Pada tahun lepas, negara itu turut mengumumkan kejayaan melancarkan roket ke angkasa lepas yang membawa tikus, kura-kura dan cacing.

Iran sering kali mengemukakan kejayaan mereka yang pelik dalam bidang saintifik dengan bukti-bukti yang sukar dipercayai.

Tentera laut Amerika Syarikat (AS) di Teluk Parsi masih lagi belum mengesan sebarang kehadiran piring terbang Iran itu. - Agensi


Jet pejuang Barat sedia serang Libya

2011/03/19

Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon
Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon
PBB lulus zon larangan terbang, Gaddafi umum gencatan senjata serta-merta

GENEVA: Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam meluluskan penguatkuasaan zon larangan terbang ke atas Libya serta ‘semua langkah wajar’ untuk melindungi orang awam daripada serangan tentera rejim pemimpin negara itu Muammar Gaddafi.

Anggota Majlis Keselamatan mengundi 10-0 dengan lima negara tidak hadir termasuk Russia dan China yang mempunyai kuasa veto. India, Jerman dan Brazil juga menyuarakan kebimbangan berikutan kelulusan tindakan ketenteraan oleh pasukan asing di Libya.
Libya kemudian mengumumkan gencatan senjata serta-merta sebagai mematuhi tuntutan Majlis Keselamatan.
Tetapi, penentang menuduhnya satu cubaan Gaddafi menipu masyarakat antarabangsa.
Amerika, Perancis dan Britain memberi isyarat mereka sudah membuat rancangan untuk menghalang serangan ke atas orang awam dan menguatkuasakan zon larangan terbang dengan bantuan negara Arab lain.

Tindakan menghalang serangan tentera Gaddafi mungkin dimulakan menjelang esok atau Isnin menggunakan pesawat pejuang, pengebom dan pesawat peninjau.

“Memandangkan keadaan semakin kritikal sekarang, saya menjangka tindakan segera akan diambil selepas resolusi itu diluluskan,” kata Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon selepas undian.
Beliau memberi jaminan untuk ‘bekerjasama rapat dengan negara anggota dan pertubuhan serantau bagi menyelaraskan tindak balas secara berkesan’.

Pengundian dibuat, lima hari selepas Liga Arab menggesa PBB ‘memikul tanggungjawabnya’ dengan menguatkuasakan zon larangan terbang ke atas Libya.

Timbalan Duta Libya ke PBB yang berpaling tadah, Ibrahim Dabbashi, terus menggesa dunia bertindak segera bagi menghalang lebih banyak keganasan.

“Nyawa orang awam semakin diancam bahaya dan saya meminta masyarakat antarabangsa bertindak segera,” katanya.

Duta Lubnan Nawaf Salam yang bercakap kepada negara Arab kelmarin berkata beliau berharap langkah itu akan ‘memainkan peranan sewajarnya’ bagi menghalang Libya daripada meneruskan keganasan.

Sementara itu, China amat meragui dan sukar mempercayai keputusan yang diambil Majlis Keselamatan PBB.

Kementerian Luar China dalam kenyataannya berkata, negara itu menentang penggunaan tentera dalam hal-ehwal antarabangsa. – AP

Pemberontak mahu Gaddafi dibunuh


MESYUARAT para menteri luar Negara Kumpulan Lapan (G8) di Paris kelmarin gagal mencapai kata sepakat mengenai zon larangan terbang di Libya.


BENGHAZI - Kepimpinan pemberontak Libya meminta kuasa-kuasa Barat supaya membunuh pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dan melancarkan serangan ketenteraan terhadap tenteranya, lapor sebuah akhbar semalam.

Jurucakap Lembaga Revolusi Kebangsaan yang memimpin kumpulan pemberontak, Mustafa Gheriani berkata, campur tangan tentera Barat perlu bagi mengelakkan lebih banyak bandar yang sebelum ini jatuh ke tangan pemberontak ditawan semula oleh Gaddafi.

"Kami memberitahu Barat bahawa kami mahu zon larangan terbang. Kami mahu serangan udara ke atas kereta kebal dan roket tentera Gaddafi. Kami mahu serangan udara ke atas kediaman Gaddafi," kata Mustafa.

"Ini adalah mesej daripada delegasi kami di Eropah," tambahnya.

Ditanya sama ada serangan ke atas kediaman pemimpin Libya itu bermakna lembaga revolusi itu mahu Gaddafi dibunuh, beliau menjawab: "Mengapa tidak, jika dia mati adakah anda akan menangisi kematiannya?"

Permintaan pihak pemberontak itu disampaikan oleh satu delegasi yang mengadakan pertemuan dengan Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy dan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton di Paris kelmarin ketika para menteri Negara Kesatuan Lapan (G8) bersidang sama ada untuk menyokong permintaan bagi menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya atau sebaliknya.

Sementara itu, Gaddafi, 68, semalam menolak untuk berunding dengan pihak pemberontak yang dilabelnya sebagai pengganas Al-Qaeda.

Gaddafi berkata, beliau dan tenteranya akan 'berjihad' untuk menghapuskan semua pengganas tersebut.

Kenyataan tegas itu dibuat selepas tenteranya berjaya merampas beberapa bandar utama yang ditawan pemberontak termasuk Ras Lanuf dan Zuwarah, barat Tripoli. - Agensi


Iran selar kehadiran tentera Arab Saudi di Bahrain


TENTERA Arab Saudi mula memasuki Bahrain sejak Isnin bagi mengembalikan keamanandi negara tersebut.


TEHERAN - Iran semalam menyifatkan kehadiran tentera asing di Bahrain sebagai tidak boleh diterima dan memberi amaran kepada Arab Saudi dan sekutunya, Amerika Syarikat (AS) mengenai 'kesan-kesan buruk' kerana masuk campur dalam krisis politik negara tersebut.

Kira-kira 1,000 askar Arab Saudi mula memasuki Bahrain sejak Isnin lalu sebagai sebahagian usaha oleh Majlis Kerjasama Teluk (GCC) untuk membantu kerajaan Bahrain menangani protes yang dilakukan oleh majoritinya puak Syiah.

"Kehadiran tentera asing dan masuk campur dalam urusan dalaman Bahrain tidak boleh diterima dan hanya merumitkan isu sedia ada. Iran menganggap AS bertanggungjawab atas kesan tindakan ini," kata jurucakap Kementerian Luar Iran, Ramin Mehmanparast kepada agensi berita rasmi Iran, ISNA.

Sementara itu, Pentagon menyatakan pihaknya tidak diberi sebarang notis bahawa tentera Arab Saudi atau pasukan tentera dari negara lain akan memasuki Bahrain.

Kehadiran tentera itu dibuat setelah penunjuk perasaan berjaya menembusi kawalan polis Bahrain pada Ahad lalu. Mereka juga menyekat lebuh raya yang menuju ke daerah kewangan di Bahrain. - Reuters




Tiada ulasan: