Ahad, 21 September 2014

BILA PEMIMPIN MENJATUHKAN MARUAH SENDIRI...NAK KENAL SEORANG2 BUAT SESUATU YANG IA JADI MARAH...JIKA IA TAK SABAR DAN MELENTING...MAKA SESUAI KAH IA JADI SEORANG PEMIMPIN ATAU SEORANG SAHABAT BAGI KITA

6:00PM - 21 Sep 2014

Buktikan PKR 'beli' saya, kata Saari pada Hadi


Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) PAS Saari Sungib dilapor mencabar presiden partinya Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk mengemukakan bukti beliau “dibeli” oleh PKR.

Perkara itu dilontarkan ekoran tindakannya menandatangani akuan berkanun (SD) yang menyokong Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Ismail sebagai pengganti Menteri Bersar Tan Sri Khalid Ibrahim.

Saari, wakil rakyat Hulu Selangor menjelaskan, beliau menandatangani SD itu bagi mengelakkan Khalid menyebabkan lebih banyak masalah pada negeri itu, lapor The Star Online.

“Peguam menjelaskan bahawa ADUN mesti memindahkan sokongan kepada calon lain untuk mengesahkan SD itu, dan kami sokong Wan Azizah kerana PKR dan DAP setuju dengan pencalonannya,” beliau dipetik sebagai berkata.

Hadi semalam berkata, PKR tidak patut "mencuri" dua wakil rakyatnya, Saari dan Hasnul Baharuddin (Morib), untuk menyokong Azizah sebagai calon menteri besar.

"Takut majoriti tak dapat, curi wakil rakyat kita, beli wakil rakyat. Adakah ini etika bertahaluf?

"Kita tidak memandang ringan, dua wakil rakyat yang sanggup menyeberang, yang jadi broker, yang jadi barua, semua ada,” katanya.

Portal berbahasa Inggeris itu juga hari ini melaporkan Saari sebagai menegaskan, beliau hanya cuba mengekalkan kekuatan Pakatan di Selangor.

“Banyak ulama dalam parti, tetapi mereka masih benarkan tindakan mengutuk saya atas tindakan saya, yang sebenarnya hukuman sebelum perbicaraan. Parti Islam jenis apa ini?

“Di muktamar, pengerusi tetap tidak campur tangan apabila perwakilan berdoa supaya tuhan murka pada saya. Perkara ini sangat memalukan parti,” belia dipetik sebagai berkata.

Perwakilan dalam muktamar PAS sebelum ini mengambil peluang dalam ucapannya untuk membacakan doa mengutuk Saari dan Hasnul selain Timbalan Presiden Mohamad Sabu.

Wakil PAS Wilayah Persekutuan Azhari Ariffin berkata, dua ADUN itu ibarat ejen perosak dalam parti dan menyifatkan mereka sebagai “nila setitik yang merosakkan susu sebelanga”.


 

Suami suka mengherdik
  • Gambar hiasan Gambar hiasan
1 / 1
SAYA dan suami mendirikan rumah tangga sejak lapan tahun lalu dan dikurniakan tiga cahaya mata lelaki kesemuanya. Rumah tangga kami aman damai tetapi semua itu berlaku kerana kesabaran saya yang masih tinggi.

Jika diikutkan hati mahu saja saya meninggalkan suami tetapi, saya amat sayangkan anak-anak dan mementingkan masa dengan mereka.

Saya menjalankan perniagaan makanan secara kecil-kecilan di rumah. Meski pun begitu, ia mampu menjana pendapatan lumayan pada waktu-waktu tertentu lebih-lebih lagi bulan Ramadhan dan musim cuti sekolah kerana kediaman saya berdekatan universiti awam.

Suami pula makan gaji di jabatan kerajaan. Orangnya biasa-biasa sahaja tetapi kemas kerana selalu mengenakan kemeja.

Kenapa saya katakan rumah tangga aman damai kerana saya? Ya, kerana saya seorang isteri yang tidak banyak mengeluh dengan suami. Saya hanya pendamkan sahaja sikap panas baran suami dan sikap suami yang sering melebih-lebihkan keluarga sendiri.

Saya sedar syurga suami terletak pada ibunya. Malah ibu bapa saya juga selalu berpesan dahulukan keluarga suami berbanding keluarga sendiri.

Jangan jadi isteri yang mengheret suami ke dalam neraka kerana bersikap demand yang boleh menyebabkan suami menderhaka kepada ibu bapanya.

Saya tidak berkira soal balik kampung. Soalnya sekarang sampai bila suami akan berubah?

Isteri haram meninggikan suara terhadap suami apatah lagi melawan dan memburuk-burukkannya di mata orang lain. Tetapi suami saya mudah sekali mengherdik saya di hadapan anak-anak malah di restoran juga pernah.

Saya diamkan sahaja perbuatannya walau pun saya amat malu.

Apabila anak-anak bertanya kepada saya kenapa ayahnya begitu, saya akan suruh mereka diam dan jangan banyak tanya. Mungkin ayah penat bekerja tetapi anak sulung saya berumur 7 tahun akan menjawab pula, ibu lebih penat sebab ibu kena masak di kedai.

Kata-kata anak sering buat saya berendam air mata. Lihat, anak-anak lebih memahami saya tetapi suami tidak pula.

Setiap pagi saya akan menyiapkan anak-anak untuk ke sekolah, sediakan pakaian kerja suami, makan minum dan sarapan mereka semua sebelum ke kedai berdekatan untuk masak makanan tengah hari yang hendak dijual.

Sebelah petang pula saya jugalah yang akan mengambil anak-anak di rumah pengasuh dan menguruskan makan malam pula.

Apa lagi yang tidak kena dengan saya sehingga suami tidak langsung mahu menjaga maruah saya di hadapan orang lain. Walau pun kesalahan saya kecil seperti tertinggal botol susu anak.

Kadangkala saya penat dan mengeluh. Saya luahkan kepada ibu saya dan ibu selalu menasihatkan perkara yang baik baik. Meminta saya memikirkan perkara yang elok-elok sahaja tentang suami. Tapi lama-kelamaan, saya jadi tidak puas hati dan marah dalam diam.

Mohon Dr berikan nasihat bagaimana saya mahu memujuk hati menerima kekurangan suami. Terima kasih.

Azie, Kelantan.


Apa Kata Pakar oleh Dr HM Tuah Iskandar al-Haj


Ikhlas, mampu cairkan hati

Syukurlah kerana anda mempunyai seorang ibu yang sangat baik. Tidak sedikit rumahtangga runtuh oleh nasihat buruk yang diberikan oleh ibu bapa sedangkan sepatutnya mereka memberikan penyelesaian dan jalan keluar terhadap apa-apa juga permasalahan rumahtangga si anak.

Dalam konteks ini, saya melihat ibu anda telah menjalankan tanggungjawabnya dengan amat baik sekali, jika tidak sudah tentu anda tidak sesabar ini bukan?
Juga saya ingin mengucapkan syabas kepada anda sendiri kerana berusaha mengekalkan ciri-ciri isteri solehah meskipun tidak mendapat layanan sebaiknya daripada suami.

Bukanlah tidak salah seseorang suami itu mengherdik isterinya, malah ia adalah antara kesalahan besar dalam alam perkahwinan. Lihat hadis berikut;

Daripada Abu Hurairah ra katanya, sabda Rasulullah saw, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah mereka yang paling baik akhlaknya. Orang-orang yang terpilih di antara kamu ialah mereka yang paling baik pergaulan serta hubungan dengan isteri-isteri mereka.” – Attirmidzi

Itu bermakna, suami anda telah meletakkan dirinya dalam golongan yang tidak berakhlak. Kebanyakan lelaki tidak sedar mereka telah berbuat zalim terutama jika isteri diam sahaja, atau pendam sahaja perasaan mereka.

Bukanlah menjadi kesalahan jika anda meluahkan apa yang anda rasa untuk perbincangan asal jangan sampai keterlaluan. Sememangnya seorang isteri mempunyai hak untuk menyuarakan perasaannya demi kebaikan rumahtangga.

Apa yang terjadi sekarang keikhlasan semakin terhakis dari diri anda, itu menyebabkan nilai pahala kerana berkhidmat untuk keluarga terjejas.

Sekiranya sampai pada tahap anda memang tidak ikhlas, ia akan menjadi sia-sia. Memanglah mendapat duit hasil perniagaan restoran berkenaan tetapi oleh kerana tidak ikhlas, ia tiada nilai di sisi ALLAH, mendapat penat sahajalah.

Oleh itu adalah tidak salah;
Memohon waktu untuk bercakap dengan suami secara personal. Ini boleh dilakukan tatkala ‘hendak bersama’. Ini adalah waktu emas yang selalunya pasti akan dipatuhi sahaja oleh para suami.

Katakan, “Abang, boleh cakap sikit tak?” tentu dia memberi ruang. Maka bercakaplah dengan penuh lembut. Jangan sesekali beremosi, nanti tahap ‘keinginannya’ menurun. Kalau menurun dia mungkin sudah tidak berminat untuk berintiman lagi, sebaliknya meninggalkan terus bilik dengan perasaan marah. Anda perlu banyak berkreatif ketika hendak melakukan ini.

Jika suami masih tidak kisah dan terus memperkecil-kecilkan serta menyakitkan hati anda, bolehlah ‘mogok kecil’ iaitu tidak menguruskan restoran dan anak-anak sebagaimana biasa dan lihatlah bagaimana dia hendak menguruskan kesemuanya itu bersendirian.

Anda boleh ‘berlakon’ sakit untuk melihat di mana diri anda di hati suami sebenarnya. Jika dia masih seorang suami yang boleh diharapkan, dia akan berusaha untuk kisah agar anda mendapat rawatan yang terbaik, tetapi seandainya tidak, itu tandanya dia sememangnya sudah tidak peduli, atau mungkin juga mempunyai hubungan luar yang dirahsiakan.

Jika keadaan masih juga tidak berubah, sila hubungi saya terus melalui emel official@drtuah.com

Sebenarnya apa yang anda lakukan ini sudah cukup baik, iaitu apapun, sepanjang bergelar isteri dan ibu, lakukanlah segalanya dengan penuh tanggungjawab dan ikhlas, moga-moga ALLAH membuka hatinya.

Terkadang masalah serupa ini selesai dengan sendiri oleh keikhlasan yang dipamerkan sepanjang hidup bersama.
 JANGAN KITA TERTIPU MAINAN MUSUH...YANG TAK NAK WAN AZIZAH ADALAH UMNO...KITA IKUT...MEREKA MAINKAN ISU NI DITV DAN RADIO...SAPE PERANGKAP SAPE....MAKA BERJAYALAH MUNGKIN MEREKA...KITA CEPAT MELATAH...SERTA TERBURU2....JANGAN ADA UDANG SEBALIK BATU DAH....MANUSIA SERTA PENGIKUT BOLEH KITA BOHONGI TAPI TIDAK ALLAH....ALLAH TAHU APA ADA DALAM HATI

‘Broker’, ‘barua’ curi 2 Adun PAS tandatangan SD sokong Wan Azizah, kata Hadi








Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan PAS tidak memandang ringan tindakan dua Adun PAS yang menandatangani akuan bersumpah menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan mendakwa ia taktik kotor pihak tertentu. Beliau berkata demikian semasa ucapan penggulungan Muktamar Tahunan PAS ke-60 di Batu Pahat, Johor, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 20 September, 2014. Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan PAS tidak memandang ringan tindakan dua Adun PAS yang menandatangani akuan bersumpah menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan mendakwa ia taktik kotor pihak tertentu. Beliau berkata demikian semasa ucapan penggulungan Muktamar Tahunan PAS ke-60 di Batu Pahat, Johor, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 20 September, 2014. Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa terdapat "broker" dan "barua" yang mencuri dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PAS di Selangor yang menyaksikan mereka menandatangani Akuan Bersumpah (SD) menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor.
Hadi ketika sesi penggulungan Muktamar Tahunan PAS ke-60 di Batu Pahat, Johor berkata, 2 Adun itu – Saari Sungip dan Hasnul Baharudin – juga dicuri dan dibeli.
Beliau bagaimanapun tidak menyatakan pihak yang melakukan tindakan tersebut.
"Mereka curi wakil rakyat kita.  Inikah etika kita bertahaluf?
"Kita tidak pandang ringan 2 wakil rakyat kita (tandatangan SD), ada jadi broker, yang jadi barua semua ada," katanya.
Hadi menegaskan, 2 Adun itu seharusnya berfikir panjang sebelum melakukan tindakan sedemikian kerana mereka berikrar ketika sebelum pilihan raya umum lalu untuk taat setia kepada parti.
"Tidakkah wakil rakyat kita berbaiah semasa nak pilihan raya?
"Mana lebih besar baiah atau SD?" soal Hadi dalam ucapannya sempena penutupan muktamar yang berlangsung selama tiga hari itu.
Beliau turut memberi amaran kepada rakan komponen Pakatan Rakyat (PR) yang lain agar tidak menjadikan PAS sebagai tempat persinggahan demi mencapai tujuan dan matlamat mereka.
"Jangan jadikan PAS ni hotel, tempat bersinggah. Jangan jadikan PAS ni jambatan pendek melintas sungai kemudian masuk hutan.
"Kita bertahaluf dengan PKR, DAP melalui titik persamaan. Ahli PAS mesti faham ada perbezaan," katanya.
Beliau juga menegaskan, PAS bekerjasama dengan PKR dan DAP untuk agenda politik mereka melalui nilai kesamaan, namun masih terdapat perbezaan daripada dasar-dasar asas parti.
"PKR berdasarkan sekular pragmatik, DAP sekular sosialis. Kita bukan satu parti, nak makan sama.
"Bersama dalam titik persamaan mendokong demokrasi yang adil untuk semua," katanya.
PAS juga katanya tidak akan merebut jawatan menteri besar Selangor.
"PAS tidak merebut, pelahap jawatan menteri besar, walaupun tiada persefahaman siapa menteri besar. Walaupun tiada perjanjian bertulis.
"Tetapi ingat, di sana ada hukum syarak, jangan hukum akal sahaja," katanya, dan menambah tindakan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim melantik Dr Wan Azizah sebagai menteri besar tidak berlandaskan syarak.
"Bila ada raja yang jaga agama. PAS tidak boleh berdiam diri.
"Lalu dilantik seorang kerana kecenderungan bukan kerana amanahnya. Saya tidak bersedia bawa ahli PAS ke neraka jahanam," kata Hadi.
Hadi berkata, pelantikan pemimpin seharusnya dibuat berdasarkan keupayaan mereka, dan bukannya kecenderungan dan strategi politik masing-masing.
"Jangan pandang ringan nak beri begitu sahaja, ada amanahnya.
"Jangan tengok ini strategi politik, harus lihat ini amanah Allah," katanya lagi.
Beliau dalam ucapannya turut memberi peringatan kepada ahli PAS untuk tidak menubuhkan jemaah baharu dalam PAS.
"Jangan tubuh jamaah dalam jamaah lain. Jangan tubuh parti dalam parti." – 20 September, 2014.
Antara Cercaan dan Fitnah Presiden PAS ke atas rakan Tahaluf Siasi mereka dalam PKR.
Sila datangkan hujah berserta bukti, di mana DSAI Khianat dan bila DSAI serang kepimpinan PAS bagi tarikhnya sekali dan kalau ada rakaman video lagi cantik insyallah aku akan viralkan dalam FB dan Blog
Lama dah aku tunggu tapi kalian tidak pernah membawa sebarang bukti DSAI pernah serang PAS dan Ulama dalam PAS.
Juga sila kemukakan bukti DAP pernah mencerca pemimpin PAS juga menghina agama Islam dan Hukum HUDUD..
Pada Media Portal milik PAS ( HARAKAH DAILY ) Pernah Admin minta bukti DSAI serang PAS dan Pemimpin PAS tapi sampai sekarang mereka tidak mampu membawa sebarang bukti..
Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
LikeLike · ·

Sunday, 21 September 2014


KERETA KANCIL KENA TARIK SEDANGKAN KERETA MERCEDES BENZ TIADA SEBARANG TINDAKAN DI AMBIL.


Omak Kau mendapat 3 rakaman gambar yang memberi kisah betapa wujud dua piawaian dalam melaksanakan undang-undang oleh PBT Pulau Pinang yang melakukan kesalahan trafik, meletak kereta di tempat larangan sehingga menganggu dan menghalang kelancaran lalu lintas.

Sebuah kereta kancil ditarik walaupun ceritanya tuan punya kereta tersebut seorang wanita India (pakai baju hitam) bersama-sama dengan anak perempuan kecilnya,  merayu agar diberikan amaran serta dilepaskan namun rayuannya tidak diendahkan .. Salah tetap salah katanya .. Very gud boy!!! .. Undang-undang itu buta ... tidak mengenal siapa .. Tahniah dan Syabas kerana bersikap tegas.

Tapi mengapa kereta mewah letakkan keretanya ditempat yang sama tidak langsung diambil tindakan???? .. Itu persoalan asasnya.

Adakah kesalahan trafik hanya dikhususkan hanya untuk kereta kecil seperti Kancil sahaja sedangkan kereta mewah Mercedes Benz tidak tertakluk dalam kesalahan trafik????.

Rakyat yang mengirimkan gambar-gambar ini melontarkan satu persoalan kepada kerajaan DAP/PR Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng .... Dimanakah semangat dan roh asal Slogan Cekap, Akauntibiliti, Telus (CAT) yang menjadi pegangan pentadbiran kerajaan DAP/PR di Pulau Pinang sejak mula ambil alih pentadbiran dari GERAKAN/UMNO/BN pada tahun 2008 yang lalu????

Mohon pihak kerajaan DAP Pulau Pinang ambil serius akan kejadian ini dengan memberikan respon segera.






Bayi Baru Lahir Di Dalam Paip Pembetung Di Sebuah Universiti

Bayi Baru Lahir Di Dalam Paip Pembetung Di Sebuah UniversitiBAYI itu terperangkap dalam saluran paip.
Linyi (China): Seorang bayi baru lahir ditemui di dalam paip pembetung di sebuah universiti di sini selepas seorang pelajar melahirkannya dan melarikan diri.
Polis percaya wanita muda itu mahu menyembunyikan kehamilannya dengan membiarkan bayi itu jatuh ke dalam tandas di asrama pelajar universiti berkenaan di bandar di wilayah Shandong ini.
Bayi terselamat itu kerana paip berkenaan tidak cukup besar menyebabkan dia tersekat.
Pelajar yang menggunakan tandas asrama itu mendengar tangisan bayi malang berkenaan sebelum memaklumkan kepada pihak berkuasa.
Anggota bomba yang datang ke tempat kejadian terkejut melihat bayi itu tersekat di dalam paip dan menangis.
“Sukar menyelamatkannya dari atas. Dia jatuh ke dalam tandas dan melurut masuk ke paip pembentung, tersekat di antara tingkat tiga dan empat bangunan asrama,” kata jurucakap bomba tempatan, Tao Fang.
Pasukan penyelamat memecahkan paip di tingkat tiga sebelum menolak bayi untuk disambut rakan mereka di tingkat empat.
Dalam pada itu, polis menjejaki ibu bayi itu yang juga pelajar dan menetap di bangunan asrama berkenaan.
Pegawai berkata, mereka masih menunggu hasil soal siasat sebelum memutuskan tuduhan yang akan dikenakan terhadapnya. – Agensi

20/09/2014


N01 Pengkalan Kubor ; Menteri Besar Kelantan Terlibat Lesapkan RM12 Juta Duit Rakyat?



Projek Bandar Baru Pengkalan Kubor bernilai RM2.3 billion yang dijanjikan oleh PAS kepada warga Pengkalan Kubor & Tumpat.

Sidang DUN Kelantan 22 Oktober 1996 bukti kewujudan projek tersebut :

1. Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan, Perindustrian, Pembangunan Usahawan & Sumber Manusia YB Ahmad Yakub (kini MB Kelantan) berkata - projek Bandar Baru Pengkalan Kubor membuka 6,000 peluang pekerjaan selepas dilaksanakan - menjawab soalan YB Hassan Mahmood (PAS Tawang).

2. Sebahagian besar penduduk yang terlibat telah bersetuju dengan kehadiran projek berkenaan - menjawab soalan tambahan YB Nawawi Mat Jusoh (BN Pengkalan Kubor)

TIGA SEBAB KEGAGALAN :

1. Penduduk kampung Kebun, kampung Tanjung, kampung Serkom & kampung Mentua menolak tawaran naik taraf kawasan tersebut kerana tiada sebarang pampasan dijanjikan kepada mereka.

2. Syarat kerajaan negeri tidak menyakinkan penduduk menyerahkan tanah antara syarat ialah penduduk dikehendaki membayar terlebih dahulu secara bulanan untuk rumah yang akan dibina.

3. Selain mengenakan bayaran RM1 bagi setiap borang tawaran - penduduk juga tidak diberi atau dijanjikan pampasan bagi setiap hektar tanah yang diambil kerajaan negeri.

Sekarang wang RM12 juta yang telah dilaburkan oleh MSJ Partners Sdn Bhd lesap entah ke mana projek entah ke mana.


Paling Aakj terasa sembelit bila 'web' yang menggunakan nama Menteri Besar Kelantan menjawab kononnya Kerajaan Kelantan dah buat berlambak projek Mege untuk kesejahteraan rakyat Kelanta..u all nak tahu apakah projek itu? baca ni :

-Hotel Diamond Puteri, Renaissance, Billion, Hotel New Pasific, Wisma Abrar, Perpustakaan Dar Nur Azzahra, pelbagai institusi pendidikan, skim-skim bekalan air, perubatan, sekolah-sekolah baru, klinik-klinik baru yang bertaburan serta lain-lain kemudahan infrastruktur. 


Senarainya terlalu panjang. Terdapat berbelas-belas lagi pusat membeli belah yang bersih menawarkan beranika barangan berkualiti, murah dan 'competitive' baik di Kota Bharu, Rantau Panjang dan Pengkalan Kubur.

Baca d SINI sambungannya...7:00PM - 21 Sep 2014

Persatuan Jawa turut tampil sokong Azizah


Selepas aktivis NGO dan ketua-ketua kampung, persatuan Jawa pula hari ini tampil menyatakan sokongan terhadap Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Ismail sebagai menteri besar baru negeri itu.

Ikatan Jawa Sejiwa Selangor (iJawa) berpendirian demikian kerana Azizah memenuhi syarat dinyatakan dalam undang-undang tubuh negari serta mendapat sokongan majoriti daripada anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor.

“Kami iJawa cukup yakin pelantikan Wan Azizah, seorang pemimpin rakyat yang mengharungi pelbagai rintangan serta jerih perih penderitaan demi perjuangan rakyat, akan menjadi Dato’ Menteri Besar Selangor,” kata setiausaha agungnya Jamali Salamon.

Persatuan itu juga yakin Azizah mampu memberi tumpuan kepada pembangunan kediaman mampu milik, menggalakkan pelaburan luar dan pekerjaan kepada anak Selangor.

iJawa bagaimanapun menegaskan akan akur dengan siapa sahaja yang diperkenan sultan asalkan mempunyai majoriti sokongan ADUN secara sah.

iJawa merupakan badan NGO yang terlibat dalam membuat program kajian berkaitan budaya dan sosiobudaya kaum etnik terutamanya etnik Jawa.

Pada 15 September lalu, hampir 50 pemimpin NGO dan ketua kampung di Selangor berhimpun di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya bagi menunjukkan sokongan kepada Azizah.

Siapa yang patut jadi calon BN di #prkpengkalankubor didedahkan

September 21, 2014



Ni hasil kajian dari pihak umno bn. Ramai yang tidak puas hati dengan calon yang sekarang.

Kesian

'Sakit, pedih dan panas asid masih terasa'
  • Anak bongsu Paridah menunjukkan keadaan wajah ibunya yang banyak berubah akibat disimbah asid lima tahun lalu. Anak bongsu Paridah menunjukkan keadaan wajah ibunya yang banyak berubah akibat disimbah asid lima tahun lalu.
1 / 1
PASIR MAS - Setiap kali memandang cermin, rasa sakit, pedih dan panas akibat disimbah asid masih lagi terasa. Apatah lagi bila melihatkan wajah ini yang telah pun banyak berubah. Hati mana yang tidak sakit.

Sesungguhnya setiap perubahan yang berlaku pada wajah ini turut membawa perubahan dalam hidup. Saya malu untuk berhadapan dengan masyarakat. Cemuhan mereka yang tidak tahu kisah sebenar membuatkan saya hilang sabar untuk melalui hidup.

Disebabkan itulah saya langsung tidak keluar rumah dan terus mengasingkan diri daripada dunia luar selama lima tahun. Dan kini, berkat kesabaran dan doa yang tidak pernah putus akhirnya kebenaran berada di pihak diri ini. Keputusan mahkamah memberikan sinar baru dalam hidup saya.

Bagai mati hidup semula

Apa yang dilalui oleh saya adalah bagaikan mati hidup semula. Bertahun-tahun melawan kes saman yang saya failkan terhadap pihak yang melakukan perbuatan keji ini di Mahkamah Tinggi Kota Bharu, akhirnya kemenangan di pihak saya.

Selain menanggung derita dan tekanan emosi saya juga perlu menanggung kos perubatan bagi merawat kulit yang tercedera sehingga mencecah RM30,000. Siapa sangka, kejadian ngeri yang dilakukan penyimbah asid upahan itu rupa-rupanya dilakukan
kenalan perniagaan juga. Memang hati berat untuk menerima, tetapi, inilah yang dikatakan asam garam perniagaan.

Saya tidak menyangka perniagaan emas yang saya jalankan bersama-sama keluarga dipandang serong oleh ahli perniagaan lain yang tidak boleh menerima persaingan. Saya tidak tahu apa puncanya tetapi di dalam mahkamah akhirnya mendapat
jawapan. Puncanya biarlah kami sahaja yang tahu.

Apa yang penting saya dapat meneruskan kehidupan seperti sediakala dan masyarakat menerima saya semula dengan melupakan kisah silam dan pandangan serong terhadap saya sebelum ini. Ketahuilah saya terlalu menderita untuk sekian lama. Cuba anda sendiri merasainya, bagaimana? Bayangkan juga jika sesuatu terjadi kepada saya, bagaimana kehidupan dan masa depan anak-anak saya?

Saya bukan sahaja menanggung kesakitan akibat disimbah asid di bahagian muka dan dada tetapi perlu berdepan dengan tuduhan masyarakat yang tidak mengetahui cerita sebenar tentang kejadian tersebut.

Kini nama saya sudah bersih dan saya tidak bersalah, bagaimanapun kejadian itu amat sukar untuk dilupakan kerana wajah saya sudah tidak seperti dahulu lagi.

Jadikan iktibar

Apa yang berlaku kepada diri saya ini diharap dapat dijadikan pengajaran kepada orang lain. Setelah lima tahun tersisih dari orang ramai kini saya dapat meneruskan kehidupan seharian seperti biasa. Sekarang saya menunggu masa untuk melakukan pembedahan pada kulit wajah.

Selepas pembedahan ini saya akan berasa lebih yakin untuk menjalani kehidupan yang lebih bermakna di samping anak-anak.

Saya mahu melupakan segala mimpi ngeri tersebut dan memulakan hidup baharu dengan lebih baik. Saya kini semakin bersemangat untuk meneruskan kehidupan tersebut bersama dengan keluarga tercinta di sisi.

Syukur saya mempunyai suami dan anak-anak yang menjaga dan memberikan sokongan terhadap saya. Kini perniagaan juga semakin pulih seperti sediakala. Saya berharap kepada masyarakat di luar sana agar tidak melakukan sesuatu yang buruk terhadap orang lain hanya kerana sakit hati. Janganlah terburu-buru dalam membuat keputusan sehingga merosakkan kehidupan orang lain. Negara kita ada undang-undang. Bertindaklah dengan rasional.

Bagi saya pula, kejadian itu mempunyai hikmah yang terindah. Yang baik saya jadikan sandaran, yang buruk saya jadikan pedoman. Saya menderita kerana terlalu sakit. Wajah juga sudah tidak sesempurna dahulu, tapi ALLAH itu maha adil. Sesiapa yang bersalah pasti menerima pengajaran.

Kebocoran kertas UPSR: Muhyiddin menipu?







Semalam, Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan Tan Sri Dr Madinah Mohamad membuat kejutan apabila mengatakan Pengarah Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM), Dr Na'imah Ishak dan Timbalan Pengarah Operasi LPM, Dr Wan Ilias Wan Salleh tidak pernah digantung tugas mereka akibat kebocoran kertas peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).
Kenyataan Madinah ini bercanggah dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 12 September yang mengatakan Na’imah dan Wan Alias digantung serta merta sehingga siasatan mengenai kebocoran kertas peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2014 selesai.
Bercanggah dengan kenyataan Muhyiddin yang merupakan Menteri Pendidikan I, Madinah mengatakan kedua-dua Na’imah dan Wan Alias hanya diberi tugas yang tidak berkaitan dengan Lembaga Peperiksaan.
Kebocoran kertas peperiksaan UPSR bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris 014/1 dan 014/2 menyebabkan pembatalannya, sementara kertas peperiksaan Sains 018, 028 dan 038 terpaksa ditangguhkan.
Peperiksaan bagi kedua-dua kertas itu akan diadakan pada tarikh baharu 30 September.
Muhyiddin sebelum ini berkata, keputusan penggantungan tugas dibuat kerana mereka perlu bertanggungjawab dalam perkara ini, dan menurutnya kementerian tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak atas kebocoran soalan itu.
Kebocoran kertas peperiksaan UPSR menyebabkan kebimbangan ibu bapa di seluruh negara apatah lagi kejadian ini menyebabkan anak-anak yang menduduki peperiksaan itu merasa tertekan dan terganggu emosi mereka.
Semenjak isu kebocoran kertas peperiksaan heboh, setiap hari kita mendengar tangkapan polis terhadap pihak bertanggungjawab dengan kebocoran itu.
Memang baik kerajaan bertindak tegas dengan pelaku tidak bertanggungjawab itu. Akan tetapi kenyataan Madinah semalam menyebabkan kita rasa tertipu dengan apa yang dikatakan Muhyiddin sebelum ini.
Apakah Muhyiddin hanya mahu menyedapkan hati ibu bapa dan menunjukkan kerajaan tegas dalam isu ini sehingga terpaksa menipu?
Eloklah timbalan perdana menteri berikan penjelasan berhubung isu ini kerana ibu bapa di seluruh negara pasti merasa tertipu dengan kenyataannya sebelum ini.
Berhubung kebocoran kertas UPSR, elok juga diadakan penilaian semula terhadap sistem peperiksaan di negara ini.
Apakah sistem pendidikan negara berjaya melahirkan insan yang berguna kepada negara atau melahirkan manusia rakus dan sanggup menipu semata-mata untuk lulus peperiksaan?
Isu kebocoran kertas peperiksaan ini bukan isu baharu. Ianya sudah berlaku puluhan tahun lalu, ketika penulis masih lagi bersekolah.
Kertas soalan peperiksaan biasanya dibocorkan pusat-pusat tuisyen “popular”.
Ini menyebabkan perniagaan mereka “laku” kerana kononnya berjaya meramalkan dengan tepat soalan peperiksaan.
Kebocoran kertas UPSR baru-baru ini menyebabkan ada yang tertanya, mengapa terlalu rakus sehingga kertas peperiksaan sekolah rendah pun boleh bocor?
Ribuan pelajar sekolah rendah bersaing untuk masuk ke sekolah menengah yang terbaik seperti sekolah berasrama penuh berprestij dan sebagainya.
Sistem pendidikan kita sendiri menyebabkan pelajar menjadi rakus dan ibu bapa sanggup melakukan apa sahaja untuk anak mereka berjaya, termasuk membeli kertas peperiksaan bocor.
Kertas peperiksaan tidak akan bocor jika tiada “permintaan.” Semua ini mempunyai harga yang perlu dibayar.
Sudah sampai masanya kita melakukan perubahan terhadap sistem pendidikan kita.
Selagi kita terus menekankan peperiksaan semata-mata, isu kebocoran ini tidak akan selesai.
Kita harus ingat, yang menguruskan kertas peperiksaan ini adalah manusia.
Setiap manusia ada harganya.
Tidak kira bagaimana tegas tindakan kerajaan, jika harga yang tepat dibayar, soalan peperiksaan akan pasti terbocor jua. – 21 September, 2014.
* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

Anjing Dirogol Di Penang

anjing dirogol penang
PENANG, Seorang lelaki merogol anjing kerana nafsu syaitannya. Apa nak jadi dengan manusia zaman sekarang, manusia makin gila. Lagi teruk dari haiwan itu sendiri. Allah beri kita akal, tapi akal itu entah letak dimana. Di lutut mungkin?
manusia
Ada ke patut pergi rogol anjing tu, kesian kami lihat anjing itu sekarang berada dalam kesakitan. Kejadian ini dilaporkan berlaku di Penang baru baru ini telah viral di laman sosial.
As-Syahid Ust Lotfi Ariffin....

LikeLike · ·

Gaji Menantu Haji Hadi Di Kumpulan Peransang - Mai la tengok betoi ka dak... wakaka

Marah sangat Wan Azizah dijadikan calon untuk MB kerana kroni katanya, abis yang di bawah ni apa? Kroni atasan PAS peringkat tertinggi? Kemudian suruh para ahli sekalian WALA dan taat jangan berbelah bagi? 

Presiden PAS Abdul Hadi Awang, Setiausaha Agong Mustafa Ali, Ketua Penerangan Tuan Ibrahim Tuan Man, Setiausaha Politik Abd Hadi Dr Ahmad Shamsuri Mokhtar, Raja Petra Kamaruddin, di Manchester, UK.

Carta Organisasi Kumpulan Peransang Selangor Berhad. Abang kepada Raja Petra Kamaruddin, Tuan Haji Raja Idris Raja Kamarudin adalah Pengerusi lembaga Pengarah Kump. Perangsang Selngor Berhad. Zaharuddin Mohammad (menantu Hj Abdul Hadi adalah Ketua Jabatan Agama syarikat berkenaan.

Ada dua nama kroni di situ. Ahmad Sabki Yusof (Setiausaha Politik Hj Abd hadi) dan Zaharuddin Muhammad (menantu Hj Abd Hadi)

Tak hairan mengapa bertungkus-lumus pertahan TSKI sebagai MB. Geng pro-Ulamak pula yang bertungkus-lumus menyokong dan mengusung di atas istilah WALA dapat apa? Jauh sekali yang menentang!

Kebenaran tetap kebenaran, marilah kita terus berdoa: 

اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه 
Allahumma arinal haqqa, haqqan, warzuqnattiba’ah, wa arinal bathila bathilan, warzuqnajtinabah 

Ya Allah, tunjukkanlah yang haq itu sebagai haq, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yang batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya (menghapuskannya).
43 mins ·















Kerajaang Perpaduwang UG added 2 new photos.
Din Ayam ni menantu Hadi Awang.
antara dalang di belakang fitnah pil kuda, dan pertindanan kerusi PAS dan PKR semasa PRU13 yang lalu.
dia juga ada kepentingan dalam GLC Selangor, Kumpulan Perangsang Selangor Berhad.
ada jawatan sebagai CRO.
pendapatan +RM15,000 sebulan.
hidup mewah bergaya, pakai BM7 Series.


lebih malang lagi, dia juga salah seorang Ahli Majlis Syura Ulama PAS.
antara yang Ahli Majlis Syura lain yang hidup mewah bergaya ialah Tantawi dengan VELLFIRE dan Harun Din dengan Land Rover nya..[plate no. PAS 3]
dulu kita marah kepada pimpinan UMNO hidup kaya dan mewah tatkala rakyat melarat. kini, pimpinan PAS pun ada yang kaya raya tatkala raya hidup melarat.
kesemua jawatan itu bukan diperolehi dari usaha sendiri, tapi dari pengaruh politik masing-masing.
sebelum ni dok sembang pasal Umar Abd Aziz yang melarang ahli keluarganya mengumpul harta dari pengaruh politik, tapi lepas ni sanggup sembang lagi ka?

rasanya .. pendapatan lebih sesuai kot... gaji ialah imbuhan bulanan..

Kerajaang Perpaduwang UG added 2 new photos.
Din Ayam ni menantu Hadi Awang.
antara dalang di belakang fitnah pil kuda, dan pertindanan kerusi PAS dan PKR semasa PRU13 yang lalu.
dia juga ada kepentingan dalam GLC Selangor, Kumpulan Perangsang Selangor Berhad.
ada jawatan sebagai CRO.
pendapatan +RM15,000 sebulan.
hidup mewah bergaya, pakai BM7 Series.

lebih malang lagi, dia juga salah seorang Ahli Majlis Syura Ulama PAS.
antara yang Ahli Majlis Syura lain yang hidup mewah bergaya ialah Tantawi dengan VELLFIRE dan Harun Din dengan Land Rover nya..[plate no. PAS 3]
dulu kita marah kepada pimpinan UMNO hidup kaya dan mewah tatkala rakyat melarat. kini, pimpinan PAS pun ada yang kaya raya tatkala raya hidup melarat.
kesemua jawatan itu bukan diperolehi dari usaha sendiri, tapi dari pengaruh politik masing-masing.
sebelum ni dok sembang pasal Umar Abd Aziz yang melarang ahli keluarganya mengumpul harta dari pengaruh politik, tapi lepas ni sanggup sembang lagi ka?

5:16PM - 20 Sep 2014

Hadi: Kami tak pelahap jawatan MB


Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata PAS tidak ingin merebut jawatan menteri besar Selangor tetapi tidak senang dengan layanan PKR kepada parti tersebut.

Katanya, PKR tidak patut "mencuri" dua wakil rakyatnya untuk menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar.

Usaha PKR untuk menukar Tan Sri Khalid Ibrahim melalui operasi 'Langkah Kajang' itu juga tidak disenangi PAS, katanya.

"Takut majoriti tak dapat, curi wakil rakyat kita, beli wakil rakyat. Adakah ini etika bertahaluf? Kita tidak memandang ringan, dua wakil rakyat yang sanggup menyeberang, yang jadi broker, yang jadi barua, semua ada.

"Tidakkah setiap wakil rakyat kita berbaiah, macam jadi calon (sebut) wallahi, wabillahi, watallahi, berbai'ah, mana besar dengan baiah dengan aku janji?," katanya Abdul Hadi katanya ketika menyampaikan ucapan pengulungan.

"Langkah Kajang yang tidak menyenang kita. Saya menegaskan PAS tidak berebut jawatan menteri besar. PAS tidak pelahap jawatan menteri besar.

"Walaupun tidak ada persefahaman untuk menentukan menteri besar, tak ada perjanjian bertulis," katanya.

Dua ADUN PAS Selangor yang menandatangani pengakuan berkanun bagi menyokong Wan Azizah itu ialah Saari Sungib (Hulu Kelang) dan Hasnul Baharuddin (Morib).

Hormati sultan

Hadi turut mengemukakan hujah bahawa PAS perlu "campur tangan" berhubung pelantikan calon menteri besar demi menghormati peranan raja yang menjaga Islam dan umat Melayu di negeri itu.

Beliau melandaskan hujah tersebut dengan sepotong hadis Nabi Muhammad yang menganjurkan agar seseorang pemimpin dilantik berdasarkan amanah dan kelayakan dan bukannya kecenderungan tertentu.

Katanya, para pemimpinnya bakal berdepan dengan kemurkaan Allah iaitu diseret ke neraka jahanam.

"Tetapi ingat ada hukum hakam sahaja, ada ikut hukum akal sahaja. Kita tidak boleh biarkan, raja yang menjaga agama Islam dan Melayu yang ada peranan di negeri itu.

"Oleh itu ita kena campur tangan dalam hal ini. Jangan pandang mudah dan remeh nak beri begitu sahaja. Ada amanahnya.

"Strategi politik mesti ada amanah dan reda-Nya. Saya tak pasti mahu bawa ahli PAS ke neraka?" kata Abdul Hadi.

Boleh dimaafkan

Dalam ucapannya itu, Abdul Hadi turut menegur anggota parti yang tidak menunjukkan ketaatan kepada pemimpin dan menghilangkan jati diri sebagai ahli PAS.

Beliau turut mensasarkan teguran pada pemimpin parti yang membocorkan rahsia parti dan juga golongan yang membawa agenda pihak laiin ke dalam PAS.

Bagaimanapun, beliau berkata perkara itu dapat dimaafkan.

Katanya, beliau mengambil teladan dari kisah Hatim bin Balta'ah, seorang sahabat Nabi yang membocor rahsia perang.

Katanya, Balta'ah dimaafkan kerana kedudukan sebagai panglima dalam perang Badar.

"Itu tidak boleh... Tetapi sikap memaafkan lebih baik," katanya sambil meminta anggota parti bersatu dalam semua perkara dan tidak berpecah walaupun berbeza pendapat

'Buah boleh kami junjung, kalau biawak atau ular tak dapatlah' - Dewan Ulama

pada 19-09-2014 06:09 Ditulis Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar, Shuhaniza Said & Zeanaaima Mohd Yusof
Post Pic

BATU PAHAT: "Kita boleh menjunjung berterusan jika di dalam bakul itu adalah buah-buahan, tetapi jika ia adalah biawak au ular yang berbisa, kita tak boleh terus memikulnya".

 

Itu penegasan perwakilan Dewan Ulama berhubung tahaluf siyasi yang ditetapkan untuk terus didokong Muktamar PAS kali ke-60 ini.

 

Ujar wakilnya, Mokhtar Senik konsep tahaluf siyasi antara PAS, DAP dan PKR secara automatik akan terbatal jika ada mana-mana ahlinya melanggar perjanjian yang dimeterai sebelum ini.

 

"Maknanya apabila mereka rombak perjanjian, maka dengan saat itu tahaluf kita terbatal.

 

"Sesiapa yang kata PAS mahu kerjasama dengan Umno, maka dengan serta-merta mereka mengkhianati ucapan dasar Presiden," katanya kepada semua perwakilan parti Islam itu, petang tadi.

 

Hadi, melalui ucapan dasarnya semalam berkata PAS akan masih bersama Pakatan Rakyat sekiranya PKR dap DAP terus menghormati konsep tahaluf siyasi.

 

Bagaimanapun beliau memberi amaran bahawa parti itu akan keluar daripada kerjasama itu jika dua parti berkenaan tidak lagi menghormati rangka kerjasama politik tahaluf siyasi dengan PAS. 

 

Hadi turut memberi peringatan kepada PKR dan DAP supaya tidak mengkhianati PAS kerana ia bukan sahaja akan merosakkan perjuangan parti Islam itu, malah akan menyebabkan ahlinya bertelagah sesama diri. 

 

Dalam pada itu Mokhtar menafikan golongan ulama parti itu tidak turun padang dan 'pantang' ditegur.

 

"Saya tidak kata ulama itu maksum, tiada salah. Tetapi kita perlu menegur, bukan menghina.

 

"Jika ulama senyap, dikata kita jumud. Jika kita jawab, mereka tuduh kita tidak sabar, melenting. Kita perlu perbetulkan persepsi," ujarnya.

 

Kebelakangan ini Majlis Syura Ulama ditempelak berikutan tindakan badan itu memberi pandangan berhubung krisis pelantikan Menteri Besar Selangor yang baharu.

 

Majlis Syura Ulama terus dipandang serong segelintir ahli PAS apabila badan itu mendokong tindakan Hadi menolak Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Menteri Besar.

 

Natijahnya kedudukan dan sokongan kepada golongan ulama menjadi topik hangat pada muktamar kali ini.

 

Selain itu itu, Mokhtar turut menyentuh isu sokongan kepada Hadi. Beliau bertindak menegur seorang perwakilan yang semalam mempertikaikan pemakaian 'vest' tertera sokongan pada Hadi.

 

"Pakai baju begitu pun salah? Yang salah adalah apabila kita tidak pakai baju. Ini menunjukkan kita hormat perbezaan pendapat tetapi ia mesti diuruskan dengan baik, jangan sampai menghina," tegasnya.

 

Muktamar PAS kali ini berlangsung ketika Pakatan Rakyat menghadapi krisis paling buruk sejak penubuhannya pada 2008.


Aku "snap" teks ini kerana tak mahu sesiapa ubah.
Pengertian wala' dlm jemaah...















LikeLike · ·
Ishhh..ishhh..sampai tara ni puak Anwarinas aka PasMa dok tibai geng ulama Pas..Ustaz Harun Din ni..bkn takat org Pas ja yg hormat..org UMNO pun sgt hormat kat dia..sebab ketokohan dia..lagipun dia bknnya pengamal politik binatang yg totok..
Tapi lihatlah sendiri arini..Ustaz Harun Din bkn setakat tdk lagi dihormati..malah difitnah sbg seorg ulamak yg mmpunyai kepentingan peribadi duniawi..
Tuduhan yg dibuat oleh Zulhazmi (calon yg kalah jawatan KP Pas yg hnya dpt 17 undi saj...

See More
















LikeLike · ·

Tiada ulasan: