Jumaat, 10 Disember 2010

MEREKA DAH MEWAH...RASA DIRI DAH BETUL...TAKUT PADA MANUSIA...RASA DIRI DAH HEBAT...DAN RASA SEMPAT BERTAUBAT....KALAU DAH SYIRIK...DOSA DAH XTERASA

HUKUM YANG TAK TAKUT LANGSUNG... TU YANG TAK SERIK...HUKUM ALLAH DENGAR PUN DAH TAKUT...HINGGA TAKUT NAK LAKSANAKAN...YANG TAHU HUKUM...DAH KENYANG...DUK RELAX2...TAK MAU MEMPERJUANGKAN...MEREKA YANG ARIF KENA BERITAHU ORANG YANG JAHIL.....TAPI MEREKA DAH BERPANGKAT BESAR ...BERGAJI BESAR...HIDUP MEWAH...BISING2.... NANTI MIS SORUK....MIS SYURGA TAK PE LAGI....SYAITAN MEMANG BIJAK MEMAINKAN PERANAN....

Penagih hisap dadah depan orang awam

KUALA LUMPUR: Penduduk perumahan Kampung Kerinchi diancam kebimbangan apabila penagih dadah menjadikan kawasan itu tempat menagih selepas separuh daripada 500 penduduk berpindah ke Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).
Kegiatan itu berleluasa termasuk penagih sesuka hati mencuri barangan terpakai seperti besi di rumah kosong sebelum dijual kepada pembeli semata-mata untuk mendapatkan bekalan dadah. Tinjauan di kawasan itu mendapati penagih menghisap dadah di tempat terbuka termasuk tangga pada sebelah pagi dan tengah hari selain malam. Penduduk, Yahya Ismail, 40, berkata sejak separuh rumah kosong, penagih makin berani menagih di depan awam termasuk di tangga hingga menimbulkan ketakutan di kalangan penduduk terutama wanita. Katanya, pembekal juga datang pada waktu tertentu menjual dadah kepada mereka walaupun dilihat penduduk.

“Pantang nampak rumah terbuka pasti mereka akan memecah masuk mencari barangan berharga termasuk komputer, duit dan barangan kemas.
“Keadaan ini membuatkan penduduk takut dan bimbang sekiranya penagih melakukan perbuatan di luar dugaan termasuk mencederakan dan membunuh,” katanya ketika ditemui di Kampung Kerinchi, di sini, semalam. Warga Emas, Hussin Ali, 65, berkata separuh rumah yang ditinggalkan disepahkan penagih kerana mereka menjadikan rumah kosong sebagai ‘port’ menagih. Katanya, laporan sudah dibuat kepada pihak berkenaan supaya memantau kawasan ini, tetapi tiada tindakan diambil hingga menjadikan kawasan ini ‘panas’ dan tempat berkumpul.



'Abang tolak saya ke tepi'



KANGAR: “Walaupun hampir lemas dan tertelan banyak air tetapi saya berusaha menyelamatkan abang (Mohammad Azfar) dengan memeluk bahunya tetapi arwah bertindak sebaliknya apabila menolak saya ke tepi seolah-olah tidak mahu turut lemas,” kata Mohammad Akil Md Ghani, 15, dari Kampung Batu 9, Beseri, dekat sini, semalam.
Menurutnya, abangnya dua kali menolak dia ke tepi dengan melepaskan tangannya yang merangkul leher arwah. Keadaan itu berbeza dengan tindakan sesetengah mangsa lemas biasanya mencapai atau memeluk apa saja untuk menyelamatkan diri.

“Saya yakin abang ngah tidak mahu saya turut lemas ketika dalam keadaan terdesak sebelum tenggelam dan terus hilang di dasar empangan dan ketika itu, mujur seorang rakan cepat menarik tangan saya untuk dibawa ke tebing tebing,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, kelmarin.
Katanya, ketika cuba menyelamatkan abangnya, dia mendapati permukaan empangan itu beralun selain terdapat arus agak deras di dasarnya hingga menyukarkannya berenang.

Dalam kejadian kira-kira jam 5.30 petang kelmarin, mangsa, Mohammad Azfar, 18, pelajar Institut Kemahiran Mara (IKM) Alor Setar, lemas ketika berenang mendapatkan abang sulung mereka, Mohammad Afiq, 19, yang berada atas sampan bersama tiga lagi rakan di tengah Empangan Timah Tassoh.

Arwah yang bercuti semester bersama Mohamad Akil serta dua lagi rakan dikatakan mandi-manda di tebing empangan itu manakala Mohammad Afiq bersama tiga lagi rakan berada dalam sampan bersiar-siar di sekitar empangan berkenaan.

Sebaik melihat abang sulung mereka, Mohammad Azfar terus berenang, tetapi mengalami kekejangan sebelum tenggelam. Sebelum kejadian itu, tiga beradik itu bersama lima rakan sekampung mengambil peluang cuti persekolahan mandi-manda dan bersiar di empangan berkenaan. Mayat mangsa ditemui selepas 18 jam operasi menyelamat dijalankan kira-kira 30 meter dari tempat mangsa tenggelam oleh sepasukan lapan anggota Unit Penyelam Jabatan Bomba dan Penyelamat Perlis, jam 11.25 pagi semalam.

Ibu mangsa, Rosminah Baharom, seorang pegawai Jabatan Pelajaran Perlis sedang berkursus di Pulau Pinang dan bergegas pulang selepas dimaklumkan tragedi menimpa anak keduanya itu. Seorang rakan mangsa, Azrul Helmi, 17, berkata, sebelum turun ke empangan itu untuk berenang ke sampan dinaiki empat rakan mereka, Mohamad Azfar dikatakan sempat memberi nasihat supaya menjaga diri masing-masing.
“Saya terkejut arwah tiba-tiba memberikan nasihat supaya kami bertiga menjaga diri sebelum terjun ke empangan dan berenang ke arah sampan dinaiki abangnya bersama tiga lagi rakan. “Saya tidak menjangka pesanan terakhir arwah,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Padang Besar, Deputi Superintendan Mat Rafae Hassan berkata, mangsa ditemui lemas ketika beriadah di empangan itu bersama tujuh lagi rakan termasuk adik dan abangnya.

“Arwah mungkin kepenatan sebelum lemas ketika berenang ke arah sampan kira-kira 100 meter dari tebing,” katanya.



Nyata hasrat pergi jauh



MASJID TANAH: “Pagi tadi, saya pelik kerana dia beriya-iya mencari surah Yasin dan membacanya, malah, ketika bersarapan, arwah kelihatan termenung dan saya tidak sangka itu petanda dia akan pergi meninggalkan kami selama-lamanya,” kata pekerja kilang, Mohd Nizam Ab Gani, 24, yang kehilangan adik lelaki lemas ketika mandi di Pantai Tanjung Bidara, dekat sini, semalam.
Dalam kejadian jam 1 tengah hari itu, mangsa, Md Sarol Ab Gani, 23, seorang penganggur, dipercayai lemas ketika berenang di laut kira-kira 15 minit sebelum disedari lima rakan lain.

Mohd Nizam berkata, dia tidak bertanya apa-apa apabila melihat perubahan sikap arwah yang juga anak kesembilan daripada 13 beradik, sebaliknya terus menuju ke tempat kerja di sebuah kilang berdekatan rumah mereka di Lorong 30, Taman Seri Aman, dekat sini.
“Ketika di tempat kerja, saya tiba-tiba tidak sedap hati memikirkan perubahan sikapnya sebelum menerima panggilan polis menyatakan arwah ditemui lemas ketika mandi di Pantai Tanjung Bidara,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Menurutnya, kejadian itu masih dirahsiakan daripada pengetahuan ibunya yang menghidap sakit jantung.

“Saya terkilan sikap arwah mudah terpengaruh dengan rakan. Saya kesal kerana pernah menasihatinya sebelum ini supaya lebih bertanggungjawab dan tidak melakukan perbuatan tidak baik.

“Begitupun saya reda dan menerimanya sebagai suratan,” katanya.

Seorang rakan mangsa, Faidhi Abdul Razak, 15, berkata, arwah memberitahu mahu pergi jauh ketika mereka membonceng motosikal dari rumah ke pantai peranginan itu.
Katanya, mereka bersama empat rakan lain ke pantai itu kira-kira jam 1 tengah hari melepak sambil melihat pemandangan.

Menurutnya, sebaik tiba, dia bersama rakan lain duduk atas batu sebelum Md Sarol tiba-tiba pergi ke laut seorang diri.

“Tiba-tiba dia menanggalkan baju dengan seluar pendek terus berenang. Kira-kira 15 minit, kami tidak melihat kelibatnya.

“Kami terkejut dan tidak tahu apa hendak dibuat dan cuba mencari memanggil namanya tetapi tiada jawapan.

“Selepas gagal mencarinya, seorang rakan wanita, Norhafizah (Norhafizah Ahmad Jailani, 16) pergi ke pejabat JPAM di kawasan itu membuat laporan,” katanya yang masih terkejut.

“Petang semalam (kelmarin), arwah beritahu mahu mencari sejadah dan hendak menunaikan solat Subuh setiap hari,” katanya.



Tiga remaja tak serik khalwat



ALOR SETAR: Tidak serik! Itu sikap tiga remaja perempuan berusia 14 hingga 16 tahun yang pernah dicekup berkhalwat dengan tiga lelaki di sebuah motel di Jalan Lencong Barat, di sini, bulan lalu apabila dicekup kali kedua di motel sama kelmarin.
Mereka ditahan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik) kira-kira jam 4.15 petang bersama dua remaja lelaki berusia 16 tahun dalam sebuah bilik.

Difahamkan, dua daripada mereka masih bersekolah manakala yang lain sudah berhenti dan sering berpeleseran di sekitar bandar raya ini dengan alasan mahu mencari kerja.
Malah, ketiga-tiga remaja perempuan itu sepatutnya menunggu proses perbicaraan di Mahkamah Rendah Syariah Kota Setar, di sini, tetapi tidak serik dan menjalani dua proses perbicaraan kelak.

Ketika ditahan, seorang daripada mereka memberi alasan menemani rakan yang demam, tetapi pihak berkuasa mengesyaki mereka menyewa bilik itu sejak beberapa hari lalu berikutan beg pakaian dan baju yang berselerak.

Selain itu, ada anggota keluarga yang datang menjamin mereka berang sebaik dimaklumkan remaja terbabit dicekup lagi kurang sebulan selepas ditahan kali pertama.

Ketua Operasi Jaik, Md Nasir Md Dali, berkata sebelum ini pihaknya pernah menahan tiga remaja perempuan itu bersama tiga remaja lelaki lain pada 1 November lalu sebelum mereka ditahan semula dengan dua lelaki lain kelmarin.

Beliau berkata, dua daripada mereka berasal dari bandar raya ini, satu dari Naka, Kuala Nerang, manakala dua lagi dari Kulim.
“Ketika pemeriksaan, seorang remaja lelaki berpakaian lengkap membuka pintu bilik dan apabila diperiksa, terdapat seorang lagi remaja lelaki dan tiga remaja perempuan berbaring atas katil bertingkat di bilik berkenaan.

“Semua mereka tidak mempunyai ikatan mahram atau suami isteri sah dan mengesyaki melakukan maksiat menyebabkan terpaksa ditahan untuk siasatan lanjut,” katanya.



Siapa pun tak terlepas

KUALA LUMPUR: Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) kesal apabila pegawai kehakiman syariah turut terpalit dengan kes bersekedudukan sedangkan ia tidak wajar berlaku.
Timbalan Presidennya, Musa Awang, berkata pihaknya memandang serius isu itu kerana seseorang hakim syarie sepatutnya menjaga etika dan tatatertib selaras dengan pandangan tinggi masyarakat. Namun, katanya, tangkapan yang dibuat oleh penguat kuasa jabatan agama menunjukkan pihak terbabit tidak memilih bulu dan orang tertentu sekali gus membuktikan penguatkuasaan dilakukan secara adil dan saksama. “Hakim juga tidak akan terlepas daripada sebarang tindakan jika melakukan kesalahan. Jika perkara berkenaan betul berlaku, ia perlu didakwa di mahkamah dan menghadapi pengadilan sewajarnya. “Tetapi perkara ini biarlah diselesaikan mengikut proses undang-undang dan bukan disensasikan supaya ia tak disalah erti masyarakat awam.

“Ini juga bagi mengelakkan masyarakat memandang rendah pada institusi agama. Seorang yang melakukan sesuatu kesalahan tak bermakna semua yang melakukannya juga.
“Dalam kes ini, PGSM berpegang kepada prinsip Al-ashlu baraatulzimmah iaitu seseorang tidak bersalah sehingga dibuktikan dia bersalah,” katanya, mengulas kes hakim syarie dicekup khalwat yang disiarkan Harian Metro, semalam. Laporan itu menyebut, seorang hakim Mahkamah Tinggi Syariah ditahan pengkuatkuasa Jabatan Agama Islam Pulau Pinang kerana disyaki bersekedudukan dengan seorang wanita di sebuah kuarters awam di Georgetown, Ahad lalu. Dia yang berusia 40-an ditangkap ketika bersama pasangannya kira-kira jam 2 pagi, ketika isteri dan anaknya tiada di rumah.

Bagaimanapun, kes berkenaan difahamkan masih di peringkat siasatan dan belum didakwa, sebaliknya dia dibebaskan dengan jaminan penguat kuasa agama terbabit.

Musa berkata, mana-mana kes kesalahan syariah tidak perlu disembunyi dan ditutup, sebaliknya dibicarakan secara adil walaupun ia membabitkan seorang yang berjawatan

“Cuma bagi mereka yang bergelar hakim, lebih-lebih lagi hakim syarie, malah peguam syarie juga seharusnya memelihara etika profesionalisme masing-masing dan jangan sampai menjatuhkan imej.

“Apabila menjadi hakim syarie harapan dan pandangan masyarakat lebih tinggi, jadi kenalah dijaga sebaik mungkin.
“Namun, sekiranya melakukan kesalahan, baik hakim syarie mahupun peguam syarie sendiri, bentuk tindakan undang-undang sama juga seperti orang lain, tidak boleh lari,” katanya.



Polis sah tangkapan khalwat hakim



GEORGETOWN: Polis mengesahkan tangkapan khalwat membabitkan seorang hakim Mahkamah Tinggi Syariah yang disyaki bersekedudukan dengan seorang wanita di kuarters kerajaan di sini, Ahad lalu.
Ketua Polis negeri, Datuk Ayub berkata, pihaknya menerima laporan tangkapan dibuat pegawai penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (Jaipp) pada hari kejadian, namun enggan mengulas lanjut berhubung penangkapan itu.

Beliau berkata, kes itu di bawah bidang kuasa Jaipp dan menyerahkan kepada jabatan itu manjalankan siasatan.
Sementara itu, sumber Jaipp turut mengesahkan penangkapan seorang hakim Mahkamah Tinggi Syariah yang disyaki bersekedudukan dengan seorang wanita di sebuah kuarters kerajaan dekat sini.

Sumber itu berkata, hakim berusia 40-an itu ditahan bersama pasangannya kira-kira jam 2 pagi dan kedua-dua mereka sudah dibebaskan dengan jaminan Jaipp selama seminggu.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai ugutan dilakukan tertuduh terhadap pegawai penguat kuasa agama yang melakukan tangkapan itu.

Katanya, siasatan lanjut masih dijalankan mengikut Seksyen 27 (a) (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Pulau Pinang 1996 kerana kesalahan berkhalwat.

Haram jadikan anak bahan jualan



KUALA LUMPUR: “Haram jadikan anak bahan jualan,” kata Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya ketika mengulas isu jual anak dalam perut yang dilaporkan dalam muka depan Harian Metro semalam.
Katanya, jika niat pasangan yang mahu mendapatkan anak angkat itu seperti mahu membeli bayi yang belum lahir itu, ia adalah berdosa besar. Beliau berkata, seharusnya ibu yang mengandung anak luar nikah itu tidak menambah dosa dengan menjual bayi yang dikandungnya.

“Jangan tambah dosa lain. Perbuatan jual beli anak itu berdosa besar, tambah pula jika jual kepada keluarga bukan Islam. “Soal berdosa kerana melakukan zina, bertaubatlah semoga Tuhan mengampunkan dosa lalu. Cara terbaik ialah menjaga sendiri bayi yang dilahirkan itu,” katanya.
Harian Metro semalam mendedahkan hasrat seorang wanita yang bekerja sebagai pelayan pelanggan (GRO) untuk menjual bayinya sejurus dilahirkan kelak kepada pasangan suami isteri bukan Islam dengan harga RM22,000.

Wanita terbabit, Suzie, 22, mendakwa berniat untuk menjual bayinya kerana tidak mahu ibu bapanya mengetahui perkara itu selain tidak mampu menanggung kos sara hidup yang tinggi.

Juanda berkata, tidak salah jika mana-mana pasangan yang mahu mendapatkan anak angkat tetapi biarlah mengikut hukum agama yang betul bukannya dengan berniat mahu membeli bayi itu


Apabila ditanya mengenai ramai wanita sanggup bertindak menyembunyikan kandungan dengan menjual bayi dikandungnya sebaik bersalin kerana malu dengan pandangan masyarakat, beliau berkata, mereka yang mengandung anak luar nikah ini perlu memikirkan pandangan agama.

Menurutnya, masyarakat kita seharusnya membantu golongan seperti ini kembali ke pangkal jalan dengan memberikan didikan agama sebaik mungkin.
“Jangan maki, cela dan cemuh mereka. Dalam hidup ini mana ada manusia yang tidak pernah melakukan kesilapan, kecuali nabi saja. Apa salahnya kita sesama manusia membantu mereka supaya tidak melakukan dosa lain,” katanya.

Katanya, pasangan yang sudah terlanjur seharusnya memohon ampun dan memelihara bayi yang bakal dilahirkan dengan elok kerana anak itu tidak berdosa, malah jangan membebankan anak terbabit dengan dosa silam ibu bapanya



289 kes sumbang mahram



DATUK Seri Hishammuddin Hussein berkata, jenayah rogol yang dilaporkan di seluruh negara bagi tempoh Januari hingga Ogos lalu mencatatkan 2,426 kes dengan Selangor adalah tertinggi dilaporkan iaitu 456 kes dan terendah adalah Perlis dengan 18 kes.
Menteri Dalam Negeri itu memberitahu polis sentiasa memandang serius kes seumpama itu selain jenayah seksual lain termasuk sumbang mahram dan mencabul kehormatan kerana majoriti mangsa yang terbabit adalah kalangan kanak-kanak yang masih mentah dan lemah.

“Kes jenayah sumbang mahram yang dilaporkan di seluruh negara bagi tempoh sama sebanyak 289 kes, manakala kes mencabul kehormatan turut mencatatkan 1,441 kes.
“Johor menjadi negeri tertinggi untuk sumbang mahram dan mencabul kehormatan dengan 43 kes dan 216 kes, sementara Perlis tetap negeri terendah dengan satu kes sumbang mahram dan 20 (mencabul kehormatan),” katanya.

Beliau menjawab secara bertulis soalan Teresa Kok (DAP-Seputeh) yang mahukan pecahan laporan kes rogol, sumbang mahram dan pencabulan kehormatan yang diterima polis dan jumlah jenayah seksual itu yang sudah didakwa di mahkamah.

Tiada ulasan: