Khamis, 31 Mac 2011

BILA AHLI AGAMA BERCANGGAH PENDAPAT SEBAB BERLAINAN TOK GURU...BILA ULAMAK UTAMAKAN DUNIA..MANA YANG JAHAT FIKIR SENDIRILAH....

Senaman poco-poco haram - Mufti Perak
Harakahdaily

IPOH, 30 Mac: Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak yang bersidang pada 24-26 Januari 2011 lalu telah memperakukan supaya tarian atau senama poco-poco diharamkan.

Ia dibuat atas asas ianya mempunyai kaitan dengan kepercayaan agama juga pemujaan roh berdasarkan kajian yang menyatakan ianya sering diamalkan di Jamaica serta bercirikan agama Kristian.

"Mesyuarat mengambil keputusan bahawa pengharaman ini akan diwartakan," kata Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dalam satu suratnya.

Surat fatwa Mufti Perak itu dihantar kepada Pengerusi Persatuan Kakitangan Islam Malayan Banking (PKIMB) Perak.

Sebelum ini media sentiasa sahaja menyiarkan aktiviti Perdana Menteri dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor yang sering melakukan senaman poco-poco ini khasnya di tempat awam.

Bahkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak juga pernah melakukan senaman ini di atas pentas bersama isteri dan pembesar negara yang lain. (gambar atas)


MB: Perak patuhi fatwa haramkan poco-poco
Mac 30, 11 5:21pm

Kerajaan Negeri Perak akan mematuhi keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak berhubung pengharaman tarian poco-poco, kata Menteri Besar, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir.

NONEBeliau berkata, selepas fatwa dikeluarkan, semua pihak perlu menghormatinya dan tidak mempersoalkannya.

Zambry berkata demikian ketika mengulas laporan sebuah akhbar mengenai kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, bahawa Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak telah memutuskan tarian berkenaan sebagai haram.

Harussani dilaporkan berkata tarian tersebut diharamkan kerana ia mempunyai unsur kepercayaan agama lain iaitu Kristian selain pemujaan roh dan pewartaan fatwa itu akan dibuat tidak lama lagi.

- Bernama



Mashitah: Poco-poco hanya senaman
Mac 31, 11 5:04pm

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mashitah Ibrahim berpendapat tarian poco-poco hanyalah sejenis tarian berbentuk senaman serta tidak perlu diharamkan di seluruh negara.

NONE"Dari satu tempat ke satu tempat tarian poco-poco ini berbeza. Lagu pun tidak sama. Jadi besar kemungkinan ditimbulkan di Perak kerana di Perak tidak sama dengan tempat lain.

"Tapi di tempat-tempat lain yang saya sendiri perhatikan ia berbentuk lebih kepada senaman yang mana kalau nak buat aerobik itu pada orang tua mungkin agak agresif.Jadi poco-poco ini digunakan sebagai wadah untuk orang bersenam, itu yang saya lihatlah," katanya kepada pemberita di Putrajaya hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak untuk mengharamkan tarian itu seperti yang diumumkan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria baru-baru ini.

Bagaimanapun, katanya setiap negeri berhak mempunyai fatwa yang bersesuaian dengan negeri masing-masing, begitu juga di Perak yang sudah tentu mempunyai alasan tersendiri untuk mengharamkan tarian itu.

Harussani ZakariaHarussani dilaporkan berkata tarian tersebut diharamkan kerana ia mempunyai unsur kepercayaan agama lain iaitu Kristian selain pemujaan roh dan pewartaan terhadap fatwa itu akan dibuat tidak lama lagi.

"Poco-poco itu adalah muzakarah fatwa di Perak sahaja. Sehingga kini keputusan itu belum diwartakan. Bermakna selagi itu, ia tidak berkuatkuasa.Kalau berkuatkuasa pun ia hanya di Perak sahaja kerana ia bukan hasil dari keseluruhan muzakarah mufti," kata Mashitah.

Ketika ditanya sama ada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) perlu mengkaji pengharaman tarian itu, beliau berkata ia perlu dikaji sekiranya terdapat aduan daripada rakyat.

NONE"Kalau tidak ada orang nak mengadu, jadi tiada punca kita nak mengkaji benda ini kerana tidak ada sebarang aduan yang melihat bahawa poco-poco ini associate dengan perkara-perkara yang bercanggah dengan agama," katanya.

Terdahulu beliau melancarkan prapelancaran Album Masjid: Lambang Ketamadunan Islam di Malaysia yang mempamerkan keunikan gabungan seni fotografi dan fakta mengenai masjid-masjid di seluruh negara.

- Bernama

TARIAN POCO-POCO SECARA ASASNYA HARUS
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
(sertai facebook DrMAZA.com)

S.S Mufti Perak, Ybg Tan Sri Harussani telah mengharamkan tarian poco-poco atas asas ia berasal dari agama lain yang berunsur pemujaan ruh dan bercirikan agama Kristian. Pihak beliau mungkin ada alasan yang tersendiri. Namun, dengan menghormati hak Negeri Perak, S.S Mufti Perak dan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak, izinkan saya ingin memberikan pandangan mengenai hal ini. Ini kerana bimbang prinsip asas Islam disalahfahami oleh sesetengah pihak yang lain. Berikut perkara yang perlu difahami oleh kita;

i. Pada asasnya, semua urusan harian (daily life) dalam kehidupan manusia yang membabitkan persoalan keperluan atau kepentingan hidup insan adalah harus dilakukan KECUALI jika terdapat dalil yang jelas mengharamkan hal tersebut. Maka, segala bentuk senaman, tarian, makanan, perhiasan dan seumpamanya adalah harus atau dibolehkan melainkan ada bukti yang jelas dari nas syarak ia diharamkan, atau dimakruhkan.
Justeru itu, Nabi s.a.w tidak mengharamkan banyak budaya Arab yang memberikan faedah kepada insan secara langsung atau tidak langsung, antaranya; nyanyian dan gendang semasa perkahwinan. Dalam hadis al-Bukhari:
Seorang wanita berkahwin dengan lelaki Ansar, maka Nabi bersabda: “Wahai ‘Aisyah! Mengapakah tiada bersama kamu hiburan? Orang Ansar sukakan hiburan”. Hadis menunjukkan Nabi s.a.w mengizinkan hiburan yang menjadi amalan dalam sesuatu masyarakat.
najib-poco2.jpg
- Gambar Hiasan
ii. Cumanya, jika ada unsur yang tidak baik, baginda Nabi s.a.w menegur atau menapisnya. Sebab itu apabila baginda Nabi s.a.w mendengar wanita menyanyi dengan lirik
“Di sisi kami ada nabi yang mengetahui apa yang akan berlaku pada hari esok”. Baginda bersabda: “Jangan engkau kata begitu, katalah apa yang engkau katakan sebelum itu” (Riwayat al-Bukhari).
Ungkapan dalam lirik tersebut yang menyatakan bahawa Nabi s.a.w mengetahui apa yang akan berlaku esok adalah salah. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Maka, Nabi s.a.w membetulkan lirik itu, tetapi tidaklah pula mengharamkan nyanyian atau lirik lain yang tidak bercanggah dengan akidah atau hakikat yang sebenar.
iii. Muslim hendaklah tahu tentang keluasan Islam dalam hal ini. Nabi s.a.w apabila mengizinkan hiburan pertunjukan permainan pedang dan lembing dalam masjid pada hariraya, baginda menegaskan:
Agar Yahudi mengetahui bahawa dalam agama kita ada keluasan. Sesungguhnya aku diutuskan dengan agama yang lurus lagi mudah” (Riwayat Ahmad, dinilai sahih oleh al-Albani).
Maka, fatwa dalam hal tarian, senaman, permainan dan seumpamanya, hendaklah luas, tidak sempit dan berusaha melihat ruang keizinan yang diberikan oleh Islam. Apatah lagi kita yang hidup dalam masyarakat yang serba rencam dan pelbagai cabaran ini.
iv. Atas asas ini, -pada pandangan saya- tarian poco-poco adalah harus, melainkan jika seseorang itu mengamalkannya kerana ingin menghayati kepercayaan yang salah dari segi akidah. Jika setakat tarian kesihatan atau biasa tanpa sebarang kepercayaan yang salah, atau dicampuri perbuatan yang salah seperti arak, seks bebas dan seumpamanya, maka ia dibolehkan dari segi syarak dan tidak wajar diharamkan. Jika ada unsur yang salah, hendaklah dibuat seperti Nabi s.a.w iaitu membuang unsur yang buruk dan meninggalkan unsur yang baik.
v. Jika tarian poco-poco diharamkan atas asas asal-usulnya yang tidak islamik, sekalipun yang mengamalkan tidak meniru atau beriktikad perkara yang salah, maka nanti akan membawa kesan diharamkan aktiviti lain yang mempunyai latar yang tidak Islamik juga seperti tai-chi, chi-kung, kata tae-kwondo dan pelbagai lagi.
vi. Untuk itu, dengan menghormati S.S Mufti Perak dan Jawatankuasa Fatwa Perak, saya ingin menyatakan pandangan yang berbeza iaitu poco-poco yang tidak diamalkan dengan kepercayaan yang salah adalah diharuskan. Adapun, jika dilakukan dengan kepercayaan yang salah, atau diiringi perbuatan yang haram seperti arak dan seks bebas, maka kepercayaan dan amalan yang salah itu wajib dibuang, tarian yang memberikan kebaikan kepada kesihatan itu diizinkan.



HARAM JIKA DEDAH AURAT DAN BENTUK SUSUK BADAN....JUGA BERCAMPUR GAUL....LAGI MELALAIKAN...LEBIH TERUK JIKA TAK SOLAT KERANANYA...

Hukum menari dalam Islam

Dr Abdul Salam Muhammad Shukri
Penolong Profesor Kulliyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

ANTARA bentuk seni ialah seni tari. Hukum asalnya adalah harus. Tarian dibenarkan dalam suasana gembira bagi me lahirkan perasaan riang dan menghibur hati pada waktu tertentu seperti pada hari raya, pesta perkahwinan, akikah, pulangnya seorang ahli keluarga ke kampung dan pada waktu lahirnya seorang bayi dengan syarat tidak melampaui batas syarak.

Terdapat hadis yang Rasulullah s.a.w membenarkan nya nyian, muzik dan tarian. Sebagai contoh, Rubayyi' binti Mu'awwiz 'Afra berkata, Rasulullah s.a.w datang ke rumah pada pesta pernikahannya. Lalu Nabi s.a.w duduk di atas tikar. Tidak lama kemudian beberapa orang daripada jariahnya (wanita suruhan) segera memukul rebana sambil memu ji-muji (dengan menyenandungkan) orang tuanya yang sya hid di medan perang Badar. Tiba-tiba seorang daripada jariah itu berkata: “Di antara kita ini ada Nabi s.a.w yang dapat mengetahui apa yang akan terjadi pada esok hari.”

Rasulullah s.a.w segera bersabda: “Tinggalkanlah cakapan itu. Teruskanlah apa yang kamu (nyanyikan) tadi.” (Hadis Buhkari, Tirmidzi, Ibnu Majah dan lain-lain).

Bagaimanapun, perkembangan semasa dalam masyarakat Islam yang banyak menerima pengaruh negatif Barat men jadikan seni tari yang ada bercampur perkara haram.

Contoh, tarian wanita dengan lelaki yang bukan mahram, tarian wanita di khalayak ramai dan bentuk pakaian tidak menutup aurat.

Sebagai panduan, Islam melarang tarian yang mengajak orang minum arak, bergaul bebas, bermain cinta atau bunuh diri kerana putus cinta, berunsur cabul yang mengarah kepada perbuatan dosa atau membangkitkan nafsu seksual, percampuran antara lelaki dengan wanita dan di pentas-pentas terbuka yang membabitkan penari perempuan. (Untuk lebih lihat, ‘Abd-ur-Rahman Al-Baghdadi, Seni dalam Pandangan Islam: Seni Vocal, Musik dan Tari (http://www.musikdebu.com/seni/).


Hukum wanita menari di khalayak ramai

Ulama syafie berpendapat asal kepada hukum menari adalah harus. Ini adalah berdasarkan hadis berikut yang diriwayat oleh Aisyah:

جاء حبشة يزفنون في يوم عيد في المسجد فدعاني النبي صلى الله عليه وسلم فوضعت رأسي على منكبه فجعلت أنظر إلي لعبهم حتى كنت أنا التي أنصرف عن النظر إليهم
“Orang-orang habsyah datang menari pada hari raya di Masjid. Aku pun mengajak baginda saw melihatnya bersama. Aku meletakkan kepala di bahunya sambil melihat permainan mereka sehingga aku berpaling dari melihat mereka.” (Hr Muslim – sahih)

Ulama Syafie mensyaratka pengharusan menari bagi lelaki dan perempuan sekiranya tidak ada pergerakan lemah gemalai. Kalau ada pergerakan sedemikian , maka hukumnya haram kepada lelaki kerana seperti perbuatan khunsa dan perempuan dikhalayak lelaki kerana boleh membawa fitnah.

Adapun bagi mazhab hanafi, maliki, hambali dan al-Qaffal, mereka mengatakan asal hukum menari adalah makruh. Ini kerana menari adalah perkara yang hina dan menjatuhkan maruah. Mereka menyatakan hadis tarian orang habsyah itu adalah maksudnya bermain senjata. Ini berdasarkan hadis berikut:

ويلعبون عند رسول الله بحرابهم
“Mereka bermain tombak di hadapan Rasulullah saw.” (Hr Muslim – sahih)

Hukum makruh adalah sekiranya tidak disertai perkara yang haram seperti minum arak, buka aurat dan sebagainya. Jika ada maka semuanya mengatakan haram.

Bila kita melihat kembali kepada soalan dan kejadian yang berlaku, bagaimana wanita yang lengkap menutup aurat menari dikhayak ramai.

Berdasarkan mazhab Syafie jelas ianya haram kerana ia terdapat gerakan lemah gemalai dan menggerakkan anggota yang menimbulkan fitnah seperti punggung.

Bagi mazhab lain kita lihat pada hukum wanita menari penuh lemah gemalai mengerakkan seluruh anggotanya termasuklah pinggulnya dihadapan lelaki . Kita melihat dari beberapa sudut:

1. Islam mengharamkan menampakkan susuh tubuh dibahagian dada dan pinggul. Ini jelas dari hadis berikut:

وأمر امرأتك أن تجعل تحته ثوبا لا يصفها
“Perintahkan isterimu (Dihyah al-Kalbi) memakai pakaian disebalik pakaian luar supaya tidak menampakkan bentuk tubuhnya. (Hr Abu Daud, al-Baihaqi dan al-Hakim)

Dan juga hadis Nabi saw:

مرها فلتجعل تحتها غلالة ، إني أخاف أن تصف حجم عظامها
“Suruh isterimu meletakkan pakaian disebalik pakaian luar, kerana aku takut ia menampakkan bentuk tubuhnya.” (Hr Ahmad)

# Menampakkan bentuk tubuh disebalik pakaian pun haram, bagaimana pula menggerakkan bahagian dada dan pinggul dihadapan lelaki?

2. Islam menegah wanita melunakkan suara berdasarkan Firman Allah swt:

فلا تخضعن بالقول
“Janganlah wanita itu melunakkan suaranya.” (32 : al-Ahzab)

Tegahan melunakkan suara adalah untuk mengelakkan dari wanita itu menimbulkan fitnah. Kalau kita bandingkan perempuan yang melunakkan suara dihadapan kita lelaki dan wanita yang menutup aurat melenggokkan dada dan pinggulnya. Mana yang lebih menimbulkan fitnah?

3. Islam telah menegah wanita menghentak kakinya dihadapan orang lelaki

Firman Allah swt:

ولا يضربن بأرجلهن
Imam Qurtubi mentafsir ayat ini “Jangalah wanita itu menhentak kakinya ketika berjalan untuk memperdengarkan bunyi gelang kakinya. Memperdengarkan bunyi perhiasan adalah seperti menunjukkan perhiasan (aurat) malah lebih dahsyat. Tujuannya adalah melindungi."

Imam az-Zujaj berkata “Mendengar bunyi perhiasan (gelang kaki) lebih menaikkan syahwat dari menunjukkan perhiasan”

# mana lebih yang lebih menaikkan syahwat? Perempuan yang mendengarkan bunyi perhiasannya atau yang melengang lenggok tubuh badannya dihadapan orang lelaki?

Kesimpulan: Jelas sekali wanita menari dengan lemah gemalai dan meliukkan tubuh badannya adalah perkara yang ditegah sama sekali. Menontonnya adalah dilarang berdasarkan Firman Allah:

قل للمؤمنين يغضوا من أبصارهم
“Katakan kepada orang beriman hendaklah menjaga pandangan mereka.” (30 : an-Nur)

Nabi saw bersabda:

والعينان زناهما النظر
"Dan zina dua mata adalah melihat perkara yang diharamkan."
(Hr Bukhari dan muslim)

Menganjurkan perkara yang haram juga dilarang. Mengupah wanita untuk menari sebegini juga dilarang. Pengarang kitab Mausu’ah Kuwaitiah berkata:

“Tidak ada khilaf dikalangan ulama mengatakan bahawa mengupah terhadap perkara yang haram adalah haram.”

Adapun orang yang menghadirinya adalah hukumnya jelas dari apa yg disebut didalam kitab مغني المحتاج:

“Dan sekiranya kehadiran seseorang itu ke majlis tidak menghilangkan kemungkaran yang ada, diharamkan untuk dia datang kerana ianya seumpama reda dengan kemungkaran.”


hukum tarian

Pada pertengahan tahun 2003 dunia entertainment Indonesia dihebohkan dengan goyangan artis yang baru meniti karirnya Inul daratista. Ketika Ia dihujat oleh Haji Roma Irama karena goyang ngebornya, Ia malah makin tenar. Kata Roma Irama sebagaimana dikutip dari majalah gatra goyang Inul adalah goyang erotis dan goyang mesum tidak berkaitan dengan musikalitas”. Tanggapan publikpun berbeda-beda, ada yang pro dan kontra terhadap pernyataan Roma Irama tersebut. Ada yang setuju terhadap pernyataan Roma dan banyak pula yang simpati terhadap Inul.

Berangkat dari hal ini kami ingin mencoba membahas sedikit permasalahan yang berkaitan dengan seni dan tari dalam pandangan Islam. Mengingat Islam adalah agama yang syamil dan mutakamil sehingga tidak ada yang diragukan didalamnya. Semua permasalahan yang telah terjadi dan akan terjadi telah dibahas oleh Islam. Sebagaimana dalam hadis yang diriwayatkan oleh imam Bukhari “ segala yang halal sudah jelas dan segala yang haram sudah jelas dan diantara keduanya perkara syubhat yang kebanyakan manusia tidak mengetahui…”.

Setiap bangsa, suku dan kabilah diseluruh penjuru dunia mempunai ciri khas dan seni yang berbeda-beda. Karena Allah Swt. menciptakan manusia suka dengan keindahan sebagaimana juga Allah suka dengan keindahan. Didalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam bukhari dikatakan bahwa “ Allah indah dan suka dengan keindahan”.[1] Sebelum kita membahas hokum seni dan tari itu sendiri kita harus mengetahui terlebih dahulu apa itu seni dan tari.

Legalitas seni

Secara harfiah, seni merupakan bentuk dari karya manusia yang mengandung keindahan; mengandung pesona karya dan rasa jika diamati dan dinikmati. Kemudian memberikan kepuasan dan kesenangan pada setiap jiwa manusia dan seni adalah keindahan yang memberikan kepuasan dalam kehidupan kita sehari-hari. Maka seni dan kesenian adalah suatu jelmaan dari rasa keindahan yang wujud dari kerja manusia untuk mencapai kesejahteraan hidupnya. Disusun berdasarkan pemikiran-pemikirannya sehingga ia menjadi suatu karya yang indah dan menimbulkan kesenangan untuk dinikmati.

Secara filsafat, kalau segala sesuatu yang baik dan buruk dapat dinilai dengan dimensi etika, maka seni dan keindahan ini selalu dibahas dengan dimensi estetika yaitu melalui penghayatan dan pengalaman-pengalaman indra manusia. Para filosof menggolongkan nilai seni dan kesenian ini kedalam alam estetis.

Manusia sendiri hidup dalam alam keindahan yang hakiki, bahkan sejauh mata memandang. Kita melihat langit yang terbentang luas, gunung nan hijau, laut dengan gemericik ombaknya. Disaat matahari menyingsing di pagi hari dan terbenam disenja hari, di mawar yang semerbak di taman yang indah dan disegala yang nampak di segala ruang dialam ini yang nampak adalah keindahan-keindahan yang mengagumkan. Hanya saja pandangan kita saja yang belum mampu menangkap keindahan-keindahan itu. Bahwa semua seni yang hakiki ciptaan Allah Swt. tanpa cacat sedikitpun, sedangkan ciptaan manusia sendiri pastilah mengalami kekurangan.

Untuk memudahkan penilaian terhadap segala jenis seni dialam ini manusia membaginya kedalam beberapa cabang kesenian seperti yang kita kenal saat ini. Misalnya indah berbahasa disebut seni sastra, indah menari (seni tari), indah suara disebut (seni suara), indah berirama (seni musik), indah menggambar (seni lukis) dan indah menata dinamakan seni hias. Yang menjadi pertanyaan disini adalah bagaimanakah seni dalam pandangan Islam? Apakah Islam melarang atau tidak?

Islam adalah agama yang indah dan suka dengan keindahan. Ketika membaca Al-quran kita disuruh untuk membaguskan bacaan Al-quran dan melagukannya. Sebagaimana dalam sebuah hadis dari Abu Hurairah ra. Berkata Rasulullah Saw. Bersabda "Bukanlah bagian dari kami orang yang tidak malagukan Al-Quran ketika membacanya" (H.R Abu Daud).[2] Hadis ini menunjukkan bahwa Islam menganjurkan untuk berseni dalam membaca Alquran. Terlepas dari perbedaan pendapat Ulama tentang yang dimaksud dengan melagukan Al-Quran tersebut.

Dilihat dari ruh ajaran Islam dan kaedahnya Islam tidak melarang sesuatu yang baik, indah dan kenikmatan yang diterima akal sehat. Sebagaimana dalam Surah Al-Maidah ayat 4 "Mereka bertanya kepadamu tentang apa yang dihalalkan Allah, katakanlah dihalalkan kepadamu segala yang baik-baik". Seni merupakan fitrah yang Allah ciptakan dalam diri manusia. Bagaimana Islam melarang sesuatu yang telah menjadi fitrah? Islam tidak melarang fitrah manusia akan tetapi mengaturnya dan meluruskannya sesuai dengan fitrah tersebut. Bahkan pada zaman Rasulullah Saw. Terdapat beberapa penyair pribadinya. Diantaranya Hasan bin Tsabit yang selalu menggubah syair-syairnya demi kejayaan Islam dan memuji Rasulullah Saw.

Seni Tari

Kalau Islam membolehkan seni, bagaimana pula dengan seni tari yang merupakan bagian dari seni itu sendiri? Tari adalah merupakan gerakan-gerakan tubuh mengiringi lagu sehingga menciptakan suatu keindahan bila dipandang. Seetiap daerah diseluruh pelosok dunia ini mempunyai seni tari tersendiri. Kita lihat di Mesir yang paling terpopuler adalah tari perut bahkan dari anak anak sampai orang tua menikmati tari ini. Kalau didaerah kita Medan khususnya suku Batak mempunyai tari khas yaitu tari tor-tor. Tari tor-tor ini biasanya diadakan untuk menyambut suatu acara siriaon (suka ria) adat, peresmian, pernikahan dan acara-acara resmi.

Tari to-tor adalah tarian yang gerakannya se-irama dengan iringan musik (magondangi) yang dimainkan dengan alat-alat musik tradisional seperti gondang, suling, terompet batak, dll. Menurut sejarahnya tari tor-tor digunakan dalam acara ritual yang berhubungan dengan roh, dimana roh tersebut dipanggil dan "masuk" ke patung-patung batu (merupakan simbol dari leluhur), lalu patung tersebut tersebut bergerak seperti menari akan tetapi gerakannya kaku. Gerakan tersebut meliputi gerakan kaki (jinjit-jinjit) dan gerakan tangan.[3]

Jenis tari tor-tor pun berbeda-beda, ada yang dinamakan tortor Pangurason (tari pembersihan). Tari ini biasanya digelar pada saat pesta besar yang mana lebih dahulu dibersihkan tempat dan lokasi pesta sebelum pesta dimulai agar jauh dari mara bahaya dengan menggunakan jeruk purut. Ada juga tor-tor Sipitu Cawan (Tari tujuh cawan). Tari ini biasa digelar pada saat pengukuhan seorang raja, tari ini juga berasal dari 7 putri kayangan yang mandi disebuah telaga di puncak gunung pusuk buhit bersamaan dengan datangnya piso sipitu sasarung (Pisau tujuh sarung).

Kemudian tor-tor Tunggal Panaluan merupakan suatu budaya ritual. Biasanya digelar apabila suatu desa dilanda musibah, maka tanggal panaluan ditarikan oleh para dukun untuk mendapat petunjuk solusi untuk mengatasi masalah tersebut. Sebab tongkat tunggal panaluan adalah perpaduan kesaktian Debata Natolu yaitu Benua atas, Benua tengah dan Benua bawah.[4]

Dalam perkembangannya tarian tor-tor ada dalam berbagai acara adat Batak, maknanya disesuaikan dengan tema acara adat yang sedang dilakukan. Dan untuk lebih memeriahkan tari tor-tor, sebagian audiensi memberikan "saweran" kepada penari tor-tor yang diselipkan di tangan penari tor-tor dan sang pemberi saweran melakukannya sambil menari tor-tor juga.

Setelah melihat kepada sejarah tor-tor kita dapati bahwa pada awalnya tor-tor merupakkan suatu upacara adat yang bernilai relegius. Bagaimanakah pandangan Islam terhadap tari ini? Dari sejarah diatas tari tor-tor tidak terlepas dari unsur kesyirikan, dimana ada upacara untuk memanggil roh, kebiasaannya dilakukan oleh para wanita dimana Islam melarang wanita untuk menampakkan auratnya dan juga adanya ikhtilat antara kaum wanita dan lelaki.

Akan tetapi bagaimanakah jika tari tor-tor terlepas dari semua itu? Jika dilakukan oleh kaum lelaki tanpa adanya pemanggilan roh dan tidak adanya ikhtilat? Sebelum kita membahas hal itu kita harus mengetahui hukum tarian terlebih dahulu. Tarian masuk kedalam kaedah dasar fikih "Dasar dari segala sesuatu adalah boleh". Berdasarkan firman Allah Swt. "Katakanlah siapakah yang mengharamkan pemberian Allah yang telah diberikannya kepada hamba-hambanya dan rezeki yang baik-baik”.[5] Karena tidak ada dalil yang sohih ataupun sorih mengharamkan tarian. Maka hukum tarian tetap pada asalnya yaitu boleh.

Didalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Daruqutni dan Abi Tsa'labah Rasulullah Saw. Bersabda "Sesungguhnya Allah telah mewajibkan segala yang wajib jangan melanggarnya, menetapkan batas-batas hokum jangan melampauinya dan diam dari sesuatu sebagai rahmat bagi kamu bukan karena lupa jangan cari tentangnya". Menurut mafhum dilalah hadis ini menunjukkan segala sesuatu yang tidak ada nas al-quran ataupun hadis menunjukkan larangannya maka boleh dilakukan. Adapun hadis yang sorih menjelaskan kebolehan menari sebagaimana diriwayatkan oleh ummul mukminin Aisyah r.ha. "Pada suatu hari Rasulullah berdiri didepan pintu kamar Aisyah melihat orang habsyi sedang menabuh rebana dan menari dalam masjid. Sambil memperlihatkan permainan itu pada Aisyah Rasulullah Saw. menyelimuti Aisyah dengan selendangnya”.(HR. Buhari)[6] Hadis ini juga diriwayatkan oleh Imam Muslim, Nasa'i dan Imam Ahmad dengan lafaz yang berbeda.

Yang dimaksud dengan tarian disini adalah tari yang menggunakan alat perang sebagaimana disyarahkan oleh Imam Nawawi didalam kitabnya fathul Bari. Hadis ini menunjukkan dengan kelas kepada kita secara mantuq dan mafhumnya kebolehan tari-tarian. Akan tetapi penulis disini tidak memutlakkan bahwa semua tarian itu adalah halal sehingga membawa kepada kefasadan yang lebih besar. Akan tetapi ada beberapa syarat dan batasan-batasan yang dijaga sebagaimana kata Dr. Yusuf Qoradhawi didalam bukunya Fatawa mu'ashiroh.

Pertama : Tidak bertentangan dengan adab Islam dan ajarannya. Tarian yang menamppakkan aurat, yang membawa kepada kelalaian, adanya ikhtilat jelas keharamannya. Karena bertentangan dengan perintah Allah Swt.

Kedua : memperhatikan bentuk tariannya. Tarian yang membangkitkan syahwat juga dilarang dalam Islam.

Ketiga : Tidak boleh mengiringinya dengan sesuatu yang haram. Seperti meminum khamar, memperlihatkan aurat, memanggil jin dll. Apabila sudah dicampur dengan sesuatu yang haram maka tarian itupun jadi haram.

Keempat : Tidak melampaui batas dan berlebih-lebihan. Segala yang melampaui batas dan berlebih-lebihan dilarang didalam Islam.

Kelima : berkenaan dengan yang melihat dan mendengarkan. Setiap orang yang melihat tarian ataupun mendengarkan lagu-lagu sehingga membangkitkan syahwatnya, menimbulkan fitnah dan menghilangkan akal sehat wajib dijauhinya.[7]

Kita kembali kepada pembahasan tari tor-tor. Apakah tari tor-tor mengandung unsur yang lima tersebut? Apabila jawabannya tidak maka tari tor-tor sah-sah saja atau halal bagi yang menari ataupun yang melihat. Akan tetapi bila masuk kesalah satu poin tersebut maka jelaslah bahwa tari tor-tor itu haram.

Wallahua'lam bi asshawab.



[1] Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Muslim : hadis ke 131 bab iman

[2] Hadis Riwayat Abu Daud, didalam takhrij hadis ini dikatakan bahwa Imam Abu Daud sendiri yang meriwayatkannya, akan tetapi makna yang senada dengan hadis ini banya didapati sebagaimana dalam sahih Bukhari dengan lafaznya "Tiadalah Allah mengizinkan bagi sesuatu tiadalah Allah mengizinkan bagi Nabi untuk melagukan al-quran" Sufyan ats Sauri berkata tafsirnya adalah melagukan al-Quran.

[3] Dikutip dari website www.zerubabel.blogspot.com

[4] Disarikan dari website www.humbahas.blogspot.com

[5] Dr. Abdul Aziz Muhammad Azam, al-Qawaid al-Fiqhiyah, 109, Dar al-Hadis

[6] Hadis Riwayat Bukhari, 435 bab ashabul hirab fil masjid, Hadis ini juga diriwayatkan oleh Imam Muslim, Nasa'i dan Imam Ahmad dengan matan yang berbeda.

[7] Dr. yusuf Qaradhawi, Fatawa Mu'ashiroh, 492-494 juz.2, dar al-Qolam. Kairo




Tiada ulasan: