Rabu, 10 September 2014

JANGAN KITA BERCAKAP MACAM ORANG MABUK(TAK SEDAR DIRI)....MAHU TAPI MALU NAK CAKAP...JANGAN KHIANAT KAWAN...NI BUKAN AKHLAK ISLAM...JANGAN KAEDAH MUDHARAT KECIL...MUDHARAT BESAR...KITA PUN TAK AMBIL KAEDAH NI...TAK NAK TAPI MACAM MAHU....ALLAH SAJA YANG TAHU

Tuesday, 9 September 2014


ADAKAH INI BUKTI YANG PENDAPATAN PURATA RAKYAT NEGARA INI SUDAH MELEPASI RM5,900 SEBULAN SEPERTI KATA MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI??????



Sedikit bingkisan.... Hasil menjejaki kemiskinan

Keluarga ini dijumpai semasa program Ops Kemiskinan mukim Dengkil pada 5-7 september baru-baru ini. Tinggal di bawah talian elektrik bervoltan tinggi, bersempadan dengan Cyberjaya dan Putrajaya. Si ayah tidak sihat akibat lumpuh, maka isterilah yang mengambil alih menguruskan semua urusan termasuk menjaga 5 orang anak yang berusia 2-14 tahun.

Semasa kami sampai, anak-anak sedang lahap memakan nasi kosong beserta air kosong. Si kakak yang berumur 10 tahun sedang menyuapkan nasi kepada si bongsu. Dek kerana kemiskinan dan kesihatan ayah, anak yang berusia 2 tahun belum didaftarkan lagi kelahirannya.

Pernah berjalan kaki ke sekolah sejauh 8 kilometer. Si ibu bertegas, walau macamana sekali pun, pendidikan anak kena utamakan.

Pada hari yang sama bantuan segera sebanyak RM500 telah diserah. Insya Allah bantuan lain akan menyusul kemudian dengan segera.

Nota: Pihak LZS telah pun mendapat persetujuan seorang pemilik tanah bersebelahan yang budiman, yang mengizinkan untuk LZS membina rumah untuk keluarga ini. Terima Kasih Ustaz Razali.

SEBAB TU DOK PELIK PENING GARU KEPALA MACAM MANA MENTERI UMNO KATA PENDAPATAN PURATA RAKYAT NEGARA INI MELEBEHI RM5,900 SEBULAN?????

Angka awal Kajian Pendapatan Isi Rumah 2014 yang dijalankan kerajaan menunjukkan taraf hidup rakyat negara ini meningkat dengan purata pendapatan isi rumah melepasi RM5,900 sebulan.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata, ia pencapaian ketara berbanding hasil kajian pada 2012 yang merekodkan purata pendapatan isi rumah RM5,000 sebulan.

“Daripada segi meningkatkan ekonomi, kita sudah berjaya dan dibuktikan dengan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) sebanyak 6.3 peratus pada separuh pertama tahun ini.

“Namun, perkembangan ekonomi semata-mata tidak mencukupi kerana kita juga mesti memastikan ia dapat dirasai rakyat, daripada segi gaji yang lebih tinggi yang mesti selari dengan produktiviti,” katanya pada sidang media di luar acara Simposium Ekonomi Global 2014 di sini, semalam.

Nisbah gaji kepada KDNK di Malaysia berkembang 33.6 peratus tahun lalu berbanding 29.3 peratus pada 2008.

Menyentuh mengenai Rancangan Malaysia ke-11, Abdul Wahid berkata, kerajaan kini berada pada kedudukan yang baik untuk membentangkan rancangan pembangunan itu di Parlimen Mei tahun depan berikutan penyelesaian pelarasan awal dengan 12 kerajaan negeri.

“Hanya tinggal Sabah. Saya akan menemui Ketua Menteri dan kabinet negeri minggu depan,” katanya.

Simposium tiga hari bermula Sabtu itu dianjurkan Kiel Institute for the World Economy dan dihoskan Universiti Teknologi Mara (UiTM). Simposium sebelum ini berlangsung di Istanbul, Turki dan Rio de Janeiro, Brazil dan pertama kali berlangsung di Malaysia. - BERNAMA


Panas!! Mesej Whatsapp tentang TGHA tersebar!!


TGHA_WhatappsKini tersebar pula satu ‘screen post’ mesej Whatsapps yang dikatakan berkaitan tindakan Presiden PAS, TG Datuk Haji Hadi Awang. Perbualan berkaitan sikap Datuk Hadi terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Langkah TGHA menongkah persetujuan PR dalam hal berkaitan politik Selangor.
Perbualan seseorang dengan Dato Tarmizi Harakah seperti yang tertera. Screen post dari FB PemudaGombak.

Wednesday, 10 September 2014


BILA PEMIMPIN MEMILIKI JIWA BESAR BERBICARA ... LUPAKAN SOAL MENJADI MB, AKUR PADA KEPUTUSAN PARTI :- YAAKOB SAPARI


Nama Yaakob Sapari adalah antara yang dipilih parti Pas untuk dicalonkan sebagai Menteri Besar (MB) Selangor namun kesetiaannya pada Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak memungkinkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Anggerik ini menerima jawatan tersebut.

“Saya nak jelaskan di sini saya ialah Adun PKR dan kesetiaan saya mestilah kepada Presiden dan parti. Jadi saya akur apa sahaja yang akan diarahkan oleh parti.

“Menjadi MB mestilah mendapat sokongan majoriti Anggota Dewan dan sekarang sangat bahawa Presiden PKR telah pun mendapat sokongan tersebut. Saya sendiri sokong Presiden saya menjadi MB,” katanya dalam satu temubual eksklusif di pejabatnya di Shah Alam petang tadi.

Bukan mengingkari titah Sultan tetapi kata Yaakob, rakyat berpegang kepada prinsip raja berpelembagaan.
“Sultan juga dalah sebahagian daripada perlembagaan dan Sultan tidak ada hak untuk memilih siapa menjadi pemimpin negeri. Bermakna siapa yang dapat majoriti, dialah yang akan membentuk kerajaan.

“Tapi saya amat yakin tentang kebijaksanaan Tuanku Sultan kerana saya pernah menjadi Exco selama lima tahun dan pernah bekerja dengan baginda. Saya yakin kebijaksanan Tuanku Sultan pasti dapat selesaikan kemelut ini tidak lama lagi,” ujarnya

Menyentuh tentang tindakan Pas menamakan dirinya sebagai MB Selangor yang sepatutnya Wan Azizah, jelas Yaakob, itu tidak sepatutnya berlaku.

“Sepatutnya Pas serahkan kepada PKR untuk menentukan calonnya kerana Selangor milik PKR kerana itu adalah persetujuan yang telah dicapai dalam gabungan Pakatan Rakyat,” katanya.

Ditanya pernah atau tidak dirinya bercita-cita menjadi MB Selangor, sambil tersenyum, Yaakob berkata, dia hanya bercita-cita untuk menjadi Menteri Persekutuan.

“Cara untuk saya menjadi Menteri Persekutuan hanyalah dengan menukar kerajaan kepada Pakatan Rakyat,” ujarnya. -- Malaysia Gazette

TABIK DAN SALUTE!!!!!5:50PM - 10 Sep 2014

Cikgu Mat Razi calon BN Pengkalan Kubor


Bekas penolong pegawai pendidikan daerah Tumpat Mat Razi Mat Ail dipilih sebagai calon BN bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor.

PAS setakat ini belum mengumumkan calonnya dan dijadual berbuat demikian esok.

Bagaimanapun, menurut tinjauan, nama paling popular di kalangan penduduk tempatan untuk berentap di DUN itu ialah Setiausaha PAS Tumpat Wan Rosdi Wan Ibrahim.

Kerusi Pengkalan Kubur kosong berikutan kematian ADUN sebelum ini, Datuk Noor Zaidi Omar, 57, yang mati akibat kanser.

Hari penamaan calon dijadualkan pada 13 September manakala hari pengundian pada 25 September.

Dalam pilihan raya umum lalu, allahyarham Noor Zahidi mengalahkan calon PKR Saharun Ibrahim dan Izat Bukhary Ismail Bukhary (bebas) dengan majoriti 1,736 undi.

PKR kali ini memberi laluan kepada PAS untuk bertanding merebut kerusi itu.
3:20PM - 10 Sep 2014

LUHAM langkaui perlembagaan PAS


Lujnah Undang-Undang Dan Hak Asasi (LUHAM) PAS Pusat melalui siaran media bertarikh 9 September 2014 menyiarkan pandangan perundangan berkenaan dengan kuasa presiden & Majlis Syura Ulama (MSU) berdasarkan kerangka Perlembagaan PAS.

Pada akhirnya, kenyataan LUHAM yang disokong sebulat suara oleh keseluruhan Ahli Lajnah tersebut tampil dengan satu kesimpulan – kononnya Majlis Syura dan presiden tidak mempunyai apa-apa kuasa di bawah Fasal 26(1)(a) Perlembagaan PAS untuk menamakan calon menteri besar Selangor, melainkan mendapatkan persetujuan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat.

Lantaran itu, pendirian Majlis Syura yang diputuskan melalui mesyuarat pada 7 September 2014 untuk mempertegaskan bahawa presiden mempunyai kuasa pemutus dalam apa jua perkara yang melibatkan kepentingan parti berdasarkan Fasal 26(1)(a) – turut disifatkan oleh LUHAM sebagai silap dan tidak mempunyai asas perundangan dalam konteks Perlembagaan PAS.

Pada 5 September 2014, The Malaysian Insider (TMI) menerbitkan sebuah tulisan bertajuk “Majlis Syura Ulama beri contoh tak baik pada PAS”.

Berdasarkan TMI, artikel tersebut ditulis oleh salah seorang Ahli Jawatankuasa Pemuda PAS Pusat.

Dewan Pemuda PAS Pusat turut juga memiliki Jabatan Undang-Undangnya sendiri – Jabatan Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (JUHAM).

Namun sehingga kini, tiada apa-apa pendirian rasmi daripada JUHAM samada bersama menyetujui pendirian berdasarkan artikel TMI tersebut, atau tidak bersetuju atau sekurang-kurangnya menjarakkan diri dari tulis tersebut.

Kedua-dua pendirian undang-undang yang saya rujuk di atas, yang dinukilkan oleh teras minda undang-undang dalam PAS, mempunyai satu kesimpulan yang sama – bahawa presiden PAS telah melangkah di luar batasan Perlembagaan PAS apabila bertindak sendirian mencalonkan tiga nama kepada Istana Selangor bagi tujuan perlantikan Menteri Besar Selangor.

Namun penulis artikel TMI kelihatan lebih radikal dan agresif apabila mencadangkan bahawa presiden PAS perlu dihadapkan ke Jawatankuasa Tatatertib parti – yang boleh membawa natijah kepada samada digantung atau dilucutkan keanggotaan parti.

Ringkasnya, presiden boleh dilucutkan jawatannya, melalui pelucutan keanggotaan parti.

Atas premis perundangan yang diambil LUHAM berkenaan isu ini, dan untuk mengelakkan kekeliruan yang pastinya akan melebar bukan sahaja dari kalangan ahli-ahli PAS bahkan pendokong di luar gelanggang, saya terpaksa menggagahkan diri untuk meneliti dengan tekunnya fasal-fasal yang berkaitan, dalam Perlembagaan PAS, lantas membetulkan beberapa kesilapan teras yang saya fikir dilakukan oleh LUHAM sewaktu tampil dengan kesimpulan perundangan tersebut.

Sekurang-kurangnya tulisan ini akan mengayakan ruang perbahasan dan menyediakan penelitian alternatif terhadap pendirian rasmi lujnah yang dipertanggungjawabkan oleh PAS dalam apa-apa urusan perundangan parti.

Peranan dan kuasa Majlis Syura Ulama

LUHAM memulakan asas perbahasannya dengan mengingatkan Majlis Syura bahawa ia hanya mempunyai kuasa untuk menghurai, menafsir dan menjelaskan peruntukan Perlembagaan PAS dalam dua keadaan semata-mata - pertama jika wujudnya perselisihan faham, dan keduanya – jika ada rujukan secara rasmi dibuat terlebih dahulu kepada Majlis Syura.

Atas tafsiran ini, LUHAM berpendirian bahawa Fasal 8(1)(a) hendaklah dibaca bersama dengan Fasal 88(1).

Bagi menjelaskan lagi pendirian itu, pada perenggan 7 dan 8 kenyataan LUHAM tersebut, LUHAM tampil dengan kesimpulan bahawa kuasa Majlis Syura adalah kuasa atas rujukan (“referral”) dan bukan kuasa “of first instance” atau kuasa sedia ada (inherent).

Disinilah kesilapan asas yang mencemari keseluruhan pendirian LUHAM dalam penafsiran kuasa Majlis Syura, yang pada akhirnya membuat rumusan yang salah ke atas kuasa presiden, berdasarkan kerangka Perlembagaan PAS.

Penelitian saya terhadap Perlembagaan PAS – Fasal 8(1)(a) adalah sangat jelas memberikan kuasa kepada Majlis Syura untuk menghurai, menjelas dan menafsirkan dasar PAS dan mana-mana peruntukan dalam perlembagaan yang menimbulkan kesamaran mengenai maksud dan tujuannya dan membuat ketetapan mengenainya.

Fasal 8(1)(a) tidak pada bila-bila memperuntukan kriteria yang diletakkan oleh LUHAM – mesti wujud perselisihan faham mahupun keperluan rujukan rasmi untuk dibuat keputusan.

Fasal 8(1)(a) membawa maksud yang sangat jelas – bahawa Majlis Syura berhak bertindak pada bila-bila masa yang difikirkan perlu, atau apabila wujudnya keadaan yang mendesak mempunyai apa-apa perakuan atau keputusan atau penghuraian atau penjelasan atau pentafsiran tanpa wujudnya perselisihan faham, apatah lagi rujukan bertulis.

Keseluruhan Fasal 8 yang digubal khusus untuk memperincikan kuasa dan struktur organisasi Majlis Syura tidak pernah mensyaratkan mesti adanya rujukan, aduan atau permintaan bertulis.

Perlu diingat bahawa Majlis Syura tidak berperanan seperti mahkamah yang mempunyai bidang kuasa berlainan bagi setiap satu peringkat mahkamah (katakan: Mahkamah Tinggi – Mahkamah Rayuan – Mahkamah Persekutuan).

Majlis Syura sifatnya adalah proaktif dan bukannya reaktif!

Atas sifat itu kuasanya diperihalkan secara umum melalui Fasal 8(1) bagi menjamin hukum dan kekuasan PAS di bawah Fasal 7 dapat ditangani dengan berhemah dan bijaksana sesuai dengan tuntutan politik semasa berlandaskan keilmuan dan kepakaran ahli-ahli yang membentuk Majlis Syura.

Selanjutnya, berbalik kepada hujahan LUHAM bahawa kononnya Fasal 8(1)(a) perlu dibaca bersama dengan Fasal 88(1), dan tidak boleh dibaca secara berasingan.

Sekali lagi saya berpendapat bahawa pendirian LUHAM adalah jauh tersasar. Saya berpendapat Fasal 8 (Majlis Syura Ulama) dan Fasal 88 (Lain-Lain Perkara) adalah fasal yang berasingan yang berdiri di atas sifatnya sendiri.

Fasal 8 memperihalkan kuasa dan struktur MSU, manakala Fasal 88 memperihalkan lain-lain perkara yang memerlukan campur tangan atau keputusan atau penglibatan MSU (sesuatu keputusan yang diminta oleh lain-lain pihak untuk MSU membuat keputusan).

Jika dirujuk kepada Fasal 88(3), Fasal 88 boleh ditafsirkan membawa maksud sebarang pertikaian atau perselisihan antara badan-badan, atau organisasi-organisasi, jawatankuasa-jawatankuasa, lajnah-lajnah di dalam PAS (yang mana tidak boleh dibawa ke mahkamah).

Maksudnya, Fasal 88 adalah kuasa rujukan atau rayuan kepada MSU yang diminta oleh lain-lain badan, jawatankuasa atau lajnah dalam parti.

Manakala Fasal 8 adalah kuasa induk Majlis Syura atas kapasitinya sendiri.

Justeru sangat terang lagi bersuluh, Fasal 8 dan Fasal 88 adalah Fasal-fasal berasingan yang tidak terikat antara satu sama lain.

Untuk memudahkan lagi kefahaman, dalam keadaan wujudnya pertikaian antara presiden dan sebahagian Jawatankuasa Pusat (dalam isu pencalonan Menteri Besar Selangor) – Majlis Syura boleh mengambil peranan di bawah Fasal 8(1)(a) atau Fasal 8(1)(b) serta Fasal 88(1) untuk membuat satu keputusan yang akan mengikat keseluruhan pihak-pihak yang terlibat.

Dalam suasana wujudnya percanggahan antara tindakan presiden dan penafsiran Perlembagaan oleh LUHAM, Majlis Syura juga boleh mengambil peranan dibawah Fasal 8(1)(a)(b) atau Fasal 88(1) untuk memutuskan bahawa tindakan presiden adalah tepat kerana mempunyai kuasa pemutus di bawah Fasal 26 (1).

Oleh itu, permulaan premis LUHAM yang menegaskan bahawa Fasal 8(1)(a) dan Fasal 88(1) hendaklah dibaca bersama adalah satu pendirian superimposed ke atas peruntukan Perlembagaan yang tidak wujud.

Justeru jelas sekali LUHAM telah membuat satu tafsiran yang salah arah (misconceived) atas kerangka Perlembagaan PAS yang sepatutnya dipertahankan!

Suatu perkara yang tidak langsung disentuh oleh LUHAM adalah kuasa Majlis Syura di bawah Fasal 88(1)(b) dan Fasal 88(2):

Fasal 8(1)(a) – Majlis Syura berkuasa mengeluarkan arahan dan perintah supaya dasar dan ketetapan itu dipatuhi dan dilaksanakan oleh mana-mana pihak atau badan di dalam PAS dan mengawasi serta memelihara supaya dasar itu dan ketetapan itu serta kehendak-kehendak dalam Perlembagaan ini dipatuhi dalam kegiatan, gerakan dan pentadbiran PAS

Fasal 88(2) – Majlis Syura adalah berkuasa membuat sebarang keputusan di atas perkara-perkara yang tidak diperuntukkan dalam Perlembagaan ini dengan syarat keputusan itu hendaklah tidak bercanggah dengan dasar dan tujuan PAS seperti yang termaktub dalam Perlembagaan ini dan tertakluk kepada kuasa tertinggi Muktamar.

Atas sebab yang hanya diketahui oleh LUHAM, kedua-dua Fasal 8(1)(b) dan Fasal 88(2) tidak langsung dirujuk sewaktu memberi penafsiran terhadap Perlembagaan PAS berkenaan kuasa dan peranan Majlis Syura.

Kedua-dua fasal ini, terutamanya Fasal 8(1)(b) dengan jelasnya memberikan kuasa kepada Majlis Syura untuk mengeluarkan arahan dan perintah kepada semua organisasi parti, termasuk presiden dan Jawatankuasa Kerja Pusat – apatah lagi kepada LUHAM sendiri.

Penelitian yang mendalam terhadap Perlembagaan PAS, terutamanya terhadap Fasal 8(1)(a) dan Fasal 88(1) – akan memberikan satu kesimpulan yang akan mengejutkan LUHAM – iaitu, kuasa mentafsir Perlembagaan PAS itu sendiri terletak di pundak Majlis Syura, dan bukannya LUHAM (walau pun LUHAM boleh dianggap sebagai penasihat undang-undang PAS).

Maknanya, walau apa pun kepakaran undang-undang yang dimiliki LUHAM, hanya pentafsiran, penghuraian dan penjelasan Majlis Syura ke atas sesuatu peruntukan Perlembagaan PAS yang mempunyai nilai dan bersifat mengikat.

Oleh itu, apabila Majlis Syura Ulama bersidang pada 7 September 2014 dan memutuskan bahawa presiden (dalam konteks pencalonan menteri besar Selangor) mempunyai kuasa pemutus berdasarkan Fasal 26(1), maka itulah penafsiran, penjelasan dan penghuraian yang sebenarnya yang mengikat keseluruhan parti PAS – kecuali sehingga ia diputuskan sebaliknya oleh Muktamar.

Mudahnya, Majlis Syura tidak pernah bertindak di luar batas Perlembagaan PAS.

Sebaliknya dengan kenyataan media LUHAM pada 9 September 2014 yang secara terbuka menyerang pendirian badan tertinggi dalam parti - adalah pihak yang melampaui batas berdasarkan kerangka Perlembagaan PAS.



WAN ROHIMI WAN DAUD seorang peguambela dan peguamcara di Kuala Lumpur.4:58PM - 10 Sep 2014

Pemuda PAS nasihat PKR, DAP akur pilihan sultan


PKR dan DAP perlu akur menerima sesiapa sahaja yang dilantik istana sebagai menteri besar Selangor baru selagi ia seorang wakil rakyat dari Pakatan Rakyat.

Seruan itu dibuat Ketua Pemuda PAS, Suhaizan Kaiat yang melihat krisis menteri besar ini sudah terlalu lama berlarutan.

"Rakyat akan bertambah bosan dan muak jika masih ada usaha mengheret krisis ini tanpa penghujung.

"Saya nasihatkan PKR dan DAP untuk akur sahaja dahulu dengan sesiapa yang Sultan lantik sebagai MB selagi ia dari Pakatan Rakyat.

"Pulihkan kembali muafakat kita. Kembali ke meja rundingan. Susun kembali strategi untuk menguasai suasana politik yang berkecamuk ini," katanya seperti dilaporkan Harakahdaily hari ini.

Menurutnya, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mungkin sudah menjangka krisis ini akan berlaku sejak awal lagi.

Justeru, MP Marang itu memilih untuk tidak bertembung dengan istana dan langkah yang sama sewajarnya diteladani PKR dan DAP, kata Suhaizan.

'Elak pertembungan'

"Kini krisis masuk fasa yang baru. Sultan murka kepada PKR dan DAP. Mungkin ini yang berada di pemikiran Presiden dari awal.

"Mengelakkan pertembungan dengan istana sementelah PAS adalah sebuah parti yang amat dekat dengan orang Melayu," katanya.

Suhaizan menegaskan kestabilan perlu dikembalikan di Selangor agar "Umno tidak dapat mengambil peluang."

"Dengan itu saya mengharapkan adanya cahaya di hujung terowong gelap ini," katanya.

Sementara itu, Wanita Pakatan Rakyat turut menggesa agar pemimpin ketiga-tiga parti mencapai kata sepakat menyelesaikan isu itu.

"Majlis Pimpinan Wanita Pakatan Rakyat mengambil pendirian bersama mendesak agar pemimpin utama ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat segera duduk semeja.

"Ia bagi membincangkan penyelesaian terbaik, harmoni dan terhormat oleh Pakatan Rakyat atas kemelut berlanjutan berkaitan isu menteri besar Selangor," kenyataan bersama mereka dipetik.

Wanita Pakatan gesa duduk bincang

Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan Wanita Pakatan hari ini mendesak ketiga-tiga parti dalam gabungan itu duduk semeja membincangkan "penyelesaian terbaik, harmoni dan terhormat" bagi krisis itu.

"Prinsip-prinsip bersama Pakatan Rakyat yang dipersetujui selama ini perlu dihormati dan dipatuhi bagi memastikan kelangsungan kesepakatan rakyat selari dengan tekad kita bahawa Pakatan harapan rakyat," kata ketiga-tiga pemimpin wanita Pakatan.

Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Ketua Wanita DAP Chong Eng, Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin dan Ketua Muslimat PAS Siti Zailah Mohd Yusoff.

June 26, 2014

Nota Terakhir Mona Fandey [pengalaman wartawan]


AKU mulakan tulisan ini dengan nama Allah SWT yang Maha Pemurah lagi Mengasihani. Hatiku kian sebak hanya kerana Allah Maha Esa Maha Mengetahui. Kenapa? Mengapa? Kerana Allah SWT yang menentukan segala-galanya.

Sebelum ini aku tidak pernah mengerti apakah yang dikatakan bahagia. Aku bertanya kepada teman. Ada yang mendefinisinya sebagai suatu keadaan perasaan. Ya, gembira satu perasaan.

Ada pula orang kata, gembira tidak mengisi atau menepati makna bahagia. Namun, aku pasti ia suatu keluarbiasaan. Tetapi, dapatkah merasainya?

Akhirnya aku menemuinya, aku berasa sungguh bahagia, tiada kata-kata untuk diungkapkan. Bahagia ini datang menerpa jiwaku dengan tiba-tiba. Saat itu aku di dalam Masjid Nabawi di Madinah.

Pertama kali aku melangkah masuk ke masjid nan suci itu. Masjid menempatkan makam kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW, junjungan kita. (Ketika itu aku mengerjakan umrah pada 2008. Tahun berikutnya, dengan izin Allah SWT aku dapat menunaikan haji, Alhamdulillah).

Aku masih ingat lagi saat-saat itu. Pada masa itu, aku sebak, sedih bercampur. Ya, rasa ‘bahagia’ atau rasa yang menerjah kalbu. Dengan air mata, aku menadah tangan mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi. Ya Allah yang Maha Pemurah dan Maha Pengasih, aku datang dari jauh dan mendirikan solat di Masjid Nabawi.

Di Madinah yang menyaksikan pengorbanan dan perjuangan junjungan besar kita untuk menyelamatkan kita daripada kejahilan. Aku berasa hampir dengan-Mu, Ya Allah. Di benakku, aku menghitung hari seterusnya berpeluang mendirikan solat di Masjidil Haram di Makkah pula, dengan izin-Nya. Pasti perasaan bahagia ini berulang-ulang selama aku di tanah suci.

Sebagai manusia yang mempunyai perasaan, pengalaman duniawi menjamah jiwaku. Menjalankan tugas sebagai wartawan mahkamah menemukanku dengan hamba-hamba-Nya yang tersisih daripada masyarakat. Setiap hari aku melihat pemandangan yang akan mengecutkan jiwa kecil.

Saban hari aku melihat tertuduh diberkas dan diganding untuk dihadapkan ke muka pengadilan. Mereka akan mendapat hukuman kerana melanggar undang-undang jenayah dan sivil.

Di tanah suci, ingatanku kembali kepada mereka, terutama sepasang suami isteri. Dan, hati terdetik, jikalau pasangan suami isteri itu tahu kebesaran Allah. Sedarkah mereka akibat perbuatan yang akan menerima azab Allah kelak. Azab-azab yang diulang-ulang dalam firman Allah dan hadis Rasul. Hatiku mengeluh, sekiranya mereka mengingati Allah SWT semua ini tidak akan berlaku.

Tetapi, ustaz pernah mengajar, tidak perlu kata ‘kalaulah’ kerana semua yang berlaku itu satu ketentuan Allah SWT. Aku menghadiahkan al-Fatihah kepada kedua-duanya. Ya Allah ampunkan mereka berdua, doaku untuk mereka di masjid suci itu. Umum tahu siapakah pasangan yang meninggalkan nama.

Nama sebagaimana? Nama yang dirujuk sebagai kes-kes jenayah dalam pengajian bidang guaman? Rentetan hidup pasangan ini menjadi bualan waktu itu. Mereka pergi sebagai manusia yang dikenali kerana jenayah dilakukan. Tetapi adakah orang yang terfikir untuk ambil kisah mengapa jenayah sedemikian terjadi?

Mengimbas pengalaman lama, lebih lima bulan aku dan rakan-rakan wartawan membuat liputan kes perbicaraan pasangan ini di Mahkamah Tinggi Temerloh, sekitar tahun 1994/95. Isterinya mesra dengan nama Mona Fandey. Suaminya, Mohd. Affandi Abdul Rahman. Kedua-duanya menyara hidup dengan mendakwa sebagai bomoh.

Mereka diberkas dan dibicarakan atas tuduhan membunuh Allahyarham Datuk Mazlan Idris yang pada masa itu wakil rakyat negeri Pahang. Satu pembunuhan yang teramat kejam.

Aku tidak ingin mengungkit kembali fakta yang dibentangkan dalam kes mereka. Hanya untuk membawa pembaca mengenangkan arwah Mona Fandey. Dia seorang wanita ayu. Mona Fandey seperti wanita lain juga. Dia ada impian untuk berjaya dalam hidup. Salah satu impiannya ingin jadi penyanyi.

Mona Fandey seorang isteri yang sangat mencintai suaminya. Dia meluahkan perasaan hatinya dalam nota autograf yang aku ambil daripadanya dan kini tersimpan sebagai khazanah peribadi.

Bunyinya ringkas: “Saya ingin hidup dan mati bersama suamiku.”

Ya, dia mencapai keinginannya itu. Dia mati bersama-sama suaminya. Mereka berdua dihukum gantung sampai mati atas kesalahan membunuh di bawah jenayah berat undang-undang Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Sepanjang pasangan itu dibicarakan, mahkamah penuh sesak. Pada satu ketika timbul kejadian mistik yang sehingga sekarang jadi persoalan tanpa jawapan. Pada suatu pagi kes mereka, tiba giliran doktor forensik yang bedah siasat anggota mayat mangsa yang mati dalam keadaan ngeri dikerat-kerat 18.

Hadirin di mahkamah senyap sunyi. Cerita doktor terasa ngeri, seram remang bulu roma. Tidak semena-mena kedengaran bunyi ‘keruk-keruk’. Para hadirin memandang sesama sendiri.

Dada akhbar esoknya memaparkan bermacam versi yang kebanyakannya mengatakan satu bunyi menakutkan. Tetapi Utusan Malaysia melaporkan berita eksklusif. Pada petang itu, aku memperoleh maklumat daripada sumber bahawa ia adalah bunyi itik-itik jawa Mona Fandey yang mati beragan (kelaparan) di Kampung Hulu Dong, Raub.

Seorang wartawan wanita pula yang menemui Mona Fandey di lokap untuk bertanya resolusi tahun baharu, pada malamnya dikatakan mengigau menghempas muka ke lantai simen tandas hinggakan pipi dan bibir berdarah.

Aku masih ingat, Mona Fandey memberi amaran kepada wartawan supaya tidak menokok tambah apa yang dikatakannya pada masa dia bersama-sama suami dan pembantunya, Juraimi Husin dibawa menaiki trak untuk balik ke Penjara Kajang. Hukuman mati sudah dijatuhkan.

“Saya nak senyum.” Itu kata-kata akhir Mona Fandey kepadaku apabila ditanya apa yang akan dibuatnya menghabiskan sisa-sisa waktu di penjara. Manakala Mohd. Affandi pula kata, dia hendak beramal ibadat dan Juraimi mengatakan dia hendak mengaji al-Quran.

Semasa itu, fikiranku terasa berat. Mona Fandey kata dia nak senyum? Kata-katanya mengandungi amaran pula supaya tidak tokok tambah. Sepanjang perjalanan balik ke ibu pejabat Utusan, aku tidak berhenti berfikir. Apabila sampai di pejabat, aku cerita kepada Ketua Pengarang ketika itu dan beberapa editor yang memberi pandangan berbeza mengenai kata-kata Mona Fandey.

Seorang editor berpandangan, ada sesuatu yang ‘tak kena’ pada wanita ini. Namun aku jawab, tidak. Kata-kata Mona Fandey dalam maknanya. Aku beri hujah bahawa simboliknya dia pasrah nasib yang telah menimpa dirinya.

Keesokannya, keluar tajuk besar Utusan Malaysia, “Saya nak senyum.” Waktu itu akhbar Utusan Malaysia laris macam goreng pisang panas. Apabila dikenangkan, aku pun rasa nak senyum. Kenapa? Akhbar berbahasa Cina turut mengambil kesempatan memaparkan gambar-gambar yang dikatakan seolah-olah mendewakan wanita ini.

Hal ini berlaku di peringkat dia hadir perbicaraan di mahkamah. Aku masih ingat bagaimana dia menonjolkan diri dengan keterampilan berpakaian kemas bermacam fesyen pada setiap hari. Jelas dia seorang wanita yang mempunyai cita rasa tinggi kepada kemewahan.

Cita-cita yang tidak kesampaian Mona Fandey untuk menjadi penyanyi. Dalam ceritanya kepada hakim, Mona Fandey mendakwa ketika pegawai polis menyoal siasat, dia minta untuk menyanyi.

Dalam filem Hindustan, katanya, orang tidak jemu menonton sebab hero bercinta menyanyi, putus cinta menyanyi, masak di dapur menyanyi dan mengiring orang mati pun menyanyi. Apa yang menariknya, Mona Fandey meminta izin hakim agar dibenarkan dia menyanyi sebuah lagu dalam mahkamah.

Hakim bijaksana tidak membenarkan. Jika dibenarkan pasti gempar mahkamah jadi pentas hiburan. Aku berdoa kepada Allah SWT untuk mengampunkan dosa semua hamba-Nya dan diberi taufik serta hidayah kepada yang masih terpesong.

Bahagia menjelma apabila kita dapat merasai keesaan-Nya. Kebahagiaan yang abadi. Semoga Allah mencucuri rahmat kepada ketiga-ketiga hamba-Nya ini.

TERKINI: Kesemua penumpang dan anak-anak kapal MH 370 disahkan berada di Tel Aviv

Written By canang on Rabu, 10 September 2014 | 9/10/2014 05:12:00 PTG

TERKINI: Kesemua penumpang dan anak-anak kapal MH 370 disahkan berada di Tel Aviv sebuah negara haram dunia iaitu ISRAEL LAKNATULLAH !!!
Sekali lagi Edward Snowden melaporkan bahawa seorang ajen perisikan CIA yang telah pun berpaling tadah dan membocorkan maklumat kedudukan terkini penumpang dan pesawat MH 370 yang pasti menggegarkan dunia.
 Pada 26/08/2014, Genjatan senjata di GAZA dikuatkuasakan sepenuhnya antara Palestin dan ISRAEL Laknatullah !!! Di dalam laporan terbaru Edward Snowden melaporkan susulan banyak lapangan terbang di ISRAEL diserang dgn roket-roket Hamas maka ISRAEL terpaksa menyerah kalah lebih awal lagi dan peperangan harus diberhentikan secepat yang mungkin bagi memberi laluan kepada kapal terbang di luar sana untuk masuk ke dlm negara Israel juga susulan kejayaan demi kejayaan yang telah dibuat oleh tentera Hamas melalui sayap kanan utamanya iaitu Briged Al Qassam. Ini kerana Amerika mendapat tahu bahawa agen perisikan Rusia dan China sudah pun sampai ke negara Uzbekistan, Kazakhtan, Afghanistan, India dan Pakistan bagi menjejaki kesemua penumpang dan anak-anak kapal MH 370 yang dikatakan telah disembunyikan di situ. Bagi mengelakkan maklumat sulit bocor Amerika dan Yahudi dikatakan sempat menerbangkan kesemua penumpang dan anak-anak kapal MH 370 ke Tel Aviv pada 27/08/2014. Maklumat ini telah pun disahkan dan dibocorkan sendiri oleh seorang lagi ajen risikan CIA yang namanya dirahsiakan atas sebab-sebab keselamatan dan akan didedahkan oleh Edward Snowden nanti.
Ikuti laporan EKSKLUSIF di bawah ini yang dilaporkan oleh Sharifah Sofia Syed Rashid :-

Sunday, 10 August 2014


Wajah Sebenar Nuratikah Binti Ishak, 23, Mangsa Rogol Beramai-Ramai (30 Orang)

Sekeping gambar yang dikongsikan oleh Mad Sufizz  pop-up di news feed penulis sebentar tadi dimana seorang gadis yang berusia 23 tahun sedang dicari dipercayai sudah hilang sejak hari raya ke empat hingga kini.
Gadis tersebut yang dikenali sebagai Nuratikah Binti Ishak yang berasal dari Sik, Kedah dirogol beramai-ramai oleh mat rempir sebelum dijual kepada tokan dadah.
Difahamkan mangsa tersebut dipercayai masih berada di kawasan Sungai Petani, Kedah. Lelaki berkenaan juga menyeru kepada orang ramai supaya menghubungi nombor abang mangsa ini 019-5066095 (Shukri)
Penulis cuba menghubungi nombor yang tertera diatas namun nombor berkenaan hanya boleh dihubungi melalui pesanan suara.
Penulis tidak pasti kesahihan status ini sama ada betul atau sebaliknya, jika ianya benar, sama-samalah kita membantu beliau untuk menjejaki gadis ini dan berdoa semoga mangsa dapat dikembalikan kepada keluarga. 
Namun jika ianya satu fitnah, maka berat hukuman bagi seseorang yang menyebarkan berita sebegini.
Gambar diatas adalah lelaki yang dikenali sebagai Mad Sufizz


Tiada ulasan: