Khamis, 7 April 2011

BUATLAH APA YANG KITA SUKA..INGAT DIAKHIRAT KITA DIADILI LAGI..SABIT YANG LEPAS DIDUNIA AKAN DIHUMBAN KEDALAM NERAKA JAHANAM..SESUAI JAHATNYA DIDUNIA

'Isteri tak bertanggungjawab punca hubungan sulit'
S Pathmawathy
Apr 7, 11
7:49pm

Peningkatan kes hubungan sulit luar nikah adalah berpunca daripada "para isteri yang mengabaikan tanggungjawab mereka" kepada suami, dakwa ahli parlimen Pasir Mas (Bebas), Datuk Ibrahim Ali.

NONEOleh itu, dalam soalan tambahannya sewaktu sesi soal-jawab di
Parlimen, beliau bertanya apakah yang dilakukan oleh Jabatan Pembangunan Islam Malaysia (Jakim), untuk mendidik para isteri mengenai tanggungjawab mereka.

Beliau mendakwa, ada masanya bila suami "ada keinginan" tetapi bila pulang ke rumah, isteri kata tunggu kerana 'sedang masak' atau 'sedang bersiap untuk ziarah saudara-mara'.

Dalam Islam, katanya, para isteri sepatutnya menghentikan apa yang sedang dilakukan untuk memenuhi tuntutan si suami.

Beliau yang juga presiden PERKASA berkata, ketika memandu pulang selepas kerja, si suami melihat perkara-perkara yang 'menaikan semangat' dan mahu memenuhi kehendak tersebut bersama isteri.

Ibrahim mendakwa, kerana tidak mendapat layanan dari isteri, maka ada suami yang pergi ke tempat-tempat yang sulit untuk memuaskan kehendak mereka itu, dan kemudiannya video mengenainya didedahkan.

Kerana itu, beliau mahukan satu penjelasan sama ada para isteri memahami peranan mereka," katanya merujuk kepada satu video seks seorang lelaki mirip seorang pemimpin pembangkang.



Siasat pembunuhan Altantuya dulu, kata Anwar
Joseph Sipalan
Apr 7, 11
7:10pm

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengketepikan cadangan sesetengah pihak khususnya BN dan perdana menteri yang mahu Suruhanjaya Diraja ditubuhkan bagi menyiasat dakwaan pembabitannya dalam sebuah video seks.

Katanya, tindakan itu hanya membazirkan masa.

anwar nangka 050411"Kalau nak ada, adakan lah. Tetapi sebelum itu, adakan juga RCI (Suruhanjaya Diraja) menyiasat mengenai Altantuya, Port Dickson, Teoh Beng Hock dan kes Kastam,” katanya dalam satu wawancara tergesa-gesa sebelum bergegas ke mesyuarat lain di Shah Alam hari ini.

Anwar merujuk beberapa kes termasuk pembunuhan ngeri model warga Mongolia Altantuya Shaariibuu, yang telah menimbulkan pelbagai persoalan yang turut didakwa berkaitan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.

Tidak jelas ketika Anwar merujuk kes Port Dickson, ia adalah kaitan dengan sebuah kes khalwat pada sekitar tahun 1990-an yang didakwa membabitkan seorang pemimpin kanan Umno yang kini memegang jawatan tinggi dalam kerajaan.

Kes Kastam pula merjuk kematian penolong pengarah Kastam, Ahmad Sarbani Mohamed yang ditemui mati di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM), semalam.

altantuya razak baginda crime scene 180707 policeKematian Sarbani adalah yang kedua membabitkan SPRM. Kes pertama melibatkan pembantu politik DAP, Teoh Beng Hock yang jatuh dari tingkat 14 pejabat suruhanjaya itu di Shah Alam pada 2009.

Anwar bagaimanapun sempat menambah bahawa kes pembunuhan Altantuya sepatutnya diberi keutamaan.

"RCI mengenai Altantuya akan menentukan cerita sebenarnya,” katanya merujuk kepada siasatan hambar yang dijalankan berhubung kematian model warga Mongolia itu.

Nazri: Abu Kassim tidak perlu letak jawatan
Apr 7, 11 4:08pm

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Seri Abu Kassim Mohamed tidak perlu meletak jawatan
walaupun terdapat desakan untuk berbuat demikian manakala operasi 3B yang sedang dijalankan SPRM akan diteruskan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

NONE"Kita tidak jangka benda ini hendak berlaku dan itu juga bukan kehendak SPRM. Jadi saya tidak setujulah kalau desakan untuk Abu Kassim letak jawatan kerana ia tidak akan menyelesaikan masalah," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas desakan beberapa pihak agar kerajaan mengambil tindakan sama ada meminta Abu Kassim meletak jawatan atau menggantung tugasnya sebagai mengambil tanggungjawab atas kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor Ahmad Sarbani Mohamed, 56 yang ditemui mati di Tingkat Satu, pejabat SPRM Wilayah Persekutuan, Jalan Cochrane di sini, semalam.

NONEAhmad Sarbani (kiri) adalah antara 62 pegawai kastam yang ditahan SPRM dalam Operasi 3B pada pukul 1 petang, 1 April lepas di Pejabat Kastam, Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang bagi membantu siasatan rasuah, aktiviti pengubahan wang haram dan pelbagai kesalahan lain. Bagaimanapun beliau dibebaskan dengan jaminan pada 2 April.

Bercakap kepada pemberita ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini, Nazri berkata kes tersebut masih dalam siasatan polis dan sebarang tindakan hanya boleh diambil selepas selesai siasatan.

Nazri juga menegaskan Operasi 3B akan diteruskan demi kepentingan rakyat dan negara walaupun beberapa pihak dikatakan akan berdemonstrasi berhubung perkara itu.

"Yang penting Ops 3B akan terus berjalan dan tidak akan terhenti. Kita tidak hirau kalau ada mana-mana pihak nak berdemonstrasi.

"...apa yang penting duit yang hilang yang disabitkan aktiviti oleh sesetengah kakitangan kastam yang tidak betul menjalankan tugas kita akan ambil tindakan," katanya.

NONEDitanya bentuk tindakan yang boleh dikenakan ke atas mana-mana pegawai kastam yang menyertai demonstrasi itu, beliau berkata pihak berkuasa akan bertindak tanpa mengira sesiapa sekiranya didapati melanggar undang-undang.

Nazri juga menegaskan bahawa kerajaan juga tidak mempunyai masalah untuk menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat kes berkenaan sekiranya terdapat permintaan yang berpandangan bahawa kejadian itu mempunyai kepentingan awam.

"Kerajaan tak ada masalah kerana pada kita kalau ia merupakan kepentingan awam dan dalam hal ini saya rasa memang ada faktor itu. Jadi, kalau nak tubuhkan suruhanjaya, tubuhkanlah. Kita juga hendak membersihkan nama SPRM," katanya.

Dalam perkembangan lain, Nazri turut menerima dua memorandum daripada Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) Datuk Ibrahim Ali bagi pihak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi mendesak kerajaan supaya menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat video aksi seks melibatkan pelaku mirip pemimpin pembangkang.

Memorandum kedua pula mahu kerajaan menubuhkan sama ada suruhanjaya diraja atau mengadakan inkues bagi menyiasat kematian Ahmad Sarbani.

"Memorandum daripada Perkasa berhubung isu video seks menguatkan lagi hujah untuk dibawa kepada pengetahuan kabinet pada mesyuarat esok, manakala usul berkaitan kematian anggota kastam akan diperhalusi sementara menunggu siasatan polis selesai," kata Nazri.

- Bernama



IGP: Bedah siasat Sarbani belum boleh didedah
Apr 7, 11 6:24pm

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar meminta semua pihak supaya tidak membuat sebarang spekulasi yang menyamakan kes kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor Ahmad Sarbani Mohamed dengan kes Teoh Beng Hock.

NONE"Kedua-dua kes ini adalah berbeza dari segi faktanya. Jadi saya rasa tak boleh buat satu kesimpulan seolah-olah ada perkara yang tidak betul berlaku dalam kes ini," katanya kepada pemberita selepas melawat Hospital Serdang sempena memperingati Hari Polis ke-204, dekat Kuala Lumpur hari ini.

Mengulas kes Ahmad Sarbani yang ditemui mati di Tingkat Satu, pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan, Jalan Cochrane semalam, Ismail berkata polis perlu diberikan kepercayaan untuk menyiasat kes itu berdasarkan prosedur yang ditetapkan.

"Kita ada proses siasatan, proses pendakwaan dan perbicaraan; jadi biarlah proses ini berjalan dulu. Hormati sistem yang ada dalam negara; hormati kepada proses perundangan. Maka kebenaran akan diketahui akhirnya," katanya.

NONEIsmail berkata polis sedang menjalankan siasatan menyeluruh terhadap kes itu termasuk mengkaji keputusan bedah siasat yang diperolehi dari Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia.

"Saya tidak boleh dedahkan lagi keputusannya (bedah siasat), tunggu dulu. Apa yang boleh saya katakan ialah bedah siasat berjalan lancar, pemeriksaan di tempat kejadian dah dibuat termasuk berjumpa dengan saksi-saksi," katanya.

Ahmad Sarbani adalah antara pegawai kastam yang ditahan SPRM dalam Operasi 3B pada pukul 1 petang, 1 April lepas di Pejabat Kastam, Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang bagi membantu siasatan rasuah, aktiviti pengubahan wang haram dan pelbagai kesalahan lain, namun beliau dibebaskan dengan jaminan pada 2 April.

NONEBeliau dikatakan hadir ke pejabat SPRM itu semalam untuk bertemu pegawai penyiasat bagi berbincang mengenai kes terhadapnya.

Teoh pula ditemui mati di koridor luar tingkat lima bangunan Plaza Masalam di Shah Alam, yang turut menempatkan pejabat SPRM Selangor di Tingkat 14, selepas memberi keterangan sebagai saksi siasatan di bangunan itu.

- Bernama


Tiada ulasan: