Jumaat, 10 Disember 2010

BILA ISLAM TAK DIJADIKAN SEBAGAI PANDUAN HIDUP SERTA LANDASAN PERJUANGAN.....TAMAK DAN GILA KUASA MENYEBABKAN KTA LUPA ALLAH...

Protes naik harga, 2 pelajar ditahan
Dis 10, 10 2:30pm

Dua pemimpin pelajar ditahan selepas mereka mengadakan perhimpunan di luar Masjid Putrajaya untuk menyerahkan memorandum kepada Jabatan Perdana Menteri (JPM) kerana membantah kenaikan harga minyak, gas dan gula minggu lalu.

Mereka yang ditahan itu ialah setiausaha Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Mohd Ridzuan Othman dan pemimpin Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia (Gamis), Ahmad Shukri Abdul Razak.

Kedua-duanya adalah sebahagian daripada 100 pelajar yang berhimpun di situ. Pada mulanya dihalang oleh anggota polis untuk menyerahkan memorandum tersebut.

Kumpulan pelajar yang memakai baju berwarna hitam itu turut menerikkan slogan-slogan seperti "Kuasa Mahasiswa" ketika berkumpul di hadapan masjid tersebut.

Bagaimanapun, kira-kira laima anggota polis menemui mereka dan meminta mereka bersurai.

Seorang anggota polis memberitahu mereka tidak boleh berkumpul di situ atau mereka akan ditangkap.

Setelah berunding seketika, anggota polis membenarkan lima wakil pelajar tersebut menuju ke JPM yang terletak berhampiran masjid tersebut, untuk menyerahkan memorandum tersebut.

Dalam memorandum tersebut, mereka menyuarakan rasa kesal dan kecewa terhadap kenaikan harga barangan baru-baru ini.

Selepas menyerahkan memorandum tersebut pada kira-kira jam 2.15 petang, polis mengarahkan mahasiswa berkenaan bersurai.

Ketika itu, Ridzuan kelihatan bercakap dengan anggota polis di situ, difaham dia meminta kebenaran untuk berucap, tetapi dia ditahan dan dibawa menaiki sebuah kenderaan pacuan empat roda.

Ridzuan dan Shukri kini ditahan di balai polis Putrajaya.



Hampir 50% rakyat percaya gejala rasuah berleluasa
Aidila Razak
Dis 10, 10
11:55am


Hampir separuh daripada rakyat di negara ini yang dibanci dalam kajian mengenai rasuah antarabangsa berpendapat gejala rasuah semakin berleluasa di negara ini.

Mengikut Barometer Antarabangsa Rasuah 2010 oleh Transparency International, 46 peratus percaya amalan rasuah tahun ini adalah lebih tinggi daripada tahun lalu manakala 19 peratus berpendapat ia telah berkurangan dan 35 peratus lagi pula berkata keadaan tidak berubah.

Namun daripada 1000 orang yang dibanci oleh agensi pasaran TNS Malaysia dalam wawancara secara langsung daripada 28 Jun hingga 26 Julai tahun ini, hanya 9 peratus atau 90 orang mengakui telah memberikan rasuah sepanjang 12 bulan lalu.

Mereka mendakwa telah memberi rasuah kepada anggota polis atau mereka yang bekerja di tempat pemprosesan permit, tanah, perubatan, jabatan pendidikan negari, perundangan dan kastam.

Ini meletakkan Malaysia di tangga ketujuh daripada 22 negara Asia Pasifik yang dikaji dengan Korea Selatan mendahului senarai itu - hanya dua peratus rakyatnya yang diwawancara mengakui pernah memberi rasuah sepanjang setahun lalu.

Sebahagian besar rakyat Malaysia berkata pasukan polis paling terjejas dengan gejala rasuah dan diikuti dengan parti politik, badan perundangan dan parlimen.

Mereka mencatatkan mata 4.1, 4.0 dan 3.4 masing-masing pada skala 1 hingga 5, dengan 5 sebagai yang paling terjejas akibat rasuah.



Pakatan lancar 'Ubah Sekarang' di konvensyen
Susan Loone
Dis 10, 10
2:32pm


Pakatan Rakyat akan memperkenalkan slogan terbarunya, 'Ubah Sekarang!' yang akan dilancarkan pada konvensyennya di Seberang Perai, Pulau Pinang, minggu hadapan.

Penyelaras pentadbiran konvensyen, Mujahid Yusof Rawa berkata slogan itu membawa lima mesej penting kepada rakyat.

Kg Jalan Pokok Asam penangIa termasuk matlamat Pakatan untuk menubuhkan kerajaan persekutuan yang bebas dari rasuah, telus dan mempunyai integriti.

"Kita mahu mendemokrasi dan membebaskan rakyat Malaysia dan membina persaudaraan di kalangan kumpulan berbeza bangsa kerana masyarakat kita sekarang ini tidak bersatu kerana ketegangan kaum dan agama,” kata Mujahid (atas, berbaju merah) kepada wartawan malam semalam.

"Namun, ini tidak bermakna kebebasan mutlak, kebebasan bermakna solidariti bukan anarki.”

Mujahid, yang juga ahli parlimen Parit Buntar berkata apabila Pakatan mengambil-alih kerajaan persekutuan, usaha mereka adalah bagi menambahkan pendapatan rakyat kepada RM4,000 sebulan dan masyrakat Melayu pastinya mendapat manfaat.

Gabungan yang ditubuhkan selepas pilihan raya 2008 itu juga menjanjikan keadilan dan sama rata dalam undang-undang serta gaji minimum untuk pekerja.

"Kenapa slogan 'Ubah Sekarang?' Jika kita tidak ubah seklarang, kita hadapi risiko belia kita akan menganggur, gejala rasuah terus berleluasa dan retaknya perpaduan kaum di kalangan rakyat pelbagai bangsa dan agama yang akan menjejaskan keseluruhan sistem,” katanya.

Konvensyen yang dijadualkan pada 19 Disember ini dijadual akan dihadiri oleh pemimpin utama Pakatan Rakyat.





Saham Umno: Rahman diarah bayar RM10 juta
Hafiz Yatim
Dis 10, 10
11:17am


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengarahkan bekas pengerusi Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang, Datuk Seri Abdul Rahman Maidin membayar RM10 juta kepada bekas pengarah Realmild Sdn Bhd, Datuk Khalid Ahmad.

Selain itu, hakim Mary Lim juga mengarahkan Rahman membayar kos sebanyak RM70,000.

abdul rahman maidinDalam penghakiman lisannya, Lim berkata defenden (Rahman) bukan pendatang baru tetapi aadalah seorang tokoh korporat yang berpengalaman.

Katanya, mahkamah mengakui peranan Khalid dalam penubuhan Realmild dan pemilikan lima peratus sahamnya dalam syarikat itu yang menjadi pertikaian kedua-dua pihak.

Realmild dibentuk pada 1991 dan menguasai Malaysian Resources Corporation Bhd.

"Kes plaintif diperkuatkan dengan pengakuan (bekas pengarang kumpulan New Straits Times Press (M) Bhd) Datuk Seri Ahmad Nazri Abdullah yang juga seorang daripada ahli yang menubuhkan Realmild dan membeli konglomerat media itu daripada Renong," katanya.

Menurut hakim kelemahan defendan kerana tidak memanggil saksi untuk mempertikaikan saham lima peratus saham yang dimiliki oleh Khalid adalah faktor yang menyebabkan beliau mencapai keputusan berkenaan.

Rahman diwakili oleh peguam Alex de Silva dan Eugene Jayaraj Williams, manakala peguam Ahmad Fadzil Mohd Perdaus bertindak bagi Khalid Ahmad.

Khalid, bekas pengarah Realmild dan bekas pengarah urusan NSTP, mendakwa beliau memiliki lima peratus saham Realmild dan menerima tawaran Rahman untuk membeli saham yang dimilikinya itu.

Katanya, Rahman telah membayar RM5 juta dan kedua-dua pihak bersetuju bahawa jumlah keseluruhan sahamnya itu akan dijual pada harga RM15 juta, meskipun pada awalnya nilai berkenaan diletakkan pada RM30 juta.

Menurut Khalid, harga RM15 juta itu dipersetujui selepas beliau menerima RM5 juta sebagai sebahagaian daripada bayaran daripada Rahman manakala bakinya akan dijelaskan dalam tempoh setahun.

Katanya, beliau telah berkali-kali meminta Rahman membayar baki RM10 juta itu tetapi Rahman gagal berbuat demikian.

Beliau menuntut bayaran RM10 juta itu bersama faedah pada kadar lapan peratus setahun, kos dan bayaran lain yang difikirkan setimpal oleh mahkamah.

Rahman dalam kenyataan pembelaannya mendakwa saham berkenaan dipegang bagi pihak Umno dan dia diarah menyerahkan pemilikannya dalam Realmild kepada Datuk Seri Syed Anwar Jamullail, adik kepada Raja Perlis.

Justeru, katanya jumlah itu tidak sah atau satu kesilapan dan menuntut supaya bayaran RM5 juta yang dibayar kepada Khalid dikembalikan kepadanya kerana beliau telah kerugian.



Anwar dedah ahli Umno dapat pojek RM2 bilion
Dis 10, 10 9:44am


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mendedahkan tindakan kerajaan Umno-BN memberikan projek-projek lumayan Kementerian Pertahanan berjumlah lebih RM2 bilion kepada seorang dua individu, lapor TV Selangor.

Beliau berkata tindakan itu membuktikan Umno hanya menggunakan slogan Ketuanan Melayu untuk memperkayakan kroni.

NONEAnwar berkata sejak tahun 2008, seorang individu yang dipercayai dari Umno Bukit Gantang Perak telah diberikan pelbagai tender berjumlah RM2 bilion.

"Ada tender yang dikeluarkan, tender terhad sejak 2008 yang diberikan kepada dua orang. Sebanyak 16 syarikat bumiputera dipelawa tetapi kebanyakan syarikat itu, seperti dokumen yang terdapat di tangan saya.

"Jadi ada seolah (-olah) satu pakatan di peringkat tertinggi kementerian pertahanan dengan satu dua orang tokoh Umno atas nama Melayu. Jadi Melayu ini, ketuanan Melayu ini hanya menguntungkan dua tiga orang dan lain itu pasukan sorak menyokong mereka.

"Saya bagi contoh berdasarkan bukti mengapa kementerian sering mengelak mengadakan tender terbuka. Mengapa 16 syarikat ini sahaja dipelawa sedangkan banyak lagi syarikat bumiputera yang cukup kelayakan memenuhi kriteria yang harus diajak untuk bersama," kata Anwar yang juga adalah ahli parlimen Permatang Pauh.

Beliau kemudian menunjukkan dokumen-dokumen berkaitan untuk membuktikan bahawa tender-tender kementerian pertahanan diberikan kepada kroni Umno berkenaan dengan sewenang-wenangnya.

"Ada syarikat, Gahmata Sajian Sdn Bhd penswastaan perkhidmatan katering Angkatan Tentera Malaysia bagi kawasan Sabah, Sarawak dan Labuan nilai RM 800 juta dipunyai oleh seorang bernama Syed Abu Hussin tanpa tender runding terus dari Mindef.

"Kemudian diberi satu lagi syarikat. Nama lain. Namanya Komatra Sajian Sdn Bhd, penswastaan perkhidmatan katering Angkatan Tentera bagi zon Utara dan Timur Semenanjung. Nilai RM 600 juta.

"GPB COrporation Sdn Bhd kontrak 1 Jan 2009 nilai RM 300 juta ringgit. Tuan punya, dan alamat daftar pun sama No 10 level 2 Damai Kompleks. Tuan punya, Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal, tiada Melayu lain," katanya.

Anwar kesal kerana pemberian kontrak-kontrak lumayan kepada kroni Umno dari Perak bukan sahaja membelakangkan kepentingan kementerian pertahanan sendiri tetapi meminggirkan keutamaan untuk membantu bumiputera umumnya.

"Apa hubungan Melayu ini dapat sampai RM2 bilion.

"Apakah ini bukan satu kompromi terhadap mutu dan kepentingan kementerian pertahanan? Apakah ia satu usaha mengetepikan kepentingan ramai pasukan tentera? Apakah ini tanda, kita betul-betul patriotik kepada negara dengan memunggah kekayaan, memperkaya satu, dua orang melalui perbelanjaan ketenteraan," katanya.


Tiada ulasan: