Selasa, 2 November 2010

JUJURLAH....SIKAP JUJUR DAN AMANAH ....ALLAH AKAN BERI RAHMAT....

Galas: BN di depan, majoriti belum buat keputusan
Harakahdaily

SHAH ALAM, 2 Nov: Kajian lapangan yang dijalankan oleh Ilham Centre pada 29 hingga 31 Oktober mendapati BN mendahului PAS sebagai parti yang akan memenangi pilihan raya ini iaitu 22 peratus manakala PAS 15.6 peratus namun 54.1 peratus lagi respondan tidak membuat kenyataan pasti.

Ilham Centre, sebuah firma penyelidikan lapangan bebas, menemui bahawa jumlah pengundi yang meletakkan jawapan TIDAK PASTI dalam jangkaan parti mana akan menang adalah paling tinggi berbanding kawasan lain dalam beberapa siri pilihan raya kecil sebelum ini terutama dalam saat hampir dengan tarikh pengundian.

Jumlah pengundi ini boleh ditafsirkan sebagai pendirian berhati-hati dan mengambil pendirian tunggu dan lihat. Ini juga dilihat menyediakan peluang terbuka kepada kedua parti ini untuk berusaha meyakini dan memenangi hati pengundi untuk parti masing-masing menang dalam pilihan raya ini.

Dapatan kajian lapangan di kalangan pengundi di DUN Galas mendapati bahawa pengundi terlalu berhati-hati dalam menyatakan kecenderungan pola pengundian mereka.

Namun begitu, hasil kajian ini tidak perlu dirungsingkan sangat oleh PAS kerana 45 peratus respondan adalah ahli Umno berbanding dengan 20 peratus PAS dan PR dan 35 peratus lagi pengundi atas pagar.

Berikut adalah sebahagian ringkasan eksekutif yang dibuat oleh penal penyelidik Ilham Centre terhadap kajian mereka ini.

Jika diamati pada dapatan kajian, kebanyakan pengundi mengambil pendirian tunggu dan lihat “tawaran politik” oleh kedua-dua parti yang bertanding. Ini merujuk kepada soalan kepada mereka mengenai parti mana yang akan menang dan jawapan kepada numerator kebanyakannya memilih TIDAK PASTI akan mengundi siapa dan TIDAK RESPON sebagai tanda menyembunyikan pendirian politik mereka begitu tinggi.

Ini juga memperlihatkan satu trend menarik pengundi yang mana pendirian mereka yang memerlukan komitmen politik oleh kedua-dua parti dalam survival kehidupan mereka.

Mereka memerlukan PAS untuk menyelesaikan persoalan yang melibatkan bidang kuasa kerajaan negeri seperti pemilikan tanah, peluang pekerjaan, keperluan infrastruktur seperti air dan perparitan dan sebagainya.

Mereka juga masih memerlukan BN bagi pihak kerajaan persekutuan bagi menyelesaikan keperluan dan bantuan pertanian seperti baja, kemudahan infrastruktur dan pembangunan dalam cakupan kuasa federal kerana corak majoriti pengundi merupakan petani.

Maka, ILHAM dapati, dilema pendirian ini menyebabkan mereka mengambil pendirian berhati-hati sebelum menterjemahkan sokongan politik mereka kepada calon dan parti yang bertanding.

Mereka juga dilihat seolah-olah cuba mengelak daripada dilabel sebagai memihak dan berusaha menyembunyikan pendirian politik mereka dikhuatiri akan menjejaskan peluang untuk mendapatkan tuntutan setempat mereka.

Kajian ini dilaksanakan bagi melihat empat asas utama dalam kerangka pilihan raya iaitu, menilai sikap pengundi terhadap calon yang bertanding, mengetahui isu yang mempengaruhi undi, mengukur kekuatan jentera parti pada persepsi pengundi dan parti manakah pada pengamatan mereka akan memenangi dalan pilihan raya ini.

1. Populariti calon PAS melebihi calon UMNO

Calon PAS, Dr Zulkifli Mohamad dilihat lebih dikenali di kalangan pengundi berbanding calon BN. Merujuk kepada soalan mengenai calon yang mereka kenali, sejumlah 60 peratus pengundi yang ditemubual mengakui mengenali calon PAS ini. Ini kerana beberapa faktor antara yang jelas ialah, Dr Zulkifli ini pernah bertanding sebagai calon Parlimen pada pilihan raya lepas. Ini sebenarnya boleh ditafsirkan sebagai kelebihan kepada jentera PAS berbanding BN. Namun begitu, calon UMNO/BN mengekori rapat dengan 56.7 peratus popular di kalangan pengundi.

2. Isu Tanah dan Infrastruktur tidak lengkap membelit kempen PAS.

Dalam dapatan kaji selidik menunjukkan bahawa isu pemilikan tanah agak kritikal dibangkitkan oleh pengundi terutama di Daerah Mengundi Kampung Pulai, Batu Papan, Lepan Tupai dan Sungai Terah. Isu tanah diwakili peratusan tertinggi isu utama bagi pengundi Galas iaitu sebanyak 56.5 peratus Rungutan infrastruktur yang kurang memuaskan sebanyak 45 peratus.

Merujuk kepada isu tanah, di Kampung Pulai misalnya, permintaan pengundi Cina Peranakan terhadap status tanah yang diterokai mereka masih belum jelas status hak milik menyebabkan pendirian politik mereka agak dingin. Ini sedikit memberi tekanan dalam kempen PAS, kerana pengundi di sini ingin melihat penyelesaian konkrit dalam permasalahan ini.

3. Jentera tempatan tidak kelihatan, didominasi jentera luar dan kekuatan hampir seimbang antara kedua parti.

Sepanjang pemerhatian lapangan, kempen menerusi jentera mahupun program kerajaan agak kurang meriah berbanding beberapa siri pilihan raya kecil yang lain. Jentera kedua parti yang bertanding kelihatan sukar menghidupkan pos-pos bertugas parti. Kebanyakannya digerakkan oleh jentera daripada luar Galas. Namun, jika dibandingkan, jentera PAS dilihat lebih komited dan agresif berbanding jentera UMNO/BN setakat tempoh kajian lapangan ini dijalankan.

4. Kesimpulan

Dari hasil kajian lapangan di atas bolehlah di buat kesimpulan bahawa setakat tempoh berkempen ini, bacaan sikap pengundi atas pagar, dan orang asli adalah penentu kejayaan calon UMNO/BN untuk menang. Manakala PAS perlu mengekalkan momentum kejayaan pada pilihan raya lepas dengan mengekalkan sokongan pengundi Cina di kawasan Bandar, bergantung kepada pengundi luar Galas serta memenangi hati pengundi UMNO/BN yang kecewa dengan kerajaan persekutuan.

ILHAM melihat, dalam fasa akhir kempen yang berbaki 2 hari lagi, peluang kedua parti untuk menang masih terbuka luas dengan syarat jentera harus agresif meyakinkan pengundi.

Latar belakang kajian lapangan “Tinjauan Awal Perspektif Umum dan KecenderunganTrend Pengundian di N31 Bagan Pinang”.

• Para pengundi berdaftar dan penduduk di N31 Bagan Pinang dipilih menerusi kaedah pemilihan berstruktur dan ditemubual (interviews) di samping pemerhatian secara terus dan penglibatan di lapangan (survey by direct and participant observation).

• Responden terdiri daripada 81.0 peratus pengundi Melayu dan 19.0 peratus Cina. Orang Asal tidak termasuk dalam kajian lapangan ini.. Respondan dipilih berdasarkan komposisi kaum dan lokaliti Unit Peti Undi (UPU) mengikut saluran di tempat itu.

• Persampelan dibentuk dengan mengambilkira jumlah pengundi berdaftar/ penduduk di setiap DUN dalam N45 Galas berasaskan parti, pecahan kaum, UPU, lokaliti kawasan, jantina, umur dan pekerjaan.

• Kawasan/lokaliti kajian adalah sekitar Galas yang melibatkan kawasan bandar dan luar bandar di 7 buah Unit Peti Undi (UPU) (Lepan Tupai, Batu Papan, Kampung Pulai, Sungai Terah, Bandar Lama Gua Musang, Bandar Baru Gua Musang dan Kampung Bharu)

• Temubual dan observasi dijalankan dari 29 hingga 31 Oktober 2010

• Ralat bagi kaji selidik ini adalah ±3.25 peratus.

Mengenai ILHAM CENTRE (KT0211031-M)

ILHAM Centre ditubuhkan pada 2006 sebagai sebuah firma penyelidikan bebas yang menumpukan pengkhususan dalam kajian lapangan. Fokus dan tumpuan penyelidikan berasaskan kajian lapangan mengambil kira pendekatan sepertimana kaedah penyelidikan akademik di peringkat pengajian tinggi. Penyelidikan pandangan awam yang dilakukan menerusi kaji selidik lapangan dalam bidang politik, ekonomi, sosial dan kemasyarakatan dan kajian dasar.

Ilham Centre dibarisi oleh para pengkaji sosial yang mempunyai kepakaran di dalam bidang sains politik, politik antarabangsa, ekonomi dan kewangan, sains kemasyarakatan dan juga kajian dasar.

ILHAM Centre yakin bahawa sebuah negara yang maju harus didukungi dengan fakta dan statistik. Usaha ini juga bagi meletakkan harapan untuk menyumbangkan kepakaran untuk mengangkat tamadun Malaysia yang didasari dengan penggubalan dasar berdasarkan suara rakyat terbanyak.

Sekian, terima kasih.
Di sediakan oleh:
Panel Penyelidikan ILHAM Centre



Tok Guru Islamkan 3 Orang Asli
IT PAS
GUA MUSANG, 2 Nov:- "Aku bersaksi tiada tuhan selain Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah," demikian kalimah syahadah yang telah dilafazkan oleh tiga orang penduduk asal Kampung Sandrop dalam Program Muhibbah Menteri Besar Kelantan bersama Masyarakat Orang Asal semalam.


Majlis pengislaman mereka yang dihadiri lebih daripada 300 orang penduduk asal menjadi lebih bermakna apabila ucapan lafaz syahadah mereka dipimpin oleh YAB Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat sendiri dan disaksikan oleh calon PAS, Dr Zulkefli Mohamed dan turut hadir pada majlis itu adalah Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah dan Exco kerajaan negeri, Abdul Fattah Mahmood dan Dr. Hatta Ramli, Ahli Parlimen Kuala Krai.

Ketiga-tiga saudara baru itu, Hashim Along, 32, Ramle Sabri, 20 dan Asot Jeli adalah berasal dari Kampung Sandrop juga.

Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan diiringi calon PAS juga sempat meluangkan masa menziarahi Keluarga arwah Salmah Bt. Uda, 43 tahun yang meninggal pada Jumaat lalu.

Suami arwah, Alim Akai, 49 tahun yang terkejut dengan ziarah itu menyambut baik kunjungan Tok Guru dinasihati agar bersabar dan turut diberi sumbangan peribadi oleh beliau.

Calon PAS yang merupakan seorang doktor, sempat memberi penerangan ringkas mengenai bahaya penyakit stroke dan darah tinggi


Tun Salleh dipecat kerana Ku Li?
Ahmad Lutfi Othman

Catatan Hujung

Kes pemecatan Tun Salleh Abas, bekas Ketua Hakim Negara dan dua lagi bekas Hakim Mahkamah Agung, Wan Sulaiman Pawanteh dan George Edward Seah Kim Seng, 22 tahun lalu, adalah babak paling hitam dalam sejarah badan kehakiman negara kita. Bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad bertanggungjawab sepenuhnya dalam tragedi yang begitu memalukan itu.

Pakar Perlembagaan, Prof Abd Aziz Bari baru-baru ini mengaitkan kes pemecatan Tun Salleh ada kaitan dengan petaka mutakhir ini, termasuk yang menyebabkan pelabur asing tidak memilih Malaysia dan negara mendapat tempat yang corot dalam liga ketelusan dan anti-rasuah dunia.

Tulisan ini cuba menjelaskan mengapa Mahathir begitu beria-ia mahu memecat Tun Salleh, sekali gus meletakkan imej badan kehakiman kita begitu buruk sekali.

Tun Salleh dipecat pada 8 Ogos 1988, manakala Wan Sulaiman dan George Seah pada 7 Oktober. Ia semata-mata bagi menyelamatkan kerjaya politik Mahathir sebagai Presiden Umno, yang ketika itu dalam keadaan cukup kritikal, ekoran kemenangan tipisnya menewaskan Tengku Razaleigh Hamzah, dengan hanya majoriti 43 undi, pada pemilihan 24 April 1987, dipersoal di mahkamah.

Seramai 11 penyokong Ku Li mengemukakan kes ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di bawah Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas, di mana hanya terdapat seorang hakim, Harun Hashim. Mereka membawa bukti terdapat perwakilan haram yang mengundi, dan ini boleh menyebabkan pertandingan itu tidak sah dan terbatal. Isu itu sebenarnya sudahdirujuk kepada Setiausaha Agung Umno, Sanusi Junid sebelum pemilihan tetapi ia tidak dilayan.

Yang peliknya, Mahathir mengarahkan peguamnya, Sri Ram, membuat perakuan di mahkamah bahawa Umno memang mempunyai cawangan yang ditubuhkan tanpa kelulusan Pendaftar Pertubuhan, yakni cawangan haram. Dengan itu Harun Hashim tidak mempunyai pilihan lain kerana tertakluk kepada tuntutan Seksyen 12(1) dan Seksyen 12(3) Akta Pertubuhan. Lalu, pada 4 Februari 1988, Umno - seperti yang dikehendaki Mahathir - diisytiharkan pertubuhan haram.

Berpura-puralah Mahathir mengecam Harun Hashim seolah-olah beliau begitu terkejut dan amat tidak bersetuju dengan penghakiman itu. Buat seketika dunia diperbodohkan seolah-olah mahkamah di Malaysia membuat keputusan yang tidak menyebelahi Mahathir, walhal itulah yang dikehendakinya. Motif Mahathir untuk mengharamkan Umno lebih jelas apabila beliau sebagai Menteri Dalam Negeri tidak menggunakan kuasanya seperti diperuntukkan Seksyen 70, yang menegaskan menteri boleh atas budi bicaranya dengan bertulis membuat pengecualian ke atas mana-mana pertubuhan dari mematuhi mana-mana satu atau semua peruntukan dalam Akta Pertubuhan.

Mahathir mahu membentuk satu parti baru, yang namanya seakan-akan sama dengan Umno, kalaupun tidak serupa, dengan keahlian dan aset parti lama (melalui pindaan Akta Pertubuhan, Mac 1988), tapi serentak dengan itu dapat memastikan seteru politiknya, seperti Ku Li dan pengikutnya, dikeluarkan secara automatik.

Pada 8 Feb 1988, Mahathir mendaftarkan parti baru, Umno 88. Pada masa sama, satu lagi parti baru, Umno Malaysia didaftarkan bagi pihak Ku Li. Pihak Pendaftar Pertubuhan kemudiannya menolak permohonan kedua-dua pihak, atas alasan pengharaman Umno pada masa itu belum digazetkan lagi. Beberapa hari kemudiannya Umno Barudidaftarkan dengan nama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Baru) ataupun Umno.

Bulan berikutnya Akta Pertubuhan dipinda bagi menjayakan strategi Mahathir seterusnya. Diperuntukkan bahawa satu pertubuhan baru yang kebanyakan ahlinya daripada satu pertubuhan yang diharamkan boleh mengambil alih harta, wang dan juga tanggungan pertubuhan yang diharamkan itu.

Kumpulan 11 tidak berpuas hati dengan keputusan Harun Hashim dan mengemukakan rayuan ke Mahkamah Agung. Mahathir arif benar, majoriti hakim Mahkamah Agung ketika itu tidak dapat dipengaruhinya. Keputusan yang amat ditakuti Mahathir adalah Umno akan dihidupkan semula, cuma pemilihannya sebagai Presiden Umno dibatalkan. Walaupun peruntukan akta memang menjelaskan Umno ketika itu boleh diharamkan tetapi hakim dikatakan boleh membuat keputusan lain memandangkan pesalah (Mahathir) mendapat manfaat besar daripada kesalahannya sendiri.

Logiknya, seseorang pesalah tidak boleh mendapat keuntungan atau manfaat daripada kesalahan yang sengaja dilakukannya, malah dia sepatutnya dihukum. Pihak yang sengaja membiarkan ada cawangan haram adalah pihak Mahathir sendiri, dan mereka juga yang membuat perakuan bagi "memaksa" hakim mengharamkan Umno.

Apabila Umno diharamkan, terbukti bahawa yang mendapat keuntungan besar adalah pihak yang menyebabkan Umno itu diharamkan. Justeru, hakim tidak boleh membuat keputusan mengharamkan Umno kerana ia hanya menguntungkan pihak Mahathir. Dengan itu, keputusan perbicaraan yang memihak Mahathir itu harus dibatalkan kerana ia bercanggah dengan prinsip "keadilan semulajadi".

Mahathir sedar, dengan popularitinya berada pada tahap paling rendah dan taktik kotornya didedahkan, jika ada pertandingan semula besar kemungkinan besar Ku Li boleh mengecewakannya. Walaupun ramai pesalah terpaksa menunggu keputusan "hidup atau mati" di depan hakim, Mahathir tidak sanggup menanti takdir.

Tun Salleh mengarahkan sembilan hakim mendengar perbicaraan bersejarah itu. Implikasi arahan ini amat disedari Mahathir. Tujuh hakim Mahkamah Agung waktu itu (Tun Salleh, Eusoffee Abdolcadeer, George Seah, Wan Azmi, Wan Hamzah dan Lee Hun Hoe) diketahui umum sedia membuat keputusan yang tidak selari dengan kehendak Mahathir jika itulah yang dituntut keadilan.

Pilihan Mahathir terbatas. Tun Salleh mesti disingkirkan dengan apa jua cara. Tetapi masalah belum selesai dengan pemecatan Tun Sallah. Sembilan hakim yang majoritinya sukar "dikawal" itu tetap boleh mendengar rayuan tadi. Bukan saja Tun Salleh mesti dipecat, arahannya juga mesti "tidak boleh dilaksanakan".

Kebetulan waktu itu Syed Agil Barakbah bersara dari Mahkamah Agung dan mewujudkan satu kekosongan. Mahathir segera mengeksploitasi keadaan itu dengan menaikkan pangkat Harun Hashim daripada Hakim Mahkamah Tinggi menjadi Hakim Mahkamah Agung.

Sekali lagi dunia tertipu apabila dicanang kenaikan pangkat Harun Hashim itu menandakan mahkamah Malaysia begitu bebas. Masakan tidak, seorang hakim yang mengharamkan Umno pun boleh dinaikkan pangkat. Walhal Mahathir melantiknya bagi menggagalkan arahan Tun Salleh agar sembilan hakim mendengar rayuan Umno 11.

Sebagai hakim yang mendengar kes itu di Mahkamah Tinggi, Harun Hashim tentu hilang kelayakan mendengar rayuan kes sama. Tinggal lapan yang layak, sedangkan hanya tujuh (angka ganjil) yang dikehendaki. Arahan Tun Salleh tidak boleh dilaksanakan lagi. Dengan itu, penggantinya, Abdul Hamid Omar (yang menjadi pengerusi tribunal memecatTun Salleh) boleh merombak komposisi hakim yang difikirnya sesuai untuk mendengar rayuan berkenaan.

Dengan membariskan Harun Hashim bersama hakim-hakim Mahkamah Agung, Mahathir meletakkan beliau dalam kedudukan lebih nutral. Sebagai Hakim Mahkamah Agung, Harun Hashim tidak boleh membuat keputusan bersendirian, seperti ketika berada di Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas, Mahkamah Tinggi, melainkan bersama-sama, sekurang-kurangnya dua orang hakim yang lain.

----
Artikel ini disunting secara bebas daripada tulisan yang pernah disiarkan pada Nov 2008. Ahmad Lutfi bersama seorang peguam menulis buku berkaitan pemecatan Tun Salleh Abas, berjudul "Islam, Kehakiman dan Kediktatoran" (Penerbitan Pemuda, 1989)



Galas: PAS tak bina menara 100 tingkat
Nik Nasri Malek

Peluang berada di Galas sempena pilihanraya kecil Dun Galas tak lama. Bertolak dari Kemaman dengan Innova Maznan 11.40 pagi dan tiba di Batu Papan, Gua Musang 5.30 petang lebih kurang. Jalan berlubang selepas Kenyir, Felda Aring melambatkan perjalanan. Lori-lori mengangkut balak banyak menyumbang kepada cepatnya jalan berlubang. Bawa keluar balak semuanya ikut prosedur? Atau ada yang ‘berlubang’ juga? Ada iman, amanah insya Allah tapi kalau tiada, maka akan banyaklah berlubang hutan nanti.

Suasana meriah pilihanraya menanti di Gua Musang. Nama Ku Li barangkali lebih istimewa di Gua Musang dari nama Najib. Kain rentang BN ‘Ku Li jaga hak kita’ menamakan Ku Li mengatasi nama Najib. Gambar Najib pun hanya menumpang di sebelah gambar Ku Li. Billboard besar calon PAS Dr Zul bersama Tok Guru MB mencuri pandangan di simpang lampu isyarat. BN banyak menaikkan papantanda jasa pembangunan yang dibuat.

Satu papantanda BN bertanya: ‘PAS buat apa?’. Pembangunan bagi BN bermakna menara 100 tingkat. Pembangunan bagi BN bererti banyak kelab malam. BN buat tak tahu selama 20 tahun PAS memerintah Kelantan, segala ‘mok nenek’ pembangunan telah dibuat. Bacalah papantanda besar di Kota Bharu apa yang telah dibuat, kalau tak mahu baca Harakah pun. Papantanda ‘Jasa penyelewengan’ tidak dinaikkan. Pemerhatian saya PAS agak lambat menjawab isu pembangunan dalam bentuk papantanda. Mungkin difikirkan ia tidak menjadi isu atau tidak memberi kesan kepada pengundi. Tetapi sekurang-kurangnya ada jawapan dalam bentuk papantanda.

Sampai di Gua Musang, petugas PAS Kemaman membersihkan sebuah surau di satu kawasan tengah bandar Gua Musang. Surau yang tak dimakmurkan. Satu soalan untuk ahli PAS di situ (?) PAS Kemaman menyewa sebuah rumah kecil di tepi belukar di Batu Papan. Agak jauh dari penempatan, tapi barangkali itulah yang sempat dicari. Bilik air hanya bertirai kain. Kena berdehem acapkali.

Saya berkuliah Maghrib di surau di taman almarhum YB Chek Hashim tinggal. Ahli jemaah setempat tak ramai. Campur dengan petugas pilihanraya baru agak ramai. Kuliah tentang ‘Membangun Bersama Islam’, mulai zaman Nabi Muhammad SAW yang mengajak kepada Islam di Mekah hinggalah membangunkan masyarakat dan negara di Madinah. Umat berada dalam rahmat apabila Islam yang memayungi. Saya kaitkan dengan perjuangan PAS secara umum, dan khususnya selama 20 tahun PAS memerintah Kelantan. Ketika berkuliah, kelihatan seorang dua yang seperti mahu berkuliah juga. Baru tahu kemudiannya, mereka adalah mudir-mudir maahad yang bermesyuarat hari itu di Gua Musang. Nampaknya mesti ada penyelaras yang memastikan tiada pertindanan pemberi kuliah.

Selepas solat Isyak, solat hajat memohon daripada Allah kemenangan PAS dan tahlil buat arwah YB Chek Hashim. Berjamu laksa di rumah almarhum di situ. Bertemu sahabat lama ketika belajar di Jordan, Ketua Pemuda PAS Kelantan, YB Ustaz Latif. Malam itu ceramah oleh Tok Guru MB, DSAI, KM PP Lim Guan Eng. Pagi Jumaat, sekali lagi berkuliah subuh di tempat yang sama. Ayat ’sujud’ menjadi tema kuliah sempena bacaan surah as-Sajdah solat Subuh di pagi Jumaat. Sujud bukan sahaja dalam solat tapi luar solat. Sujud bukan sahaja oleh alam tapi semua manusia. Sujud bukan sahaja dalam ibadah khusus tapi termasuk kehidupan yang merangkumi sistem politik dan lain-lain.

Pagi Jumaat pusing-pusing Gua Musang. Dewan Ulama PAS Kelantan nampaknya berkampung selesa di Taman Damar. Terserempak dengan van Umno Bahagian Kemaman. Bertugas (untuk memenangkan jahiliah) di situ agaknya. Penempatan Sungai Terah agak padat. Melayu ramai di situ. Di sinikah Umno kuat? Dun Galas nampaknya boleh tahan dengan komposisi masyarakat pelbagai. Ada Melayu di taman perumahan, Melayu kampung yang sibuk menoreh. Ada yang berseloroh: ‘Macamana nak kempen? Pagi menoreh. Petang menoreh. Lepas Isyak pun menoreh!’ Ada Cina di bandar Gua Musang. Kata petugas: Cina ok. Ada orang Asal yang kami tak sempat tinjau.

Pagi Jumaat itu juga ada program Cakna Rakyat di Kampung Batu Papan. Ahli-ahli Parlimen dan pimpinan PAS Pusat ada bersama. Salahudin Ayub, Dr Zulkifli Ahmad, Dr Hatta Ramli, Hanipa Maidin sedang minum-minum di gerai sambil mendengar ‘ceramah’ Abe Jak.

Program Cakna Rakyat di Kampung Batu Papan diserikan dengan beberapa aktiviti. Ahli-ahli Parlimen dibawa melawat rumah-rumah almala’ atau pemimpin setempat di sekitar kampung itu. Kami menuruti dari belakang.

Bertembung dengan petugas Umno BN dan dari NGO- SEDAR. Saya sempat bertanya tentang kedatangan mereka. Seorang petugas menjawab: ‘Jalan tengok senario politik di sini.’ Pas di dada tertulis NGO. (NGO betul atau alat Umno?). Di sebuah Taska PERMATA di Kampung Batu Papan itu kelihatan menjadi bilik operasi Umno BN pilihanraya. Taska PERMATA diperalat dan disalahguna?

Berada di Galas dalam tempoh yang singkat tidaklah dapat mengubah senario politik dan mempengaruhi undi secara total dan drastik, tetapi itulah sebahagian dari tugasan yang dapat ditunaikan. PAS Kelantan yang sudah berkuasa 20 tahun di Kelantan sepatutnya terus dapat menguasai hati penduduk di Galas dan Gua Musang, walaupun ‘Gua’ itu menjadi kubu kuat Ku Li untuk tempoh yang sudah lama.

Nik Nasri Malek,

Kemaman, Terengganu.

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan



Eksploitasi: Islam celaru, bukan Islam keliru
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 2 Nov: Ahli Parlimen Baling, Taib Azamudden Md Taib mencadangkan kerajaan memikirkan langkah untuk mewujudkan Institut Fatwa Negara (Darul Ifta) bagi menyelesaikan segala perkara yang menimbulkan kekeliruan di kalangan umat Islam.

Taib ketika mengemukakan soalan tambahan dalam sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini mengambil contoh penganjuran pertunjukan fesyen busana muslim yang didakwa dinaungi isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang menerima bantahan daripada pebagai pihak.

"Jawapan atas kertas memang cantik tapi realiti yang berlaku dalam masyarakat sebaliknya. Contohnya penganjuran busana muslim, ada ulama dalam surat khabar kata tak haram walaupun mendedahkan aurat kerana niatnya baik,” ujarnya.

Tambah beliau, yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat, pelbagai kekeliruan yang timbul bukan kerana masalah perselisihan pendapat tetapi masalah dasar yang melibatkan hukum agama.

"Pelbagai hujah diberikan dan pelbagai lagi isu yang memeningkan. Yang dijelaskan Timbalan Menteri tadi iala masalah khilaf. Tapi ini masalah dasar. Sebab itu di Kaherah atau di Mesir diwujudkan Darul Ifta untuk kawal perkara ini supaya perkara dasar jangan jadi perkara khilaf. Begitu juga di Damsyik ada Darul Hadis. Di Malaysia juga ada Darul Quran. Kenapa kita tidak selaraskan perkara ini," kata beliau.

Ujarnya juga, keadaan menjadi lebih celaru apabila terdapat pihak yang mengeksploitasi keadaan untuk menimbulkan kecelaruan dalam Islam.

"Saya lihat hari ini perkara-perkara seumpama ini diambil kesempatan oleh pihak-pihak yang tak bertanggungjawab untuk mengeksploitasi suasana ini supaya menampakkan Islam itu celaru.

"Yang memalukan kita ialah kepada orang-orang bukan Islam untuk cuba memahami apa itu Islam yang sebenar. Jadi adakah kita tidak mempunyai satu langkah untuk mewujudkan Darul Ifta supaya dapat mengawal semua isu.

"Kita tak mahu agama dipolitikkan. Menteri jawab semata-mata nak pertahankan kerajaan. Ini bukan masalah kerajaan atau pembangkang. Masalahnya ialah kekeliruan berlaku yang boleh menjejaskan imej Islam," katanya lagi.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim bagaimanapun berkata, penubuhan Darul Ifta bergantung kepada persetujuan Majlis Raja-Raja.

"Majlis Raja-Raja hanya bersetuju supaya diperkasakan institusi yang ada tanpa menubuhkan Darul Ifta. Jadi kita akur. Yang penting bukan pada nama tapi kerja tersebut dijalankan. Saya tak nampak kecelaruan pada isu-isu tertentu sebab fatwa hanya perlu kepada perkara-perkara yang keliru sahaja," katanya



MITP: Kerajaan bakal rugi RM83.45 juta

Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 2 Nov: Kerajaan bakal menanggung kerugian RM83.45 juta dan tanah seluas 20 ekar dalam skandal terbaru PKFZ 'dalam pembikinan'.

Ianya merujuk kepada projek usahasama Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dengan Bindforce Sdn Bhd, bagi menubuhkan Malaysian International Tuna Port Sdn Bhd (MITP) yang bernilai RM243.38 juta.

Perkara itu didedahkan Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr. Dzulkefly Ahmad pada sidang media di parlimen hari ini merujuk kepada laporan Ketua Audit Negara.

"Saya bangkitkan perkara ini kerana inilah projek yang dikatakan projek usahasama swasta, tetapi kerajaan menggung kerugian akibat 'etter of undertaking," katanya yang juga AJK PAS Pusat.

Bindforce memegang ekuiti 60 peratus bernilai RM29.05 juta manakala LKIM memegang 40 peratus dengan nilai RM11.62 juta.

Ianya akan dibangunkan atas tanah seluas 20 ekar yang diberi sewa oleh LKIM dengan perjanjian konsesi swasta secara Bina Operasi Pindah (BOT) selama 30 tahun yang dibuat pada 16 September 2004.

Kos pembinaan dibiayai oleh MITP melalui pinjaman RM240 juta dalam bentuk bon dari OSK Investment Bank Berhad dan RHB Investment Bank Berhad.

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) pula didakwa mengeluarkan surat sokongan kepada OSK Trustee Berhad pada 15 September.

OSK Trustee pada 6 Januari 2010 kemudiannya didakwa mengisytiharkan 'event of defefault' terhadap MITP.

LKIM sebelum itu mengeluarkan Letter of Undertaking menyatakan perjanjian akan dikuatkuasa jika terdapat event of default di pihak MITP.

Sehubungan itu, OSK juga turut menuntut sejumlah RM208.62 juta termasuk faedah.

Dengan milikan 40 peratus ekuiti, kerajaan terpaksa menanggung RM83.45 juta dari tuntutan OSK tersebut.

"Tanggungan pinjaman bon RM83.45 juta, surat sokongan merupakan liabiliti kepada kerajaan pusat, dan tanah 20 ekar LKIM tidak dapat dituntut semula kerana dicagar MITP dan kini MITP tidak aktif," katanya.

Tindakan tersebut juga jelasnya menjadi off balance sheet bajet kerajaan dan dalam masa sama melebarkan lagi defisit fizikal negara.

"Berapa banyak projek ETP dan RMK serta Bajet 2011 yang akan diberi jaminan undertaking oleh kerajaan pusat atas nama inisiatif Public Private Partnership?” soalnya.



Mengenang sejarah negara 1945-1957
Subky Latif



PADA 26 Oktober lalu saya menjadi penal forum bertajuk Sejarah (Negara) Tahun 1945-1957 pada seminar mengenai tajuk yang sama di USM Pulau Pinang.

Tempoh tersebut adalah perkembangan paling penting dalam sejarah perjuangan mencapai kemerdekaan bagi Semenanjung Tanah Melayu dari penjajahan British.

Sekurang-kurangnya terdapat empat kejadian penting mempengaruhi penduduk bergerak menuntut kemerdekaan Tanah Melayu termasuk Singapura dalam tahun 1945. Sekalipun Singapura sebuah wilayah dibeli milik British tetapi rakyat mengira ia sebahagian dari Semenanjung Tanah Melayu.

Pertama tahun itulah pemerintahan Jepun meninggalkan Tanah Melayu. Kedua Indonesia mengisytiharkan kemerdekaannya pada 17 Ogos, 1945 yang amat menyentuh hati rakyat hingga setiap rumah orang Melayu menggantung gambar Presiden Sukarno.

Ketiga para pejuang kemerdekaan bertemu di Ipoh membentuk Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), parti politik pertama bagi wilayah itu bagi memperjuangkan kemerdekaan seperti yang dicapai umat Indonesia. Dalam perjumpaan itu buat pertama kali seruan MERDEKA bergema dipekikkan oleh Ahmad Boestamam.

PKMM dipimpin oleh Dr. Burhanuddin al-Hilmy bersama Ishak Haji Mohamad, Ahmad Boestamam dan lain-lain adalah melanjutkan perjuangan yang sudah dirintis oleh Kesatuan Melayu Muda pimpinan Ibrahim Yaakub yang pada saat kemerdekaan Indonesia dimasyhurkan berlepas ke Jakarta dengan pandangan yang terbuka jika dirasakan wajar Tanah Melayu boleh menjadi sebahagian dari wilayah Indonesia atau ia merdeka sendiri.

Keempat pada tahun itu piagam Atlantik menyarankan agar semua kuasa penjajah memerdekakan setiap tanah jajahan dan saranan itu menjadi piagam pula bagi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang terbentuk sekitar masa itu juga.

Ia menjadi momentum bagi rakyat memperjuangkan kemerdekaan hingga ia tercapai pada 31 Ogos 1957.

Sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan tidak ada di mana-mana di dunia adanya kemerdekaan melalui perundingan. Kemerdekaan yang diketahui hanya melalui peperangan dan menumpahkan darah. Itulah pilihan yang ada bagi Tanah Melayu pada pejuang dan penyokong PKMM.

Kedatangan semula British membaharui penjajahannya di Tanah Melayu setelah Jepun berundur, memperkenal konsep Malayan Union atau Kesatuan Malaya untuk Tanah Melayu.

Malayan Union menggagaskan Malaya untuk semua penduduknya termasuk bukan Melayu yang ada pada masa itu, penyatuan semua negeri ke dalam satu pentadbiran, dan kedudukan raja-raja dihapuskan.

PKMM tertarik pada konsepnya yang memberi peluang penyatuan nasional bagi watan setiap negeri di bawah satu identiti, bersikap terbuka kepada penduduk bukan Melayu yang ada sebelum kedatangan Jepun tetapi tiada sikap jelas tentang kedudukan raja-raja.

Tetapi Dr. Burhanuddin memberitahu rakan-rakan terdekatnya semasa memimpin PAS bahawa kewujudan raja-raja itu bukti Semenanjung menjadi negeri orang Melayu.

Dato Onn bin Jaafar bersama golongan bangsawan Melayu menggembeling semangat orang Melayu menentang Malayan Union kerana ia mahu
menghapuskan raja-raja. Tindakan Dato Onn itu mendapat sokongan orang Melayu.

Kerana orang Melayu mahukan rajanya, maka British membatalkan apa yang dipanggil Malayan Union. Ia memberi semula raja-raja kepada orang Melayu
kerana itu saja caranya bagi mendiamkan orang Melayu tetapi tidak melucutkan lain-lain isu dalam Malayan Union itu.

Atas keruntuhan Malayan Union itu Dato Onn dan bangsawan Melayu menubuhkan UMNO sebagai sebuah pertubuhan politik yang baru bagi
mempertahankan bangsa Melayu dan raja-rajanya dengan cogan hidup Melayu dalam tahun 1946.

Dato Onn dan UMNOnya tidak pernah bercakap tentang kemerdekaan, malah menyindir dan mempengaruhi beberapa raja-raja dengan nada bagaimana Melayu hendak merdeka kerana membuat jarum pun tak tahu. Bahkan ada sindiran kononnya orang Melayu lapar kalau tidak ada Inggeris.

Sekalipun slogan UMNO itu menyuarakan Hidup Melayu tetapi ia tidak membawa maksud memerdekakan bangsa dan mendaulat negara. Ternyata selama 400 tahun Melayu dijajah ia tetap hidup dan kekal sebagai orang Islam tetapi ia menjadi bangsa yang tidak berdaulat dan tidak dapat menentukan nasib sendiri.

Sekalipun UMNO menjadi saingan PKMM tetapi ia tidak mampu menyaingi pengaruh PKMM yang mahukan kemerdekaan. Walaupun British terikat dengan piagam Bangsa-Bangsa Bersatu mesti melepaskan tanah jajahannya, tetapi membenarkan yang dituntut oleh PKMM bererti melepaskan semua kepentingan barat dan melenyapkan baki idea tersembunyi Malayan Union.

Berikutan keengganan British menghalalkan Parti Komunis Malaya dan komunis melancarkan gerakan bersenjata, British menggantikan Malayan Union
dengan pentadbiran Persekutuan Tanah Melayu tanpa Singapura dan diikuti pengiytiharan darurat, parti-parti politik diharamkan kecuali UMNO.

Pemimpin dan aktivis PKMM dan sayap Islamnya iaitu Hizbul Muslimin ditahan dan diburu kecuali Dr. Burhanuddin yang menetap di Singapura. Perjuangan kemerdekaan lumpuh dan yang dibenarkan bergerak ialah UMNO, apa lagi Dato Onn menerima perlantikan British untuk menjadi pegawai anak negeri paling kanan selepas British dalam kerajaan Persekutuan Tanah Melayu.

Dato Onn menjadi Menteri Dalam Negara dan berperanan menahan aktivis pejuang kemerdekaan. PKMM mati bukan kerana ia tidak mendapat sokongan rakyat tetapi justeru ia diharamkan penjajah dan pemimpinnya ditahan.

UMNO terlepas dari tindakan bukan kerana pengaruhnya kuat di kalangan rakyat tetapi ia tidak diharamkan dan pemimpinnya seperti Dato Onn menjadi orang kanan kerajaan Inggeris di peringkat persekutuan dan yang lain-lain menjadi menteri besar di setiap negeri.

.....Bersambung minggu depan

Tiada ulasan: