Umat Islam agama sudah dikomersialkan
Beragama dengan tujuan
mendapatkan duit untuk kehidupan
Agama bukan untuk Tuhan tapi untuk cari makan
Belajar agama hingga ke luar negara tujuan cari makan
Belajar menghafaz Al Quran tujuan cari makan juga
Membaca Al Quran tujuan cari makan, kehidupan dan cari nama
Mengajar, berdakwah, motivasi juga untuk cari makan dan upah
Menyembahyangkan jenazah juga untuk periuk nasi juga
Adakalanya tawar-menawar berapa banyak bayarannya
Bahkan ada puak dia jadi agen sembahyang mayat untuk dapat upah
Ia berlaku di pondok-pondok pengajian dan di pesantren-pesantren agama
Jadi imam juga lumrah berlaku tujuan cari makan dan dapat bayaran juga
Belajar agama untuk dapat jawatan itu sudah perkara biasa
Ia sudah berlaku dan terjadi agak lama
Ia berlaku sudah beratus tahun lamanya
Sungguh sedih agama sudah tidak jadi agama lagi
Duti sudah jadi agama, agama adalah bayarannya
Bahkan buka pondok pengajian pun tujuan cari makan
Ada pondok ada murid maka murid mereka adalah duit
Aduh watak akhir zaman agama sudah tidak jadi agama lagi
Orang agama hanya tinggal bilangan jari
Sesiapa yang masih berpegang dengan agama, macam pegang bara api
Hendak buang ertinya buang agama, hendak terus genggam amat panasnya
Sungguh asing orang beragama di akhir zaman
Dia tersingkir dan terpinggir oleh masyarakatnya
Dia dipandang serong oleh masyarakat di zamannya
Bertuahlah orang beragama di akhir zaman
Bergembiralah orang agama naik harganya di sisi Tuhannya
Kerana susahnya beragama, pahalanya berganda-ganda
Begitulah rahmat Tuhan kepada orang-orang-Nya
Mengenal Jemaah Islam Tulen
Dalam dunia pada hari ini terdapat banyak persatuan,jemaah, harakah,parti politik,dan badan badan NGO yang menggunakan nama Islam.Tetapi adakah mereka ini benar benar jemaah Islamiah tulen? Contohnya sebuah badan di Malaysia yang menggelar diri mereka Sisters In Islam (SIS) badan yang mengaku memperjuangkan hak hak wani...ta Muslim. Sebenarnya kita boleh kenal tanda tanda sesebuah badan atau jemaah itu jemaah Islamiah atau tidak melalui ciri ciri yang ada pada mereka.
Terdapat tanda tanda sesebuah badan atau jemaah itu bukan badan atau jemaah Islamiah, walaupun namanya jemaah Islamiah.Di antaranya:
- Pemimpin dan pengikut nya tidak menitik beratkan soal ibadah.Contoh nya apabila kurang mengambil berat tentang solat ahli ahli sama ada lahir mahu pun batin, waktunya mahupun disiplin solat jemaahnya.
- Ahli dan pemimpin nya kurang berakhlak.
- Terlalu kurang mempersoalkan tentang kesalahan dan dosa ahli dan pemimpin jemaah sendiri (muhasabah diri) tetapi banyak mempersoalkan kelemahan,kesalahan dan dosa pihak lain.Dan tidak menegur dan memperbetulkan apabila ada ahli atau pemimpin melakukan kesalahan.
- Pemimpin nya tidak di taati pengikut dan boleh di tukar ganti melalui undian.
- Dalam jemaah ada jemaah kecil,berpuak puak atau team team.
- Kurang perhubungan, tidak ada kasih sayang, tidak ada sefahaman,tidak ada bertolong tolongan dan tidak berkhidmah dalam tidak tanduk baik bersama ahli jemaah atau kepada umat Islam di luar
- Tidak ada prorgam saperti program tarbiah khusus untuk ahli nya kecuali program program berbentuk umum.
- Tidak ada khidmat masyarakat kecuali ceramah umum
- Ahli nya tidak menyumbang dan tidak dapat bergantung kepada jemaah dalam segala aspek.Sebalik nya jemaah bergantung kepada sumbangan ahli.
- Tidak beroperasi dengan sendiri dan berdikari.
- Bersekutu dengan orang kafir,menagih dan mengharapkan bantuan dari mereka.
- Selalu sahaja berlaku krisis dalaman.
Wallahu'alam.
Ciri Perjuangan Kebenaran
Perjuangan kebenaran jelas jalannya
Jelas matlamatnya, jelas dasar dan konsepnya
Jalannya tidak perlu dicari-cari
Dasar ajarannya jelas bak matahari
Di dalam berjuang masih tercari-cari tidak akan berlaku
Mana boleh kebenaran diperjuangkan sambil mencari-cari dan mencuba-cuba
Ilmunya adalah Al Quran dan Hadis Nabi
Sikap dan perbuatannya adalah peribadi Nabi dan Sahabatnya
Rasulullah SAW aqidahnya mengajak bertuhan dan rasa bertuhan
Disiplin ibadahnya teratur dan penuh khusyuk dan tawadhuk
Akhlaknya begitu terserlah yang merupakan bunga diri mereka
Ramai orang tertawan dengan peribadinya sebelum tahu ilmunya dan tentang ajarannya
Sentiasa membaiki diri, sentiasa merasa berdosa
Malam mengabdikan diri kepada Tuhan
Siang berjuang bak singa lapar
Berusaha mengajak orang masuk Islam matlamat perjuangannya
Lain sekali perjuangan Islam di masa kini
Jalannya masih mencuba-cuba dan mencari-cari
Cakap politik lebih banyak daripada mengajak orang bertuhan dan rasa bertuhan
Mengata, mengecam, perli jadi budaya
Musuhnya lebih banyak dihina daripada didoakan
Akhlak diri tidak jauh bezanya dengan lawannya
Apabila Ulama Tidak Takut Allah
Apa sudah jadi kepada setengah-setengah ulama kita
Terutama ulama-ulama rasmi
Jika ada orang mengamalkan Islam secara syumul
Untuk melindungi kelemahan diri
Dituduhlah orang itu hendak mencari nama
Kalau ada orang mengamalkan Islam yang dia tidak ada ilmunya tentang itu
Dituduhlah orang itu membawa ajaran sesat
Apa sudah jadi kepada ulama makan gaji
Jika pemimpin tidak suka sesuatu amalan yang ada di dalam Islam
Ulamalah yang mencari hujah dan dalilnya
Untuk mengambil hati pemimpin
Dituduhlah orang itu ekstrimis atau tidak sesuai lagi dengan zaman
Apa sudah jadi dengan ulama kerajaan
Kerana mereka bergondol
Lantaran itu mereka pun anti-serban
Katanya serban bukan pakaian Islam, ia adalah budaya Arab
Apabila sesuatu amalan yang dia tidak amalkan
Ada orang yang mengamalkan dituduhlah orang itu sesat
Tapi kalau sesuatu amalan itu mereka setuju
Sekalipun nyata sesat, tidak pun dituduh sesat
Begitulah apabila ulama sudah tidak takut lagi dengan Allah
Mereka pun menuduh sesuka hati
HINDARKAN KEPENTINGAN DIRI MALAH DULUKAN ISLAM
Kejahatan yang ada pada pemimpin pemimpin politik lah yang menjadi punca membiaknya sifat sifat nafsu yang jahat dalam masyarakat kita hari ini.Mereka adalah agen pembiak sifat sifat sombong,riyak,tamak,hasad dengki,suka memfitnah,mengumpat,mementing diri sendiri, kroni dan keluarga nya sendiri.Mereka mengambil kesempatan daripada kuasa dan kedudukan untuk mencapai kehendak nafsu, sekali pun mereka terpaksa menekan,menipu,berlaku kejam, memfinah,mengaibkan orang dan sebagainya.Dan orang orang ini lah yang diharapkan membentuk sebuah kerajaan yang adil dan stabil di mana kepentingan rakyat dan negara terpelihara dengan baik.Apakah harapan ini akan terpenuh? Tidak mungkin. Samalah saperti mungkin kita mengharapakn seorang ayah yang memiliki perangai bengis dan kejam untuk berlaku adil dan baik terhadap anak anaknya.Yang mungkin berlaku ialah anak anak akan berada dalam keadaan resah gelisah dan tertekan sepanjang masa
Parlimen yang di anggap sebagai institusi tertinggi dalam sistem demokrasi itu pun telah di salah gunakan oleh pemimpin pemimpin politik yang rosak dan jahat.Institusi yang di anggap mulia itu telah dijadikan gelanggang perdebatan, jerit pekik, hentam menghentam, ejek mengejek, maki memaki dan bermacam macam lagi perangai buruk yang tidak sepatutnya dilakukan oleh YB dan YAB yang bijak pandai dan bermaruah.Maka tidak salah kalau saya katakan suasana di parlimen itu tidak ubah saperti yang berlaku dalam kelas murid murid nakal atau di kem kem tahanan .Saya lihat kelas kelas tadika lebih berdisiplin dari sidang Parlimen.Kenapa hal hal memalukan saperti ini boleh berlaku sedangkan mereka adalah orang yang dipilih oleh rakyat untuk menjalankan tugas tugas yang mulia
Apa yang dapat di lihat hari ini, pemimpin pemimpin politik adalah terdiri dari orang orang yang sudah rosak akhlaknya.Sifat sifat jahat yang mereka miliki menunjukkan mereka tidak berkemampuan melahirkan masyarakat bertamadun yang boleh hidup dalam suasana aman dan damai.Adakah boleh wujud suasana aman dan damai kalau pemimpin di antara pemimpin sendiri bertelagah
Sikap permusuhan di antara pemimpin pemimpin ini boleh di samakan dengan pergelutan antara ahli ahli gusti yang masing masing cuba saling menjatuhkan semata mata untuk memenangi tali pinggang sebagai juara. Dan pengikut pengikut di bawahnya bertindak saperti penonton penonton yang tidak boleh duduk diam, melompat,menjerit, dan memekik mekik kepada ahli gusit yang sedang bertarung.Apa untung yang mereka dapat
Pemimpin pemimpin semacam ini hanya akan menjerumuskan negara ke kancah krisis politik yang lebih kronik yang akan memberi kesan yang negatif terhadap kestabilan negara.Apabila sikap pemimpin menyeleweng , gila kuasa dan kedudukan, maka rakyat akan berada dalam keadaan kucar kacir dan tidak terkawal.Maka negara seluruhnya akan di timpa bermacam macam masaalah yang tidak akan selesai
Akhirnya berlakulah kerosakan akibat oleh perbuatan manusia yang semata mata mahu memuaskan kehendak nafsu buas mereka saperti yang Allah sebutkan dalam Al Quran yang bermaksud." Berlakulah kerosakan di daratan dan di lautan disebabkan oleh usaha tangan manusia, supaya ALLAH merasakan sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar) (Ar Rum:41)
بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Ilmu merupakan satu kemulian buat manusia
Sayyidina Ali r.a berkata: "memadai dengan ilmu,seseorang itu akan mendapat kemuliaan dan kegembiraan apabila ia digelarkan sebagai seorang yang berilmu.Memadai dengan kejahilan,seseorang itu mendapat kecelaan dan kemurkaan.Berusahalah menjahui orang-orang yang jahil. "
Adab-adab menuntut ilmu.
1.iklhas niat kerana Allah
2.Bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu
3.Niat menuntut ilmu untuk membela agama kita
4.sentisa berlapang dada dalam menerima perbezaan pendapat
5.Membersihka jiwa.Hadis Rasylullah SAW yang berbunyi: "Ketahuilah!sesunggunhnya di dalam tubuh manusia ada seketul danging,apabila elok danging tersebut akan elok seluruh tubuh badannya,apabila rosak danging tersebut akan rosak segala tubuhnya,danging tersebut ialah hati."(Riwayat Bukhori dan Muslim)
6.Menjahui pertelingkahan
7.Menjaga Adab dengan gurunya
8.Sabar dalam menuntut ilmu
9.Bertanya pada perkara yang tidak jelas
10.Hadir majlis ilmu tepat pada masanya dan Awal
11.Mencari kebenaran dan bersabar
12.Menulis apa yang dipelajari.Sabda Rasululluh SAW:"Ikatlah ilmu dengan tulisan.
Semoga kita penuntut Ilmu Allah swt ini mendapat keredhaan Atas ilmu yang di berkati..AMIN
Berikut adalah petikan ucapan Dr. Mahathir di Nilam Puri, 1994
Ini tidak bermakna kita menolak hukum hudud. Kita hanya menolak tafsiran dan undang-undang PAS Kelantan yang tidak serasi dengan maqasid syariah. Penolakan sesuatu yang salah adalah wajib jika kita berpegang kepada ajaran Islam.
UMNO tidak melihat undang-undang ini sebagai UMNO, sebagai sebuah Parti Politik. UMNO mengasingkan parti dan politik dalam perkara ini. UMNO hanya mengkaji daripada sudut agama semata-mata. Siapa juga mesti kaji, terima atau tolak undang-undang PAS daripada sudut agama. Adalah salah melihat undang-undang Islam daripada sudut atau kepentingan Parti. UMNO tidak berbuat demikian.
Yang menolak dan patut menolak undang-undang PAS ialah orang Islam dalam UMNO. Pendirian UMNO sehingga kini ialah kerana orang Islam dalam UMNO belum mendapat bukti kajian yang tepat dilakukan berlandaskan ilmu feqah dan maqasid syariah. la bukanlah satu keputusan yang dibuat oleh UMNO secara sewenang-wenang.
Saya bercakap di sini sebagai seorang orang Islam yang dipertanggungjawab sebagai Presiden UMNO. Saya juga dipertanggung jawatan Perdana Menteri Kerajaan Malaysia. Soal undang-undang PAS bukan soal Dewan Rakyat semata-mata, walaupun Dewan Rakyat mempunyai peranan mengikut Perlembagaan Negara.
Kerajaan perlu mengkaji secara teliti undang-undang PAS Kelantan. Satu badan yang terdiri daripada orang Islam yang pakar dalam agama, hukum hakam dan jenayah perlu ditubuh. Mereka ini hendaklah terdiri daripada orang yang tidak mempunyai apa-apa kepentingan yang lain selain pegangan kepada agama Islam. Namun mereka perlu kepakaran bukan sahaja dalam agama Islam tetapi juga dalam agama-agama lain dan dalam bidang jenayah dan undang-undang sivil dan jenayah. Seperti biasa mereka perlu mengambilkira keadaan semasa yang mempengaruhi amalan dan pelaksanaan ajaran, ibadat dan hukum dalam Islam.
Kerajaan Malaysia, sebagai Kerajaan yang bertanggungjawab terhadap agama dan umat Islam di Malaysia akan mengambil tindakan untuk menubuhkan badan ini. Sementara itu undang-undang PAS tidak boleh diterima atau dilaksanakan oleh sesiapa kerana ia masih bukan undang-undang Islam dan bukan undang-undang negara.
APAKAH PANDANGAN ANDA MENGENAI PENDAPAT DR MAHATHIR ITU?
FIKIRKAN...
PADA pertengahan tahun 1975, Perancis yang ketika itu di bawah pemerintahan Presiden Francisco Mitterand menawarkan kerajaan Mesir bantuan untuk meneliti, mempelajari dan menganalisis mumia Firaun, Ramsess II yang sangat terkenal.
Firaun yang dikatakan hidup di zaman Nabi Musa yang akhirnya mati tenggelam dalam Laut Merah ketika mengejar Musa dan para pengikut baginda yang melarikan diri daripada kekejamannya.
Mesir menyambut baik tawaran itu dan membenarkan mumia itu diterbangkan ke Paris. Malah ketika sampai di sana kedatangan mumia itu disambut dengan pesta dan keramaian.
Ini termasuklah apabila Mitterand dan para pemimpin Perancis yang lain tunduk hormat ketika mumia itu dibawa lalu di hadapan mereka.
Mumia itu kemudiannya diletakkan di ruang khas di Pusat Arkeologi Perancis. Di situ ia bakal diperiksa sekali gus membongkar rahsianya oleh para pakar, doktor bedah dan autopsi Perancis yang dipimpin oleh doktor yang sangat terkenal, Prof. Dr. Maurice Bucaille.
Bucaille seorang pakar bedah kenamaan Perancis yang dilahirkan di Pont-L’Eveque pada 19 Julai 1920. Memulakan kerjaya di bidang perubatan am dan pada tahun 1945 beliau diiktiraf sebagai pakar di bidang gastroentorologi.
Ramai kerabat diraja dan keluarga pemimpin dunia menggunakan khidmat Dr. Bucaille, termasuk Raja Faisal Arab Saudi dan pemimpin Mesir, Anwar Sadat.
Lalu kesempatan beliau untuk membedah dan menyiasat mumia Firaun, mengerah seluruh tenaga dan mindanya untuk menguak misteri di sebalik penyebab kematian raja Mesir kuno itu.
Ternyata, hasilnya sangat mengejutkan. Dr. Bucaille menemukan sisa-sisa garam yang masih melekat pada jasad mumia tersebut sebagai bukti terbesar bahawa Firaun itu mati akibat tenggelam di dalam laut. Iaitu jasadnya segera dikeluarkan dari laut, ‘dirawat’ segera dan dijadikan mumia supaya jasad itu kekal awet.
Namun penemuan itu menimbulkan persoalan yang sangat besar kepada Dr. Bucaille. Bagaimana jasad tersebut masih dalam keadaan sangat baik berbanding jasad-jasad yang lazimnya tenggelam dan dikeluarkan daripada laut?
Lalu beliau menyiapkan sebuah laporan akhir yang diyakininya sebagai penemuan baru, iaitu proses menyelamatkan mayat Firaun dari laut dan kaedah pengawetannya.
Laporan tersebut diterbitkan dengan tajuk; Mumia Firaun: Sebuah Penelitian Perubatan Moden (judul asalnya; Les Momies Des Pharaons Et La Midecine). Ekoran penerbitan laporan itu, Dr Bucaille dianugerah penghargaan tertinggi kerajaan iaitu Le Prix Diane Potier-Boes (Penghargaan Dalam Sejarah) oleh Academie Frantaise dan anugerah Prix General daripada Academie Nationale De Medicine, Perancis.
Namun seorang rakan sempat membisikkan kepada Dr. Bucaille bahawa penemuan ini sebenarnya bukan sesuatu yang baru.
“Jangan tergesa-gesa kerana sesungguhnya umat Islam telah berbicara mengenai peristiwa Firaun yang mati lemas dan mayatnya dipelihara sehingga hari ini!”
Namun kata-kata itu ditentang keras oleh Dr. Bucaille kerana beliau menganggap sangat mustahil. Baginya membongkar sesebuah misteri yang lama tidak mungkin dapat diketahui kecuali dengan perkembangan teknologi moden, peralatan dan makmal canggih yang mutakhir dan tepat.
Kisah Firaun dalam al-Quran
Hakikatnya Dr. Bucaille menjadi serba salah dan bingung apabila diberitahu bahawa al-Quran yang diyakini dan dipercayai oleh umat Islam telahpun meriwayatkan kisah tenggelamnya Firaun dan kemudian mayatnya diselamatkan.
Beliau semakin tertanya-tanya, bagaimana perkara seperti itu dapat diterima oleh akal kerana mumia itu baru sahaja ditemui sekitar tahun 1898. Sedangkan al-Quran telah ada di tangan umat Islam sejak ribuan tahun sebelumnya.
Sambil mata tidak lepas memandang mumia Firauan yang terbujur di hadapannya, Dr. Bucaille terus tertanya-tanya bagaimana al-Quran dapat membicarakan kisah Firaun yang jasadnya diselamatkan dari hancur sejak ribuan tahun lalu.
“Apakah masuk akal di hadapanku ini adalah Firaun yang cuba menangkap Musa (Nabi)? Apakah masuk akal Muhammad (Nabi) mengetahui hal sejarah ini? Pada hal kejadian Musa dikejar Firaun telah berlaku sebelum al-Quran diturunkan,” bicara hatinya sendirian.
Lalu beliau mendapatkan kitab Injil yang di dalamnya hanya membicarakan Firaun yang tenggelam di tengah laut saat mengejar Nabi Musa tetapi tidak diceritakan mengenai mayat Firaun.
Sementara dalam Kitab Perjanjian Lama (Injil Lama) pula yang diceritakan dalam kitab itu hanyalah: “Air (laut) pun kembali seperti sebuah lautan yang berombak dan beralun, menenggelamkan kereta-kereta (chariot) kuda, pasukan berkuda dan seluruh bala tentera Firaun tanpa ada seorang pun yang berjaya menyelamatkan diri. Tetapi anak-anak Israel dapat menyelamatkan diri atas daratan kering di tengah-tengah laut itu”. (Exodus 14:28 dan Psalm 136:15)
Dr. Bucaille sangat terkejut kerana tidak ada disebut langsung mengenai apa yang terjadi seterusnya kepada mayat Firaun selepas tenggelam itu.
Ini menjadikan beliau semakin kebingungan.
Apabila mumia dikembalikan semula ke Mesir, Dr. Bucaille terus mendapatkan kepastian mengenai mumia itu. Lalu beliau memutuskan untuk bertemu dengan para ilmuwan Islam mengenai sejarah Nabi Musa, kekejaman Firaun sehinggalah Bani Israel meninggalkan Mesir dan dikejar Firaun dengan seluruh bala tentera di belakang mereka.
Maka salah seorang mereka terus bangun dan membaca ayat al-Quran berhubung sejarah tersebut untuk Dr. Bucaille mendengarkannya sendiri:
“Maka pada hari ini Kami selamatkan badan kamu supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudah kamu dan sesungguhnya kebanyakan manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami. (Yunus: 92).”
Apabila mendengar ayat ini, hati Dr. Bucaille benar-benar tersentuh. Beliau akhirnya mengakui kebenaran ayat itu kerana ia dapat diterima akal dan memberikan satu inspirasi serta dorongan kepada sains untuk maju meneroka lebih jauh lagi.
Lalu dengan hati yang begitu bergetaran dalam menahan sebak dan keharuan, beliau pun bangun dan dengan suara yang lantang berkata: “Sesungguhnya aku masuk Islam dan beriman dengan al-Quran ini.”
Tidak sekadar beliau mengakui kebenaran dan memeluk Islam tetapi beliau kemudiannya pulang ke Perancis dengan menggali seluruh isi al-Quran.
Akhirnya beliau berjaya menerbitkan buku yang sangat mengejutkan seluruh dunia dan sehingga kini telah diterjemahkan dalam pelbagai bahasa pada tahun 1976, iaitu The Bible, the Qur’an, and Science : The Holy Scriptures Examined in the Light of Modern Knowledge.
Melalui buku ini, Dr. Bucaille yang kemudiannya dikenali sebagai Dr. Yahya Maurice Bucaille berjaya membuktikan bahawa al-Quran adalah selari dengan fakta-fakta sains sementara kitab Injil adalah sebaliknya.
“Sains dan Islam umpama saudara kembar yang tidak boleh berpisah. Ini kerana dalam Injil terdapat pelbagai kesilapan dari aspek saintifik tetapi tiada sedikitpun kesilapan seperti itu ada dalam al-Quran.
“Al-Quran yang di dalamnya diceritakan segala penjelasan mengenai fenomena alam semula jadi yang sangat bertepatan dengan sains moden,” katanya.
Beliau memberikan kesimpulan bahawa tidak syak lagi al-Quran benar-benar kalam Allah.
Alhamdulillah, bersyukur kita kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan izinNya dapat kita bersua sekali lagi di ruang ini. Selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w.
Saudara-saudaraku sekalian bertaqwalah kepada Allah SWT dengan sebenar-benar taqwa dengan mengerjakan segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya, mudah-mudahan kita semua beroleh kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Islam mengajar manusia supaya memohon dan meminta hanya kepada Allah S.W.T. Jangan meletakkan harapan sesama manusia kerana manusia adalah sesama makhluk, tiada bezanya antara yang minta pertolongan dan yang dipinta pertolongan. Sebab itulah di dalam Al-Quran Allah S.W.T mendidik manusia melalui firman-Nya yang bermaksud, “Engkaulah yang aku sembah dan hanya Engkaulah tempat aku memohon.” (QS Al-Fatihah ayat 5)
Demikian Allah S.W.T. mengasuh hamba-Nya supaya menumpukan keimanan hanya kepada-Nya, jauhi segala sifat syirik kerana Tuhan itu Maha Esa tidak boleh disekutukan dengan makhluk. Hanya agama Islam yang mengajar bagaimana seharusnya beribadah kepada Allah S.W.T. Dia yang wajib disembah dengan ibadah khususiah, bagi melahirkan sifat taat yang sepenuhnya. Ketaatan itu sama ada dengan melakukan suruhan-Nya, mahu pun meninggalkan segala larangan-Nya. Islam mengajar tentang sifat ubudiyah terhadap Allah S.W.T. kerana Allah yang menciptakan manusia dan alam semesta ini serta pelbagai prasarana.
Manusia jenis makhluk yang perlu bernafas, untuk itu Tuhan ciptakan udara. Apabila manusia dahaga mereka perlukan minuman, maka Allah S.W.T sediakan air yang diturunkan dari langit dan juga air yang mengalir dari tanah tinggi melalui sungai-sungai dan bertakung di tasik dan danau. Dengan air itu juga Allah S.W.T menumbuhkan tumbuh-tumbuhan. Apabila lapar maka Allah S.W.T tumbuhkan pepohon yang menghasilkan buah-buahan. Manusia perlu melihat dan menikmati keindahan alam maya, lalu Allah S.W.T datangkan matahari yang memancarkan cahaya, tanpa cahaya sudah pasti pancaindera tidak akan berfungsi.
Allah S.W.T yang mencipta kesemua itu tanpa diminta, agar segala ciptaan Allah S.W.T itu akan memudahkan tugas manusia untuk berbakti kepada-Nya. Dengan kesedaran itu akan menjadi asas bagi manusia bersyukur terhadap segala ciptaan dan nikmat-Nya.
Dengan memikirkan semua ciptaan Allah itu kelak akan memberikan kepada manusia kekuatan iman dan kemampuan untuk menganalisa dan meneliti segala yang akan memberi manfaat bagi manusia di dunia. Demikian juga tetap berkeyakinan bahawa semua yang maujud itu adalah ciptaan Allah semata. Allah SWT memerintahkan agar hambaNya memperhatikan ciptaan Allah yang dimaksud supaya para hamba menjadikan alam seisinya ini sebagai wasilah (perantara) untuk mengenal Allah dan memperkukuh imannya.
Allah SWT telah menampakkan wujudNya melalui ciptaanNya. Oleh kerana itu, manusia jangan menyia-nyiakan ciptaan Allah untuk memahami bahkan menelitinya dalam bentuk-bentuk tertentu. Allah SWT telah menciptakan alam ini untuk manusia, bukan hanya sekadar ciptaan yang tidak ada ertinya. Ciptaan Allah yang dahsyat itu harus diselidiki terus menerus hingga manusia faham yang tersembunyi di sebalik yang dilihatnya sendiri. Kerana kelak manusia akan tahu dibalik yang nampak itu akan lahir kehidupan yang sangat bermanfaat bagi manusia dan anak turunannya sepanjang hidup di dunia ini. Allah SWT mengisyaratkan pengertian ini dalam Al-Qur’an Surah Yunus ayat 101. “Perhatikanlah (dengan teliti) apa yang ada di langit dan ada di bumi...”
Segala sesuatu yang nampak di mata insan yang berada di langit dan di bumi dikembalikan kepada Allah. Apabila ditemukan manfaatnya bagi kesejahteraan manusia itu pun adalah kerana kasih sayang dan rahmat Allah untuk manusia. Semuanya dikembalikan kepada Allah, diikuti dengan rasa syukur dan terima kasih yang tak terhingga.
Oleh itu sebagai hambaNya, kita sepatutnya sedar dari mana kita datang dan kepada siapa kita dikembalikan. Firman Allah S.W.T yang bermaksud, “Oleh itu akuilah kesucian Allah (dengan mengucapkan Subhanallah) Tuhan yang memiliki dan menguasai tiap-tiap sesuatu dan kepada-Nyalah kamu semua dikembalikan.” (QS Yaasin ayat 83)
Wallahu'alam
Peringatan Untuk Pemimpin
Satu peringatan untuk pemimpin
Khususnya pemimpin umat Islam hari ini
Pemimpin yang dia ditunjuk oleh jarikah!
Pemimpin terjadi dari warisan semulajadi
Atau pemimpin yang melantik diri sendiri
Pemimpin Islam ada mempunyai syarat-syarat dan ciri-cirinya tersendiri
Lainlah kalau pemimpin perompak atau penyangak
Ia ada ciri-cirinya tersendiri pula
Ros...ak akhlak itu memang budaya mereka
Kalau tidak, dia tidak layak menjadi pemimpin kepada mereka yang sudah rosak
Pemimpin Islam akhlak mereka bayangan Nabi
Lemah lembut dan kasih sayangnya terserlah sekali
Apabila dikritik tidak ada emosi
Tidak mudah melatah, tidak mudah menyerang membuta tuli
Yang menentangnya didoakannya agar mereka insafkan diri
Seperti yang dilakukan oleh Nabi yang patut diikuti / dicontohi
Kata-katanya penuh berhikmah, mengandungi didikan dan pengajaran yang tinggi
Mengingatkan orang kepada Ilahi
Menyedarkan orang kepada mati
Tutur, bahasanya sangat dijaga
Kata, nista, umpat dan fitnah jauh sekali
Tenang menerima ujian, tidak senang menerima pujian
Apabila orang mengejinya, dia tidak menjawabnya
Atau diucapkan dengan ucapan selamat sejahtara kepadanya
Marahnya tidak terkeluar daripada batas adab atau tata susila
Selalu sahaja memberi maaf kepada orang bawahnya
Kurang gurau sendanya, apatah lagi cakap-cakap lucah yang meloyakan
Sering mendengar pandangan pengikut-pengikutnya
Peka dengan kehidupan rakyatnya atau orang bawahnya
Sangat sabar berhadapan dengan kerenah orang ramai
Adil pakaiannya, pemurah tradisinya, sabar sikapnya
Mengugut-ugut rakyatnya sedikit sekali
Kecuali sekali-sekala apabila sangat perlu sahaja
Kepada orang-orang yang keras hati atau suka bermaharajalela
Cita-citanya tinggi, kemahuannya keras sekali
Tidak tahu kecewa, apatah lagi putus asa tidak ada di dalam kamus hidupnya
Wibawanya tinggi, karismanya sejati
Pengikut-pengikutnya sangat hormat, sayang dan malu kepadanya
Lebih daripada ibu bapa mereka
Musuhnya sangat benci
Tapi hati kecilnya mengakui kebenarannya
Bencinya itu kerana hasad dengkinya
Dia mencorak masyarakatnya, bukan masyarakat mencoraknya
Tutur katanya atas dasar ilmu, bukan atas dasar rasa dan nafsu
Menjawab tuduhan-tuduhan sekadarnya sahaja
Setakat menjelaskan, dan sekira-kira menghilangkan fitnah yang amat bahaya
Tidak mendabik dada di atas kejayaannya
Apatah lagi sombong dan mengungkit-ungkit jasanya
Merendah diri kepada sesiapa sahaja
Bercakap apabila perlu, tidak perlu dia diam sahaja
Dia tidak melakukan kerja sia-sia
Apatah lagi memaki-maki hamun, sumpah-seranah terhadap musuh-musuhnya
Tidak bercakap kotor dan mencarut yang menjatuhkan wibawanya
Atau menjatuhkan maruah manusia
Begitulah sifat pemimpin Islam yang sejati
Yang digariskan oleh Islam pakaian Nabi
Manalah hendak kita cari pemimpin semacam ini?!
Di akhir zaman ini
Yang menjadi suri teladan rakyatnya
Yang dia dikasihi, dihormati dan dimalui atau disegani
Yang ada pemimpin yang ditakuti dan dibenci
Terpaksalah rakyat berpura-pura setia di hadapannya
Di hadapannya ditaati, di belakangnya dikata dan dinista
Ramai orang bersifat munafik dibuatnya
Kerana itulah dunia menjadi huru-hara
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.
Dengan Berkat RSAW, guruku dan syiekh Sayidi Tareqatku, moga tulisan kali ini bukan bersandarkan pandangan nafsu, moga buah fikiran guruku ini dapat menjelaskan persoalan diatas. Amin..
Bukanlah saya yg ada ijazah agama ini layak menulis, tetapi atas dasar hasrat hati ingin menyatukan Jemaah islam yg semakin berbuih2 di pantai. Ampun Maaf.
Tajuk ini hanya memberitahu pembaca kaedah2 yg dibenarkan dlm Islam utk mengKAFIRkan org Islam yg selalu diucapkan oleh mereka2 yg merasakan mereka pejuang Agama Allah. Di luar kaedah ini, HARAMlah hukumnya bg seseorang Islam itu mengKAFIRkan saudara se-islamnya.
Dari kitab yg saya baca : Kitab Boghyatul Mustarsyidin pd muka surat 297 baris ke 27 ada menyebutkan begini :
Diantara kaedah yg telah dimuafakatkan oleh Ulama-ulama Ahli SUnnah Wal Jamaah ( ASWJ ) :
- Mereka yg mengucapkan dua kalimah syahadah telah dihukum sah ke-islamannya. Di waktu itu, terpeliharalah darahnya dan hartanya. Tidak boleh pula didedahkan keadaan sebenarnya. Juga tidak boleh ditanyakan maksud sebenar dari apa yg telah dilafazkan.
- Di Antara kaedah2 itu :
- Bahwa iman yg boleh menghindarkan seseorang dari akal dlm neraka ialah iman yg membenarkan ke-Esaan Allah SWT dan membenarkan ke-Rasulan Nabi Muhammad SAW. Barangsiapa yg mati sedangkan ia tidak mengetahui selain drpd itu secara terperinci dlm kaedah urusan agama, maka selamatlah ia dr kekal di dalam neraka. Sekiranya ia sedar ada sesuatu perkara yg telah diijmakkan oleh para ulama dan telah disampaikan kepadanya secara mutawatir maka semestilah ia mengiktiqadkan perkara itu jika ia mampu utk memahaminya.
- Sesiapa yg telah menetapkan keimanannya maka tidak boleh dikafirkan dia kecuali setelah dia berkata atau beriktiqad mendustakan RSAW. Sekiranya ia menafikan penyerahan dirinya kpd Allah SWT dan Rasul spt meringankan penyerahan tadi dan meringankan ayat Quran, ( maka barulah dikafirkan seseorang itu )
- Org yg jahil dan org yg melakukan kesalahan dari kalangan umat tidak boleh dikafirkan mrk setelah kemasukan mrk dalam Islam ( sbg agamanya ). Tidak boleh kita hukumkan dgn perkara yg dilahirkan oleh mrk yg menjadikan kafir sehingga jelas baginya dalil2 yg mana boleh menjadikan kafir pula org yg menolak hujah atau dalil itu. Dalil2 tidak pula mengandungi kekeliruan yg boleh dimaafkan.
- Tidak boleh mengkafirkan seseoarg kecuali setelah ia melakukan sesuatu yg telah diijmakkan oleh ulama pengharamannya, atau setelah ia mengiktiqadkan pengharamannya. Sedangkan ia tahu perkara itu haram di ketika itu maka tidak boleh dikafirkan.
- seseoarng Islam apabila lahir drp perkara yg menjadikan ia kafir yg ia tidak dapat mengetahui rahsia2 sebenar atau ia mengetahui tetapi ada tanda2 yg menunjukkan bhw perlakuan itu bukan dari kehendaknya atau tanda2 yg ia meragui perkara tersebut maka tidak boleh dikafirkan mrk.
Sesiapa Yg mengetahui kaedah2 ini sepatutnya menahan lidahnya drp mengKAFIRkan org Islam. Sebaliknya ia akan berbaik sangka terhadap mrk. Mrk juga akan menganggap perkataan, perbuatan kaum Muslimin itu mengandungi kebaikan. Hendaklah kita yakin bhw mrk itu benar dan tidak ada keraguan sekalipun mrk itu tidak mengetahui dalil2 krn kelemahan mrk dan kebodohan mrk. Ini Tidaklah pula krn ia tenggelam dalam alam rasa ( zauk ) dan dialami oleh para Wali.
Maka org ramai hendaklah meluaskan masanya seperti yg telah dilakukan oleh para ulama ( dlm mengkaji permasalahan kafir mengkafir dan bersikap lebih berhati2 seperti mana org2 yg halus mata hatinya )
Sesiapa yg telah mengetahui dan memahami apa yg telah saya sebutkan dan faham juga isyarat yg saya tunjukkan di sampin Allah SWT juga mahu memeliharanya dari jalan bida'ah ( wahabi ) maka tahanlah lidah dan tulisannya drp menuduh dan bertindak terhadap org yg telah mengucapkan dua kalimah syahadah.
Dia tidak akan mengKAFIRkan org dikatakan Ahlul Qibalah ( Muslim ). Barangsiapa yg Allah kehendaki kesesatan untuknya maka Allah akan membiarkan mrk dalam keadaan itu dan mrk pun mengkaji dan membaca kitab2 yg dikarang oleh manusia yg menurut hawa nafsunya.
Selanjutnya kita lihat dalam kitab Attahzir Minal Ightirari Bimaja Afil Kitabil Hiwar yg ditulis oleh Sy.Abdul Hayi Al Umrawi pd muka surat 25 iaitu ttg hukum mengKAFIRkan seseoarg yg TIDAK kafir. Hadith2 riwayat Imam Malik, Bukhari dan Muslim.
" Ertinya : Dari Ibnu Umar, dia berkata, RSAW bersabda : " Apabila berkata lelaki kpd saudaranya wahai kafir, maka sesungguhnya telah mengenai salah seorang drp mrk dengannya, jikalah benar apa yg dikatakan. Jika tidak, kembalilah kekafiran itu kepadanya."
Ertinya : Drpd Abu Zarrin bhw telah mendengar RSAW bersabda : " Barangsiapa menuduh akan seseorang lelaki dgn kekufuran dan dia telah berkata "musuh Bg Allah" melainkan kembali di atasnya."
Bukan shj Allah dan Rasul-Nya melarang keras seorang Islam itu mengkafirkan seorang Islam yg lain, malah kerajaan kita sendiri telah mengeluarkan fatwa mengenainya. Pembaca boleh merujuk buku yg bertajuk : "Penjelasan Mengenai Isu Kafir Mengkafirkan Orang Islam"
Bila seseorang Islam itu mengkafirkan seorang Islam yg lain, dia sudah menyinggung perasaan Agamanya!!
Jelaslah bagi kita bhw munuduh seorang Islam itu kafir, ia adalah satu fitnah yg besar. Sebabnya kalaulah masyarakat Islam termakan fitnah itu, bererti org yg kena fitnah itu seumur hidup tidak diterima lagi disisi masyarakat. Subhanallah!!
10 Perkara yang Membatalkan Syahadat
Assalamualikum Warohmatullah Wabarokatuh.
Wahai saudaraku, pernahkah kita mendengar atau belajar tentang hal-hal yang membatalkan sholat, membatalkan puasa, membatalkan zakat, atau mungkin haji. Ada juga perkara-perkara yang membatalkan wudlu. Namun seringkah kita belajar tentang perkara-perkara yang membatalkan syahadat ??
Syahadat adalah pondasi dalam Islam yang juga merupakan rukun islam yang pertama. Batalnya syahadat berakibat fatal bagi batalnya keislaman seseorang. Untuk itu setiap mukmin diperintahkan untuk membaca syahadat minimal 9 kali atau dalam setiap 5 kali sholat setiap hari agar pondasi keislaman seorang muslim tetap terjaga. Batalnya syahadat berakibat fatal terhadap batalnya keislaman seseorang.
Nah, apasaja perkara-perkara yang membatalkan syahadat. Para fuqoha’ dalam kitab-kitab fikih telah menulis bab khusus yang diberi nama “Riddah” (kemurtadan). Dan yang terpenting adalah 10 hal, yaitu :
1. Syirik Kepada Allah,
Firman Allah :
Termasuk didalamnya menyembelih karena selain Allah, misalnya untuk kuburanyang dikeramatkan atau untuk jin dan lain-lain.
2. Orang yang menjadikan antara dia dan Allah perantara-perantar.
Ia berdoa kepada mereka, meminta syafaat kepada merekadan bertawakkal kepada mereka. Orang seperti ini kafir secara ijma’. Kejadian ini pernah terjadi pada zaman Rosulullah SAW yaitu yang telah dilakukan oleh kaum kair Quraisy. Salah jika menganggap kaum Quraisy sepenuhnya berTuhan kepada Latta, ‘Uzza, Manat, serta Huban. Mereka hanyalah Ghoroniq buatan kaum mereka sendiri dengan dalih para ghoroniq inilah yang akan menyampaikan do’a-do’a serta permohonan mereka kepada Allah. Tuhan mereka hanyalah pemberi syafaat kepada mereka. Tampaknya hal ini juga banyak terjadi di kalangan masyarakat di negeri kita saat ini yaitu generasi-generasi jahiliyah modern.
3. Orang yang tidak mau mengkafirkan orang musyrik dan orang yang masih ragu terhadap kekufuran mereka atau membenarkan madzhab mereka, dia itu kafir.
4. Orang yang meyakini bahwa selain petunjuk Nabi Muhammad SAW lebih sempurna dari petunjuk beliau.
Seperti orang-orang yang mengutamakan hokum thaghut di atas hukum Rosulullah SAW, mengutamakan hukum atau perundang-undangan manusia di atas hukum Islam, maka dia kafir.
5. Siapa yang membenci sesuatu dari ajaran yang dibawa oleh Rosulullah SAW sekalipun ia juga mengamalkannya, maka ia kafir
6. Siapa yang menghina sesuatu dari agama Rosul SAW atau pahala maupun siksanya, maka ia kafir.
Hal ini ditunjukkan oleh firman Allah :
7. Sihir
diantaranya sharf dan ‘athf (barangkali adalah amalan yang membuat suami benci kepada istrinya atau membuat wanita cinta kepadanya/pelet). Barangsiapa melakukan atau meridhoinya, maka ia kafir. Firman Allah :
8. Mendukung kaum musyrikin dan menolong mereka dalam memusuhi umat Islam.
Firman Allah :
9. Siapa yang meyakini bahwa sebagian manusia ada yang boleh keluar dari syari’at Nabi Muhammad SAW seperti halnya Nabi Khidir boleh keluar dari syariat Nabi Musa maka ia kafir. Sebagaimana diyakini oleh ghulat sufiyah (sufi yang berlebihan / melampaui batas) bahwa mereka dapat mencapai suatu derajatatau tingkatan yang tidak membutuhkan untuk mengikuti ajaran Rosulullah SAW.
10. Berpaling dari agama Allah, tidak mempelajarinya dan tidak pula mengamalkannya.
Firman Allah :
Syaikh Muhammad at Tamimi berkata, “tidak ada beda dalam hal yang membatalkan syahadat ini antara orang yang bercanda, yang serius (bersungguh-sungguh) maupun yang takut, kecuali orang yang dipaksa. Dan semuanya adalah bahaya yang paling besar serta yang paling sering terjadi. Maka setiap muslim wajib berhati-hati dan mengkhawatirkan dirinya serta mohon perlindungan kepada Allah SAW dari hal yang bisa mendatangkan murka Allah dan siksaNya yang pedih.”
Jadi pertahankanlah keislaman kalian wahai saudaraku sekalipun nyawa terpisah dari jasad.
Selamat berjuang wahai saudaraku, semoga Allah SWT melindungi . . .
Referensi : Kitab Tauhid (Dr. Shalih bin Fauzan bin Abdullah al Fauzan)
Batalnya Iman dan Syahadat menurut Syaikh Ahmad Ar Rifa’i
Utawi batale iman lan syahadat iku rong perkoro, kang dihin mamang atine ing agamane Alloh kang di datengaken dene Rasululah, kapindo sengit atine ing salah sawijine agamane Nabi Muhammad.
( Adapun batalnya iman dan syahadat itu ada dua yang pertama ragu terhadap syariat Allah yang dibawa oleh Rasulullah, kedua benci terhadap ajaran Nabi Muhammad )
Secara umum perkara yang dapat menghancurkan pondasi iman dan syahadat seseorang dapat diklasifikasikan menjadi dua kelompok, walaupun dalam penjabaran dan pengejawantahannya bisa menjadi bermacam-macam, akan tetapi semuanya akan mengerucut pada dua hal tersebut.
Yang pertama yaitu ragu terhadap kebenaran ajaran Alloh yaitu agama Islam yang sudah ijma’ ma’lum dhar,uriy atau ma ulima minaddiini bidhdhoruroh misalnya orang yang meragukan tentang disyariatkannya Sholat, zakat ataupun hajji, maka orang semacam ini sudah dapat dikatakan batal iman dan syahadatnya, sebab perintah tentang sholat, zakat dan hajji sudah termasuk Ijma’ ma’lum dhorury. Kebenaran yang datangnya dari Allah melalui Rasulullah Sawa mestinya diterima dengan lapang dada dan tidak mengeluh sedikitpun, sebab tidak dikatakan orang yg beriman kepada Allah sehingga kita mau bertahkim (mengambil hukum) kepada Rasulullah terhadap apa yang kita pertentangkan, serta menerimanya dengan lapang dada disertai dengan sikap patuh dan tunduk kepada aturan Alloh.
Yang kedua yaitu benci atau Juhud terhadap syariatnya Nabi Muhammad, seperti orang yang meninggalkan sholat karena benci terhadap sholat, maka orang tersebut telah menjadi kafir. Para ulama telah sepakat bahwa membenci suatu syariat yang sudah Qath’iyuddalalah adalah kafir dan mewajibkan pelakunya untuk bertobat kepada Alloh Swt.
Pada dasarnya prinsip Islam adalah taslim wal inqiyadz ( Tunduk dan Patuh ) terhadap informasi apapun yang disampaikan oleh Rasulullah Saw, keraguan dan kebencian terhadap seluruh atau sebagian dari syariat Nabi Muhammad Saw merupakan bagian dari pembangkangan, dan wujud dari dari ketidak patuhan. Oleh sebab itu, siapapun pelakunya maka ia sudah dicap sebagai orang yang keluar dari bingkai Islam.
Dewasa ini, banyak sekali aliran-aliran sesat yang mengajarkan hal-hal yang kontradiktif dengan ajaran Islam, seperti mengatakan bahwa sholat itu tidak wajib, Shaum Ramadhan juga tidak wajib, tukar pasangan di halalkan dan sebagainya, yang ironisnya mereka menggunakan platform Islam dan mengaku sebagai umat Islam. Kalau kita merujuk kepada dua hal yang dapat membatalkan syahadat di atas, maka orang tersebut syahadatnya sudah batal atau dengan kata lain dia telah murtad dari Islam. Sebab disamping ia menciptakan ajaran-ajaran sendiri ( Mubtadi’ ) dia juga telah meragukan otensitas sholat, zakat dan sebagainya serta telah tertancap dalam bathinnya kebencian yang tiada tara terhadap ajaran Islam yang murni. Wallahu A’lam
10 Hal Yang Membatalkan Syahadat
Wahai saudaraku, pernahkah kita mendengar atau belajar tentang hal-hal yang membatalkan sholat, membatalkan puasa, membatalkan zakat, atau mungkin haji. Ada juga perkara-perkara yang membatalkan wudlu. Namun seringkah kita belajar tentang perkara-perkara yang membatalkan syahadat ??
Syahadat adalah pondasi dalam Islam yang juga merupakan rukun islam yang pertama. Batalnya syahadat berakibat fatal bagi batalnya keislaman seseorang. Untuk itu setiap mukmin diperintahkan untuk membaca syahadat minimal 9 kali atau dalam setiap 5 kali sholat setiap hari agar pondasi keislaman seorang muslim tetap terjaga. Batalnya syahadat berakibat fatal terhadap batalnya keislaman seseorang.
Nah, apasaja perkara-perkara yang membatalkan syahadat. Para fuqoha’ dalam kitab-kitab fikih telah menulis bab khusus yang diberi nama “Riddah” (kemurtadan). Dan yang terpenting adalah 10 hal, yaitu :
1. Syirik Kepada Allah,
Firman Allah :
إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاءُ وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْماً عَظِيماً
4.48. Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar.(QS 4 ayat 48)
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ
5.72. Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Sesungguhnya Allah ialah Al Masih putera Maryam”, padahal Al Masih (sendiri) berkata: “Hai Bani Israil, sembahlah Allah Tuhanku dan Tuhanmu”. Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya surga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zalim itu seorang penolongpun. (QS.5 ayat 72)
Termasuk didalamnya menyembelih karena selain Allah, misalnya untuk kuburanyang dikeramatkan atau untuk jin dan lain-lain.
2. Orang yang menjadikan antara dia dan Allah perantara-perantara
Ia berdoa kepada mereka, meminta syafaat kepada merekadan bertawakkal kepada mereka. Orang seperti ini kafir secara ijma’. Kejadian ini pernah terjadi pada zaman Rosulullah SAW yaitu yang telah dilakukan oleh kaum kair Quraisy. Salah jika menganggap kaum Quraisy sepenuhnya berTuhan kepada Latta, ‘Uzza, Manat, serta Huban. Mereka hanyalah Ghoroniq buatan kaum mereka sendiri dengan dalih para ghoroniq inilah yang akan menyampaikan do’a-do’a serta permohonan mereka kepada Allah. Tuhan mereka hanyalah pemberi syafaat kepada mereka. Tampaknya hal ini juga banyak terjadi di kalangan masyarakat di negeri kita saat ini yaitu generasi-generasi jahiliyah modern.
3. Orang yang tidak mau mengkafirkan orang musyrik dan orang yang masih ragu terhadap kekufuran mereka atau membenarkan madzhab mereka, dia itu kafir.
4. Orang yang meyakini bahwa selain petunjuk Nabi Muhammad SAW lebih sempurna dari petunjuk beliau.
Seperti orang-orang yang mengutamakan hokum thaghut di atas hukum Rosulullah SAW, mengutamakan hukum atau perundang-undangan manusia di atas hukum Islam, maka dia kafir.
5. Siapa yang membenci sesuatu dari ajaran yang dibawa oleh Rosulullah SAW sekalipun ia juga mengamalkannya, maka ia kafir
6. Siapa yang menghina sesuatu dari agama Rosul SAW atau pahala maupun siksanya, maka ia kafir.
Hal ini ditunjukkan oleh firman Allah :
وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ
9.65. Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentulah mereka akan manjawab, “Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja.” Katakanlah: “Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?”
لاَ تَعْتَذِرُواْ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِن نَّعْفُ عَن طَآئِفَةٍ مِّنكُمْ نُعَذِّبْ طَآئِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُواْ مُجْرِمِينَ
9.66. Tidak usah kamu minta maaf, karena kamu kafir sesudah beriman. Jika Kami memaafkan segolongan kamu (lantaran mereka taubat), niscaya Kami akan mengazab golongan (yang lain) disebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu berbuat dosa.
(QS AT Taubah ayat 65-66)
7. Sihir
diantaranya sharf dan ‘athf (barangkali adalah amalan yang membuat suami benci kepada istrinya atau membuat wanita cinta kepadanya/pelet). Barangsiapa melakukan atau meridhoinya, maka ia kafir. Firman Allah :
وَاتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَـكِنَّ الشَّيْاطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ
2.102. Dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya syaitan-syaitan lah yang kafir (mengerjakan sihir). Mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat di negeri Babil yaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorangpun sebelum mengatakan: “Sesungguhnya kami hanya cobaan (bagimu), sebab itu jangnalah kamu kafir”. Maka mereka mempelajari dari kedua malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan isterinya . Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudharat dengan sihirnya kepada seorangpun, kecuali dengan izin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang tidak memberi mudharat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi, sesungguhnya mereka telah meyakini bahwa barangsiapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu
8. Mendukung kaum musyrikin dan menolong mereka dalam memusuhi umat Islam.
Firman Allah :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
5.51. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.
9. Siapa yang meyakini bahwa sebagian manusia ada yang boleh keluar dari syari’at Nabi Muhammad SAW seperti halnya Nabi Khidir boleh keluar dari syariat Nabi Musa maka ia kafir. Sebagaimana diyakini oleh ghulat sufiyah (sufi yang berlebihan / melampaui batas) bahwa mereka dapat mencapai suatu derajatatau tingkatan yang tidak membutuhkan untuk mengikuti ajaran Rosulullah SAW.
10. Berpaling dari agama Allah, tidak mempelajarinya dan tidak pula mengamalkannya.
Firman Allah :
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ
32.22. Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat Tuhannya, kemudian ia berpaling daripadanya? Sesungguhnya Kami akan memberikan pembalasan kepada orang-orang yang berdosa.
Syaikh Muhammad at Tamimi berkata, “tidak ada beda dalam hal yang membatalkan syahadat ini antara orang yang bercanda, yang serius (bersungguh-sungguh) maupun yang takut, kecuali orang yang dipaksa. Dan semuanya adalah bahaya yang paling besar serta yang paling sering terjadi. Maka setiap muslim wajib berhati-hati dan mengkhawatirkan dirinya serta mohon perlindungan kepada Allah SAW dari hal yang bisa mendatangkan murka Allah dan siksaNya yang pedih.”
Jadi pertahankanlah keislaman kalian wahai saudaraku sekalipun nyawa terpisah dari jasad.
www.eramuslim.com
SYAHADAT MERUPAKAN INTISARI AQIDAH ISLAMIYAH
Makna ImanMakna Iman
Pengertian Iman secara etimologis adalah percaya. Namun implementasi dari iman adalah ta'at. Apabila iman diartikan hanya sebatas percaya, maka iblispun bisa dikatakan beriman karena iblis jelas-jelas percaya adanya Allah, tapi iblis tidak ta'at kepada Allah swt.
Para ulama mendefinisikan iman yang sebenarnya adalah mengikrarkan dengan lisan, meyakini dalam hati, dan mengamalkan dengan anggota badan. Definisi ini merupakan interpretasi (penafsiran/pemaknaan) dari syahadat. Karena implementasi (pelaksanaan/pembuktian) dari syahadat adalah beriman kepada Allah dan Rasul-Nya yang dibuktikan dengan perkataan, keyakinan, dan perbuatannya.
Arti dan kandungan Syahadat
Syahadat dalam artian bahasa adalah persaksian, sedangkan dalam artian istilah yaitu persaksian dan pembenaran atas ketuhanan Allah swt. dan Kerasulan Nabi Muhammad saw. Dua kalimat syahadat ini merupakan kalimat islam. Sehingga keislaman seseorang tidaklah sah apabila belum mengucapkan kalimat tersebut. Dan keislamannya belum sempurna apabila dia belum memahami dan mengamalkan dua kalimat tersebut.
Syahadat memiliki posisi yang penting dalam islam. Dengan mengucapkan kalimat syahadat, seorang hamba bisa menyatakan dirinya sebagai muslim. Karena itu pemahaman seorang muslim terhadap kalimat syahadat akan dapat melahirkan perubahan-perubahan individu, keluarga ataupun masyarakat. Dalam sejarah para Nabi dan Rasul, syahadat merupakan kalimat yang diperjuangkan, dan kalimat inilah yang menggerakkan dakwah mereka.
Didalam Al-qur'an surat Al-Fussilat ayat 30 dijelaskan tentang keutamaan mengucapkan kalimat syahadat tersebut sebagai berikut;
إِنَّ الَّذِيْنَ قَالُوْا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوْا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلآَئِكَةُ اَنْ لاَ تَخَافُوْا وَلاَ تَحْزَنُوْا وَابْشِرُوْا بِالْجَنَّةِ الَّتِيْ كُنْتمْ تُوْعَدُوْنَ
"Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan; “Tuhan kami ialah Allah” kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka. Maka malaikat akan turun kepada mereka (dengan mengatakan); “janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu merasa sedih, dan bergembiralah dengan syurga yang telah dijanjikan Allah kepadamu."
Dari ayat tersebut mengandung makna bahwa sebaik-baik amal adalah yang istiqomah. Menurut para Ahlil Haq, bahwa istiqomah itu terdiri dari tiga macam yaitu Istiqomah bil lisan (lidah atau ucapan), Istiqomah bil Janan (dalam hati), dan Istiqomah bil Arkan (dengan perbuatan). Adapun Istiqomah bil lisan adalah membiasakan membaca syahadat, sedangkan istiqomah bil janan adalah meluruskan keinginan/ niat, adapun istiqomah bil arkan adalah membiasakan ibadah dan ta'at.
Syahadat merupakan inti pokok Aqidah Islamiyah yang harus tetap terjaga oleh para pemeluknya (muslim), baik secara lisan, ketetapan didalam hati, maupun secara tingkahlaku, semuanya berdasarkan pada ke-iqrar-an terhadap Allah dan Rasul-Nya (syahadat). Untuk tetap terjaganya inti dari ajaran islam (iman/syahadat) tersebut, haruslah selalu didawamkan seperti yang dijelaskan diatas.
Mengenai pembiasaan atau selalu mendawamkan kalimat syahadat memiliki beberapa keutamaan atau manfaat, yaitu yang terdiri dari:
a. Dengan Istiqomah/membiasakan membaca syahadat maka Allah akan menetapkan syahadat tersebut didalam kubur, sedangkan orang yang didalam kuburnya bersyahadat maka dijamin keselamatannya.
مَنْ دَاوَمَ عَلَى الشَّهَادَةِ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا يُثَبِّتُهُ اللهُ عَلَيْهَا فِى قَبْرِهِ وَيُلَقِّنُهُ اِيَّاهَا (تفسير المنير فى الجزء الأول ص 436)
"Barang siapa mendawamkan syahadat selama hidup didunia, maka Allah akan menetapkan syahadat itu kepadanya dialam kubur."
b. Menghilangkan akar syirik dan keraguan,
اَنَّهَا تَقْلَعُ عِرْقَ الشِّرْكِ مِنَ اْلقَلْبِ وَتَدْفَعُ مِنَ الْوَسْوَاسِ وَلِذَا اِخْتَارَهَا اْلعَارِفُوْنَ فِى خَتْمِ صَلاَتِهِمْ فَيَقْرَؤُنَهَا عَقِبَ كُلِّ صَلاَتِهِمْ
"Sesungguhnya syahadat itu akan menghilangkan akar syirik dari hati, dan menolak keragu-raguan, karena itu para arifin memilihnya (syahadat) untuk dibaca setiap selesai sholat."
c. Tajdid/ Pembaruan iman dan islam yang telah rusak karena maksiat.
(واخرج) احمد والحاكم عن ابى هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله ص م. جَدِّدُوا اِيْمَانَكُمْ قِيْلَ وَكَيْفَ نُجَدِّدُ اِيْمَانَنَا يَارَسُولَ الله قَالَ فَأَكْثِرُوا مِنْ قَوْلِ لاَإِلَهَ إِلاَّالله
"Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Imam Hakim, dari Abu Hurairoh ra. Ia berkata; Rasulullah saw. bersabda: Perbaruilah imanmu? Shohabat bertanya: bagaimana kami memperbarui iman kami wahai Rasul? Nabi bersabda: Perbanyaklah dengan ucapan tiada tuhan selain Allah."
d. Menghancurkan dosa,
وَقَالَ ص م: يَا اَبَا هُرَيْرَةَ لَقِّنِ الْمَوْتَى شَهَادَةَ أَنْ لاَاِلَهَ إِلاَّ الله فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوْبَ هَدْمًا. قُلْتُ: يَارَسُوْلَ الله هَذَا لِلْمَوْتَى وَكَيْفَ لِلأَحْيَاءِ؟ قَالَ ص م: هِيَ أَهْدَمُ وَأَهْدَمُ.
“Rasulullah saw. bersabda: “Hai Abu Hurairah, Ajarilah/tuntunlah orang yang telah meninggal dengan Syahadat bahwa tiada tuhan selain Allah, karena syahadat itu melebur dosa dengan selebur-leburnya (hancur)” Aku berkata: “Wahai Rasulullah, ini untuk orang yang telah mati, lalu bagaimana untuk orang yang masih hidup?” Rasulullah menjawab: “Syahadat itu lebih menghancur leburkan dan menghancurkan."
Rukun, Syarat dan batal Syahadat
Syahadat merupakan rukun Islam yang pertama, Kita ketahui bersama bahwa setiap rukun islam dari rukun islam yang empat yaitu sholat, zakat, puasa, dan haji memiliki syarat, rukun, dan batal. Namun tidak banyak yang mengetahui dan mengkaji syarat, rukun, dan batalnya syahadat sebagai rukun islam yang pertama.
Rukun syahadat itu terdiri dari lima macam yaitu;
وَأَرْكَانُهَا خَمْسَةٌ شَاهِدٌ وَمَشْهُوْدٌ لَهُ وَمَشْهُوْدٌ عَلَيْهِ وَمَشْهُوْدٌ بِهِ وَصِيْغَةٌ. فَالشَّاهِدُ الْمُسْلِمُ وَالْمَشْهُوْدُ لَهُ هُوَ اَلله سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى وَسَيِّدُنَا مُحَمَّد صلى الله عليه وسلم وَالْمَشْهُوْدُ عَلَيْهِ الْمُشْرِكُ بِاللهِ وَالْمُنْكَرِ لِرِسَالَةِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَالْمَشْهُوْدُ بِهِ ثُبُوْتُ اْلأُلُوْهِيَّةِ وَاْلوَحْدَنِيَّةِ ِللهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى وَثُبُوْتُ الرِّسَالَةِ لِسَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وسلم وَالصِّيْغَةُ هِيَ لَفْظُ أَشْهَدُ وَتَرْجَمَتُهُ لاَغَيْرَ
Artinya; Rukun Syahadat itu ada lima yaitu
1. Syahid (orang yang bersaksi) yaitu orang islam
2. Masyhudun lah (yang disaksikan) yaitu Alah swt dan Rasulnya
3. Masyhudun Alaih (yang bersaksi) yaitu orang musyrik dan ingkar kepada kerasulan Muhammad saw
4. Masyhudun Bih (perkara yang disaksikan) yaitu ketuhanan dan kesucian Alah swt, dan ketetapan pada kerasulan Nabi Muhammad saw
5. Shighot (perkataannya) yaitu dengan lafadz Asyhadu “Aku barsaksi” atau artinya, tidak boleh dengan kalimat muradifnya."
Pelaksanaan rukun syahadat diatas dilakukan seseorang bersama orang lain dengan mengucapkan dua kalimat syahadat dengan lisan dan disaksikan oleh seseorang yang Muslim. Hal seperti inilah yang dituntun oleh guru kita Al-Habib Abah Umar bin Ismail bin Yahya yang dalam istilah umum disebut Bai’at atau Stempel.
Bai’at atau Stempel merupakan pengucapan ikrar atas keislaman dan kepatuhan seseorang kepada ajaran islam dan kepada gurunya. Bai'at tersebut merupakan pengamalan dari rukun islam yang pertama agar menjadi seorang muslim yang benar-benar islam.
Adapun syarat syahadat itu terdiri dari 4 macam yaitu:
وَيُشْتَرَطُ أَنْ يَأْتِيَ بِهِمَا مُتَوَالِّيَتَيْنِ مُرَتَّبَتَيْنِ وَأَنْ يَنْطِقَ بِهِمَا بِالْعَرَبِيَّةِ لِلْقَادِرِ عَلَيْهَا مَعَ مَعْرِفَةِ مَعْنَاهِمَا (مرقاة صعود التصديق 4)
"Dan disyaratkan dalam membaca dua kalimat syahadat yaitu dengan;
1. Mutawwaliyatain (berturut-turut dalam membacanya)
2. Murattabatain (Membacanya harus tertib antara syahadat tauhid dan syahadat rasul)
3. Membacanya harus dengan berbahasa arab, bagi yang mampu
4. Mengetahui arti atau maknanya"
Sedangkan batal syahadat terdiri dari empat macam, yaitu;
1. Mengucapkan Allah tidak satu
2. Ragu-ragu terhadap af'alullah
3. Memungkiri bahwa dirinya diciptakan oleh Allah
4. Tidak yakin kepada Allah
Fardunya syahadat terdiri dari tiga macam
1. Diucapkan dengan lisan
2. Meyakinkan dalam hati
3. Diamalkan dalam anggota badan
Pembinaan yang dilakukan syekhuna adalah pembinaan syahadat dengan memperhatikan rukun, syarat, fardhu dan batalnya syahadat. Karena segala sesuatu didunia ini bersumber pada syahadat,
(تنبيه) جَمِيْعُ الْعُلُوْمِ الْعِلْمِيَّةِ وَالْعَمَلِيَّةِ تَنْدَرِجُ فِى الشَّهَادَتَيْنِ أَىْ لاَإِلَهَ إِلاَّالله مُحَمَّدٌ رَّسُوْلُ الله وَلِذَا كَانَتَا مِفْتَاحَ اْلإِسْلاَمِ وَالْجَنَّةِ وَلاَيُرَجِّحُ بِهِمَا فِى الْمِيْزَانِ شَيْئٌ وَأَفْضَلُ مَاقَالَهُ النَّبِيُّوْنَ
"(Peringatan) semua ilmu yang bersifat teori maupun praktis tercakup dalam dua kalimat syahadat, yaitu La ilaha illallah Muhammadur Rasulullah. Oleh karena itu, ia (dua kalimat syahadat) menjadi kunci masuk islam dan surga, dan tidak ada suatu apa pun yang mengunggulinya dalam timbangan amal, dan ia merupakan bacaan para nabi yang utama."
وَذَلِكَ ِلأَنَّ جَمِيْعَ الطَّاعَاتِ الْعِلْمِيَّةِ وَالْعَمَلِيَّةِ مُنْدَرِجَةٌ فِيْهِمَا وَلاَيَصِحُّ مِنْ أَحَدٍ اْلإِيْمَانُ إِلاَّ بِهِمَا
"Dinyatakan demikian, karena semua perilaku taat yang bersifat ilmiyah dan amaliyah tercakup dalam dua kalimat syahadat dan tidak sah iman seseorang kecuali dengan dua kalimat syahadat."
Oleh sebab itu, perjuangan dakwah Nabi, Rasul, dan para wali adalah membela dan memperjuangkan syahadat. Begitupun syekhuna, perjuangan dakwahnya adalah syahadat.
Iki nadzom nutur artine syahadat
Tiada ulasan:
Catat Ulasan