Khamis, 11 September 2014

HABUAN RAKYAT LEMBU2 QURBAN...PUN KENA SYER2...SHOPPING WARGA EMAS/MISKIN/TERPILIH...BAHAGIAN SAHABAT2KRONI2/GENG2 ALLAH SAJA YANG TAHU

KHASIAT LIMAU NIPIS DAN RAHSIANYA
Limau nipis ubat paling mujarab bagi mematahkan tindak balas santau 'angin' yang dikenakan kpd seseorang melalui kaedah belah atau memotong limau iti dari tangkai atas ke bawah.
Selain digunakan utk memulihkan pesakit santau, limau nipis juga blh digunakan utk mengesan sama ada seseorg itu sudah tkena racun santau @ tidak.
Apabila seseorg yg tkena santau angin memakan limau nipis @ nanas bsama kicap mereka akan muntah darah kerana santau itu blawanan dgn bahan bkenaan, malah pesakit jg berasa sakit pd seluruh anggota badan spt dicucuk dgn benda tajam.
Santau angin yg turut dipanggil 'tuju' itu dihantar dr jauh oleh individu tertentu dgn niat mengkhianati seseorg @ memenuhi syarat pemilikan santau.
Pengamal santau perlu membuang santau itu setiap tahun bagi memastikan ia tdk 'memakan' diri sendiri @ keluarga tdekat mereka.
Santau angin blh blaku melalui dia cara iaitu secara manual iaitu penghantar meletak bahan santau ke dlm makanan @ minuman org yg ingin disantau dgn meletakkan serbuk santau itu pd hujung kuku dan ditabur dgn cara merenjis.
Manakala cara kedua, melalui upacara pemujaan yg dilakukan bomoh menggunakan perantaraan makhluk halus @ jin. Ia dilakukan dr jauh tanpa pengetahuan mereka yg ditujukan santau bkenaan.

Ada beberapa panduan blh digunakan utk mengenal pasti kehadiran santau di kedai makamn @ sesebuah restoran,
- Ketika mengambil makanan jgn campurkan kuh lauk dlm nasi, tetapi kedua2nya hendaklah diasingkan dlm bekas yg berbeza. Pastikan kuah lauk yg dihidangkan tdk berbau basi kerana kemungkinan ia mengandungi racun santau.
- Bagi minuman pula, pegang gelas spt biasa manakala jari kelingking ditekan pd bawah gelas jika rasa sakit spt digigit semut apa ia mengandungi santau.
Antara tanda2 awal seseorg itu tkena racun santau ialah mulut berbau busuk, kuku menjadi hitam dan batuk bpanjangan.

Wednesday, 10 September 2014


KERAJAAN SELANGOR SUMBANG 763 EKOR LEMBU BERNILAI RM2.594 JUTA UNTUK DIAGIH-AGIHKAN SEMPENA HARI RAYA AIDIL ADHA.


Majlis Meyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) hari ini telah bersetuju untuk menyumbang sebanyak 763 ekor lembu yang bernilai RM2.594 juta bersempena Hari Raya Aidil Adha tahun ini untuk diagihkan ke seluruh negeri.

Lembu korban akan disumbang oleh tujuh (7) anak syarikat kerajaan negeri iaitu Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (sebanyak 96 lembu), Permodalan Negeri Selangor Berhad (96), Kumpulan Semesta Sdn Bhd (96), Wordwide Holding Berhad (95), Kumpulan Darul Ehsan Berhad (95), Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (95), Menteri Besar Selangor Incorporated (95) dan Yayasan Selangor (95).

Selain masjid, lembu korban ini juga akan disumbangkan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri, EXCO, sekolah tahfiz, sekolah pondok dan surau di bawah Jabatan Agama Islam Selangor, masjid dan surau  terpilih di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, PPRT di bawah Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor, PPRT di bawah Majlis Agama Islam Selangor, Orang Asli dan badan-badan bukan kerajaan (NGO).

Seperti tahun-tahun ini sebelum ini, Kerajaan Negeri bersetuju melantik PKPS secara terus sebagai pembekal lembu-lembu korban ini tanpa menggunakan orang tengah.

Majlis penyerahan lembu-lembu korban ini kepada pegawai-pegawai daerah akan diadakan pada 18 September ini di perkarangan Masjid Negeri di Shah Alam.

Wednesday, 10 September 2014


ZALIM DAN TIDAK BERHATI PERUT LANGSUNG KERAJAAN NEGERI SELANGOR ..... AGIHKAN BAUCAR JOM SHOPPING KEPADA 17,300 PENERIMA BERBANGSA INDIA SEMPENA SAMBUTAN DEEPAVALI.



SHAH ALAM, 10 SEPT: Kerajaan Selangor akan mengagihkan baucar Jom Shopping kepada 17,300 penerima berbangsa India sempena sambutan Deepavali yang akan berlangsung pada Oktober depan.

Exco Belia, Sukan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Dr Ahmad Yunus Hairi, berkata program itu adalah kesinambungan kepada program yang pernah dianjurkan sebelum ini setiap kali menjelangnya musim perayaan.

Katanya baucar berkenaan akan diagihkan kepada penerima di setiap DUN berdasarkan beberapa kategori yang ditetapkan.

“Jumlah pengundi yang kurang daripada 10,000 kita akan beri 300 baucar untuk setiap Dun manakala tambahan 100 baucar akan dibuat bagi jumlah pengundi melebihi 10,000 dan 15,000.

“Daripada jumlah itu, sebanyak 52 DUN akan menerima 300 baucar, tiga DUN akan menerima 400 baucar sementara hanya satu DUN sahaja akan terima 500 baucar iaitu di Seri Andalas,” katanya pada sidang media selepas Mesyuarat Exco hari ini.

Beliau berkata jumlah penerima baucar bagi tahun ini juga meningkat berbanding 13,900 penerima pada tahun lalu.

Dalam pada itu, beliau turut memaklumkan bahawa had operasi bagi pusat mencuci kenderaan yang berkuatkuasa sebelum ini ditamatkan serta-merta.

“Penamatan had masa pusat cuci kereta kerana Selangor pada ketika itu memiliki sumber air mentah yang terhad, tetapi kita putuskan ia ditamatkan dan mereka boleh meneruskan aktiviti seperti biasa,” katanya lagi.

Pelajar UiTM Cedera Parah Akibat Ditikam

Seorang pelajar wanita Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Alor Gajah cedera parah selepas ditikam sebanyak enam kali oleh seorang lelaki dalam satu rompakan di Pangsapuri Dimensi di Lendu di sini, awal hari ini. 

Pemangku Ketua Polis Daerah Alor Gajah Deputi Superintendan Abd Rahman Jid berkata ketika kejadian pada 5.30 pagi, Siti Irina Ridzwan, 20, pelajar Diploma Komunikasi Massa sedang nyenyak tidur di sebuah bilik di tingkat satu pangsapuri berkenaan manakala empat lagi rakannya berada di dua bilik berasingan.

Beliau berkata mangsa yang berasal dari Seremban, Negeri Sembilan kemudiandidatangi seorang lelaki berumur 30-an yang bertindak menekan dada wanita tersebut dan memintanya untuk diam.

"Mangsa bertindak melawan dan menjerit sebelum suspek menikam mangsamenggunakan pisau sebanyak enam kali di bahagian dada dan tangan," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Katanya suspek kemudian melarikan diri dengan terjun dari balkoni bersama dua kunci kereta dan tiga beg duit milik mangsa dan rakannya.

Abd Rahman berkata rakan Siti Irina yang menyedari kejadian itu kemudian menghubungi ambulan sebelum mangsa dikejarkan ke Hospital Melaka untuk menerima rawatan.

Beliau berkata siasatan awal polis mendapati suspek memasuki pangsapuri berkenaan melalui pintu di bahagian balkoni yang tidak berkunci.

Katanya polis menahan dua lelaki dipercayai rakan suspek yang turut tinggal di blok sama pangsapuri itu pada 6.30 pagi tadi bagi membantu siasatan. 

Polis turut menjumpai dua kunci kereta jenis Hyundai dan Proton dipercayai hasil rompakan itu selain parang dan kerambit, katanya.  - Bernama

Ramai Antara Kita Tidak Tahu Khasiat Memakan Kaki Ayam!


Kaki ayam merupakan bahagian paling tak popular di kalangan kita. Kalau dibuat bancian tentu ramai yang menyatakan bahawa mereka tidak menyukainya. Banyak alasan yang diberi, antaranya, tak ada isi,  jijik, konon nya kerana kaki ayam itu diguna untuk mencakar segala macam benda, dan berbagai alasan lagi.

Tetapi tahu kah kita disebalik tidak popularnya kaki ayam itu ia mengandungi khasiat yang tidak ketahui ramai. Jadi, mulai sekarang jangan lagi dibuang kaki ayam. Jadikan ia satu dari sumber makanan yang menyumbang ke arah kesihatan  yang baik.

**New York: Kajian terbaru mendapati pengambilan kaki ayam dikatakan mampu mencegah berlakunya ‘osteoporosis’ iaitu sejenis penyakit tulang rapuh, mudah retak dan patah. Masalah tulang ini biasanya tidak menunjukkan sebarang gejala di mana ia berlaku tanpa disedari.

Bagi mencegah osteoporosis seseorang biasanya dinasihatkan mengurangkan faktor risiko dengan meningkatkan pengambilan nutrisi dan bersukan secara teratur.

Pengambilan minuman atau makanan yang mengandungi kalsium tinggi adalah satu cara mengelak serangan osteoporosis.

Elak tulang rapuh

Tanda disedari, kaki ayam juga dikatakan memainkan peranan penting mengelak tulang rapuh disebabkan ia dikatakan kaya dengan sejumlah nutrisi yang berfungsi untuk menjaga tulang dalam tubuh manusia.

Laman web firma produk dan penyedia perkhidmatan kesihatan Bl Health menyatakan hydroxyapatite adalah makanan untuk tulang yang berasal dari tulang makanan. Secara logiknya, makanan tepat untuk tulang adalah tulang.

“Kaki ayam dikatakan satu daripada makanan yang kaya dengan zat itu,” kata laman web itu.
Kita tidak perlu lagi memperkecilkan kaki ayam kerana ia kaya dengan khasiat protein yang ada pada kulit, otot, tulang dan kolagen iaitu sejenis protein jaringan ikatan liat dan bening berwarna kekuningan. – Agensi

Baca: Kisah Benar Yang Diceritakan Tukang Gantung Tentang Banduan Akhir


Baca: Kisah Benar Yang Diceritakan Tukang Gantung Tentang Banduan Akhir


Kita selalu mendengar tentang hukuman gantung sampai mati di corong-corong radio dan di kaca televisyen. Hukuman ini dijatuhkan kepada pesalah-pesalah yang telah melakukanjenayah berat seperti mengedar dadah, membunuh dan sebagainya. Bayangkan jika kita sendiri yang menerima hukuman tersebut, pasti kecut perut dan kering darah merasai ketakutan membayangkan leher kita bakal dijerut dan dibiarkan tergantung sampai mati. Harap-harap dijauhkan, amin…



Baca: Kisah Benar Yang Diceritakan Tukang Gantung Tentang Banduan Akhir
Baca: Kisah Benar Yang Diceritakan Tukang Gantung Tentang Banduan Akhir
Semoga artikel di bawah ini akan menyedarkan dan menginsafkan kita tentang akibat jika kita terlibat dalam jenayah besar dan juga kecil, kerana dari yang kecil akan membawa kepada yang lebih besar.
Tali gantung yang diimport diperbuat dari jenis jut yang paling bagus dan dibalut dengan kulit lembut supaya tidak mencederakan kulit banduan yang akan digantung.
Setiap satu berharga di antara RM4,000 satu hingga RM5,000. Tali gantung ini semasa diterima daripada ejen pembekal akan diuji ketahanannya dengan menggantungkan patung seberat lebih 90 kilo selama 72 jam.
Setiap tali gantung ini mempunyai nombor siri dan ia diklasifikasikan sebagai senjata dan ianya disimpan di dalam peti besi.
Setiap tali gantung yang diterima ada perkiraannya. Ada cara-cara yang kita kena ikut. Tidak boleh ambil dan terus pasang. Ada empat jenis tali dan tali tersebut dipilih mengikut berat banduan.
Di antara ciri utama tali gantung ialah tembaga pembunuh yang berfungsi untuk mematahkan tengkuk banduan.
APABILA RAYUAN DITOLAK
Di Penjara Kajang, banduan yang dijatuhi hukuman gantung dikenali sebagai banduan akhir dan ditempatkan di Blok Abadi sehingga hukuman dilaksanakan.
Mereka ini menghabiskan hampir 23 jam sehari sendirian di sel mereka dan hanya boleh meninggalkan sel atas kelulusan pegawai yang bertugas.
Banduan akhir mungkin terpaksa menunggu bertahun-tahun sehingga habis keseluruhan proses rayuan yang membabitkan Mahkamah Rayuan, Mahkamah Persekutuan dan Jemaah Pengampunan Negeri.
Sekiranya rayuan kepada Badan Pengampunan ini juga ditolak, Mahkamah Persekutuan akan mengeluarkan waran untuk melaksanakan hukuman dimana di dalam waran itu akan disebut nama banduan, nombor kad pengenalannya serta masa hukuman akan dijalankan iaitu di antara 5.30 pagi hingga 6.30 pagi.
Waktu untuk laksanakan hukuman adalah satu jam . Untuk banduan beragama Islam biasanya hukuman gantung akan dijalankan pada hari Jumaat, selepas solat Subuh. Bagi yang bukan Islam pula, waktunya lebih kurang sama, cuma harinya boleh berbeza.
Selepas waran dikeluarkan, banduan akhir akan dibawa berjumpa dengan pengarah penjara yang akan memaklumkan tentang pelaksanaan hukuman gantung selepas segala proses rayuan terakhir ditolak.
Biasanya banduan akhir ini akan tahu dia akan digantung bila mana dia dibawa keluar dengan tangan bergari dan ada kawalan ketat.
Semasa banduan akhir berada di bilik pengarah ini, kaum keluarganya yang biasanya sudah dimaklumkan seminggu lebih awal sudah menunggu di luar penjara untuk ‘perjumpaan terakhir.’
Lazimnya suasana dan pilu akan menyelubungi setiap perjumpaan terakhir ini.
Banduan juga diberi pilihan untuk ‘hidangan terakhir’ bernilai RM7.50.
HARI PENGGANTUNGAN
Kebanyakan banduan akhir yang menjalani hukuman gantung dangan rela setelah menunggu begitu lama untuk hukuman dilaksanakan.
Mereka yang rajin sembahyang, tak kira agama, menunggu dengan tenang dan sudah bersedia. Ada beberapa orang sahaja yang menjadi agresif sehingga ke saat-saat terakhir.
Menurut seorang petugas penjara yang bernama Samuel, ‘Ada sesetengah banduan puas hati dan beritahu saya nasib mereka lebih baik dari saya kerana mereka tahu bila mereka akan mati. Bila kita buka pintu untuk bawa mereka keluar ke bilik gantung, ada yang salam dengan kita dan ucap terima kasih. Mereka kata mereka dah tak tahan lagi menunggu,’ katanya.
Di hari mereka diberitahu hukuman gantung akan dijalankan, mereka akan meminta pena dan kertas untuk nota terakhir.
‘Jangan ikut tabiat buruk ayah’. Itu antara kata-kata terakhir seorang banduan untuk anak-anaknya, yang masih Samuel ingat.
Banduan juga boleh memilih pakaian apa yang hendak dipakainya pada hari hukuman.
‘Ada banduan beragama Islam hanya mahu pakai kemeja T dan seluar sembahyangnya. Ada yang memilih kot dan tali leher. Ada yang pakai kasut berharga RM300. Mati penuh gaya . Banduan itu kata dengan jenaka,’ cerita Samuel.
Hukuman gantung pula hanya dijalankan selepas semua pihak termasuk pengarah dan doktor berpuas hati dengan keadaan banduan pada hari hukuman akan dilaksanakan.
BILA PINTU PERANGKAP RENGGANG
Pintu perangkap di bilik gantung di mana banduan akhir berdiri akan secara automatik renggang sepenuhnya bila ‘gear’ ditarik.
Di bawah lantai pintu perangkap ada ruang kosong dengan ketinggian 5.18 meter.
Bunyi pintu perangkap yang terbuka dengan kuatnya memecah kesunyian suasana penjara.
Menurut Samuel, proses menggantung dari masa banduan dibawa keluar dari bilik menanti ke bilik gantung dan pengarah memberi isyarat kepada tukang gantung untuk menarik ‘gear’ yang akan antaranya membuka pintu perangkap hanya mengambil masa kira-kira 15 saat.
Semuanya perlu dibuat dengan lancar dan menurut Samuel, kematian berlaku dalam masa di antara 30 saat hingga satu minit dan banduan akan diturunkan dan diletak di atas troli selepas setengah jam dibiar tergantung.
‘Saya sering mengingatkan pembantu-pembantu saya supaya menghormati jenazah kerana dia sudah menjalani hukuman. Kalau kita hormat pada dia, semuanya tak ada masalah.
‘Bagi saya pula, kebiasaannya saya akan pandang muka jenazah ini dan letakkan tangan saya di atas dadanya. Ini petua yang diberi oleh bos-bos saya dulu,’ kata Samuel.
Menjalankan tugas khas ini memberikan banyak keinsafan kepada Samuel. Beliau menasihatkan ibu bapa supaya memupuk nilai-nilai murni kepada anak-anak mereka untuk mengelak mereka terjerumus melakukan jenayah.
‘Segala-galanya bermula dari keluarga. Kalau keluarga tak kawal, lingkup. Dadah, umpamanya, kalau seorang dalam keluarga jadi penagih, satu keluarga akan terjejas,’ katanya sambil menjelaskan bahawa kebanyakan kes hukuman gantung adalah berkaitan dengan dadah.
Sumber oopsshmedia.blogspot.com

CUMA TAKUT TAK PERASAN BODOH...BERLAGAK PANDAI NI PUN ADA ...LEBIH2 BAB AGAMA...YANG TERUK DIRI TAK BERAMAL....SEMBANG AJE...LAGI TERUK HUKUM HARAM DIBUAT SELAMBEL AJE BUAT

10 September 2014


Jika kita tunjuk pandai, ramai lagi yang pandai dari kita, dan kalau bercakap tunduk sedikit, jangan menengadah kelangit

Tindakan PKR dan DAP yang bertegas untuk tidak menamakan lebih dari dua nama untuk menggantikan Khalid Ibrahim bukan sahaja mencabar Tuanku Selangor malahan merupakan tindakan mencabar Perlembagaan itu sendiri. Akhirnya DAP telah memohon ampun kerana tindakan sumbangnya dalam isu ini dan beberapa jam selepas itu Anwar juga memohon maaf tetapi kekal dengan satu nama pencalonan iaitu isterinya sendiri, Wan Azizah Ismail.
Hasil dari tindakan itu ramailah dari pihak Pakatan Rakyat yang memberikan definasi kosong dan tidak berisi. Bagi setengah pihak mereka menganggap yang demokrasi Raja Berpelembagaan itu adalah demokrasi yang mana semua yang dikehendaki oleh Parti politik itu wajib disetujui oleh Raja sesebuah negeri itu. Jika itu definasinya maka tidak berperanan lah Raja itu sedangkan nama demokrasi itu pun adalah Raja Berpelembagaan.
Raja itu merupakan proponen besar dalam sistem Raja Berpelembagaan itu. Yang memerintah itu adalah Raja dan yang mentadbir itu adalah seorang Menteri Besar atau  Perdana Menteri yang dipilih dikalangan ahli-ahli 'legislature' di Persekutuan atau Dewan Undangan Negeri jika ia diperingkat negeri dalam persekutuan ini. 
Raja itu adalah pemerintah dengan memilih salah seorang dari ahli-ahli Dewan Undangan Negeri itu untuk menjadi Ketua kepada Kerajaan Baginda dan dalam kes Selangor itu seorang Menteri Besar. Raja juga adalah Ketua Pemerintah Angkatan Tentera dan Polis dan itulah sebabnya Angkatan Tentera itu membawa panji-panji di Raja dengan nya.
Kalau diperingkat persekutuan Parlimen itu ada tiga elemen, iaitu Raja, Dewan Parlimen dan Dewan Negara. Di peringkat negeri Dewan Undangan Negeri itu mempunyai dua elemen dan proponen, iaitu Dewan Undangan itu sendiri dan Raja yang memerintah negeri. Tetapi ada pihak yang cuba membuat interpretasi sendiri dengan menggunakan peguam yang mahu menyebelahi mereka yang kononnya berkuasa penuh itu dan meletakkan Tuan Sultan itu sebagai pak pacak sahaja. Mereka beranggapan Raja itu hanya sebagai hamba sahayanya
Negeri-negeri yang terlingkung dalam persekutuan itu adalah diperintah oleh Raja yang memberikan ‘empowerment’ untuk mentadbir kepada kerajaan untuk semua takluk dan jajahannya. Itu sebabnya  Raja itulah yang memilih siapa yang baginda perkenan untuk mentadbir dan pilihan itu adalah dikalangan mereka yang dipilih rakyat dalam Dewan Undangan negeri itu.
Mereka yang berfikir sedemikian adalah orang yang sengaja hendak menunjuk kebencian kepada Istana atau tidak terbuka hijabnya untuk menerima keadaan dan ‘attribute’ perlembagaan itu sendiri. Mereka ini beranggapan memilih Menteri Besar ini tidak perlu Tuanku Sultan untuk menentukannya dan pilihanitu boleh dilakukan seperti memilih jawatankuasa kilang padi dikampongnya. Kehadiran orang-orang seperti ini amat memilukan kerana akibah dari budaya dan nilai yang kuning ini akan menghilangkan identitI bangsanya sendiri.
Jika budaya kurang ajar ini berterusan kerana mahu menjaga dan memilihara ego orang yang kurang berpedoman dalam hidupnya maka tidak terkejut orang me;layu dan bangsa-bangsa lain yang berada dalam negera ini akan menjadi rakyat yang tidak bersatu dan mungki n inilah yang dikehendaki berlaku oleh opportunis politik yang fakir jiwa mereka.
Persoalannya sekarang, jika Raja tidak boleh berperanan untuk melantik aatu memilih enteri Besar maka saya cadangkan supaya parti dan pihak yang membenci raja ini mengusulkan kepada Dewan Undangan negeri masing-masing.  Jika berlaku perbalahan diantara mereka selepas itu carilah Raja yang lain, seperti Raja Kelawar dan raja spade.
Ramai yang mengikut hati dan nafsu sambil melayan jiwa amarah dan mulhimah yang sentiasa mahu memesongkan kita dari yang benar. Nafsu amarah itu sentiasa mengintai-ngintai kepada mereka yang berjiwa fakir dan lemah yang mudah untuk dipesongkan malahan itu adalah persumpahan mereka sejak mula dijadikan oleh Tuhan dahulu. Persumpahan mereka ialah tidak mahu tunduk kepada kebenaran dan dalam kotek fisiknya mereka tindak mahu tunduk kepada Adam. Yang lebih mengaibkan lagi mnereka ini terasa mereka yang betul-betul benar kerana mempunyai pemikiran yang ‘deluded’.
Itu sebabnya diakhir zaman ramai yang fasih dengan bercakap tentang syariat dan fekahnya tetapi perlakuannya di serongkan dan dipandu oleh elemen yang bathil yang maknawi itu. Yang lebih anehnya DAP yang dikuasai oleh kaum bukan Melayu pun telah memahami keadaan dan memohon maaf tetapi ada pula dikalangan beberapa orang melayu yang lebih marah seperti lebih DAP dari DAP sendiri.
Tetapi sebagai seorang Melayu yang beragama tentunya masih banyak masa untuk berfikir dengan hati dan jiwa yang tenang dan zuhud. Jika ego masih menguasai diri mereka, adala jalan yang lebih baik untuk membersihkan diri kita dari noda ini, iaitu dengan melakukan solatul daimun dan berzikir terus-terusan terhadap yang maha kuasa.
Beristighfar kita buat masa ini, bukan sahaja untuk sesiapa yang saya maksudkan tetapi juga seruan ini juga adalah untuk diri saya sendiri.  Dalam mempersoalkan kewibawaan Raja-Raja itu, baik kita melihat kedalam dan melakukan instrospeksi untuk mengelak dari kecenderungan kita sendiri  berlagak seperti Raja pula.

Bila bercakap itu letakan hidung kita ditempatnya dan jangan sekali mengalih kedudukan hidung kita di dahi. Bercakap itu biar tunduk sedikit, jangan bercakap sambil menengadah kelangit. Kalau kita mengaku kita pandai, ramai lagi yang lebih pandai dari kita.

KALAU BENAR PAS GILA KUASA
Kalau benar PAS gila kuasa…..
PAS tidak perlu membantu jentera PKR bagi memenangkan calonnya iaitu Presiden PKR sendiri, walaupun pilihanraya kecil Kajang itu sengaja diada-adakan, tanpa persetujuan PAS.
Sebaliknya....
PAS terbukti setia kepada tahaluf siyasi dalam Pakatan Rakyat apabila turut turun membantu jentera PKR termasuklah Tuan Guru Presiden PAS sendiri.

Kalau benar PAS gila kuasa…
Tentulah PAS akan meletakkan nama calon yang pertama sebagai Menteri Besar ialah dari PAS, bukannya PKR.
Sebaliknya….
PAS tetap dengan semangat setiakawan dalam Pakatan Rakyat dengan meletakkan dua nama daripada PKR.

Kalau benar PAS gila kuasa…..
PAS akan menggunakan 4 orang exconya di Selangor bagi menuntut jawatan Menteri Besar.
Sebaliknya…….
PAS bertegas tidak akan menuntut jawatan MB, bahkan mengarahkan 4 orang exconya itu untuk bertahan kerana bimbang kerajaan akan jatuh ke tangan BN dan rakyat akan menjadi mangsa.

Kalau benar PAS gila kuasa…..
Tentulah PAS akan bergabung dengan UMNO untuk membentuk kerajaan baru yang didominasi oleh orang Melayu Islam.
Sebaliknya....
PAS tetap dengan semangat setiakawan dalam Pakatan Rakyat bagi mewujudkan sebuah kerajaan yang lebih telus dan berkebajikan, walaupun dituduh sebagai barua PKR dan DAP.
Kalau benar PAS gila kuasa…..
PAS akan membantah sekeras-kerasnya tindakan PKR yang membelakangi PAS dalam isu Menteri Besar Selangor, KajangMove, 16 September dan lain-lain.
Sebaliknya....
PAS tetap menghormati pendirian rakan-rakan Pakatan Rakyat sehingga dalam isu perlaksanaan hudud sekalipun, PAS mengambil kira pandangan dan pendapat PKR dan DAP.
Kalau benar PAS gila kuasa....
Presiden PAS akan mengisytiharkan diri beliau sebagai bakal Perdana Menteri sebelum PRU 13 yang lalu.
Sebaliknya.....
Beliau menyatakan dengan jelas bahawa beliau tidak berminat dengan jawatan tersebut. Bahkan membiarkan orang lain mengisytiharkan dirinya, walaupun ia bukanlah persetujuan bersama Pakatan Rakyat.
Kalau benar PAS gila kuasa....
Presiden PAS tidak perlu menarik balik idea Unity Government iaitu kerajaan perpaduan yang terdiri dari semua parti termasuk DAP dan PKR.
Sebaliknya....
Presiden PAS berjiwa besar dengan menarik balik idea tersebut kerana menghormati pandangan rakan-rakan Pakatan Rakyat, walaupun idea yang hampir sama turut dilontar oleh rakannya melalui Konsensus Nasional.
Fikir-fikirkan.....
Daripada;
Tarmizi Md Din
Ketua Penerangan,
Pemuda PAS Gombak
9 September 2014
LikeLike · ·
KENYATAAN MEDIA
Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
Presiden KEADILAN
KEADILAN MEMBERI LALUAN KEPADA PAS DEMI KESEPAKATAN MENENTANG UMNO DI PRK PENGKALAN KUBUR
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam reformasi
Saya ingin menyusul kenyataan saya semalam yang merujuk kepada pendapat Dato’ Seri Abdul Hadi Awang di mana saya telah menekankan kepentingan kerjasama dan muafakat berterusan Pakatan Rakyat. Saya percaya kita perlu kembali kepada hasrat rakyat agar Pakatan Rakyat terus menumpukan usaha menggembleng semula tenaga rakyat berhadapan Umno/Barisan Nasional.
Rakyat kini berhadapan dengan kenaikan harga minyak yang saya jangka akan diumumkan sebelum Belanjawan 2015, pengenalan GST menjelang April 2015, tangkapan dan pelbagai tindakan undang-undang khususnya di bawah Akta Hasutan selain dari adu domba perkauman dan keagamaan yang berterusan.
Untuk berhadapan dengan Umno/Barisan Nasional secara berkesan, keutuhan dan kesepakatan dalam Pakatan Rakyat perlu dipertahankan agar kita bersatu menentang Umno/Barisan Nasional. Saya percaya ini hanya dapat dicapai melalui tolak ansur, saling memahami dan berjiwa besar.
Oleh yang demikian, KEADILAN telah memutuskan untuk memberi laluan kepada calon PAS bertanding di Pilihanraya Kecil Pengkalan Kubur mengambil kira perlunya sesama kita ini bertolak ansur, saling memahami dan berjiwa besar.
Saya doakan Allah SWT memberi kemenangan kepada calon Pakatan Rakyat kelak.
DATUK SERI DR WAN AZIZAH WAN ISMAIL
Presiden KEADILAN
9 September 2014
LikeLike · ·
Pandangan saya isu serang peribadi ... menyatakan seseorang itu tidak layak dan berkemampuan sebab semasa menjadi Ketua Pembangkang selama 6 bulan di parlimen gagal menunjukkan prestasi yang diharapkan bukanlah serang peribadi ... yang dikatakan serang peribadi jika menuduh dia tidak layak menjadi MB kerana ada darah Cina ( seperti yang dituduh Arwah Tok Mat ) atau dia tidak layak sebab lahir di Singapura , tidak layak sebab suaminya pernah kena penjara (walaupun jelas difitnah), tidak layak sebab duduk rumah besar dan berderet kereta mewah, ibu kepada anak yang mempunyai masalah rumah tangga ... Itu bagi saya adalah serangan peribadi .. itu boleh terguris hati.. sekadar mencurah pandangan ikhlas demi perpaduan dan kesepakatan tambah erat Pakatan Rakyat.
 
Teuku Zacharyah Iskandar added a new photo.
8 hrs ·
LikeLike · ·

 



Khalid enggan ulas spekulasi MB baharu
pada 10-09-2014 02:09 Ditulis Oleh Nurshakira Buang
Post Pic
SHAH ALAM: Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim enggan memberikan sebarang komen mengenai pemilihan Menteri Besar Selangor yang baharu. 
Menteri besar itu berkata ini kerana ia bakal mengelirukan banyak pihak serta menyerahkan segalanya atas kebijaksanaan Sultan Selangor dalam memilih calon yang paling layak untuk menerajui negeri termaju ini.
"Tentang pemilihan MB, kita dinasihatkan supaya tak buat apa-apa kenyataan kerana (ia) akan mengelirukan (keadaan). Kita dinasihati supaya beri ruang dan usaha ke Tuanku Sultan melalui pejabat istana negeri melaksanakan perkara ini dengan tertib dan teratur. 
"Jadi, saya rasa kebijaksanaan dan kesabaran tuanku patut beri kepercayaan dan saya harap perkara ini dapat selesai dengan baik dan utamakan keutamaan kepentingan Selangor," katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco.
Pada 27 Ogos lalu, Sultan Selangor bertitah supaya parti-parti dalam Pakatan Rakyat iaitu DAP, PKR dan PAS mengemukakan lebih daripada dua nama bagi calon menteri besar yang baharu. 
Baginda bertitah demikian selepas menangguhkan peletakan jawatan Khalid sehingga pelantikan menteri besar baharu selesai. 
Namun, PKR dan DAP masing-masing telah mengemukakan satu nama yang sama iaitu Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar Selangor, mencetuskan kemurkaan Sultan.
Dalam pada itu, Khalid juga enggan mengulas lanjut mengenai majlis angkat sumpah yang akan diadakan Jumaat ini.
"Tiada komen ... semua ini kalau apapun dilakukan, mengikut beberapa proses-proses tertentu. Kepada biasannya, tradisi negeri Selangor ada jemputan bertulis dari istana negeri untuk jemput orang-orang hadir. 
"Yang dijemput saksikan upacara tersebut. Memberi ruang masa, tak perlu spekulasikan," tambahnya.
Semalam beberapa portal melaporkan kononnya tiga exco Selangor dari PAS dipanggil menghadap Sultan berhubung isu pelantikan menteri besar yang baharu.
Tiga yang didakwa dipanggil menghadap adalah Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Peneroka Bandar, Iskandar Abdul Samad; Exco Hal Ehwal Islam, Permodenan Pertanian dan Pembangunan Desa, Sallehen Mukhyi dan Exco Belia dan Sukan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Dr Ahmad Yunus Hairi.
Ape komen kome?
LikeLike · ·
Bin Hajima Umno tak pakai
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2 hrs · Like · 1

Tuesday, September 9, 2014


Hanya Allah ada kuasa mutlak, bukan Sultan, kata pakar Perlembagaan OLEH HASBULLAH AWANG CHIK


Photo: Hanya Allah ada kuasa mutlak, bukan Sultan, kata pakar Perlembagaan

OLEH HASBULLAH AWANG CHIK

Published: 9 September 2014

Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa (kiri) dan Pakar Perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari sebagai ahli panel dalam forum bertajuk PAS Campur Umno: Ke Mana Hala Tuju anjuran PasMa malam tadi.

Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa (kiri) dan Pakar Perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari sebagai ahli panel dalam forum bertajuk PAS Campur Umno: Ke Mana Hala Tuju anjuran PasMa malam tadi.

Tindakan PKR dan DAP menghantar 1 nama iaitu Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar tidak melakukan sebarang kesalahan walaupun dimurkai Sultan Selangor, kata Dr Abdul Aziz Bari.

Pakar Perlembagaan itu berkata undang-undang di Malaysia tidak menyifatkan derhaka kepada Sultan sebagai satu kesalahan jenayah dan ia tidak seperti yang ditetapkan di negara jiran Thailand.

“Setahu saya tidak ada undang-undang di Malaysia ini yang menjenayahkan apa yang dikatakan derhaka. Derhaka bukan satu kesalahan sebenarnya.

“Tidak seperti di Thailand ianya satu kesalahan. Sesiapa yang dianggap biadap kepada raja boleh dihukum dan sebagainya. Itu undang-undang mereka tetapi di sini tidak ada.

“Itu hak ‘pihak’ berkenaan menderhakakan sesiapa jadi katak atau apa,” katanya ketika berucap di forum PAS Campur Umno: Ke Mana Hala Tuju di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur malam tadi.

Semalam, Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah kecewa dengan tindakan PKR dan DAP yang mengingkari arahan baginda supaya mengemukakan lebih 2 nama untuk dipertimbangkan sebagai calon menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Pada masa sama, Sultan Selangor juga tidak menolak kemungkinan mempertimbangkan nama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) lain daripada parti Pakatan Rakyat (PR) yang berkelayakan untuk dilantik memimpin negeri terkaya itu.

"Tindakan parti DAP dan PKR ini menggambarkan kebiadapan kepada institusi raja dan merupakan satu perbuatan derhaka kepada Sultan Selangor," titah Sultan Selangor melalui kenyataan yang dikeluarkan setiausaha sulitnya Datuk Mohamad Munir Bani.

Aziz berkata, pihak istana perlu sedar urusan pentadbiran kerajaan negeri digerakkan sebuah kerajaan yang dipilih rakyat dan segala urusan pentadbiran berada di bawah tanggungjawab mereka.

Katanya, konsep demokrasi berparlimen jelas melindungi istana daripada terlibat dengan kancah politik berbeza seperti negara yang mengamalkan lantikan pemimpinnya secara terus.

“Adakah istana sanggup dilibatkan jika kerajaan ini gagal? Jika sistem ekonomi dan prestasinya gagal? Mahu? Jadi macam Brunei atau Saudi. Kerajaan itu lantikan peribadi raja. Apa-apa hal raja tanggung. Jangan komen, jangan kata, jangan kritik.

“Demokrasi berparlimen untuk lindungi istana supaya jangan terlibat dengan politik. Itu tujuannya,” katanya kepada 400 hadirin yang menghadiri forum berkenaan.

Beliau turut membidas kenyataan Setiausaha PAS Selangor Mohd Khairuddin Othman semalam yang menggesa rakan parti dalam Pakatan Rakyat (PR) supaya akur kepada titah Sultan Selangor dalam kemelut melibatkan nama calon menteri besar yang masih berlarutan.

Katanya, bukan pemimpin PR yang menderhaka kepada institusi diraja sebaliknya perkara berkenaan terdahulu dilakukan oleh Umno dalam krisis pentadbiran sebelumnya.

“Saya dapati setiausaha PAS Selangor agak pelik kerana dia seolah-olah melihat ini satu usaha melawan dengan istana. Tiada siapa yang mahu berlawan dengan istana. Yang menuduh kita melawan istana adalah Umno.

“Dalam demokrasi tiada apa yang dikatakan kuasa mutlak. Dalam Islam pun tidak ada. Kuasa mutlak hanya kepada Allah, raja segala raja,” katanya.

Khairuddin dalam satu kenyataan semalam berkata kedegilan PKR dan DAP dalam kemelut menteri besar Selangor adalah perkara sia-sia kerana ia menyusahkan rakyat Selangor.

"PAS Selangor mohon rakan kita agar akur kepada titah Tuanku Sultan kerana kita tidak akan ke mana-mana apabila menentang institusi raja ini.

"Kita yakin kemelut ini boleh diselesaikan dan kita harap ia diselesaikan segera. Lagi lama kemelut ini berlaku, maka lagi susah rakyat kita.

"Cukuplah. Mari kita fikir pula masalah kebajikan rakyat yang sudah lama tergendala," katanya. – 9 September, 2014.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/derhaka-kepada-sultan-bukan-kesalahan-jenayah-kata-pakar-perlembagaan#sthash.CoriL3jm.dpuf

Published: 9 September 2014

Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa (kiri) dan Pakar Perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari sebagai ahli panel dalam forum bertajuk PAS Campur Umno: Ke Mana Hala Tuju anjuran PasMa malam tadi.

Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa (kiri) dan Pakar Perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari sebagai ahli panel dalam forum bertajuk PAS Campur Umno: Ke Mana Hala Tuju anjuran PasMa malam tadi.

Tindakan PKR dan DAP menghantar 1 nama iaitu Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar tidak melakukan sebarang kesalahan walaupun dimurkai Sultan Selangor, kata Dr Abdul Aziz Bari.

Pakar Perlembagaan itu berkata undang-undang di Malaysia tidak menyifatkan derhaka kepada Sultan sebagai satu kesalahan jenayah dan ia tidak seperti yang ditetapkan di negara jiran Thailand.

“Setahu saya tidak ada undang-undang di Malaysia ini yang menjenayahkan apa yang dikatakan derhaka. Derhaka bukan satu kesalahan sebenarnya.

“Tidak seperti di Thailand ianya satu kesalahan. Sesiapa yang dianggap biadap kepada raja boleh dihukum dan sebagainya. Itu undang-undang mereka tetapi di sini tidak ada.

“Itu hak ‘pihak’ berkenaan menderhakakan sesiapa jadi katak atau apa,” katanya ketika berucap di forum PAS Campur Umno: Ke Mana Hala Tuju di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur malam tadi.

Semalam, Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah kecewa dengan tindakan PKR dan DAP yang mengingkari arahan baginda supaya mengemukakan lebih 2 nama untuk dipertimbangkan sebagai calon menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Pada masa sama, Sultan Selangor juga tidak menolak kemungkinan mempertimbangkan nama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) lain daripada parti Pakatan Rakyat (PR) yang berkelayakan untuk dilantik memimpin negeri terkaya itu.

"Tindakan parti DAP dan PKR ini menggambarkan kebiadapan kepada institusi raja dan merupakan satu perbuatan derhaka kepada Sultan Selangor," titah Sultan Selangor melalui kenyataan yang dikeluarkan setiausaha sulitnya Datuk Mohamad Munir Bani.

Aziz berkata, pihak istana perlu sedar urusan pentadbiran kerajaan negeri digerakkan sebuah kerajaan yang dipilih rakyat dan segala urusan pentadbiran berada di bawah tanggungjawab mereka.

Katanya, konsep demokrasi berparlimen jelas melindungi istana daripada terlibat dengan kancah politik berbeza seperti negara yang mengamalkan lantikan pemimpinnya secara terus.

“Adakah istana sanggup dilibatkan jika kerajaan ini gagal? Jika sistem ekonomi dan prestasinya gagal? Mahu? Jadi macam Brunei atau Saudi. Kerajaan itu lantikan peribadi raja. Apa-apa hal raja tanggung. Jangan komen, jangan kata, jangan kritik.

“Demokrasi berparlimen untuk lindungi istana supaya jangan terlibat dengan politik. Itu tujuannya,” katanya kepada 400 hadirin yang menghadiri forum berkenaan.

Beliau turut membidas kenyataan Setiausaha PAS Selangor Mohd Khairuddin Othman semalam yang menggesa rakan parti dalam Pakatan Rakyat (PR) supaya akur kepada titah Sultan Selangor dalam kemelut melibatkan nama calon menteri besar yang masih berlarutan.

Katanya, bukan pemimpin PR yang menderhaka kepada institusi diraja sebaliknya perkara berkenaan terdahulu dilakukan oleh Umno dalam krisis pentadbiran sebelumnya.

“Saya dapati setiausaha PAS Selangor agak pelik kerana dia seolah-olah melihat ini satu usaha melawan dengan istana. Tiada siapa yang mahu berlawan dengan istana. Yang menuduh kita melawan istana adalah Umno.

“Dalam demokrasi tiada apa yang dikatakan kuasa mutlak. Dalam Islam pun tidak ada. Kuasa mutlak hanya kepada Allah, raja segala raja,” katanya.

Khairuddin dalam satu kenyataan semalam berkata kedegilan PKR dan DAP dalam kemelut menteri besar Selangor adalah perkara sia-sia kerana ia menyusahkan rakyat Selangor.

"PAS Selangor mohon rakan kita agar akur kepada titah Tuanku Sultan kerana kita tidak akan ke mana-mana apabila menentang institusi raja ini.

"Kita yakin kemelut ini boleh diselesaikan dan kita harap ia diselesaikan segera. Lagi lama kemelut ini berlaku, maka lagi susah rakyat kita.

"Cukuplah. Mari kita fikir pula masalah kebajikan rakyat yang sudah lama tergendala," katanya. – 9 September, 2014.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/derhaka-kepada-sultan-bukan-kesalahan-jenayah-kata-pakar-perlembagaan#sthash.CoriL3jm.dpuf

Piesby Gee

Panas!!! Krisis Menteri Besar Selangor - Kenyataan Media Dato Seri Anwar Ibrahim

Written By canang on Khamis, 11 September 2014 | 9/11/2014 06:51:00 PG

Krisis Menteri Besar Selangor - Kenyataan Media Dato Seri Anwar Ibrahim
Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) dan Pakatan Rakyat tegak atas prinsip keluhuran perlembagaan serta menjunjung sistem raja berpelembagaan dan demokrasi berparlimen. Ini jelas dalam perlembagaan KEADILAN dan kenyataan muafakat bersama pimpinan Pakatan Rakyat.
Dato’ Seri Najib telah bersama dengan pimpinan UMNO sejak 1983 dan 1993 takkala menyokong pindaan perlembagaan bagi menjelaskan bidang kuasa Duli Yang Maha Mulia Yang Di-Pertuan Agong selaras dengan prinsip raja berperlembagaan.
Kenyataan Dato’ Seri Najib semalam adalah keterlaluan kerana menafikan pendirian KEADILAN yang tuntas menjunjung kedaulatan undang-undang dan sistem raja berperlembagaan.
Dato’ Seri Najib juga sedia maklum bahawa dalam sejarah pemerintahan UMNO sejak negara merdeka 1957, UMNO dan Perikatan, dan kini Barisan Nasional hanya mengemukakan satu nama Ahli Dewan Negeri atau Ahli Parlimen untuk jawatan Ketua Menteri, Menteri Besar, atau Perdana Menteri.
Selaku Perdana Menteri, Dato Seri Najib sewajarnya jujur dengan pendirian parti beliau dan Kerajaan Barisan Nasional dan tidak menyerang KEADILAN kerana mematuhi amalan yang sama.
Merujuk kepada kenyataan media istana Selangor yang ditandatangani oleh Setiausaha Sulit Kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan semalam, pihak kami akan terus merafak sembah dan memohon keampunan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan seandainya keputusan kami mematuhi Undang-undang Tubuh Negeri Selangor dan amalan (“convention”) sejak 1957 menyebabkan terguris perasaan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan.
KEADILAN mengulangi pendirian untuk menjunjung kedaulatan Raja-raja Melayu, dan institusi raja berperlembagaan. Ini juga telah ditegaskan dalam warkah-warkah Dato’ Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Presiden KEADILAN kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Selangor.
Anwar Ibrahim
Ketua Umum KEADILAN
9 September 2014
Pikiaq Pikiaq la sendiri

Tiada ulasan: