Selasa, 21 Disember 2010

SEMUA PARTI NAK MENANG....MENANGLAH DENGAN BERMARUAH...BUKAN TEKTIK MENIPU DAN KOTOR...YANG MENANG TAK DOUBLE STANDARD

10 perkara asas 100 hari Pakatan Rakyat

Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 21 Dis: Rakyat negara ini tidak perlu teragak-agak untuk memberikan undi kepada Pakatan Rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang kerana jika peluang itu diberikan, semua pihak boleh melihat sendiri perubahan yang akan dilakukan hanya dalam masa 100 hari pemerintahannya dengan perubahan awalnya tertumpu kepada 10 perkara asas bagi kepentingan semua pihak.

Sebaik sahaja Pakatan Rakyat diberikan peluang memerintah negara, perkara pertama yang akan dilakukan dengan mengheret perasuah-perasuah negara ke muka pengadilan, bagi membersihkan negara dari amalan rasuah yang akan merosakkan masyarakat dalam pelbagai aspek.

Setelah itu, ia akan disusuli dengan langkah kedua iaitu menghapuskan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang ternyata merupakan akta zalim dan tidak menepati kehendak Islam, manakala langkah ketiganya pula menstrukturkan semula pinjaman PTPTN bagi memudahkan para pelajar meneruskan pelajaran ke institusi pengajian tinggi.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa (gambar) menegaskan, selain itu, Kerajaan Pakatan Rakyat akan terus menyusun langkah keempat yang melibatkan dasar media dengan memperkenalkan akta kebebasan maklumat iaitu dengan melonggarkan proses permohonan akhbar, majalah atau media yang kini ternyata amat ketat.

Menurut beliau, sekiaranya rakyat negara ini memberikan peluang kepada Pakatan Rakyat memerintah negara, setiap pihak turut berpeluang melihat kemampuan Kerajaan Pakatan Rakyat memerintah negara dengan lebih baik berbanding Kerajaan BN dalam pelbagai perkara lain termasuk yang melibatkan kebajikan kepada warga emas.

"Kita tidak akan cakap kosong. Sesiapa pun boleh melihatnya. Sekiranya Pakatan Rakyat memerintah negara, langkah kelima yang akan kita lakukan dengan memberikan keutamaan kepada kebajikan kepada warga emas, iaitu dengan menaikkan kadar bantuan kepada golongan warga emas kepada kadar yang boleh melegakan kehidupan mereka berbanding kadar sekarang yang tidak seberapa," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Selain itu, katanya, langkah keenam yang akan dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat dengan memperkenalkan dasar kemudahan kebajikan WiFi kepada seluruh rakyat negara ini secara percuma, bagi membolehkan orang ramai mengakses internet dengan lebih mudah.

"Langkah ketujuh pula yang akan dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat yang boleh dilihat oleh orang ramai dalam tempoh 100 hari pemerintahannya berupa janji kita kepada orang ramai untuk mempertingkatkan pendapatan seisi rumah sebanyak RM4,000 sebulan.

"Manakala langkah kelapan yang akan dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat pula ialah dengan memperkukuhkan institusi agama selaras dengan artikel 3 Perlembagaan Persekutuan," jelasnya.

Tidak sudah dengan itu, Karajaan Pakatan Rakyat turut berjanji akan melaksanakan langkahnya yang kesembilan dengan memperbanyakkan dialog-dialog agama bagi mewujudkan persefahaman dan mengelakkan ketegangan agama di antara pelbagai penganut agama di negara ini.

"Langkah kesepuluh yang akan dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat dengan menjadikan polis, SPRM dan SPR sebagai badan yang betul-betul bebas dan tidak berpihak kepada sebarang pihak," tegasnya.

Menurut beliau, kesemua perkara yang digariskan itu bukanlah sesuatu yang sukar untuk dilaksanakan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat jika diberi peluang memerintah negara kerana ia sememangnya berada di bawah kerajaan pusat.

"Lebih jauh dari itu, sebahagian daripadanya sudah pun dilaksanakan oleh kerajaan-kerajaan negeri yang berada di bawah Pakatan Rakyat, sejajar dengan bidang kuasa kerajaan negeri.

"Antaranya termasuklah kebajikan kepada warga emas yang sudah pun dilaksanakan oleh kerajaan negeri yang berada di bawah Pakatan Rakyat termasuk Pulau Pinang, Kedah, Selangor, manakala Kelantan pula yang berada di bawah pemerintahan Tok Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sudah lama melaksanakannya.

"Begitu juga dengan langkah-langkah membasmikan kemiskinan. Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang yang berada di bawah Lim Guan Eng kini sudah pun berjaya menghapuskan kemiskinan tegar dengan program-program yang diadakan selaraskan dengan manifestonya.

"Hal yang sama turut giat dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat di Kelantan sejak dulu. Begitu juga dengan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor dan Kedah yang sedang berusaha keras ke arah itu yang juga boleh dilihat hasilnya oleh orang ramai dari semasa ke semasa, menerusi program-program yang diadakan secara berterusan," katanya.

Menjelaskan perkara itu, beliau mengambil contoh dasar telus, kompitensi dan bertanggungjawab yang dilaksanakan oleh kerajaan-kerajaan negeri yang berada di bawah Pakatan Rakyat dalam usaha menjimatkan perbelanjaan awam sehingga tertubuhnya C.A.T. di Pulau Pinang, Selcat di Selangor, dasar penjimatan oleh Kerajaan Kelantan yang berada di bawah pemerintahan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sehingga berkemampuan membayar hutang kepada Kerajaan Persekutuan.

Selain itu, beliau turut memberikan contoh bagaimana bijaknya Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah yang berada di bawah pemerintahan Datuk Seri Azizan Abdul Razak dalam perkara itu dengan mengemukakan bajet yang cukup membanggakan orang ramai bagi tahun ini.

"Hasilnya, Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah menerusi dasar berjimatnya, berhemahnya berjaya menyelamatkan pendapatan balak bagi kepentingan rakyat negeri itu sendiri," jelasnya.

Selain itu, beliau turut memberikan contoh tentang kemampuan dan usaha-usaha yang telah dilakukan kerajaan-kerajaan negeri yang berada di bawah Pakatan Rakyat dalam mengukuhkan institusi agama, dengan Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang telah memperuntukkan RM36 juta dalam bajetnya tahun ini.

Manakala Kerajaan Pakatan Rakyat Kelantan, Kedah dan Selangor, juga turut memberikan peruntukan yang besar dalam hal itu dan ia pasti akan terus diperkemaskan dari semasa ke semasa.

Mengenai dialog-dialog agama, walaupun kini belum berjaya memerintah negara, tetapi kerajaan-kerajaan negeri yang berada di bawah Pakatan Rakyat, selaras dengan bidang kuasanya, telah pun mengadakannya dari semasa ke semasa termasuk di Kelantan dan ia ternyata berjaya mengelakkan berlakunya ketegangan agama dan memberikan persefahaman yang baik di kalangan penganut-penganut pelbagai agama di negara ini.

"Tentang dasar media, menghapuskan ISA dan perkara-perkara lain yang berada di bawah kerajaan pusat, kerajaan negeri tak bolehlah buat. Jadi kalau Pakatan Rakyat yang diberikan peluang oleh rakyat negara ini untuk memerintah negara, bolehlah kita buat dan orang ramai bolehlah melihat perubahan yang akan kita lakukan itu," tegasnya.



Jana kekayaan dari bumi hijau
Ismail Hashim

SHAH ALAM, 21 Dis: Buat pertama kali, Hari Peladang, Penternak dan Nelayan (HPN) khususnya di peringkat Negeri Selangor yang mana perasmiannya telah disempurnakan oleh pihak istana.

Exco Kerajaan Negeri Selangor, Dr Yaakob Sapari berkata demikian ketika berucap dalam majlis perasmian HPN oleh Tengku Panglima Diraja Selangor, Tengku Sulaiman Shah AlHaj petang tadi di pekarangan Stadium Malawati, dekat sini.

Menurutnya, sempena HPN kali ini, kerajaan negeri telah memberikan pengiktirafan kepada 23 petani, penternak dan nelayan dalam berbagai kategori dan juga kepada agensi yang gigih membantu sektor pertanian.

“Tema sambutan kali ini adalah Inovasi Pertanian Pemangkin Pertumbuhan yang mana era sebelum ini mengutamakan pengeluaran bagi memenuhi keperluan sara hidup, menjual baki, hasilnya seorang petani itu terbelenggu di dalam arus kemiskinan.

“Masyarakat tani perlu menganggap mencari pendapatan dari bumi hijau bukan sekadar satu pekerjaan tetapi satu perniagaan yang berupaya menjana kekayaan yang melimpah ruah dan bukan sekadar kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang,” tegasnya.

Tambahnya, kerajaan negeri telah membuktikan dengan pemantauan berterusan dan melalui kerja bersistem, ada dalam kalangan pesawah yang mendapat 14 tan per hektar semusim dan terdapat pesawah memperolehi pendapatan RM32 ribu sebulan.

Untuk penternak pula, jelasnya, kerajaan negeri mengenalpasti lokasi bagi penempatan semula 39 penternak tenusu dalam kawasan PBT dan nelayan pula, seluas 9,200 hektar di kawasan Pantai Klang hingga Sabak Bernam sesuai untuk kebun kerang.

Yaakob juga menyatakan, pada tahun ini, HPN diadakan serentak dengan Selangor Ria sebagai showcase jualan produk-produk yang dikeluar dan dipasarkan di dalam Negeri Selangor yang meliputi keseluruhan jenis hasil pertanian dan produk IKS.

Katanya pada 2009, seramai 520,000 pengunjung telah membanjiri Selangor Ria dengan jualan tunai sebanyak RM2.1 juta dan nilai kontrak sebanyak RM4.2 juta bererti jumlah seluruhnya melebihi RM6.2 juta.

Dengan semangat kusahawanan dan budaya kerja yang mengutamakan pembahruan dan inovasi serta kerjasama pintar di kalangan Kerajaan Pusat, Kerajaan-kerajaan Negeri, Usahawan Tani, tegasnya, bakal mencetuskan transformasi besar untuk memajukan bidang pengeluaran makanan di dalam sektor pertanian negara ini



Guan Eng tidak pertikai hak warga Malaysia
Harakahdaily

PULAU PINANG, 21 Dis: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng tidak pernah mempersoalkan dan mempertikaikan kerakyatan mana-mana warga Malaysia dalam ucaptama pada Konvensyen Pakatan rakyat Ke-2 di Kepala Batas, Ahad lepas.

Setiausaha akhbarnya, Cheong Yin Fan berkata, kenyataan itu boleh dibaca teks ucapan penuh beliau di bawah tajuk "Kerajaan Berjiwa Rakyat Untuk Rakyat Malaysia Sebenar".

Jelas, katanya Utusan Malaysia dan pemimpin Umno Pulau Pinang seperti Dr Novandri Hasan Bari sekali lagi bertindak jahat menabur fitnah dengan menggembar-gemburkan kononnya Guan Eng mahu kerakyatan warga Malaysia dipersoalkan.

Beliau dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini memetik apa yang disebutkan oleh Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP pada konvensyen tersebut.

"Rakyat Malaysia (the real Malaysians) yang sebenarnya adalah rakyat biasa yang pentingkan hak ekonomi dan masa depan agar kehidupan mereka bukan sahaja lebih senang tetapi masa depan untuk anak-anak adalah lebih cerah dan baik. Rakyat Malaysia sebenar mahukan sebuah masayarkat aman, tenteram dan penyayang serta menyokong prinsip keadilan, kebenaran, kebebasan, kebajikan dan ketakwaan kepada Tuhan.

“Yang bukan rakyat Malaysia sebenar adalah yang hanya tahu benci-membenci dengan menggunakan fahaman eskstrimis baik aspek kaum, jantina mahupun agama, yang tamak haloba di mana demi godaan wang rasuah atau yang lain rela menjualkan segala-galanya serta kaki fitnah dan tohmah. Yang kesemua ini bukan rakyat Malaysia sebenar, mereka ini Malaysia celup or pseudo-Malaysians," kata Guan Eng.


BN gelisah janji 100 hari, membazir 100 tingkat
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 21 Dis: Pemimpin Umno BN gelisah mengenai janji 100 hari Pakatan Rakyat (PR) yang diisytiharkan di Konvensyen Pakatan Rakyat ke-2 pada Ahad lepas.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Idris Ahmad berkata ini jelas kelihatan daripada kenyataan pemimpin BN termasuk daripada NGO Umno menuduh ini janji yang tidak realistik.

Mereka, katanya mengeluarkan kenyataan bahawa program ini membazir dan memberi kesan buruk kepada struktur ekonomi negara.

“PAS merasa pelik dengan sikap yang ditunjukkan oleh pemimpin Umno BN yang menuduh ini suatu usaha yang membazir,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Tambahnya, semua program yang menguntungkan rakyat dianggap membazir seperti kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor yang memberikan air percuma 20 meter padu kepada rakyat di negeri tersebut.

“Apabila Datuk Seri Najib Tun Razak hendak membina Menara Warisan 100 tingkat tidak dianggap membazir. Untuk kroni dan anak beranak tidak membazir,” katanya lagi.

Sebenarnya, tambah beliau pemimpin BN resah dengan janji 100 hari yang akan dijanjikan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat jika diberikan mandat untuk mentadbir negara ini.

Menurutnya, rakyat yang berada di bawah pemerintah BN mula membuat perbandingan dengan negeri Pakatan, mereka melihat rakan mereka di negeri Pakatan hidup selesa kerana pemimpinnya siang malam memikir bagaimana untuk memberi kepada rakyatnya, manakala pemimpin BN memikir apa yang boleh diambil daripada rakyat.

Kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno, berkata janji pembangkang itu tidak lebih daripada ‘wayang politik’ bagi menutup kegagalan mereka.

“PAS hendak cabar pemimpin BN, siapa yang temberang rakyat?

“Bukankah pemimpin BN memberi tahu rakyat pada 3 November 2010 minyak tidak akan naik hingga hujung tahun, tiba-tiba 4 Disember minyak RON 95 naik 5 sen,” ujarnya.

Sekurang-kurangnya, kata beliau dengan kekangan kewangan yang dialami oleh kerajaan Pakatan Rakyat, tetap dapat melaksanakan iltizam untuk rakyat seperti yang dijanjikan dalam menifesto.

“Dalam usia yang muda sudah banyak habuan rakyat dapat, walaupun dalam nilai yang kecil. Jelaslah bahawa Pakatan Rakyat teruji dan terbukti,” katanya.





Pakatan simpati mangsa kemalangan bas
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 21 Dis: Pakatan Rakyat Perak melahirkan rasa simpati terhadap semua ahli keluarga mangsa yang terlibat dalam kemalangan bas di di Kilometer 15, Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands semalam.

Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat negeri, Drs. Khalil Idham Lim dalam satu kenyataan memberitahu, tragedi yang meragut 27 nyawa itu sangat mengejutkan dan menyedihkan seluruh rakyat di negara ini.

Sehubungan itu, beliau menggesa pampasan segera diberikan kepada keluarga mangsa yang terlibat bagi meringankan beban mereka.

"Walaupun nilai nyawa tidak dapat diganti dengan nilai wang, saya berharap pampasan yang setimpal diberikan kepada keluarga magsa secepat mungkin sesuai dengan peruntukan yang sedia ada," katanya yang juga Adun Titi Serong.

Semalam, kemalangan terburuk itu berlaku pada 11.40 pagi apabila sebuah bas dua tingkat milik San Express Holiday membawa 37 pelancong dari Thailand sedang menuruni bukit. Tiga rakyat tempatan terdiri pemandu bas, penolong pemandu dan seorang pemandu pelancong turut terbunuh.

Selain itu, Pakatan Rakyat Perak juga mencadangkan supaya pihak kerajaan mengambil tindakan segera mengkaji secara terperinci terhadap lokasi tersebut dan sepanjang laluan dari Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands yang dikatakan sering berlaku kemalangan.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar pernah membangkitkan isu bahaya bas dua tingkat di lebuhraya sewaktu membahaskan usul memotong gaji Menteri Pengangkutan.

Beliau membangkitkan perkara itu ekoran beberapa kes kemalangan yang melibatkan pengangkutan awam khususnya bas yang sering berlaku




Ancak: Zambry Jahil, kelirukan Rakyat

Mohd Munir Ali

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) kesal melihat kenyataan-kenyataan Datuk Seri Dr Haji Zambry Abdul Kadir yang baru selesai menunaikan Ibadah Haji tetapi masih memutarbelitkan dakwaan berkaitan perbuatan beliau menghadiri dan melakukan upacara meletakkan ancak ke tiang seri program Projek Infra Bina Upaya (IBU) di Kampung Guar, Manong pada 17 Oktober yang lalu dengan mengatakan beliau dengan tanpa niat hanya memegang tiang seri tersebut dan bukannya melakukan ancak sepertimana yang didefinisikan oleh wikipedia.

DPPN Pk sekali lagi ingin menegaskan bahawa terdapat bukti jelas bahawa upacara tersebut mirip kepada perbuatan meletakkan ancak yang dilarang Islam. Namun jika Datuk Seri Zambry masih berdegil mengatakan ianya bukan ancak, beliau selaku Exco yang memegang urusan hal ehwal agama Islam patut peka bahawa kepercayaan dan budaya memberi keistimewaan kepada tiang seri itu sebenarnya datang dari anutan Hindu yang berasal dari India yang dijelaskan oleh wikipedia sebagai kepercayaan ghaib Melayu lama dalam menentukan bentuk binaan demi mendapatkan kesenangan hidup (sila rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/Tiang_Seri).

Ilmu dan kepercayaan terhadap tiang seri ini jelas khurafat dan boleh memesongkan aqidah ummat Islam sehinggakan buku Melayu lama yang terkenal berkenaan tiang seri berjudul ‘Tajul Muluk’ telah diharamkan oleh JAKIM sejak tahun 2007 (sila rujuk http://www.islam.gov.my/ppi/BhnHaram/bm/T.pdf).

Bagi DPPN Pk, Datuk Seri Zambry sengaja mengelirukan rakyat terutama ummat Islam tentang perbuatannya yang telah mengundang banyak masalah kepada ummat Islam sebenarnya. Dalam erti kata lain, perbuatannya yang sebenarnya salah disisi Islam, kini telah ‘dihalakan’ oleh Tan Sri Dr Haji Harussani Zakaria Mufti Kerajaan Negeri Perak demi kepentingan politiknya semata-mata.

Datuk Seri Zambry yang sehingga kini masih mempertahankan tindakannya telah bertindak lebih jauh dengan mendapatkan pengiktirafan bahawa majlis yang berlaku itu dibenarkan oleh Islam.

DPPN Pk kesal sikap keras kepala dan kejahilan Datuk Seri Zambry bagi meredakan keliruan ummat Islam di dalam perkara ini dan terpaksa menggunakan tokoh Agama yang dihormati seperti Tan Sri Harussani bagi menghalalkan perbuatannya itu.

Sudah tentu penduduk Kampung Guar, Manong masih meneruskan lagi amalan khurafat tersebut yang tiada tindakan mana-mana pihak yang bertanggungjawab untuk menegur perbuatan tersebut sehingga kini. Hadirnya Datuk Seri Zambry juga memberikan lesen bahawa Islam tidak melarang perbuatan khurafat yang berunsur syirik tersebut.

DPPN Pk memohon rakyat terutama ummat Islam bertenang dan jangan meneruskan perbuatan tersebut yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam yang sebenar. Tiada istilah ‘tanpa niat’ di dalam keadaan bahawa seseorang ummat Islam itu sedar apa yang sedang dilakukan. Oleh yang demikian, DPPN Pk menyeru umat Islam agar tidak meneruskan amalan khurafat tersebut dan berharap Allah Taala tidak menghukum mana-mana ummatNya yang tidak mengetahuinya.

DPPN Pk akan terus memberikan penerangan kepada rakyat terutamanya ummat Islam bahawa perbuatan yang telah dilakukan oleh Datuk Seri Zambry di Kampung Guar, Manong boleh menjejaskan aqidah Islam yang sebenar.


MOHD MUNIR ALI
Timbalan Ketua,

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Saman untuk pertahan kebenaran

Fakhri Ali

PULAU PINANG, 21 Dis: Ekoran mengalami tekanan dan fitnah yang berleluasa ekoran penyiaran berita doa khutbah Jumaat yang didakwa menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, Utusan Melayu, NST dan Ahli Dewan Undangan Negeri Permatang Berangan, Shabudin Yahaya disaman oleh Ustaz Zakaria Ahmad.

Dalam kenyataannya kepada media di sini malam tadi, beliau berkata saman itu adalah bagi mempertahankan kebenaran yang dibawa oleh beliau sebagai seorang tokoh agama daripada terus diperlekehkan oleh mereka yang mempunyai motif tertentu dalam membesarkan isu yang tidak benar lagi batil itu.

"Saman ini adalah bagi mengingatkan mereka yang jauh tersasar supaya tidak dengan sewenang-wenangnya menggunakan platform agama untuk mencari pengaruh.

"Saya bercakap atas dasar agama Islam yang sebenarnya. Mereka telah memfitnah saya melalui akhbar sehingga memberi satu impak yang negatif terhadap kepercayaan, kewibawaan dan reputasi masyarakat terhadap saya," tegasnya lagi.

Seperti mana dalam salinan saman yang diperolehi menyebut penyiaran dalam Mingguan Malaysia bertarikh 22 Ogos dengan perkataan fitnah oleh Shabudin 'tindakan menyebut nama Guan Eng dalam doa khutbah itu seolah-olah ada agenda politik dan membawa imej beliau'.

Begitu juga dengan penyiaran berita mengenai unsur fitnah yang mengaitkan isu khutbah dalam Berita Harian bertarikh 23 dan 25 Ogos lalu.

"Kenyataan yang menyatakan etika khutbah juga dah tak betul apabila melebihkan Guan Eng berbanding pemimpin agama Islam yang lain serta pengesahan Shabudin sebagai bekas Yang Dipertua Majlis Agama Islam bahawa saya tidak memiliki tauliah untuk membaca khutbah yang dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam adalah bersifat fitnah sedangkan saya mempunyai tauliah sejak 29 Mac 2003 lagi," tambahnya lagi.

Sebelum ini, Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi telah mendedahkan penyalahgunaan nama Ketua Menteri Pulau Pinang dalam khutbah Jumaat di beberapa buah masjid di Pulau Pinang ketika mempengerusikan mesyuarat perhubungan di Tasek Gelugor.

Ekoran pendedahan tersebut Pergerakan Pemuda Umno Pulau Pinang melalui Pemuda Umno bahagian telah membuat beberapa laporan polis supaya perkara itu disiasat.

Zakaria memfailkan saman itu Oktober lepas di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang melalui Tetuan Aswar, Simon dan Azhar.

Katanya lagi, apa yang diharapkan ialah keadilan tertegak tanpa menidakkan kebenaran yang sepatutnya dijadikan asas dalam penyiaran oleh mana-mana media dalam negara ini.

Beliau juga turut dipanggil untuk memberi keterangan kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang pada 24 Ogos lalu.

Namun begitu, tiada apa-apa tindakan diambil terhadap beliau setelah keterangan yang turut dihadiri oleh Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang, Ellias Zakaria diadakan pada 24 Ogos lalu.


Negara Islam: Nik Aziz ucap tahniah pada Karpal
Harakahdaily

KOTA BHARU, 21 Dis: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat merakamkan ucapan setinggi-tinggi tahniah kepada pemimpin veteran DAP, Karpal Singh yang terbuka untuk berbincang isu negara Islam.

Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan, merakamkan ucapan tahniah itu melalui satu kenyataan di sini hari ini.

“Mudah-mudahan dengan pendirian terbaru itu, YB Tuan Karpal Singh akan mendapat hidayah daripada Allah S.W.T. untuk menerima Islam sebagai satu sistem yang adil untuk semua kaum dan sesuai dipakai dalam politik Malaysia,” katanya.

Karpal yang juga Pengerusi kebangsaan DAP, sewaktu menyampaikan ucapan penggulungan pada Konvensyen kedua Pakatan Rakyat di Kepala Batas kelmarin berkata, beliau mahu isu negara Islam segera dibincang oleh Pakatan Rakyat kerana beliau tidak mahu BN mengeksploitasi isu tersebut dalam pilihan raya umum akan datang.

DAP katanya boleh membincangkan isu tersebut dengan ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, mursyidul am PAS yang juga menteri besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat serta presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Karpal juga meletakkan keyakinan, isu tersebut boleh mencapai konsensus sekira satu perbincangan bersama diadakan.

Tuan Guru Nik Aziz dan Karpal, dua tokoh politik Pakatan Rakyat yang sebelum ini dilihat bertembung dalam isu negara Islam dan dieksploitasi sepenuhnya media pro Umno.

Karpal sebelum ini pernah menyebut kepada PAS agar 'langkah mayat beliau dahulu jika PAS bertegas mahu meneruskan hasrat membina Malaysia sebuah negara Islam.

Manaka Tuan Guru Nik Aziz pula dalam responnya kepada Karpal sebelum ini, mahu ahli parlimen Bukit Gelugor itu menyatakan di mana salahnya dengan Islam itu.

Dengan penegasan terbaru Karpal itu, media pro Umno kini dilihat hilang punca sekaligus menamatkan isu tersebut dari terus dimanipulasi mereka.

Video ucapan penggulungan YB Karpal Singh: Konvensyen Ke-2 Pakatan Rakyat 19 Dis 2010
Karpal puji PAS, terima Islam agama rasmi


PRU 13: PR Melaka yakin buat kejutan
Ahmad Danial

MELAKA, 21 Dis: Pimpinan Pakatan Rakyat (PR) negeri Melaka optimis akan membuat kejutan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13) akan datang.

Bendahari DAP Melaka, Damien Yeo (gambar) berkata berdasarkan kepada keputusan PRU 12 lalu, PAS walaupun kalah tetap memberikan tentangan sengit di lima buah kerusi di mana majoriti di sekitar 1,500 hingga 2,500 undi sahaja.

"Jika ahli dan penyokong PR bekerja dengan lebih kuat tidak mustahil PAS dan PKR akan menang di beberapa kerusi dan DAP menambah beberapa kerusi lain dan seterusnya PR akan membentuk kerajaan baru di Melaka.

"Ini tidak mustahil jika semua ahli dan penyokong komited dan bekerja bersungguh-sungguh memberi penerangan kepada rakyat," kata Damien ketika dihubungi di sini pagi ini.

Timbalan Ketua Penerangan PKR Cabang Bukit Katil, Freddie Lim pula berpendapat bahawa rakyat Melaka akan memberikan sokongan penuh kepada PR.

"Rakyat Melaka sebenarnya sudah lama menantikan sebuah pakatan yang kuat dan tidak mengamalkan dasar perkauman seperti BN, mereka yakin PR jauh lebih baik berbanding BN.

"Pada Piihan raya Umum lalu PR belum dibentuk dan rakyat masih kurang yakin untuk mengundi PAS, PKR dan DAP tetapi kini semua sudah berubah," kata Freddie.

Sementara itu, Ahli Badan Perhubungan PAS Negeri Melaka, Ashraf Sharif pula menjelaskan bahawa peluang PR untuk menang di Melaka tetap ada asalkan semua pihak berusaha keras untuk mencapai kemenangan.

"Semua peringkat baik peti undi, Majlis Tindakan Dun dan kawasan serta negeri mesti berganding bahu merancang dan melaksanakan gerak kerja yang sistematik, terancang dan berfokus.

"Gerak kerja mendaftar pengundi muda, kebajikan dan penerangan mesti digiatkan tanpa mengenal penat, lelah dan jemu" katanya yang juga Setiausaha PAS Kawasan Tangga Batu.

Menurutnya, walaupun kerajaan BN Melaka mengisytiharkan Melaka negeri maju namun ianya tidak memberikan impak yang banyak kepada rakyat.

"Apa yang rakyat dapat dengan status negeri maju sedangkan pada masa yang sama rakyat menghadapi kesempitan hidup disebabkan harga minyak dan barangan yang semakin melonjak.

"Jadi walaupun Melaka dikatakan maju tetapi rakyat Melaka akan berfikir untuk menolak BN pada pilihan raya umum akan datang kerana ianya tidak memberika faedah yang banyak kepada rakyat," tambah Ashraf.


Awasi kawasan flat dari gejala zina
Fadhil Osman

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) memandang serius kenyataan Ketua Sub-Unit Seksualiti, Bahagian Reproduksi Manusia, Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Dr. Hamizah Mohd. Hassan bahawa remaja yang tinggal di kawasan flat kos rendah adalah berisiko tinggi terdedah kepada perbuatan zina dan pembuangan bayi. Menurut beliau, faktor jarak rumah yang terletak berhampiran antara satu sama lain boleh mendorong kepada perbuatan tersebut.

DPPWP berkongsi kebimbangan dengan jumlah flat kos rendah atau Projek Perumahan Rakyat (PPR) di kawasan Kuala Lumpur yang agak banyak. Dalam keadaan begini, bagaimanakah gejala seks bebas atau zina serta gejala pembuangan bayi dapat dibendung dalam masyarakat.

Faktor jarak rumah yang terlalu dekat sebagai penyumbang kepada gejala zina perlu diberi perhatian oleh pihak berkuasa. Mungkin kerajaan boleh memikirkan bagaimana agar jarak sesuatu rumah flat kos rendah tidak terlalu padat seperti sekarang dengan mengambil kira keselesaan dan kesesuaian penghuni rumah flat.

Selain itu, faktor rumah yang terlalu sempit serta bilik yang kecil dan tidak mencukupi menyumbang kepada gejala ini. Bagi keluarga yang mempunyai ramai anak, kepadatan rumah menyebabkan anak-anak remaja mereka sering keluar rumah kerana tidak tahan dengan suasana sempit dalam rumah.

Dalam hal ini, DPPWP berharap agar kerajaan menyediakan sekurang-kurangnya 3 buah bilik untuk mengasingkan antara anak lelaki dan perempuan di samping ruang rumah serta bilik yang agak selesa untuk sebuah keluarga.

DPPWP juga ingin mengingatkan ibu bapa agar lebih berhati-hati dan mengawasi pergaulan anak-anak. Jangan sesekali membiarkan anak-anak bergaul bebas antara lelaki dan perempuan serta membenarkan rumah dijadikan tempat untuk mereka berjumpa.

Ibu bapa juga perlu mengawasi telefon bimbit anak-anak, video-kamera, VCD serta komputer terutamanya akses kepada internet supaya anak-anak tidak menonton pornografi di rumah.

Selain itu, DPPWP mengharapkan Rukun Tetangga atau Persatuan Penduduk agar lebih aktif dalam menjalankan rondaan. Mana-mana aduan berhubung seks bebas atau pergaulan bebas perlu dipandang serius dan tindakan segera perlu diambil.

Program motivasi remaja dan bimbingan fardhu ain perlu kerap diadakan di kalangan remaja selain kuliah ilmu dan tazkirah dihidupkan di surau flat.

Akhir sekali, DPPWP turut mengharapkan agar jiran menjadi mata dan telinga kepada masyarakat sekitarnya. Peribahasa ‘jangan jaga tepi kain orang’ sudah tidak boleh digunapakai lagi di dalam suasana masyarakat sekarang.

Islam mengajar kita ‘amar ma’aruf nahi mungkar’ dan peka terhadap apa yang berlaku di sekitar terutamanya rumah jiran mereka. Hanya dengan cara ini gejala zina, maksiat serta pembuangan bayi dapat dibendung di kawasan flat.


FADHIL OSMAN,
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan


Tiada ulasan: