Selasa, 3 Mac 2015

IKHTILAT

Apa itu IKHTILAT ?

Bahasa
Dari segi bahasa, ikhtilat bererti: meramukan, menggaul sesuatu dengan sesuatu yang lain yakni mencampurkannya.
Istilah Syariat
Yang dimaksudkan dalam perbahasan ini ialah: Percampuran wanita dengan lelaki iaitu perkumpulan mereka pada satu tempat, sama ada dalam bentuk kumpulan atau bersendirian. Percampuran di satu tempat selalunya menyebabkan mereka bertemu antara satu sama lain, berpandangan, berkomunikasi dan bertegur sapa. Apa hukum ikhtilat dalam konteks yang seperti ini?
Adakah percampuran wanita dengan lelaki sama dengan percampuran lelaki dengan lelaki, tanpa ada perbezaan?
Jawapannya ialahTidak , secara pastinya tidak.
Tidak ada seorang pun yang mengatakan bahawa pergaulan wanita dengan lelaki sama dengan pergaulan lelaki dengan lelaki. Kerana asasnya pergaulan lelaki sesama lelaki adalah HARUS, tetapi pergaulan lelaki dengan wanita asalnya adalah HARAM.
 ikhtilat
HARAM ? Macam mana nak berkerja, nak belajar, nak berjual beli ?
Dalam hal ini, Ahli Sunnah Wal Jamaah, mengambil pendapat yang pertengahan (mutawasit). Iaitu, berserderhana dalam percampuran lelaki dan wanita, tidak mengharamkan secara mutlak dan tidak juga menghalalkan secara mutlak.
Ulama juga mengariskan beberapa keadaan yang membolehkan menjadikan percampuran antara lelaki dan wanita yang HARAM pada asalnya kepada suatu perkara yang diHARUSkan, antaranya ialah:
1-      Dalam keadaan terpaksa (Dharurah)
    • Menyelamatkan dari keburukan yang lebih besar seperti, kehilangan nyawa dalam kemalangan atau keadaan bahaya, kehilangan maruah dan lain-lain.
2-      Dalam keadaan keperluan (Hajat)
    • Dalam gerak kerja (mesyuarat, perbincangan & program)
    • Dalam pembelajaran (Kelas)
    • Jual beli
    • Kerja kehakiman
    • Saksi
    • Amar maaruf nahi mungkar
    • Melayan tetamu
    • Dalam kenderaan awam
    • Percampuran yang menjadi kebiasaan dalam keluarga
p/s:   Keadaan diatas menyebabkan ikhtilat menjadi HARUS dengan syarat keadaan percampuran diatas mengelak perkara yang dilarang dalam ikhtilatmenepati syarat-syarat Ikhtilat
 Perkara yang dilarang dalam ikhtilat
1-      Pandangan yang berlebihan
    • Pandangan yang berlebihan adalah ditegah dalam Islam,
    • “Katakanlah kepada laki-laki yang beriman supaya menahan pengelihatan dan menjaga kehormatan….. dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman supaya menahan pengelihatan dan menjaga kehormatan” Surah An-Nur : 30-31
    • Dan sabda rasulullah “…. janganlah engkau menuruti pandangan pertama kamu dengan pandangan kedua, sesunguhnya pandangan pertama adalah bagi kamu dan yang kedua adalah dosa ke atasmu”
2-      Bersentuhan
    • Sentuhan juga adalah perkara yang dilarang, sabda rasulullah, “Sekiranya kamu ditusuk kepala kamu dengan besi, adalah lebih baik daripada memegang-megang lelaki/perempuan yang tidak halal untuk kamu”
    • Sentuhan yang dimaksudkan di sini, termasuklah sentukan kulit dan kulit atau berlapik, dan antara analogi mudah yang boleh diberikan, adalah adakah kita boleh membiarkan alat sulit kita disentuh oleh sesiapa sahaja walaupun ianya berlapik?
3-      Bercakap lembut
    • Suara/percakapan juga adalah elemen terpenting yang perlu dijaga, percakapan yang tidak perlu, berbunga dan bermanja perlu dielakkan.
    • Perbualan yang ringkas, padat dan mencapai maksud adalah lebih baik daripada perbualan yang lain.
4-      Khalwat(berdua-duaan)
    • DILARANG bagi seorang lelaki dan seorang wanita dalam keadaan berdua-duaan, melaikan bersama mahram.
    • Tempat sunyi tidak menjadi syarat kepada khalwat.
    • Mahram yang dimaksudkan disini adalah ahli keluarga atau sesiapa sahaja yangmemahami hukum islam dan mampu menegur jika berlakunya pemesongan daripada landasan islam/maksiat
5-      Tidak menutup aurat
    • Aurat wanita kepada lelaki yang bukan mahram adalah seluruh tubuh kecuali muka dan kedua tapak tangan
    • Aurat lelaki kepada wanita yang bukan mahram adalah pusat hingga lutut
Syarat-syarat Ikhtilat
1-      Niat

    • Kerana Allah
2-      Matlamat
    • Perkara yang memaksa dan keperluan sahaja
3-      Tidak bersentuhan
    • Tidak berlaku sentuhan samada kulit dan kulit atau berlapik
4-      Menutup & menjaga aurat
    • Perlu sentiasa terjaga
5-      Menjaga adab bercakap
    • Ringkas, pada dan difahami, tidak meleret dan berlebihan
6-      Mengasingkan tempat
    • Diasingkan dengan pengasingan yang jelas, samaada kiri dan kanan, depan dan belakang
7-      Dibawah kawalan orang yang dipercayai
  • Bawah pantauan orang yang dipercayai dan memahami hukum islam dan mampu menegur jika berlakunya pemesongan daripada landasan islam/maksiat
  • Keadaan (Wakie’) mahasiswa Malaysia di Mesir menjadikan pasangan berkahwin (Mutazauwij) adalah orang yang dipercayai
Salah Faham berkaitan Ikhtilat
  1. Jumlah lelaki dan wanita dalam satu percampuran tidak mengubah hukum dan adab-adab ikhtilat.
    • Terdapat sebilangan masyarakat yang menyalah ertikan Ikhtilat dan Khalwat
    • Ikhtilat adalah percampuran lelaki wanita, tidak kira bilangan
    • Khalwat adalah keadaan dimana lelaki dan wanita berdua-duaan tanpa mahram (orang yang dipercayai, memahami hukum islam & mampu menegur)
  2. Fizikal tubuh (jisim) tidak menjadi syarat berlakunya ikhtilat
    • Ikhtilat boleh berlaku samada melalui telefon, “chatting” dan lain-lain lagi cara komunikasi yang membolehkan perhubungan/interaksi antara lelaki dan wanita.
    • Dalam ikhtilat moden ini, perkara yang dilarang dan syarat-syarat ikhtilat juga perlu dipatuhi bagi mengelakkan ikhtilat yagn diHARAMkan
  3. Kenal atau tidak, warna kulit, bahasa pengantara, bangsa dan kaum yang berbeza tidak menjadi perkara yang membolehkan ikhtilat
    • Antara yang sering berlaku apabila ada istilah adik angkat, abang angkat dan kakak angkat, kerana dikatakan perhubungan seperti adik beradik dan tiada nafsu antara mereka, perhubungan seperti ini tidak terlepas dengan Hukum & Adab-adab Ikhtilat
    • Perhubungan lelaki dan wanita, berlainan negara, bangsa dan warna kulit juga perlu mematuhi Hukum & Adab-Adab Ikhtilat

“Wallahua’lam”

Rujukan:
Kutaib Wanita Musafir & Ikhtilat, karangan Ustaz Syaiful Azlan bin Che Daud,

Monday, 30 June 2014

Apabila pelajar agama berikhtilat?



Bismillah. Saya rasa, saya perlu kongsi perkara ini. Tentang, bagaimana syaitan perangkap “golongan-golongan agamawan”, ataupun senang cakap, orang-orang yang berlatar-belakangkan pelajar agama, dengan perangkap legend mereka iaitu:
“IKHTILAT…”
Sebelum ini, saya ada hurai isu ikhtilat, hukum hakamnya dan kekeliruan yang berlaku tentang isu ikhtilat ini secara terperinci di SINI. Boleh rujuk, baca sampai habis, ketepikan nafsu, dan amalkan.
Saya akan tulis, step by step, macamana seseorang tu boleh hancur dengan isu ikhtilat ni. Bukan apa, saya jumpa, sangat ramai pelajar agama, tak kisah samada budak sekolah agama, atau pelajar university jurusan agama, yang hancur lebur di sebabkan ikhtilat ini.
Orang ikhtilat ni, dakwah dia akan terbantut, potensi diri dia akan jatuh menjunam, self estim dia akan hilang, dan yang sama waktu dengannya. Tetapi, ada juga yang tak jatuh. Dia still steady, namun, DAKWAH TERBANTUT tu, komfem. Mungkin dia rasa, dakwah dia mekar subur. Tapi, ukuran “mekar subur” yang dia rasa, sebenarnya amat bertentangan dengan ukuran yang telah di gariskan oleh para-para ulama FIQH DAKWAH. Mereka ingat, dakwah mereka berjaya. Namun rupa-rupanya, menjadi fitnah untuk agama.
Tanpa, membuang masa, jom baca step-step ini. Saya tulis berdasarkan pengalaman saya menghandle isu ini di peringkat sekolah dan kawan-kawan university. Baca, check diri, dan, akurlah!
****
1)Kau konon-kononnya mulakan persembangan atas urusan penting di ruangan chat samada dia twitter, FB, whats app, we chat dan yang sama waktu dengannya. Tanya kerja rumah la(Bajet. Sesama jantina kau tak nak tanya), urusan dakwah kononnya, dan lain-lain.
2)Kemudian, kau mula start memutar belitkan urusan yang konon-kononnya penting tu dengan smiley, dan saling mendoakan.
3)Mulalah kononnya saling nasihat menasihati, dan saling berbalas terima kasih dan doa yang di akhiri dengan smiley.
4)Jiwa kau makin seronok. Dan kau mulalah guna alasan "dakwah" untuk teruskan mesej-mesej yang kononnya islamik. Contoh:
"Moga awak cemerlang pelajaran. Seorang muslim tu perlu cemerlang. Buat terbaik!!"
"Jangan lupa qiam. Qiam ni satu benda yang sangat penting!!"
"Moga ukhwah fillah ini berkekalan insyallah. Doakan saya...."
5)Sepanjang step 1 hingga 4 ni, kalau kau check diri kau balik, kau akan ada rasa "Seronok", "syok", rasa lain macam dan yang sama waktu dengannya. Tak payah nak tipu. Mengaku je.
6)Lalu, kau terus menerus melakukan perkara yang sama. Mulalah saling berkongsi masalah, dan saling nasihat-menasihati tentang bagaimana nak atasi masalah tersebut, sedangkan kau tak perasan, ikhtilat yang kau buat tu lah kesalahan yang besar gila.
7)Attitude kau, perangai kau, akan start berubah. Kau yang dulu galak dan suka bersembang dengan kawan-kawan sejantina kau, kini, kau lebih banyak berdiam diri. Tak banyak cakap, dan seakan-akan hati kau terganggu. Mungkin kau tak sabar nak mesej dengannya lagi. Bukan mungkin, bahkan memang pun.
8)Kau mula hidup di alam percintaan. Kau mula angau dan gila bayang. Kau akan rasa berat dan malas untuk solat, qiamullail, quran dan zikir, lantaran kegilaan bayangan yang kau hadapi. Masa kau, banyak habis di depan henset, tersenyum sorang-sorang. Hampir tiap masa kau tak boleh lepas dari henset kau. Kejap-kejap tengok henset, kejap-kejap tengok henset. Kredit banyak habis. Hati kau rasa gelisah. 
9)Sepanjang step 6 sampai 8 ni, mudah cerita, kehidupan kau berubah. Dan ya, kau masih lagi tak selitkan mesej-mesej yang berbaur “aku cintakan awak”. Sepanjang ni, kau masih lagi dalam mood berhati-hati, dengan menggunakan alasan agama, ukhwah fillah dan dakwah untuk membenarkan dosa yang kau buat.
10)Kau mula bad mood dan panas baran. Cepat marah dan tak selesa duduk dengan orang ramai. Bila orang tanya kenapa, kau tak jawab. Padahal, semua orang boleh tahu, attitude kau dah berubah. Kau dah mula susah nak terima teguran, kau mula benci orang yang menegur kau, kau mula menyampah dengan orang-orang yang sering memberi peringatan tentang “bahaya ikhtilat”. Dan segala apa yang berkaitan dengan apa yang kau tengah buat, kau akan rasa marah. Kalaupun tak marah dengan mulut, mata kau akan berkerut, hati kau mula merungut dan rasa something wrong.
11)Ketika ini, hati kau akan rasa pedih dan sempit bilamana kau mula berjauhan dengan henset kesayangan kau. Kalau kau pelajar sekolah, kau mula rasa tak selesa dan benci pada sekolah, kerana di sekolah, kau tak boleh bawak henset. Asrama apatah lagi. Maka, akan berlaku penyakit “malas”, takde mood nak belajar, rasa kurang senang dan terpaksa dengan asrama, dan hanya fikir nak cuti.
Kalau kau pelajar university, mungkin  tak kena penyakit benci sekolah. Tapi, focus kau untuk belajar melencong jauh.
12)Kau mula beranikan diri, start mesej-mesej yang berbaur:
“Awak ada suka sape-sape tak?”
Tetapi, masih di cover dengan ayat:
“Bukan apa, tapi, jagalah hati tu. Saya nasihatkan bla bla bla….”
13)Sampai satu tahap, dua-dua mulalah meluahkan cinta. Oh, cinta kerana Allah kononnya. Sekali lagi guna alas an agama untuk kepentingan nafsu serakah! Ayat biasa yang cukup selalu di gunakan:
“Yang penting, awak kena letak cinta Allah dan rasul di atas. Insyallah, cinta manusia akan datang..”
“Saya tak nak, kerana cinta ini, kita lalai dari Allah. Awak banyakkanlah baca quran, zikir dan solat. Moga dengan percintaan ini, Allah redha kita dan membuatkan kita lebih dekat dengannya…..”
“Awak tegur-tegurlah saya bila saya buat salah…”
14)Mula lah start plan nak kahwin. And then, kononnya kata:
“Cinta yang suci berakhir dengan perkahwinan”.
Dari satu sudut, baguslah kahwin.Tetapi, perjalanan menuju perkahwinan yang suci tu, kau telah cemarkan dengan najis-najis dosa dan maksiat. Lebih bertambah busuk, kau saluti najis tu dengan “wangi-wangian dan minyak atar agama”, supaya najis tu kelihatan wangi dan berseri. Namun, kau tak boleh lari. Najis itu tetap busuk walaupun kau letak segala wangian.

Khadijah lamar nabi pun guna orang tengah.
15)Maka, tup tap tup tap, kau kahwin.
16)Malangnya, kau rasa, “jalan suci” (Ini sarkastik) yang kau gunakan sepanjang menuju perkahwinan tu adalah perkara yang BENAR dan HAQ, sedangkan ianya cukup batil. Tapi, lantaran kau tertipu dengan syaitan, maka, kau menyarankan kepada adik-adik dan kawan-kawan yang sebaya atau lagi muda dari kau untuk melakukan perkara yang sama seperti mana yang kau lakukan.
Apabila mereka meminta nasihat dari kau tentang urusan cinta dan ikhtilat, kau memberi hukum dan penerangan yang  bertentangan dengan syarak, dan kau hiasinya dengan dalil-dalil agama yang tak kena tempat dan lari dari disiplin ilmu, semata-mata untuk kau menghalalkan benda yang haram.
17)Lalu, muncullah hukum “ikhtilat itu harus selagi tak lebih-lebih”, sedangkan hukum asal ikhtilat adalah “haram, boleh jadi harus jika berlaku beberapa keadaan”.
18)Akhirnya, muncullah generasi-generasi muda yang menganggap ikhtilat ni benda biasa. Selagi tak pegang tangan, maka mereka rasa ia tak haram. Sekadar mesej, tiada masalah. Mereka anggap, selagi tak mesej dan sembang perkara yang menaikkan syahwat seperti isu seks dan sebagainya, maka selagi itu halal. Entah dalil apa yang mereka pakai.
Seperti mana ustaz yang merokok, apabila di tanya kepadanya tentang hukum merokok, maka dia akan pusing-pusing dalil sehingga keluar dalil darinya yang mengatakan rokok itu tak haram, begitu juga bila ustaz-ustaz yang ikhtilat, apabila di tanya tentang hukum ikhtilat, dia akan memberi hukum yang membenarkan ikhtilat.
Lahirlah golongan yang meringan-ringankan agama,dan menganggap orang yang berpegang-teguh keapda agama sebagai golongan yang syadid, keras dan ekstrimis. Sedang mereka tak perasan, merekalah yang dah terpesong jauh akibat terlalu longgarkan agama mengikut kepentingan nafsu.
***

NASIHAT BAGI GOLONGAN AGAMA
Saya bukan apa, saya amat kecewa bila orang yang mengambil jurusan agama sendiri yang menjadi fitnah pada agama. Saya pernah tengok depan mata berkali-kali, budak tahfiz merokok, budak tahfiz yang couple dan ikhtilat, budak yang belajar jurusan syariah yang bercintan-cintun, galak dengan berlainan jantina, budak agama yang tak jaga amal agama seperti solat Jemaah, qiamullail, quran dan lain-lain, serta menghabiskan masa dengan movie, drama demi drama, anime demi anime, game dota fifa dan yang sama waktu dengannya.
Bahkan, ketika saya di mesir, di sebuah cyber café, kelihatan beberapa perempuan melayu berpurdah dan berjubah, beramai-ramai berkumpul di satu PC, menangis beramai-ramai melihat video “Warkah Cinta”. Belum cerita yang tengok drama korea jepun bagai. Malas nak tegur. Saya dah tulis teguran ini secara panjang lebar. Baca di sini dan sini.
Jadi, saya merayu keapda golongan yang belajar agama:
1)Kau kena sedar yang kau adalah harapan ummat! Kalau kau, orang yang belajar agama, kalau kau sendiri yang menghancurkan agama, apa lagi yang kita boleh harapkan kepada orang lain? Kes zina berleluasa, buang anak, hiburan melampau, pelacur sini sana, kes rogol yang makin hari makin kritikal, dan lain-lain. Apakah kau langsung tak rasa apa-apa? Apakah kau langsung tak rasa bersalah dengan dosa yang kau buat??!
2)Kalau pelajar agamapun tengok drama, tak mustahil umat kat luar sana hancur dengan video-video lucah. Kalau kau sebagai pelajar agama, berikhtilat(walaupun tak bersentuhan), maka, umat kat luar sana tak mustahil akan berzina.
Maka, tepuk dada Tanya iman.
Allah dah bagi kau nikmat KESEDARAN untuk mendalami agama, janganlah kau kufuri dengan kau cemarkan agama. Malu lah dengan Allah. Malulah, bertaubatlah padanya. Akhirnya, kita sebagai orang yang belajar agama, kita lah yang akan menjadi TONGGAK untuk kebangkitan islam. Sepatutnya!
Tapi, adakah realitinya pada hari ini menunjukkan sebegitu?
Maka, tepuk dada, tanyalah imanmu, wahai diri!

Maaf andai saya menggunakan perkataan yang agak kasar. Tulisan ini khusus untuk diri saya, dan umum kepada semua. Moga kita semua dapat berubah!
Wallahua'lam.

-Adnin Roslan-

Video: Kucing Mati Selepas Dicat Warna Merah Jambu


Obses dengan warna merah jambu, seekor kucing mati akibat mengalami keracunan toksid daripada pewarna yang diwarnakan oleh pemilimya.

Lena Leninan yang juga seorang penulis telah mewarnakan kucing itu dengan warna merah jambu bagi mengikut tema dalam satu parti yang dianjurkannya iaitu parti merah jambu, dengan semua tetamu diwajibkan memakai baju berwarna merah jambu.

Setelah parti tamat, Lena membiarkan kucing tersebut kerana sudah hilang minat dan kucing itu kemudiannya jatuh sakit dan mati.



Menurut pemeriksaan oleh doktor mendapati kematiannya kucing berkenaan akibat toksid yang dikeluarkan pewarna berkenaan selepas kucing itu menjilat bulunya.

Sebelum itu Lena juga dikritik hebat akan berbuatannya itu namun dia mempertahankan diri dengan mengatakan bahawa tindakan itu mendapat kebenaran doktor haiwan kerana ia memberi manfaat kepada kucing tersebut.

“Warna merah jambu itu dipilih kerana ia dapat memperkuatkan bulunya,’’ kata Lena.
Orang ramai bagaimanapun telah melancarkan petisyen secara dalam talian bagi meminta polis menyiasat perbuatan kejam ke atas haiwan tersebut. ─ Siakapkeli.com.my




Remaja dirogol di bilik kosong pasar raya
  • pdrm
1 / 1
KOTA BHARU - Seorang remaja perempuan menjadi mangsa kerakusan lelaki hidung belang dalam kejadian rogol di sebuah pasar raya Rabu lalu.
Dalam kejadian itu, mangsa berusia 14 tahun yang baru berkenalan dengan teman lelakinya sejak dua bulan lalu melalui aplikasi Wechat dirogol di sebuah bilik kosong di pasar raya terbabit.

Ketua Polis Daerah Kota Bharu Asisten Komisioner Rohaimi Md Isa mengesahkan menerima laporan kejadian.

Menurutnya, remaja berkenaan bersetuju untuk bertemu teman lelakinya di sebuah pasar raya selepas waktu sekolah.

“Remaja perempuan itu pada mulanya ditemani dua rakan perempuan namun mereka meninggalkan dia bersama teman lelakinya itu.

"Suspek kemudian bertindak menarik mangsa dalam bilik kosong pasar raya terbabit dan menyebabkan mangsa tidak dapat lawan memandangkan teman lelakinya itu mengunci pintu,” katanya.
Akibat kejadian itu mangsa bergaduh dengan teman lelakinya pada Jumaat lalu dan lelaki itu mengugut untuk menyebarkan gambar mangsa yang tidak berpakaian.
“Takut dengan tindakan lelaki itu, mangsa terus menceritakan hal itu kepada ibu saudaranya dan cerita itu disampaikan kepada ibu dan ayah mangsa.

“Dalam kes ini, kita berjaya menahan suspek pada Jumaat lalu dan dia menjalani tahanan reman sehingga 5 Februari ini," katanya.

Tinggalkan Pas, tubuh parti baharu!
  • Razman Zakaria Razman Zakaria
1 / 1
IPOH - Pas Perak menggesa mana-mana ahli Pas supaya meninggalkan parti dan menubuhkan parti baharu sekiranya tidak mampu untuk wala’ (taat) kepada ketetapan yang telah diputuskan oleh pimpinan tertinggi.

Pesuruhjaya Pas Perak, Razman Zakaria berkata, tindakan tersebut disifatkan lebih berprinsip sekali gus mampu meredakan konflik dalaman yang dihadapi Pas pada ketika ini.

“Kalau tak setuju dengan apa yang diputuskan, sila adukan pada saluran yang berkenaan dan sekiranya keputusannya tetap sama, maka adalah lebih baik kita keluar dan buat parti baharu.

“Tindakan itu lebih baik daripada terus duduk dalam jemaah (Pas) tetapi pada masa sama  cuba memecahbelahkannya secara terancang,” katanya.

Menurutnya, penubuhan parti baharu juga bukan suatu perkara luar biasa memandangkan Malaysia merupakan sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen.

“Tiada masalah tentang perkara itu, sesiapa sahaja berkelayakan, bebas untuk tubuhkan parti baharu dan kami dari Pas sendiri pun tidak akan halang perkara berkenaan

“Sebagai contoh, satu ketika dahulu bekas pimpinan PKR, Datuk Zaid Ibrahim yang tidak sehaluan dengan parti itu keluar dan menubuhkan parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita),” katanya.

Ditanya tentang kenyataan AJK Pas Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz  yang mendakwa wujud golongan tertentu cuba memecah-belahkan Pas, Razman bagaimanapun enggan mengulas.

“Wallahualam, tapi yang pasti dan kena ingat, bukan semua orang suka pada kita dan begitulah yang berlaku pada ketika ini (dalam Pas),” katanya.

Sementara itu, Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak, Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin pula berkata, beliau tidak boleh memberikan sebarang komen tentang perkara itu kerana belum membaca kenyataan yang diluahkan Nik Abduh.

“Maaf, tak dapat komen sebab belum baca lagi kenyataan Nik Abduh itu,” katanya.
Wawa Zainal bakal berundur dari bidang seni?
  • Wawa Zainal Wawa Zainal - Foto oleh KMK & AZWAN ANNUAR
1 / 1
BAGI sesetengah selebriti wanita, dunia glamor tidak lagi menjadi keutamaan tatkala sudah berumah tangga, lebih-lebih lagi sudah bergelar ibu. Begitulah yang dirasai oleh aktres cantik, Wawa Zainal ini.

Biarpun namanya suatu ketika dahulu menjadi perhatian dek lakonannya, namun kini bagi Wawa setinggi mana pun cintanya terhadap bidang seni, ia tidak mungkin lagi menjadi satu keutamaan.

Apatah lagi kini ujar wanita berusia 23 tahun ini, dia sudah menjadi isteri dan ibu. Kedua-dua tugas itu memerlukan dia meluangkan lebih banyak masa bersama keluarga.

Justeru bagi membantu menambah pendapatan buat keluarganya, Wawa kini mula menceburkan diri dalam bidang perniagaan secara atas talian.

“Fokus saya kini lebih kepada rumah tangga, perniagaan baju secara atas talian dan akan datang saya akan keluarkan produk kecantikan sendiri.

"Bagaimanapun produk kecantikan masih lagi dalam proses perbincangan termasuk jenama. Namun perniagaan baju kini Alhamdulillah mendapat sambutan.

"Jadi saya rasa buat apa saya penat berlakon jika pendapatan berniaga menyamai pendapatan saya ketika berlakon sebulan," katanya yang ditemui pada majlis pelantikannya sebagai duta produk Blinq Beauty Drink.

Berbicara lanjut mengenai perniagaannya, Wawa atau nama sebenarnya, Nur Hawa Zainal Abidin, 23, berkata, dia kini sudah mempunyai label pakaian sendiri yang menggunakan gandingan pangkal namanya bersama nama suaminya, aktor Aeril Zafrel, 27, sebagai jenama produk perniagaannya iaitu WA.

Tambah Wawa, dia menjual rekaan-rekaan busana Muslimah termasuk jubah wanita, dress dan skirt, di samping turut memasarkan jubah lelaki dan kanak-kanak.

Biarpun menyedari saingan sengit daripada rakan-rakan selebriti lain yang turut berniaga pakaian Muslimah, Wawa berkata, dia percaya pada ketentuan rezeki.

"Saya akui saingan agak sengit, tapi saya percaya masing-masing. Sudah dua bulan saya usahakan dengan bantuan pekerja," katanya yang ingin belajar selok-belok mengenai perniagaan sebelum membuka butik sendiri kelak.

Meskipun sibuk memberi fokus terhadap bidang perniagaan, Wawa berkata, dia tidak akan sesekali meninggalkan bidang seni yang selama ini menjadi minatnya.

"Dari segi kerjaya lakonan saya tidak akan sesekali berhenti tetapi hanya perlahankan sahaja. Lagipun bila berlakon masa banyak habis di lokasi dan masa bersama anak cukup terhad.

"Bagaimanapun dari segi watak, saya tidaklah selektif dalam memilih tawaran. Saya tidak letakkan sebarang syarat, malah jika diberi watak antagonis pun saya sedia menjayakannya.

"Dari segi babak bersentuhan pula, saya rasa pengarah sekarang sudah arif sedia maklum saya sudah bertudung, jadi takkanlah mereka mahu saya menjayakan babak bersentuhan dengan bukan mahram pula," katanya yang juga tidak meletakkan sebarang syarat buat Aeril berlakon bersama pelakon wanita lain.

Sementara itu, menyentuh pelantikannya sebagai duta Blinq Beauty Drink, Wawa berkata, dia bersetuju untuk menjadi duta produk berkenaan setelah mencubanya selama tiga bulan.

"Sebagai pelakon dan ibu, memang banyak kerja yang perlu saya lakukan. Bila penggambaran berlangsung lama sikit, saya jadi cepat penat.

"Jadi bila saya mengamalkan Blinq Beauty Drink, saya rasa lebih bertenaga dan sebab itu saya bersetuju untuk menjadi dutanya sejak Ogos tahun lalu," ujarnya.

Attar jadi keutamaan

Dalam pada itu, menyentuh mengenai anak sulungnya, Ahmad Fakharuddin Attar yang kini berusia hampir dua tahun, Wawa berkata, dia kini bergilir-gilir menjaga Attar bersama Aeril.

Ujar Wawa, hanya pada masa tertentu, ibunya, Mariam Hashim akan datang dari Sabah untuk membantu menjaga Attar.

"Attar kini sudah pandai berjalan dan menyebut beberapa abjad dan nombor serta cukup pandai bermain dengan telefon bimbit. Tahu saja dia di mana fail game, video, gambar dan lagu.

"Cuma apabila dia menangis, baru dengar dia memanggil saya mama, kalau tidak dia hanya buat hal dia sahaja," ujarnya membuka cerita mengenai anaknya itu.

Wawa berkata, dia pernah membawa Attar ke lokasi penggambaran dan anaknya itu cukup suka berada di sana kerana dapat berjumpa dengan ramai orang.

"Dia jenis tak takut dengan orang dan semua dia tegur. Malah kini memang nampak dia mempunyai minat terhadap bidang serupa apabila suka melihat videonya sendiri.

"Saya tidak ada masalah jika dia mahu menjadi pelakon, tapi Aeril lebih suka jika dia tidak menceburi bidang seni. Malah sebelum ini ada tawaran untuk menjadikan dia sebagai model iklan tapi Aeril tidak benarkan.

"Apa pun saya tidak membantah sebarang keputusan Aeril kerana ada kalanya apa yang diperkatakan Aeril ada benarnya. Mungkin tunggu dia besar sikit sekiranya dia mahu aktif di dalam bidang seni," jelas Wawa.






Rosniza hembus nafas terakhir


rosniza
ALOR SETAR
– Rosniza Fadzil, 30, wanita yang parah setelah terjun dari kereta bekas suaminya sebelum dilanggar lari dalam kejadian 26 Februari lalu, meninggal dunia hari ini.
Rosniza menghembuskan nafas terakhir ketika dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini.
Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Adzaman Mohd. Jan berkata, mangsa meninggal dunia pada pukul 4.06 petang tadi.
Sehubungan itu beliau berkata, kes tersebut akan disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu melibatkan kesalahan membunuh, lapor Utusan.

Tiada ulasan: