Jumaat, 12 Jun 2015

YANG BAIK ITU...MENASIHATI@MENEGUR KELEMAHAN KITA...AGAR NAMPAK LEBIH BAIK LAGI...INI TANDA ORANG YANG TULUS..PRIHATIN...DAN SAYANG PADA KITA...PILIHLAH ORANG INI MENJADI KEKASIH@SUAMI@ISTERI ATAU SAHABAT KARIB KITA














Tuesday, June 10, 2014

sahabat dan kawan yg sebenar...renungkanlah

TIGA TAHAP PERSAHABATAN :
Persahabatan kerana Allah
Inilah sebaik-baik persahabatan.Persahabatan yang berlandaskan niat kerana Allah s.w.t semata-mata.Betapa mulia dan agungnya persahabatan ini di sisi Allah s.w.t. Akan tetapi,persahabatan kategori ini jugalah semakin pupus,semakin lenyap dari muka bumi ini kerana suburnya sifat materialistik,sifat keakuan dan nafsu-nafsi yang menguasai diri manusia.Sesungguhnya persahabatan yang diikat dan dijalin kerana Allah itu sentiasa di dalam kebaikan dan pahala yang besar.
Ciri-ciri persahabatan kerana Allah itu adalah :
1. Seseorang yang memilih untuk bersahabat,mengasihi dan membiasakan diri dengan temannya kerana dilihat temannya itu sangat taat dan cinta kepada Allah Taala.
2. Seseorang yang memilih untuk bersahabat dan mengasihi temannya kerana temannya itu banyak membantunya dalam selok-belok agama dan sentiasa menasihatinya untuk sentiasa taat setia kepada Allah Taala.
3. Seseorang yang memilih untuk bersahabat dengan temannya,mengasihinya kerana temannya itu membantu urusan keduniaannya yang lantaran itu terurus dan tersusun jugalah urusan akhiratnya.
Persahabatan tabii
Persahabatan yang tidak ada hubungan dengan persahabatan kerana Allah.Ia persahabatan biasa kerana urusan keduniaan.mereka boleh mengasihi satu sama lain kerana mereka saling perlu memerlukan untuk kelancaran urusan duniawi mereka semata-mata.
Ertinya tiada niatkan kerana Allah Taala.Sesuatu amalan yang tidak diniatkan kerana Allah hanya akan menjadi adat sahaja dan tidak berpahala pula.Apa pun,persahabatan ini haraplah dapat ditingkatkan kepada persahabatan tahap pertama tadi.
Persahabatan yang tercela
Inilah persahabtan yang tidak sepatutnya berlaku di kalangan kita.Bukan sahaja tidak berpahala malah berdosa pula.Yakni ia bersahabat dan mengasihi seseorang kwan kerana kawannya itu setia membantunya melakukan kezaliman dan maksiat kepada Allah Taala.Mereka sama-sama bersahabat tetapi sahabat yang mnganjur berbuat kemungkaran serta kefasikan.Sebenarnya dalam keadaan ini mereka turut bersahabat dengan syaitan laknatullah.
Seperkara harus diingat,walaupun mereka nampak intim dan serasi dalam persahabatan yang penuh mungkar dan keji itu,di akhirat nanti mereka akan saling bermusuhan,bercakaran dan salah-menyalahi antara satu sama lain.”Sia-sia aku berkawan dengan engkau.”,”celaka hidup aku kerana bersahabat dengan kamu.”,”Kerana berkawan dengan kamu,aku dihumban ke neraka ini!”.
Allah gambarkan suasana itu dalam firman-Nya :
“….dan sahabat-sahabat(karib di dunia dahulu) pada hari itu(hari akhirat) saling bermusuhan antara satu samalain melainkan orang-orang yang bertaqwa.” (Az-Zukhruf: 67)
Oleh itu,siapakah teman,kawan dan sahabat kita hingga ke saat ini yang termasuk dalam kategori persahabatan kerana Allah,persahabatan tabii ataupun persahabatan yang tercela?Renungkan sebuah hadith nabi s.a.w. yang bermaksud,”Seseorang itu di atas agama kawannya”.
ERTI PERSAHABATAN
Bukan mudah untuk kamu memiliki seorang sahabat yang benar-benar setia dan memahami. Maklumlah, dalam dunia ini terdapat bermacam-macam ragam manusia yang sukar ditafsirkan. Jadi, kalau tersilap pilih sahabat alamatnya meranalah diri kerana sahabat turut memberi pengaruh yang besar dalam kehidupan individu. Ikuti tips berikut, ternyata ia dapat membantu kamu dalam mencari seorang teman sejati!
1. Boleh berkongsi apa saja
Individu dari kategori ini ternyata sanggup mengenepikan krisis yang sedang dialaminya demi seorang sahabat. Tetapi jangan pula kamu mengambil kesempatan atas kebaikan dirinya pula.
Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini?
• Dia tidak kecoh dan mampu menyimpan rahsia walaupun perkara kecil.
• Dia sering bertanyakan khabar tentang diri mu.
• Karier impiannya ialah sebagai seorang ahli psikologi.
2. Memahami
Kamu boleh menerima dan mendengar nasihat serta pandangan yang diberikan dengan hati terbuka. Nasihat yang diberikan juga amat meyakinkan kamu! Individu ini wajar kamu dampingi sebagai sahabat sejati!
Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini
• Dia sedia dihubungi bila-bila masa… 24 jam sehari, 7 hari seminggu!
• Dia seorang teman yang komited. Dalam perhubungan, dia adalah pasangan yang setia.
• Dalam percintaan dia banyak membantu kamu! Dia mampu mengenali sama ada individu yang kamu dampingi itu benar-benar ikhlas dengan kamu atau mungkin ingin memperalatkan diri mu sahaja!
3. Profesional
Sedang kamu mengalami krisis dalam percintaan, si sahabat datang menghampiri mu dan cuba memahami situasi mu. Dia cuba memberi nasihat dengan meletakkan diri mu dalam dirinya. Nasihat dan pandangannya itu ternyata tidak mempunyai unsur berat sebelah dan sekali gus tidak meletakkan kesilapan pada mana-mana pihak! Jelaslah bahawa dia sahabat yang profesional yang wajar kamu dampingi!
Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini;
• Dia bijak mengawal emosi mu setiap kali kamu berada dalam keadaan tegang
• Setiap kali kamu menyatakan pandangan dan cadangan, dia mendengarnya dengan ikhlas dan hormat. Kamu boleh melihat kejujuran itu dari sinar matanya.
• Dia tidak pernah memberi sebarang alasan sekiranya kamu ajak bertemu. Walaupun dia tahu bahawa dirinya akan menjadi tempat curahan masalah pada waktu itu!
4. Jujur
Setiap kali ada yang tidak kena dengan penampilan mu, dia akan menegur mu dengan bijak. Ternyata dia berkeinginan agar kamu kelihatan ‘cantik’ sepanjang masa. Dari teguran dan komen yang diberikan itu ternyata membina. Kamu boleh menerima dengan hati yang terbuka.
Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini:
• Dia adalah individu yang lurus. Walau bagaimanapun, kelurusannya itu tidak menyakitkan hati kamu!
• Dia sedia menjadi tulang belakang buat diri mu…
• Kamu sentiasa merasakan bahawa nasihatnya amat berharga!
Hindari diri darinya!
1. Teman yang menjatuhkan kamu
Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini?
• Gemar mencari kesalahan orang lain.
• Setiap perkara dinilainya dari sudut negatif sahaja.
• Dia tidak memiliki ramai kawan!
2. Teman yang memiliki pengaruh negatif
Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini?
• Kamu sendiri dapat melihat sikap buruknya itu seperti kaki ponteng, menipu dan sebagainya.
• Dia mengajak kamu melakukan sesatu perkara yang kamu sendiri pasti bahawa ia adalah SALAH!
• Dia gemar melakukan sesuatu perkara secara sesuka hati. Kamu sendiri tidak menyenanginya!
3. Teman yang mempergunakan kamu
Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini?
• Dia tidak pernah ingin berkongsi kegembiraan dengan mu.
• Sekiranya dia bersedih, dia harapkan kamu memberikan sepenuh perhatian padanya.
• Bila kamu memerlukan pertolongan dia tidak memberi apa-apa tindakbalas.
4. Teman yang tikam dari belakang
Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini?
• Apa yang kamu miliki, akan turut dimilikinya sama.
• Dia gemar merahsiakan sesuatu perkara dari pengetahuan mu.
• Nasihatnya sering menimbulkan keraguan pada diri mu.
5. Teman yang suka meniru kamu! 
Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini?
• Serba-serbinya sama. Rambut, beg, baju dan lain-lain juga sama dengan mu.
• Setiap kali ingin membeli barangan yang disukainya dia akan menanyakan mengenai cita rasa mu terlebih dahulu.
• Apa jua yang kamu suarakan, turut disuarakan sama olehnya! Kamu bagaikan KEMBAR! Tak syoklah kan. Walau pun mungkin rapat tapi masing-masing mestilah dengan identiti tersendiri.
renungkanlah dalam bersahabat dan berkawan bagi saya lebih baik kawan biasa sahaja org kata buat baik berpada buat jahat jgn sekali.

Tuesday, 31 July 2012

Erti Sebenar Satu Persahabatan

Assalamualaikum...
Semua orang mempunyai sahabat @ teman @ kawan bukan? Mengapa kita semua memerlukan sahabat? Kita memerlukan seseorang untuk kita berkongsi rasa apa yang dipendam dalam hati kita. Tidak semua ibu bapa kita boleh dijadikan tempat meluah rasa. Faktor umur dan juga cara pemikiran juga bergantung dengan siapa kita ingin berkongsi rasa. 
Begitu juga dengan hidy. Ada sesuatu benda yang hidy boleh berkongsi dengan ibu, ada juga yang tidak. Korang pun macam hidy juga. Kebiasaannya kita akan memilih dengan siapa kita ingin bercerita. Ini kerana khuatir jika rahsia peribadi kita dijaja kepada orang lain. Oleh itu, amat penting untuk kita memilih sahabat sebagaimana yang kita ingin pilih.
Ada beberapa tips yang kita perlu ada dalam sebuah persahabatan yang luhur.
1. KEPERCAYAAN
    Kepercayaan merupakan perkara yang paling utama dalam sebuah persahabatan. Bukan hanya penting dalam percintaan sahaja. Kita kena saling mempercayai antara satu sama lain. Dengan adanya kepercayaan ini, insyaallah akan berkekalanlah sebuah persahabatan.
2. KEIKHLASAN
    Kita kena ikhlas apabila bersahabat dengan seseorang. Bukan kerana dia anak orang kaya korang berkawan dengan dia. Itu amat salah. Persahabatan yang tidak dimulakan dengan keihklasan tidak akan berpanjangan. Bersahabatlah dengan dia kerana Allah.
3. KEJUJURAN
    Bersikaplah jujur dalam persahabatan. Jangan sembunyikan apa-apa pun dalam satu persahabatan. Jika korang ada terasa hati dengan sahabat korang, suarakan. Jangan pendamkan kerana takut ia akan memakan diri korang sendiri. Tanpa kita sedari persahabatan itu menjadi semakin renggang.
4. KASIH SAYANG
    Bukan percintaan sahaja yang memerlukan kasih sayang. Persahabatan juga perlu. Tanpa kasih sayang bagaimana kita hendak terbitkan perasaan untuk memahami, saling membantu dan sebagainya. Jika persahabatan itu melibatkan antara lelaki dan perempuan, bataskan perasaan sayang anda. Gariskan kasih sayang itu hanya sebagai sahabat bukan lebih. Memang ada yang mengatakan, mustahil lelaki dan perempuan boleh menjadi sahabat tanpa melibatkan perasaan lebih daripada sahabat. Kita semua sebenarnya boleh ubah persepsi mereka semua. Kita yang pilih jalan hidup kita bukan mereka.
5. KEMAAFAN
    Bersedialah untuk memaafkan sahabat kita andai dia pernah melukakan hati kita. Manusia tidak lari daripada melakukan perasaan. Memaafkan seseorang akan membuatkan hati kita tenang. Apa guna kita marahkan seseorang dan membuatkan hati kita jadi gelisah. Bertolak ansur dan bertoleransilah dalam persahabatan agar kita tidak akan hilang sahabat sejati kita.
6. SETIAKAWAN
    Sikap ini amat perlu dalam persahabatan. Sahabatlah yang akan ada tatkala kita susah dan senang. Sahabat sejati tidak akan meninggalkan sahabatnya dalam kesusahan. Malah akan sentiasa ada di saat kita memerlukan. 
Ada banyak lagi sebenarnya tips2 yang boleh diaplikasikan. Setiap orang ada caranya tersendiri. Sahabat yang sebenar tidak akan melakukan perkara2 yang sahabatnya tidak suka. Kita mungkin boleh hidup tanpa pakwe/makwe..Tapi susah jika kita tidak memiliki sahabat walaupun hanya seorang.
Andai kau ingin bersahabat… terimalah dia seadanya, kerana dia seorang sahabat yang hanya manusia biasa. Jangan diharapkan semuanya sempurna kerana kau juga tidak sempurna. Tiada yang biasa-biasa menjadi satu sempurna tapi bersahabatlah kerana Allah -Cicinta


Xie Xu and Zhang Chi

Inilah sahabat sejati yang sebenar


Inilah sahabat sejati yang sebenar | Atas dasar semangat setia kawan, seorang pelajar sanggup membantu mendukung rakannya yang kurang upaya (OKU) ke sekolah setiap hari sepanjang tiga tahun lalu. Mail Online melaporkan, Xie Xu, 18, menemui Zhang Chi, 19, ketika sama-sama melanjutkan pelajaran di Sekolah Tinggi Daxu, Xuzhou, utara wilayah Jiangsu. Chi mengalami penyakit distrofi otot atau keadaan yang menyebabkan otot seseorang pesakit lemah, sehingga menyebabkannya mengalami kesukaran untuk berjalan dan bergerak.
Simpati atas nasib yang menimpa Chi, Xu yang mempunyai ketinggian 1.73 meter nekad untuk membantu dengan mendukung rakannya itu ke sekolah. Kedua-dua rakan baik itu tinggal berhampiran dengan sekolah dan setiap hati Xu bukan sahaja mendukung Chi ke sekolah, malah turut membantunya menyediakan makanan dan membasuh baju.
“Kisah dua pelajar ini begitu menyentuh perasaan dan memberi inspirasi. Mereka tiada sebarang pertalian darah dan Xu sudah melakukan perkara ini selama tiga tahun,” kata Naib Pengetua Sekolah Tinggi Daxu, Guo Chunxi. Kata Chunxi, kedua-dua mereka merupakan antara pelajar cemerlang di sekolah dan bercita-cita untuk melanjutkan pelajaran ke universiti tempatan. -AP

Kata mutiara bijak tentang persahabatan dan arti sahabat sejati

Kata mutiara bijak tentang persahabatan dan arti sahabat sejati. Makna sahabat memang memiliki arti yang begitu banyak dalam hidup ini. Beberapa orang bahkan berpendapat jika persahabatan merupakan salah satu faktor kunci sukses seseorang dalam hidupnya.

Tentu tak ada seorang pun dari kita yang akan menampiknya jika memang dikatakan demikian karena sahabat sejati pasti akan memberikan dukungan dalam bentuk apa pun demi tercapainya keinginan dan cita-cita dari sahabatnya.

Persahabatan memang bukan hubungan yang bisa didapatkan secara instan dan cepat. Beberapa diantaranya bahkan ada yang menjalin persahabatan hingga puluhan tahun lamanya. Faktor yang membentuk persahabatan diantaranya seperti kesamaan karakter, persepsi, hobi dan lain sebagainya yang terjalin secara intens dengan rentang waktu yang lama sehingga menghasilkan sebuah unsur yang sangat penting dari sebuah persahabatan, yaitu kepercayaan atau "trust" dan rasa hormat atau "respect".

Meskipun persahabatan tak selalu sejalan dan juga terkadang menjengkelkan namun itulah "bumbu-bumbu" yang membuat arti persahabatan menjadi semakin indah karena itu menandakan persahabatan sejati terus tumbuh. Seorang bijak pernah mengatakan bahwa setiap orang mungkin memiliki puluhan bahkan ratusan teman, namun jumlah sahabat sejati yang dimilikinya tak pernah melebihi jumlah jari di kedua tangannya. Benarkah demikian?. Coba Anda hitung berapa jumlah sahabat Anda saat ini. Apakah jumlahnya lebih dari 10 orang?.

Kehilangan sahabat sejati merupakan kehilangan terbesar dari seseorang dalam hidupnya, oleh karenanya guna semakin menguatkan persahabatan maka diperlukan hal-hal yang bersifat membaharui agar persahabatan tak menjadi lekas usang dan hilang ditelan waktu. Salah satunya adalah dengan mengirimkan pesan kata mutiara bijak persahabatan dan arti sahabat sejati ini pada sahabat dekat Anda. Berikut adalah beberapa contoh-contohnya.

Kata mutiara bijak tentang persahabatan dan arti sahabat sejati
Ilustrasi persahabatan
Setiap orang mungkin memiliki puluhan bahkan ratusan teman, namun jumlah sahabat sejati yang dimilikinya tak pernah melebihi jumlah jari di kedua tangannya.

1. Kadang persahabatan sejati terlahir saat seseorang mengatakan kepada yang lain: "Apa..engkau juga?. Aku kira cuma aku yang berpikir demikian.."

2. Jangan engkau berjalan di belakangku karena aku mungkin tidak dapat menuntunmu. Jangan pula engkau berjalan di depanku karena mungkin aku tidak dapat mengikutimu. Tapi berjalanlah disampingku dan menjadi sahabat terbaikku.

3. Sahabat sejati adalah seseorang yang mengetahui segala sesuatu tentang dirimu bahkan yang terburuk sekalipun namun ia masih menyayangimu.

4. Bukan kekurangan cinta dari kekasih yang membuat pernikahan menjadi tidak bahagia, akan tetapi kurangnya makna persahabatan didalamnya.

5. Jika engkau hidup seratus tahun, maka aku ingin menjalani hidup ini sampai seratus kurang satu hari sehingga aku tidak pernah hidup tanpa engkau disisiku.

6. Faktanya adalah, semua orang di dunia ini akan menyakiti kamu. Kamu hanya perlu menemukan satu orang yang membuatmu merasa layak menjalaninya.

7. Tidak sesuatu apa pun didunia ini yang tidak akan ku lakukan bagi mereka yang benar-benar sahabatku. Aku tidak pernah memiliki pikiran untuk mencintai sahabat setengah-setengah. Itu bukanlah sosok diriku.

8. Tidak ada yang melebihi arti seorang sahabat kecuali sahabat yang membawa cokelat ditangannya.

9. Ketika seseorang menyayangi engkau, caranya berbicara tentang engkau akan berbeda. Engkau akan merasa aman dan nyaman saat bersamanya.

10. Hanyalah sahabat yang mengangkat telponmu jam 4 pagi. Sesederhana itu!.

11. Persahabatan bukanlah sesuatu yang engkau pelajari di sekolah. Tapi jika engkau belum mempelajari apa pun tentang persahabatan maka sesungguhnya engkau belum mempelajari apa-apa.

12. Saat kita harus jujur bertanya pada diri sendiri siapa yang paling berharga dalam hidup kita, kita sering menemukan bahwa mereka bukanlah pemberi nasihat, pemberi solusi atau penyembuh luka. Mereka adalah orang-orang yang lebih memilih untuk berbagi penderitaan dengan kita melalui sentuhan tangan lembutnya. Dia adalah sahabat yang dapat menemani dalam diam saat kita putus asa dan kebingungan. Mereka yang bisa bertahan satu jam untuk mendengarkan kesedihan kita, yang bisa mentolerir ketidak tahuan serta memahami realitas ketidakberdayaan kita. Maka dia adalah sahabat sejati.

13. Dunia adalah tempat yang sangat mengerikan dan seram. Terlebih lagi jika tidak memiliki sahabat.

14. Engkau adalah sahabat dan kekasihku, dan aku tidak mengerti sisi mana dari hidup ini yang paling aku nikmati. Aku menghargai kedua-duanya sama halnya seperti aku menghargai kita bisa hidup bersama-sama.

15. Aku adalah orang yang lebih memilih berjalan dalam kegelapan bersama sahabat daripada sendiri didalam cahaya.

16. Apa arti sahabat?. Sahabat adalah satu jiwa yang hidup di dalam dua tubuh.

17. Sahabat adalah orang yang menamparmu saat kau berbuat kesalahan, bukan justru senang atas kesalahan yang engkau lakukan.

18. Seberapa banyak orang membanting pintu, tergantung dari seberapa keras saat engkau menutupnya. Seberapa banyak irisan yang bisa kau bagi dalam sebongkah roti, tergantung seberapa tipis engkau memotongnya. Seberapa banyak kebaikan dalam satu hari, tergantung seberapa bijak engkau menjalaninya. Seberapa banyak cinta dalam hati seorang sahabat, tergantung seberapa banyak yang engkau bisa berikan kepada mereka.

19. Hanyalah sahabat sejati yang mampu melindungi engkau dari musuh-musuh abadi.

20. Setiap sahabat mewakili sebuah dunia di dalam diri kita. Bahkan dunia ini mungkin tidak dilahirkan sampai mereka tiba. Dan ketika kita dan sahabat bertemu, di situlah dunia yang baru telah terlahir.

21. Aku tidak menghancurkan musuh-musuh dalam hidupku. Tapi aku membuatnya menjadi teman dan sahabat.

22. Tumbuh terpisah tidak mengubah fakta bahwa kita tumbuh berdampingan untuk waktu yang lama. Dan saat akar-akar kita menjadi semakin kusut, justru itu menjadi sebuah kebahagiaan untuk ku.

23. Kapasitas dari sebuah persahabatan adalah cara Tuhan dalam memaafkan kesalahan keluarga kita.

24. Hal tersulit dari sebuah kesuksesan adalah menemukan seseorang yang benar-benar bahagia untuk kita.

25. Jika kau memiliki sahabat yang baik, maka tidak perduli seberapa kejam dunia ini kepadamu engkau tetap dapat tersenyum.

26. Persahabatan menandai sebuah kehidupan jauh lebih dalam dibanding cinta. Cinta memiliki resiko untuk menjadi obsesi, tapi persahabatan tidak, kecuali keinginan untuk selalu berbagi.

27. Nilai persahabatan bukanlah karena tangan yang terulur, bukan senyum yang selalu terkembang dan bukan pula karena kesenangan yang diberikannya. Ia adalah sebuah inspirasi yang datang manakala seseorang bersedia untuk memberikan kepercayaannya kepada dirimu dalam sebuah jalinan persahabatan.

28. Landasan bangunan persahabatan adalah saling percaya dan hormat. Engkau bisa memiliki rasa hormat kepada seseorang akan tetapi jika tidak memiliki kepercayaan, maka yakinlah jika persahabatan akan runtuh.

29. Mungkin engkau dapat menjalani hidup dengan membuat teman-teman baru setiap hari, bulan dan tahun yang kau lalui. Tapi tidak ada yang mengganti persahabatan dari masa kanak-kanak yang tumbuh hingga dewasa. Persahabatan ini bahkan lebih kuat dari lingkaran baja.

30. Anugerah terbesar dalam hidup adalah persahabatan dan aku bersyukur mendapatkannya.

31. Tidak ada hadiah dalam hidup yang lebih besar dibandingkan sebuah persahabatan yang tulus.

32. Sahabat terbaik yang engkau miliki adalah mereka yang selalu berharap engkau akan selalu dalam keadaan yang baik.

33. Kunci kesuksesan burung adalah saat ia memiliki sarang, kunci kesuksesaan seekor laba-laba adalah saat ia berhasil membuat jaring dan kunci kesuksesan seseorang adalah manakala ia memiliki sahabat.

34. Satu-satunya cara yang efektif mendapatkan sahabat adalah dengan menjadi sahabat bagi sahabatmu.

35. Tidak ada yang namanya orang asing didunia ini. Yang ada hanyalah orang-orang yang belum engkau kenal.

36. Cinta itu buta, tapi persahabatan justru menutup kedua matanya.

37. Jika engkau memiliki satu orang sahabat, maka terlalu banyak yang bisa kau bagi kepadanya.

38. Saat seorang sahabat tengah kesulitan. Jangan pernah bertanya apa yang engkau bisa lakukan untuknya. Pikirkan sesuatu, lalu lakukan.

39. Cinta memiliki seribu alasan untuk mengkhianatimu, tapi tidak dengan persahabatan.

40. Persahabatan adalah sebuah investasi masa depan. Nilainya akan terus bertambah seiring berjalannya waktu.

Erti Sebuah Persahabatan – Kawan . Teman . Friend . Sahabat .

persahabatan-ukhwah-teman-kawan
1.Kawan tu bukan macam main FUTSAL. Mula-mula kejar… Dah dapat sepak…
Jom Aktifkan MyKad Smart Shopper Anda Untuk dapatkan Mata Ganjaran !!
2. Kawan tu bukan macam main SKATE. Mula-mula gosok…Lepas tu pijak…
3. Kawan tu bukan mcm main RAGBI. Mula-mula tangkap…Dah dapat tendang…
4. Kawan tu bukan mcm PAMPERS. Dah pakai pastu buang…
5. Kawan tu bknnya mcm BARANG KEMAS. Waktu baru beli pakai…Dah sengkek gadai…
6. Kawan tu bukan macam PELANGI. Hari cerah hilang…Hujan gerimis baru muncul…
7. Kawan tu bukan macam KERETA. Rosak sikit jual …Beli baru…
8. Kawan tu bukan macam CHIPSMORE . Kejap ade kejap takde…
9. Kawan tu bukan macam BANK. Bila dah takde duit baru nak cari…
10. Lagi…Kawan tu macam ape ye??? Hmmmm…Haa…Kawan tu macam AWAK LA… Bila saya tulis artikel, awak akan baca dengan teliti sampai habis…
kawan-teman-sahabat-friend
Persahabatan…
Pujangga pernah berkata, persahabatan yang tidak jujur umpama meniti buih di lautan. Hamparan buih nan memutih, hanya indah di luaran namun melewatinya bererti menuju ke jurang kehancuran .Mencari sahabat sejati bukanlah mudah….ramai yang bersama berkongsi suka, namun kurang yang ingin menemani kita meniti duka.
Sahabat sejati nilainya tiada bandingan. Dia ibarat berlian yang terbenam di dasar lumpur. Meskipun berbalut kekotoran, gemerlap sinarnya terserlah jua. Sahabat sejati juga menjunjung erti setiakawan, kejujuran dan bertanggugjawab. Sama bergembira di waktu senang,  membimbing dan membantu sewaktu diri tergelincir dari batasan.
Meskipun mungkin menegur itu mungkin disalahtafsirkan, tetapi atas dasar tanggungjawab sebagai sahabat….diteruskannya juga. Sahabat sejati tidak semestinya perlu berada di sisi kita setiap masa. Mungkin dalam setahun, pertemuan dengannya boleh dihitung dengan jari. Namun, hubungan dalaman yang erat terjalin sebati di dalam jiwa. Biarpun jauh, nilai persahabatan yang sedemikian akan tergenggam erat dalam diari ingatan.
Menurut Imam Ghazali, persahabatan itu harus dilandaskan dengan jiwa yang bersih.Malah, Rasulullah S.A.W pernah bersabda:”Tidak sempurna iman kamu jika kamu tidak mengasihi kawan lebih drp kamu mengasihi diri sendiri”.Begitulah besarnya pengertian persahabatan dalam islam bersandarkan konsep persaudaraan. Justeru itu, marilah kita bersama2 merenung dan mengamalkan hak-hak persaudaraan dan persahabatan seperti yang digariskan di dalam Kitab Bimbingan Mukminin- Imam Ghazali ini.
Secara ringkasnya…
1) Hak dalam harta
dalam sebuah hadith ada disebutkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Perumpamaan dua org saudara adalah seperti dua tangan yang satu membersihkan yang lainnya…… H.R dailami. Hadith ini menyebutkan bahawa dalam persahabatan itu perlu ade saling bantu membantu dalam menunaikan tujuan yang satu.tujuan yang utama itu ialah bahawa kita sebagai sahabat perlu memberikan sahamnya secara bersama2 baik dalam keadaan suka dan duka ,gembira dan sengsara.
2) Hak dalam memberi pertolongan dengan tenaga dan lain-lain
salah satunya adalah hak untuk memenuhi keperluan sahabat. .Apabila seorang kawan berhajatkan bantuan dan kita pula mampu untuk menolongnya, bantulah dia..dengan disertai wajah yang manis,ramah tamah, ikhlas dan air muka yang gembira untuk menunjukkan bahawa…..kita suka apabila sahabat kita itu meminta bantuan drp kita.
Seorang ulama pernah berkata: Perhatikanlah saudara-saudaramu itu dalam 3 persoalan iaitu jikalau ada yg sakit, tinjaulah dan jikalau ada yang dalam kesibukan, berikanlah pertolongan dan jika ada yang dalam kealphaan, maka peringatkanlah ia………Dalam hal ini Allah taala ade berfirman:
“Orang2 mukmin ialah yang saling kasih-mengasihi antara sesama mereka itu” ayatullah ini menunjukkan supaya kita saling sayang menyayangi dan kasih mengasihi dengan sahabat2 kita.
3) Hak dalam lidah dan hati 
Ada dua perkara iaitu berdiam diri dan berkata-kata. Berdiam diri maksudnya, sebagai seorang sahabat yang baik..seharusnya kita tidak boleh bercakap2 tentang keaiban sahabat..bahkan perintah menutup aib org lain juga..perlu dipraktikkan kepada seluruh umat manusia..Tidak menyebarkan keburukan sahabat baik semasa sahabat berada di depan ataupun tidak. Dan jika sahabat itu bercerita kepada kita tentang rahsianya, tidak wajarlah kita menceritakan kepada sahabat2 yang lain pula.
Sabda Rasulullah s.a.w:
“Barangsiapa yang menutup cela saudaranya, maka Allah ta’ala akan menutupi celanya di dunia dan akhirat” Riwayat Ibnu Majah. Dalam riwayat lain ada menyebutkan:
Sabda Rasulullah: “dua org yang duduk bercakap2 itu harus disertai dengan amanat.Tidak halal salah seorang di antara keduanya itu menyiarkan mengenai saudaranya itu akan sesuatu yang tidak disenangi  olehnya
” H.R Hakim”
Sebaliknya pula jika ada perkara baik atau pujian sampaikanlah berita2 gembira pada sahabat itu. Rasulullah pernah bersabda:”Mohonlah perlindungan Allah dari pada tetangga yang jahat, apabila melihat kebaikan org lain ia selalu menutupinya dan apabila ia nampak keburukan, ia selalu menampak-nampakkannya H.R Bukhari.
Dengan berkata-kata pula,ialah saling nasihat menasihati,mengenali dengan lebih mendalam lagi sahabat2 dengan cara berkomunikasi. Sabda Rasulullah s.a.w: “Apabila seseorang dari kamu semua mencintai saudaranya,hendaklah memberitahukan hal itu kepadanya” H.R Abu Dawud,Tirmidzi dan Hakim. maknanya di sini..kita bagitaulah kepada sahabat kita yang kita menyukainya..agar selepas itu..sahabat akan lebih sayang kepada kita.
Selain itu, salah satu cara menunaikan hak sahabat ialah memanggilnya dengan gelaran yang paling disukai oleh sahabat itu. Ini akan lebih menggembirakannya.
Umar r.a pernah berkata: “Ada 3 perkara yang dapat menjernihkan kamu mengenai kecintaanmu kepada saudara2mu..iaitu, engkau mendahului mengucapkan salam sewaktu bertemu dengannya,hendaknya engkau memberikan ruang tempat duduk untuknya di dalam majlis dan hendaklah kau panggil ia dengan nama yang paling disukainya”
4) hak dalam memberi kemaafan
Memaafkan saudara adalah satu perbuatan mulia..baik kesalahan itu dilakukan secara sengaja ataupun tidak.Jika kesalahan sahabat itu bertentangan dengan agama, wajiblah menasihatinya dengan ramah dan lemah lembut. Seorang ulama pernah berkata: “Kemuliaan hati ialah dengan jalan memberi maaf kepada kesalahan2 sahabat2mu”
5 )Hak dalam mendoakan
Mendoakan sahabat baik semasa hayatnya ataupun matinya.Doakanlah kesejahteraan dan kejayaan saudara2 sebagaimana kita mendoakan untuk diri kita sendiri. Sabda Rasulullah s.a.w: “Apabila seorang itu mendoakan untuk saudaranya di kala tidak berhadapan dengannya, maka berkatalah malaikat:Kamu pun menerima sebagaimana doamu itu”
H.R Muslim.
Begitulah secara ringkasnya..(banyak lagi sebenarnya)…
Sahabat2 yang di dalam rahmat Allah,
Begitu besarnya pengetian sahabat menurut islam.Semua umat islam adalah bersaudara.Sudah sewajarnya kita saling sayang menyayangi,hormat menghormati dan bantu membantu..dan dalam erti kata lain, memenuhi hak2 sebagai seorang sahabat . Pilihlah sahabat yang dapat membawa kita kepada kebaikan.Tidak dinafikan pengaruh sahabat besar dalam hidup kita.Sekiranya kita dapat menasihati kawan yang tergelincir sedikit, itu sebaik-baiknya.
sebelum berundur..hayatilah maksud hadith ini..
“Bertemankan si pembuat haruman, walaupun kita tidak meramu wangian, namun harum aromanya tersebar jua, bertemankan si pembuat besi, walaupun tidak menempa besi, percikan baranya terkena jua”
sekian dulu.. sebarang kesilapan..harap diperbetulkan bersama..insyaAllah.
wallahua’lam..

Sahabat & Makna Persahabatan

Pagi ini aku cuma ingin berkongsi cerita mengenai Sahabat & Makna Persahabatan
Sahabat membawa maksud (source :http://hatimulia.wordpress.com/2008/01/08/erti-seorang-sahabat/)

Makna utk sebuah perhabatan (source :http://zoosterpen.blogspot.com/2009/08/erti-persahabatan.html)
Dalam dunia ini kita tidak punya sesiapa,
Kecuali diri sendiri…..
Tetapi…Dalam kita bersendirian,kita beruntung kerana….
Mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.
Sebagaimana kita mengharapakan keiklasan dan kejujuran
Seorang sahabat,begitulah juga dia.
Tetapi kita sering terlupa akan hal itu.
Cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.
Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.
Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya.
Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.
Kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti kerana kita juga ada janji yg tidak ditepati.
Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita.
Waktu itu, terfikirkah kita perasaannya…..?
Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa…..tetapi kita sering terlupa.
Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa memahami
Yang selalu berada disisi pada waktu kita memerlukannya.
Dia mendengar luahan perasaan kita,segala rasa kecewa dan ketakutan.
Harapan dan impian juga kita luahkan.
Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.
Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita hingga
Kadang-kadang kita terlupa sahabat kita juga ada cerita yg ingin dikongsi bersama kita.
Pernah kah kita memberi dia peluang untuk
menceritakan tentang rasa bimbangnya,rasa takutnya?
Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita.
Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?
Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah?
Dapatkah kita yakinkan dia yg kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah….?
Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan?
Sesekali jadilah sahabat yg mendengar dari yg hanya bercerita…..
Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat…
Kerana dia juga seorang manusia,
Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang,sedih dan kecewa.
Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat…..
Sebagai kekuatan
Jadilah kita sahabatnya itu….
Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yg kita sangkakan.
Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yg ingin diluahkan..
Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan…..
Kita tidak tahu….
Tetapi….jika kita cuba jadi sahabat sepertinya, mungkin kita
akan tahu…..
RENUNGILAH…
HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DISEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA
Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan. (Dale Carnagie)
Orang yang menunjukkan kebaikkan kepada anda adalah sahabat yang baik. Dan orang yang menunjukkan kesalahan anda adalah sahabat yang paling baik. (Hukamak)

Sahabat Sejati menurut perspektif Islam (Source :http://nickkamal85.blogspot.com/2009/03/kenalilah-erti-persahabatan.html)
SAHABAT SEJATI
“Sebaik baik sahabat disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim) 
‘Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’
ALLAH SWT mencipta makhluk di atas muka bumi ini berpasang-pasangan. Begitu juga manusia, tidak akan hidup bersendirian. Kita tidak boleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang. Jika ada manusia yang tidak suka berkawan atau melarang orang lain daripada berkawan, dia dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai seorang manusia yang normal.
Inilah antara hikmah, kenapa Allah SWT mencipta manusia daripada berbagai bangsa, warna kulit dan bahasa. Firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat 13, yang bermaksud:
“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang lebih bertakwa. Sesungguhnya Allah maha mengetahui, lagi maha mendalam pengetahuanNya.’
DALAM Islam faktor memilih kawan amat dititikberatkan. Hubungan persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia, kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk personality individu. Ada kawan yang sanggup bersusah-payah dan berkongsi duka bersama kita, dan tidak kurang juga kawan yang nampak muka semasa senang dan hanya sanggup berkongsi kegembiraan sahaja.
Pendek kata sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat kita akan merana dan menerima padahnya. Selari dengan hadith Rasululah saw yang bermaksud: “ Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya” (H.R Abu Daud). Bak kata pepatah Arab, “ Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.”
Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik? Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:
  • Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;
  • Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;
  • Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;
  • Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;
  • Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;
  • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
  • Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;
  • Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menayakan kesusahan kamu;
  • Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;
  • Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;
  • Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;
  • Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.
  • Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat
  • Dia mendorongmu mencapai kejayaan didunia dan akhirat.
Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan. Kerana kawan, kita bahagia tetapi kawan juga boleh menjahanamkan kita.
Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah:
sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.
sahabat hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.
sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu.
sahabat pemboros dan suka hiburan: ia menjadi kawanmu jika engkau suka pesta , suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan.
Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Apa pun berkawanlah kerana Allah untuk mencari redha-NYA.

Makna persahabatan utk diri aku sendiri

Gambar di atas merungkai segala yg tersurat & tersirat dlm hati aku. Hmmm, aku pnh punya sahabat satu tika dulu & aku juga punya sebuah persahabatan yg akrab dahulu. Geng2 aku terdiri dari 5 org gadis & diberi nama TULIS’s GIRL. Memasing juga punya warna tersendiri dlm corak perhabatan aku. Tapi, itu dahulu sewaktu umur aku 13thn – 15thn (F1-F3).
Lebih dari 15thn aku cuba melupakan geng2 aku. Disebabkan mereka juga hati aku keras utk menerima salam persahabatan semula. Disebabkan mereka jugalah hati aku telah punah dlm harapan… Banar kata seorg sahabat aku (F………….) jgn krn dia seorg aku tak mahu berjumpa semua. Mslhnye, yg menimbulkan mslh ada mereka berdua yg kena tempiasnya aku & F……..
Aku yg masih kekal di situ mengharungi segala derita sedangkan dia? (N……..) tergamak mereka2 cerita keburukan aku & sahabat2nya yg lain. Hinggakan org lain menuding kesalahan pada kami semua. Kamu yg tak berjaya! Kamu yg taknak memajukan diri sendiri! Sudahnya, kesalahan di bahu kami kah?
Sudahlah aku tak mahu merobek cerita lama… Kemudian, terbuka hati aku menerima salam persahabatan dari sahabat yg Pan Asian (masa umur aku 19thn – 21thn). Masa di U kamilah sehati & sejiwa… Hinggakan org gelar kami lesbian!!! Tapi kami tak peduli demi pepatah air yg dicincang takkan putus. Namun, hati aku terluka sekali lagi bila dgn terang-terangan dia menuduh aku ingin merampas boyfriend dia.
Apa yg aku tahu bf dia call aku bgtau mslhnya dgn (M………….) Sudahnye, mlm jahanam itu dia menjerit2 mcm org histeria dgn maki hamun pada aku menyatakan bf dia selalu puji aku gadis baik dll menyebabkan dia dengki kah? Hati aku amat terluka dgn kata2 tersebut. Salah aku ke? Sedangkan aku & dia sama2 bawa bf masing2 & makan bersama2…..
Aku telah maafkan dia tapi utk membina kembali tali persahatan dgn tidak mungkin… Cukuplah hati dirobek utk kedua kalinya…
Hmmm, sehingga kini hati aku masih kering & tidak menerima salam huluran persahabatan sprt dulu. Mungkin aku boleh jadi sahabat yg baik tapi tidak utk memberi komitmen sprt sewaktu lama dahulu. Hati yg terluka tidak mungkin sembuh…….

Kamikaze – Teman Sejati

Mencari sinar pelangi
Selami kasih suci
Kidubg mu sering meniti
Di lubuk hati
Tiada kusangka lagi
Engkaulah teman sejati
Semalam amat bererti
Selamanya… ooo
Ku tahu kau derita
Dihimpit keresahan
Azab dan sengsara
Bersama janji kuterima
Pahit maung pedihnya
Rela berkorban
Jasad dan nyawa
Asal kau bahagia
Tersimpan seribu makna
Menjadi rahsia
Semangat ku membara
Membakar dalam jiwa
Pasrah ku berdusta

Kpd sahabat2ku yg di luar sana, maafkanlah di atas kesalahan aku. Aku tahu aku tidak sesempurna mana. Hanya krn hati yg pernah terluka aku menjadi trauma utk menjadi baik kpd kamu. Aku tahu hati kami terluka dek kata2 ku yg pedas… Maafkan aku sbb aku terlalu jahil. Lantaran hati yg punah menyebabkan aku kadangkala tidak dpt membezakan kamu & sahabatku sewaktu tika dahulu…
Maafkan aku… & terima kasih yg masih sudi memahami jiwa aku walau aku begini…

Tiada ulasan: