Khamis, 17 Mac 2011

BETUL DAN SETUJU...CUMA KITA TAHU PERBUATAN ITU AMALAN AHLI NERAKA ATAU PERBUATAN AHLI SYURGA....LANGGAR HUKUM ALLAH MASUK NERAKA KALAU TAK SEMPAT BERTAUBAT...TAAT PADA ALLAH HINGGA AKHIR HAYAT MASUK SYURGALAH...JIKA AQIDAHNYA BENAR SERTA IBADAHNYA SAH....

Pembohongan semata-mata



KUALA LUMPUR: “Tiada seorang pun boleh tahu siapa bakal masuk syurga atau neraka, ia hanya pembohongan semata-mata jika ada mendakwa mampu berbuat demikian,” kata Fellow Penyelidik Kanan Jabatan Syariah dan Undang-Undang Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (UM), Prof Datuk Dr Abdul Monir Yaacob.
Katanya, sebagai umat Islam, kita tidak boleh percaya dengan hasil tilikan nasib masing-masing tidak kira untuk tujuan apa kerana perbuatan itu mampu memesongkan akidah dan bertentangan dengan syariat Islam.

“Hanya Allah berhak menentukan siapa di kalangan umatnya akan masuk syurga atau neraka berdasarkan pertimbangan amalannya di dunia ini.
“Sedangkan bencana yang akan berlaku pun kita tidak tahu bila, inikan pula mengetahui adakah seseorang itu bakal masuk syurga atau neraka. Itu hanya penipuan saja, dan kita janganlah terlalu mudah mempercayainya,” katanya.

Beliau mengulas muka depan Harian Metro, semalam mengenai dakyah songsang seorang bomoh yang dikenali sebagai Tok Belagak yang didakwa mampu mengimbas siapa yang bakal masuk syurga atau ke neraka, mampu menghantar roh orang sudah mati ke Makkah untuk beribadat hingga kiamat dan memulihkan mangsa santau dengan bacaan Yasin secara mengundur.

Malah, didakwa di kawasan Lembah Klang saja, lebih 300 pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) sudah terpengaruh dengan mengikuti dan menyebarkan ajaran Tok Belagak menerusi blognya di Internet.


Lelaki lari telanjang bulat



MELAKA: Bagi menyelamatkan diri daripada dicekup penguatkuasa Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim), sepasang kekasih sanggup mengaibkan diri sendiri dengan melarikan diri dalam keadaan si lelaki bertelanjang bulat manakala si gadis hanya bercoli serta berseluar pendek, petang semalam.
Bagaimanapun, dalam kejadian kira-kira jam 4.30 petang itu cubaan remaja perempuan berusia 19 tahun dan lelaki 20 tahun itu yang cuba keluar melalui pintu belakang sebuah rumah di Bukit Rambai, dekat sini, gagal apabila anggota penguatkuasa Jaim sudah menunggu mereka di situ.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa Agamanya, Rahimin Bani berkata, sepasukan pegawai dan anggotanya membuat serbuan di rumah berkenaan selepas menerima maklumat mengenai remaja perempuan itu di rumah keluarga kekasihnya itu.

“Kami mendengar bunyi kecoh dalam rumah ketika mereka mahu melarikan diri dan apabila tombol pintu diputar ia didapati tidak berkunci dan ketika masuk, pegawai kami mendapati si lelaki dalam keadaan telanjang manakala perempuan terbabit hanya bercoli serta berseluar pendek sedang menuju ke belakang,” katanya.


13 artis jaya konsert



KUALA LUMPUR: Sambutan ulang tahun Harian Metro (HM) ke-20 hampir sampai ke kemuncaknya apabila akhbar nombor satu ini akan mengadakan karnival dan konsert besar-besaran pada 26 dan 27 Mac ini di Dataran Merdeka.
Antara tarikan utama adalah pameran, sukaneka, pertunjukan fesyen dan Konsert Terima Kasih Harian Metro yang akan dijayakan 13 artis popular tanah air termasuk Ella, Datuk Siti Nurhaliza, Ramli Sarip, Azlan & Typewriter, Black, Stacy, Alyah, Datuk Ahmad Jais, Bunkface, Min Yasmin, Shahir selain gandingan Zizan dan Johan Raja lawak sebagai pengacara. Istimewanya konsert dengan kerjasama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur itu adalah gandingan Ahmad Jais dan Bunkface menerusi lagu joget Umpan Jinak Di Air Tenang. Julung kali artis veteran itu berduet dengan kumpulan muzik dan bagi penyanyi yang sudah berusia 75 tahun ini, gandingan itu satu penghormatan kepadanya.

Menurut Ahmad Jais, selain berduet dengan Bunkface, dia juga akan menyanyi secara solo lagu Cenderawasih. Turut memeriahkan acara sambutan adalah penyertaan lima stesen radio tempatan, Hot FM, Era FM, Sinar FM, Suria FM dan KLFM yang akan turun padang di gerai masing-masing.
Pengarang Kumpulan Harian Metro, Datuk Mustapa Omar, pada sidang media semalam berkata, konsert itu diadakan sebagai menghargai pembaca yang begitu setia dengan akhbar diterbitkan 20 tahun lalu dan kini menjadi akhbar nombor satu negara.

Sidang media diadakan di Balai Berita itu turut dihadiri Ramli Sarip, Datuk Ahmad Jais, Bunkface, Black, Ifa Raziah, Roslan Shah, Min Yasmin dan wakil stesen radio.

Pengarang Eksekutif (Berita) Harian Metro yang juga Pengerusi Jawatankuasa Sambutan 20 tahun Harian Metro, Othman Mamat berkata, acara hari pertama iaitu Sabtu dimulakan dengan sukaneka selebriti membabitkan penyertaan 10 pasukan merangkumi lapan peserta termasuk tiga daripadanya selebriti popular tanah air.

Antaranya, Azza Elite, Lufya AF, Amran Ismail, Diddy Hirdy dan barisan pelakon filem popular masa kini iaitu...Dalam Botol, Hikayat Merong Mahawangsa dan Ratu The Movie. Othman berkata, pertunjukan fesyen juga akan dijayakan lima pereka terkenal, Rizman Ruzaini, Hatta Dolmat, Zery Zamri, Nik Erwan Nik Rosli dan Hazwani Othman tampil dengan rekaan bertemakan ‘Street Fashion’ yang bakal digayakan model dan juga selebriti remaja masa kini.

Tambah Othman, konsert pula akan dipimpin komposer terkenal tanah air, Aubrey Suwito bersama band profesional akan berlangsung di Pentas Utama, Dataran Merdeka. Pada malam itu turut diadakan pertunjukan bunga api dan pelancaran program Titipan Kasih Harian Metro.
“Turut dilancarkan lagu tema projek amal Harian Metro iaitu Titipan Kasih ciptaan Julfekar dan lirik oleh Abie Abdullah,” katanya.

Othman berkata, pada sebelah siang juga akan berlangsung persembahan jalanan (street perfomance) dari Don’t Panic Team merangkumi pertunjukan bagpipes, tarian bhangra, Giller Battle Crew, Kuala Lumpur Drumline Corps, KL Stompers, Jojo Struys Tap Dancing, Lion Dance Troup, Indie Band Performance dan Street Buskers. Tidak ketinggalan, acara Flash Mob anjuran RTM.

“Pada masa sama pelbagai acara menarik diadakan di setiap khemah disediakan sepanjang berlangsungnya program dua hari itu,” katanya.

Acara hari kedua diteruskan dengan persembahan poco-poco yang bakal mencipta rekod Malaysia Book of Records diketuai pengacara program Nona, Vanidah Imran. Selain pelbagai acara di khemah yang disediakan, pengunjung turut dihiburkan dengan persembahan jalanan sekali lagi oleh Don’t Panic Team.

Selain pentas utama, acara ini turut menempatkan pentas mini di sudut padang Dataran Merdeka yang dihoskan Roslan Shah, Amyza Adnan dan Ifa Raziah. Bagi peminat sukan permotoran jangan ketinggalan menyaksikan kemunculan kereta dan motosikal berkuasa tinggi daripada Club Superbike/ Ferrari dan Supercar. Turut menjayakan program ini persembahan daripada band indie yang mengakhiri acara sepanjang karnival itu.

Pengunjung bertuah hadir sepanjang acara itu turut berpeluang membawa pulang hadiah lumayan dan menarik daripada pelbagai aktiviti dianjurkan termasuk cabutan bertuah.



Rakan baikku, kekasih isteriku


ALOR GAJAH - Seorang suami yang berpengaruh dan berjawatan tinggi di sebuah agensi kerajaan, dekat sini, kecewa selepas mendapat tahu isterinya menjalinkan hubungan intim dengan rakan baiknya sendiri.

Itulah pengakuan Abd Samad Mohd, 46, (bukan nama sebenar) yang pada mulanya hanya mendengar khabar angin daripada rakan sekerja, menyatakan isterinya itu menjalin hubungan intim dengan rakan sepejabatnya namun dinafikannya.

Menurutnya, dia mendirikan rumah tangga bersama isterinya berumur 33 tahun itu 17 tahun lalu dan dikurniakan tiga anak perempuan, berumur antara 20 dan 12 tahun.

“Kami bekerja dalam agensi yang sama tetapi berlainan jabatan.

“Memang tidak terduga, isteri yang kerap menghadiri seminar dan rombongan keluar daerah, rupa-rupanya hanya helah untuknya memadu kasih bersama kekasih hati sebelum perlakuan sumbangnya terbongkar,” katanya.

Abu Bakar berkata, sepanjang hidup bersama, isterinya tidak pernah marah, lemah-lembut dan penyayang.

“Apabila rakan sampaikan berita ini, saya tak percaya sebab tiada bukti cuma saya syak berlaku sesuatu apabila sikap isteri mula berubah sejak kebelakangan ini tetapi saya biarkan syak wasangka ini berlalu begitu sahaja.

“Sepanjang perkahwinan, kami tak pernah berkelahi atau bertengkar. Jika adapun perselisihan faham, kami hanya tidak bertegur sapa untuk sementara sahaja dan selepas hilang perasaan marah, kami berbaik semula,” katanya.

Menurutnya, sehinggalah satu ketika, isterinya meminta izin mengikuti rombongan ke Langkawi bersama rakan sepejabat.

“Saya izinkan dia pergi dan menghantarnya ke tempat berkumpul.

“Biasanya, apabila kami berjauhan, dia akan hantar mesej bertanyakan pelbagai perkara tetapi kali ini dia tidak berbuat demikian, malah menyepikan diri sehingga membuatkan hati saya berdetik dan mula memikirkan sebaliknya,” katanya.

Abd Samad berkata, selang dua bulan kemudian, jabatan isterinya mengadakan hari keluarga di sebuah pulau di selatan tanah air.

“Saya cuba halang tetapi tak sampai hati. Selama dua hari satu malam di sana, satu mesej pun dia tak kirim kepada saya.

“Hati saya mula tak sedap. Tambahan pula, rakan sepejabat banyak membantu saya memantau dan menjejak di mana isteri serta teman lelakinya itu sehingga ke selatan tanah air,” katanya.

Menurutnya, selepas diyakinkan oleh rakannya, dia nekad menjejaki isterinya dan terkejut apabila mendapati hanya isteri dan teman lelakinya sahaja berada di sana.

“Luluh hati saya bila melihat isteri berpeluk mesra dengan lelaki yang saya kenali di satu kawasan pantai di pulau terbabit.

“Bagaimanapun, saya pasrah dengan apa yang berlaku sebelum membuat keputusan nekad menceraikan dia di hadapan teman lelakinya,” katanya.


JANGAN SAMPAI KITA SESAT DAN MENYESATKAN ORANG LAIN....YANG RASULLULLAH SAW BIMBANG BUKAN DAJAL TAPI ULAMAK ROSAK@SUK


















Tiada ulasan: