Khamis, 25 September 2014

JANGAN KITA PELAHAP JAWATAN...TINGGAL 13...2 DAH SOKONG PKR... DUA PENYOKONG TU DAH KENA BARUA

11:29PM - 24 Sep 2014

PAS bertegas mahu 4 exco di S'gor


PAS Selangor bertegas akan mempertahankan komposisi empat orang exconya dalam pentadbiran Selangor.

Pengerusinya Iskandar Ab Samad berkata adalah tidak patut meminta PAS yang mendapat 15 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk mengurangkan kuota empat orang exconya.

"Kita pertahan (empat orang Exco). Itu jelas.

"Kita dah buat keputusan keputusan itu kita dah bagi kepada PAS Pusat untuk direstui terlebih dulu," kata beliau ketika ditemui selepas mesyuarat PAS Selangor hari ini.

Timbalan Pengerusi PKR Selangor Zuraida Kamaruddin sebelum ini menyatakan kuota exco Pakatan Rakyat seharusnya dikaji semula kerana PAS sebelum ini tidak menyokong calon menteri besar dari PKR dan DAP.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng turut melabel empat exco PAS - salah satunya Iskandar – sebagai pengkhianat kerana tidak meletakkan jawatan selepas mantan menteri besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memecat enam exco lain dari PKR dan partinya.

Iskandar sebelum ini menyatakan tujuan empat exco PAS tidak meletakkan jawatan adalah untuk mempertahankan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

Sementara itu Iskandar berkata PAS Selangor telah memutuskan cadangan nama exco kepada PAS Pusat.

Bagaimanapun beliau enggan mendedahkan nama Exco terbabit sama ada kekal atau ada perubahan.

"Sekarang ini kita perlu beri kepada PAS pusat statement tersebut. Tak boleh keluarkan senarai nama sekarang.

Menteri Besar Azmin Ali menyatakan akan menghadap Sultan Sharafuddin Idris Shah esok untuk mengemukakan nama 10 orang exco negeri.

Iskandar bagaimanapun menyatakan tiada lagi perbincangan antara pihak PAS Selangor dan Azmin berkaitan perkara tersebut.

"Belum ada lagi perbincangan (dengan menteri besar)," kata beliau

5:16PM - 20 Sep 2014

Hadi: Kami tak pelahap jawatan MB


Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata PAS tidak ingin merebut jawatan menteri besar Selangor tetapi tidak senang dengan layanan PKR kepada parti tersebut.

Katanya, PKR tidak patut "mencuri" dua wakil rakyatnya untuk menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar.

Usaha PKR untuk menukar Tan Sri Khalid Ibrahim melalui operasi 'Langkah Kajang' itu juga tidak disenangi PAS, katanya.

"Takut majoriti tak dapat, curi wakil rakyat kita, beli wakil rakyat. Adakah ini etika bertahaluf? Kita tidak memandang ringan, dua wakil rakyat yang sanggup menyeberang, yang jadi broker, yang jadi barua, semua ada.

"Tidakkah setiap wakil rakyat kita berbaiah, macam jadi calon (sebut) wallahi, wabillahi, watallahi, berbai'ah, mana besar dengan baiah dengan aku janji?," katanya Abdul Hadi katanya ketika menyampaikan ucapan pengulungan.

"Langkah Kajang yang tidak menyenang kita. Saya menegaskan PAS tidak berebut jawatan menteri besar. PAS tidak pelahap jawatan menteri besar.

"Walaupun tidak ada persefahaman untuk menentukan menteri besar, tak ada perjanjian bertulis," katanya.

Dua ADUN PAS Selangor yang menandatangani pengakuan berkanun bagi menyokong Wan Azizah itu ialah Saari Sungib (Hulu Kelang) dan Hasnul Baharuddin (Morib).

Hormati sultan

Hadi turut mengemukakan hujah bahawa PAS perlu "campur tangan" berhubung pelantikan calon menteri besar demi menghormati peranan raja yang menjaga Islam dan umat Melayu di negeri itu.

Beliau melandaskan hujah tersebut dengan sepotong hadis Nabi Muhammad yang menganjurkan agar seseorang pemimpin dilantik berdasarkan amanah dan kelayakan dan bukannya kecenderungan tertentu.

Katanya, para pemimpinnya bakal berdepan dengan kemurkaan Allah iaitu diseret ke neraka jahanam.

"Tetapi ingat ada hukum hakam sahaja, ada ikut hukum akal sahaja. Kita tidak boleh biarkan, raja yang menjaga agama Islam dan Melayu yang ada peranan di negeri itu.

"Oleh itu ita kena campur tangan dalam hal ini. Jangan pandang mudah dan remeh nak beri begitu sahaja. Ada amanahnya.

"Strategi politik mesti ada amanah dan reda-Nya. Saya tak pasti mahu bawa ahli PAS ke neraka?" kata Abdul Hadi.

Boleh dimaafkan

Dalam ucapannya itu, Abdul Hadi turut menegur anggota parti yang tidak menunjukkan ketaatan kepada pemimpin dan menghilangkan jati diri sebagai ahli PAS.

Beliau turut mensasarkan teguran pada pemimpin parti yang membocorkan rahsia parti dan juga golongan yang membawa agenda pihak laiin ke dalam PAS.

Bagaimanapun, beliau berkata perkara itu dapat dimaafkan.

Katanya, beliau mengambil teladan dari kisah Hatim bin Balta'ah, seorang sahabat Nabi yang membocor rahsia perang.

Katanya, Balta'ah dimaafkan kerana kedudukan sebagai panglima dalam perang Badar.

"Itu tidak boleh... Tetapi sikap memaafkan lebih baik," katanya sambil meminta anggota parti bersatu dalam semua perkara dan tidak berpecah walaupun berbeza pendapat
















Kerajaang Perpaduwang UG added 2 new photos.
Din Ayam ni menantu Hadi Awang.
antara dalang di belakang fitnah pil kuda, dan pertindanan kerusi PAS dan PKR semasa PRU13 yang lalu.
dia juga ada kepentingan dalam GLC Selangor, Kumpulan Perangsang Selangor Berhad.
ada jawatan sebagai CRO.
pendapatan +RM15,000 sebulan.
hidup mewah bergaya, pakai BM7 Series.

lebih malang lagi, dia juga salah seorang Ahli Majlis Syura Ulama PAS.
antara yang Ahli Majlis Syura lain yang hidup mewah bergaya ialah Tantawi dengan VELLFIRE dan Harun Din dengan Land Rover nya..[plate no. PAS 3]
dulu kita marah kepada pimpinan UMNO hidup kaya dan mewah tatkala rakyat melarat. kini, pimpinan PAS pun ada yang kaya raya tatkala raya hidup melarat.
kesemua jawatan itu bukan diperolehi dari usaha sendiri, tapi dari pengaruh politik masing-masing.
sebelum ni dok sembang pasal Umar Abd Aziz yang melarang ahli keluarganya mengumpul harta dari pengaruh politik, tapi lepas ni sanggup sembang lagi ka?

 7:00PM - 24 Sep 2014

Komposisi exco pula kemelut baru S'gor


Tugas pertama menteri besar Selangor yang baru Azmin Ali adalah memilih barisan exconya dan ia bukanlah satu tugas yang mudah.

Kemelut pentadbiran Selangor sejak Langkah Kajang diumumkan Januari lalu kini menekan hubungan antara parti Pakatan Rakyat sendiri.

Ia bermula dengan kritikan DAP terhadap exco PAS yang tidak mahu meletakkan jawatan mereka ketika menteri besar bebas Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini memecat kesemua exco lain Pakatan.

Azmin bukan saja harus memperbaiki semula hubungan dengan PAS, malah harus memastikan kemahuan pasukan yang bukan pro-beliau dalam PKR sendiri diambil kira.

Seorang pemimpin PKR memberitahu Malaysiakini terdapat pelbagai "pendapat dan cadangan" dilontarkan kepada Azmin dalam mesyuarat biro politik parti itu semalam.

Antaranya Azmin "dicadangkan" mengambil ADUN yang tidak dilihat pro beliau menjadi exco Selangor untuk mengimbangi pentadbiran beliau.

Nama yang dilontarkan adalah Ketua Pemuda PKR (AMK) yang baru Nik Nazmi Nik Ahmad (kanan) yang merupakan ADUN Seri Setia dan Gan Pei Nei (Rawang)

"Pasukan sama turut meminta agar exco yang dilantik dua kali iaitu Elizabeth Wong dan Rodziah Ismail memberi laluan kepada nama baru," kata beliau yang enggan dinamakan.

Malaysiakini difahamkan sekutu rapat Azmin seperti Amiruddin Shari (Batu Caves) dan Shuhaime Shafiei (Sri Muda) turut dilobi oleh sebuah kem lain.

Bekas exco Dr Xavier Jeyakumar (Seri Andalas) dan Yaacob Sapari (Kota Anggerik) turut dilaporkan berminat dengan jawatan tersebut.

Malah Gabungan Persatuan-persatuan Masyarakat India (Gamia) hari ini secara terbuka membuat kenyataan mahukan exco India dari PKR.

Hanya Xavier merupakan pemimpin berketurunan India dari PKR manakala DAP mempunyai V Ganabatirau (Kota Alam Shah) dan R Rajiv (Bukit Gasing).

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anawar Ibrahim (kiri) ketika ditemui hari ini pula memberitahu PKR bakal menghormati hak Azmin untuk memilih pasukan beliau sendiri.

"Itu kita kena hormat peraturan itu bidang kuasa menteri besar.

"Kita kena beri keyakinan dan kepercayaan kepada dia (Azmin) untuk berunding dengan kedua-dua parti dan ia terbuka dengan perkenan Tuanku," kata beliau ketika ditemui pemberita di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya.

PAS dihukum?

Kemelut panjang ini juga mengakibatkan PKR dan DAP merasakan dikhianati PAS dan mahu "menghukum" parti Islam itu kerana tidak menyokong presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, calon "Langkah Kajang" mereka.

Hari ini secara terbuka Timbalan Pengerusi PKR Selangor Zuraida Kamaruddin (bawah) meminta komposisi exco dengan empat dari PAS dan masing-masing tiga dari DAP dan PKR disemak semula kerana PAS tidak menyokong langkah menukar Khalid ini.

"Pendapat peribadi saya, pembahagian kerusi exco perlu disemak semula.

"Kerana PAS tidak menyokong calon menteri besar kita, saya rasa PAS hanya perlu diberi consolation seat sebagai exco. Kalau PAS sokong calon menteri besar kita (Wan Azizah) ini tak berlaku," kata beliau ketika ditemui di ibu pejabat parti hari ini.

Pesuruhjaya PAS Selangor Iskandar Ab Samad dan pimpinan PAS negeri beberapa kali mengulangi kenyataan mereka tidak meletakkan jawatan exco di bawah Khalid untuk mempertahankan kerajaan Pakatan Rakyat negeri.

Seorang pemimpin PAS Selangor pula menyatakan parti itu cenderung "mahu mengekalkan kesemua barisan exco asal mereka."

"PAS Selangor akan bermesyuarat hari ini dan akan bertemu dengan menteri besar," kata beliau secara ringkas.

Kenyataan rasmi PAS turut dijangka akan dikeluarkan oleh PAS Selangor dan PAS Pusat lewat hari ini atau esok.

Selain itu, beberapa laporan media turut menyatakan DAP menuntut lebih kerusi exco dari PAS atas sebab yang sama.

Pilihan MB, perkenan sultan

Bagaimanapun satu lagi faktor yang harus diambil kira adalah kuasa yang memainkan peranan dalam hal ini iaitu istana Selangor.

Tahun lalu, pelantikan exco telah ditunda kerana istana dilaporkan enggan menerima nama seorang pimpinan PKR yang telah berkhidmat sebagai exco sejak 2008.

Azmin difahamkan mahu menyelesaikan perkara itu dengan pantas untuk mula mencorak pentadbiran beliau.

Beliau mengumumkan kepada media awal hari ini untuk menghadap Sultan Sharafuddin Idris Shah esok bagi memohon perkenan baginda dalam perkara ini.

Tetapi ia bukan sesuatu yang mengejutkan sekiranya ketiga-tiga parti Pakatan ini 'bermasalah' menyelesaikan perkara ini dan rakyat Selangor sekali lagi terpaksa menunggu peneraju kerajaan negeri paling kaya di negara ini.

Wednesday, 24 September 2014


KOMPOSISI EXCO SELANGOR YANG BAHARU KEKAL STATUS QUO ADALAH JALAN TERBAIK UNTUK PEMULIHAN KEPERCAYAAN RAKYAT KEPADA PAKATAN RAKYAT.



Tugas pertama Dato' Menteri Besar Selangor yang baharu, YAB Azmin Ali, adalah memilih barisan exconya dan ia bukanlah satu tugas yang mudah... sama payah dan susah dalam memilih calon sesuai sebagai MB Selangor yang baru juga.

Kemelut pentadbiran Selangor sejak Langkah Kajang diumumkan Januari lalu kini menekan kemesraan dan kesepakatan serta keakraban hubungan antara parti Pakatan Rakyat sendiri.

Ia bermula dengan kritikan DAP secara terbuka tanpa berlapik dan beralas terhadap exco PAS yang tidak mahu meletakkan jawatan mereka ketika menteri besar bebas Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini memecat kesemua exco lain Pakatan.

Azmin bukan saja harus memperbaiki semula hubungan dengan PAS, malah harus memastikan kemahuan pasukan yang bukan pro-beliau dalam PKR sendiri diambil kira.

Mengikut maklumat, terdapat pelbagai "pendapat dan cadangan" dilontarkan kepada Azmin dalam mesyuarat biro politik parti itu semalam.

Antaranya Azmin "dicadangkan" mengambil ADUN yang tidak dilihat pro beliau menjadi exco Selangor untuk mengimbangi pentadbiran beliau.

Nama yang dilontarkan adalah Ketua Pemuda PKR (AMK) yang baru Nik Nazmi Nik Ahmad  yang merupakan ADUN Seri Setia yang juga Timbalan Speaker Dewan Selangor.

Pencadang yang sama turut meminta agar exco yang dilantik dua kali iaitu Elizabeth Wong dan Rodziah Ismail serta exco penggal pertama Dr Daroyah Alwi  memberi laluan kepada nama baru," kata beliau yang enggan dinamakan.

Selain Nik Nazmi nama ADUN Kota Anggerik dianggap amat sesuai sebagai pengimbang yang diterima oleh semua pihak baik dalam PKR maupun gagasan Pakatan Rakyat.

Untuk wakili kepentingan wanita pula, ADUN Taman Medan merangkap Timbalan Ketua Wanita KeADILan Haniza Talha disebut-sebut sebagai amat layak.

Bagi kuota PKR yang dianggap ipaling ideal ialah Nik Nazmi (Seri Setia), Dr Yaakob Sapari (Kota Anggerik) dan Haniza Talha (Taman Medan).

DAP dikhabarkan akan mengekalkan ketiga-tiga bekas Exconya .. Begitu juga PAS.

Hari ini secara terbuka Timbalan Pengerusi PKR Selangor dan Ketua Wanita PKR Pusat, Zuraida Kamaruddin meminta komposisi exco dengan empat dari PAS dan masing-masing tiga dari DAP dan PKR disemak semula kerana PAS tidak menyokong langkah menukar Khalid ini.

"Pendapat peribadi saya, pembahagian kerusi exco perlu disemak semula.

"Kerana PAS tidak menyokong calon menteri besar kita, saya rasa PAS hanya perlu diberi consolation seat sebagai exco. Kalau PAS sokong calon menteri besar kita (Wan Azizah) ini tak berlaku," kata beliau ketika ditemui di ibu pejabat parti hari ini.

Pada pandangan peribadi Omak Kau .. tidak mungkin YAB Azmin Ali terikut-ikut akan paluan gendang yang dimainkan oleh Zuraida Kamaruddin yang dikategorikan sebagai pendapat emosi yang tidak seharusnya terbit dan terpacul dari seorang pemimpin bertaraf Ketua Wanita KeADILan Pusat.

Ikut nafsu lesu .. ikut perasaan pengsan .. ikut emosi mati.

Cukuplah kemelut yang merimas dan mencemaskan ini .. rakyat yang memberikan harapan untuk perubahan sudah bosan dan muak dengan politik tegang hidung tinggi tidak bertempat ini.

Pesuruhjaya PAS Selangor Iskandar Ab Samad dan pimpinan PAS negeri beberapa kali mengulangi kenyataan mereka tidak meletakkan jawatan exco di bawah Khalid untuk mempertahankan kerajaan Pakatan Rakyat negeri.

Seorang pemimpin PAS Selangor pula menyatakan parti itu cenderung "mahu mengekalkan kesemua barisan exco asal mereka."

"PAS Selangor akan bermesyuarat hari ini dan akan bertemu dengan menteri besar," kata beliau secara ringkas.

Kenyataan rasmi PAS turut dijangka akan dikeluarkan oleh PAS Selangor dan PAS Pusat lewat hari ini atau esok.

Selain itu, beberapa laporan media turut menyatakan DAP menuntut lebih kerusi exco dari PAS atas sebab yang sama.

Bagaimanapun satu lagi faktor yang harus diambil kira adalah kuasa yang memainkan peranan dalam hal ini iaitu istana Selangor.

Tahun lalu, pelantikan exco telah ditunda kerana istana dilaporkan enggan menerima nama seorang pimpinan PKR yang telah berkhidmat sebagai exco sejak 2008.

Azmin difahamkan mahu menyelesaikan perkara itu dengan pantas untuk mula mencorak pentadbiran beliau.

Beliau mengumumkan kepada media awal hari ini untuk menghadap Sultan Sharafuddin Idris Shah esok bagi memohon perkenan baginda dalam perkara ini.

Tetapi ia bukan sesuatu yang mengejutkan sekiranya ketiga-tiga parti Pakatan ini 'bermasalah' menyelesaikan perkara ini dan rakyat Selangor sekali lagi terpaksa menunggu peneraju kerajaan negeri paling kaya di negara ini.

Omak Kau cukup yakin dan percaya YAB Azmin Ali memiliki peribadi dan ciri-ciri sebagai pemimpin berjiwa besar dan berlapang dada serta berdingin kepala dalam membuat keputusan apa yang baik untuk rakyat.

Sedar akan harapan tinggi rakyat kepada dirinya.
 

6 Makanan untuk Pesakit Kencing Manis Amalkan


Saya dah menulis tentang artikel makanan yang pesakit kencing manis perlu makan sebelum ini. Tetapi artikel 15 makanan power untuk pesakit kencing manis itu lebih kepada paparan gambar makanan tersebut sahaja dan tidak berapa ada ulasan. sumber imej roti
Memandangkan artikel sebegitu yang mana jumlah perkataannya kurang daripada 300 perkataan, membuatkan google tidak suka menyenaraikannya sebagai satu bahan bacaan baik, maka saya cuba tulis sekali lagi artikel yang sama.
Tetapi kali ini dalam bentuk yang lebih mesra google yang perlu ada banyak perkataan tentang makanan untuk pesakit kencing manis makan. Maklumat berkenaan jumlah perkataan kurang dari 300 itu saya dapat daripada pembacaan penulisan berkenaan cara google membuat carian. Entah tepat atau tidak, kurang pasti.
Senarai 6 makanan untuk pesakit kencing manis makan
Tanpa melengahkan permainan, kita terus kepada matlamat asal, khas untuk anda yang terkena sakit kencing manis atau yang biasa juga disebut Diabetes. Bukan untuk yang dah kena saja, untuk mereka yang tak kena lagipun perlu amalkannya.
Tambahan pula jika keturunan anda ada rekod cemerlang menghidapi masalah kencing manis ini, eloklah makan 6 makanan untuk pesakit kencing manis yang saya senaraikan di sini. Mencegah sudah tentu lebih baik daripada merawat.
Walaupun sebenarnya manusia terlalu sukar untuk meyakini sesuatu yang mereka tak boleh nampak terus (real sebijik) on-the-spot, kita mesti cuba yakinkan diri bahawa inilah makanan yang baik untuk dimakan.
  
Makanan kencing manis #1 - Apa saja jenis limau secara mentah

Makanlah segala jenis buah limau samada mandarin, sunkist, kasturi, lemon, atau apa saja asalkan ianya daripada kelompok atau keturunan buah limau. Samada besar atau kecil masam atau manis, banyakkan atau sering makan buah limau ini secara mentah.
Jangan makan jus limau, makanlah mentah sebiji begitu kerana ianya jauh lebih bagus untuk khasiat dan manfaat badan anda. Buah limau juga cukup baik untuk kesihatan jantung anda. Jangan kemut duit untuk beli buah limau dan jadikan hidangan rutin untuk keluarga anda.
Kalau tak banyak duit untuk beli buah limau, apakata tanam saja pokok limau kasturi yang kecil tu di kebun rumah anda. kalau tak ada tanah, beli pasu besar dan semai pokok limau dan bila dah berbuah, makan buah limau dengan dijadikan ulam bersama sambal belacan.
Makanan kencing manis #2 - Buah sayur Karela
Buah sayur Karela ini banyak ada dijual di pasar malam atau di pasar besar di kawasan tempat anda tinggal. Ia termasuk dalam satu jenis sayur-sayuran yang rupanya macam buat petula yang pahit tu. Tetapi warnanya lebih hijau pekat dan kerutan pada kulitnya lebih halus berbanding buah petula.
Kelebihan buah karela ini adalah ianya mengandungi insulin tumbuh-tumbuhan asli yang mampu mengurangkan atau memproses kandungan gula dalam badan kita. Jadi buat mereka yang ada masalah insulin yang lenah tak mampu nak proses kandungan gula dalam darah, dengan adanya amalan makan buah karela ini dapat membantu masalah dalam badan dan darah anda.

Ada kawan yang menghidap penyakit manis ini mengamalkan makan jus buah karela ini dua kali sehari. Dia buat jus buah karela dan simpan dalam peti ais. Setiap pagi dia minum sikit dan petang atau malam dia minum sedikit lagi. Anda juga boleh cuba buat begitu untuk kekalkan tahap kandungan gula jika dah ada masalah kencing manis. sumber imej
Makanan kencing manis #3 - Bawang Putih

Orang Cina memang suka makan bawang putih. Dalam masakan mereka mesti ada diletakkan bawang putih dengan banyak. Bawang putih ini memang ada banyak kelebihan perubatannya sehingga ada kapsul bawang putih dijual dalam bentuk bahan tambahan pemakanan.
Tetapi, kalau nak mudah dan mendapatkan khasiat yang mujarab, anda perlulah kakan sekurang-kurangnya 3 atau 4 ulas bawang putih setiap hari. Lebih elok dihancurkan dan dikunyah begitu saja. Itupun kalau anda ada kekuatan untuk buat begitu.


Makanan kencing manis #4 - Minyak zaitun

Minyak zaitun amat bagus untuk anda yang kena penyakit kencing manis. Minyak zaitun dapat mengawal kandungan gula dalam badan anda agar steady sentiasa. Oleh itu jangan lokek sedikit duit untuk simpan stok minyak zaitun dalam rumah anda.
Memag harganya agak mahal, jauh mahal berbanding minyak kelapa sawit yang selalu kita pakai. Harga seliter minyak zaitun lebih mahal daripada harga satu tong  minyak kelapa sawit. Oleh itu janganlah pulak digunakan untuk goreng ikan atau masakan.
Makanlah secara mentah dengan resepi yang akan saya berikan di bawah nanti yang menggabungkan bawang putih, minyak zaitun dan juga makanan kencing manis yang ke 5 di bawah ini.


 
Makanan kencing manis #5 - Roti gandum asli
Untuk pesakit kencing manis, makanan roti yang diperbuat daripada gandum memang amat bagus. Kalau boleh jangan makan roti yang putih lembut yang biasa kita beli dari kedai tu. Ini kerana dah terlalu banyak proses berlaku terhadap tepung gandum yang digunakan.
Makanlah roti padat yang banyak serta dan kasar yang ada dijual di pasaraya atau di kedai-kedai roti lain di pusat-pusat bandar atau pekan. Mat Saleh panggil whole grain bread. Nak menambahkan sedap makan roti ini sila ikut resepi rahsia yang saya belajar daripada kawan Lubnan ketika saya berada di luar negara. Ini menjadi makanan kegemran saya sampai sekarang.
Resepi kentang lenyet untuk makan bersama roti
Ini adalah resepi makan cara orang arab dengan menggunakan bawang putih sebagai salah satu daripada bahannya. Anda boleh cuba di rumah dan jadikan sebagai makanan sarapan pagi yang sihat.
Apa yang anda perlu buat adalah dengan merebus ubi kentang 2 atau 3 biji sehingga masak dan gebu. Selepas itu lenyetkannya di dalam bekas seperti mangkuk atau seumpamanya. Kupas 3 atau 4 ulas bawang putih dan hancurkan bawang putih tersebut.
Selepas itu campur kan dengan kentang lenyet itu agar sebati. Selepas kentang serta butiran bawang putih yang dilenyet itu di gaul, ratakan dalam pinggan. Kemudian tuangkan minyak zaitun di permukaan kentang lenyet yang diratakan dalam pinggan itu secukup rasa. Boleh tabur sedikit garam dan sedikit lada hitam di atasnya untuk menambahkan rasa.
Ha! dah siap menus lazat ini, untuk anda makan dengan roti seperti gardenier atau baguet (roti perancis), atau apa-apa roti yang tawar. Koyak sedikit roti, calitkan pada kentang bersama bawang putih dan minyak zaitun itu dan ngam! kunyah! memang lazat sebagai makanan sarapan yang berkhasiat.
Makanan kencing manis #6 - Yogurt

Rajinlah makan yogurt. Selain daripada baik untuk penyakit kencing manis anda, ia juga baik untuk menurunkan berat badan anda. Kalau boleh belilah yogurt asli yang ada dijual di pasaraya untuk dimakan dengan buah-buahan.
Ini saya perturunkan satu lagi makanan yogurt asli yang saya ambil daripada kawan-kawan Arab Lubnan ketika berada di laur negara. Anda boleh sediakan makanan ini untuk sarapan pagi yang lazat.

Resepi yogurt makan dengan roti

Dapatkan yogurt asli daripada pasaraya berdekatan. Biasanya saya akan beli di Giant yang meletakkan yogurt ini di bahagian yogurt perasa lain. Perhatikan label pada bekasnya terlulis "Natural Yogurt'.
Penyediaannya mudah saja. Ambil sesenduk yogurt asli itu, masukkan dalam pinggan kecil dan ratakannya sepeti kita buat pada kentang lenyet di atas. Kemudian tuangkan minyak zaitun penuh atas yogurt tersebut. Percikkan sedikit garam di atasnya dan siap!.
Ambil kepingan roti dan cicah yogurt asli bersama dengan minyak zaitun itu dan makan. Subhanallah lazat dan berkhasiat sekali. Anda dapat rasakan aroma yogurt bersama minyak zaitun yang memecah rasanya dalam mulut perlahan-lahan ketika anda mengunyah roti tersebut seara perlahan-lahan.
Jika anda dah dapat rasa kelazatannya, anda akan mula rasa nak makan selalu resepi ini dan ianya amat baik untuk kesihatan anda terutamanya mereka yang berpanyakit kencing manis.
Begitulah sedikit maklumat atau petua makanan untuk pesakit kencing manis yang dapat saya perturunkan di sini. Moga dapat kita amalkannya dan selamat mencuba. Insyallah nanti bila saya buat kat rumah akan saya ambil gambar resepi di atas untuk tontonan anda semua.

Tuesday, 23 September 2014


SEKITAR PROGRAM MB SELANGOR SETELAH SELESAI ACARA ANGKAT SUMPAH.



1.05 tengahari - Solat Zohor & Bacaan Doa Selamat di Masjid Kampung Kelang Gate Bharu, Hulu Kelang

1.45 tengahari - Majlis Kesyukuran Menyambut YAB Dato' Menteri Besar Selangor di Kediaman Bonda Hajjah Che Tom, No. 1E, Jalan Seladang, Kampung Kelang Gate Bharu, 53100 Hulu Kelang, Selangor


Che Tom Yahaya menyuap pulut kuning ke mulut anaknya, Mohamed Azmin di kediaman mereka di Kampung Klang Gate, Gombak.
3:11PM - 23 Sep 2014

Azmin akan manfaatkan rizab tunai RM3 bilion


Dalam ucapan sulungnya selepas dilantik sebagai menteri besar Selangor yang baharu, Azmin Ali berikrar untuk memanfaatkan rizab tunai RM3 bilion dalam perbendaharaan negeri Selangor untuk "manfaat rakyat Selangor".

Menurut Azmin, beliau tidak mahu rizab itu kekal di atas kertas semata-mata.

"Setiap sen dana negeri Selangor adalah milik rakyat dan bukan milik pemimpin.

"Cara saya dana itu bukan di atas kertas tetapi diterjemahkan kepada program yang dapat memberi manfaat kepada rakyat Selangor," katanya dalam ucapan di hadapan rumah ibunya di Kampung Klang Gate Baru, Hulu Kelang, tengah hari ini.

Dalam ucapan sama, Azmin berikrar untuk menjalankan tugas secara turun padang dengan mendekati sendiri masalah penduduk Selangor.

"Banyak kerja yang tertangguh selama dua bulan ini.

"Cara kerja saya bukan dengan tie (tali leher) dan kot tetapi dengan lengan pendek dan seluar panjang... turun ke daerah untuk mendengar sendiri masalah rakyat dan selesaikan semuanya," katanya.

Terus masuk pejabat

Beliau memaklumkan orang ramai yang beliau akan terus ke pejabat menteri besar pada petang ini juga untuk membincangkan pelantikan exco yang akan diumumkan pada hari Jumaat ini.

"Saya juga akan masuk ke pejabat petang ini untuk berbincang tentang barisan exco yang baru," katanya.

Beliau turut berhasrat meningkatkan imej penjawat-penjawat awam Selangor untuk lebih dikenali sebagai penjawat awam yang cekap apabila bekerja dalam satu pasukan.

"Saya akan mengangkat martabat penjawat awam di negeri Selangor sebagai pasukan yang boleh menjalankan tanggungjawab secara kolektif," katanya dalam ucapan di hadapan kira-kira 300 orang hadirin.

Hadirin yang hadir rata-ratanya kelihatan ceria walaupun cuaca panas terik.

Mereka menghadiri kenduri kesyukuran yang diadakan di perkarangan rumah ibu Azmin, Che Tom Yahya di Kampung Klang Gate Baru, Ulu Klang.

Terdahulu, beliau berikrar untuk terus melaksanakan tanggungjawabnya sebagai menteri besar baru dalam mengekalkan keharmonian di Selangor bermula hari ini.

Imamkan 300 orang

Beliau berkata demikian dalam ucapan ringkas selepas mengimamkan solat Zuhur berjemaah di masjid berhampiran rumah ibunya, Masjid Kampung Klang Gate Baru, Hulu Kelang pada jam 1.25 tengah hari tadi.

"Amanah ini bukan satu keistimewaan tetapi tanggungjawab yang cukup besar untuk mengangkat martabat orang Melayu-Islam khususnya.

"Saya harap dengan dokongan tuan-tuan saya dapat jalankan tanggungjawab ini dengan jujur dan ikhlas kerana akhirnya saya perlu menjawab pada Allah Taala.

"Jadi saya berharap sekarang adalah waktu untuk kita mula bekerja.

"Saya juga telah menerima akujanji dengan Tuanku Sultan Selangor untuk menjaga keharmonian di negeri ini," katanya dalam ucapan tersebut di hadapan kira-kira 300 orang menyertai solat Zuhur berjemaah diimamkan Azmin.

Satu kenduri kesyukuran menyambut pelantikan Azmin sebagai MB akan berlangsung pada bermula jam 2.30 petang ini di kediaman ibunya di kampung yang sama.

Azmin mengangkat sumpah sebagai MB baharu menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim di Istana Alam Shah Klang, pagi tadi.

Tiada ulasan: