Khamis, 23 Disember 2010

KEJAYAAN AKAN LEBIH TERCAPAI JIKA MENGIKUT ACUAN ISLAM DISAMPING BERTAKWA TERHADAP ALLAH SWT..

100 Hari: PAS bidas Najib
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 22 Dis: Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man hairan dengan sikap Perdana Menteri serta Timbalannya yang mendakwa 'janji 100 hari Pakatan Rakyat' tidak berpijak kepada realiti.

Mengulas kenyataan Datuk Seri Najib itu, Tuan Ibrahim berkata janji Pakatan bukannya kosong malah sudah menilai kemampuan sebenar dari segala aspek termasuk kemampuan ekonomi negara.

"Kita pelik bagaimana Perdana Menteri dan timbalannya mengatakan bahawa janji Pakatan ini diluar kemampuan kerajaan.

"Untuk memberikan imbuhan RM500 kepada guru-guru tidak ada kemampuan, tetapi membina menara warisan berharga RM5 bilion mereka mampu. Malah memberi RM500 juta seorang kroni sebagai komisyen pembelian kapal selam BN mampu lakukan.

"Begitu juga BN mampu berikan subsidi sehingga RM20 bilion untuk IPP (penjana tenaga bebas), tetapi untuk rakyat dikurangkan," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Menurutnya, Pakatan Rakyat yakin berkemampuan melaksanakan janji 100 hari Pakatan memerintah negara kerana ianya telah dibuat melalui kajian terperinci melibatkan tenaga pakar pelbagai bidang.

Keyakinan itu juga jelasnya berasaskan kepada perubahan pengurusan kewangan negara yang akan dilakukan dengan menghapuskan amalan rasuah, penyelewengan, pembaziran dan salah urus pentadbiran kerajaan BN.

Perkara tersebut tegasnya telah berjaya dibuktikan dalam pemerintahan Pakatan Rakyat di Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Perak ketika Pakatan memerintah negeri itu.

"Di Kedah, ketelusan pengurusan kewangan negeri menyebabkan hasil balak meningkat daripada RM7 juta zaman BN kepada RM35 juta dibawah pemerintahan Pakatan.

"Di Pulau Pinang, bajet negeri berlebih sebanyak RM77 juta pada tahun 2009 dan RM88 juta pada tahun 2008 dalam keadaan negeri dibawah BN difisit teruk dalam perbelanjaan negeri," katanya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Ujarnya lagi, rakyat perlu mengetahui, bahawa sebahagian besar janji Pakatan ini hanya melibatkan perubahan polisi yang selama ini hanya menguntungkan BN sahaja dan memangsakan rakyat.

"Antaranya usaha kita untuk menghapus Felda Plantation bagi melibatkan peneroka dikalangan generasi kedua Felda memang sesuatu yang mampu dilakukan. Selagi Umno BN memerintah, ianya memang tidak boleh dilaksanakan.

"Rakyat tidak perlu bimbang untuk menukar kerajaan kepada Pakatan, kerana mereka tetap diberi hak untuk mengubah kerajaan dimasa akan datang, sekiranya janji Pakatan tidak ditunaikan," katanya.


PUM lancar Kelab Penyokong Dinar
Majdan Yahya

KUALA LUMPUR, 22 Dis: Persatuan Ulama Malaysia (PUM) dengan rasminya pada hari ini melancarkan Kelab Penyokong Dinar.

Pelancaran itu dilakukan oleh Datuk Al-Sheikh Abdul Halim Abdul Kadir, Yang Dipertua PUM sempena Seminar Seminar Minisiri Dinar Emas di Putra World Trade Centre (PWTC).

Menurut Abdul Halim, penubuhan Kelab Penyokong Dinar ini merupakan sebahagian daripada usaha PUM memberi kesedaran kepada orang ramai tentang dinar emas.

“Untuk merealisasikan usaha memberi kesedaran dan kefahaman menyeluruh kepada masyarakat awam, mengenai peri pentingnya mengembalikan kebangkitan dinar emas dalam muamalah ummah, dan menggerakkan kesedaran tersebut secara dinamik dan berkesan, maka Kelab Penyokong Dinar ini dilancarkan,” ujarnya semasa menyapaikan ucaptama pada seminar itu.

Seminar sehari ini menampilkan beberapa pembentang iaitu Dr Zahimi Chik (Al-Qafilah International), Khalid Noorshah (Gold Dinar Research Group, Universiti Sains Malaysia),Khairudden Hussin (Muamalah Council), Mazli Alias (Penganalisis Pasaran Ekuiti), Redhuan Oon (Pengasas Adempiere), Abdullah Zaidi Hassan (Penyelidik Perpustakaan Islam Nur Az-Zahrah), Haji Ann Wang Seng (Setiausaha MACMA), Rafidi Hashim (Pendakwah) dan Dr Luqman Abdullah (Pensyarah Kanan Jabatan Fiqh dan Usul, Universiti Malaya).

Isu penggunaan dinar emas ini mula menarik perhatian umum apabila Tun Dr Mahathir yang menjadi Perdana Menteri Malaysia ketika menyebutnya secara tidak langsung pada tahun 2003.

Walaupun beliau ketika itu tidak bermaksud dinar dijadikan sebagai matawang, namun langkah-langkah proaktif telah dimulakan oleh Kerajaan PAS Kelantan pimpinan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Pelbagai usaha seperti seminar, forum dan perbincangan telah diadakan. Langkah PAS tersebut mendapat publisiti dan pandangan yang berbeza-beza.

Usaha tersebut tidak terhenti setakat itu, pada 20 September 2006, kerajaan Kelantan telah mencatat sejarah apabila mula menjual kepingan-kepingan dinar dan dirham dan telah digunakan di Pasar Besar Siti Khadijah dan Bazar MPKB, Kota Bharu.

Oleh hal yang demikian, penubuhan Kelab Penyokong Dinar ini merupakan langkah yang wajar disokong agar penggunaan dinar dan dirham kembali diterima dalam masyarakat hari ini, di samping menjadi alternatif kepada sistem matawang kapitalis



Tuntutan melampau: Pakatan Pahang lapor SPRM

Khairil Abdul Rahim
TEMERLOH, 22 Dis: Pakatan Rakyat Negeri Pahang hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) berhubung perbelanjaan melampau dan amat meragukan dalam projek pengubahsuaian Rumah Rehat Bentong sehingga disyaki berlaku penyelewengan dana kerajaan.

Laporan tersebut dibuat berdasarkan laporan Ketua Audit Negara bagi Negeri Pahang yang dikeluarkan baru-baru ini, di mana didapati terlalu banyak item-item tuntutan yang tidak munasabah kerana harga yang terlalu tinggi berbanding di pasaran.

Setiausaha Perhubungan PAS Negeri Pahang, Roslan Zainal yang mewakili Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man telah menyerahkan laporan memohon diadakan siasatan segera itu kepada Penolong pengarah SPRM Pahang Cawangan Temerloh Abdul Malik Mohd Yusof.

Turut mengiringi ialah Penasihat Undang-undang PKR Pahang Ahmad Nizam Hamid, Setiausaha Penerangan PAS Pahang Hashim Abdullah, Timbalan Ketua Cabang PKR Temerloh Abdul Kadir Abdul Manap serta kira-kira 30 orang penyokong.

Roslan yang juga Pengerusi Sekretariat Pakatan Pahang dalam sidang medianya selepas itu berkata, Abdul Malik telah berjanji untuk membawa laporan tersebut ke atas untuk disiasat.

“Dalam laporan Ketua Audit Negara menyebutkan tentang pemasangan papan tanda tandas di Rumah Rehat Bentong dituntut dengan jumlah RM871 sedangkan audit menjelaskan pada harga pasaran barang tersebut hanya berharga RM65.

“Begitu juga dengan tuntutan set sofa yang pada nilaian pasaran cuma berharga RM990 telah dituntut sebanyak RM3,530. Lebih mengejutkan dalam laporan itu ialah tuntutan set lampu yang pada harga pasarannya cuma RM9,200 tetapi telah dituntut terlalu tinggi sehingga berjumlah RM38,700. Dan banyak lagi item lain,” jelasnya.

Roslan juga dalam laporannya menggesa SPRM menyiasat bagaimana kerajaan negeri membuat syarat perjanjian pinjaman yang tidak menjamin kepentingan kerajaan melalui terma perjanjian pinjaman kepada syarikat-syarikat kerajaan negeri seperti Aspa dan PKNP.

“Kelemahan ini telah mendapat teguran keras Ketua Audit Negara. Bayangkan tidak ada syarat yang melindungi kepentingan kerajaan negeri sedangkan itu amanah rakyat. Bagi kami, apa yang berlaku merupakan kelemahan pengurusan mega yang boleh menjerumuskan kerajaan negeri kepada suatu keadaan yang terdedah kepada penyelewengan dan kebankrapan,” tambahnya.

Roslan juga turut membangkit bahawa betapa perlunya SPRM bertindak demi memulihara persepsi umum terhadap agensi tersebut.

Katanya, sebelum ini banyak laporan telah dibuat tetapi hasil siasatannya tidak kedengaran termasuk isu penyelewengan balak oleh bekas Menteri Besar Pahang Tun Khalil Yaakub yang telah dilaporkan oleh Datuk Fauzi Abdul Rahman 10 tahun lalu



Pertis cipta ‘soft copy’ al Quran Braille
Harakahdaily


BACHOK, 21 Dis: Insan yang sempurna anggota badan tentunya tidak sukar untuk memperlajari cara-cara membaca al Quran, namun lain pula bagi mereka yang cacat penglihatan.

Membaca al Quran yang menggunakan bahasa Arab sukar bagi mereka yang tidak dapat melihat. Bagi golongan itu al Quran dipelajari dengan cara menghafal.

Namun sekarang kesukaran mereka berjaya diatasi apabila Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (Pertis) berjaya mencipta ‘soft copy’ al Quran Braille.

Al Quran tersebut mendapat kelulusan Kementerian Dalam Negeri melalui surat bertarikh 13 Oktober lalu.

Pengerusi Pertis Wilayah Kelantan, Mohammad Faizal Che Yusof berkata, pembikinan al Quran Braille sudah lama diusahakan di negara ini oleh pelbagai pihak.

”Manakala al Quran Braille cetakan berkomputer pula telah diusahakan seawal tahun 1990-an.
”Pada 1997 pihak kami telah memperolehi kebenaran dari Darul Quran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk mencetak AlQuran secara berkomputer dengan pembetulan-pembetulan tertentu.

”Dan sehingga tahun 2010 beberapa pembetulan telah dibuat terhadap naskah asal,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Oleh itu kata beliau pihaknya tidak bertanggungjawab terhadap penerbitan al Quran Braille cetakan berkomputer oleh mana-mana pihak yang berkemungkinan salinan soft copy telah diperolehi dari simpanan Pertis.

Menurutnya juga mereka yang berminat mendapat soft copy al Quran Braille boleh menghubungi Pertis bagi maklumat lanjut di alamat Persatuan Orang-Orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (Pertis) Wilayah Kelantan, Kedai Beris Kubur Besar,16050 Bachok, Kelantan.

Atau menghubungi talian 09 764 9203 dan Ibu Pejabat Pertis di Kuala Lumpur (03 4021 2631).



Buku Jingga: Najib takut, Muhyiddin gentar
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 22 Dis: Kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan beberapa pemimpin Umno BN lain berkenaan program 100 hari Kerajaan Pakatan Rakyat yang diumumkan pada Konvensyen Pakatan Rakyat lalu dilihat seolah-olah ‘amat terdesak’ untuk menyembunyikan suatu kebenaran dari pengetahuan rakyat.

“Mengapa perlu PM dan TPM bersungguh-sungguh membidas andai selama ini pentadbiran Umno BN cukup cemerlang seperti yang dicanang?” tanya ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin.

Inilah, katanya bukti bahawa Buku Jingga telah menggugat Umno BN, menakutkan PM dan menggentarkan TPM.

Tambahnya, andai Program 100 Hari Pakatan dikatakan sebagai 'politik janji' semata-mata, bagaimana pula dengan janji-janji kerajaan Umno BN selama 53 tahun mentadbir Malaysia.

“Sejak era Tunku Abdul Rahman, semua tahu 1001 janji telah dibuat tetapi adakah semua dilaksanakan?” soal Ketua Wanita PKR itu lagi.

Baginya, kenyataan Najib itu seolah-olah menampar mukanya sendiri kerana kejadian janjinya di Sibu, Batu Sapi dan Hulu Sealangor pun masih belum tertunai sehingga kini.

Menurutnya lagi, janji sewaktu Bajet 2010 agar tiada kenaikan harga barang, nampaknya didustai Najib sendiri.

“Janji Projek Terminal Puduraya juga sudah menjadi janji Gajah Putih akhirnya. Janji Jambatan Labuan sehingga ke hari ini dilupakan.

“Inilah bukti, konsep 1Malaysia - keuntungan Syabas, Plus dan Uda Mall diutamakan, rakyat dipinggirkan,” ujarnya.

Malahan, katanya untuk rekod tiada satu pun projek Gajah Putih sepanjang hampir 3 tahun pentadbiran Kerajaan Pakatan, berbanding 3 tahun pentadbiran Pusat Kerajaan BN.

“Andai PM kata Program 100 hari Pakatan tidak berpaksi realiti, inilah realiti apabila semakin banyak janji Umno BN yang tertimbun,” katanya.

Sebaliknya, kata beliau sejak pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat di 4 buah negeri, dan Perak buat seketika telah membuktikan bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat telah melaksanakan agenda merakyatkan ekonomi dengan jayanya



Umno jangan berlakon bela agama

Khaulah Azwar

SELAYANG, 22 Dis: Pemimpin Umno BN digesa agar jangan sesekali suka berlakon kononnya membela agama kepada rakyat dalam setiap perkara yang berlaku yang ada kaitan dengan agama.

"Rakyat kini semakin cerdik menilai mana intan dan permata," tegas Yang Dipertua PAS Kawasan Selayang, Mohamad Abd Rahman selepas balik daripada Baiah (Majlis Mengangkat Sumpah) sebagai Penyelaras Dun Taman Templer di Shah Alam, semalam.

Beliau yang juga Penyelaras Dun Taman Templer mengulas demonstrasi Umno kononnya membantah kemungkinan Surau Al-Hidayah dirobohkan.

Katanya, demonstrasi tersebut adalah satu provokasi yang didalangi oleh Umno BN yang mencari populariti murahan untuk menghasut rakyat supaya membenci pengurusan dan pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor kononnya tidak prihatin tentang masalah agama islam.

Tambahnya, Umno BN membuat provokasi demonstrasi bantahan dengan mewar-warkan kepada rakyat terutamanya penduduk sekitar Rawang seolah-olah berlaku kelemahan dan ketidakcekapan kerajaan negeri sekarang menyebabkan satu-satunya tanah orang Melayu di Pekan Rawang jatuh ke tangan syarikat swasta.

“Kita bukan sekadar mempertahankan tanah tetapi lebih dari itu yang kita pertahankan adalah Islam.

"Kenyataan tersebut adalah tidak berasas langsung, kerana yang menggadainya maruah orang Melayu dan Islam adalah Umno BN. Demonstrasi yang dibuat adalah memakan diri. Sekarang daripada rakyat tidak tahu, ia sebenarnya telah memecahkan tembelang mereka sendiri,” katanya.

Beliau menyokong kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha Politik Menteri Besar, Faekah Husin bahawa kerajaan negeri langsung tidak terlibat dengan pelan pembangunan tapak seperti mana yang dituduh oleh Umno yang mengadakan demonstrasi kelmarin.

"Tanah yang terlibat dalam projek pembangunan tersebut dimiliki oleh SAP Holdings Sdn Bhd yang akan menjalankan projek tersebut bersama syarikat swasta, Mahumas Sdn Bhd dan rekod menunjukkan SAP Holding Sdn Bhd bukan lagi anak syarikat Kerajaan Negeri Selangor semenjak 2002 lagi,” jelasnya.

Sebenarnya, jelas beliau bukan setakat Surau Al-Hidayah sahaja yang PAS sentuh tetapi ada beberapa isu lain berkaitan dengan tanah dan agama Islam di Rawang.

“PAS Selayang akan cuba bongkarkan dan sedang mengumpul bukti termasuk tergadainya sebahagian tanah Masjid Nurul Iman yang untuk pembinaan jalan oleh Mahumas, tanah surau dan rezab kubur di Taman Rawang Perdana yang sudah digezetkan telah bertukar statusnya. Semuanya itu berlaku semasa Umno BN memerintah,” jelasnya.

Tambahnya, mungkin tidak ramai penduduk sekitar Rawang yang tahu sejarah Surau Al-Hidayah di Kg Melayu, Rawang termasuk bagaimana berlakunya kronologi surau tersebut.

Oleh itu, pihaknya meminta agar rakyat dan penduduk sekitar Rawang tidak cepat melatah dan mudah percaya dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Umno BN dan diminta merujuk kepada Nazir dan Jawatankuasa Pentadbir Masjid Nurul Iman Rawang sebagai penaung untuk semua surau-surau di dalam pentabirannya.

Beliau juga Penasihat Pemuafakatan Nazir-Nazir Masjid Selayang mengajak rakyat membuka minda dan mengingati setiap peristiwa yang telah berlaku dalam aspek menjaga rumah ibadah seperti surau dan masjid bukan cara seperti yang diamalkan oleh Umno.

Mohamad juga menggesa agar rakyat berfikir dan menilai dengan sebijak-bijaknya kerana sepanjang Kerajaan Pakatan Rakyat memerintah tidak pernah berlaku lagi peristiwa meroboh masjid atau surau.

Ini, katanya jelas terbukti, hampir 3 tahun PR memerintah, masjid dan surau sentiasa diimarahkan oleh rakyat.

Tambahnya, amat berbeza semasa zaman pemerintahan kerajaan Umno BN di mana surau dan masjid tidak mendapat sambutan rakyat kerana tiada pengurusan yang tulus dan majlis ilmu tidak dijalankan secara sempurna.

“Rumah ibadah boleh dikatakan seperti kubur yang sunyi kerana tiada majlis-majlis ilmu dan zikrullah semasa di bawah pengurusan Umno BN,” ujarnya




Pakatan Rakyat: Jangan sekadar dengar sajak

Aziz Muda

Ucapan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP), Ustaz Nasrudin Hassan At-Tantawi yang diakhiri dengan sajak ciptaannya berjudul 'Pakatan Rakyat' pada Konvensyen Pakatan Rakyat Ke-2 di Pulau Pinang, 19 Disember lalu, memberikan gambaran yang tepat tentang Pakatan Rakyat sejak mula ditubuhkan hingga kini.

Pakatan Rakyat sememangnya terpaksa berhadapan dengan pelbagai halangan dari Barisan Nasional (BN) sejak mula ditubuhkan, tetapi kekuatannya untuk bangkit lebih jauh tidak dapat dinafikan lagi oleh sebarang pihak, malah semakin digeruni BN.

Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli menegaskan, menerusi sajaknya itu, Nasrudin turut mengingatkan para pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat agar terus berusaha membina kekuatan itu, di samping segera mencari penyelesaian bagi menyelesaikan sebarang masalah yang timbul.

"Walaupun dah ada kekuatan, ia perlu diperkuatkan lagi. Kalau ada masalah dalam Pakatan Rakyat, carilah penyelesaian dengan jalan terbaik dengan segera. Itulah antara intipati sajak itu," katanya ketika dihubungi harakahdaily hari ini.

Rakyat negara ini, katanya, kini sememangnya mengharapkan Pakatan Rakyat menerajui tampuk kepimpinan negara bagi menggantikan Kerajaan BN. Jadi harapan itu tidak seharusnya dilengah-lengahkan oleh para pemimpin Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya.

"Itulah mesej akhir Ustaz Nasrudin yang terdapat pada rangkap akhir sajaknya itu. Mesej itu perlu dipandang serius oleh kesemua pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat dengan menyusun langkah yang lebih kemas dan berkesan untuk membolehkan Pakatan Rakyat memerintah negara.

"Antara langkah yang perlu dilakukan dengan mengadakan pelbagai program dari semasa ke semasa. Selain program-program tersendiri, PAS, PKR dan DAP perlu terus mengadakan program-program bersama. Dengan itu, Pakatan Rakyat akan menjadi lebih kuat," tegasnya.

Setiap program yang diadakan oleh Pakatan Rakyat, katanya, memberikan makna yang tersendiri dan kesan yang besar kepada negara sehingga ia akan diberikan tindak balas yang baik oleh para pemimpin BN.

"Terbaru, setelah Pakatan Rakyat mengadakan Konvensyen Ke-2 di Pulau Pinang 19 Disember lalu dengan mengetengahkan perancangan yang akan dilaksanakan setelah 100 hari Pakatan Rakyat memerintah negara, ternyata telah disambut baik oleh para pemimpin BN.

"Dalam akhbar harian hari ini, Perdana Menteri sendiri sudah menjelaskan BN akan jawab perkara itu. Ini tentunya satu perkembangan yang baik yang membuktikan sebahagian dari kehebatan Pakatan Rakyat.

"Lebih jauh dari itu, ia turut disiarkan akhbar Utusan Malaysia. Ini bermakna akhbar Utusan Malaysia yang pro Umno-BN sendiri turut berkempen untuk Pakatan Rakyat. Disebabkan laporan itu, jika sebelum ini hanya 1,800 orang sahaja yang tahu tentang perancangan kita setelah 100 hari memerintah negara, kini semua rakyat negara ini turut mengetahuinya.

"Baguslah tu. Terima kasihlah saya ucapkan kepada akhbar Utusan Malaysia. Utusan Malaysia nampaknya dah mainkan peranan dengan betul. Baguslah tu," katanya.

SAJAK PAKATAN RAKYAT

Oleh: Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat (Ustaz Nasrudin Hassan At-Tantawi)
Yang dibacakan pada Konvensyen Pakatan Rakyat Ke-2 di Dewan Millenium, Kepala Batas, Pulau Pinang, 19 Disember lalu:

Pakatan Rakyat Namanya hebat
Gelombangnya dahsyat

Pakatan Rakyat Pemimpinnya berbakat
Pendokongnya sepakat Berjuang membawa berkat

Pakatan Rakyat Mendokong negara berdaulat
Menentang pemimpin yang jahat
Agar generasi kita selamat Pakatan Rakyat
Perjalanannya tidak dekat Walau mereka halang dan sekat Namun pejuangnya tidak pernah penat

Pakatan Rakyat Pemimpinnya bijak dan handal bersilat
Sekalipun difitnah dan diumpat
Mereka mendada bisa menyengat

Pakatan Rakyat Untuk sampai ke Putrajaya dengan cepat Saf – saf kita mesti rapat
Sedikit berkhilaf segera tangan berjabat
Jangan dibiarkan masaalah busuk berulat

Pakatan Rakyat Bersatu kita kerana hormat menghormat
Gagah kita kerana muafakat
Wibawa kita kerana tolak maksiat

Pakatan Rakyat Kini menjadi harapan masyarakat bangkitlah sebelum terlambat
Jangan sampai rakyat meluat bangkitlah , bangkitlah , bangkitlah sebelum terlambat
Jangan sampai rakyat meluat.




Kelantan peruntuk RM300 ribu anjur nikah perdana
Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 22 Dis: Kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM300,000 bagi menganjurkan program perkahwinan perdana yang julung kali diadakan di Kelantan pada 25 Disember ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan, Wan Ubaidah Omar berkata, program berkenaan berkenaan diadakan lebih berbentuk kebajikan bagi membantu golongan belia dan beliawanis berkahwin.

“Peruntukan itu termasuk membiayai mas kahwin, jamuan dan peralatan perkahwinan.

”Seramai 100 pasangan akan mengambil bahagian pada program itu yang akan dirasmikan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat,” katanya di sini.

Menurutnya, mas kahwin sebanyak RM1,000 disediakan kepada pasangan terbabit.

Katanya juga pasangan orang kelainan upaya (OKU) turut mengambil bahagian.

“Kita juga berusaha mendapatkan Emas Dinar sebagai sebahagian dari mas kahwin pada majlis berkenaan,” katanya.

Wan Ubaidah berkata, program berkenaan diadakan bertujuan memberi galakan kepada golongan muda berkahwin bagi mengelakkan mereka terjebak dengan gejala kurang sihat.

Menurutnya mas kahwin sebanyak RM1,000 dicadangkan Menteri Besar supaya umat Islam mendapat keberkatan.

“Jangan menyusahkan soal perkahwinan kerana mas kahwin yang terlalu tinggi boleh mengundang gejala tidak sihat,” ujarnya.

Pada majlis berkenaan pengantin lelaki akan berkumpul di Masjid Muhammadi bermula jam 7 pagi. Kemudian mereka akan diiringi perarakan motosikal klasik dan Persatuan Kereta Viva Kelantan ke Putik.

Manakala pengantin perempuan akan menunggu pasangan masing-masing di Putik. Majlis akad nikah akan disempurnakan Tuan Guru Nik Abdul Aziz



Pinda ISA: GMI dakwa Umno BN bohong

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 22 Dis: Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) mendakwa Kerajaan Umno BN berbohong dan sengaja melengah-lengahkan pindaan ke atas akta berkenaan yang sepatutnya dibentangkan di Dewan Rakyat lebih setahun lalu.

Pengerusinya, Syed Ibrahim Syed Noh mempersoal sikap kerajaan yang bertegas untuk meneruskan Akta Keselamatan Dalam Negeri itu dan mengambil masa yang panjang untuk memindanya.

"Sekarang ini sudah penghujung tahun 2010, tak ada pun pindaan yang dijanjikan. Mana janji-janji mereka?

"Suatu yang sangat ketara ialah kerajaan tidak akan mudah melepaskan tongkat paling berkuasa ini. Mereka sedang cuba bersungguh-sungguh menjual idea pindaan dan bukan mansuh," kata beliau dalam sidang media di ibu negara hari ini.

GMI, tegasnya amat yakin pindaan yang dicanangkan kerajaan itu hanyalah pindaan kecil berbentuk kosmetik semata-mata.

Pindaan itu tegasnya, tidak akan mengubah apa-apa untuk mencegah ketidakadilan dan pencabulan hak asasi manusia selagi tidak mengambil kira lima perkara asas akta zalim itu.

Lima perkara tersebut ialah penahanan tanpa bicara, kuasa-kuasa menteri yang terlalu luas, tempoh tahanan, hak dan layanan terhadap orang tahanan dan isu persepsi awam bahawa ISA digunakan untuk kepentingan politik.

"GMI percaya bahawa sebarang pindaan terhadap kelima-lima perkara ini tidak akan membawa sebarang makna kerana kielima-lima aspek ini adalah antara yang membenarkan parti pemerintah untuk terus memerintah.

"Mungkin atas sebab itu, terdapat desas desus mengatakan hanya tempoh penahanan akan dipinda daripada 60 hari kepada 30 hari.

"Isu persepsi awam terhadap ISA hanya boleh ditangani dengan pemansuhan ISA, tindakan siasatan profesional polis, kewujudan semakan mahkamah dan pendekatan serta sikap yang lebih prihatin terhadap keadilan dan hak asasi manusia tanpa menjejaskan keselamatan negara," kata beliau.

Terus desak kerajaan mansuh ISA, bukan pinda

Sehubungan itu, GMI memutuskan untuk terus mendesak kerajaan memansuhkan ISA, membebaskan tahanan dan menutup Kem Kamunting (Kemta) menjelang tahun baru 2011.

Selain ISA, GMI juga menuntut semua undang-undang yang melanggar Perlembagaan Negara dan Artikel 9, 10 dan 11 Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat (UDHR) 1948 serta Artikel dalam Deklarasi Islam Hak Asasi Manusia Sejagat (UIDHR) 1981.

"GMI mengajak dan menyeru rakyat dan anggota alam gabungannya menyokong tuntutan memansuhkan ISA.

"GMI tidak akan sekali-kali tunduk kepada prinsip yang melibatkan penahanan tanpa bicara," tegasnya.

Selain itu katanya, GMI mahu laporan tahunan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) ddibahaskan di parlimen dan melaksanakan syor yang dikemukakan.

Syed Ibrahim sebelum itu membentangkan aktiviti yang dilaksanakan GMI sepanjang tahun 2010 yang menyedarkan rakyat mengenai kewujudan akta ini.

Program paling besar yang berjaya membuka mata kerajaan terhadap tuntutan rakyat ialah Himpunan Mansuh ISA di ibu negara 1 Ogos lalu yang menghimpunkan ribuan rakyat selain program-program penerangan di seluruh negara.

Selain itu, GMI turut mendapat sokongan antarabangsa dengan tertubuhnya GMI UK oleh warganegara Malaysia yang tinggal di negara itu dan mengadakan program dan bantahan berterusan setiap bulan di hadapan pejabat Pelanciongan Malaysia di sana.

Sokongan padu juga daripada World Againts Torture (OMCT), (Amnesty International) AI, Human Rights Watch (HRW), Islamic Human Rights Commission, UK (IHRC) dan International Bar Association's Human Rights Institute (Ibahri).

Penambahan blok di Kemta

Sementara itu, peguam dari Majlis Peguam yang turut hadir, Syamsuriatina Ishak mendakwa kerajaan tidak berhasrat menutup Kem Kamunting apabila terdapat penambahan blok di kem berkenaan.

"Kita tidak fikir kerajaan akan tutup Kem Kamunting kerana terdapat penambahan 4 blok dua tingkat untuk penahan di Kamunting.

"Saya pergi ke sana untuk jumpa klien, dan saya nampak penambahan blok ini," katanya.

Sehingga ke hari ini terdapat 25 orang masih ditahan di Kamunting.

Turut hadir dalam sidang media berkenaan ialah Khairunnizah Mohd Akhir, isteri tahanan Mustawan Ahbab yang ditahan pada 4 Oktober lalu kerana dituduh terlibat dengan Jemaah Islam (JI).



Birokrasi: Mahasiswa sokong pandangan Timb. Menteri
Harakahdaily

Majlis Perwakilan Pelajar Gabungan Mahasiswa UKM (MPP-GMUKM) berpandangan yang jelas dan sama dengan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin bin Abdullah yang semalam menyarankan supaya pihak pentadbiran IPT tempatan supaya 'membuang amalan karenah birokrasi yang masih mengekang kebebasan para pelajar' dan segera menerapkan budaya 'Inovasi Demokrasi'.

Jelas beliau, budaya inovasi merujuk kesediaan berubah, mencuba perkara dan cara baru dalam kehidupan.

“Dari segi konsep, budaya inovasi merangkumi kreativiti dan inovasi yang menjadi penggerak kepada pertumbuhan dalam setiap bidang."

Menurut beliau, budaya inovasi adalah satu daripada nilai dalam gagasan 1 Malaysia. Akan tetapi malangnya walaupun banyak pelan transformasi telah dilancarkan, malangnya pelajar masih dikekang oleh karenah birokrasi walaupun nilai ini jelas dikehendaki kerajaan untuk dicapai.

Beliau memberi contoh karenah birokrasi yang sering mengekang inovasi pelajar IPT yang perlu dihapuskan segera antara lain para pelajar dikehendaki menyediakan kertas kerja tebal untuk menganjurkan aktiviti mudah seperti ceramah dan forum.

Malah kata beliau, para pelajar terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan kelulusan aktiviti semata-mata kerana pegawai yang mempunyai kuasa meluluskannya bercuti, menghadiri mesyuarat dan sebagainya.

“Sepatutnya kelulusan disegerakan kerana hayat keaktifan pelajar adalah mengikut sesuatu semester sahaja, justeru mereka tidak mempunyai tempoh masa yang panjang untuk sesuatu aktiviti,” ujar Datuk Saifuddin.

Tambah Ahli Parlimen Temerloh ini, kedapatan aktiviti pelajar yang dikekang oleh kekurangan atau ketiadaan peruntukan, tetapi apabila terdapat permohonan aktiviti lain, ada pula peruntukannya dan melampau peruntukannya.

“Sepatutnya seboleh-bolehnya dijimatkan peruntukan supaya pelajar dapat menganjurkan sebanyak mungkin aktiviti,” katanya.

“Apabila pelajar mencari dana sendiri, mereka disukarkan pula untuk mendapatkannya untuk menyelesaikan urusan pembayaran aktiviti. Sepatutnya semakin pelajar bijak mencari dana sendiri, semakin dipermudahkan urusan mereka,” tambah beliau lagi.

Di samping itu beliau juga menegur sesetengah pihak yang memarahi dan memberi amaran kepada pelajar kerana menghubungi menteri atau timbalan menteri, secara langsung atau secara terus melalui media sosial. “Sepatutnya pelajar digalakkan untuk merapati menteri atau timbalan menteri secara terus,” katanya lagi.

Di peringkat MPP GMUKM, kita juga mengharapkan juga segala saranan dan komen daripada Datuk Timbalan Menteri KPT ini akan diambil perhatian oleh pihak yang berkenaan. Tiada sebarang agenda tersembunyi (hidden agenda) di peringkat mahasiswa dengan pihak pentadbiran kerana jelas kami mahasiswa di UKM ini secara khususnya masih dalam proses pembelajaran. Sekiranya di peringkat pembelajaran ini pun sudah wujud amalan birokrasi, bagaimanakah kita hendak capai tahap keintelektualan serta paduan ilmu, iman dan amal sepertimana yang digariskan di dalam Falsafah UKM?

Bak kata Prof Ungku A. Aziz, "Belajar sambil mencabar, pengetahuan tidak terjuntai seperti pisang, bangsamu tidak termaju tanpa pemimpin, biarlah mahasiswa mencabar asalkan sambil itu mereka belajar..




Tiada ulasan: