Ahad, 27 Mac 2011

JANGAN KITA LAYAN SANGAT..KALAU KITA LAYAN ORANG MENGADU DOMBA...KITA JADI SAMA..PENAT BERHENTILAH....KUASANYA PUN TERHAD. SELAGI MEREKA BERKUASA AJE

Di mana Anwar: PKR kecam Utusan
Harakahdaily

PETALING JAYA, 26 Mac: PKR mengecam laporan muka depan Utusan Malaysia, hari ini bertajuk “Di Manakah Anwar Ibrahim” yang jelas satu fitnah dan tidak berpandukan etika kewartawanan yang baik.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata laporan itu berniat jahat dan hanya bertujuan untuk menyambung fitnah dan serangan ke atas Ketua Umum parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat.

Tegasnya, ia tidak berasas dan hanya memetik satu penulisan blog seorang pimpinan bawahan Pemuda Umno yang diketahui umum sering menimbulkan fitnah terhadap Pakatan Rakyat.

Tambahnya, tembelang Utusan Malaysia yang melambangkan rendahnya kawalan mutu kewartawanan terdedah apabila ia menyiarkan dakwaan blog tersebut bahawa Anwar tidak membuat sebarang pesanan twit ke akaun Twitternya kononnya pada masa rakaman itu berlaku.

Beliau menyertakan bukti-bukti dari petikan skrin akaun Facebook Anwar Ibrahim yang menunjukkan beliau menghantar pesanan ke akaun Twitter dan disambut oleh pengikutnya seperti berikut:

1. 21 Februari 2011, 1040 malam: “Inshaallah”

2. 21 Februari 2011, 1049 malam: “That’s dsNajib’s plan. Our task: pursue reform agenda”

3. 21 Februari 2011, 1050 malam: “Varsity students: Conscience of the majority”

4. 21 Februari 2011, 1052 malam: “Modus operandi of rogue leaders”

5. 21 Februari 2011, 1058 malam: “Bisa”

6. 21 Februari 2011, 1103 malam: “Waras”

7. 21 Februari 2011, 1103 malam: “Ada ruang bias ja”

8. 21 Februari 2011, 1105 malam: “Ngak. Tapi ada sampaikan kuliah diUGM”

9. 21 Februari 2011, 1108 malam: “RT @gst183 Revolution is the festival of d oppressed”

Menurutnya, masa yang dicatatkan di Facebook adalah dua minit lebih lambat dari masa pesanan sebenar di akaun Twitter kerana menggunakan khidmat Selective Tweets.

Oleh yang demikian, katanya Anwar menghantar 9 pesanan ke akaun Twitternya di antara jam 10.38 malam hingga 11.06 malam.

Jelasnya, pada masa ini jugalah iaitu diantara 10.20 malam hingga 10.41 malam kononnya seorang yang mirip dengan wajah beliau dirakam sedang melakukan hubungan seks di sebuah bilik.

“Semua laporan setakat ini oleh mereka yang telah menonton rakaman tersebut tidak menyebut mengenai si pelaku sedang melakukan seks sambil memegang telefon untuk menghantar pesanan ke akaun Twitter.

“Pesanan-pesanan yang dihantar dan dilampirkan di sini juga jelas adalah pesanan yang dibuat oleh Anwar kerana lenggok bahasa dan interaksinya dengan pengikut-pengikutnya yang diketahui umum,” katanya.

Oleh yang demikian, jelasnya mustahil si pelaku yang dirakam di dalam video adalah Anwar.

“Saya juga ingin mengemukakan bukti yang mematahkan fitnah yang disiarkan oleh blog-blog yang dibiayai Umno termasuk yang dipetik oleh Utusan Malaysia,” katanya.

Mereka mendakwa bahawa ada perbezaan masa di antara laman Facebook dan laman Twitter iaitu pesanan yang dirakam di laman Facebook adalah sejam lebih lambat dari masa di laman Twitter.

Ini, jelasnya adalah pembohongan besar yang direka-reka semata-mata kerana sudah jelas bahawa Anwar berada di rumah dan berinteraksi melalui Twitter pada masa yang didakwa.

Beliau turut menyertakan dua petikan skrin yang diambil dari laman Twitter dan Facebook Anwar yang menunjukkan bahawa pesanan yang dibuat melalui laman Twitter akan dihantar ke laman Facebook 2 minit kemudian.

Maka, jelasnya pesanan yang dibuat pada jam 12.22 tengahari 26 Mac 2011 [di laman Twitter (mengenai rakaman penuh pidato Datuk Seri Anwar Ibrahim di Taman Melawati) dicatat waktunya sebagai 12.24 tengahari 26 Mac 2011 di laman Facebook.

“Penjelasan-penjelasan ini sudah cukup untuk membuktikan kepada rakyat Malaysia betapa hinanya Utusan Malaysia yang tanpa segan silu menyiarkan fitnah tanpa usul periksa, asal dapat menyebarkan dakyah tuan punyanya iaitu Umno,” katanya.

Dengan pendedahan itu, katanya PKR mendesak Utusan Malaysia memohon maaf dan sekiranya enggan berbuat demikian, PKR akan mempertimbangkan tindakan lanjut untuk diambil terhadap Utusan Malaysia dan penulis blog Umno tersebut.


Halang ceramah: Tindakan polis dikecam
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 26 Mac: Pelbagai pihak mengecam tindakan pihak polis yang menghalang ceramah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Taman Melawati, Gombak malam tadi.

Majlis tersebut sepatutnya turut melancarkan program Datuk Najib Altantuya (DNA) sebagai respon parti itu terhadap siri fitnah yang dilemparkan terhadap Anwar yang juga Ketua Umum PKR.

Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor dalam satu kenyataan hari ini mengecam keras gangguan pihak polis itu yang didakwa bertindak menyalahi undang-undang kerana mengganggu majlis aman yang diadakan dikawasan persendirian.

"Pihak Polis jelas menunjukkan sikap tidak profesional apabila menyerbu masuk kawasan persendirian ini dan cuba mengheret Datuk Seri Anwar Ibrahim di saat-saat pihak Datuk Seri Anwar Ibrahim telah pun menutup ceramah beliau," kata Ketua Penerangan AMK Selangor, Mohd Saifullah Zulkifli.

Tambahnya, tindakan tersebut juga membuktikan bahawa pihak Umno BN takut kepada kebangkitan rakyat yang menolak fitnah yang dilemparkan.

"AMK Selangor ingin menyeru agar pihak polis tidak perlu rasa takut dengan arahan dan tekanan pihak pemerintah Umno BN.

"Polis harus bertindak secara profesional dan berkhidmat kepada rakyat, bukan BN," katanya lagi.

Dalam kejadian malam tadi, hadirin tidak puashati dengan arahan polis supaya Anwar berhenti berucap, dan keadaan menjadi kecoh.

Kerusi, botol air, bata dan kayu kelihatan dibaling ke arah anggota polis anti-rusuhan.

Akibat kekecohan itu, beberapa hadirin tercedera termasuk wartawan dan pimpinan AMK sendiri.

Tiga anggota AMK turut ditahan polis.



PKR Pahang rujuk Azan ke jawatankuasa disiplin
Khairil Abd Rahim
TEMERLOH, 26 Mac: Mesyuarat tergempar Ketua-Ketua Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Negeri Pahang semalam meluluskan usul memberi sokongan padu dan tanpa berbelah bagi kepada kepimpinan Dato Fauzi Abdul Rahman.

Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Timbalan Pengerusi PKR Negeri Pahang, Ahmad Nizam Hamid, yang berlangsung di Rumah Rehat dekat sini turut meluluskan usul merujuk YB Ahli Parlimen Indera Mahkota Azan Ismail, ke Jawatankuasa Disiplin PKR Pusat.

Menurut Ahmad Nizam, mesyuarat tergempar itu diadakan berikutan kenyataan Azan di muka depan Sinar Harian edisi Pahang semalam (25 Mac) yang memburuk-burukkan kepimpinan Dato Fauzi Abdul Rahman selaku Pengerusi Majlis Pimpinan (MPP) PKR Pahang.

“Kesemua Ketua Cabang tidak bersetuju dengan kenyataan YB Azan Ismail bahawa PKR Pahang menjadi nazak di bawah pimpinan Dato Fauzi, bahkan di bawah kepimpinannya PKR Pahang berjaya melebarkan sayap parti ke perkampungan Melayu tradisi kawasan Felda dan Orang Asal.

“Keanggotaan PKR Negeri Pahang telah bertambah dengan pesatnya, manakala aktiviti-aktivit serta program-program parti dapat berjalan dengan lancar di seluruh Pahang,” katanya.

Tambah Nizam, Dato Fauzi bekas timbalan menteri yang bersikap mesra rakyat dan sentiasa turun padang justeru tokoh seperti itulah yang amat diperlukan rakyat.

Sebelum ini akhbar Sinar Harian melaporkan 300 ahli PKR cabang Indera Mahkota keluar beramai-ramai dari parti itu yang dipimpin pemangku ketuanya Ibrahim Sidek.

Azan yang kini Pengerusi PKR Terengganu dalam reaksinya menyatakan pengunduran beramai-ramai itu seolah-olah ada kaitan dengan kelemahan kepimpinan Fauzi dengan mengibaratkannya seperti ‘harapkan pagar, pagar makan padi’ dan menggambarkan seolah-olah Fauzi mempunyai kepentingan peribadi.

“Azan tidak berhak mencampuri urusan PKR Pahang dengan cara negatif dan atau mempersoalkan imej parti. Beliau bukan lagi menjadi anggota mana-mana ranting atau mana-mana cabang di Pahang kerana beliau telah memindahkan keanggotaannya ke Terengganu.

“Sikap yang ditunjukkan oleh Azan itu adalah amat negatif dan tidak langsung menguntungkan parti,” tambahnya.


Video Seks: Tindakan desperado Umno

Suhaimi Mokhtar
‘Kasihan Anwar! Dia diainaya dan dizalimi’.Inilah kata-kata yang terhembur keluar dari mulut individu-individu yang duduk berbincang sesama mereka , di mana sahaja sempat mereka bertemu dan berkumpul.

Inilah reaksi spontan orang ramai yang baru didedahkan dengan berita panas yang membabitkan Ketua Pembangkang yang juga Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Anwar Ibrahim dengan video seks yang telah ditayangkan kepada para wartawan dan individu tertentu termasuk ahli politik di beberapa buah hotel di sekitar Kuala Lumpur termasuk Hotel Carcosa Sri Negara yang sebelum ini dijadikan hotel tempat penginapan tetamu negara yang melakukan lawatan resmi ke negara ini.

Belum pun selesai kes liwat yang kini sedang dibicarakan di mahkamah, Anwar dihadapkan pula dengan fitnah baru video seks yang mengaitkan pemimpin Pakatan Rakyat itu. Konspirasi fitnah ini didalangkan untuk membunuh karekter Anwar bagi menghalang kemaraan pemimpin yang bercita-cita untuk menawan Putrajaya dan mengambil alih pimpinan negara, melalui gabungan Pakatan Rakyat, selepas pilihanraya ke-13 nanti.

Dengan penetapan tarikh penamaan calon dan pilihanraya DUN Sarawak , masing-masing pada 6 April dan 16 April ini, maka pilihanraya umum ke-13 dijangka diadakan tahun hadapan, sebelum tamat tempuh mandat lima tahun yang sepatutnya berakhir pada 2013. Waktu semakin suntuk, untuk menyelamatkan Umno-BN, Anwar perlu dihalang segera sebelum menjelang pilihanraya ke-13.

Bergantung kepada keputusan pilihanraya DUN Sarawak,Umno-BN akan mempercepatkan tarikh pilihanraya umum, jika BN dapat mengekalkan kuasa di Sarawak, tetapi jika sebaliknya, atau BN tidak dapat mengekalkan majoriti dua-pertiga di DUN Sarawak, BN akan menunggu tamatnya tempoh mandat yang ada.

Konspirasi fitnah video seks ini menunjukkan tindakan desperado Umno-BN terhadap Anwar bagi menggagalkan keupayaan Pakatan Rakyat , gabungan PAS,PKR dan DAP yang dijangka akan membuat kehadiran yang kuat dalam pilihanraya ke-13 ini.

Umno-BN sedang diburui ketakutan dan kebimbangan untuk menghadapi pilihanraya akan datang dan bagi mengekalkan kuasa, Umno-BN akan menggunakan apa sahaja cara , tipu daya sehingga sanggup merencana fitnah , tindakan di luar tatasusila, tidak berakhlak , semata-mata untuk terus memerintah.

Tindakan pembunuhan karekter Anwar mampu membendung kemaraan Pakatan Rakyat dalam pilihanraya akan datang , kerana Pakatan Rakyat tanpa Anwar, pada anggapan Umno-BN tidak mampu membuat kehadirannya dirasakan.

Kes liwat kedua kelihatan tidak berupaya memanjarakan Anwar seperti kes siri pertama pada tahun 1998 yang menyebabkan Anwar merengkok dalam penjara selama enam tahun. Tetapi ternyata konspirasi kes liwat pertama dulu penuh dengan pelakuan salahguna kuasa, penyelewengan apabila berlaku campurtangan kuasa eksekutif terhadap sistem keadilan dan kehakiman.Tidak wujud pembahagian antara kuasa eksekutif dengan kuasa kehakiman sebagaimana sewajarnya.

Kes liwat pertama adalah satu konspirasi di peringkat tertinggi dan begitu juga dengan kes yang sedang dibicarakan. Pihak pendakwa perlu membuktikan kes tanpa sebarang keraguan dan inilah cabaran besar yang sedang dihadapi oleh pihak pendakwa.

Jika kes liwat siri kedua ini gagal untuk mengaitkan Anwar maka video seks yang mengaitkan Anwar dan didalangi oleh tiga orang datuk ,Tan Sri Rahim Thamby Chik, Shazryl Eskay Abdullah dan Shuib Lazim, Bendahari Perkasa , juga akan memakan tuan.

Anwar keluar dari siri konspirasi fitnah ini lebih kuat dengan semangat juang lebih gigih dan kental, mendapat simpati rakyat terbanyak. Umno-BN kini terpaksa melakukan kawalan kerosakan yang dilakukan oleh kuncu-kuncu pemimpin tertinggi mereka. Adalah wajar dan tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa pendalangan video seks ini diketahui dan direstui oleh pimpinan tertinggi Umno-BN.

Siapa yang tidak kenal dengan Rahim Thamby Chik, bekas Ketua Menteri Melaka dan seterusnya ramai yang mengetahui sejarahnya semasa dia memegang tampuk kuasa. Pendalangan ini adalah satu dendam politik yang tidak berkesudahan terhadap Anwar.

Anwar berperanan menyebabkan karier politik Rahim tersungkur, rentetan dari kes Rahim dengan saorang gadis. Ketika itu karier politik Rahim dalam Umno sedang mendaki puncak dan sebagai Ketua Menteri Melaka, dia di antara pimpinan kerajaan negeri yang dikagumi Perdana Menteri (PM) ketika itu, Dr Mahathir Mohammad.

Anwar kini sedang menghadapi mehnah akibat dari penyertaannya dalam Umno sehingga dia menjadi Timbalan Presiden Umno dan Timbalan Perdana Menteri (TPM), sebelum dia dipecat Mahathir kerana cuba mencabar kedudukan Mahathir sehinggalah timbul konspirasi siri kes liwat pertama.

Semasa Anwar membuat keputusan untuk menyertai Umno banyak pihak menasihati Anwar supaya tidak menyertainya, tetapi Anwar tetap dengan pendiriannya setelah merujukkan perkara itu kepada beberapa pihak yang rapat dengannya termasuk dari luar negara.

Walaupun perkara ini sudah menjadi sejarah, tetapi tidak salah untuk merenung sejarah. Anwar telah diingatkan bahawa dengan menyertai Umno, maka mau tidak mau , terpaksalah bergelumang dengan budaya kotor dan jijik dalam Umno. Jika kita tidak terlibat dengan budaya kotor dan jijik itu, paling kurang , terhidu juga bau kotor dan jijik itu. Inilah yang sedang menimpa Anwar sehingga sekarang.

Tindakan konspirasi fitnah datuk T atau Trio Umno ini tidak diambil tindakan segera oleh pihak berkuasa. Anwar telah membuat laporan polis, tetapi kenapa pihak polis mengambil masa yang lama untuk bertindak. Kes ini mudah, tidak berbelit-belit. Pihak yang merancangnya telah pun membuat pengakuan.

Selain siasatan terhadap individu yang memangil diri mereka sebagai datuk T,pihak polis juga sepatutnya mengambil tindakan terhadap siapa pemilik video seks itu dan penayangannya. Saksi-saksi terdiri dari para wartawan dan individu tertentu tentu telah dikenal pasti. Kenapa setakat ini tiada tindakan diambil.

Pemilikan video seks atau lucah adalah satu kesalahan, apalagi jika ia ditayang untuk tontonan ramai. Kalau premis-premis menjual video lucah atau seks diserbu dan diambil tindakan kerana menyalahi undang-undang, kenapa pihak polis tidak bertindak menahan mereka yang terlibat memiliki video berkenaan dan penayangannya kepada umum.

Rakyat sedang melihat gelagat pihak berkuasa. Bagaimana mereka akan menanggani kes ini. Kementerian Dalam Negeri yang begitu ghariah pada permulaan perkara ini didedahkan dan menggesa mereka yang dilibatkan supaya membuat laporan polis, kini membisu setelah Anwar yang dikaitkan dan menafikan penglibatan beliau membuat laporan polis.

Apa akan jadi kepada datuk T yang memiliki dan menayangkan video berkenaan? Adakah pelaksanaan undang-undang negara ini berbeza mengikut individu. Kredibaliti pasukan polis sedang tercabar dan pihak polis dilihat dalam keadaan serba salah.

Ketelusan pihak polis dalam melaksanakan siasatan sangat diharapkan oleh rakyat bagi membawa kes berprofil tinggi ini ke muka pengadilan. Budaya politik kotor dan menjijikkan ini perlu dihentikan. Bersainglah dalam medan pilihanraya melalui proses demokrasi yang sebenar dalam ruang lingkup padang permainan demokrasi yang setara, seimbang dan samarata.

Kes konspirasi fitnah ini mampu melonjakkan kemarahan dan kebangkitan rakyat dan ia dikhuatiri permulaan kepada petanda yang boleh mencetus dan mengancam kesetabilan dan keselamatan negara, apabila rakyat bosan dengan tindak-tanduk ahli politik yang tidak bermoral dan rendah harga diri, akal dan hatibudinya.




Tiada ulasan: