• duit Gambar Hiasan
1 / 1
"MACAM tak cukup untuk pinjam RM5,000. Isteri encik kerja? Berapa gaji isteri? Apa kata kami tawarkan pinjaman bersama.

"Kami kenakan faedah 10 peratus sebulan. Setuju?
  
"Bagi saya kad ATM suami isteri. Kalau encik nak meminjam, ini adalah syarat kami. Tulis no pin kad kamu.
  
"Tandatangan baucar kosong. Ini baucar kami nak keluarkan duit. Ini RM4,500 setelah ditolak RM500 untuk proses, setem, peguam dan angkat sumpah."
  
Meskipun dialog ini adalah sedutan video yang dihasilkan Persatuan Keselamatan Pengguna Kuala Lumpur (PKP) tetapi ia antara modus operandi (MO) segelintir syarikat pemberi pinjaman wang berlesen.
  
Menurut Yang Dipertua PKP, Samsudin Mohamad Fauzi, video ini dihasilkan selepas membuat pemerhatian dan intipan ke atas 50 syarikat pemberi pinjaman wang berlesen.
  
Samsudin berkata, MO syarikat pemberi pinjaman itu ternyata menipu dan menganiaya pengguna.
  
Bagaimanapun, di sebalik paparan dan peringatan, masih ramai yang tidak mengetahui hak mereka apabila berurusan untuk mendapatkan pinjaman peribadi dengan pihak tersebut kerana dibelenggu nafsu untuk mendapatkan pinjaman mudah.
  

KES PENIPUAN MELAMPAU
  
Berdasarkan kes yang sampai kepada PKP, selalunya mangsa penipuan kebanyakan syarikat pemberi pinjaman wang berlesen atau yang tidak berlesen 'Ah Long', akan kehilangan semua wang ringgit ataupun harta mereka.
  
Sekiranya peminjam itu berniaga, perniagaan akan ranap sama sekali kerana segala duit pendapatan terpaksa digunakan untuk membayar hutang dengan kadar faedah yang tinggi dan tidak masuk akal.
  
Akhirnya satu keluarga terpaksa merempat di kaki lima akibat kehilangan segala-galanya.

Ada juga yang hilang pekerjaan akibat kurang tumpuan kepada tugas atau melakukan pecah amanah akibat desakan terpaksa membayar hutang dengan kadar faedah yang tinggi.
  
Anak tidak mendapat pelajaran yang sempurna akibat terpaksa berpindah-randah kerana takutkan Ah Long, tidak mampu menanggung perbelanjaan anak bersekolah.
  
Paling menyayat hati ada peminjam wanita muda dipaksa menjadi pelacur sambilan untuk melunaskan hutang Ah Long.
  
"Ah Long itu sendiri yang mengatur kegiatan keji ini. Ada juga peminjam terpaksa melakukan jenayah rompak atau samun kerana ketiadaan duit dan untuk memenuhi keperluan keluarga.
 
"Selalunya mangsa-mangsa ini takut untuk tampil ke depan atau melaporkan kepada pihak berkuasa kerana malu dan kurang keyakinan diri," katanya kepada Bernama.
  

BERINGAT SEBELUM KENA

Dalam hal meminjam atau berhutang, Samsuddin berpandangan kebanyakan yang membuat pinjaman peribadi lebih kerana kemahuan bukan keperluan.
  
"Mula-mula mungkin kerana keperluan untuk berkahwin tapi lepas berkahwin hendak bayar hutang atau hendak sara keluarga.
  
"Perkahwinan tidak susah tetapi kerana ada campur-aduk gaya hidup dan budaya lain sehingga bakal pengantin terpaksa berhutang untuk mengadakan majlis besar-besaran," katanya.
  
Menurut beliau, mereka yang berhutang itu secara tidak langsung akan bertahun-tahun bekerja semata-mata untuk membayar hutang.
  
"Apa jaminan harga barangan tidak naik? Apa jaminan ekonomi negara akan kekal seperti biasa?
  
"Ada juga suami pinjam guna nama isteri. Apa jaminan suami akan hidup sepanjang tempoh hutang?" Samsudin melontar soalan.
  
  
PANDUAN UNTUK PENGGUNA
  
Tolong jauhkan diri daripada berhutang. Ini nasihat Samsudin. Bagaimanapun, sekiranya tiada pilihan, beliau memberi beberapa panduan supaya pengguna dapat melindungi diri mereka daripada ditipu.
  
Bagi mereka yang meminjam daripada Ah Long, simpan semua maklumatnya seperti gambar, nombor kenderaan yang digunakan semasa mula-mula membuat urusan peminjaman, tempat, tarikh dan masa.
  
Semua maklumat adalah penting untuk siasatan sekiranya peminjam menghadapi masalah dan maklumat ini sangat berguna untuk pihak berkuasa dalam membantu peminjam.
  
Penting juga untuk peminjam menyimpan semua mesej yang dihantar oleh Ah Long.
  
Beliau juga mengingatkan peminjam supaya jangan sekali-kali menggadaikan harta kepada Ah Long dan menandatangani dokumen jual beli sekiranya diminta berbuat demikian walaupun di hadapan peguam.
 
"Kesannya kelak teruk. Peminjam berdepan risiko kehilangan harta," tegasnya.
  
Bagi yang meminjam dengan pemberi pinjaman wang berlesen, mereka diingatkan supaya jangan sesekali menandatangani borang kosong.
  
Mereka juga perlu mendapatkan segera salinan semua dokumen yang ditandatangani dan mengelakkan daripada menerima wang terus di kaunter.
  
"Minta syarikat pemberi pinjaman memindahkan wang ke dalam akaun peminjam," kata Samsudin.
  
Beliau juga meminta peminjam mengambil berat borang yang hendak ditandatangani.
  
Hanya ada dua jenis dokumen pinjaman sahaja di syarikat pemberi pinjaman berlesen iaitu Borang "K" bagi pinjaman bercagar dan Borang "J" bagi pinjaman tidak bercagar.
  
Peminjam diingatkan jangan menandatangani apa-apa dokumen selain daripada dua dokumen ini. Mereka juga perlu mencatat masa, tarikh dan tempat berurusan serta nama orang yang mengendalikan urusan itu.
  
Kadar faedah yang dibenarkan ketika ini untuk pinjaman bercagar, tidak melebihi 12 peratus setahun iaitu tidak melebihi satu peratus sebulan sementara untuk pinjaman tidak bercagar, tidak melebihi 18 peratus setahun iaitu tidak melebihi 1.5 peratus sebulan.
  
Beliau juga mengingatkan bahawa syarikat pemberi pinjaman tidak boleh menyimpan kad ATM peminjam.
  
"Ada kes peminjam bila sudah bagi kad ATM takut hendak batalkan. Takut syarikat hantar orang buat kacau di rumah atau pejabat.
  
"Ramai yang takut perkara ini. Sebenarnya mereka tidak boleh buat begitu. Mereka juga tidak boleh lantik pemungut hutang. Kalau ada yang diganggu, segera laporkan kepada polis. Kalau ada saksi bawa saksi," kata Samsudin.
   

KURSUS MUHASABAH

  
Di samping turun padang mengadakan ceramah untuk mendidik pengguna mengenai pinjaman atau hutang, PKP turut mengambil inisiatif mengadakan program muhasabah diri untuk mereka yang dikenalpasti sebagai peminjam bermasalah beragama Islam.
  
Menurut Shamsuddin, mereka itu bukan sahaja kaki berhutang tetapi kaki mabuk, kaki judi, kaki perempuan dan kurang tanggungjawab kepada keluarga.
  
Ada juga yang sememangnya mempunyai tabiat suka berhutang walaupun sudah pernah menyelesaikan hutang. Ada juga kes yang sampai kepada PKP berhutang untuk perniagaan sehingga terjerat dengan 12 Ah Long.
  
Bagi mereka yang mahu mendapatkan khidmat persatuan dalam menyelesaikan masalah pinjaman, PKP mengenakan syarat iaitu mereka wajib menyertai program muhasabah diri itu.
  
Peserta akan dihantar ke sebuah pondok di Sungai Petani untuk selama tujuh hari enam malam. PKP hanya menghantar seorang peserta sahaja untuk satu-satu masa program.
  
Peserta kursus hanya dibenarkan membawa wang tunai sebanyak RM10 dan kad pengenalan. Mereka juga hanya dibenar membawa tiga persalinan pakaian.
  
Mereka juga tidak dibenarkan membawa kad ATM, telefon bimbit. Peserta mesti lulus program dan memberi kerjasama kepada ustaz serta tenaga pengajar di situ.
  
Beliau memberitahu Bernama, setakat ini pihaknya telah menghantar 10 peserta dengan kos RM850 seorang.
  
Peserta program antaranya akan diajar membaca Quran oleh pelajar tahfiz.
  
"Dia juga akan dibawa ke tanah perkuburan di mana dia akan dibaringkan di tepi kubur, ditutup dengan kain kafan dan dibacakan talqin. Ini adalah untuk memberi keinsafan.
  
"Meskipun peruntukan kami sangat terhad, program ini akan diteruskan. Setakat ini kami berpuas hati dengan hasil program ini dan semua peserta yang dipilih memperlihatkan perubahan yang sangat positif," tambah Samsudin.
  

PINDAHKAN AKTA
    

Mungkin ramai yang tidak tahu pihak berkuasa mana bertanggungjawab terhadap sebarang masalah berhubung syarikat pemberi pinjaman berlesen atau tidak berlesen termasuk Ah Long.

Kalau diajukan soalan mungkin ada yang akan menjawab, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Kementerian Kewangan atau Bank Negara.
  
Sebenarnya Akta Pemberi Pinjam Wang 1951 dan Peraturan-Peraturan Pindaan 2010 adalah di bawah Kementerian Kesejahteraan Bandar,Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT).
  
"Semasa wujudnya ceti dulu, lesen untuk mereka berniaga dikeluarkan oleh majlis perbandaran tempatan dan apabila KPKT diwujudkan, semua majlis perbandaran diletakkan di bawah kementerian berkenaan.
  
"Ada satu bahagian di KPKT dinamakan Bahagian Pinjaman Wang dan Pajak Gadai dan bahagian ini yang mengendalikan segala urusan berkaitan dengan syarikat pemberi pinjaman wang," jelas Shamsudin.
  
Menurut beliau, sudah sampai masanya untuk Akta berkenaan dipindahkan daripada KPKT kepada KPDNKK.
 
"Kami telah mengemukakan cadangan ini sejak 2012 lagi, antaranya kerana KPDNKK mempunyai pejabat aduan di semua pelosok dan daerah di seluruh tanah air. Ini memudahkan untuk pengguna membuat aduan.
  
"KPDNKK juga mempunyai bilangan penguatkuasa yang lebih ramai iaitu lebih 2,000 orang di seluruh tanah air," kata Samsudin, sambil menambah bahagian yang menguruskan syarikat pemberi pinjaman ini boleh dijenamakan semula kepada Pusat Pinjaman 1Malaysia.
  

NEGARA RUGI
    

Shamsuddin mendakwa negara kerugian berbilion ringgit kerana kegiatan Ah Long dan syarikat pemberi pinjaman wang kerana jumlah kutipan sebenar kadar faedah tidak diisytiharkan.
  
"Pada masa ini terdapat hampir 3,000 syarikat pemberi pinjaman wang berlesen di seluruh negara. Bayangkan daripada jumlah itu, sebanyak 2,500 memberi pinjam kepada 50 orang dan setiap orang dikenakan kadar faedah berlebihan iaitu RM100.
  
"Jika kita kalikan angka-angka ini untuk tempoh setahun, jumlah yang diperoleh sangat memeranjatkan. Bayangkan berapa banyak negara hilang cukai pendapatan.
  
"PKP sangat yakin jumlah yang telah digelapkan boleh mencecah berbilion ringgit kerana hakikat sebenarnya peminjam bukan ditipu dengan jumlah RM100 malah lebih daripada itu," katanyan sambil menambah, kes yang selalu dilaporkan kepada PKP adalah sekitar RM500 hingga RM3,000.
  
Dalam hal ini, Samsudin mendakwa ada segelintir pesuruhjaya sumpah yang bersekongkol dengan syarikat pemberi pinjaman kerana mengesahkan dokumen perjanjian tanpa kehadiran peminjam.
  
"Pihak kami pernah melihat dokumen perjanjian kosong yang diperoleh daripada syarikat pemberi pinjam wang berlesen yang sudah dicop oleh pesuruhjaya sumpah sedangkan kedua-dua pihak belum mengisinya.
  
"Biasanya apa yang berlaku ialah jumlah pinjaman yang tercatat dalam borang dokumen perjanjian adalah jauh lebih tinggi daripada angka pinjaman sebenar.

Bukankah peminjam akan teraniaya sekiranya kes dibawa ke mahkamah? " tegas Samsudin.
  
Beliau memberi contoh kes di mana PKP yang turut membantu peminjam membawa kes ke mahkamah kalah kerana peminjam menandatangani borang kosong.
  
"Peminjam ini hanya meminjam RM7,500 dan sudah bayar beberapa kali tetapi dalam tuntutan syarikat pemberi pinjam, pihak itu mendakwa jumlah yang diberi RM57,000. Dokumen itu sah kerana ada tandatangan peminjam dan ada cop pesuruhjaya sumpah," katanya. - Bernama


Bahaya Kebiasaan Berhutang


Islam adalah agama yang mulia. Islam telah mengatur seluruh permasalahan di dalam kehidupan bermasyarakat, termasuk di dalamnya adalah permasalahan hutang-piutang. Islam tidak hanya membolehkan seseorang berhutang kepada orang lain, tetapi Islam juga mengatur adab-adab dan aturan-aturan dalam berhutang.

Hukum Berhutang

Hukum asal dari berhutang adalah boleh (jaa-iz). Allah subhaanahu wa ta’aala menyebutkan sebagian adab berhutang di dalam Al-Qur’an. Allah subhaanahu wa ta’aala berfirman:
{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ }
Hai orang-orang yang beriman! Apabila kalian ber-mu’aamalah tidak secara tunai untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kalian menuliskannya.” (QS Al-Baqarah: 282)
Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam pernah berhutang. Di akhir hayat beliau, beliau masih memiliki hutang kepada seorang Yahudi, dan hutang beliau dibayarkan dengan baju besi yang digadaikan kepada orang tersebut.

Diriwayatkan dari ‘Aisyah radhiallaahu’anhaa, bahwasanya dia berkata:
( أَنَّ النَّبِيَّ -صلى الله عليه وسلم- اشْتَرَى طَعَامًا مِنْ يَهُودِيٍّ إِلَى أَجَلٍ فَرَهَنَهُ دِرْعَهُ )
Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam membeli makanan dari seorang Yahudi dengan tidak tunai, kemudian beliau menggadaikan baju besinya” (HR Al-Bukhari no. 2200)

Kebiasaan Sering Berhutang

Akan tetapi, banyak kaum muslimin yang menganggap remeh hal ini. Mereka merasa nyaman dengan adanya hutang yang “melilit’ dirinya. Bahkan, sebagian dari mereka di dalam hidupnya tidak pernah sedetik pun ingin lepas dari hutang. Sebelum lunas pinjaman yang pertama, maka dia ingin meminjam lagi untuk yang kedua, ketiga dan seterusnya.
Jika hal ini dibiarkan, maka ini akan berlarut-larut dan akan “menular” kepada orang lain di sekitarnya. Terlebih lagi, dengan banyaknya fasilitas untuk berhutang yang disediakan oleh lembaga-lembaga, badan-badan atau perusahaan-perusahaan yang menganut sistem ribawi. Dan parahnya, tidak hanya orang-orang awam yang terlibat dengan hal-hal seperti ini, orang yang sudah lama mengaji, orang berilmu dan orang-orang kaya pun turut berpartisipasi dalam “meramaikannya”. Na’uudzu billaahi min dzaalika.
Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam sangat takut berhutang dan sangat takut jika hal tersebut menjadi kebiasaannya. Mengapa demikian?
Diriwayatkan dari ‘Aisyah radhiallaahu ‘anhaa, bahwasanya dia mengabarkan, “Dulu Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam sering berdoa di shalatnya:
( اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَفِتْنَةِ الْمَمَاتِ, اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْمَأْثَمِ وَالْمَغْرَمِ)
Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadamu dari azab kubur, dari fitnah Al-Masiih Ad-Dajjaal dan dari fitnah kehidupan dan fitnah kematian. Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadamu dari hal-hal yang menyebabkan dosa dan dari berhutang
Berkatalah seseorang kepada beliau:
( مَا أَكْثَرَ مَا تَسْتَعِيذُ مِنَ الْمَغْرَمِ؟ )
Betapa sering engkau berlindung dari hutang?
Beliau pun menjawab:
( إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا غَرِمَ, حَدَّثَ فَكَذَبَ وَوَعَدَ فَأَخْلَفَ. )
Sesungguhnya seseorang yang (biasa) berhutang, jika dia berbicara maka dia berdusta, jika dia berjanji maka dia mengingkarinya” (HR Al-Bukhaari no. 832 dan Muslim no. 1325/589)
Perlu dipahami bahwa berhutang bukanlah suatu perbuatan dosa sebagaimana telah disebutkan. Tetapi, seseorang yang terbiasa berhutang bisa saja mengantarkannya kepada perbuatan-perbuatan yang diharamkan oleh Allah subhaanahu wa ta’aala. Pada hadits di atas disebutkan dua dosa akibat dari kebiasaan berhutang, yaitu: berdusta dan menyelisihi janji. Keduanya adalah dosa besar bukan?
Mungkin kita pernah menemukan orang-orang yang sering berhutang dan dililit oleh hutangnya. Apa yang menjadi kebiasaannya? Bukankan orang tersebut suka berdusta, menipu dan mengingkari janjinya? Allaahumma innaa na’udzu bika min dzaalika.

Memberi Jaminan Ketika Berhutang

Mungkin di antara pembaca ada yang mengatakan, “Bukankan Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam sendiri berhutang?”
Ya, Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam berhutang karena sangat membutuhkan hal tersebut pada saat itu. Coba kita perhatikan dengan seksama hadiits yang telah disebutkan. Bukankan yang dihutangi oleh Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam adalah makanan? Jika benar-benar memiliki kebutuhan, maka hal tersebut bukanlah sesuatu yang tercela.
Tetapi perlu diingat, Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam telah melakukan hal yang mulia ketika beliau berhutang. Apakah hal yang mulia tersebut? Beliau menggadaikan baju besinya sebagai jaminan. Apabila beliau tidak mampu membayarnya, maka baju besi itulah yang menjadi pembayarannya.
Begitulah seharusnya yang kita lakukan ketika berhutang. Kita harus memiliki jaminan dalam berhutang. Jaminan-jaminan tersebut bisa berupa:
  1. Harta yang dimiliki
    Misalkan seseorang ingin membeli motor, dia memiliki uang di simpanannya sebanyak Rp 15 juta. Uang tersebut tidak berani dia keluarkan, karena menjadi simpanan usahanya yang harus di sisakan di simpanan bisnisnya, untuk berjaga-jaga dalam permodalan atau karena hal-hal lain. Kemudian orang tersebut membeli motor dengan kredit seharga Rp 15 juta kepada seseorang dengan batas waktu yang telah ditentukan. Hal seperti ini tidak tercela, karena seandainya dia meninggal, maka dia memiliki jaminan harta yang ada di simpanannya.
  1. Menggadaikan barang (Ar-Rahn)
    Hal ini telah dijelaskan sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam.
  1. Mengalihkan hutang kepada piutang yang dimiliki (Al-Hawaalah/Al-Hiwaalah)
    Misalkan si A memiliki piutang (orang lain [si B] berhutang kepadanya) sebesar Rp 5 juta, kemudian orang tersebut ingin berhutang kepada si C sebesar Rp 5 juta. Si A mengatakan kepada si C, “Bagaimana menurutmu jika piutangku pada si B menjadi jaminan hutang ini.” Kemudian si C pun menyetujuinya. Maka hal tersebut juga tidak tercela dan pengalihan seperti ini diperbolehkan di dalam Islam. Seandainya si A meninggal, maka hutang tersebut menjadi tanggung jawab si B untuk membayarkannya kepada si C.
  1. Mencari penanggung jawab atas hutang yang dimiliki (Al-Kafaalah)
    Misalkan seseorang membutuhkan biaya yang sangat besar secara mendadak, seperti: biaya operasi yang diakibatkan oleh kecelakaan. Orang tersebut tidak memiliki uang atau harta sebagai jaminannya. Pihak rumah sakit meminta orang tersebut mencari seorang penanggung jawab (kafil) atas hutangnya tersebut. Seandainya orang tersebut kabur atau meninggal dunia, maka penanggung jawabnyalah yang membayarkan hutangnya kepada rumah sakit. Hal ini diperbolehkan dengan syarat penanggung jawab tersebut mampu untuk membayarkan hutangnya atau mampu mendatangkan orang yang berhutang tersebut apabila dia kabur.

Keburukan Jika Hutang Tidak Sempat Dilunasi

Jika tidak memiliki jaminan-jaminan yang telah disebutkan di atas, sebaiknya jangan membiasakan diri untuk berhutang. Karena orang yang meninggal sedangkan dia memiliki tanggungan hutang, maka dia akan mendapatkan banyak keburukan. Setidaknya penulis sebutkan tiga keburukan pada tulisan ini.
Keburukan pertama: Tidak dishalati oleh tokoh-tokoh agama dan masyarakat
Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam tidak menshalati jenazah yang memiliki hutang.
( عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الأَكْوَعِ -رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ- قَالَ: كُنَّا جُلُوسًا عِنْدَ النَّبِيِّ -صلى الله عليه وسلم- إِذْ أُتِيَ بِجَنَازَةٍ، فَقَالُوا: صَلِّ عَلَيْهَا ، فَقَالَ : (( هَلْ عَلَيْهِ دَيْنٌ ؟ )), قَالُوا: لاَ، قَالَ: (( فَهَلْ تَرَكَ شَيْئًا ؟ )), قَالُوا: لاَ، فَصَلَّى عَلَيْهِ، ثُمَّ أُتِيَ بِجَنَازَةٍ أُخْرَى، فَقَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ، صَلِّ عَلَيْهَا، قَالَ: (( هَلْ عَلَيْهِ دَيْنٌ ؟ )) قِيلَ : نَعَمْ ، قَالَ: (( فَهَلْ تَرَكَ شَيْئًا؟ )) قَالُوا : ثَلاَثَةَ دَنَانِيرَ، فَصَلَّى عَلَيْهَا، ثُمَّ أُتِيَ بِالثَّالِثَةِ، فَقَالُوا: صَلِّ عَلَيْهَا، قَالَ: (( هَلْ تَرَك شَيْئًا؟ )) قَالُوا : لاَ، قَالَ: (( فَهَلْ عَلَيْهِ دَيْنٌ ؟ )) قَالُوا: ثَلاَثَةُ دَنَانِيرَ ، قَالَ: (( صَلُّوا عَلَى صَاحِبِكُمْ ))، قَالَ أَبُو قَتَادَةَ: صَلِّ عَلَيْهِ يَا رَسُولَ اللهِ، وَعَلَيَّ دَيْنُهُ، فَصَلَّى عَلَيْهِ.)
Diriwayatkan dari Salamah bin Al-Akwa’ radhiallaahu ‘anhu, dia berkata, “Dulu kami duduk-duduk di sisi Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam, kemudian didatangkanlah seorang jenazah. Orang-orang yang membawa jenazah itu pun berkata, ‘Shalatilah dia!’ Beliau pun bertanya, ‘Apakah dia punya hutang?’ Mereka pun menjawab, ‘Tidak.’ Beliau pun bertanya, ‘Apakah dia meninggalkan harta peninggalan?’ Mereka pun menjawab, ‘Tidak.’ Kemudian beliau pun menshalatinya. Kemudian didatangkan lagi jenazah yang lain. Orang-orang yang membawanya pun berkata, ‘Shalatilah dia!’ Beliau pun bertanya, ‘Apakah dia punya hutang?’ Mereka pun menjawab, ‘Ya.’ Beliau pun bertanya, ‘Apakah dia meninggalkan harta peninggalan?’ Mereka pun menjawab, ‘Ada tiga dinar.’ Kemudian beliau pun menshalatinya. Kemudian didatangkanlah jenazah yang ketiga. Orang-orang yang membawanya pun berkata, ‘Shalatilah dia!’ Beliau pun bertanya, ‘Apakah dia meninggalkan harta peninggalan?’ Mereka pun menjawab, ‘Tidak.’Beliau pun bertanya, ‘Apakah dia punya hutang?’ Mereka pun menjawab, ‘Ada tiga dinar.’ Beliau pun berkata, ‘Shalatlah kalian kepada sahabat kalian! Kemudian Abu Qatadah pun berkata, ‘Shalatilah dia! Ya Rasulullah! Hutangnya menjadi tanggung jawabku.’ Kemudian beliau pun menshalatinya.” (HR Al-Bukhaari no. 2289)
Hadits di atas jelas sekali menunjukkan bahwa Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam tidak mau menshalati orang yang punya hutang. Hal ini sebagai bentuk pengajaran beliau bahwa membiasakan diri untuk berhutang sedangkan dia tidak memiliki jaminan adalah sesuatu yang buruk. Oleh karena itu, sudah selayaknya orang-orang terpandang, tokoh masyarakat dan agama melakukan hal seperti ini ketika ada orang yang meninggal dan dia memiliki tanggungan hutang.

Keburukan kedua: Dosa-dosanya tidak akan diampuni sampai diselesaikan permasalahannya dengan orang yang menghutanginya
Diriwayatkan dari Abu Qatadah radhiallaahu ‘anhu dari Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bahwasanya seseorang bertanya kepada Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam:
( أَرَأَيْتَ إِنْ قُتِلْتُ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أَتُكَفَّرُ عَنِّى خَطَايَاىَ ؟)
Bagaimana menurutmu jika aku terbunuh di jalan Allah, apakah dosa-dosaku akan diampuni?
Beliau pun menjawab:
( نَعَمْ وَأَنْتَ صَابِرٌ مُحْتَسِبٌ مُقْبِلٌ غَيْرُ مُدْبِرٍ إِلاَّ الدَّيْنَ فَإِنَّ جِبْرِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ لِى ذَلِكَ )
Ya, dengan syarat engkau sabar, mengharapkan ganjarannya, maju berperang dan tidak melarikan diri, kecuali hutang. Sesungguhnya Jibril ‘alaihissalam baru memberitahuku hal tersebut” (HR Muslim no. 4880/1885)
Hadits di atas menjelaskan bahwa ibadah apapun, bahkan yang paling afdhal sekalipun yang merupakan hak Allah tidak bisa menggugurkan kewajiban untuk memenuhi hak orang lain.
Keburukan ketiga: Ditahan untuk tidak masuk surga, meskipun dia memiliki banyak amalan sampai diselesaikan permasalahannya dengan orang yang menghutanginya
Diriwayatkan dari Tsauban, Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

( مَنْ مَاتَ وَهُوَ بَرِىءٌ مِنْ ثَلاَثٍ: الْكِبْرِ, وَالْغُلُولِ, وَالدَّيْنِ دَخَلَ الْجَنَّةَ )
Barang siapa yang mati sedangkan dia berlepas diri dari tiga hal, yaitu: kesombongan, ghuluul (mencuri harta rampasan perang sebelum dibagikan) dan hutang, maka dia akan masuk surga. (HR At-Tirmidzi no. 1572, Ibnu Majah no. 2412 dan yang lainnya. Syaikh Al-Albani mengatakan, “Shahih” di Shahih Sunan Ibni Majah)

Nasehat Seputar Hutang

Oleh karena, sebelum mengakhiri tulisan ini, ada beberapa hal yang ingin penulis nasihatkan untuk diri penulis dan pembaca sekalian:
  1. Janganlah membiasakan diri untuk berhutang. Terutama berhutang yang tidak memiliki jaminan.
  2. Fasilitas untuk berkecimpung di dalam riba sangatlah banyak sekali di zaman ini. Oleh karena itu, janganlah kita biarkan diri kita berkecimpung di dalamnya! Diriwayatkan dari ‘Abdullah bin Mas’ud, Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda: ( لَعَنَ اللَّهُ آكِلَ الرِّبَا ، وَمُوكِلَهُ ، وَشَاهِدَهُ ، وَكَاتِبَهُ.)
    Allah melaknat pemakan riba, yang memberi makan, saksi dan juru tulisnya” (HR Ahmad no. 3725. Syaikh Syu’aib mengatakan, “Shahih li ghairih.”)
  1. Apabila ingin berhutang, maka niatkanlah dengan hati yang jujur untuk segera melunasi hutang tersebut pada waktu yang telah dijanjikan. Insya Allah, Allah akan membantu pelunasannya. Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda: ( مَنْ أَخَذَ أَمْوَالَ النَّاسِ يُرِيدُ أَدَاءَهَا أَدَّى اللَّهُ عَنْهُ ، وَمَنْ أَخَذَ يُرِيدُ إِتْلاَفَهَا أَتْلَفَهُ اللَّهُ.)
    Barang siapa meminjam harta manusia dan dia ingin membayarnya, maka Allah akan membayarkannya. Barang siapa yang meminjamnya dan dia tidak ingin membayarnya, maka Allah akan menghilangkan harta tersebut darinya.” (HR Al-Bukhaari no. 2387)
  1. Apabila telah sampai batas waktu yang telah ditentukan, maka segeralah membayar hutang tersebut dan jangan menunda-nundanya, terkecuali pada saat itu kita tidak memiliki harta untuk membayarnya. Orang yang memiliki harta untuk membayar hutangnya, tetapi dia sengaja memperlambat pembayarannya, maka dianggap sebagai suatu kezoliman/dosa. Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam : ( مَطْلُ الْغَنِيِّ ظُلْمٌ )
    Memperlambat pembayaran hutang untuk orang yang mampu membayarnya adalah kezaliman.” (HR Al-Bukhaari no. 2288 dan Muslim no. 4002/1564)
  1. Jika benar-benar tidak mampu membayar hutang pada waktu yang telah ditentukan, maka bersegeralah meminta maaf kepada orang yang menghutangi dan minta tenggang waktu untuk membayarnya.
Demikian tulisan yang singkat ini. Mudahan bermanfaat untuk kita semua dan mohon perkenannya untuk menyampaikan kepada yang lain.
( اللَّهُمَّ إِنِّا نَعُوذُ بِكَ مِنَ الْمَأْثَمِ وَالْمَغْرَمِ )

BAHAYA BERHUTANG DI DUNIA DAN AKHIRAT

Oleh: Muhammad Wasitho Abu Fawaz
BAHAYA HUTANGDi dalam kehidupan sehari-hari ini, kebanyakan manusia tidak terlepas dari yang namanya hutang piutang. Sebab di antara mereka ada yang membutuhkan dan ada pula yang dibutuhkan. Demikianlah keadaan manusia sebagaimana Allah tetapkan, ada yang dilapangkan rezekinya hingga berlimpah ruah dan ada pula yang dipersempit rezekinya, tidak dapat mencukupi kebutuhan pokoknya sehingga mendorongnya dengan terpaksa untuk berhutang atau mencari pinjaman dari orang-orang yang dipandang mampu dan bersedia memberinya pinjaman.

Dalam ajaran Islam, hutang-piutang adalah muamalah yang dibolehkan, tapi diharuskan untuk ekstra hati-hati dalam menerapkannya. Karena utang bisa mengantarkan seseorang ke dalam surga, dan sebaliknya juga bisa menjerumuskan seseorang ke dalam api neraka.
(*) BAHAYA BERHUTANG SAMPAI MATI:

Meskipun berhutang itu boleh, hanya saja Islam menyuruh umatnya agar menghindari hutang semaksimal mungkin jika ia mampu membeli dengan tunai atau tidak dalam keadaan kesempitan ekonomi. Karena menurut Rasulullah shallallahu alaihi wasallam, hutang itu dapat menimbulkan pengaruh buruk dan bencana bagi pelakunya di dunia dan akhirat. Diantaranya:
1. Hutang merupakan penyebab kesedihan di malam hari, dan kehinaan di siang hari.
2. Hutang dapat membahayakan akhlaq. Maksudnya dapat menimbulkan perilaku yang buruk bagi orang yang suka (hoby) berhutang, seperti suka berdusta dan ingkar janji.
» Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu alaihi wasallam (yg artinya): “Sesungguhnya seseorang apabila berhutang, maka dia sering berkata lantas berdusta, dan berjanji lantas memungkiri.” (HR. Al-Bukhari).
3. Rasulullah shallallahu alaihi wasallam pernah menolak mensholatkan jenazah seseorang yang diketahui masih memiliki hutang dan tidak meninggalkan harta untuk melunasinya4. Tanggungan Hutang Yang Dibawa Mati Tidak Akan Diampuni Oleh Allah Pada Hari Kiamat.
» Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu alaihi wasallam:
يُغْفَرُ لِلشَّهِيدِ كُلُّ ذَنْبٍ إِلاَّ الدَّيْنَ
“Semua dosa orang yang mati syahid Akan diampuni (oleh Allah), kecuali hutangnya.” (HR. Muslim III/1502 no.1886, dari jalan Abdullah bin ‘Amr bin Al-‘Ash radhiyallahu ‘anhu).
 » Dan juga berdasarkan hadits yang diriwayatkan dari Abu Qatadah radhiyallahu ‘anhu, bahwasannya Rasulullah pernah berdiri di tengah-tengah para sahabat, lalu Beliau mengingatkan mereka bahwa Jihad di jalan Allah dan iman kepada-Nya adalah amalan yang paling afdhol (utama). Kemudian berdirilah seorang sahabat, lalu bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimana pendapatmu jika aku gugur di jalan Allah, apakah dosa-dosaku akan terhapus dariku?” Maka jawab Rasulullah shallallahu alaihi wasallam kepadanya: “Ya, jika engkau gugur di jalan Allah dalam keadaan sabar mengharapkan pahala, maju pantang melarikan diri.” Kemudian Rasulullah bersabda: “Kecuali hutang (tidak akan diampuni/dihapuskan oleh Allah, pent), karena sesungguhnya Jibril ’alaihissalam menyampaikan hal itu kepadaku.” (HR. Muslim III/1501 no: 1885, At-Tirmidzi IV/412 no:1712, dan an-Nasa’i VI: 34 no.3157. dan di-shahih-kan oleh syaikh Al-Albani dalam Irwa-ul Ghalil no: 1197).
5. Orang Yang Mati Dalam Keadaan Memiliki Hutang Akan Terhalang Dan Tertunda Dari Masuk Surga.
» Hal ini berdasarkan hadits shohih yang diriwayatkan dari Tsauban, mantan budak Rasulullah, bahwa Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:
« مَنْ فَارَقَ الرُّوحُ الْجَسَدَ وَهُوَ بَرِىءٌ مِنْ ثَلاَثٍ دَخَلَ الْجَنَّةَ مِنَ الْكِبْرِ وَالْغُلُولِ وَالدَّيْنِ »
“Barangsiapa yang rohnya berpisah dari jasadnya (baca: meninggal dunia)dalam  keadaan terbebas dari tiga hal, niscaya ia akan masuk surga, yaitu:
(1) Bebas dari sombong,
(2) Bebas dari khianat, dan
(3) Bebas dari tanggungan HUTANG.” (HR. Ibnu Majah II/806 no: 2412, dan At-Tirmidzi IV/138 no: 1573. Dan di-shahih-kan oleh syaikh Al-Albani).
» Dan juga berdasarkan hadits yang diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, bahwa Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:
« نَفْسُ الْمُؤْمِنِ مُعَلَّقَةٌ بِدَيْنِهِ حَتَّى يُقْضَى عَنْهُ »
“Jiwa orang mukmin bergantung pada hutangnya hingga dilunasi.” (HR. Ibnu Majah II/806 no.2413, dan At-Tirmidzi III/389 no.1078. dan di-shahih-kan oleh syaikh Al-Albani).
6. Pahala Kebaikan Orang Yang Mati Dalam Keadaan Berhutang Akan Menjadi Tebusan Bagi Hutangnya Pada Hari Kiamat.
» Hal ini berdasarkan hadits shohih yang diriwayatkan dari Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhu, bahwa Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:
« مَنْ مَاتَ وَعَلَيْهِ دِينَارٌ أَوْ دِرْهَمٌ قُضِىَ مِنْ حَسَنَاتِهِ لَيْسَ ثَمَّ دِينَارٌ وَلاَ دِرْهَمٌ »
Artinya: “Barangsiapa meninggal dunia dalam keadaan menanggung hutang satu Dinar atau satu Dirham, maka dibayarilah (dengan diambilkan) dari kebaikannya; karena di sana tidak ada lagi Dinar dan tidak (pula) Dirham.”. (HR. Ibnu Majah II/807 no: 2414. dan di-shahih-kan oleh syaikh Al-Albani).

Demikianlah beberapa pengaruh buruk dan bahaya berhutang yang akan menimpa pelakunya di dunia dan akhirat.
Dan bahaya berhutang akan semakin dahsyat apabila terkandung di dalamnya unsur riba (baca: bunga) meskipun hanya sedikit, 0,1 %. Atau bilamana seseorang ketika berhutang kpd orang lain, di dalam hatinya ia telah berniat tidak akan melunasi hutangnya, atau bersengaja mengulur-ulur pelunasan hutangnya yg telah jatuh tempo. Karena perbuatan semacam ini adalah bentuk kezholiman kepada orang lain yg akan membinasakan pelakunya dan menjadi kegelapan baginya pada hari Kiamat.
Semoga Allah Ta’ala melindungi kita semua dari bahaya berhutang di dunia dan akhirat. Dan semoga Allah melimpahkan kpd kita rezeki yg lapang, halal dan berkah. Amiin. (Klaten, 27 Februari 2014).

Monday, November 5, 2012

Tidak Akan Masuk Surga Orang Yang Tidak Mau Bayar Hutang


Jangan Pernah Menganggap remeh Hutang Walaupun sedikit

Roh seorang mukmin masih terkatung-katung (sesudah wafatnya) sampai hutangnya di dunia dilunasi. (HR. Ahmad)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, “Sesiapa yang mengambil harta orang lain (berhutang) dan berniat akan membayarnya, maka Allah akan menunaikan niatnya itu. Tetapi sesiapa mengambilnya dengan niat akan membinasakannya (dengan tidak membayar), maka Allah akan membinasakannya.” (Hadis riwayat al-Bukhari)


Rasululullah SAW pun Tak Mau Menyolati Orang Yang Tak Bayar Utang

“Penundaan hutang bagi mereka yang mampu adalah satu kezaliman.” (Riwayat Bukhari – 41/585)

Dari Salamah bin Al Akwa’ radhiyallahu ‘anhu, beliau berkata: Kami duduk di sisi Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Lalu didatangkanlah satu jenazah. Lalu beliau bertanya, “Apakah dia memiliki hutang?” Mereka (para sahabat) menjawab, “Tidak ada.” Lalu beliau mengatakan, “Apakah dia meninggalkan sesuatu?” Lantas mereka (para sahabat) menjawab, “Tidak.” Lalu beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam menyolati jenazah tersebut.Kemudian didatangkanlah jenazah lainnya. Lalu para sahabat berkata, “Wahai Rasulullah shalatkanlah dia!” Lalu beliau bertanya, “Apakah dia memiliki hutang?” Mereka (para sahabat) menjawab, “Iya.” Lalu beliau mengatakan, “Apakah dia meninggalkan sesuatu?” Lantas mereka (para sahabat) menjawab, “Ada, sebanyak 3 dinar.” Lalu beliau mensholati jenazah tersebut.Kemudian didatangkan lagi jenazah ketiga, lalu para sahabat berkata, “Shalatkanlah dia!” Beliau bertanya, “Apakah dia meningalkan sesuatu?” Mereka (para sahabat) menjawab, “Tidak ada.” Lalu beliau bertanya, “Apakah dia memiliki hutang?” Mereka menjawab, “Ada tiga dinar.” Beliau berkata, “Shalatkanlah sahabat kalian ini.” Lantas Abu Qotadah berkata, “Wahai Rasulullah, shalatkanlah dia. Biar aku saja yang menanggung hutangnya.” Kemudian beliau pun menyolatinya.” (HR. Bukhari no. 2289)

Amal Kebaikannya Akan Terpotong

Dari Ibnu ‘Umar, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa yang mati dalam keadaan masih memiliki hutang satu dinar atau satu dirham, maka hutang tersebut akan dilunasi dengan kebaikannya (di hari kiamat nanti) karena di sana (di akhirat) tidak ada lagi dinar dan dirham.” (HR. Ibnu Majah no. 2414. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shohih). Ibnu Majah juga membawakan hadits ini pada Bab “Peringatan keras mengenai hutang.”
Dianggap Pencuri Oleh Allah SWT
Dari Shuhaib Al Khoir, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Siapa saja yang berhutang lalu berniat tidak mau melunasinya, maka dia akan bertemu Allah (pada hari kiamat) dalam status sebagai pencuri.” (HR. Ibnu Majah no. 2410. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan shohih)

Biarpun Mati Syahid Tetep saja dosanya tak diampuni

“Semua dosa orang yang mati syahid akan diampuni kecuali hutang.” (HR. Muslim no. 1886)

Semoga Ini Bisa Menjadi Perenungan Kita Agar Segera Bayar Hutang Jika Mampu Melunasinya, Kalau pun Belum Bisa, maka Minta Maaflah Pada Yang memberi Hutang dan Memohon Untuk di beri waktu lagi sampai bisa membayar Hutang. Selama ada niat bayar pasti Allah SWT akan memberi jalannya

“Siapa yang mengambil harta manusia & berkehendak membayarnya, maka Allah (membantu) akan membayarkannya & siapa yang mengambilnya berkehendak menghilangkannya, maka Allah menghilangkannya (HR Bukhari)