Khamis, 7 April 2011

MENGADU DOMBA TU HARAM....KESANNYA TAK BOLEH CIUM SYURGA....MEREKA TAK TAHU KERANA TAK PI MAJLIS PENGAJIAN....

Taib Mahmud antara punca imej SPRM rosak
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 April: DAP melihat usaha Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Abu Kassim untuk memulihkan badan itu dilihat kurang berjaya kerana kegagalan badan itu mengambil tindakan terhadap pemimpin BN termasuk Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

"Kerana terlalu berahsia tentang prosedur dan cara operasi SPRM, campur tangan oleh Jabatan Peguam Negara dan juga Kerajaan Persekutuan serta sikap “double-standard” badan tersebut yang gagal untuk mengambil tindakan ke atas salah laku dan amalan rasuah oleh beberapa pemimpin BN termasuk Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud," kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Namun, tragedi terbaru iaitu kematian Ahmad Sarbani yang ditemui terbaring di tingkat 1, gelanggang badminton terbuka Bangunan SPRM, Kuala Lumpur semalam sesungguhnya melenyapkan segala usaha Datuk Seri Abu Kassim selama ini yang inginkan kelainan.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan Abu Kassim harus berundur buat sementara waktu sehingga siasatan ke atas kematian tragis ini selesai.

Selain itu, beliau juga mencadangkan, dua lagi pendekatan baru diperlukan bagi memastikan tiada lagi kes suspek rasuah masuk ke pejabat SPRM dengan masih bernyawa tetapi ditemui mati ketika keluar dari pejabat itu.

"Pertama ialah dengan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja yang baru yang mamatuhi dan memenuhi norma- norma keadilan antarabangsa bagi
menyiasat kematian tragis masa kini.

"Keduanya ialah merombak semula operasi dan kaedah SPRM oleh “Transparency International” dengan kuasa penuh untuk mengubah apa sahaja yang dilihat perlu sama ada disukai atau tidak oleh Kerajaan Persekutuan bagi menjadikannya sebuah institusi anti-rasuah yang benar-benar efektif dan professional," katanya.

Taib enggan undur

Sementara itu, berita terus tersebar kepada pelbagai pihak kononnya pemimpin utama BN iaitu Datuk Seri Najib Razak dan Tan Sri Muhyidin Yasin gagal memujuk Taib berundur menjelang pilihan raya Sarawak ini.

Padahal sehari sebelum itu, media termasuk antarabangsa, dimaklumkan akan ada pengumuman penting dibuat menjelang pilihan raya Sarawak baru-baru ini.

Antara yang dijangkakan adalah pengumuman Taib untuk tidak bertanding dalam pilihan raya pilihan raya Sarawak kali ini.

Namun, selepas Najib dan Muhyidin bertemu Taib, tidak ada sebarang pengumuman penting dibuat.

Menurut sumber, Taib enggan berundur jika syarat-syarat yang dimintanya gagal dipenuhi BN termasuklah kepentingan diri dan keluarganya.


Kementerian abai sahsiah tingkat gejala sosial
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 7 April: Masalah gejala sosial terutama di kalangan generasi muda yang semakin membimbangkan di tanah air tidak akan dapat diatasi sekiranya pihak kerajaan, khususnya Kementerian Pelajaran, tidak turut memberikan penekanan tentang aspek sahsiah yang baik di kalangan guru.

Sehubungan itu, Kementerian Pelajaran tidak seharusnya hanya menekankan aspek akademik dan kokorikulum dalam sistem pendidikan negara, tetapi juga aspek sahsiah di kalangan guru-guru sendiri.

Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali (gambar) menegaskan, kes-kes gejala sosial terutama yang melibatkan para pelajar atau golongan muda di tanah air diyakini berlaku disebabkan pengabaian pihak Kementerian Pelajaran dalam aspek itu.

Menurut beliau, oleh itu, kini sudah tiba masa untuk Kementerian Pelajaran memikirkan perkara itu dengan lebih jauh bagi kepentingan negara.

"Namun tidak dapat dinafikan, guru-guru memainkan peranan penting bagi pencapaian cemerlang para pelajar dan pembangunan negara dan kita sememangnya menghargai jasa para guru.

"Tetapi disebabkan aspek sahsiah di kalangan guru tidak diberikan penekanan oleh Kementerian Pelajaran telah menyebabkan kes-kes gejala sosial di kalangan generasi muda semakin meningkat di negara kita," katanya ketika mencelah dalam sesi pertanyaan bagi jawab lisan pada persidangan Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Dalam menuju kemajuan dan kecemerlangan dalam pelajaran, menurut beliau, pembinaan sahsiah yang baik di kalangan rakyat merupakan satu perkara amat penting terutama di kalangan guru.

"Sekiranya guru-guru sendiri tidak mempunyai sahsiah, bagaimana guru-guru hendak membentuk sahsiah kepada para pelajar. Dengan itu, kita pasti tidak berjaya melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai sahsiah yang baik," katanya.

Pemilikan sahsiah yang baik di kalangan guru, katanya, akan memudahkan para guru sendiri membentuk sahsiah di kalangan para pelajar, tetapi jika perkara itu tidak diberikan penekanan akan lebih memburukkan lagi masalah gejala sosial di negara kita.

Katanya lagi, lebih jauh dari itu, ia pasti akan menjadikan sistem pendidikan di negara kita akan berkecamuk.

Memberikan respons kepada perkara itu, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Ir Dr Wee Ka Siong turut mengakui hakikat itu dan ia akan turut diberikan penekanan oleh Kementerian Pelajaran.


Kami sudah biasa dengan Kak Ani
Hazayani Zakaria

KOTA SAMARAHAN, 7 April: Hari pertama berkempen selepas penamaan calon semalam, calon PAS di N15 Dun Muara Tuang, Noraini Hamzah pagi tadi bertemu dengan pengundi di Pasar Tani Kota Samarahan.

Lebih dikenali dengan panggilan Kak Ani di kalangan penduduk tempatan, kehadiran Noraini di pasar tani berkenaan ternyata bukan perkara luar biasa bagi beberapa peniaga di situ.

Apabila pengiring-pengiring Noraini yang terdiri daripada Muslimat Negeri Perak memperkenalkan Noraini kepada mereka, mereka menyambut dengan senyuman dan berkata 'kami sudah biasa dengan Kak Ani'.

Ini sekaligus membuktikan PAS membuat pilihan tepat apabila meletakkan Noraini sebagai calon untuk menentang calon BN-PBB, Datuk Seri Mohamad Ali Taib.

Mohammad Ali adalah penyandang kerusi Dun ini yang menang dengan majoriti 6,327 undi apabila meraih 7,863 undi pada pilihan raya negeri kesembilan lalu.

Beliau menewaskan calon PKR, Abang Ibrahim Abang Othman dan Bebas, Jong Nyuk Chan yang masing-masing mendapat 1,536 dan 415 undi.

Para pengundi terdiri daripada kaum Melayu Melanau, Cina, Iban dan Bidayuh.

Sementara itu, rata-rata peniaga dan pengunjung pasar berkenaan yang terdiri daripada Melayu dan Cina ialah pengundi tempatan dan menyatakan kesediaan untuk keluar mengundi dan menyokong calon PAS.

Seorang peniaga buah-buahan yang ditemui, Zakaria Sabu, 45, begitu teruja berkongsi pengetahuan mengenai PAS dan kerajaan Pakatan Rakyat.

Beliau sempat bercerita pernah bertemu dan berbual mesra dengan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sewaktu Menteri Besar Kelantan itu menghadiri satu program di Sarawak suatu ketika dahulu.

Ditanya mengenai Noraini, beliau mengakui nama itu tidak asing di Muara Tuang.

"Saya memang sudah biasa dengan PAS, dengan Noraini dan akan bantu PAS berkempen di sini," katanya.

Isterinya, Midah Mut, 37, turut menunjukkan sokongan yang sama.

“Insya Allah kami penyokong PAS di sini," katanya sambil tersenyum.

Sementara itu, seorang pemilik kedai barangan elektrik, Lawrence Liew, 36, (gambar kanan) dengan tegas menolak kepimpinan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Ditanya mengenai pandangan beliau mengenai Taib, beliau berkata pemimpin BN itu hanya sinonim dengan perkataan 'rasuah'.

"Satu perkataan yang sesuai, rasuah. Itu sahaja.

"Tak payah komenlah, goyang kepala sudah cukup," katanya sebagai menggambarkan kegagalan Taib memerintah Sarawak secara adil.

Katanya, rakyat begitu susah dan tidak dapat menikmati kekayaan negeri di bawah pemerintahan Taib.

"Saya rasa rakyat banyak susahlah, semua kaum, kecuali yang kaya-kaya itu jangan kiralah," katanya.

Sehubungan itu,beliau mengajak pengundi-pengundi menolak calon BN dan memberi undi kepada Pakatan Rakyat.

"Saya memang minta rakyat lakukan perubahan melalui undi supaya dapat satu masyarakat yang lebih bersih," katanya.


'Abang handsome', 'peace' simbol Abang Mat
Nazri Abdullah

BATANG LUPAR, 7 April: Masyarakat di Dun Beting Maro bagai dilanda fenomena baru dengan kehadiran calon anak muda PAS, Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus.

Pencalonan Abang Ahmad, 32, atau lebih mesra dengan panggilan 'Abang Mat', bukan sahaja ditunggu-tunggu, malah beliau dirai seperti seorang selebriti oleh masyarakat di sini.

Tinjauan Harakahdaily ketika hari pertama beliau berkempen bertemu rakyat semalam memperlihatkan betapa keterujaan rakyat menerima kehadiran beliau sebagai wakil mereka.

Manakan tidak, keluar sahaja dari kereta, beliau terus diserbu tidak kira golongan tua, muda mahupun kanak-kanak yang tidak mahu terlepas peluang bersalam dengan beliau.

Malah, ada sesetengah mereka yang mencium tangan beliau.

Panggilan 'handsome boy', 'Abg Mat handsome' kini mula dijadikan 'trademark' rakyat kepada calon yang berkerjaya peguam ini.

Satu lagi 'trademark' baru yang sedang dipopularkan di peringkat PAS kepada Abang Mat iaitu simbol dua jari iaitu 'peace' yang turut memberi makna calon nombor dua dalam cetakan senarai atas kertas undi.

Ianya juga sebagai melawan simbol satu jari '1Malaysia' yang dipopularkan BN.

Ditanya tentang sambutan luar biasa masyarakat terhadap beliau, Abang Mat berkata beliau terharu dan optimis akan berlaku perubahan besar di Dun ini.

"Alhamdulillah, sokongan tersangat baik...sepupu sepapat saya ramai di sini, kalau nak list tak cukup.

"Saya pun mula risau, sampai ada yang kata, hari ini tampal poster, esok semua hilang sebab masing-masing ambik simpan dalam almari kat rumah," katanya berseloroh.

Dalam pertemuan rakyat dengan beliau juga, didapati masalah tanah antara perkara yang sering diluahkan.

Tidak hairanlah, peguam muda ini sangat diharap sekurang-kurangnya mampu membawa masalah mereka dalam persidangan Dewan Undangan Negeri.

Mengulas sambutan rakyat terhadap PAS, beliau berkata sambutan rakyat itu sangat berbeza berbanding pilihan raya negeri 2006 dulu.

"Kalau 2006 dulu kita nak masuk rumah panjang kereta kita disekat dengan parang, tapi kali ini tuai rumah dia sambut kita, hampar tikar untuk kita," katanya yang petah berkata-kata.

"Tapi sekarang, orang muda pun sokong parti PAS sebab mereka nak sangat perubahan.

"Mereka nak bagi pengajaran kepada kerajaan memerintah," katanya lagi.

Ditanya isu yang akan dibawa sepanjang kempen pula, beliau tidak menolak isu tanah menjadi agenda utama.

Selain itu, beliau juga mahu memperjuangkan isu pendidikan kepada masyarakat di sini.

"Kalau diberi mandat, kita akan bagi ilmu kepada rakyat, bukan seperti BN, bagi duit 5 tahun sekali," katanya.

Mengulas pendekatan kempen pula, beliau yang mempunyai 15 orang adik beradik mahu menggunakan pendekatan mesra keluarga kerana majoriti masyarakat di sini mengenali keluarganya.

"Saya menganggap calon lawan itu, sebagai abang saya. Kita akan kempen dalam bentuk kekeluargaan dan tidak akan serang calon lawan.

"Yang penting, rakyat dahagakan perubahan," katanya.

Pada pilihan raya kali ini, Abang Mat ditentang calon BN, Razaili Gapor.

Dalam pilihan raya umum lalu, PAS mengetengahkan calon daripada kalangan ustaz, Alem Din yang tewas di tangan calon BN Bolhassan @ Ahmad Di dengan majoriti 895 undi. Kawasan Melayu Melanau itu mempunyai keseluruhan 7,868 pengundi.


Budak tadika lebih tahu dari Nazri
Harakahdaily

PARIT BUNTAR, 7 April: Ketua Penerangan PAS Perak, Drs Khalil Idham Lim berkata kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz sebagai lucu dan tidak masuk akal.

Ini kerana beliau menafikan bahawa isteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai individu yang ‘bukan pakar’ untuk mengenali susuk tubuh Ketua Pembangkang itu yang merupakan suaminya berhubung isu fitnah video seks.

“Adakah beliau (Nazri) sudah tidak ada modal sehingga mengeluarkan kenyataan sebegitu sedangkan kanak-kanak sekolah tadika pun tahu individu yang paling hampir dan kenal benar dengan Anwar sudah tentulah isterinya yang bersama ke mana jua beliau pergi,” katanya ketika ditemui di sini.

(Gambar: Sidang media Wan Azizah yang berkata, "Itu bukan Anwar")

Datuk Seri Dr Wan Azizah dipetik sebagai berkata menafikan bahawa suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah pelaku dalam video berkenaan dan menimbulkan kemungkinan ia didalangi oleh BN.

Khalil yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak menempelak tindakan menteri BN itu sebagai tidak bertanggungjawab kerana dengan mudah mengenepikan hujah isteri Anwar berhubung penafian tersebut.

"Saya ingin bertanyakan kepada Nazri, kalau pengakuan seorang isteri mengenai susuk badan dalam video itu bukan suaminya, dari siapa lagi kita ingin percaya?" soalnya.

Dalam pada itu, Khalil yang juga Adun Titi Serong membidas ungkapan Nazri yang mengatakan “Wan Azizah bukanlah pakar yang menentukan identiti pelaku itu” sebagai hujah yang tidak boleh diterima langsung dan ini merupakan satu lagi hujah untuk melindungi individu tertentu yang merancang video fitnah itu.

“Umno BN terdesak untuk menang di Sarawak, itulah isu dan topik sebenarnya,” katanya.

Beliau menjelaskan bahawa video tersebut merupakan satu lagi tindakan desperado Umno BN untuk menipu rakyat Sarawak dengan harapan Pakatan Rakyat ditolak dan bagi memenangi hati rakyat di negeri tersebut untuk memperoleh kemenangan pada 16 April nanti.

“Sebagai rakyat Sarawak yang bijak, seharusnya perkara ini dipandang serius dengan menolak BN dan seluruh komponennya pada pilihan raya yang bakal menjelang tidak lama lagi.

“Beri undi kepada Pakatan Rakyat adalah tindakan bijak bagi menyelamatkan Malaysia dari terus ditadbir oleh BN yang tidak putus-putus menyusahkan rakyat dengan kenaikan harga minyak serta barang dan merosakkan masa depan negara yang tercinta ini,” katanya.


SPRM adakan siasatan dalaman menyeluruh
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 April: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) merakamkan ucapan takziah kepada isteri dan seluruh ahli keluarga Allayarham Ahmad Sarbani Mohamed, pegawai kastam yang ditemui mati di perkarangan bangunan SPRM Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, pagi semalam.

“Saya selaku Ketua Pesuruhjaya SPRM turut merasa sedih dan bersimpati atas kejadian yang berlaku.

“SPRM akan menjalankan siasatan dalaman secara menyeluruh mengenai perkara ini,” kata Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Abu Kassim Mohamed dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, malam tadi.

SPRM juga, katanya telah menyerahkan perkara itu kepada pihak Polis untuk menjalankan siasatan punca kematian dan SPRM akan memberi kerjasama yang sepenuhnya dalam siasatan tersebut.

“Kami juga berharap perkara ini tidak dieksploitasi atau dimanipulasikan pihak-pihak tertentu untuk kepentingan peribadi mereka,” ujarnya.


Haris Zalkapli: Utusan Malaysia dan kempen pilihan raya
Haris Zalkapli

Satu senjata utama pemerintah dalam persaingan politik dengan pembangkang ialah media.

Media, sama ada media cetak mahupun elektronik digunakan sepenuhnya untuk membawa mesej pemerintah.

Dalam musim pilihan raya, bentuk dan susunan kandungan akhbar-akhbar dikuasai pemerintah boleh berubah untuk menyampaikan mesej dengan lebih agresif.

Satu contoh paling jelas ialah Utusan Malaysia, akhbar berbahasa Melayu yang menjadi pembawa dan penyebar utama mesej pemerintah.

Sekiranya diperhati dengan teliti, dapat dilihat satu amalan standard yang dilaksanakan untuk mencapai tujuan tersebut.

Muka depan Utusan Malaysia hari ini, April 6, 2011, menjadikan isu video yang didakwa melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai berita utama.

Tajuk utama, Desak Tubuh Suruhanjaya boleh dikod sebagai positif (pada nilai yang agak rendah) kepada pemerintah, kerana tuntutan penubuhan suruhanjaya biasanya disuarakan pihak yang mempunyai kelebihan, ditujukan kepada pihak yang defensif, atas pelbagai sebab, paling utama kerana hamu menyembunyikan sesuatu.

Penilaian nilai penuh untuk berita ini dari segi saiz tajuk kerana menggunakan font besar, dan menjadi berita utama muka depan.

Gambar mendapat nilai moderat kerana bersaiz sederhana, dan diberikan nilai neutral kerana tidak mempunyai kualiti negatif atau positif bagi pembangkang dan juga pemerintah.

Untuk nilai negatif, penilaiannya agak tinggi negatif bagi pembangkang, kerana Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail yang menjadi subjek berita dikemukakan sebagai memberikan alasan yang tidak kukuh menolak implikasi video itu.

Berita ini juga memberi nilai positif kepada pemerintah kerana nilai negatifnya kepada pembangkang, tetapi pada nilai yang rendah.

Muka 2 yang kini dijadikan album gambar, yang boleh menjadi ruang untuk memasukkan gambar bernilai positif kepada pemerintah dan negatif kepada pembangkang.

Muka 3 pula, salah satu muka utama selepas muka depan, meletakkan berita lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak ke Korea Selatan dan mendapat pulangan.

Tajuk mendapai nilai tinggi untuk saiz tulisan dan kedudukan berita, dan memberikan nilai positif kepada pemerintah, tetapi pada tahap sederhana tinggi.

Gambar mendapat nilai tinggi kerana bersaiz besar, dan mengandungi nilai positif sederhana kepada Najib dan pemerintah.

Gambar sedang berjalan bersama pemimpin tertinggi Korea Selatan itu memberi kesan positif kepada Najib kerana menggambarkan penerimaan dan kepentingan beliau.

Tidak ada nilai kepada pembangkang kerana tidak disebut.

Di bahagian bawah, terdapat berita sederhana kecil melibatkan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, mempunyai nilai sederhana bagi saiz tajuk dan rendah dari segi kedudukan dalam halaman.

Nilai positif kepada pemerintah kerana berita berbentuk pelaksanaan tugas dengan baik.

Gambar mempunyai nilai positif kerana memberikan gambaran kejayaan Muhyiddin dan Kementerian Pelajaran, walaupun bersaiz sederhana.

Paparan berita sangat positif bagi kerajaan di muka-muka awal, yang biasanya mesti melibatkan perdana menteri atau pemimpin tertinggi lain pemerintah menjadi amalan akhbar-akhbar dikuasai Umno.

Halaman-halaman ini ialah yang paling dijaga oleh pengendali akhbar-akhbar tersebut.

Berita muka-muka utama dalam amalannya mesti melibatkan dua pemimpin tertinggi dan memberi nilai positif, untuk tujuan membina imej yang baik dan menarik sokongan.

Turut sering dibawa ialah berita bersifat feel good bagi negara seperti kejayaan dalam kejohanan sukan, keputusan cemerlang peperiksaan nasional dan sebagainya yang boleh diolah untuk memberi imej positif kepada pemimpin negara.

Walau bagaimanapun, kempen negatif terhadap pembangkang turut menjadi pilihan untuk muka depan seperti dilakukan semalam.

Berita utama itu kelihatan jelas diolah untuk memberi kesan negatif tertinggi kepada pemimpin pembangkang yang dimaksudkan dan kepada semua komponen gabungan pembangkang.

Tetapi nilai ekstrem negatif tidak semestinya memberi pulangan yang diharapkan kerana mampu mencetuskan kesan negatif akibat reaksi pembaca.

Nilai negatif tinggi bagi pembangkang seperti itu ada kalanya boleh memberi lebih banyak kelebihan kepada pemerintah berbanding berita positif yang tidak diolah dengan baik.

Dalam suasana menjelang pilihan raya kini, berita beserta gambar bernilai positif kepada pemerintah akan lebih banyak dibawa akhbar-akhbar dikuasai mereka.

Malah, seluruh halaman akhbar akan dimasukkan seberapa banyak yang boleh kandungan yang boleh memberi nilai positif kepada pemerintah dan negatif kepada pembangkang.

Dalam tempoh pilihan raya, ruangan rencana, surat pembaca, kartun editorial, wanita, seni, mesej teks pembaca dan sebagainya boleh digunakan untuk tujuan menyampaikan mesej berbentuk positif untuk pemerintah dan negatif untuk pembangkang.

Rencana misalnya akan banyak memuatkan surat, contohnya, daripada seorang “rakyat prihatin” yang bimbang dengan kedudukan bangsa Melayu sekiranya Pakatan Rakyat memerintah Malaysia sebagai kerajaan pusat.

Hal yang sama juga boleh dimuatkan dalam halaman mesej teks telefon, yang boleh mengemukakan pandagan-pandangan ringkas, termasuk kritikan, berhubung pelbagai isu.

Hal ini sangat berbeza berbanding masa lain yang bukan dalam tempoh pilihan raya, walaupun mesej positif sentiasa menjadi agenda utama.

Dalam menangani kempen media dikuasai pemerintah seperti ini, media pembangkang memerlukan tindakan dan amalan tersusun yang dipertimbangkan dengan mendalam terlebih dahulu.

Kandungan yang ekstrem negatif kepada lawan, seperti ditunjukkan dalam kes Utusan semalam, tidak semestinya boleh menjadi senjata yang berkesan.

Usaha menangani kempen secara tersusun itu memerlukan kefahaman dan kebijaksanaan yang sewajarnya.



Dosa Besar-Mengadu Domba

Mengadu domba merupakan perbuatan yang boleh mengakibatkan persengketaan dan perbalahan antara dua belah pihak. Sikap suka menyampaikan cerita atau menyampaikan percakapan satu pihak kepada pihak yang lain dengan tujuan yang tidak baik sehingga menimbulkan perasaan tidak senang di hati pihak yang lain, dan akhirnya membawa kepada perselisihan faham antara kedua belah pihak adalah sama dengan menabur fitnah.

Dalam peristiwa Isra‘ dan Mi‘raj, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah menyaksikan segolongan lelaki dan wanita yang memotong satu potongan daging daripada salah seorang dari mereka. Kemudian mereka meletakkan potongan daging tersebut pada mulut salah seorang dari mereka dan berkata kepadanya: “Makanlah sepertimana yang aku makan”. Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam bertanya: “Wahai Jibril, siapakah mereka itu?” Jibril ‘alaihisalam menjawab: “Mereka inilah pengumpat, pencela serta pengadu domba”.

Mengadu domba adalah maksud dari perkataan Arab an-namimah. An-namimah berasal dari perkataan an-namma yang bererti mengeluarkan berita dengan tujuan menghasut.

Dalam kitab al-Mausu’ah al-Fiqhiah al-Muyassarah, an-namimah bermaksud memindahkan atau menyampaikan berita pada orang lain dengan tujuan yang tidak baik.

Menurut Imam al-Ghazzali Rahimahullah, perkataan an-namimah pada kebanyakan pendapat adalah menyampaikan percakapan orang lain kepada orang yang dikatakan. Contoh: Seseorang berkata kepada seseorang yang lain “ Si Fulan mengatakan tentang engkau begini begini”.

Contoh ucapan atau kata-kata lain yang menggambarkan tentang perbuatan mengadu domba, antaranya: “Dia melakukan begini terhadap hakmu”, “dia merancang untuk merosakkan urusan kamu”, “dia merancang untuk membantu musuh kamu” atau “dia memburuk-burukkan tentang hal dirimu”.

Hukum Mengadu Domba

Ulama bersepakat bahawa mengadu domba termasuk antara dosa-dosa besar. Imam al-Ghazzali Rahimahullah menyatakan bahawa mengadu domba adalah dilarang kerana ianya mendedahkan sesuatu perkara yang tidak boleh didedahkan samada perkara itu tidak disukai oleh orang yang mengatakannya atau orang yang mendengarnya atau tidak disukai oleh orang yang ketiga (orang yang dikatakan).

Perbuatan yang dianggap mendedahkan sesuatu perkara itu adalah samada dengan kata-kata atau dengan tulisan atau dengan isyarat atau dengan gerak-geri, samada yang disampaikan itu daripada perbuatan atau percakapan, samada ianya tentang keaiban atau kekurangan pada diri orang yang dikatakan.

Hakikat mengadu domba ialah mendedahkan atau membuka rahsia seseorang yang dia sendiri tidak suka orang lain mengetahuinya. Maka jika seseorang itu melihat sesuatu perkara (hal ehwal orang lain) hendaklah dia mendiamkan diri sahaja tanpa perlu menyebarkannya pada orang lain.

Walau bagaimanapun jika dengan menceritakan sesuatu perkara itu mendatangkan faedah kepada orang Islam atau dapat mencegah daripada berlakunya maksiat, maka tidaklah menjadi kesalahan jika dimaklumkan kepada yang lain. Contohnya: jika dia melihat seseorang mengambil harta orang lain, maka hendaklah dia menjadi saksi bagi melindungi hak orang yang empunya harta tersebut. Namun jika tujuan sebaliknya, perkara menceritakan hal atau percakapan orang lain dianggap sebagai mengadu domba.

Balasan Mengadu Domba

Mengadu domba merupakan salah satu daripada dosa-dosa besar kerana perbuatan ini akan mengakibatkan perkelahian antara dua belah pihak. Maka oleh kerana itu Allah Subhanahu wa Taala telah menjanjikan balasan azab yang pedih kepada golongan pengadu domba.

1. Firman Allah Subhanahu wa Taala yang menggambarkan tentang kecelakaan dan penghinaan bagi pengadu domba:

Tafsirnya: “Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci dan pengeji.”
(Surah Humazah: 1)

Penghinaan, azab serta kebinasaan dari Allah Subhanahu wa Taala bagi golongan pencaci dan pengeji. Pencaci dan pengeji menurut Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhu: orang yang suka mengadu domba, merosakkan kasih sayang (sesama manusia) dan penzalim yang membuka keaiban (orang lain).

2. Firman Allah Subhanahu wa Taala lagi:

Tafsirnya: “Yang suka mencaci lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk menjahilkan orang ramai).”
(Surah al-Qalam: 11-13)

Maksud ayat di atas ialah golongan yang suka mencaci dan menyebarkan fitnah untuk merosakkan orang lain dan ini tergolong di dalam perbuatan mengadu domba. Golongan ini tidak akan memasuki syurga sebagaimana yang diriwayatkan oleh Huzaifah Radhiallahu ‘anhu, bahawa beliau mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
Maksudnya: “Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba”
(Hadis riwayat Muslim)

3. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari sahabat, Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhuma, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam berjalan pada suatu tempat lalu mendengar suara dua orang yang sedang disiksa di dalam kuburnya.
Maksudnya: “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Dua orang (yang berada dalam kubur ini) disiksa, tapi bukan disiksa kerana melakukan dosa besar.”

Baginda Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Ya, salah seorang daripada keduanya itu tidak bersuci dengan bersih setelah berkencing, sementara yang satu pula berjalan (di kalangan manusia) dengan mengadu domba”.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)

Bedasarkan al-Qur’an dan hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam, mengadu domba itu adalah haram dan neraka adalah tempat mereka sebagai balasan daripada Allah Subhanahu wa Taala. Adalah menjadi kewajipan kita untuk tidak melakukan perbuatan tersebut dan menolak jika di datangi oleh golongan yang suka melakukan sedemikian.

Cara Menolak Jika Didatangi Oleh Pengadu Domba

1) Jangan mempercayainya, kerana orang yang suka mengadu domba adalah orang yang fasik. Orang yang fasik ialah orang yang ditolak kesaksiannya (syahadah). Allah Subhanahu wa Taala berfirman:

Tafsirnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu mengenainya sehingga menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”
(Surah al-Hujurat: 6)

2) Melarangnya supaya tidak mengadu domba dan menasihatinya serta mencela perbuatannya itu sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:

Tafsirnya: “Suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah dari melakukan perbuatan yang mungkar.”
(Surah al-Luqman:17)

3) Hendaklah membenci perbuatan mengadu domba itu kerana Allah Subhanahu wa Taala. Sesungguhnya perbuatannya itu sangat dibenci oleh Allah Subhanahu wa Taala. Maka wajib kita membenci perbuatannya sebagaimana Allah Subhanahu wa Taala membenci perbuatan tersebut.

4) Janganlah bersangka buruk terhadap sesama saudara dalam Islam yang tiada pada ketika itu. Firman Allah Subhanahu wa Taala:

Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang), kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.”
(Surah al-Hujuraat: 12)

5) Tidak perlu memperbesar-besarkan apa yang disampaikan kepada kamu dengan mengintip atau mencari (keburukan) untuk memastikan (apa yang disampaikan), sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:

Tafsirnya: “Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.”
(Surah al Hujuraat: 12)

6) Jangan kamu menerima apa yang kamu sendiri tidak suka dan melarang dari perbuatannya. Dan jangan disampaikan pula cerita tersebut pada yang lain, contohnya kamu berkata: “Si Fulan memberitahu kepadaku begini”. Perkara seumpama ini juga dianggap sebagai mengadu domba dan mengumpat. Maka dalam keadaan ini, kamu sendiri melakukan apa yang kamu sendiri melarang (orang lain melakukannya).

Peliharalah lidah daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh syariat, seperti mengadu domba atau menyebar fitnah kerana ia merosakkan perhubungan sesama insan. Takutlah terhadap balasan mengadu domba itu. Balasannya adalah api neraka sebagaimana yang diperlihatkan kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam pada malam Isra‘ dan Mi‘raj.

Jauhi adu domba

Hari kita berpuasa hari ke 6.Ustaz akan bercerita lagi tentang sifat mazmumah yang perlu kita jauhi untuk menjaga puasa kita.iaitu sifat mengadu domba.
Mengadu domba bermaksud menceritakan perkataan buruk seseorang kepada seseorang yang lain dengan tujuan untuk menimbulkan permusuhan dan kemarahan diantara kedua-duanya. Mengadu domba adalah termasuk perkara yang diharamkan oleh Allah kerana sifat ini akan mengakibatkan timbulnya fitnah didalam masyarakat,terputus hubungan silaturrahim,menanamkan kedengkian dalam hati,memecahkan jemaah dan ianya menjadikan teman bertukar menjadi musuh manakala saudara akan bertukar menjadi asing kerana perkelahian tersebut.
Pengadu domba ibarat seperti lalat yang membawa kuman-kuman penyakit lalu memindahkan penyakit berbahaya kepada manusia. Mengadu domba ini boleh berlaku dalam bentuk perkataan, penulisan,simbol atau isyarat.Sepatutnya perkara buruk yang didengar dari orang lain kita sembunyikan kecuali dengan mendedahkannya kepada orang lain akan membawa kebaikan kepada umat Islam atau menolak kemudharatan dan maksiat.
Adapun hukum mengadu domba ini adalah haram dan termasuk dosa-dosa besar di dalam Islam.Ini bersandarkan kepada nas berikut:
1. firman Allah : Surah Al-Qalam (68- ayat 10-11)
Maksudnya: Dan janganlah engkau menurut kemahuan orang bersumpah lagi yang hina.Yang suka mencaci lagi suka menyebarkan fitnah hasutan(untuk memecahbelahkan orang ramai)
2. Hadis Rasulullah: Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba (riwayat Al-Bukhari)
3. Hadis Rasulullah: Bila nabi berjalan dengan sahabatnya melalui dua kubur Nabi menyatakan kepada sahabat : Mahukah kamu aku khabarkan kedua-duanya diazab bukan kerana perkara besar(pada tanggapan keduanya) salah seorangnya suka mengadu domba dan seorang lagi tidak membersihkan kencingnya. (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
4. Nabi bersabda : Mahukah aku khabarkan sejahat-jahat manusia iaitu mereka yang suka mengadu domba, memecahkan persaudaraan dan suka mencari keaiban orang lain. ( Hadis sahih riwayat Imam Ahmad).
Diantara sebab berlakunya Namimah atau adu domba ini kerana :
1. Untuk memburukkan orang yang mengucapkan perkataan itu.
2. Menzahirkan kebaikan dan kasih sayang kepada orang yang diadu.
3. Menghabiskan masa dengan seronok menceritakan keburukan-keburukan orang lain.
4. Bergurau senda semata-semata.Hukumnya tetap haram kerana ia termasuk gurauan dusta dan pasti terdapat kesan buruk juga.
SIKAP KITA BILA MENDENGAR NAMIMAH
1. Tidak mempercayai pengadu domba kerana mereka adalah orang fasiq yang mana didalam Al-Quran, Allah perintahkan kita supaya menyelidiki perkhabaran mereka bersandarkan kepada ayat 6 surah 49 (Al-Hujurat) :
Wahai orang yang beriman Jika datang kepada kamu seorang fasiq membawa berita maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu(mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang telah kamu lakukan.
2. Mencegahnya dari melakukan perbuatan tersebut serta memberikannya nasihat yang baik agar dia tidak melakukannya lagi.Munkin perlu kita menceritakan keburukan mengadu domba itu.
3. Memarahinya kerana Allah kerana sememangnya perbuatan itu dimurkai oleh Allah.
4. Jangan sekali-kali bersangka buruk kepada saudara kamu yang terlibat itu kerana sangka buruk amat dilarang oleh Allah.
5. Jangan menyiasat perkara itu kecuali jika ianya diperlukan.
6. Jangan kamu juga menjadi penyambung lidah kepada pengadu domba.Bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa dengan menceritakan kebaikan kepada orang lain.
Ingat sabda Rasulullah ; Sesiapa yang beriman kepada Allah dan rasul hendaklah dia berkata yang baik-baik atau diam. (riwayat Bukhari dan Muslim) ...




Mengadu Domba Sesama Muslim

Pengertian Namimah

Secara etimologi, dalam bahasa Arab, namimah bermakna suara pelan atau gerakan.

Secara istilah pada dasarnya namimah adalah menceritakan perkataan seseorang kepada orang yang menjadi bahan pembicaraan. Namun bentuk namimah tidak harus seperti itu. Tolak ukur namimah adalah setiap pembeberan perkara yang tidak disukai untuk diungkapkan, baik yang tidak suka itu orang yang menjadi sumber berita atau orang yang diberi tahu atau yang lain, baik isi berita berupa ucapan ataupun perbuatan, baik isi pembicaraan itu sebuah aib ataukah bukan.

قَالَ الْعُلَمَاء : النَّمِيمَة نَقْل كَلَامِ النَّاسِ بَعْضِهِمْ إِلَى بَعْضٍ عَلَى جِهَةِ الْإِفْسَادِ بَيْنهمْ .

Sedangkan an Nawawi mengatakan bahwa para ulama mendefinisikan namimah dengan menyampaikan perkataan seseorang kepada orang lain dengan tujuan merusak hubungan di antara mereka (Syarh Nawawi untuk Shahih Muslim 1/214, Syamilah).

Keharaman Namimah

Namimah adalah suatu yang diharamkan berdasarkan al Qur’an, sunnah dan kesepakatan seluruh umat Islam.

Allah Ta’ala berfirman,

وَلَا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ (10) هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِيمٍ (11) مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ (12)

“Dan janganlah kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina, yang banyak mencela, yang kian ke mari menghambur fitnah, yang banyak menghalangi perbuatan baik, yang melampaui batas lagi banyak dosa” (QS al Qalam:10-12).

عَنْ هَمَّامٍ قَالَ كُنَّا مَعَ حُذَيْفَةَ فَقِيلَ لَهُ إِنَّ رَجُلاً يَرْفَعُ الْحَدِيثَ إِلَى عُثْمَانَ . فَقَالَ حُذَيْفَةُ سَمِعْتُ النَّبِىَّ – صلى الله عليه وسلم – يَقُولُ « لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَتَّاتٌ »

Dari Hammam, Kami sedang duduk-duduk bersama Hudzaifah lalu ada yang berkata kepada Hudzaifah, “Sungguh ada orang yang melaporkan perkataan orang lain kepada Khalifah Utsman”. Hudzaifah lantas berkata, aku mendengar Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Qattat itu tidak akan masuk surga” (HR Bukhari no 5709 dan Muslim no 304).

عَنْ حُذَيْفَةَ أَنَّهُ بَلَغَهُ أَنَّ رَجُلاً يَنِمُّ الْحَدِيثَ فَقَالَ حُذَيْفَةُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَقُولُ « لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ نَمَّامٌ ».

Dari Hudzaifah, beliau mendapatkan laporan tentang adanya seseorang yang suka melakukan namimah maka beliau mengatakan bahwa beliau mendengar Rasulullah bersabda, “Nammam (orang yang melakukan namimah) itu tidak akan masuk surga” (HR Muslim no 303).

Namam adalah orang yang mendengar langsung sebuah berita kemudian menyampaikannya. Sedangkan qattat adalah orang yang mendengar berita dari sumber yang tidak jelas kemudian menyampaikannya.

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ إِنَّ مُحَمَّدًا -صلى الله عليه وسلم- قَالَ « أَلاَ أُنَبِّئُكُمْ مَا الْعَضْهُ هِىَ النَّمِيمَةُ الْقَالَةُ بَيْنَ النَّاسِ ».

Dari Abdullah bin Mas’ud, sesungguhnya Muhammad berkata, “Maukah kuberitahukan kepada kalian apa itu al’adhhu? Itulah namimah, perbuatan menyebarkan berita untuk merusak hubungan di antara sesama manusia” (HR Muslim no 6802).

Ibnu Abdil Barr menyebutan dari Yahya bin Abi Katsir bahwa beliau mengatakan,
“Tukang mengadu domba dan tukang bohong dalam waktu sesaat itu bisa merusak masyarakat yang jika dilakukan tukang sihir memerlukan waktu setahun”.

Abul Khattab dalam ‘Uyun al Masail mengatakan,
“Termasuk sihir adalah melakukan namimah dan merusak hubungan di antara manusia” [Fathul Majid Syarh Kitab at Tauhid hal 350, terbitan Dar al Fikr Beirut].

Namimah termasuk sihir karena memiliki kesamaan dalam hal mampu memecah belah manusia, merubah hati dua orang yang semula saling mencintai dan juga dalam kemampuan menimbulkan kejahatan.

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ مَرَّ النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – بِحَائِطٍ مِنْ حِيطَانِ الْمَدِينَةِ أَوْ مَكَّةَ ، فَسَمِعَ صَوْتَ إِنْسَانَيْنِ يُعَذَّبَانِ فِى قُبُورِهِمَا ، فَقَالَ النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – « يُعَذَّبَانِ ، وَمَا يُعَذَّبَانِ فِى كَبِيرٍ » ، ثُمَّ قَالَ « بَلَى ، كَانَ أَحَدُهُمَا لاَ يَسْتَتِرُ مِنْ بَوْلِهِ ، وَكَانَ الآخَرُ يَمْشِى بِالنَّمِيمَةِ » .

Dari Ibnu Abbas, ketika Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melewati sebuah kebun di Madinah atau Mekah beliau mendengar suara dua orang yang sedang disiksa dalam kuburnya. Nabi bersabda, “Keduanya sedang disiksa dan tidaklah keduanya disiksa karena masalah yang sulit untuk ditinggalkan”. Kemudian beliau kembali bersabda, “Memang masalah mereka adalah dosa besar. Orang yang pertama tidak menjaga diri dari percikan air kencingnya sendiri. Sedangkan orang kedua suka melakukan namimah” (HR Bukhari no 213)

Setiap orang yang diadu domba dengan ada orang yang mengatakan kepada dirinya, “Si A telah mencelamu atau telah melakukan demikian dan demikian untuk menyakitimu” itu memiliki kewajiban untuk melakukan enam hal berikut ini.

1. Tidak langsung menerima ucapan orang itu karena tukang adu domba adalah orang fasik yang omongannya tidak boleh dipercaya.
2. Melarangnya melakukan perbuatan tersebut, memberikan nasehat dan mencela perbuatannya.
3. Membencinya karena Allah. Hal ini disebabkan dia adalah orang yang Allah benci. Sedangkan membenci orang yang Allah benci adalah suatu kewajiban.
4. Tidak berburuk sangka kepada sia A.
5. Tidak boleh memata-matai dan mencari-cari kebenaran berita yang baru saja dia terima.
6. Namimah yang dia dengar tidak boleh menyebabkannya membalas dengan namimah pula. Dia tidak rela dengan namimah yang dilakukan oleh tukang adu domba itu. Karenanya seharusnya dia tidak menceritakan namimah yang dilakukan oleh tukang adu domba tersebut. Misalnya dengan mengatakan, “Si B bercerita bahwa si A berkata demikian dan demikian”. Jika hal ini dia lakukan berarti dia juga menjadi tukang adu domba dan sama saja melakukan perkara yang dia larang sendiri.

Namimah yang diperbolehkan

Jika namimah dilakukan karena suatu keperluan maka hukumnya diperbolehkan.
Sebagai contoh ada orang yang memberitahu si B bahwa si A akan membunuhnya, salah satu anggota keluarga atau hendak merampas hartanya.
Contoh yang lain adalah orang yang melapor kepada pemerintah atau pihak yang berwenang dengan mengatakan bahwa ada seseorang yang telah melakukan suatu tindakan yang berbahaya dan menjadi kewajiban penguasa untuk menangani dan menumpasnya. Semua perkara ini hukumnya tidaklah haram. Begitu pula perkara-perkara serupa bahkan terkadang hukumnya menjadi wajib atau sunnah tergantung situasi dan kondisi.

Penyampaian berita yang tercela adalah jika bertujuan untuk merusak hubungan. Sedangkan orang yang bermaksud baik dengan perkataan yang apa adanya dan berusaha untuk tidak menyakiti pihak manapun maka hukumnya tidaklah mengapa. Namun sedikit sekali orang yang memiliki kemampuan untuk bisa membedakan namimah yang dibolehkan dengan namimah yang terlarang. Oleh karena itu, jalan selamat bagi orang yang belum bisa membedaan dua hal ini adalah dengan diam.

Samakah Ghibah dan Namimah

Terdapat perbedaan pendapat tentang apakah ghibah (menggunjing) itu sama dengan namimah ataukah kedua istilah tersebut adalah dua hal yang berbeda. Pendapat yang paling kuat dua istilah tersebut berbeda. Di satu sisi, namimah itu lebih luas dibandingkan ghibah. Di sisi lain, ghibah itu lebih luas dari pada namimah. Namimah adalah menceritakan perkataan atau perbuatan A kepada B dengan tujuan merusak hubungan baik di antara kedua. Cerita ini diceritakan tanpa kerelaan A baik A tahu ataukah tidak tahu.
Sedangkan ghibah adalah menceritakan orang lain pada saat dia tidak ada mengenai hal-hal yang tidak dia sukai seandainya dicerita-ceritakan.

Ciri khas namimah adalah ada tujuan untuk merusak hubungan baik namun tidak disyaratkan orang yang menjadi objek pembicaraan tersebut tidak ada di tempat.
Ciri khas ghibah adalah objek yang dibicarakan tidak ada di tempat pembicaraan.
Selain hal di atas ghibah dengan namimah itu sama.[Lhat Fathul Bari Ibnu Hajar 17/216, Syamilah].








Tiada ulasan: