Selasa, 29 Mac 2011

RAKYAT BERTAMBAH CERDIK SATU HAL...SATU HAL LAGI RAKYAT DAH MULA KENAL ALLAH DAN ISLAM...

Tangguh sidang sekat Adun Pakatan ke Sarawak?
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Mac: Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim menyokong kenyataan Adun Tronoh, Sivakumar yang mengatakan penangguhan sidang Dun Perak ada kaitan dengan usaha untuk menghalang Adun Pakatan Rakyat untuk turun berkempen di Sarawak.

Beliau yang juga Adun Titi Serong menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan Speaker Dun Perak, Ganesan yang menangguhkan tarikh persidangan dari 5 April kepada 12 April.

Baginya, penangguhan itu menimbulkan banyak persoalan yang tidak terjawab serta boleh menimbulkan pelbagai spekulasi dan reaksi yang berbeza, apalagi Ganesan tidak memberikan sebab yang terperinci dan munasabah sebab penangguhan tersebut.

“Jangkaan lain saya ialah adakah mungkin penangguhan itu ada kaitan dengan isu yang dikatakan bahawa ura-ura Dun Perak akan dibubarkan secara berasingan akan menjadi kenyataan,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Selain itu, beliau melihat sangat tidak munasabah tempoh yang panjang yang telah diperuntukkan selepas notis awal hampir sebulan lepas namun tarikh sidang tersebut tidak mampu dilaksanakan sesuai perencanaan awal.

“Seingat saya inilah kali pertama sidang Dun ditangguhkan di Perak selepas Pakatan Rakyat berkuasa di Perak pada Mac 2008 dan selepas BN merampas kuasa pada Februari 2009,” katanya yang juga Ketua Penerangan PAS Perak.


PAS saran kerajaan kaji jimat belanja p'raya

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 29 Mac: Kerajaan BN disaran agar memikirkan langkah penjimatan pada pilihan raya akan datang bagi mengelakkan pembaziran wang negara.

Siti Zailah Mohd Yusuf (PAS-Rantau Panjang) sewaktu mengemukakan soalan tambahan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat berkata,setiap kali berlaku pilihan raya kecil, menanggung perbelanjaan yang sangat tinggi.

"Apakah ada cadangan daripada pihak kerajaan untuk langkah-langkah penjimatan sebab kita melihat bagaimana setiap kali pilihan raya akan menelan belanja ratusan juta ringgit.

"Ini merupakan kos yang sangat tinggi yang akan ditanggung oleh kerajaan," katanya.

Beliau turut mendakwa, setiap kali PRK BN akan melakukan projek segera yang membawa kepada pembaziran.

"Adakah kajian sudah dibuat terhadap projek-projek segera yang dilaksanakan semasa pilihan raya?

"Contohnya seperti yang berlaku di Tenang, jalan raya diturap pada musim hujan.

"Apabila banjir, tar yang diturap itu terkopak. Ini satu pembaziran," katanya yang juga Timbalan Ketua Muslimat PAS Pusat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz dalam jawapannya bagaimanapun secara sinis berkata, tiada siapa dapat menjangkakan keadaan cuaca.

"Kita turap jalan raya hari ini, esok turun hujan mana kita nak tahu.

"Lainlah kalau Rantau Panjang boleh telefon terus ke atas tanya hujan turun ke tidak," katanya.

Kedengaran Siti Zailah menjawab dengan mengatakan jalan memang diturap ketika hujan turun.

Sebelum itu, Datuk Md Sirat Abu (BN-Bukit Katil) meminta Perdana Menteri menyatakan kos yang terpaksa dibelanjakan untuk sesuatu pilihan raya kecil semenjak pilihan raya umum ke-12.

Beliau juga ingin tahu sama ada kerajaan bercadang atau tidak untuk tidak mengadakan pilihan raya kecil, sebaliknya menggantikannya dengan kaedah lain.

Menteri dalam jawapannya memberitahu, setakat ini kerajaan tidak bercadang untuk memansuhkan pilihan raya kecil kerana ianya termaktub dalam Perlembagaan Negara.

"Tapi kalau lepas ini (April) ada lagi wakil rakyat mati, tak kisahlah. Dah tak perlu buat pilihan raya," katanya.


“Aku tak tergila nak tengok video tu”

Fakhri Ali

KULIM, 29 Mac: "Aku tidak tergila-gila nak tengok video tu macam pemimpim-pemimpin Umno," kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohamad Sabu memulakan ucapannya ketika berucap dalam majlis ceramah isu semasa di Dewan Bandaran Kulim, malam tadi.

Intronya disambut tepukan gemuruh dan gelak ketawa hadirin yang telah memenuhi ruang dewan walaupun hujan turun dengan begitu lebat sebelum majlis bermula lagi.

Beliau yang merujuk kepada isu video seks lucah yang sedang diperkatakan mendakwa pembabitan Datuk Seri Anwar Ibrahim oleh Umno dan BN kebelakangan ini.

Katanya lagi, adalah satu sejarah kepada negara apabila parti pemerintah menaja video lucah dalam negara, tetapi tiada tangkapan dan dakwaan yang dibuat samada terhadap pelakon, pengedar, pemilik maupun yang menayangkan video tersebut.

Menurutnya lagi, apabila keadilan sudah tidak menjadi keutamaan dalam pentadbiran sesebuah negara, maka rakyat menjadi mangsa kezaliman yang tidak adil oleh penguasa tersebut.

"Kita boleh membuat perbandingan apabila mereka bersungguh-sungguh memaksa pimpinan dari PR untuk menonton video yang telah mereka-reka dan rencana itu. Mana mungkin tiada agenda kalau bermati-matian, memaksa orang lain supaya tengok video tu.

"Kerajaan jangan cuba memperbodohkan rakyat. Jangan cuba nak cucuk hidung kita dan ditarik tali. Rakyat boleh bezakan mana yang dirancang dan mana satu yang asli," kata beliau lagi.

Dalam pada itu, beliau juga menggesa kerajaan supaya segera melaksanakan keadilan dalam sistem pilihan raya dalam negara sepertimana yang menjadi tuntutan sehingga 1 Mei ini.

"Rakyat dah beri masa yang begitu cukup kepada kerajaan untuk menjalankan tugas mereka mengendalikan pilihan raya dengan cara adil dan telus. Empat perkara yang dituntut dalam pilihan raya mesti mereka tunaikan sepertimana tuntutan.

"Jika mereka engkar sehingga 1 Mei nanti, maka saksikan kebangkitan rakyat pada bulan Jun ini yang akan memenuhi ruang jalan-jalan raya menuntut supaya keadilan dilaksanakan terhadap sistem pilihan raya yang berat sebelah dalam negara, " ujarnya lagi.

Tegasnya lagi, demokrasi bukan milik Umno dan BN sahaja. Demokrasi mesti diterima pakai untuk semua rakyat negara ini. Ia perlu diaplikasikan secara total dalam semua aspek pentadbiran negara bagi mewujudkan keadilan.

Katanya lagi sejarah yang berlaku di Tunisia, Mesir dan Libya kini harus menjadi sandaran kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, untuk melihat bagaimana kemarahan rakyat boleh menumbangkan sebuah kerajaan yang telah lama memerintah.

"Tengok dan ambil iktibar apa yang berlaku di negara-negara tersebut. Jangan asyik beri amaran kepada rakyat. Lebih parah jika rakyat memberi amaran kepada pemerintah yang zalim seperti Umno dan BN," tambah beliau lagi.



Kezaliman tanda berlaku perubahan politik
Ismail Hashim

SHAH ALAM, 29 Mac: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, kezaliman yang sedang melanda negara adalah tanda-tanda awal perubahan politik yang besar akan berlaku tidak lama lagi.

Kerana itu, beliau menyeru rakyat mesti bersatu untuk bangkit untuk buat perubahan setelah semua parti-parti politik dalam PR sudah berpakat dan kini mahu sokongan padu dari rakyat dan yakin rakyat berani untuk membuat perubahan demi kesejahteraan negara.

Menyentuh tentang fitnah jahat, Abdul Hadi menghuraikan isu dengan fakta dan menyeru masyarakat dan rakyat negara ini untuk sama-sama bangun menyokong Pakatan Rakyat yang sudah bersetuju untuk menggantikan BN memerintah negara.

"Dalam hal ini, kezaliman yang dilakukan adalah tanda kerajaan sudah nyanyuk, demi mengekalkan kuasa dengan menang pilihan raya, mereka sanggup melakukan apa sahaja.

"Kerana itu rakyat jangan terlibat dalam kerja ini, pengamal media dan perakam perlu ingat, kerja mereka menulis untuk memfitnah ini adalah dosa yang panjang walaupun mereka sudah meninggal dunia, jangan hanya memikirkan soal wang sahaja.

"Semua tamadun tidak berguna jika keseluruhan sistem dalam sesebuah negara dipenuhi dengan derita kezaliman yang dirasai oleh rakyat, rintihan mereka tidak didengar dan ingatlah, semua kerajaan itu tidak kekal," tegasnya yang juga Ahli Parlimen Marang.

Mengenai tindakan menayangkan video seks di hotel, bukan di mahkamah, awal-awal lagi menunjukkan ia bercanggah dengan amalan perundangan antarabangsa.

Beliau berkata, seseorang yang dituduh dianggap tidak bersalah selagi tidak dibuktikan kesalahannya di mahkamah adalah kaedah perundangan Islam turut diiktiraf dunia.

Malah seseorang yang dituduh itu, jelasnya, mestilah melalui proses kehakiman di mahkamah, bukan di dalam media di hadapan wartawan.

Ini, katanya jelas membuktikan wujudnya konspirasi antara mereka terbabit dengan pihak berwajib yang mempertahankan pula tindakan menayangkan itu sebagai tidak bersalah.

Abdul Hadi berkata demikian ketika berucap di dalam Majlis Solat Hajat dan Pidato Khas Tangkis Fitnah Jahat BN yang diadakan di Stadium Malawati, dekat sini malam tadi.

Turut berucap dalam majlis dengan kehadiran lebih 15,000 itu adalah Mursyidul Am PAS yang juga Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Dalam majlis yang turut disertai Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said itu, Abdul Hadi turut membacakan sebuah sajak penyair Tunisia, Abdul Qosim Asy-Syafi yang meninggal sekitar 1930 dalam usia 20-an ketika penjajahan Perancis.

Kata penyajak yang berjaya membangkitkan semangat rakyat itu; Apabila sesebuah bangsa itu ingin terus hidup, mereka mesti menyahut dan redho dengan takdir Ilahi yang menentukan siap berkuasa, Malam tidak akan selamanya malam, malam akan pergi dan pagi akan tiba, Gari tidak selamanya kekal mengikat tangan rakyat dan gari akan hancur berkecai...

Anwar pula ketika berucap mewakili keluarga termasuk isterinya selaku Presiden Keadilan, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail dan anaknya, Nurul Izzah yang juga Naib Presiden Keadilan yang turut hadir, mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang mendoakan kekuatan untuk dirinya menghadapi semua fitnah jahat BN.

Sementara itu, Tuan Guru Nik Abdul Aziz di akhir majlis memimpin majlis dengan memohon doa munajat sekitar lima minit yang sepenuhnya di dalam Bahasa Arab fasih dan menyebutkan nama Anwar di dalam doa itu.

Tiada ulasan: