Khamis, 18 Jun 2015

APA UNTUNGNYA JIKA KITA KERAS KEPALA DAN DEGIL....ORANG DEGIL NI MEMANG ADA SIFAT SOMBONG














Sifat bebal dan keras kepala: penyakit yang paling sulit diobati

Ahad, 3 Jumadil Akhir 1434 H / 14 April 2013 06:40

Sifat bebal dan keras kepala: penyakit yang paling sulit diobati
Ilustrasi - Sifat bebal dan keras kepala: penyakit yang paling sulit diobati
Oleh: Ustadz Fuad Al Hazimi
Diriwayatkan bahwa Imam Asy Syafi’i berkata :
لِكُلِّ داءٍ دَواءٌ يُسْتَطَبُّ بِه — إلا الحماقَةُ أعيَتْ مَن يُداويها
“Setiap penyakit pasti ada obat yang akan menyembuhkannya, kecuali sifat bebal dan keras kepala, ia hanya akan membuat orang yang ingin menyembuhkannya putus asa dan kelelahan”
Ibrahim An Nadzdzam ditanya :
ما حدُّ الحُمق ؟
“Apakah batas sifat bebal itu ?”
Beliau menjawab :
سألتني عمَّا ليس له حدّ
“Engkau menanyakan kepadaku tentang sesuatu yang tidak memiliki batas”
Ibnu Abi Ziyad berkata : “Ayahku memnasehati aku :
يا بُني الزم أهلَ العقلِ وجالِسهُم واجتنب الحمقى فإنّي ما جالستُ أحمقاً فقمتُ إلا وجدت النقصَ في عقلي
“Wahai anakku beriltizamlah engkau kepada para ahlul Ilmi, duduklah bersama-sama dengan mereka, dan jauhilah orang-orang bebal dan keras kepala karena sesungguhnya tidaklah aku duduk-duduk bersama mereka lalu aku bangun meninggalkan mereka kecuali setiap kali itu pula berkurang akalku”
Imam Syu’bah berkata :
عقولُنا قليلةٌ فإذا جلسنا مَع مَن هُوَ أقلُّ عقلاً مِنّا ذهب ذلك القليل
“Akal (ilmu) kita ini sangat sedikit, dan setiap kali kita duduk-duduk bersama orang yang lebih sedikit akalnya disbanding kita, maka ilmu yang sedikit itu pun akan hilang dari kita”
Imam Abi Hatim bin Hayyan berkata :
“Di antara tanda sifat bebal dan keras kepala adalah tergesa-gesa menjawab tanpa melalui tatsabbut”
Imam Ibnu Ishaq berkata :
إذا بلغك أن غنيًا افتقر فصدِّق وإذا بلغك أن فقيرًا استغنى فصدق ، وإذا بلغك أن حيًّا مات فصدق ، وإذا بلغك أن أحمق استفاد عقلاً فلا تُصدِّق
“Jika engkau mendengar kabar bahwa ada seorang kaya yang jatuh miskin, percayalah dengan berita itu. Jika ada berita seorang miskin mendadak menjadi kaya, percayalah. Kalau ada kabar bahwa seorang yang dulunya hidup tiba-tiba mati, percayalah. Tetapi kalau ada yang mengatakan bahwa ada orang bebal yang menggunakan otaknya, JANGAN PERCAYA …!!!”
Allah Azza Wa Jalla Berfirman :
وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا
“Dan hamba-hamba Alla yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandung) keselamatan”. (QS Al Furqan 63)
وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
“…Dan apabila mereka mendengar perkataan yang tidak bermanfaat, mereka berpaling daripadanya dan mereka berkata :
“BAGI KAMI AMAL-AMAL KAMI DAN BAGIMU AMAL-AMALMU, SEMOGA KESELAMATAN ATAS DIRIMU, KAMI TIDAK INGIN BERGAUL DENGAN ORANG-ORANG JAHIL”.
“Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk”.
(QS Al Qashash 55 – 56)
اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ وَمِنْ قَلْبٍ لاَ يَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ وَمِنْ دَعْوَةٍ لاَ يُسْتَجَابُ لَهَا
“Ya Allah aku berlindung kepada-Mu dari Ilmu yang tidak bermanfaat, hati yang tidak pernah tenang, nafsu yang tidak pernah merasa puas dan dari do’a yang tidak pernah dikabulkan”
(HR Bukhari dan Muslim )
(saifalbattar/arrahmah.com)

KERAS KEPALA DAN BERTENGKAR MERUGIKAN KITA

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Orang laki-laki yang paling dibenci oleh Allah ialah orang yang keras kepala lagi suka bertengkar.” (Hadis Riwayat Muslim)

Berdasarkan hadis di atas jelaslah kepada kita bahawa ada dua sifat manusia yang paling dibenci oleh Allah SWT iaitu :

Pertama : Keras kepala

Kedua : Suka bertengkar.

Huraiannya :

Pertama : Keras kepala.

Penyakit keras kepala atau degil adalah sifat iblis laknatullah.

Iblis merasa dirinya lebih mulia daripada Nabi Adam a.s. kerana dia diciptakan daripada api sedangkan Adam diciptakan daripada tanah. Iblis keras kepala tidak mahu tunduk kepada perintah Allah SWT dan dia tetap berdegil dengan pendapatnya sendiri dan tidak mematuhi arahan Allah SWT. Sifat keras kepala ini sebenarnya beriringan dengan sifat sombong, bongkak, takbur dan ego.

Kesemua sifat-sifat mazmumah ini amat dibenci oleh Allah SWT dan sifat-sifat ini adalah sifat penghuni neraka.

Allah SWT berfirman yang bermaksudnya : “(Iblis) menjawab, Kerana Engkau telah menyesatkan aku, pasti aku selalu menghalangi mereka daripada jalanMu yang lurus. Kemudian pasti aku akan mendatangi mereka dari depan, dari belakang, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur”
(Surah al-A’raf ayat 16-17)

Ini menunjukkan bahawa kekufuran iblis bukanlah kerana kejahilan bahkan kekufurannya kerana keras kepala dan sombong.

Sabda Nabi SAW maksudnya: "Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya terdapat sebesar biji sawi dari kesombongan." (Hadis Riwayat Muslim)

Jika kita lihat di dalam masyarakat kita adakah kita bertemu dengan orang yang bersifat keras kepala? Ya, kita akan bertemu dengan ramai manusia yang bersifat keras kepala, degil , ego dan sombong.

Sifat keras kepala ini salah satu sifat mazmumah yang membawa dosa besar selepas kufur. Bahkan dari keras kepala, seseorang itu boleh jadi kufur apabila ego dan kesombongannya itu sudah besar. Dari sifat ini melahirkan lebih banyak mazmumah-mazmumah yang lain. Dari satu mazmumah, beranak-anak mazmumah yang lain. Seolah-olah sifat keras kepala itu bukan buah lagi tetapi ia adalah pokok kejahatan dalam hati manusia, yang akan melahirkan buah-buah kejahatan, yang berduri, kelat dan beracun. Dari sini akan melahirkan sifat pemarah, dendam dan susah terima kebenaran. Dari situ juga melahirkan kezaliman sesama manusia. Sudah berapa banyak sifat yang dilahirkan oleh keras kepala yang bukan sahaja merosakkan dirinya bahkan mengharu-birukan kehidupan, memecahbelahkan rumah tangga, masyarakat, antara etnik dengan etnik, bangsa dengan bangsa dan akhirnya mencetuskan peperangan.

Biasanya orang yang keras kepala adalah terdiri daripada orang-orang kaya, golongan bangsawan, hartawan dan pemimpin masyarakat. Setiap para Rasul yang telah diutuskan kepada kaumnya, majoriti yang menolak dakwah para rasul adalah terdiri daripada mereka yang menjadi penguasa  dan pemimpin masyarakat dan mereka terdiri daripada golongan hartawan dan bangsawan, sedangkan yang menjadi pengikut setia para rasul adalah golongan miskin yang sentiasa ditindas.

Pintu hati orang yang keras kepala telah tertutup untuk menerima kebenaran. Jika diminta untuk beriman kepada Allah SWT mereka enggan beriman, begitu juga jika diminta berhukum dengan hukum-hukum Allah SWT, mereka memberi macam-macam alasan .

Contoh alasannya sekarang zaman moden mereka mengatakan hukum-hukum Allah SWT tidak sesuai dengan masyarakat majmuk, jika hukum rejam dijalankan keatas orang yang berzina maka akan habis batu-batu JKR untuk membuat jalan raya, jika hukum potong tangan dijalankan maka umat Islam akan dipandang hina oleh agama lain disebabkan ramai tangan-tangan umat Islam kodong kerana telah dipotong tangan kerana mencuri. Nauzubillahiminzalik! ini sebenarnya jawapan orang-orang fasik dan munafik dan mereka kufur dengan ayat-ayat Allah SWT, kerana mempermain-mainkan hukum-hukum Allah SWT seolah-olah Dia telah berlaku zalim kepada hamba-hamba-Nya.Hukum-hukum Islam adalah hukum yang paling sesuai di zaman mana sekali pun sehingga kehari kiamat, hanya perlaksanaannya sahaja perlu kepada masa dan peringkat demi peringkat.

Dalam surah Nuh jelas menunjukkan bahawa orang yang keras kepala tetap tidak mahu beriman walaupun Nabi Nuh a.s berdakwah siang dan malam hampir 1000 tahun.

Firman Allah SWT maksudnya : "Dan sesungguhnya aku setiap kali menyeru mereka (untuk beriman) agar Engkau mengampunkan mereka, mereka memasukkan anak jarinya ketelinganya dan menutupkan bajunya (kewajahnya) dan mereka tetap (mengingkari) dan sangat menyombongkan diri." (Surah Nuh ayat 7)

Nabi Nuh a.s telah habis kesabaran lalu berdoa kepada Allah SWT agar Dia menurunkan azab-Nya di atas kaumnya yang keras kepala seraya berseru:"Ya Allah! Janganlah Engkau biarkan seorang pun daripada orang-orang kafir itu hidup dan tinggal di atas bumi ini. Mereka akan berusaha menyesatkan hamba-hamba-Mu, jika Engkau biarkan mereka tinggal dan mereka tidak akan melahirkan dan menurunkan selain anak-anak yang berbuat maksiat dan anak-anak yang kafir seperti mereka." (Surah Nuh ayat 26-27)

Doa Nabi Nuh dikalbulkan oleh Allah SWT dan permohonannya diluluskan dan tidak perlu lagi menghiraukan dan mempersoalkan kaumnya, kerana mereka itu akan menerima hukuman Allah dengan mati tenggelam di dalam banjir besar yang diturunkan oleh Allah SWT.

Kedua : Suka bertengkar.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud ; "Mahukah kamu semua aku beritahu( sifat-sifat) ahli syurga? Para sahabat menjawab. "Ya", baginda bersabda," Setiap orang lemah dilemahkan, andainya dia meminta kepada Allah, nescaya Allah mengkabulkannya. Mahukah aku beritahu (sifat-sifat) ahli neraka? Setiap orang yang suka bertengkar dengan kasar ('utul) , berlagak (jawwaz) dan sangat sombong (mustakbir) (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Orang yang suka bertengkar dan suka menegakkan pendapatnya sendiri (menegakkan benang yang basah) adalah orang yang angkuh dan sombong. Baginya dia sahaja yang betul dan orang lain semuanya salah. Dia sukar untuk berbincang dengan cara baik kerana dia menganggap pendapat orang lain rendah dan pendapatnya sahaja yang baik dan perlu diutamakan. Sifat ini berlaku disebabkan hatinya sakit dan keras disebabkan dosa-dosa yang menutup pintu hati. Bila melakukan maksiat sudah tidak terasa bahawa maksiat itu adalah perbuatan yang mengundang kemurkaan Allah SWT.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Jangan terlalu banyak berbicara selain menyebut Allah. Sebab mereka yang banyak berbicara selain menyebut Allah akan mengeraskan hati. Sesungguhnya manusia yang paling jauh daripada Allah ialah pemilik hati yang keras." (Hadis Riwayat Tirmizi daripada Ibnu Umar)

Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita menjauhkan diri kita daripada sifat keras kepala dan suka bertengkar kerana kedua-dua sifat ini sangat dibenci oleh Allah SWT. Jika Allah SWT membenci sifat-sifat ini maka Dia tidak akan memberi taufik dan hidayah dan rahmat-Nya kepada sesiapa yang memiliki sifat-sifat ini. Wujudnya kedua-dua sifat ini adalah tanda hati seseorang sedang sakit, keras dan mati.-ADMIN-

Sifat Ego

Sifat ego adalah penyakit batin. Ianya adalah abstrak atau maknawiyah, yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Namun tetapi dapat dikesan melalui tanda-tanda lahiriah pada sikap seseorang itu dan tanda-tanda yang terserlah itulah dapat mengenali seseorang itu memiliki sifat ego. Di antara ciri-ciri ego itu adalah seperti berikut :-

1. Menolak Tuhan. Inilah peringkat paling tinggi keegoan manusia.

2. Menolak kebenaran atau Kufur.

3. Meremehkan dosa pahala dan tidak suka memperkatakannya.

4. Tidak mahu menerima dari orang atau pihak lain. Seolah-olah merasa rendah atau tercabar atau terhina andainya kebenaran itu keluar dari mulut orang lain.

5. Ego juga dapat dilihat bilamana seringkali menzalimi orang lain apabila seseorang itu memiliki kuasa. Egonya itu membuatkan dia menjadi amat sukar untuk tunduk kepada peraturan dan perintah ketuanya.

6. Sering sahaja bercekak pinggang sebagai gambaran membesar diri.

7. Payah hendak bertegur sapa kecuali kalau orang lain mendahuluinya. .

8. Isi perbualan atau percakapannya sering saja melebihkan diri biarpun dalam nada tutur kata yang lunak.

9. Selalu berwajah serius dan masam. Ditambah pula dengan sikap yang kurang mesra.

10. Sangat memilih kawan terutamanya di kalangan orang yang setaraf sahaja.

11. Sangat mudah tercabar oleh kebaikan orang lain.

12. Mudah menjadi marah terutamanya kalau orang lain yang membuat silap, lebih-lebih lagi kalau kesilapan itu tertimpa ke atas dirinya.

13. Kalau dia terbukti bersalah sangat sukar untuk meminta maaf. Dan apabila orang lain yang bersalah pula sangat sukar memaafkan.

14. Tidak boleh ditegur atau tidak mahu menerima teguran.

15. Sangat suka dipuji malah sentiasa menunggu-nunggu sahaja akan pujian orang kepadanya.

16. Sangat suka berbahas. Berbahas pula bukan hendak mencari kebenaran
tetapi hendakkan kemenangan walaupun salah..

Fikirlah..dimana ego kita

10 Pintu Syaitan ke dalam Diri Manusia

10 Pintu Syaitan dalam Diri Manusia

Mengikut ulama', syaitan akan menguasai tubuh manusia melalui 10 pintu iaitu:
1- Melalui sifat SOMBONG dan ANGKUH. Dua sifat ini mudah tersemai dan subur dalam diri manusia. Ia berpunca daripada sifat manusia yang ego dan mudah hanyut ketika dilimpahi kemewahan dan kesenangan.
2- Melalui sifat BAKHIL dan KEDEKUT. Setiap harta benda dan kemewahan yang diperoleh adalah kurniaan Allah. Ia seharusnya dibelanjakan ke jalan yang benar dan fisabilillah (di jalan Allah).
3- Melalui sifat TAKABBUR dan BONGKAK. Sifat ini selalunya bertapak dalam diri seseorang manusia yang merasakan bahawa dia sudah memiliki segala-galanya dalam hidupnya. Mereka lupa bahawa kesenangan dan kemewahan serta nikmat yang dikurniakan itu boleh ditarik oleh Allah pada bila-bila masa saja. Allah berfirman yang bermaksud
"Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang yang takbur."
-Surah an-Nahl. ayat 23-


4- Melalui sifat KHIANAT. Khianat yang dimaksudkan bukan sahaja melalui perbuatan merosakkan sesuatu yang menjadi milik orang lain, tetapi juga mengkhianati hidup orang lain dengan tidak mematuhi apa-apa bentuk perjanjian, perkongsian dan sebagainya. Manusia yang melanggari peraturanAllah juga dikira mengkhianati, namun dengan khianat yang sangat besar.
5- Melalui sifat TIDAK SUKA MENERIMA ILMU DAN NASIHAT. Nabi Muhammad S.A.W sentiasa menasihati sahabat-sahabat baginda agar menjauhi sifar ini melalui hadis baginda :
Dari Abu Bakrah ra., Dari Nabi s.a.w , sabdanya yang bermaksud,

"Jadikanlah dirimu orang alim atau orang yang menuntut ilmu atau            orang yang selalu mendengar pelajaran agama, atau pun orang yang         mencintai (tiga golongan yang tersebut); dan janganlah engkau menjadi       (dari) golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan                   binasa." (Al-Bazzar)
6- Melalui sifat HASAD. Perasaan hasad dengki selalunya akan diikuti dengan rasa benci dan dendam yang berpanjangan. Rasulullah S.A.W pernah bersabda bermaksud;
"Hindarilah kamu daripada sifat hasad kerana ia akan memakan amalan                        kamu seperti api yang memakan kayu yang kering"
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
7- Melalui sifat SUKA MEREMEHKAN ORANG LAIN. Sifat ego manusia akan selalunya lahir apabila seseorang individu itu merasakan dirinya sudah sempurna jika dibandingkan dengan orang lain. Orang lain dilihat terlalu kecil dan kerdil jika dibandingkan dengan apa yang dia miliki. Abu Umamah pernah beriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W pernah bersabda bermaksud;
"Tiga kelompok manusia yang tidak boleh dihina kecuali orang munafik ialah                 ORANG TUA, ORANG YANG BERILMU  dan IMAM(PEMIMPIN) YANG ADIL.
(Riwayat Muslim)
8- Melalui sifat UJUB atau BANGGA DIRI. Menurut ImamAhmad, Nabi Muhammad S.A.W bersabda yang bermaksud;
"Jangan kamu bersenang-lenang dalam kemewahan kerana sesungguhnya                   hamba Allah itu bukan orang yang bersenang-senang sahaja."
( Riwayat Abu Naim daripada Muaz bin Jabal)
9- Melalui sifat SUKA BERANGAN-ANGAN. Islam agamayang menentang sifat malas. Orang yang berat tulang untuk berusaha bagi mencapai kecemerlangan dalam hidup akan dipandang hina oleh Allah dan manusia.
10- Melalui sifat BURUK SANGKA. Seseorang yang suka menuduh orang lain melakukan sesuatu kejahatan tanpa diselidiki terlebih dahulu amat dicela oleh Islam. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud;
"Nanti akan ada seseorang yang berkata kepada oarang ramai bahawa mereka             sudah rosak. Sesungguhnya orang yang berkata itulah yang sebenarnya rosak            dirinya."
( Riwayat Muslim)
Jadi InsyaAllah, marilah kita sama-sama merenng diri kita sekiranya kita mempunyai mana-mana sifat-sifat diatas. Dan InsyaAllah, bersama-samalah kita mengatasi dan menukar sifat-sifat mazmumah dalam diri kepada sifat-sifat mahmudah....
Sebar-sebarkan dan selamat beramal :D
Wallahu'alam.
Ego ada di dalam setiap diri kita. Lebih-lebih lagi kaum adam, lelaki. Ego itu bukannya sesuatu yang buruk, sebab setiap yang tuhan jadikan itu ada positif dan ada negatifnya. Jadi memang tak salah jika ada ego didalam diri kita.
Ego adalah maruah bagi seorang lelaki, sebagai benteng daripada menjadi lelaki dayus. Namum wanita juga ada egonya juga kan, betul tak?..hehehe

Dimana Silapnya Ego Lelaki?

Dimana+Silapnya+Ego+Lelaki
Bagi aku baik lelaki atau wanita, semua ada egonya sendiri. Cuma tinggi atau tidak ego seseorang itu bergantung kepada diri masing-masing. Jika kita tidak tahu mengawal keegoan kita, disitulah kesilapan yang telah kita lakukan.
Kenapa harus kita ada perasaan ego, adakah sebab kita kaya, ada harta, ensem dan kacak, kita popular ada ramai peminat, kita ada banyak kelebihan daripada orang lain maka kita perlu berlagak dengan egonya. Jika itulah keegoan kita, maka diri kita akan jadi rosak, dan mabuk di dalam perasaan riak serta perasaan bongkak kita itu
Ada mereka yang ego tidak boleh menerima sebarang kritikan dan teguran. Hati mereka keras tak boleh nak mendengar nasihat, padahal diri sendiri sudah tahu apa yang dikritik itu ada betulnya. Namum kita angkuh dengan keegoan kita, dengan menyatakan "kau siapa nak kritik aku, cerminlah diri tu dulu".
Selalunya mereka yang tinggi egonya sukar untuk mengalah, mereka tiada sifat tolak ansur. Didalam setiap perkara mereka mahu menang saja, mereka tak mahu diri mereka dilihat rendah berbanding orang lain. Jika ada berlakunya perselisihan faham atau pergaduhan, mereka sukar untuk mengalah, kalau mereka nak mengalah pun sebab dah kena penumbuk sebijik dekat muka tu baru dia tau.
Sifat ego juga akan membawa sikap mementingkan diri sendiri. Kita tka fikirkan pasal maslah orang lain, yang kita tahu cuma kita dapat hak kita. Tapi kita kena ingat esok kalai kita dah mati, lepas tu semua orang penting diri sendiri, dengan egonya tak nak pergi urusan mayat kita, ego mereka pula tinggi tak nak maafkan kita....hmmm masyallah..nauzubillah
Jangan kita biarkan sifat ego yang negatif menguasai diri kita. Ada masanya kita harus campak jauh-jauh perasaan ego itu, kita rendahkan keegoan kita untuk kebaikan bersama. Mungkin disaat itu ada yang lebih penting daripada kita sifat ego kita.
Tetapi aku setuju jika ada orang yang gunakan ego sebagai satu ketegasan ke arah kebaikan, lebih-lebih lagi jika berkaitan demi untuk menjaga maruah diri dan agama. Ubah yang negatif jadi positif.

Tanda-tanda Ego



Suatu zaman yang tersangat dahulu, tatkala diperintah untuk sujud pada Adam, syaitan berkata "What? Sujud pada Adam? Sorry le. Patutnya dia yang kena sujud pada aku coz aku lebih senior! Aku lebih mulia dari dia! Aku dari api sedangkan dia hanya dari tanah!!!"

BAPA orang-orang ego ialah syaitan. Timbulnya ego berpunca dari sifat-sifat ke'aku'an, iaitu bila terasa diri lebih 'best' dari orang lain. Mula-mula ego dengan manusia, kemudian ego dengan Tuhan. Itulah perangai syaitan. Syaitan juga mencipta sejarah sebagai makhluk pertama yang berputus asa dari rahmat ALLAH. Begitulah secara ringkas sejarah penyakit ego ini.

Berikut adalah di antara tanda-tanda ego. Marilah kita selidik-selidik diri kita, kot-kot kita tergolong dalam golongan orang ego. Rasulullah S.A.W. pernah bersabda; 


"Tidak akan masuk Syurga seseorang yang di dalam hatinya masih terdapat satu zarah dari sifat sombong." - Hadis Riwayat Muslim.


Antara tanda-tanda ego.

1. Apabila diberi jawatan terasa seronok dan terhibur. Rasa diri memang layak untuk mendapat jawatan.

2. Apabila tidak dilantik, rasa tidak senang. Tidak mahu terima kepimpinan yang telah ditunjuk.

3. Kalau dia seorang pemimpin, arahannya kepada anak buah.

4. Kalau dia merupakan seorang pengikut, payah mahu taat kepada arahan pemimpin.

5. Emosional, mudah tersinggung.

6. Mudah marah, cepat melenting.

7. Suka berkawan dengan orang yang lebih kekurangan dari dirinya dengan niat supaya beliau nampak lebih tertonjol.

8. Payah mahu menerima pandangan orang lain.

9. Dalam sesuatu majlis tidak senang kalau orang lain memberi pandangan.

10.Dalam sesuatu majlis suka memotong cakap orang lain.

11.Suka hanya pandangannya sahaja yang diterima.

12.Tidak senang atas kemajuan yang tercetus di tangan orang lain.

13.Bercakap selalunya dengan suara tinggi. Tak boleh dicabar, pasti akan mencabar.

14.Tidak berdoa selepas menunaikan solat, sekalipun sebentar.

15.Sengaja melewat-lewatkan sembahyang tanpa uzur yang syarie.

Itulah antara tanda-tanda ego. Amacam? Ada tak sifat sombong dan ego pada diri kita? Kalau tak ade syukur le... kalau ada baiklah bertaubat segera... sebelum syaitan mengaku kita nie suku-sakat dia.


Salam Ukhuwah..~

Cara Menaklukan Hati Wanita Cuek Yang Keras Kepala


Kalau kita punya teman wanita yang cantik namun orangnya cuek dan keras kepala rasanya susah deh. Mungkinkah kita bisa mendapatkannya atau menaklukannya? Ya sangat mungkin. Tips berikut akan mengulas cara menaklukan hati wanita cuek yang keras kepala. kita harus sabar dalam menghadapinya, jangan langsung terburu-buru yah. Pelan tapi pasti. Karena sifat orang itu berbeda-beda. Mungkin orang bersikap cuek itu karena masa lalunya atau sikap dalam kehidupan sehari-harinya. Sobat jangan langsung bingung, berikut ini cara menaklukan hati wanita cuek yang keras kepala:
1.Kita tidak boleh berusaha untuk merubahnya.
Karena ini berhubungan dengan karakter seseorang maka kita harus berhati-hati. Karena merubah watak orang sangatlah susah. Yang sangat mungkin yang bisa kita lakukan adalah dengan membuatnya sadar. Pada saat keadaan yang baik, kita coba untuk mengkomunikasikannya secara perlahan. Pasti dia akan menerimanya.
2. Kalau dia bersikap keras ya jangan dikerasin
Kalau wanita itu kan diciptakan dari tulang rusuk nabi Adam yah. maka jangan di kerasin, kalau dikerasin bisa patah. Harus secara pelan-pelan. Saat dia sedang keras kepala sebaiknya kita mengalah dulu, bukan untuk menuruti keinginannya juga yah.
style="line-height: 200%; text-align: justify;"> 3. Kita jangan mecoba untuk mengaturnya.
Wanita yang cuek dan keras kepala memang sangat sulit dan tidak suka untuk diatur.
4. Kita berikan perhatian padanya
Sebenarnya kalau wanita yang cuek dan keras kepala itu merupakan orang yang kurang perhatian. Entah itu kurang perhatian dari keluarga atau teman sebayanya. Kalau kita sering berikan perhatian padanya pasti akan lunak juga hatinya.
5. Menjalin terus komunikasi
Kalau kita sering berkomunikasi dengannya pasti suasana akan lebih enak. Kita juga mungkin bisa pura-pura curhat kemudian kita menyampaikan bahwa sifat cuek dan keras kepalanya kita kurang suka. Kalau sudah inten komunikasi si wanita akan curhat pada kita dan akhirnya kita bisa menaklukan atau melunakan hatinya yah.
Coba aja deh cara menaklukan hati wanita cuek yang keras kepala di atas. Ane jamin pasti ada perubahan ama si wanita.

Perkataan kibir mengikut istilah bahasa Melayu, ertinya ialah sombong atau angkuh. Pengertian dalam bahasa moden ialah ego. Mengikut syariat Islam, erti kibir ialah membesarkan diri kerana merasakan diri mempunyai kelebihan dan keistimewaan sehingga lupa kepada Allah dan menderhakainya. Pengertian mengikut istilah syariat inilah yang akan dihuraikan di sini.
Sifat kibir atau sombong atau angkuh atau ego bermakna membesarkan diri kerana hati merasakan diri mempunyai kelebihan, keistimewaan dan kehebatan. Ia merupakan sifat batin (mazmumah) yang paling keji. Bahkan ia adalah sifat batin yang sangat jahat.
Dosa dan kesalahan pertama yang dilakukan oleh makhluk Allah terhadap Allah ialah sifat sombong. Iblis enggan sujud kepada Nabi Adam a.s. sewaktu Allah memerintahkannya. Dia membesarkan diri lantaran merasakan dirinya lebih utama dan lebih mulia daripada Nabi Adam a.s. Kejadiannya daripada api sedangkan Nabi Adam a.s. daripada tanah. Itu saja penyebab yang dia rasa dirinya lebih hebat dan istimewa.
Peristiwa kesombongan iblis ini Allah ceritakan dalam Al Quran, firman-Nya: “Dan (ingatlah) ketika Kami memerintahkan kepada malaikat: ‘Sujudlah kepada Ada.’ Dia (Iblis) enggan dan membesarkan dirinya. Maka sesungguhnya dia adalah dari golongan musyrik.” (Al Baqarah: 34)
Di sini Allah menceritakan bagaimana keengganan iblis untuk tunduk dan taat dengan arahan Allah. Bahkan ia membesarkan diri kerana merasa dirinya lebih hebat dan mulia daripada Nabi Adam a.s. Maka dia menjadi kafir dan menerima kutukan Allah dunia Akhirat. Allah keluarkan dia dari Syurga yang penuh nikmat dan menukar wajahnya menjadi seburuk-buruk rupa. Di sinilah bermula dendamnya kepada Nabi Adam a.s. dan anak cucu cicitnya yang tidak pernah padam sesaat pun. Jelas, daripada penyakit sombong ini akan lahirlah penyakitpenyakit batin yang lain seperti pemarah, pendendam dan hasad dengki.
Dari sini lahirlah buahnya di dalam tindakan lahir seperti kasar, keras, mengangkat-angkat diri, mengumpat dan menghina orang, menganiaya, penindasan, diskriminasi, penzaliman dan pembunuhan. Sebab itu sombong sangat dimurkai Allah SWT. Kesan daripada sifat sombong ini tercetus kerosakan dalam kehidupan masyarakat seperti hilang kasih sayang, pecah per-paduan, saling berdendam, hina-menghina, kata-mengata dan jatuh-menjatuhkan serta berbunuh-bunuhan. Itulah kemuncaknya. Sebab itu sifat sombong ini mesti dikikisbuangkan.
Sifat sombong ini hanya layak bagi Allah. Ia pakaian Tuhan maka makhluk tidak berhak memakainya. Allah SWT berfirman dalam Hadis Qudsi: “Sombong itu selendang-Ku dan keagungan adalah sarung-Ku. Barangsiapa merampas salah satu darinya, Aku lemparkan dia ke Neraka Jahannam.” (Riwayat Abu Daud)
Di antara ayat Quran yang sangat melarang kita memakai sifat kibir ini ialah: “Sesungguhnya orang-orang yang meyombongkan diri daripada menyembah-Ku, akan masuk ke Neraka Jahannam dalam keadaan hina dina.” (Al Mukmin: 60) “Janganlah kamu berjalan dengan menyombomgkan diri kerana sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus bumi dan ketinggianmu tidak akan melepasi gunung.” (Al Israk: 37) “Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang sombong.” (An Nahl: 23)
Sedangkan sifat-sifat dan nama-nama-Nya yang lain yang sebanyak 99 (Asmaul Husna) itu tidak salah untuk hamba-hamba-Nya memilikinya. Misalnya sifat Rahman, Rahim, Kaya, Kasih Sayang, Pemurah, Pemaaf, Alim dan lain-lain lagi. Ini dibenarkan bahkan diperintahkan supaya kita memilikinya. Oleh kerana sifat sombong ini menjadi punca tercetusnya penyakit-penyakit batin (mazmumah) yang lain sehingga melahirkan kejahatan-kejahatan lahiriah yang banyak di tengah kehidupan masyarakat, maka sombong ini sangat dikeji dan dimurkai Allah. Rasulullah SAW juga ada mengingatkan dalam Hadis baginda tentang bahayanya sifat sombong. “Tidak akan masuk Syurga orang yang di dalam hatinya terdapat sebesar biji sawi dari kesombongan.” (Riwayat Muslim)
Tidak akan masuk Syurga, ertinya ke Nerakalah jawabnya. Dengan membawa sikap sombong, di dunia lagi orang tidak suka dan tidak ada kedamaian jiwa. Di Akhirat terjun ke Neraka. Sebab itu sombong ini mesti dicabut sampai ke akar umbinya hingga tidak ada walaupun sebesar zarah, barulah kita selamat. Walhal mengikut kata Imam Al Ghazali, sifat sombong ini hampir-hampir mustahil dapat dibuang. Oleh itu kita mesti mengenal pasti lebih dahulu tanda-tanda penyakit ini dan sebab atau punca-punca penyakit supaya mudah mengubati atau mengikisnya.
TANDA-TANDA SIFAT SOMBONG
Langkah-langkah untuk mengenal pasti adanya penyakit ini ialah melalui pergaulan sesama manusia. Melalui pergaulan, akan dapat dikesan sifat sombong sama ada sombong yang keterlaluan, sederhana atau ringan.
Apakah tanda-tanda seseorang itu memiliki sifat sombong? Di antaranya:
1. Payah menerima pandangan orang lain sekalipun hatinya merasakan pandangan orang itu lebih baik daripadanya. Apatah lagi kalau pandangan itu datang daripada orang yang lebih rendah daripadanya sama ada rendah umur, pangkat atau lain-lain lagi.
2. Mudah marah atau emosional. Bila berlaku perbincangan dua hala, cepat tersinggung atau cepat naik darah kalau ada orang tersilap atau tersalah.
3. Memilih-milih kawan. Suka berkawan hanya dengan orang yang satu ‘level’ atau sama taraf dengannya. Manakala dengan orang bawahan atau lebih rendah kedudukannya, dia tidak suka bergaul atau bermesra, takut jatuh status atau darjat dirinya. Bahkan dengan orang yang sama level dengannya pun masih dipilih-pilih lagi. Yakni dia suka dengan orang yang mahu mendengar dan mentaati kata-katanya. Mereka inilah saja yang dia boleh bermesra, duduk sama atau semajlis dengannya.
4. Memandang hina pada golongan bawahan.
5. Dalam perbahasan atau perbincangan, selalunya dia suka meninggikan suara atau menguatkan suara lebih daripada yang diperlukan.
6. Dalam pergaulan dia suka kata-katanya didengari, diambil perhatian dan diikuti. Sebaliknya di pihaknya sendiri, susah untuk mendengar cakap atau nasihat orang lain serta tidak prihatin dengan cakap orang. Apatah lagi untuk mengikut cakap orang lain.
7. Dalam pergaulannya, dia saja yang memborong untuk bercakap dan tidak suka memberi peluang kepada orang lain bercakap. Kalau ada orang lain bercakap, dia suka memotong percakapan orang itu.
8. Kalau dia jadi pemimpin, dia memimpin dengan kasar dan keras terhadap pengikut-pengikutnya atau orang bawahannya. Ia membuat arahan tanpa timbang rasa dan tidak ada perikemanusiaan. Kalau dia menjadi pengikut, susah pula untuk taat dan patuh pada pemimpinnya.
9. Susah hendak memberi kemaafan kepada orang yang tersilap dengannya. Bahkan ditengking-tengking, diherdik, dikata-kata atau dihina-hina. Di belakangnya diumpat-umpat.
10. Kalau dia yang bersalah, susah dan berat hendak minta maaf. Rasa jatuh wibawa bila merendah diri meminta maaf. Bahkan dia tidak mengaku bersalah.
11. Dia suka dihormati. Tersinggung kalau tidak dihormati. Tetapi dia sendiri susah atau berat untuk menghormati orang lain.
12. Mudah berdendam dengan orang lain terutamanya bila orang itu tersilap.
13. Suka menzalimi orang sama ada secara kasar atau secara halus.
14. Kurang bermesra dengan orang kecuali terpaksa kerana perlukan orang itu atau kerana takutkan orang itu.
15. Suka memperkatakan keburukan orang seperti mengumpat, memfitnah serta membenci orang.
16. Kurang menghormati pemberian orang atau tidak menghargai pemberian orang lain.
17. Suka mengangkat-angkat diri atau menceritakan kelebihan diri.
18. Suka menghina dan menjatuhkan air muka orang di hadapan orang lain.
19. Kurang menghormati nikmat-nikmat Allah. Kalau ada makanan, berlaku pembaziran atau membuang makanan yang berlebihan. Kalau ada pakaian walaupun masih elok dipakai tetapi suka berganti dengan yang baru. Pakaian yang lama dibuang. Kalau ada duit lebih, suka beli barang yang tidak diperlukan. Semua itu lebih digemari daripada memberi nikmat yang berlebihan itu kepada orang lain.
20. Kalau berdiri, lebih suka bercekak pinggang (kerana membesarkan diri). Kalau bercakap, menepuk-nepuk meja dan suka mencemik. Kalau berjalan suka bergaya, menghentak-hentak kaki atau berjalan membusung dada.
21. Kurang memberi simpati atau kurang menolong orang lain melainkan ada tujuan-tujuan dunia atau kerana takut dengan orang itu.
22. Kurang minat menerima tetamu atau tidak suka jadi tetamu orang.
23. Tidak suka menyebut kelebihan-kelebihan orang lain kerana takut mencabar dirinya.
24. Kesalahan-kesalahan orang lain dibesar-besarkan sedangkan kesalahan sendiri didiamkan, disorokkan, buat-buat tidak tahu atau cuba mempertahankan diri supaya orang menganggap dia tidak bersalah.
25. Sangat tidak senang dengan kejayaan atau kebolehan orang lain.
26. Dia sangat tersinggung kalau ada orang memuji-muji atau menyebut kelebihan-kelebihan orang lain di hadapannya. Tetapi kalau dia dipuji, terserlah pada air mukanya rasa bangga dan senang hati.
Senarai tanda-tanda, riak-riak atau sikap-sikap di atas sudah cukup jelas untuk kita dapat mengenali sifat sombong ini. Bila sudah dikenal pasti ertinya memudahkan kita mengatasi atau mencabut sifat keji ini.
SEBAB-SEBAB SOMBONG
Sebelum mencabut sifat sombong yang keji ini perlu kita tahu kenapa sifat ini boleh berlaku. Ini juga merupakan faktor pem-bantu untuk memudahkan kita mengikis sifat ini. Macamlah jerawat yang ada di pipi. Kalau kita kenal tanda jerawat, kemudian tahu kenapa boleh timbul jerawat, barulah mudah untuk kita mengubat jerawat itu.
Faktor-faktor penyebab yang menjadikan seseorang itu memiliki sifat-sifat sombong, di antaranya ialah:
1. Memiliki kuasa, sama ada dia memiliki kuasa besar atau kecil. Kuasa besar itu seperti jadi raja, presiden, perdana menteri, gabenor dan lain-lain lagi. Kuasa kecil seperti jadi pegawai, D.O., penghulu, guru besar, guru-guru dan lain-lain lagi. Kuasa yang ada itu mendorongnya menjadi sombong.
2. Mempunyai ilmu pengetahuan sama ada pengetahuan tentang dunia atau pengetahuan tentang Akhirat. Sama ada pengetahuan di banyak bidang atau di satu bidang. Ini jadi pendorong seseorang itu menjadi sombong kerana dia rasa lebih pandai daripada orang lain.
3. Mempunyai harta kekayaan. Harta juga mendorong seseorang itu menjadi sombong.
4. Mempunyai kegagahan iaitu orang yang mempunyai kekuatan fizikal atau mempunyai kepandaian dalam mempertahankan diri seperti tinju, gusti, tae kwan do, silat dan lain-lain lagi. Ini juga mendorongnya menjadi sombong.
5. Keturunan. Ada orang jadi sombong kerana berketurunan bangsawan, berketurunan ulama dan lain-lain lagi, lantas merasa diri mulia serta memandang orang lain hina berbanding dengan dirinya.
6. Sebab-sebab yang lain seperti berwajah tampan dan cantik, disayangi oleh orang besar, disayangi suami, disayangi oleh ibu ayah dan lain-lain lagi. Ini juga pendorong menjadi sombong.
7. Bukan sebab-sebab yang di atas tadi, tapi mungkin dia orang miskin atau orang jahil atau orang hodoh atau orang cacat atau orang lemah sedangkan dia tetap sombong. Ini dikatakan bodoh sombong. Orang ini walaupun tidak ada sebab khusus untuk dia berlaku sombong tetapi oleh kerana benih sifat sombong yang semula jadi ada dalam diri itu tidak terdidik dan tidak cuba untuk dikikisbuangkan atau tidak dicabut, bahkan disuburkan, maka tetaplah dia dengan sikap sombongnya.
Golongan yang sombong di taraf ini bilamana tidak sedar atau tidak kenal dirinya yang sebenar, inilah yang jadi pendorong dia bersifat sombong. Kalau begitu ada golongan manusia yang sombongnya bersebab dan ada pula golongan manusia yang sombongnya tidak bersebab. Tetapi kebanyakan manusia itu sombongnya bersebab, seperti yang disebutkan di atas tadi. Bersebab atau tidak, sifat sombong tetap mesti dicabut dan dibuang. Jika tidak, ia akan memberi kesan yang buruk di tengah kehidupan masyarakat.
KESAN SIFAT SOMBONG
Di antara kesan sifat sombong ialah:
1. Orang benci kepadanya. Fitrah semula jadi manusia tidak suka kepada orang yang bersifat sombong ini. Hati yang benci-membenci tentulah tidak ada kasih sayang, akhirnya tidak wujud perpaduan. Ini bererti umat Islam tidak ada kekuatan. Risikonya, Islam menjadi lemah, lumpuh dan runtuh kerana tidak ada pautan hati antara satu sama lain. Ini sangat merugikan umat Islam dan Islam sendiri. Maknanya, apabila sifat sombong dimiliki bersama, semuanya bersalah dan berdosa sehingga menyebabkan tamadun roh dan tamadun material tidak dapat dibangunkan.
2. Mudah marah, di mana kebiasaannya kemarahan akan berakhir dengan perbalahan dan pergaduhan.
3. Bilamana wujud sifat sombong, lahirlah penyakit yang berikutnya iaitu mudah berdendam, hasad dengki dengan manusia, mudah hendak bertindak balas di atas kesilapan orang lain. Kadang-kadang belum tentu silapnya, dia telah gopoh-gapah bertindak. Mudah pula sakit hati terhadap kejayaan dan kebolehan orang lain sehingga berusaha se-daya upaya untuk merosakkan atau menjatuhkan orang itu. Akhirnya tentulah timbul permusuhan sesama manusia. Lebih besar dari itu, akan berakhir dengan peperangan dan pembunuhan bilamana berlaku tindak balas daripada orang lain atau golongan lain pula.
Kesombongan sangat membahayakan masyarakat manusia dan dunia seluruhnya. Lantaran ini Allah sangat murka dan Allah tempatkan mereka ini di Neraka bersama Firaun, Namrud, Hamman dan lain-lain orang yang zalim dan angkuh itu.
Memandangkan betapa merbahayanya penyakit ini maka usaha-usaha lahir mesti dibuat untuk membendungnya. Beberapa panduan dan kaedah diberi untuk mengikisbuang dan mengubatinya secepat mungkin secara serius supaya kita tidak terus mengidap penyakit yang mengerikan ini.
Di antara cara-caranya ialah:
1. Ada ilmu tentang sifat-sifat mazmumah.
Adanya ilmu ibarat ada cahaya yang mampu menyuluh sifat-sifat mazmumah di dalam diri itu termasuk sifat kibir atau sombong. Perlunya ilmu kerana ia merupakan sifat batiniah yang sesetengah orang payah mengesannya tetapi mudah pula dikesan oleh orang lain.
2. Bawa berfikir selalu tentang kejadian manusia.
Sedarkan hati kita bahawa soal kejadian manusia itu adalah sama. Yakni daripada tanah dan mati kembali ke tanah semula. Walau bagaimana hebat sekalipun seseorang itu, kejadiannya sama dengan orang lain. Kejadian yang pertama asalnya daripada tanah. Walaupun berdarjat, berpangkat, berkuasa, berharta, berilmu, sama ada yang alim atau tidak, yang kaya atau miskin, yang cantik atau buruk, namun mereka semuanya sama. Samasama berasal daripada tanah.
Lihatlah raja-raja besar seperti Firaun. Walau bagaimana hebatnya dia sehingga mengaku dirinya tuhan, di manakah dia sekarang? Bukankah dia tidak dapat mempertahankan kehebatannya, akhirnya mati dan kembali ke tanah! Jadi untuk apa dibangga-banggakan dengan kehebatan dan keistimewaan masing-masing. Sedangkan semuanya setaraf, yakni berasal daripada tanah dan akhirnya kembali ke tanah jua. Tidak mampu untuk memanjangkan umur sendiri.
3. Fikirkan dan sedarkan hati kita bahawa kejadian manusia yang kedua adalah daripada air mani yang hina.
Kalau diperlihatkan kepada manusia, amat jijik dan benci sekali untuk melihatnya. Ertinya, kejadian manusia itu tidak ada beza di antara satu sama lain, sama ada orang kaya, orang berilmu, pembesar atau lain-lain lagi, semuanya berasal daripada air mani yang hina. Kalaulah orang kaya berasal daripada intan, pembesar daripada emas, orang berilmu daripada berlian dan orang biasa berasal daripada air mani, boleh jugalah berbanggabangga. Ini tidak, semuanya berasal daripada benda yang sama iaitu air mani yang hina. Dari segi kejadian, tidak ada perbezaan apa-apa pun. Jadi untuk apa kita berbangga-bangga dengan keistimewaan diri pada orang lain?
4. Melihat respon orang lain terhadap kita.
Dalam pergaulan hidup, dapat dikesan respon orang lain kepada kita. Kalau kita sombong, semua orang akan benci. Anak isteri tidak suka, jiran-jiran meluat, kenalan renggang dan pengikut tidak suka. Apa pendapat kita? Adakah untung kita mempertahankan sikap begitu? Apalah indahnya! Bukankah kita dapat rasakan betapa buruk padahnya akibat mempertahankan penyakit keji dan jahat ini. Lebih-lebih lagi kerja kita tidak semua kita mampu uruskan sendiri. Lagi tinggi pangkat dan darjat, lagi banyak urusan kerja yang perlu dibereskan, dibantu oleh tenaga-tenaga orang lain sama ada secara langsung mahupun tidak langsung.
Oleh itu pertolongan, bantuan dan titik peluh orang lain tidak boleh kita lupakan. Kalau tidak ada mereka ertinya kita tidak jadi hebat dan kaya. Kalau begitu untuk apa kita rasa lebih istimewa?
Bilamana orang sudah benci, di waktu-waktu tertentu seperti waktu sakit atau waktu kematian atau kecemasan, masyarakat akan pulaukan. Atau lambat-lambatkan bantuan atau tidak beri bantuan supaya kita terasa susah lebih dahulu. Ini semua hasil dari mereka sakit hati dengan sifat sombong kita itu.
5. Ambil iktibar dari pengalaman hidup.
Apabila ada kelebihan, keistimewaan dan kehebatan, bolehkah bersifat sombong? Cuba fikirkan kejadian-kejadian yang berlaku dalam pengalaman hidup seharian. Apakah kita berkuasa mengelakkan diri daripada sakit? Apakah kita mampu melawan kuasa tentera Allah yang dihantar melalui bencana alam dan lain-lain lagi? Apakah anda mampu melawan kematian dengan kesombongan dan kekibiran itu? Tentu tidak! Kalau begitu kenapa kita merasakan lebih istimewa daripada orang lain? Walhal tidak ada keistimewaan apa-apa pun yang menjadi milik kita. Semua itu Allah pinjamkan sekejap. Jadi tidak ada apa-apa pun kehebatan kita jika dibandingkan dengan orang lain. Kadang-kadang Allah beri kita kelebihan ilmu, kekayaan, pangkat dan lain-lain, tapi dalam masa yang sama kitalah yang paling banyak mengidap sakit. Misalnya sakit jantung, kencing manis, darah tinggi dan lain-lain sehingga kelebihan dan keistimewaan-keistimewaan itu semuanya tidak ada erti apaapa lagi. Akhirnya, nikmat yang dikumpul-kumpulkan sekian lama, tidak dapat dinikmati sendiri tetapi dinikmati oleh orang lain. Oleh itu untuk apa dibangga-banggakan dengan kehebatan yang ada itu?
6. Ingat azab Allah untuk orang yang sombong.
Cubalah renungkan. Ingatkanlah di hati bahawa sombong ini sangat dimurkai oleh Allah. Kita dianggap sudah merampas pakaian-Nya. Akibatnya, kita akan dicampakkan ke Neraka yang panas apinya 70 kali ganda kekuatan api dunia dan dalamnya 70 ribu tahun perjalanan baru sampai ke dasarnya.
Ingatkan Neraka yang keseluruhannya api. Di atasnya api, di bawahnya api, di kiri api, di kanan api, di depan api, di belakang api yang memakan dan menghanguskan daging-daging dan tulang-belulang. Kemudian diganti lagi dengan tubuh yang baru dan diseksa lagi. Begitulah berulang-ulang berlaku sepanjang masa. Walhal di waktu itu kita dibelenggu kaki dan tangan serta dicemeti berterusan oleh malaikat Zabaniah. Bau Neraka yang busuk itu tidak dapat digambarkan. Kalaulah ditakdirkan bau itu tercium oleh penduduk dunia, akan matilah semua lantaran busuknya.
Perkara-perkara di atas tadi perlu difikir-fikirkan, direnung-renungkan dan diulang-ulang memikirkannya. Diingat selalu dalam hati hingga tidak dapat dilupakan lagi. Kesannya nanti akan timbul rasa malu dan takut untuk kita bersikap ego dengan Tuhan dan dengan manusia. Dengan cara-cara atau kaedah ini moga-moga membantu kita mudah untuk bermujahadah menumpaskan sombong ini. Harapan kita moga-moga Allah sentiasa memimpin kita agar menjadi hamba-hamba-Nya yang merendah diri.

5 Bahaya terhasil daripada sifat takabbur atau ego

https://i2.wp.com/images.lakii.com/images/Oct10/summer2010_19FgudAs.jpg
Kesombongan atau takabbur merupakan suatu perasaan yang apabila ia timbul dan tidak dikendalikan dengan baik dan penuh keinsafan, akan menjadikan pemiliknya amat kerugian.
1. Sikap ini mampu menjadi penghalang bagi seseorang untuk ditempatkan di dalam syurga, disebabkan sifat ini menjadi pemisah antara seseorang dengan akhlak dan budi pekerti kaum mukmin keseluruhannya. Sebagaimana yang telah dinyatakan sebelum ini, takabbur atau sombong adalah rasa tinggi diri berbanding dengan orang lain. Seseorang yang memiliki sifat ini sudah pasti tidak mempunyai perasaan menyayangi saudara mukminnya yang lain sebagaimana dia menyayangi dirinya sendiri.
2. Orang yang sombong juga tidak akan dapat meninggalkan perasaan dendam, memberi nasihat kepada saudara muslim yang lain secara jujur atau ikhlas dan tidak dapat melaksanakan budi pekerti yang baik.
3. Sifat sombong atau takabbur juga sebenarnya menyebabkan seseorang itu awal-awal lagi akan disisihkan oleh Allah swt di dunia sebagaimana firman-Nya yang bermaksud;
“Nanti Aku palingkan daripada ayat-ayatKu orang-orang yang sombong di muka bumi tanpa kebenaran.” (Al-A’raf: 146)
4. Selain itu natijah kesombongan juga, menyebabkan pintu hati pengamalnya tertutup dari menerima hidayah dan kebaikan dari Allah sebagaimana firman Allah yang bermaksud;
“Demikianlah Allah menutup tiap-tiap hati orang yang sombong lagi ganas (memaksa rakyat).” (Surah Al-Mukmin : 35)
5. Apa yang lebih malang, pemilik sifat takabbur yang menafikan hak-hak Allah akan ditempatkan ke dalam neraka seiring dengan firman Allah yang bermaksud:
“Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan dirinya dari menyembahKu, mereka itu akan masuk neraka Jahannam dengan menderita kehinaan.” (Surah Al-Mu’min: 60)
Dan ini diperkukuhkan lagi oleh dua buah hadis yang berbunyi yang bermaksud;
“Tidak akan masuk ke dalam syurga orang yang di dalam hatinya terdapat seberat biji sawi dari sifat kesombongan.”
Manakala Hadith kedua bermaksud;
“Tidak akan masuk syurga seseorang yang bakhil dan berbuat sewenang-wenang (karena kesombongannya).”
ٌRujukan :
http://referensiagama.blogspot.com/2011/02/takabur.html

Tips Untuk Mengurangi Sifat Egois

Tips untuk mengurangi sifat egois – Kita sering mencela orang lain dengan perkataan “ kamu itu egois”, “dasar manusia egois” dsb
Tips untuk mengurangi sifat egois – Kita sering mencela orang lain dengan perkataan “ kamu itu egois”, “dasar manusia egois” dsb. Tahukah kalian apa itu sebenarnya sifat egois?. Egois berasal dari kata “ego” yang sebenarnya bukanlah sesuatu yang negative. Ego dapat memiliki makna sebagai “aku”; sebuah pribadi, diri sendiri, sebuah konsep individu tentang dirinya sendiri. Tidak ada yang negative dari kata ini. ego justru merupakan suatu langkah kebaikan dimana seorang individu sadar akan dirinya sendiri. Namun, ketika kata “ego” diberi akhiran –is dan menjadi “egois”, artinya menjadi individu yang mementingkan diri sendiri.

Penelitian menunjukkan bahwa seorang yang pandai dan berkuasa cenderung memiliki sifat egois, karena memang jalan pikiran idalah yang dirasa benar. Ini kaitanya dengan pola pikir. Sebenarnya, sikap egois itu tidak selalu menjurus kea rah yang negative, namun disaat sifat egois atau sifat ke “aku”an ini sangat besar, timbullah masalah-masalah.

Pribadi egois adalah pribadi yang melihat segala sesuatu dari kacamatanya. Ia tidak bisa memahami pikiran orang, perasaan orang dan selalu menuntut orang untuk mengikuti pendapatnya. Pribadi egois juga pribadi yang mementingkan dirinya sendiri, dia tidak bisa mempertimbangkan kebutuan orang, senantiasa mengedepankan kebutuhanya diatas kebutuhan orang lain.

Jadi pribadi yang egois adalah pribadi yang susah sekali untuk tulus, sebab ujung-ujungnya untuk kepentinganya sendiri. Sebaiknya kita harus mengurangi sifat egois yang ada dalam diri kita.

Bagaimana cara untuk mengurangi sifat egois?. Nah, berikut ini belajar kreatif bagikan tips untuk mengurangi sifat egois buat sobat semua.
  1. Selalu berpikiran baik kepada orang lain, jangan biarkan pikiran negative masuk ke pikiranmu.
  2. Jangan suka membanding-bandingkan diri kamu dengan orang lain.
  3. Kembangkan sikap empati kamu terhadap orang lain.
  4. Kembangkan sikap untuk menghargai dan melakukan kepentingan orang lain.
  5. Cobalah untuk lebih ramah terhadap semua orang. Senyum ya!
Nah, begitulah sedikit tips untuk menghilangkan sifat egois buat sobat kreatif. Mudah-mudahan kita menjadi pribadi yang ramah dan bijaksana.

Membuang Sifat Buruk Dalam Diri



Seperti yang pernah saya terangkan dahulu manusia ini dilahirkan bersih, tetapi kemudiannya dia sendiri yang mengotori dirinya dengan pelbagai dosa dan noda.
Kita dilahirkan umpama cermin yang bersih di dunia ini dan di dalam dunia yang tak sempurna ini kita tak dapat lari dari mengutip habuk-habuk yang bertaburan. Dalam ertikata lain kita tak dapat lari dari melakukan dosa dan noda. Kita tak dapat lari dari dugaan Allah Taala. Setiap manusia pasti akan diduga.
Keadaannya mungkin tak sama di syurga kerana saya percaya di situ langsung tiada habuk dan kekotoran maka di situ cermin kita akan sentiasa bersih dan berkilat. Tiada lagi dosa dan noda itu pasti. Saya yakin taklah ia dinamakan syurga kalau ia kotor, berhabuk dan berdebu. Ye tak?
Dalam hal ini apa yang penting ialah; kalau kita datang dalam keadaan bersih semasa bayi, maka sebaiknya kita pastikan bila kita balik nanti (mati) kita dalam keadaan yang bersih juga malah kalau boleh lebih baik dari itu.
Saya pernah menerangkan perihal sifat yang dicipta Allah ini. Ia adalah satu kejadian dan ia sebenarnya dicipta Allah Taala. Nafsu, Mati, Sakit dan sebagainya semuanya adalah dalam rangkuman kejadian ciptaan Allah Taala. Apa akan jadi kalau Allah tidak mencipta kejadian BOSAN, MARAH, TENSION, STRESS dan sebagainya? Pastinya tidak ada manusia di mukabumi ini yang akan merasa semua ini. Tak ada yang akan merasa bosan, tension dan sebagainya. Faham tak?
Apapun mari kita buat satu kajian mengenai sifat dan sikap yang dikurniakan Allah kepada setiap manusia ini.
SIFAT MAZMUMAH / SIFAT BURUK
SIFAT MAHMUDAH / SIFAT BAIK
Riak / Sombong / Takbur / Angkuh
Rendah hati / Rendah diri
Tamak / Kedekut
Pemurah
Pemarah
Tenang / Sabar
Iri Hati / Dengki
Redha
Malas
Rajin
Takut
Berani
Tiada Keyakinan Diri
Yakin
Pendendam
Pemaaf
Tidak bertanggungjawab
Pentingkan Diri
Bertanggungjawab
Bertoleransi
Berkira
Ikhlas
Menunjuk-nunjuk
Ikut akal
Bersepah
Tersusun
Ikut perasaan
Berdisiplin
Ganas
Lembut
Pembenci
Kasih sayang
Pengotor
Pembersih
Bersangka Buruk
Bersangka Baik
Penipu / Menabur Fitnah
Berkata Benar
Menekan
Membantu
Menyusahkan
Menyenangkan
Hipokrit
Benar
Pecah Amanah
Amanah dan bertanggung jawab
Cantik di luar buruk di dalam
Cantik di luar, cantik di dalam
Mengutamakan isteri lebih dari ibubapa
Mengutamakan ibubapa lebih dari pasangan
Ikut hukum manusia
Ikut hukum Allah
Ikut suka hati
Ikut sunnah Nabi
Taksub pada makhluk
Ketauhidan pada Allah
Mahu didengari, difahami, dihormati tetapi tak mahu mendengar. Memahami dan menghormati.
Bersikap terbuka, memahami dan menghormati.
Sedia mendengar.
Mengejar dunia, materialistik
Mengejar keredhaan Allah
Mencuri, Rasuah, Riba
Tidak mengambil yang bukan hak
Mencari Persengketaan
Mencari Perdamaian
Membazir
Penjimat
Maksiat
Ibadah
Berhubungan dengan orang-orang yang memiliki sifat-sifat mazmumah ini umpama perhubungan kalah menang atau win-lose dari semua segi baik emosi, kewangan, fizikal dan mental tanpa mereka sedari. Mereka ini selalu sahaja hendak menang, mengambil, meminta dan menyusahkan namun hendak memberi jauh sekali. Mereka yang ada sifat-sifat mazmumah ini sebenarnya merupakan energy suckers atau “penyedut tenaga”. Mereka secara tak langsung akan menarik tenaga dan selalunya akan menyebabkan mereka yang punya sikap mahmudah ini menjadi tertekan dengan sikap mereka-mereka yang negatif ini.
Kata orang tua-tua kalau tak boleh menyenangkan jangan menyusahkan. Orang yang punya sifat yang baik adalah orang yang akan sentiasa mencari jalan untuk menyenangkan orang lain. Anak yang baik akan menyenangkan ibubapanya, kawan yang baik akan menyenangkan kawannya yang lain, isteri yang baik akan menyenangkan suaminya dan bagitu jugalah sebaliknya. Kebaikan akan membawa “tenaga” atau aura yang baik dan seterusnya mengukuhkan perhubungan silaturrahim dengan kasih sayang.
Prinsip ini lebih diutamakan bila kita berhadapan dengan orang “sakit” baik sakit akalnya, fizikalnya mahupun rohaninya. Orang yang sakit ini umpama kereta yang rosak atau kereta yang kemalangan. Maka ia haruslah dihantar ke bengkel untuk diperbaiki. Kalau sakit fizikal kita ke hospital dan di hospital para doktor dan jururawat selalunya akan menjaga pesakit sebaik mungkin. Kalau sakit mental maka kita bertemu dengan kaunselor dan pakar sakit mental dan kalau sakit rohani hendaklah kita dekatkan diri dengan Tuhan. Bagaimanakah agaknya perasaan orang yang sakit ke hospital tetapi dilayan dengan buruk?
Begitupun ada di antara mereka yang menjalankan kehidupan ini tanpa kesedaran dan selalu menyusahkan. Contohnya mereka suka mencarut mengeluarkan aura negatif, bagaimanakah perasaan sekiranya anda pula dicarut? Negatif bertemu negatif maka mewujudkan kenegatifan yang lebih besar dan mungkin membawa kepada perselisihan dan pergaduhan. Anda kaki seks, bagaimana pula kalau adik perempuan atau ibu anda diperlakukan dengan cara yang sama?
Sifat, sikap dan amalan yang mazmumah / buruk ini sebenarnya akan membawa kerosakan kepada diri sendiri dan orang yang dikelilingnya.
Sifat marah contohnya digunakan tanpa kawalan. Pantang orang lain buat silap pasti orang itu bakal menjadi mangsa. Kita boleh marah selama 8 jam tanpa henti. Kemarahan itu akan terbuku menjadi dendam bila ia tak dikeluarkan jadi jalan untuk mengeluarkannya akan dicari dengan apa cara sekalipun. Kalau tak dapat orang, dinding, pintu dan segala harta benda akan menjadi mangsa kemarahannya.
Keadaan ini akan menyebabkan kita menjadi liabiliti atau membawa kesusahan kepada diri, keluarga dan masyarakat. Seterusnya kita akan dibenci, dihina, dipulaukan dan dipinggirkan keluarga, masyarakat lebih teruk lagi kalau kita dibenci dan dihina Allah Taala. Inilah yang ditakuti.
Perbandingan mudah yang saya buat dalam artikel dua orang tua Ali dan Abu boleh dijadikan iktibar. Ali seorang yang disayangi dan dikasihi keluarga dan anak-anaknya. Sering mengingati mati dan membuat amalan persediaan dengan solat, haji dan umrah dan Abu pula yang dihina dan dipinggirkan keluarga dan hidup dalam keadaan melarat, hina dan dina dengan amalan-amalan buruk bersifat maksiat.
Bagi mereka yang sedar dan punya ilmu yang mencukupi maka mereka akan menjadi insan yang rendah hati dan mengikut hukum hakam yang telah ditentukan Allah. Kemarahan contohnya akan hanya digunakan di tempat yang perlu, ke tempat yang sepatutnya atau ke tempat yang hak. Kemarahannya terkawal, dikawal oleh akal. Lebih baik lagi bila kemarahan itu dapat dilenyapkan dalam hati sekaligus digantikan dengan kesabaran.
SIFAT MAZMUMAH / SIFAT BURUK
Riak / Sombong / Takbur / Angkuh
Tamak / Kedekut
Pemarah
Iri Hati / Dengki
Rajin
Takut
Berkeyakinan Diri
Pendendam
Pentingkan Diri
Berkira
Menunjuk-nunjuk
Tersusun
Ikut perasaan
Ganas
Pembenci
Pembersih
Bersangka Buruk
Penipu / Menabur Fitnah
Menekan
Menyusahkan
Hipokrit
Pecah Amanah
Cantik di luar buruk di dalam
Mengutamakan isteri lebih dari ibubapa
Ikut hukum manusia
Ikut suka hati
Taksub pada makhluk
Mahu didengari, difahami, dihormati tetapi tak mahu mendengar
Memahami dan menghormati
Mengejar dunia, materialistik
Mencuri, Rasuah, Riba
Mencari Persengketaan
Membazir
Maksiat
Analogi yang boleh diambil bila memiliki sifat dan sikap buruk atau mazmumah ini ialah ia seakan membela seekor binatang buas di hati. Semasa ia kecil kita mungkin akan dapat menjaganya dengan baik dan ia bersifat pasif dan nampaknya seperti tak akan menyebabkan sebarang kerosakan. Namun kalau kita terus memberinya makan dan segala keperluannya maka ia akan membesar dan terus membesar di hati. Ia akan menjadi lebih aktif dan masalahnya ialah satu hari ia mungkin sudah dewasa dan dapat menguasai hati hingga ia tak dapat dibendung lagi.
Keadaannya samalah seperti seorang budak yang didedahkan dengan kelucahan melalui video-video lucah yang ditontonnya. Semakin lama ia menjadi seakan makanan ruji harian yang diperlukan saban hari. Semakin lama semakin galak. Lama kelamaan nafsu tak dapat dibendung lagi maka mereka mula mencari jalan untuk melakukan hubungan seks. Maka terjadilah kes budak remaja yang merogol budak sekolah, bapa yang merogol anak, kes sumbang mahram, meliwat, mencabul kehormatan, salahlaku seksual, meraba dan sebagainya.
Lebih teruk lagi kesan sampingan yang yang terjadi dari sifat buruk ini iaitu lahirnya anak luar nikah, buang bayi yang tidak berdosa, lari dari rumah, cubaan bunuh diri dan bunuh diri itu sendiri, mengalami gangguan mental, menghidap penyakit AIDS, masalah dalam rahim dan penyakit seksual yang lainnya yang menjadi bebanan kepada keluarga, masyarakat dan negara. 
Dalam Islam kita sebenarnya mesti sentiasa berada di tempat yang terang. Kita cuma ada satu jalan iaitu jalan yang benar, jalan yang bersih, jalan yang terang. Semua kekotoran hati itu mesti dibuang dan dijauhkan dengan redha.
Mungkin ada yang berkata apakah gunanya kita dikurniakan dengan sifat marah andaikata kita tak boleh menggunakannya. Ada juga yang berkata apa guna kurniaan airmata kalau kita tak boleh menangis.
Dalam hal penggunaan sifat ini, sifat ini boleh digunakan tetapi ia sebenarnya tertakluk kepada hukum. Ada wajib marah, sunat marah, harus marah, makruh marah dan haram marah. Contohnya kita wajib marah kalau Allah, Nabi dan ugama Islam dipersendakan. Kita juga perlu mempertahankan yang hak, menjaga isteri, adik perempuan anak-anak dan sebagainya. Namun demikian perlukah kita marah kepada benda yang remeh temeh dan bodoh? Marah kerana hari hujan, marah kerana apa yang kia nak tak dapat, marah kerana ada kereta memotong di depan kita dan sebagainya? Itu marah tak bertempat sebenarnya kerana dalam hal ini kita seharusnya bersabar.
Sedarilah semua sifat dan sikap ini sebenarnya punya hukum hakam di dalamnya dan tak boleh digunakan sewenang-wenangnya mengikkut perasaan, mengikut nafsu. Namun saya tahu ia sukar sebagai sebagai seorang manusia. Sukar untuk menjadi seorang yang pemaaf, penyabar, pemurah dan sebagainya tetapi kita hendaklah mencuba hingga kita sampai ke tahap yang tertinggi dalam hal ini sepertimana yang diajarkan oleh Rasullullah SAW. Ia ada tahap-tahapnya dan tahap yang tertinggi yang hendak kita capai ialah tahap Rasullullah SAW sebagai penanda arasnya.
Semua sifat kebaikan ini sebenarnya termasuk dalam aspek akhlak yang disarankan oleh Rasullullah SAW. Amanah, pemurah, bertoleransi, menjaga keluarga, mendidik anak, membuang benda yang menghalang perjalanan, tidak mengambil yang bukan hak, menjauhkan yang haram, tidak bermuka-muka, bercakap benar dan sebagainya. Semua ini berada di tempat yang terang dan jelas dan sesungguhnya mereka yang mengamalkan sifat yang kabur dan gelap sebenarnya mempunyai masalah diHATInya.
Namun demikian tak dapat disangkal semua sifat yang baik dalam rangkuman akhlak yang baik ini adalah kurniaan Allah kepada sesiapa juga yang dikehendakiNya namun demikian saya harap dengan pengisian yang sebegini sedikit sebanyak ia akan membuka hati dan minda anda untuk memahaminya dan manalah tahu kalau-kalau ia akan membawa kepada kesedaran untuk kita sama-sama memperbaiki diri dalam hal sifat dan sikap ini.
Andai Rasullullah SAW masih hidup ketika ini dan andai Baginda ada bersama kita di depan mata apakah yang akan kita katakan padanya andai kita berbohong, berburuk sangka, makan rasuah, mengambil yang bukan hak dan sebagainya? Apakah alasan kita? Bukankah Nabi SAW akan bersedih melihatkan keadaan umatnya yang begitu buruk akhlaknya?
        Kemudian saya percaya sifat ini ada rankingnya yang tersendiri. Sifat redha pada saya adalah antara yang paling tinggi rankingnya kerana ia termasuk dalam rangkuman Rukun Iman dalam Rukun Percaya kepada Qada’ dan Qadar. Jadi setiap manusia yang berugama Islam mesti mempunyai sifat redha ini. Redha dengan setiap ketentuan yang telah Allah tentukan sepanjang kehidupan ini. Sifat Sabar, Ikhlas, Rendah Hati, Yakin, Takwa, Tawakal, Ehsan juga sering diulangtayang menunjukkan bahawasanya ia merupakan sifat yang popular dan ada rankingnya yang tinggi.
        Seterusnya sifat ini juga adakalanya perlu datang dengan pasangan yang betul. Contohnya kalau kita melakukan apa-apa juga kebaikan ia perlu datang dengan sifat IKHLAS. Kalau difikirkan semuanya amal ibadah hanya akan dikira bila ia dilakukan dengan ikhlas kerana Allah Taala. Bagaimanakah kita ingin meminta maaf kalau kita datang tanpa keIKHLASan dalam PAKSAan? Bagaimanakah kalau kita bersolat, berpuasa, bertahajud, pergi haji tetapi dipasangkan dengan sifat RIAK dan bukannya sifat IKHLAS? Bagaimana pula kalau kita bersedekah tetapi dipasangkan dengan sifat menunjuk-nunjuk? Bukankah semua ini bakal tidak dikira. Oleh itu selain sifat redha kita juga perlu ada sifat IKHLAS seikhlas-ikhlasnya ini dalam hati dan begitu jugalah seterusnya. Kalau tidak saya cukup yakin amalan kita akan berkurangan pahalanya mahupun ditolak sama sekali.
SIFAT MAHMUDAH / SIFAT BAIK
Ego
Pemurah
Pemarah
Redha
Rajin
Berani
Yakin
Pemaaf
Bertoleransi
Ikhlas
Ikut akal
Tersusun
Berdisiplin
Lembut
Kasih sayang
Pembersih
Bersangka Baik
Berkata Benar
Membantu
Menyenangkan
Benar
Amanah dan bertanggung jawab
Cantik di luar, cantik di dalam
Mengutamakan isteri lebih dari ibubapa
Ikut hukum Allah
Ikut sunnah Nabi
Ketauhidan pada Allah
Bersikap terbuka, memahami dan menghormati.
Mengejar keredhaan Allah
Tidak mengambil yang bukan hak
Mencari Perdamaian
Penjimat
Ibadah
Dalam hal ini kadangkala kita bertemu dengan orang yang baik dalam kebanyakan sifat dan amalannya namun demikian terdapat kebocoran-kebocoran yang tertentu yang perlu diperbaiki. Seperti contoh di atas, kebocorannya kerana mereka ego dan mengutamakan isteri daripada ibubapa. Dalam kes lain ada yang kaki seks sahaja. Mereka mencari jalan untuk melempiaskan nafsu tetapi mereka tidak berjudi, tidak makan makanan yang haram, pemurah dan sebagainya. Mereka punya satu kelemahan ini. Kekadang pula saya bertemu dengan mereka-mereka yang baik dan akhlaknya mulia tetapi dalam diam mereka kaki porno dan tak dapat meninggalkan video-video lucah. Mereka punya rahsia yang tersendiri yang tersembunyi. Bagaimana dengan anda?
Apapun perhatikanlah kelemahan ini, muhasabah diri dan berjuanglah untuk memperbaiki dan membersihkanya kerana pada saya ini yang terbaik. Oh Ya! Saya sendiri pun masih banyak kelemahan yang perlu diperbaiki.
Analogi atau tamsilannya mudah, kekotoran kalau dibiarkan akan mendatangkan kuman, kuman pula akan membawa penyakit, penyakit pula boleh menjadi wabak. Jadi hati yang kotor akan berpenyakit dan penyakit itu pula akan menular umpama kanser yang mana lama kelamaan akan menggelapkan hati lantas menyebabkan pintunya tertutup dan mungkin kemungkinan hati itu mati.  Tak cukup dengan itu ia umpama wabak yang boleh tersebar kepada orang lain di luar sana. Faham tak?
Saya juga percaya Syurga merupakan tempat yang bersih, suci dan murni maka sebarang kekotoran baik dari segi sifat dan sikap, amalan dan sebagainya pasti tak akan dapat diterima. Inginkah anda kembali bertemu dengan Allah Taala di akhirat kelak dengan kekotoran-kekotoran di hati? Lagipun ingatlah kebersihan adalah sebahagian dari Iman dan kebersihan itu hakikatnya bukan hanya terletak kepada kebersihan luaran semata-mata. Mungkin kekotoran hati ini boleh digunakan di mukabumi memandangkan alam ini memang banyak kekotoran.
Oleh yang demikian, bersihkanlah hati dengan sebersih-bersihnya, kebersihan hati akan dicerminkan dengan amalan luaran yang baik dan kalau kita bertemu dengan mereka yang terdapat kehitaman pada dirinya dan ini jelas kelihatan dengan amalan kemungkaran yang dilakukannya maka janganlah kita mengeji mereka sebaliknya berusahakan untuk membersihkan kotoran itu. Dengan harapan usaha kita itu diberkati Allah lantas disampaikan hidayah di hati insan yang gelap hatinya itu dan digantikan dengan cahaya yang terang benderang.
Janganlah menambah kejijikan kepada perkara yang jijik tetapi berusahalah untuk membersihkan kejijikan tersebut.
Kenapa kita perlu promosikan keburukan sedangkan mempromosikan kebaikan itu adalah jauh lebih baik...
Fikir-fikirkanlah..
Sesungguhnya segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kekurangan diri saya sendiri. Kemaafan jualah yang saya pinta.
Bukalah pintu hati, anda pasti akan memahami. Terima kasih meluangkan masa membaca. Harap ia membawa manfaat buat anda.
Ikhlas dari,
Faizal Yusup
Pengkaji Isu Sosial

Pada Dasarnya Manusia adalah Makhluk Egois

Dalam berinteraksi dengan orang lain, di sekitar kita banyak terdapat beraneka ragam type, karakter, kepribadian manusia yang memberikan warna tersendiri dalam kehidupan ini. Ketika berinteraksi itu tak jarang terjadi gesekan yang bisa membuat salah satu atau semua pihak merasa tersakiti. Efeknya dapat menimbulkan rasa kecewa, kesal dan marah. Hal ini mungkin disebabkan karena ucapan, tulisan atau perbuatan kita yang bagi orang lain serasa telah menyinggung.

Pada saat seseorang merasa tersakiti atau kecewa, bisa saja seketika itu juga dia bisa memaafkan orang yang menyakitinya, namun belum tentu dia bisa melupakan (secara langsung) kejadian itu. Seperti kata petuah bijak, "Berbuat kebaikan itu bagaikan guyuran hujan disaat kemarau, segarnya bisa dirasakan oleh semua orang. Namun berbuat keburukan ibarat menancapkan paku pada sebuah kayu, andai sudah dicabut pakunya tapi bekasnya akan selalu ada."

Pada dasarnya manusia itu merupakan makhluk yang egois. Ini sudah dijelaskan oleh berbagai ilmu pengetahuan, yang antara lain:

  1. Berdasarkan ilmu Perkembangan, sifat egois sudah ada dari kita masih balita yaitu egocentrism. Egocentrism adalah tingkah laku anak yang tidak dapat menempatkan dirinya di posisi orang lain. Misalnya: Ingin selalu diperhatikan, pendapatnya harus bisa diterima, mengharap orang lain memahami dirinya padahal dirinya tidak pernah mau memahami orang lain.

  2. Berdasarkan ilmu Antropologi, setiap manusia memang bersifat antroposentris, yakni melakukan sesuatu yang didasarkan pada kepentingan dirinya. Misalnya: Orang melakukan sesuatu karena ingin memenuhi kebutuhan dan memuaskan diri dengan apa yang disukai. Dia berhubungan dengan orang lain untuk mewujudkan apa yang menjadi keinginannya. Manusia disebut makhluk sosial adalah karena sama-sama tidak bisa memenuhi kebutuhannya sendiri, tapi membutuhkan orang lain.

  3. Menurut Sigmund Freud manusia memiliki struktur kepribadian yang dibagi menjadi tiga (3), yaitu id, ego, dan superego.
    • Id adalah keinginan paling liar yang dimiliki setiap orang (makan, minum, sex).
    • Superego adalah norma-norma di luar diri kita.
    • Ego adalah diri kita yang bersifat memutuskan, apakah kita lebih memilih id atau ego dan bagaimana id bisa terpuaskan dengan tetap memperhitungkan superego.
    Ketika seseorang terlalu mementingkan id-nya, maka orang tersebut menjadi orang yg menghalalkan segala cara demi memenuhi kebutuhannya. Frued menyebut orang seperti ini sebagai idish (mementingkan id-nya) dan kita biasa menyebutnya egois.

Sifat egois ada yang positif dan ada juga yang negatif. Beberapa contoh sifat egois yang positif dan negatif seperti dibawah ini:

Sifat Egois yang Positif
  • Terlalu ingin melindungi orang yang penting didalam hidup kita demi keselamatannya.
  • Suka mengatur untuk kebaikan.
  • Tidak suka melihat hal-hal yang tidak baik.
  • Selalu berusaha dan pantang menyerah walaupun sering mengalami kegagalan.
  • Membantah untuk sesuatu yang tidak baik dan berdampak buruk.

Sifat Egois yang Negatif
  • Merasa diri selalu benar dan hebat.
  • Suka membantah bila dinasehati yang baik.
  • Gaya hidup yang terlalu bebas tanpa aturan dan orang lain tidak berhak melarang.
  • Memuaskan diri sendiri dengan merugikan orang lain.
  • Tidak perduli dengan orang-orang dan lingkungan disekelilingnya.

Sifat egois yang positif akan memberikan dampak keselamatan, kesuksesan, kasih sayang, kepedulian terhadap orang lain dan kepekaan dengan lingkungan. Sementara sifat egois yang negatif akan memberikan dampak musibah, bencana, permusuhan, pertengkaran, kriminalitas, dan pasti akan ditinggalkan oleh orang-orang terdekat serta lingkungan.

Sebagai insan yang memiliki kebebasan, kita berhak untuk memilih. Apakah ingin dikendalikan oleh ego kita? Ataukah akan menjadi pengendali dari ego kita sendiri? Tentunya semua akan ada dampak tersendiri yang akan kita rasakan. Jika bisa menjadi raja atas ego sendiri, mengapa harus menjadi budak? Pilihan... ada di tangan kita...

Tiada ulasan: