Khamis, 30 Disember 2010

MUNGKARKE ATAU MAKSIATKE....SALAH GUNA KUASAKE..SEMUA INI AKAN DIHISAB ATAU TANYA...SABIT...HUKUMAN AKAN DITERIMA DI AKHIRAT KELAK...MAKA TAKUTLAH

Khusrin mungkin ‘ganggu’ mesyuarat exco
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 30 Dis: Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor diyakini akan mengalami masalah besar dalam pentadbiran dengan perlantikan Datuk Khusrin Munawi sebagai Setiuasaha Kerajaan (SUK) negeri yang baru.

Ini kemungkinan berlaku apabila Khusrin memainkan peranannya dengan ‘mengganggu’ mesyuarat exco seperti yang diarahkan kerajaan pusat.

Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (gambar) berkata, perlantikan Datuk Khusrin itu sendiri mempunyai agenda khusus dari kerajaan pusat untuk membolehkan Datuk Khusrin campur tangan bagi pihak kerajaan pusat dalam membuat keputusan Mesyuarat Exco Negeri Selangor.

"Apa saja keputusan yang diputuskan dalam mesyuarat Exco, sepatutnya setiausaha sulit akan keluarkan arahan dan laksanakan, kemudian putuskan dalam mesyuarat.

"Ini tidak, apa yang tak diputuskan dia buat, mesyuarat Exco tak bincangkan masalah ini, dia sendiri akan buat surat dan keluarkan arahan tanpa kita bagi arahan daripada mesyuarat Exco," katanya dalam satu kenyataan media.

Kejadian seperti itu, menurut beliau, tidak mustahil akan berlaku dalam pentadbiran kerajaan Selangor jika perlantikan Khusrin diteruskan sehingga akhirnya akan menyebabkan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor berjaya digulingkan oleh kerajaan pusat.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat turut melahirkan kebimbangannya berhubung perkara itu, berdasarkan pengalamannya sendiri sebelum ini yang pernah mengetuai sebuah kerajaan yang sah yang diberikan mandat oleh rakyat pada PRU Ke-12 lalu, tetapi digulingkan oleh pihak Umno BN menerusi rampasan kuasa.

Umno BN sebelum ini telah merampas negeri Perak dari Pakatan Rakyat gara-gara tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun)nya bertindak lompat parti dan menjadi Adun Bebas. Mereka terdiri daripada Adun Behrang, Changkat Jering dan Jelapang.

Kelayakan ketiga-tiga Adun itu juga masih dipertikai kerana ketiga-tiga kerusi Dun itu telah diumumkan kosong oleh Speaker Dun Perak, V. Sivakumar.

Nizar yang pernah menjawat jawatan Menteri Besar Pakatan Rakyat Perak turut mempertikaikan perlantikan Khusrin kerana ia merupakan satu tindakan yang jelas membelakangkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim kerana keputusan tersebut dibuat tanpa meminta pandangan Khalid terlebih dahulu.

Oleh itu, beliau menyifatkan tindakan tersebut sebagai jelas tidak menghormati kedudukan Tan Sri Khalid sebagai Menteri Besar yang dipilih oleh rakyat, walaupun semua pihak tahu, Khalid patut diberikan peluang untuk membuat keputusan untuk memilih orang yang boleh berkerja sebagai setiausaha sulitnya.

Sementara itu, dalam perkembangan lain, Pegawai-Pegawai Wakil Rakyat Pakatan Rakyat Negeri Selangor (Selproa) menggesa Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor mengadakan sidang mesyuarat tergempar di Majlis Undangan Negeri, bagi menolak Setiausaha Kerajaan Negeri lantikan Kerajaan Pusat.

Presiden Selproa, Abdul Razak Ismail, dalam kenyataan medianya berkata, langkah itu perlu bagi melindungi kepentingan rakyat Selangor.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan media yang melaporkan pihak Istana telah meluluskan perlantikan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Datuk Khusrin ke jawatan kanan itu bermula 1 Januari depan.

“Saya mencadangkan persidangan tergempar menolak perlantikan Khusrin. Kita tidak mahu Khusrin menjadi gunting dalam lipatan dalam pentadbiran Pakatan Rakyat,” katanya.

Beliau menegaskan, terdapat bukti manipulasi istana oleh BN berhubung perlantikan Khusrin, apabila Istana digunakan untuk menghalalkan cara oleh Umno dan BN yang mahu merampas Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.



Kedah umum cuti Ahad ini
Mohd Shubihi Muhamad Zain

ALOR SETAR, 30 Dis: Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengisytiharkan Ahad, 2 Januari 2011 nanti sebagai hari cuti umum bagi negeri itu ekoran kejayaan skuad bolasepak negara menjuarai Piala AFF Suzuki 2010 yang dilangsungkan di Gelora Bung Karno, Indonesia, malam tadi.

Azizan membuat pengumuman itu ketika berucap di hadapan kakitangan Kerajaan Negeri di Wisma Darul Aman, dekat sini, pagi tadi.

Beliau turut merakamkan ucapan tahniah kepada pemain dan pegawai-pegawai pasukan yang bertungkus lumus menjulang nama negara.

Perlawanan akhir kedua malam tadi yang disiarkan secara langsung melalui saluran televisyen di seluruh negara menyaksikan Malaysia berjaya mengekang kemaraan Indonesia untuk menang dengan aggregat 4-2.

Malaysia adalah negara keempat di rantau ini yang berjaya menjulang piala tersebut selepas Thailand, Singapura dan Vietnam.

Sebelum ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan Jumaat ini (31 Disember) sebagai cuti umum sempena kejayaan sulung pasukan bola sepak kebangsaan menjulang Piala AFF Suzuki 2010.




PMRU: Maahad Muhammadi Perempuan terbaik Yik
Yusri Amin

KOTA BHARU, 30 Dis: Maahad Muhammadi Perempuan (MMP) muncul Sekolah Terbaik Yayasan Islam Kelantan (YIK) dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah Ugama (PMRU) 2010, manakala Nur Fakhira Zakirudin Pelajar Terbaik peperiksaan PMRU 2010 dengan mendapat keputusan penuh 10A (97.40 peratus).

Maahad Tahfiz Al-Quran Wal Qiraat, Pulai Chondong diumumkan Sekolah Terbaik bagi peperiksaan Sijil Menengah Ugama (SMU) 2010, manakala Pelajar Terbaik ialah Izzah Hameeda Zamani (Maahad Muhammadi Perempuan) dengan mendapat 10 Mumtaz (97.70 peratus).

Muhammad Aizat Syimir Rozani (Maahad Tahfiz Al-Quran Al-Asriah, Banggol Chica, Pasir Mas) diisytihar Pelajar Terbaik SMTQ 2010 dengan mendapat 10 Mumtaz (92.80 peratus), manakala Mohd Izzat Izzudin Mat Jun (Pusat Pengajian Pondok, YIK) diistihar Pelajar Terbaik peperiksaan Sijil Tinggi Ugama Pondok (STUP) dengan mendapat ‘Mumtaz’.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah Negeri, Mohamad Awang ketika mengumumkan keputusan peperiksaan itu berkata keputusan umum PMRU 2010 ialah 93.89 peratus, meningkat 09.84 peratus berbanding 84.05 peratus pada 2009.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Gual Periok memaklumkan, kecemerlangan calon PMRU 2010 dengan mendapat ‘A’ dalam semua mata pelajaran ialah seramai 589 orang (08.96 peratus), berbanding 458 orang (07.31 peratus) pada 2009.

“Sebanyak 24 buah sekolah telah mencapai keputusan 100 peratus membabitkan Maahad Kerajaan Negeri, Sekolah Menengah Ugama Arab (SMUA) Bantuan Kerajaan Negeri dan Sekolah Menengah Ugama Arab (SMUA) Persendirian,” katanya pada Majlis Pengumuman Keputusan PMRU, SMU, SMTQ dan STUP 2010 di Maahad Muhammadi, Merbau di sini pagi tadi.

Menurutnya, keputusan umum peperiksaan Sijil Menengah Ugama (SMU) ialah 76.19 peratus, meningkat 07.58 peratus dari tahun 2009 iaitu 68.61 peratus.

“Dari segi kecemerlangan SMU 2010, calon mendapat peringkat Mumtaz (Cemerlang) seramai 1,091 orang (19.64 peratus) berbanding pada 2009 seramai 930 orang (17.35 peratus).

“Bagi peperiksaan SMU 2010, enam buah sekolah telah mencapai keputusan 100 peratus membabit Maahad Tahfiz Al-Quran Wal-Qiraat, Pulai Chondong, Maahad Muhammadi Perempuan (MMP), Maahad Tahfiz Al-Quran Al-Asriah, Banggol Chicha, Maahad Muhammadi Pasir Pekan, SMU (A) Bustanus Saadah, Morak dan Maahad Tahfiz Quran AlS-Muhammadi, Kundang, Johor.

“Peratus umum peperiksaan SMTQ 2010 ialah 100 peratus, meningkat 0.79 peratus berbanding 2009 (99.21 peratus) membabitkan 128 calon,” katanya.

Bagaimana pun, pada peperiksaan STUP 2010, peratus umum dicapai 58.18 peratus, merosot 02.19 berbanding 2009 (60.37 peratus).

Turut hadir Pengarah Yik, Ahmad Robert Abdul Rahim dan Pengetua MMP, Ustaz Mansor Daud.




Harakah boleh diakses di MyHarakah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 30 Dis: Kumpulan IT Harakah telah berjaya membangunkan perkhidmatan online berkonsepkan one stop center dengan membolehkan semua perkhidmatannya diakses melalui satu gerbang yang dinamakan MyHarakah.

Menuurt Pengurus Kumpulan IT Harakah, Mohd Suhaimi Embong, melalui portal Myharakah yang baru ini, semua perkhidmatan kumpulan Harakah seperti e-paper Harakah, Harakahdaily, Tabung Kemiskinan Harakah (TKH), Iklan Harakah, e-Mel Harakah, Facebook, Twitter dan aduan kepada Harakah dapat dicapai.

Memberitahu Harakah, Suhaimi berkata, beberapa perkhidmatan lain seperti SMS dan sebagainya sedang dalam proses untuk disepadukan dengan portal ini.

Gerbang Myharakah ini mula beroperasi bermula pada 1 Muharam 1432H (7 Disember 2010) yang lepas.

Untuk melayari portal ini, pengguna perlu melayari alamat http://myharakah.net atau http://harakah.net.my/




Mapim cadang bina hospital di Gaza
Mohd Sabri Said

SEBERANG JAYA, 30 Dis: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) bercadang menubuhkan sebuah hospital khas untuk kanak-kanak di Gaza, Palestin tidak lama lagi dan usaha ke arah itu sedang pesat dilakukan terutamanya penerangan kepada seluruh rakyat Malaysia.

Setiausaha Agung Mapim, Azmi Abdul Hamid ketika ditanya perkembangan tersebut menjelaskan, jika terlaksananya projek berkenaan ia merupakan batu tanda bantuan Malaysia di sana selain bantuan peralatan, pakaian, ubatan dan makanan.

Katanya, anggaran pembinaanya ialah RM137 juta meliputi 10 tingkat yang menempatkan 100 katil khas untuk kanak-kanak sesuai dengan jumlah kanak-kanak di situ melebihi separuh penduduk Gaza.

"Dana untuk pembinaan hospital akan dikutip tidak lama lagi di mana Mapim sedang menyaring petugas yang diamanahkan sebagai wakil kepada Mapim untuk mengutip derma berkenaan. Tokoh masyarakat juga akan dicari sebagai panel penasihat dan penaungnya," ujar beliau selepas memberikan taklimat terkini keadaan di Gaza di dewan Masjid Seberang Jaya, hari ini.

Selain menumpukan pembinaan hospital, Mapim juga, katanya bertekad akan melaksanakan projek masjid berkembar, bandar berkembar, taman kanak trauma perang dan sebuah markas ulama Timur Tengah di situ.

Perdana Menteri Palestin sendiri, jelasnya, telah memaklumkan bahawa hospital di Gaza tidak dapat menampung kecederaan yang menimpa kanak-kanak setiap kali serangan oleh rejim Israel.

“Demi menyelamatkan kanak-kanak yang menjadi mangsa perang dan kerakusan rejim Israel, Mapim akan melancarkan program tersebut setelah semuanya siap,” katanya.

Beliau meminta semua rakyat terutamanya masyarakat Islam agar lebih prihatin untuk bersama-sama menganjurkan majlis memperingati serangan rejim haram Israel ke atas Gaza dan bersama menyemarakkan sokongan pembinaan sebuah hospital di sana



Kelantan terkilan cuti hari Jumaat
Rizal Tahir
KOTA BAHRU, 30 Dis: Kelantan melahirkan rasa terkilan berikutan kerajaan pusat memutuskan esok, (Jumaat) sebagai cuti umum berikutan pasukan bolasepak Malaysia berjaya merangkul Piala AFF Suzuki 2010.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan DakwahNegeri, Datuk Nik Mohd Amar Abdullah, berkata tindakan kerajaan berkenaan akan merugikan beberapa buah negeri yang telah bercuti hari Jumaat.

“Mereka juga ingin merayakan skuad negara yang menang pada perlawananitu, apa lagi pemain pasukan negara juga ada orang Kelantan,” ujarnya lagi.

Beliau berkata demikian kepada media ketika diminta mengulas berhubung keputusan Kerajaan Pusat yang mengisytiharkan hari Jumaat iaitu esok sebagai cuti umum.

Menurutnya lagi, sepatutnya kerajaan pusat pertimbangkan untuk mengistiharkan cuti umum pada hari-hari lain.

“Kelantan tidak boleh membawa ke hadapan cuti umum berkenaan keranaianya jatuh pada hari Jumaat.

“Lainlah andainya ia jatuh pada hari Sabtu, boleh dibawa pada hariesoknya,” ujarnya lagi.

Malam tadi Malaysia berjaya menjuarai Piala AFF Suzuki buat pertama kalinya setelah berjaya menewaskan Indonesia walaupun perlawanan akhir kedua malam tadi, Indonesia berjaya mengalahkan 'Harimau Malaya' 2-1.

Bagaimanapun Malaysia berjaya menggungguli kejuaraan edisi ke-14, dengan agregat 4-2.

Dalam perlawanan akhir pertama Malaysia berjaya membelasah Indonesia 3-0, di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 26 Disember lalu



Rogol amah: Najib, Pak Lah diminta jawab
Nazri Abdullah
KUALA LUMPUR, 30 Dis: Pendedahan WikiLeaks berhubung seorang menteri yang terlibat merogol seorang pembantu rumah Indonesianya terus mengundang perdebatan hangat di dunia maya khusunya di kalangan penulis blog politik.

Sejak tiga siri laporan berhubung isu itu disiarkan Harakahdaily, beberapa bloger dilihat cuba menjadi 'WikiLeaks Malaysia' apabila tampil dengan beberapa perincian lanjut terhadap pendedahan awal itu.

Tersebarnya dokumen salinan bertajuk 'Laporan Investigasi Robengah (BMI) yang mengalami perkosaan oleh majikannya' telah menjadi rujukan utama para bloger dalam mencari nama menteri tersebut.

Dengan klu yang dilemparkan, beberapa nama menteri sebelum ini kini tertumpu hanya kepada satu nama sahaja.

Biarpun dokumen tersebut menghitamkan nama menteri yang didakwa terlibat, namun dengan pelbagai usaha mereka kini mendakwa sudah mendapat jawapan berhubung misteri siapa disebalik status jawatan menteri itu.

"Mantan PM Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) kenapa terus zzzzz? Bangun la hari dah senja. Ini kes berat libatkan menteri, maruah negara bangsa dan agama.

"...tak kan nanti sampai orang kata kenapa simpan perogol dalam jamaah menteri Malaysia," ulas bloger Misaimerah dalam blognya.

Keghairahan dan kesungguhan mencari siapa menteri yang dimaksudkan itu terus mendapat perhatian mereka apatah lagi dalam keadaan negara dalam mood perang Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang Januari ini.

Semua kelompok bloger ini yakin isu tersebut mampu menjadi senjata ampuh khususnya kepada Pakatan Rakyat bukan sahaja berdepan PRK Tenang, malah juga untuk Pilihan Raya Umum ke-13 yang disebut-sebut akan berlangsung Mac atau April tahun hadapan.

"Dari segi politik, memang dokumen ini amat berguna sebagai senjata oleh Pakatan Rakyat dalam PRK Dun Tenang.

"Sesiapa saja yang dituduh mesti dibawa ke muka pengadilan...apatah lagi yang didakwa ini adalah seorang pemimpin yang mendapat mandat dari rakyat," tulis bloger Anak Sungai Derhaka.

Biarpun kredibiliti WikiLeaks itu dipertikai, namun tindakan Umno BN yang mengajak rakyat mempercayai pendedahan berhubung isu liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, telah memakan diri apabila rakyat juga 'terpaksa' percaya bahawa benar seorang menteri BN telah merogol amahnya.

Jika sekalipun WikiLeaks tidak boleh dipercayai, namun pendedahan sokongan oleh pemimpin akhbar pro BN, Rocky Bru atau nama sebenarnya Ahirudin Atan, NGO Tenaganita, Migrant Care dan bloger Tukar Tiub, sudah cukup untuk rakyat mempercayaai bahawa ianya memang wujud.

Namun yang lebih wajar dipercayai adalah pendedahan sepucuk surat aduan daripada adik mangsa yang menceritakan secara jelas apa yang berlaku yang juga didedahkan dalam laporan Harakahdaily sebelum ini.

Sehingga kini juga, belum ada mana-mana pihak khususnya dari pimpinan Umno BN yang berani mengulas isu tersebut.

Penjelasan dari Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi sangat ditunggu-tunggu semua pihak.

"Tunggu dan tunggu, kita tunggu apa yang akan berlaku.

"Siapa akan kena saman?," tulis bloger Tukar Tiub merujuk laporan Harakahdaily yang turut disiar di blognya.

LAPORAN BERKAITAN:
Kes perkosa bermula bila adik mangsa buat aduan
Siapakah menteri rogol amahnya?
Menteri rogol amah tetapi selamat



Tiada ulasan: