Sabtu, 25 Disember 2010

MUNGKIN JUGA MUAK...SLOGAN ATAU CAKAP TAPI DARI PERLAKSANAAN TIDAK MACAM SLOGAN...

Kajiselidik: 2/3 rakyat bantah menara 100 tingkat
Dis 24, 10 3:09pm


Kajiselidik yang dijalankan Merdeka Centre menunjukkan hampir dua pertiga rakyat Malaysia membantah rancangan kerajaan pusat untuk membina Menara Warisan Merdeka setinggi 100 tingkat.

azlanKajiselidik yang membabitkan 1,005 responden di Semenanjung
Malaysia itu, menunjukkan 65 peratus tidak bersetuju dengan rancangan tersebut, dan hanya 25 peratus yang menyokongnya.

Responden dari kalangan kaum Cina merupakan yang teramai - 75 peratus - yang membantah pembinaan menara itu.

Ini diikuti oleh responden Melayu (60 peratus) dan India (58 peratus).

Pembinaan menara 100 tingkat itu, yang akan mengatasi ketinggian Menara Berkembar Petronas, diumumkan dalam bajet Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak Oktober lalu.

Projek tersebut, yang dilaporkan membabitkan kos RM5 bilion, terus mendapat bantahan umum dan pembangkang. Mereka menganggapnya sebagai salah keutamaan.

Mereka sebaliknya menyarankan agar wang tersebut lebih baik digunakan untuk menambahbaik kemudahan pengangkutan awam, kebajikan atau infrastruktur.






Amal Syiah di S'gor: Warga asing terkecuali
Fadzly Esa
Dis 24, 10
3:21pm


Walaupun ajaran Syiah difatwakan sesat di Selangor, warganegara asing yang menetap atau berkunjung di negara ini dibenarkan mengamalkan ajaran tersebut selagi tidak menyebarkannya kepada rakyat Malaysia.

NONEKetua penolong pengarah bahagian pengurusan penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) Mohamad Rais Rasid berkata pengecualian itu, terutama kepada pelancong luar diberikan kerana amalan itu merupakan mazhab mereka di negara asal masing-masing.

"JAIS tidak bimbang tentang kehadiran pelancong luar seperti Iran dan sebagainya. Sebabnya mereka (datang) melancong bukan tujuannya untuk mengembangkan agamanya atau Syiah.

"Yang kita tak benarkan mengembangkan (Syiah) bukannya (melarang) pelancongan," katanya.

Rabu lalu, antara 128 pengikut Syiah yang ditahan - dipercayai antara terbesar - di sebuah rumah kedai di Batu Caves, terdapat juga sebilangan kecil warga asing terlibat sama.

Menurut sumber, dua daripadanya dua daripadanya telah dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah Kuang pada 16 Disember lalu bawah Seksyen 12(c) Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 iaitu bertindak dengan cara yang menghina kuasa yang sah, atau mengingkari, melanggar atau mempertikaikan perintah atau arahan mufti.

Ketika diwawancara Malaysiakini di pejabatnya di Shah Alam semalam, Mohamad Rais berkata walaupun kemungkinan berlakunya pengembangan ajaran itu sesama mereka, ia hanya melibatkan jumlah yang kecil dan terhad.

"Kalau mereka (pelancong) buat pengembangan ajaran agama bukan secara keseluruhannya mungkin satu atau dua orang sahaja," jelasnya.

Tiada kompromi

NONEMenurutnya, sekiranya mereka ingin beramal, JAIS tidak pernah menghalang mereka walaupun di negara ini sudah difatwakan sebagai ajaran sesat.

"Tetapi jika digunakan untuk amalan dia (Syiah) sendiri dan mahzabnya kita tidak pernah mencarinya (untuk menahan mereka)," katanya.

Mohamad Rais berkata, golongan pelajar dan ahli perniagaan asing berfahaman Syiah juga tertakluk kepada syarat yang sama.

Ditanya sama ada besar-besaran penganut Syiah di Gombak minggu lalu yang mungkin menjejaskan hubungan diplomatik dengan sesebuah negara, seperti Iran yang berfahaman Syiah, Mohamad Rais menafikannya.

Sementara itu, mengulas mengenai perkembangan ajaran itu, Mohamad Rais menegaskan bahawa mereka tidak akan sesekali berkompromi dengan ajaran sesat kerana ia menjejaskan akidah, menyebabkan perpecahan dan kemungkinan besar bakal memudaratkan negara.

Malah, katanya, rata-ratanya rakyat di negara ini tahu kalau individu itu taksub kepada sesuatu ajaran yang menyimpang.

"Sebagai contoh, Jemaah Islamiah (JI), Al-Maunah, Ayah Pin (kerajaan langit) ini semua daripada ajaran sesat sama ada di fatwa atau tidak apabila pemimpin dan pengikutnya sudah taksub mereka akan bertindak ganas," katanya.

Setakat ini, kata Mohamad Rais lagi, pihaknya dapat mengawal dan mengekang ajaran sesat daripada tersebar.

"Sehingga kini, di Selangor masih lagi terkawal dengan JAIS kerap melakukan pemantauan daripada penguatkuasaan serta melalui kakitangan pejabat agama di setiap daerah," katanya.





1Malaysia: Pakatan bukan takut tapi muak...


Dis 24, 10 7:26pm


Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor tidak mengiktiraf slogan 1Malaysia kerana mendakwa ianya memesongkan fikiran rakyat pelbagai kaum, agama dan budaya di negeri itu.

Malah, setiausaha politik menteri besar Selangor, Faekah Husin berkata, Pakatan bukannya takut, tetapi sebaliknya muak dengan "slogan hipokrasi" BN yang didakwa menciplak logo politik dan bukan diilhamkan oleh rakyat negara ini.

NONESehubungan itu, katanya, kerajaan Pakatan Rakyat Selangor telah mengarahkan supaya slogan dan logo politik tidak dibenarkan di premis kerajaan dan premis awam.

"Kerajaan negeri juga tidak akan mengeluarkan dana bagi membiayai program yang berkaitan dengannya.

"Manakala Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) diberi kuasa melihat perincian selari dengan Undang-undang Pihak Berkuasa Tempatan yang telah diamalkan sebelum ini," katanya.

Faekah mengulas kenyataan Timbala Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam yang mendakwa kerajaan Selangor takut slogan 1Malaysia tersebut digunakan di semua papan tanda di negeri itu.

Muhyiddin dilaporkan berkata, visi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak itu semakin popular di kalangan rakyat dan menakutkan pembangkang.

Dalam satu kenyataannya, Faekah berkata, ia merupakan satu slogan politik BN yang pada pendapatnya "mana-mana ahli politik yang waras akan menyetujui bahawa ia tidak harus disokong oleh badan-badan kerajaan negeri Pakatan".

"Bukan sahaja ini adalah keputusan politik, namun ini adalah keputusan yang perlu melihat situasi politik kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri.

"Pakatan Rakyat Selangor tidak mengharapkan kerajaan persekutuan membantu menyebarkan maklumat mengenai program-program anjuran kerajaan negeri seperti Program Merakyatkan Ekonomi Selangor.

"Namun kita kesal sikap tidak profesional mereka yang saban hari memburuk-burukkan program yang kita jalankan," katanya.

Menurutnya, meskipun tiada langsung niat untuk membalas dendam, persoalannya adalah wajarkah kerajaan negeri membantu mempromosikan satu slogan tersebut.

Faekah berkata, rakyat Malaysia khusus di negeri itu, harus memahami bahawa slogan 1Malaysia telah "menghukum tanpa bicara" Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan digantung daripada menghadiri sidang parlimen selama enam bulan.

"Slogan ini jugalah yang menggantung tiga ahli parlimen Pakatan dan mengakibatkan ratusan ribu rakyat yang mereka wakili tidak mendapat hak mereka sebagaimana yang diperuntukkan di dalam Perlembagaan Persekutuan.

"Slogan inilah yang menghalang suara mereka di bawa ke Parlimen," tegas Faekah yang juga seorang peguam.

Faekah mendakwa Umno yang kian terdesak dengan tekanan penolakan terhadap politik perkauman, cuba menjadikan slogan tersebut sebagai sandaran mendapat sokongan.

Katanya, hujah kononnya 1Malaysia menyokong semangat muhibbah adalah "begitu rapuh dan dangkal sekali".

"Parti-parti komponen BN sendiri berasaskan pemikiran perkauman yang sempit. Pentadbiran Umno-BN pula bertanggungjawab penuh atas ketegangan kaum yang wujud di Malaysia walaupun telah merdeka 53 tahun.

"Dua pimpinan tertinggi Umno juga keliru dengan pendekatan yang terbaik. Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) memperkenalkan 1Malaysia manakala Timbalan Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin) tanpa segan mencabulinya dengan memperjuangkan 'Melayu Dahulu'," kata Faekah.

Dakwanya, konfrantasi ini yang sebenarnya telah meracuni fikiran setiap peringkat pimpinan BN yang seterusnya meracuni minda rakyat dan mewujudkan perasaan tidak selesa antara kaum.

"Terpulang kepada Tan Sri Muhyidin jika mahu memikirkan bahawa Pakatan Selangor takut dengan slogan tersebut.

"Namun, tidak keterlaluan jika saya katakan slogan ini adalah topeng untuk mengaburi penyelewengan dan pemecah-belahan negara yang berterusan," katanya.



Pengarah JAIS ditukar jabatan?
Dis 23, 10 4:53pm


Di balik segala kontroversi dan kritikan bertubi-tubi, Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) Datuk Mohammed Khusrin Munawi, kini wujud desas-desus yang beliau akan menamatkan tugasnya di jabatan berkenaan bulan depan.

NONEMenurut sumber-sumber dalaman jabatan bawah Majlis Agama Islam Selangor itu, Mohammed Khusrin (kanan) akan ditukarkan ke jabatan lain yang belum dapat dipastikan.

"Beliau kini menghabiskan cutinya di sini (JAIS)," kata sumber-sumber itu sambil memberitahu Mohammed Khusrin "naik pangkat".

Difahamkan, kekosongannya kerusi panas itu akan diisi pada 6 Januari depan.

Bagaimanapun, sumber itu enggan menjelaskan lanjut perkara itu.

Sebelum ini, nama beliau menjadi terkenal selepas JAIS menahan bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin pada 1 November 2009 atas alasan mengajar tanpa tauliah.

Isu itu berpanjangan apabila, tindakan itu dan isu pentauliahan mengundang kritikan beberapa wakil rakyat Pakatan Rakyat seperti Khalid Samad (Shah Alam), Zuraida Kamaruddin (Ampang) dan Shaari Sungip (Hulu Kelang).

asri jais record statment colum upacara telan air ludah ustaz 100410 pcKetegangan terus berterusan dan merebak dalam isu lain, seperti dalam 'upacara telan air ludah ustaz' yang didakwa Dr Mohd Asri (kiri) berlaku di sebuah masjid di negeri itu.

Belum pun reda, timbul pula isu ahli parlimen bukan Islam Teo Nie Ching daripada DAP yang memasuki sebuah surau di Kajang.

Isu yang mendapat perhatian istana Selangor itu bermula apabila Utusan Malaysia memetik kenyataan Mohammed Khusrin yang dilaporkan berkata, perkara itu tidak harus berlaku kerana orang bukan Islam tidak dibenarkan memasuki masjid dan surau, apatah lagi ruang solat utama kerana mereka dikategorikan seperti wanita yang didatangi haid.

Terbaru, JAIS sedang menguruskan kes kontroversi melibatkan tangkapan besar-besaran pengamal Syiah minggu lalu.

Sementara itu, Mohammed Khusrin ketika dihubungi Malaysiakini bagaimanapun menafikan perkara itu.

"Itu semua cerita orang, tak betullah tu, rumours (khabar angin) semata-mata," kata Khusrin.

"Minggu hadapan saya akan mula bekerja semula."

Tiada ulasan: