Sabtu, 22 Disember 2012

WANG@HARTA...WANITA@SEX...TAHTA@KUASA MEMBUAT SESEORANG ATAU NEGARA HANCUR....BUKAN SETAKAT TU...AKHIRAT MASUK NERAKA

MB ziarah kanak-kanak lumpuh dirempuh lori

Salmah Mat Husain, 22 Dis 2012
KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkesempatan menziarahi kanak-kanak malang, Hakim Aizuddin Ismariza, 7, semalam.
Adik Hakim, lumpuh seluruh badan dan tidak mampu bercakap setelah terlibat dalam kemalangan jalan raya apabila dirempuh sebuah lori kecil pada 10 September lalu.

Atas rasa simpati, Tuan Guru turun menziarahi anak kecil yang kini tidak memberikan sebarang tindak balas.

Jauh untuk tersenyum, menangis apa lagi bercakap.

Tuan Guru melahirkan rasa simpati terhadap nasib menimpa anak ketiga daripada lima orang adik beradik sejak September lalu.

“Saya berharap semoga keluarga ini lebih tabah menerima ketentuan Ilahi, insya Allah besar ganjarannya,” ujarnya dengan wajah sugul.

Tuan Guru turut beramah mesra dengan  kedua ibu bapa Hakim, Norhakimah Ghazali, 36, dan Ismariza Dollah, 36 yang tinggal di Kampung Kedondong, Kota Jembal dekat sini.

Norhakimah ketika ditemui memberitahu, anaknya kini hanya minum susu melalui tiub dan menggunakan lampin pakai buang.

“Dia dulu seorang anak yang aktif, riang sentiasa, tetapi kini dah tak ada lagi,” ujarnya yang juga seorang guru.

Pada masa yang sama, Tuan Guru turut menziarahi datuk kepada Hakim, Dollah Awang, 75, yang mengidap angin ahmar dan masalah buah pinggang.

Hutang RM500b: 3 tahun Najib atasi 5 PM terdahulu

Khairul Azlam Mohamad, 22 Dis 2012

(Gambar: Mohamad menandatangani plak perasmian Pasti dan Surau As-Sakinah di Kampung Gong Tengah, Merang.)

SETIU: Kerajaan Pakatan Rakyat bakal menanggung bebanan hutang melebihi RM500 bilion jika Umno dan Barisan Nasional (BN) kehilangan kuasanya pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata kerajaan Pakatan Rakyat dapat Putrajaya pun tidak seronok sebab negara ini di ambang bankrap.

Ini kerana, katanya, hutang negara kini mencecah lebih RM500 bilion di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Menurutnya, sewaktu pemerintahan bekas PM terdahulu seperti Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein Onn, Tun Dr Mahathir dan Tun Abdullah Ahmad Badawi hutang negara berjumlah RM250 bilion.

“Ini bermakna, hutang negara tiga tahun di bawah Perdana Menteri Najib mengatasi jumlah hutang yang dibuat oleh lima PM terdahulu,” jelasnya ketika berucap pada majlis minum petang sempena perasmian Pasti dan Surau As-Sakinah di Kampung Gong Tengah, Merang, petang semalam.

Wang Haram RM200b: Wajib 'ubah' sebelum parah

Harakahdaily, 21 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia wajib mengubah kerajaan di dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang, jika mahu menyelamatkan negara, kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Idris Ahmad.

Menurutnya, BN sudah tidak mampu untuk mengurus negara dan rakyat.

Ia jelas terbukti dengan pendedahan terbaru Global Finandial Integrity (GFI) yang berpangkalan di Washington bahawa hampir RM200 bilion wang haram mengalir keluar dari Malaysia pada tahun 2010.

"Mungkin pemimpin BN akan kata ini adalah agenda Yahudi hendak memburukkan kepimpinan Datuk Seri Najib Razak," katanya.

Beliau turut mengimbau kembali beberapa lagi bukti kelemahan pentadbiran BN termasuk hilang rekod kemasukan Altantuya daripada Imigresen.

Selain itu katanya, sampai sekarang rakyat tertunggu mengenai wang RM40 juta yang mengaitkan nama Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan ahli perniagaan balak Sabah Michael Chia.

"Negara pernah kehilangan enjin pesawat pemintas F-5E bernilai kira-kira RM50 juta milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

"Jikalau enjin yang besar pun boleh hilang apalah sangat wang yang boleh dilipat tidak boleh  hilang," katanya.

Selain itu ujarnya, masalah rasuah tidak ditanggani dengan serius di bawah kepimpinan Najib.

Sehingga kini katanya Najin tidak bersedia untuk menyambut Hari Anti Rasuah Antarabangsa seperti yang ditentukan oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sejak sembilan tahun lalu.

Kelemahan ketara pentadbiran BN juga katanya dapat dilihat apabila hutang negara semakin meningkat.

Pada tahun 2004 ujarnya, hutang negara berjumlah RM242 bilion meningkat kepada RM363 bilion pada tahun 2009 dan RM456 bilion pada 2011.

"Untuk 2012, telah diunjurkan bahawa hutang kerajaan akan mencecah RM502 bilion. Menunjukkan peningkatan ketara 107.4 peratus hutang sejak 8 tahun lalu.

"Fenomena di atas jika rakyat tidak ubah negara akan parah. Telahan Datuk Seri Idris Jala yang mengatakan tahun 2019 bangkrap ada asasnya," katanya lagi.

Oleh itu tegasnya, rakyat wajib mengubah kerajaan demi kesejahteraan rakyat dan negara.

 


Tanah 606 hektar: PAS Perak gesa SPRM siasat

Muhammad Faeez Azahar, 21 Dis 2012
IPOH: Jawatankuasa Strategik dan Isu PAS Perak hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kelulusan sebanyak 606 hektar tanah kerajaan kepada tiga syarikat milik seorang individu.

Laporan ini berikutan pendedahan Adun Pasir Panjang, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin di persidangan Dun baru-baru ini.

Koordinatornya, Salman Saleh berkata, lokasi tanah tersebut adalah di Mukim Belukar Semang Daerah Hutan Hulu Perak dan kelulusan dikeluarkan oleh Jabatan Perhutanan Negeri Perak pada 30 November 2012.

“Kami menggesa siasatan yang menyeluruh dan kemungkinan ada unsur-unsur salah guna kuasa dan berharap ianya berjalan dengan adil.

“Kami juga akan dedahkan berkaitan kelulusan pada 1 Oktober 2012 di bekas hutan simpan bikam, Mukim Changkat Jering, Sungkai Perak Selatan kepada tiga syarikat yang berkaitan," katanya ketika di sidang media selepas membuat laporan di Pejabat SPRM di sini.

Sementara itu, Salman turut ditanya tentang maklum balas Menteri Besar Perak, Datuk Dr Zambry Kadir semalam yang berang dengan tindakan PAS Perak membuat laporan SPRM berhubung Isu Rumah Perak kelmarin sehinggakan beliau berhasrat untuk mengambil tindakan undang-undang.

Beliau menjelaskan, Dr Zambry cuba mengalih isu dan tidak menjawab persoalan sebenar tentang pemberian projek hotel yang akan dimajukan di tapak Rumah Perak itu kepada pegawai khasnya.

“Kami menggesa agar Dr Zambry menumpukan isu sebenar iaitu pemberian projek kepada pegawai khasnya.

“Kami hairan kenapa beliau tidak menafikan dakwaan tersebut dan kami serahkan kepada SPRM membersihkan nama menteri besar itu,” tegasnya lagi.

Jangan layan ‘ulama upahan’

-, 19 Dis 2012


Menjelang PRU Ke-13 bermunculan pelbagai isu yang terbit dari pelbagai kenyataan bukan saja dari para pemimpin politik, tokoh masyarakat bahkan juga dari kalangan yang menggelar diri mereka ‘ulama’ atau ‘digelar ulama’.

Seingat saya, Malaysialah adalah negara yang begitu mudah orang ‘bergelar ulama’ atau ‘digelar ulama’ - baik dari kalangan muda mahupun tua.

Oleh itu orang jadi keliru bahawa kretaria yang bagaimana mahu dipakai untuk digelar ulama, sedangkan ulama ialah sebuah entiti yang sangat mulia di sisi Islam, pewaris nabi, golongan yang paling takut akan Allah dan pelbagai kemuliaan yang mereka miliki kerana ilmu dan ketakwaan mereka.

Di tengah-tengah simpang siurnya gelar ‘ulama’, keluarlah pelbagai fatwa, pandangan, malah kenyataan yang berbaur politk parti dan  sebagainya.

Ini tidak membantu menyuburkan dakwah Islam, malah menambah kekeliruan lagi bagi masyarakat, malah menghambat kerja dakwah yang mulia.

Lebih-lebih lagi menjelang PRU Ke-13, maka riuh rendah dunia politik digamatkan lagi oleh kenyataan sesetengah yang dikatakan ulama, yang bunyinya pelik, sukar difahami dan tentunya sangat mengelirukan.

Umpamanya ada ‘ulama’ yang membongkar kembali isu Amanat Haji Hadi yang telah dilupakan sekian lama, ada pula yang menyebut mengenai kafir harbi, ada yang memberi pandangan yang bersifat rasis, malah ada yang terang-terang kelihatan seperti menjadi jurubicara parti pemerintah dan ada pula yang menyifatkan ulama tersohor dunia, Dr. Yusuf Al-Qaradhawi sebagai khawarij dan pelbagai lagi.


Pada hal dibandingkan ilmu Dr. Yusuf Al-Qaradhawi dengan ilmu orang yang menuduh itu bagaikan bumi dengan langit. Namun yang menuduh itu tidak malu-malu dan tidak merasa bersalah, malah merasa sangat hebat.

Inilah anehnya keadaan di negara ini, lebih-lebih lagi menjelang PRU Ke-13. Apa pula kenyataan dan tuduhan yang akan muncul selepas ini, namun kita boleh menjangka akan muncul kenyataan yang lebih pelik lagi.

Namun suatu hal yang pasti ialah akan terus muncul ulama-us'suk (ulama jahat) di samping ulama sebenar (baik), yang memikul amanah sebagai pewaris Nabi). Hal ini akan berlaku di mana-mana di sepanjang zaman.

Revolusi bersejarah rakyat Mesir yang tercetus lebih setahun lalu menjadi iktibar penting bagaimana munculnya ulama jahat di tengah-tengah kancah revolusi rakyat Mesir itu dan kemunculannya beriringan dengan tulisan jahat dalam akhbar-akhbar Mesir yang turut menentang revolusi itu.

Dr. Yusuf Al-Qaradhawi menjadi sasaran mereka, justru tokoh ulama besar ini mempertahankan Revolusi Rakyat Mesir itu, sedangkan ‘ulama upahan’ ini beserta penulis-penulis di akhbar Mesir menyerang pandangan Al-Qaradhawi dan turut sama mempertahankan rejim diktator Hosni Mubarak.

Dalam bukunya ‘Yusuf Al-Qaradhawi Dan Kebangkitan Rakyat’ (terjemahan) - terbitan Abim - menghuraikan bagaimana ulama besar dunia yang telah membaca 286,000 buku setakat ini, melakukan ijtihad bahawa demonstrasi rakyat menuntut keadilan dibenarkan oleh Islam.

Semuanya ini hasil keyakinannya yang kukuh bersandarkan kepada hujah Al-Quran dan Sunnah, juga hadis serta pandangan ulama muktabar terdahulu, ditambah dengan pengalaman dan pengamatannya
yang tajam terhadap suasana masa kini.

Fatwanya ini melumpuhkan pandangan golongan ‘ulama upahan’ yang berada di sekeliling pemerintah zalim Hosni Mubarak selama ini yang berpendapat demonstrasi menentang Mubarak itu adalah haram. Ulama ini berkhidmat di institusi kerajaan Mesir termasuk Mufti Kerajaan Mesir, Ali Jum’ah dan pemegang jawatan penting di institusi pengajian tinggi.

Bagaimanapun tetap ada di kalangan ulama yang berani menyokong demonstrasi tersebut.

Pandangan ‘ulama upahan’ ini disokong oleh pihak tentera dan polis serta pegawai tinggi awam, kalangan korporat dan golongan disekeliling Hosni Mubarak yang mengaut harta kekayaan Mesir. Merekalah yang mempertahankan diktator berumur 84 tahun itu.

Memang pada awalnya, media Mesir, malah media dunia Arab lain memberi ruang luas kepada pandangan ‘ulama upahan’ Arab yang mengatakan bahawa demonstrasi di Medan Tahrir itu adalah haram kerana kononnya menimpakan pelbagai kerosakan.

Iktibar dari peristiwa di Mesir itu ialah bahawa ‘ulama upahan’ ada di mana-mana dan pada setiap waktu. Dalam Revolusi Jasmine di Tunisia Januari 2011, muncul ‘ulama upahan’ yang menjadi imam di masjid jame’ Tunisia yang khutbahnya memuji diktator President Zine El Abidine Ben Ali.

Setelah Revolusi Jasmine itu berjaya menyingkirkan diktator tersebut, menghilang diri entah ke mana hingga kini. Inilah nasib ‘ulama upahan’.

Oleh itu tidak pelik ulama seperti ini ada di mana-mana dan bila-bila masa.

Menjelang PRU Ke-13 mungkin akan muncul pelbagai lagi jenis ‘ulama upahan’ seperti ini yang memberi fatwa dan pandangan yang pelik dan mengelirukan.

Oleh itu, PAS/Pakatan Rakyat sewajarnya tidak melayan karenah ‘ulama upahan’ yang hanya menimpakan kekeliruan. Pakatan perlu meneruskan gerak kerja pilihan raya tanpa memberi perhatian kepada pandangan yang mengelirukan, yang tujuan mereka hanya untuk menolong parti yang memerintah meneruskan hayat kuasanya.

Yang penting diberi perhatian ialah pengundi generasi baru yang dikatakan mencapai 40 peratus, suatu jumlah yang besar. Pengundi ini ada di mana-mana – di luar bandar mahupun di dalam bandar. Pengundi baru ini diyakini memberi perhatian kepada isu-isu rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan dana awam, nepotisme, kronisme, pembaziran dan pelbagai lagi.

Inilah isu yang mesti diberi perhatian sungguh-sunggu, bukan memberi perhatian kepada pandangan ‘ulama upahan’ yang hanya mengelirukan.

Dalam masa yang sama, tumpuan perhatian juga perlu diberikan kepada kawasan ‘Malay Belt’ – kawasan pengundi Melayu – yang setakat ini menjadi pengundi majoriti.

Jika dua tumpuan ini diberikan, di samping mengambil kira undi bukan Islam, Insya-Allah, kemenangan akan memihak kepada PAS/Pakatan Rakyat.
Tak serik walaupun 10 kali dirompak dalam dua tahun...

Pada Rabu lalu KK Supermart Holdings Sdn Bhd dilaporkan memberitahu media bahawa ia telah berdepan dengan 134 kes jenayah dalam masa setahun - separuh daripadanya dirompak.

NONEMungkin perkara itu akan menjadi pengalaman yang menakutkan tetapi tidak bagi kakitangan kedai serbaneka KK
Supermart, Hasem Magrabali, dari Bangladesh yang mendakwa sudah berdepan dengan kejadian dirompak lebih daripada 10 kali.

 "Sudah biasa. Saya tak takut. Buat apa nak takut. Satu hari kita akan mati juga," katanya yang sedang bertugas di kedai serbaneka tersebut di Jalan Besar, Serdang - antara yang sering menjadi sasaran rompakan.

"Saya pernah diletak pistol di kepala. Orang tunjuk parang. Tapi apa saya boleh buat. Saya bagi sajalah apa yang mereka mahu," kata Hasem ketika ditemui Malaysiakini semalam.

Dengan wajah yang tenang, Hasem, 29, memberitahu, sebagai pekerja warga asing, beliau tidak dapat membuat apa-apa melainkan menyerahkan wang apabila diminta oleh perompak.

Menurut Hasem yang sudah bekerja selama dua tahun di premis
tersebut, selain tidak melawan, beliau juga adakalanya hanya mampu untuk menasihati perompak yang sedang melakukan "kerja" tersebut.

NONE"Saya pernah cakap dengan seorang perompak lelaki yang datang sini. Saya kata dengan dia, 'Malaysia ada banyak kerja. Kamu ada tangan, ada kaki. Apa pasal kamu ini macam'.  Tetapi dia suruh jangan banyak cakap dan bagi wang.

"Kalau mereka mari, jangan hentam. Nanti dia kasi hentam sama kita. Jangan lawan. Saya orang dari Bangladesh, (kalau) saya mati nanti keluarga saya di sana nanti ada masalah... kalau tak kerja, tak ada duit nak kasi keluarga," kata Hasem sambil menundukkan mukanya yang jelas terpancar kebimbangan.

Sementara itu dalam kejadian berbeza, seorang pekerja yang baru pertama kali dirompak ketika bertugas di kedai serbaneka 24 jam tersebut, Hanifa Wirae masih terkejut dengan kejadian yang menimpanya dua hari lalu.
MP gesa MBSA tutup kelab malam tanpa lesen hiburan

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menggesa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) bertindak menutup terus sebuah kelab malam yang beroperasi tanpa lesen hiburan dari pihak berkuasa tempatan.

Menurutnya, tindakan MBSA yang hanya menyaman kelab itu kerana didakwa beroperasi menjual minuman keras dan menyediakan hiburan kepada pengunjungnya menggunakan lesen kafeteria dari MBSA, "mempunyai implikasi politik dan bukan sekadar persoalan undang-undang.

"MBSA sepatutnya menghentikan operasi mereka serta-merta tetapi MBSA tidak berbuat demikian kerana takut ada komplikasi undang-undang.

"Saya lihat isu ini dijadikan isu politik. Saya minta MBSA memahami isu ini bukan sekadar persoalan undang-undang dan ada implikasi politik," katanya.

Menurutnya, sebuah media yang disifatkannya pro-Umno memuatkan berita pembukaan kelab itu pada 12 Disember lalu dan cuba memberi gambaran ia dibenarkan oleh kerajaan negeri.

"Inilah cara dia hendak kempen. Di Kelantan hendak ditunjukkan PAS terlalu keras (laksana undang-undang), dan di Selangor pula hendak ditunjukkan PAS ini terlalu fleksibel," katanya dalam satu sidang akhbar semalam.

Bercakap dalam sidang akhbar yang sama, Khalid turut menggesa menteri besar Selangor menubuhkan syarikat berkaitan kerajaan negeri untuk melakukan tugas
memperbaiki jalan-jalan di bawah seliaan Selangor.

Syarikat berkenaan, kata Khalid, kemudiannya boleh menuntut bayaran dari pihak berkuasa tempatan (PBT) yang lambat bertindak dan bertindak secara kurang memuaskan dalam kerja-kerja itu.

"Saya harap pejabat MB beri pertimbangan sewajarnya. Dalam saat-saat hampir pilihan raya ini kita lihat ada unsur-unsur sabotaj.

"Dalam hal ini, kerajaan negeri perlu bertindak dengan penuh kefahaman politik," katanya.

Sementara itu, Khalid turut menayangkan klip video yang didakwa memaparkan akibat proses penyumberluaran yang dilakukan Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS).

Video itu yang menunjukkan sebuah kereta pemunggah bagasi melanggar kipas sayap kapal terbang MAS. Kereta itu didakwa dipandu seorang pekerja asing syarikat yang mengambil khidmat memunggah bagasi dari MAS.

Menurut Khalid, video itu dihantar individu tidak dikenali ke pusat khidmat beliau.
ADUN DAP buat laporan polis selepas terima 'bahan lucah'
11:49PM Dis 21 2012
Dua pemimpin DAP hari ini membuat laporan polis selepas masing-masing menerima sampul surat yang mengandungi dokumen dan cakera video digital (DVD) dipercayai mengandungi bahan lucah seorang individu yang didakwa menyerupai Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Datuk R. Ganesan dan seorang wanita.
  
Laporan polis itu dibuat oleh dua pemimpin DAP Perak iaitu Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh, V. Sivakumar dan ADUN Buntong, A.N Sivasubramaniam di Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh, petang tadi.
  
Menurut laporan polis itu kedua-dua pemimpin DAP tersebut menerima sampul surat yang dialamatkan kepada mereka pada 10.30 pagi.
  
Sampul surat yang mengandungi dokumen dan DVD lucah itu dihantar melalui perkhidmatan Pos Laju ke Ibu Pejabat DAP Perak dan disampaikan oleh seorang petugas pejabat berkenaan ketika mereka berada di persidangan DUN.
  
Bercakap pada sidang media, Sivakumar berkata laporan polis itu dibuat supaya ia tidak menjejaskan imej speaker dan DUN Perak.
  
Beliau turut mendakwa pengirim pada sampul surat yang diterima beliau itu tertulis Badan Perhubungan MIC Perak.
  
Sementara itu, Ganesan yang ditemui di pejabatnya berkata beliau akan membuat laporan polis berhubung perkara tersebut.
  
"Saya akan melaporkan perkara itu kepada polis dan saya meminta pihak polis menjalankan penyiasatan. Saya tidak tahu tentang semua perkara ini," katanya.
  
- Bernama
Panel SPRM: Cecil Abraham tak terlibat keputusan henti siasatan
4:44PM Dis 20 2012
Panel Penilaian Operasi (PPO), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menjelaskan bahawa peguam kanan Tan Sri Cecil Abrahim, yang didakwa dikaitkan dengan  akuan bersumpah (SD) kedua P Balasubramaniam, tidak terbabit dalam keputusan panel itu untuk menghentikan penyiasatan terhadap bekas penyiasat persendirian itu.
NONE"PPO ingin menyatakan bahawa salah seorang ahli Panel, Tan Sri Datuk Cecil Abraham tidak hadir dan tidak terlibat di dalam mesyuarat tersebut," kata pengerusi panel itu, Tan Sri Datuk Dr. Hadenan Abdul Jalil dalam satu kenyataan.

Katanya, kes yang berkaitan dengan SD kedua Balasubramaniam itu telah dibentangkan dalam pra-mesyuarat panel tersebut pada 8 November 2012.

"PPO telah bersetuju dengan keputusan Timbalan Pendakwa Raya untuk menghentikan siasatan kes tersebut atas sebab keterangan saksi-saksi utama yang tidak disokong oleh mana-mana saksi yang lain dan saksi-saksi utama juga merupakan saksi yang boleh dipertikaikan kredibilitinya," tambahnya.
Sejak minggu lalu, Malaysiakini telah berusaha untuk menghubungi Cecil, yang merupakan rakan kongsi kanan firma guaman Zul Rafique and Partners, melalui telefon, faksimili dan emel, tetapi masih belum menerima sebarang maklum balas.

Hadenan (kanan) menjelaskan demikian berhubung artikel yang disiarkan oleh media dalam talian berkaitan dengan siasatan SPRM terhadap SD kedua Balasubramaniam.

Isu itu timbul bulan lepas apabila Deepak Jaikishan, yang telah mendakwa secara peribadi terlibat dalam 'mengubah' Balasubramaniam, telah membuat satu siri pendedahan yang menggemparkan, termasuk dakwaan bahawa dua peguam - peguam kanan dan anaknya - terlibat dalam merangka SD kedua itu.

Dalam SD pertama, Balasubramaniam mengaitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kepada warganegara Mongolia Altantuya Shaariibuu yang telah dibunuh oleh dua anggota polis pada tahun 2006, tetapi dia menandatangani SD kedua pada hari berikutnya untuk menafikan penglibatan Najib.

Dalam wawancara dengan organ PAS, Harakah minggu lepas, Deepak menceritakan bagaimana peguam kanan itu merangka dan menyediakan dokumen itu bersama-sama dengan anaknya, walaupun hanya anaknya datang bertemu dengan pihak-pihak lain yang terlibat di sebuah hotel di Kuala Lumpur, di mana Balasubramaniam didakwa "disimpan".

Nama peguam kononnya disebut oleh Deepak dalam wawancara itu yang telah disiarkan di YouTube, telah disunting.

Dalam kenyataannya hari ini, Hadenan berkata PPO adalah mekanisma 'check and balance' di dalam SPRM di mana semua hasil siasatan yang dilakukan oleh SPRM akan dibentangkan untuk pandangan ahli-ahli Panel. PPO mula beroperasi sejajar dengan penubuhan SPRM pada tahun 2009.

"Keahlian PPO adalah terdiri daripada kalangan mereka yang mempunyai kepakaran dan mewakili badan-badan profesional yang membuat keputusan tanpa campurtangan mana-mana pihak.

"Oleh itu, sebarang kenyataan yang meragui ketelusan dan kebebasan PPO adalah amat dikesali," katanya sambil menambah adalah menjadi amalan SPRM untuk membuka semula sebarang siasatan sekiranya terdapat keterangan baru dan relevan.

Bagaimanapun, kenyataan Hadenan itu tidak menyebut sama ada Cecil terlibat dalam SD kedua Balasubramaniam.


1. Americk: Cecil is a lawyer of the highest integrity...
2. Mystery lawyer in Bala's SD2 urged to reveal self to Bar

 Americk: Cecil is a lawyer of the highest integrity...
Bala's original statutory declaration

Bala's second statutory declaration
Peguam misteri dalam SD2 Bala digesa tampil kehadapan
6:50PM Dis 20 2012
Peguam yang merangka akuan bersumpah (SD) kedua penyiasat persendirian P Balasubramaniam yang mendakwa dipaksa menandatanganinya, harus tampil menemui Majlis Peguam, kata peguam Bala, Americk Sidhu.

Dalam satu kenyataan, beliau berkata, dengan itu, individu yang tidak bersalah tidak dituduh orang ramai, termasuk peguam veteran Tan Sri Cecil Abraham dan anaknya Sunil, yang Americk tidak percaya terlibat.

americk siva pc 040708 02Dalam emelnya kepada Malaysiakini, Americk (kiri) berkata, anak
guamnya tidak boleh membuat aduan kepada Majlis Peguam kerana dia tidak pernah bertemu peguam misteri itu, ataupun mengarahkan peguam tersebut untuk merangka SD keduanya.

"Memandangkan ini adalah satu perkara yang agak serius, boleh saya cadangkan supaya presiden Majlis Peguam menyediakan satu emel yang mudah untuk dihantar kepada semua ahli Majlis Peguam, meminta ahli yang bertanggungjawab merangka SD kedua itu, melakukan perkara yang betul dan tampil kehadapan," katanya.

Katanya, ini kerana pihak-pihak yang tidak bersalah boleh menjadi mangsa kepada permainan menuding jari yang telah muncul sejak pendedahan peniaga permaidani, Deepak Jaikishen.

Mengenai SD kedua, Americk mendakwa Bala telah menandatanganinya selepas keselamatan keluarganya terancam.

Katanya, tidak seperti SD pertama yang mengambil masa dua bulan untuk disiapkan, SD kedua dibuat dalam masa kurang daripada sehari.

Americk berkata alamat pada cop pesuruhjaya sumpah pada SD kedua, adalah sama seperti firma guaman Zul Rafique & Partners pada 2008. Cecil rakan kongsi kanan di firma guaman yang sama.

NONEBeliau menambah, Cecil dan anaknya menjadi tumpuan spekulasi selepas temubual Deepak (kanan) dengan Harakahdaily.

Nama peguam tersebut, bagaimanapun, telah diblip di video temubual itu, yang disiarkan di YouTube.

Bagaimanapun, aktivis Haris Ibrahim, yang telah dihantar aduan kepada Majlis Peguam, mendakwa peguam tersebut adalah seorang Tan Sri - dan ia mencetuskan spekulasi peguam itu adalah Cecil dan anaknya yang juga seorang peguam.

Americk, dalam kenyataan itu, turut menegaskan bahawa beliau mengenali Cecil secara peribadi dan tidak percaya seseorang yang "bermaruah, berintegriti dan profesionalisme" seperti Cecil, boleh terlibat dalam perkara seumpama itu

Malaysiakini telah menghubungi kedua-dua Cecil dan anaknya dan sedang menunggu jawapan mereka.
[Baca berita penuh]
Bala's original statutory declaration
Bala's second statutory declaration

Americk: Cecil is a lawyer of the highest integrity...
Sidang DUN Perak kecoh isu tanah babitkan pemimpin DAP

Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) semalam kecoh apabila beberapa wakil rakyat BN membangkitkan pemberian tanah melibatkan dua pemimpin DAP Perak sebagai habuan bagi melantik Datuk Seri Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak.

Kekecohan bermula apabila Datuk Mohd Khusairi Abdul Talib (BN-Slim) yang membahaskan Belanjawan Perak 2013 di persidangan DUN berhubung isu tanah di Perak.

Datuk Rosli Husin (BN-Trong) bangun dan meminta penjelasan mengenai sebidang tanah di Kelantan yang didakwa diberikan kepada dua pemimpin DAP terbabit sebagai pertukaran Nizar dilantik sebagai menteri besar sedangkan DAP memenangi banyak kerusi di Perak berbanding PAS pada pilihan raya umum ke-12 (PRU-12).

Beliau berkata sebelum pelantikan menteri besar sememangnya ada pertikaian antara DAP dan PAS mengenai siapa yang sepatutnya menjadi menteri besar.

Wong Kah Woh (DAP-Canning) yang tidak berpuas hati dengan kenyataan itu mencabar Rosli untuk mendedahkan bukti dakwaannya di luar dewan.

"Sekiranya dakwaan Trong benar perlu bersikap jantan, sekiranya ada bukti buat kenyataan di luar untuk tentukan," katanya.

Khusairi kemudian mendedahkan dua pembeli tanah seluas lebih 4,000 hektar di Gua Musang, Kelantan iaitu Syarikat Efektif Kirana Sdn Bhd dan Pengerusi DAP Perak Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Sitiawan) untuk tujuan pembalakan.

Beliau juga mendakwa transaksi itu juga melibatkan Setiausaha DAP Perak Nga Koo Meng (DAP-Pantai Remis).

Khusairi juga mempersoalkan adakah kerajaan Kelantan yang diterajui PAS turut terlibat dalam memastikan calon daripada parti itu dilantik sebagai menteri besar Perak.

Nizar (PAS-Pasir Panjang) kemudian mendedahkan kononnya beliau ditawarkan jawatan menteri besar jika menyertai Umno selepas keputusan PRU-12 diumumkan.

"Zambry (Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir) masa menjadi exco ketika baik dengan abang saya. Dia (Zambry) menghubungi abang saya memberitahu bahawa ADUN Pangkor (Zambry) menawarkan saya untuk menjadi menteri besar sekiranya saya menyertai Umno," katanya.

Zambry kemudian bangun dan mendakwa Nizar sekali lagi melakukan pembohongan dan beliau bersumpah dengan nama Allah bahawa beliau tidak pernah membuat tawaran itu.

"Saya melihat ADUN Pasir Panjang ini hidup penuh dengan pembohongan, kalau nak bersumpah saya akan bersumpah dan saya berani bersemuka dengan orang itu (abang Nizar)," katanya.

Tan Sri Tajol Rosli Ghazali (BN-Pengkalan Hulu) kemudian bangun menjelaskan bahawa Zambry tidak mempunyai kuasa dalam isu pelantikan menteri besar ketika itu memandangkan beliau (Tajol Rosli) adalah pengerusi BN Perak dan pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri.

Menyambung perbahasan, Khusairi turut mempersoalkan bagaimana pemimpin DAP itu memperoleh duit untuk membeli tanah walaupun hanya 11 bulan pakatan pembangkang memerintah Perak.

Perdebatan itu berterusan sehingga Speaker Datuk R Ganesan mengarahkan Khusairi menyambung perbahasan.

-Bernama

Tiga Fitnah Dunia ( HARTA , TAHTA dan WANITA )

Fitnah dunia telah sedemikian hebatnya mengganas, menyerang dan menguasai pikiran mayoritas umat manusia. Fitnah itu mengkristal menjadi ideologi yang banyak dianut manusia, yaitu materialisme. Rasulullah saw., pada 14 abad lalu telah memprediksinya dalam sebuah hadits yang terkenal disebut dengan hadits Wahn, ”Hampir saja bangsa-bangsa mengepung kalian, sebagaimana orang lapar mengepung tempat makanan. Berkata seorang sahabat, “ Apakah karena kita sedikit pada saat itu ? Rasul saw. bersabda,” Bahkan kalian pada saat itu banyak, tetapi kalian seperti buih, seperti buih lautan. Allah akan mencabut dari hati musuh kalian rasa takut pada kalian. Dan Allah memasukkan ke dalam hati kalian Wahn. Berkata seorang sahabat,” Apakah Wahn itu wahai Rasulullah saw ? Rasul saw, bersabda, “Cinta dunia dan takut mati” (HR Abu Dawud)

Dunia dengan segala isinya adalah fitnah yang banyak menipu manusia. Dan Rasulullah saw., telah memberikan peringatan kepada umatnya dalam berbagai kesempatan, beliau bersabda dalam haditsnya: Dari Abu Said Al-Khudri ra dari Nabi saw bersabda: ”Sesungguhnya dunia itu manis dan lezat, dan sesungguhnya Allah menitipkannya padamu, kemudian melihat bagaimana kamu menggunakannya. Maka hati-hatilah terhadap dunia dan hati-hatilah terhadap wanita, karena fitnah pertama yang menimpa bani Israel disebabkan wanita”(HR Muslim) (At-Taghaabun 14-15).

Macam-macam Fitnah Dunia

Secara umum fitnah kehidupan dunia dapat dikategorikan menjadi tiga bentuk, yaitu: wanita, harta dan kekuasaan.

FITNAH WANITA

Dahsyatnya fitnah wanita telah disebutkan dalam Al-Qur’an dan Hadits. Bahkan surat ‘Ali Imran 14 menempatkan wanita sebagai urutan pertama yang banyak dicintai oleh manusia dan pada saat yang sama menjadi fitnah yang paling berbahaya untuk manusia. Rasulullah saw. bersabda, ” Tidaklah aku tinggalkan fitnah yang lebih besar bagi kaum lelaki melebihi fitnah wanita” (HR Bukhari dan Muslim).

Fitnah wanita dapat menimpa siapa saja dari seluruh level tingkatan manusia baik dari kalangan pemimpin maupun rakyat biasa. Sejarah telah membuktikan kenyataan tersebut. Banyak para pemimpin dunia yang jatuh karena faktor fitnah wanita. Dan fitnah wanita juga dapat menimpa para dai dan pemimpin dai. Bahkan salah satu hadits yang paling terkenal dalam Islam, yaitu hadits niat, sebab keluarnya karena ada salah seorang yang hijrah ke Madinah untuk menikahi wanita yang bernama Ummu Qois. Maka dikenallah dengan sebutan Muhajir Ummu Qois.

Banyak sekali bentuk fitnah wanita, jika wanita itu istri maka banyak para istri dapat memalingkan suaminya dari ibadah, dakwah dan amal shalih yang prioritas lainnya. Jika wanita itu wanita selain istrinya, maka fitnah dapat berbentuk perselingkuhan dan perzinahan. Fitnah inilah yang sangat dahsyat yang menimpa banyak umat Islam.

Ada banyak cerita masa lalu baik yang terjadi di masa Bani Israil maupun di masa Rasululullah saw yang menyangkut wanita yang dijadikan obyek fitnah. Kisah seorang rahib yang membakar jari-jari tangannya untuk mengingatkan diri dari azab neraka ketika berhadapan dengan wanita yang sangat siap pakai, kisah penjual minyak wangi yang mengotori dirinya dengan kotoran dirinya agar wanita yang menggodanya lari, dan cerita nabi Yusuf a.s. yang diabadikan Al-Qur’an. Itu kisah-kisah mereka yang selamat dari fitnah wanita. Sedangkan kisah mereka yang menjadi korban fitnah wanita lebih banyak lagi. Kisah rahib yang mengobati wanita kemudian berzina sampai hamil dan membunuhnya, sampai akhirnya musyrik karena menyembah setan. Kisah raja Arab dari Bani Umayyah yang meninggal dalam pelukan wanita dan banyak lagi kisah-kisah lainnya.

FITNAH HARTA

Fitnah dunia termasuk bentuk fitnah yang sangat dahsyat yang dikhawatirkan Rasulullah saw, “Dari Amru bin Auf al-Anshari ra bahwa Rasulullah saw. mengutus Abu Ubaidah bin al-Jarrah ke al-Bahrain untuk mengambil jizyahnya. Kemudian Abu Ubaidah datang dari bahrain dengan membawa harta dan orang-orang Anshar mendengar kedatangan Abu Ubaidah. Mereka berkumpul untuk shalat Subuh dengan Nabi saw. tatkala selesai dan hendak pergi mereka mendatangi Rasul saw., dan beliau tersenyum ketika melihat mereka kemudian bersabda,”Saya yakin kalian mendengar bahwa Abu Ubaidah datang dari Bahrain dengan membawa sesuatu?” Mereka menjawab, ”Betul wahai Rasulullah”. Rasul saw. bersabda, ”Berikanlah kabar gembira dan harapan apa yang menyenangkan kalian, demi Allah bukanlah kefakiran yang paling aku takutkan padamu tetapi aku takut dibukanya dunia untukmu sebagaimana telah dibuka bagi orang-orang sebelummu dan kalian akan berlomba-lomba mendapatkannya sebagaimana mereka berlomba-lomba, dan akan menghancurkanmu sebagaimana telah menghancurkan mereka.” (HR Bukhari dan Muslim).

Pada saat dimana dakwah sudah memasuki wilayah negara, maka fitnah harta harus semakin diwaspadai. Karena pintu-pintu perbendaharaan harta sudah sedemikian rupa terbuka lebar. Dan fitnah harta, nampaknya sudah mulai menimpa sebagian aktifitas dakwah. Aromanya sudah sedemikian rupa tercium menyengat. Kegemaran main dan beraktivitas di hotel, berganti-ganti mobil dan membeli mobil mewah, berlomba-lomba membeli rumah yang mewah dan berlebih-lebihan dengan perabot rumah tangga, lebih asyik bertemu dengan teman yang memiliki level sama dan para pejabat lainnya adalah beberapa fenomena fitnah harta.

Yang paling parah dari fitnah harta bagi para dai adalah menjadikan dakwah sebagai dagangan politik. Segala sesuatu mengatasnamakan dakwah. Berbuat untuk dakwah dengan berbuat atas nama dakwah bedanya sangat tipis. Menerima hadiah atas nama dakwah, menerima dana dan sumbangan musyarokah atas nama dakwah. Mendekat kepada penguasa dan menjilat pada mereka atas nama dakwah dan sebagainya.
Dalam konteks ini Rasulullah saw. dan para sahabatnya pernah ditegur keras oleh Allah karena memilih mendapatkan ghonimah dan tawanan perang, padahal itu semua dengan pertimbangan dakwah dan bukan atas nama dakwah. Kejadian ini diabadikan Al-Qur’an surat Al-Anfaal (8): 67-68, “Tidak patut, bagi seorang nabi mempunyai tawanan sebelum ia dapat melumpuhkan musuhnya di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda duniawiyah sedangkan Allah menghendaki (pahala) akhirat (untukmu)…”

FITNAH TAHTA

Fitnah kekuasaan biasanya menimpa kalangan elit dan level tertentu dalam tubuh umat. Fitnah inilah yang menjadi pemicu fitnah kubra di masa sahabat, antara Ali r.a. dengan siti Aisyah r.a. dalam perang Jamal, antara Ali r.a. dengan Muawiyah r.a. dalam perang Siffin, antara Ali r.a. dengan kaum Khawarij.
Fitnah kekuasaan ini juga dapat menimpa gerakan dakwah dan memang telah banyak menimpa gerakan dakwah. Para aktifis gerakan dakwah termasuk para pemimpin gerakan dakwah adalah manusia biasa yang tidak ma’shum dan tidak terbebas dari dosa dan fitnah. Yang terbebas dari fitnah dan kesalahan adalah manhaj Islam. Sehingga fitnah kekuasaan dapat menimpa mereka kecuali yang dirahmati Allah. Kecintaan untuk terus memimpin dan berkuasa baik dalam wilayah publik maupun struktur suatu organisasi adalah bagian dari fitnah kekuasaan.
Fitnah kekuasaan yang paling dahsyat menimpa aktifis dakwah adalah perpecahan, saling menjatuhkan, saling memfitnah bahkan saling membunuh. Dan semua itu pernah terjadi dalam sejarah Islam. Semoga kita semua diselamatkan dari semua bentuk fitnah ini.
Untuk mengantisipasi semua bentuk fitnah dunia ini, maka kita harus senantiasa mendekatkan diri kepada Allah dan berlindung dari keburukan fitnah dunia. Mengokohkan pribadi kita sehingga menjadi jiwa rabbani bukan jiwa maadi (materialis) dan juga bukan jiwa rahbani (jiwa pendeta yang suka kultus). Disamping itu kita harus mengokohkan pemahaman kita tentang hakekat dunia, risalah manusia dan keyakinan tentang hisab dan hari akhir.

1. Hakekat Harta dan Dunia

· Dunia adalah permainan dan senda gurau. [QS. Al-Ankabuut (29): 64]
· Kesenangan yang menipu. [QS. Ali Imran (3): 185]
· Kesenangan yang terbatas dan sementara. [QS. Ali Imran (3): 196-197]
· Jalan atau jembatan menuju akhirat, Rasulullah saw bersabda, “Jadilah engkau di dunia seperti orang asing atau musafir.” (HR Bukhari dari Ibnu Umar)
Manusia diciptakan Allah sebagai pemimpin yang harus memakmurkan bumi. Maka mereka harus menguasai dunia atau harta bukan dikuasai oleh harta. Sebagaimana doa yang diungkapkan oleh Abu Bakar r.a., ”Ya Allah jadikanlah dunia di tanganku, bukan masuk ke dalam hatiku.” Seperti itulah seharusnya seorang pemimpin. Memberi teladan tentang pengorbanan total dengan segala harta yang dimiliki, bukan malah mencontohkan kepada pengikutnya mengelus-elus mobil mewah dengan hati penuh harap bisa memiliki.

2. Meyakini hari Hisab dan Pembalasan.

Manusia harus mengetahui dan sadar bahwa kekayaan yang mereka miliki akan dihisab dan dibalas di akhirat kelak. Bahkan semua yang dimiliki dan dinikmati manusia baik kecil maupun besar akan dicatat dan dipertanggungjawabkannya. Oleh karenanya mereka harus berhati-hati dalam mencari harta kekayaan dan dalam membelanjakannya.

3. Sadar dan menyakini bahwa kenikmatan di akhirat jauh lebih nikmat dan abadi.

Rasulullah saw bersabda: ”Allah menjadikan rahmat 100 bagian, 99 bagian Allah tahan dan Allah turunkan ke bumi satu bagian. Satu bagian itulah yang menyebabkan sesama mahluk saling menyayangi sampai kuda mengangkat telapak kakinya dari anaknya khawatir mengenainya.” (Muttafaqun ‘alaihi)

Begitulah, kenikmatan paling nikmat yang Allah berikan di dunia hanyalah satu bagian saja dari rahmat Allah swt sedangkan sisanya Allah tahan dan hanya akan diberikan kepada orang-orang beriman di surga.

Dan kesimpulannya agar kita terbebas dari fitnah dunia, maka kita harus membentuk diri kita menjadi karaktersitik rabbaniyah bukan madiyah dan juga bukan rahbaniyah. Jiwa inilah yang selalu mendapat bimbingan Allah karena senantiasa berintraksi dengan Al-Qur’an baik dengan cara mempelajarinya maupun dengan cara mengajarkannya. Wallahu a’lam 
 
 

Tiada ulasan: