Jumaat, 21 Disember 2012

INN SAA ALLAH....AKAN TERBONGKAR JUA KES NI...ALLAH MAHA BERKUASA UNTUK MENUNJUKKAN SAPE YANG BERSALAH

DAP dakwa tanah milik Umno Puchong gagal bayar cukai

DAP akan memohon kerajaan Selangor bertindak termasuk kemungkinan merampas tanah yang didakwa milik Umno Puchong yang gagal membayar cukai selama dua tahun berturut-turut ke atas tanah itu.

ADUN Subang Jaya Hannah Yeoh mendakwa tanah itu merupakan sebahagian daripada 24 keping tanah yang diperolehi BN dengan harga murah sewaktu pentadbiran mereka di Selangor.

Dakwanya lagi, tanah dengan nombor lot 0073899 dan 0073900 itu mempunyai bayaran cukai tertunggak sebanyak RM26,935.50 dan RM110,869.20

Sementara, cukai taksiran kedua-duanya pula mencecah hampir RM150 ribu, dakwanya.

"Kami akan menulis kepada kerajaan negeri untuk mempertimbang pilihan yang ada termasuklah merampas kembali tanah itu di bawah Kanun Tanah Negara," katanya pada sidang media pagi tadi.
Dakwa Hannah lagi, dua keping tanah itu juga kosong dan tidak didirikan sebarang pusat kemasyarakatan seperti didakwa BN sewaktu ADUN Sekinchan Ng Suee Lim mula mendedahkan pemilikan 24 keping tanah oleh BN itu.

Selain dua keping tanah yang didakwa dimiliki Umno Puchong itu, Hannah turut mendakwa MCA dan Gerakan masing-masing memiliki sekeping tanah dalam daerah Puchong.

Dakwanya lagi, menurut salinan carian rasmi dengan pejabat tanah dan daerah itu, tanah yang nombor lot PT29095 terletak di Pekan Kinrara yang didakwa didaftarkan di atas nama Gerakan.

Sementara tanah yang didakwa milik di MCA itu, menurutnya didakwa didaftarkan atas nama MCA cawangan Batu dan terletak di Pekan Pucung Jaya dengan nombor lot PT235.
Gobind cabar MCA, Gerakan
Turut hadir dalam sidang media itu, ahli parlimen Puchong Gobind Singh Deo dan Ng Suee Lim.

Sementara itu, Gobind pula mencabar Gerakan dan MCA untuk membuktikan tanah itu dimanfaatkan untuk rakyat seperti didakwa BN di Dewan Undangan Negeri sebelum ini, sebelum DAP membuat lebih banyak pendedahan mengenainya.

"Saya cabar mereka untuk buktikan tanah yang dimiliki mereka itu digunakan untuk masyarakat," tegas Gobind yang juga seorang peguam.

Dakwaan BN memiliki 24 keping tanah murah dengan harga RM1 sekaki persegi itu mula dibangkitkan Ng kira-kira sebulan yang lalu sewaktu sidang DUN Selangor.

Ng pula kesal dengan sikap membisu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor untuk menjawab dakwaan beliau.

"Hari ini saya menzahirkan kekesalan kerana sudah sebulan berlalu dari tarikh 20 November - hari ini genap 20 Disember - pihak saya dan DAP masih menanti jawapan BN di bawah Najib.

"Kita tuntut Najib jawab kerana dia pengerusi (Badan) Perhubungan Umno Selangor dan dia jawab isu tanah satu kaki satu ringgit ini.

"Kalau tidak, Umno BN hilang autoriti moral untuk bercakap soal ketelusan," katanya yang juga timbalan setiausaha DAP Selangor.

Hannah pula menggesa supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bertindak ke atas laporan berkaitan dakwaan tersebut sebelum ini yang dibuat sayap pemuda DAP di Putrajaya pada 6 Disember lalu.
Panel SPRM: Cecil Abraham tak terlibat keputusan henti siasatan
4:44PM Dis 20 2012
Panel Penilaian Operasi (PPO), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menjelaskan bahawa peguam kanan Tan Sri Cecil Abrahim, yang didakwa dikaitkan dengan  akuan bersumpah (SD) kedua P Balasubramaniam, tidak terbabit dalam keputusan panel itu untuk menghentikan penyiasatan terhadap bekas penyiasat persendirian itu.
NONE"PPO ingin menyatakan bahawa salah seorang ahli Panel, Tan Sri Datuk Cecil Abraham tidak hadir dan tidak terlibat di dalam mesyuarat tersebut," kata pengerusi panel itu, Tan Sri Datuk Dr. Hadenan Abdul Jalil dalam satu kenyataan.

Katanya, kes yang berkaitan dengan SD kedua Balasubramaniam itu telah dibentangkan dalam pra-mesyuarat panel tersebut pada 8 November 2012.

"PPO telah bersetuju dengan keputusan Timbalan Pendakwa Raya untuk menghentikan siasatan kes tersebut atas sebab keterangan saksi-saksi utama yang tidak disokong oleh mana-mana saksi yang lain dan saksi-saksi utama juga merupakan saksi yang boleh dipertikaikan kredibilitinya," tambahnya.
Sejak minggu lalu, Malaysiakini telah berusaha untuk menghubungi Cecil, yang merupakan rakan kongsi kanan firma guaman Zul Rafique and Partners, melalui telefon, faksimili dan emel, tetapi masih belum menerima sebarang maklum balas.

Hadenan (kanan) menjelaskan demikian berhubung artikel yang disiarkan oleh media dalam talian berkaitan dengan siasatan SPRM terhadap SD kedua Balasubramaniam.

Isu itu timbul bulan lepas apabila Deepak Jaikishan, yang telah mendakwa secara peribadi terlibat dalam 'mengubah' Balasubramaniam, telah membuat satu siri pendedahan yang menggemparkan, termasuk dakwaan bahawa dua peguam - peguam kanan dan anaknya - terlibat dalam merangka SD kedua itu.

Dalam SD pertama, Balasubramaniam mengaitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kepada warganegara Mongolia Altantuya Shaariibuu yang telah dibunuh oleh dua anggota polis pada tahun 2006, tetapi dia menandatangani SD kedua pada hari berikutnya untuk menafikan penglibatan Najib.

Dalam wawancara dengan organ PAS, Harakah minggu lepas, Deepak menceritakan bagaimana peguam kanan itu merangka dan menyediakan dokumen itu bersama-sama dengan anaknya, walaupun hanya anaknya datang bertemu dengan pihak-pihak lain yang terlibat di sebuah hotel di Kuala Lumpur, di mana Balasubramaniam didakwa "disimpan".

Nama peguam kononnya disebut oleh Deepak dalam wawancara itu yang telah disiarkan di YouTube, telah disunting.

Dalam kenyataannya hari ini, Hadenan berkata PPO adalah mekanisma 'check and balance' di dalam SPRM di mana semua hasil siasatan yang dilakukan oleh SPRM akan dibentangkan untuk pandangan ahli-ahli Panel. PPO mula beroperasi sejajar dengan penubuhan SPRM pada tahun 2009.

"Keahlian PPO adalah terdiri daripada kalangan mereka yang mempunyai kepakaran dan mewakili badan-badan profesional yang membuat keputusan tanpa campurtangan mana-mana pihak.

"Oleh itu, sebarang kenyataan yang meragui ketelusan dan kebebasan PPO adalah amat dikesali," katanya sambil menambah adalah menjadi amalan SPRM untuk membuka semula sebarang siasatan sekiranya terdapat keterangan baru dan relevan.

Bagaimanapun, kenyataan Hadenan itu tidak menyebut sama ada Cecil terlibat dalam SD kedua Balasubramaniam.


1. Americk: Cecil is a lawyer of the highest integrity...
2. Mystery lawyer in Bala's SD2 urged to reveal self to Bar

 Americk: Cecil is a lawyer of the highest integrity...
Bala's original statutory declaration

Bala's second statutory declaration
Mat Sabu: Mari lepas marah anda secara aman pada k'jaan

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menyeru semua mereka yang tidak puashati dengan kerajaan supaya menghadiri Himpunan Kebangkitan Rakyat pada 12 Januari ini.

NONEKatanya, himpunan tersebut dianjurkan oleh semua NGO dan
parti-parti politik yang ingin membuat perubahan, termasuk DAP, PAS, PKR, Parti Sosialis Malaysia dan pihak-pihak lain, NGO dan oleh mereka yang bukan dari mana-mana NGO.

Bercakap dalam satu sidang akhbar hari ini, Mohamad berkata sesiapa sahaja yang marah dengan kerajaan dijemput untuk melepaskan kemarahan mereka dengan cara aman yang demokratik, seperti yang diamalkan di seluruh dunia.

Perhimpunan itu akan berlangsung dari jam 2 petang hingga 5 petang 12 Januari bertempat di Stadium Merdeka.
Peguam misteri dalam SD2 Bala digesa tampil kehadapan
6:50PM Dis 20 2012
Peguam yang merangka akuan bersumpah (SD) kedua penyiasat persendirian P Balasubramaniam yang mendakwa dipaksa menandatanganinya, harus tampil menemui Majlis Peguam, kata peguam Bala, Americk Sidhu.

Dalam satu kenyataan, beliau berkata, dengan itu, individu yang tidak bersalah tidak dituduh orang ramai, termasuk peguam veteran Tan Sri Cecil Abraham dan anaknya Sunil, yang Americk tidak percaya terlibat.

americk siva pc 040708 02Dalam emelnya kepada Malaysiakini, Americk (kiri) berkata, anak
guamnya tidak boleh membuat aduan kepada Majlis Peguam kerana dia tidak pernah bertemu peguam misteri itu, ataupun mengarahkan peguam tersebut untuk merangka SD keduanya.

"Memandangkan ini adalah satu perkara yang agak serius, boleh saya cadangkan supaya presiden Majlis Peguam menyediakan satu emel yang mudah untuk dihantar kepada semua ahli Majlis Peguam, meminta ahli yang bertanggungjawab merangka SD kedua itu, melakukan perkara yang betul dan tampil kehadapan," katanya.

Katanya, ini kerana pihak-pihak yang tidak bersalah boleh menjadi mangsa kepada permainan menuding jari yang telah muncul sejak pendedahan peniaga permaidani, Deepak Jaikishen.

Mengenai SD kedua, Americk mendakwa Bala telah menandatanganinya selepas keselamatan keluarganya terancam.

Katanya, tidak seperti SD pertama yang mengambil masa dua bulan untuk disiapkan, SD kedua dibuat dalam masa kurang daripada sehari.

Americk berkata alamat pada cop pesuruhjaya sumpah pada SD kedua, adalah sama seperti firma guaman Zul Rafique & Partners pada 2008. Cecil rakan kongsi kanan di firma guaman yang sama.

NONEBeliau menambah, Cecil dan anaknya menjadi tumpuan spekulasi selepas temubual Deepak (kanan) dengan Harakahdaily.

Nama peguam tersebut, bagaimanapun, telah diblip di video temubual itu, yang disiarkan di YouTube.

Bagaimanapun, aktivis Haris Ibrahim, yang telah dihantar aduan kepada Majlis Peguam, mendakwa peguam tersebut adalah seorang Tan Sri - dan ia mencetuskan spekulasi peguam itu adalah Cecil dan anaknya yang juga seorang peguam.

Americk, dalam kenyataan itu, turut menegaskan bahawa beliau mengenali Cecil secara peribadi dan tidak percaya seseorang yang "bermaruah, berintegriti dan profesionalisme" seperti Cecil, boleh terlibat dalam perkara seumpama itu

Malaysiakini telah menghubungi kedua-dua Cecil dan anaknya dan sedang menunggu jawapan mereka.

Bala's original statutory declaration
Bala's second statutory declaration

Americk: Cecil is a lawyer of the highest integrity...
'Utusan perlu berubah, fikir masa depan'

Utusan Malaysia perlu berubah jika mahu terus kekal relevan dengan suasana politik dan pasaran semasa, kata mantan ketua pengarang Bernama, Datuk Seri Azman Ujang.

Menurutnya, Utusan pernah dikenali sebagai akhbar yang "meniup semangat kemerdekaan tetapi zaman kini telah berubah".

Menurutnya, pendirian editorial Utusan yang membawakan agenda pro-Melayu tidak cocok dengan demografi Sabah dan Sarawak.

NONELiputan akhbar itu terhadap kenyataan-kenyataan NGO pendesak Melayu, PERKASA yang menyinggung sensitiviti rakyat di Sabah Sarawak dan menjejaskan sokongan rakyat negeri itu terhadap Umno dan Barisan Nasional, katanya.

"Utusan gemar mainkan kalau ada Ibrahim Ali (dan sentimen) anti-Kristian dan sebagainya tanpa mengambil kira sentimen orang Kristian di Sabah Sarawak.

"Majoritinya masih lagi tugu kuat kepada Barisan Nasional - yang menyokong Umno dan Barisan Nasional," katanya.

"Akhbar seperti Utusan yang mirip kepada agenda Melayu - orang di Sabah Sarawak tidak begitu dapat menjiwai akhbar ini," katanya.

Akhbar itu juga menurutnya, dilihat tidak begitu lunak terhadap ahli-ahli politik pembangkang dalam pemberitaannya.

"Pada saya Utusan mempunyai toleransi yang agak rendah terhadap parti-parti pembangkang

"Ahli-ahli politik pembangkang, kita tak perlulah sebut nama mereka, dikritik hebat oleh Utusan," katanya sewaktu bercakap di forum 'Utusan: Kewartawanan Dahulu dan Kini' di Dewan Bahasa dan Pustaka semalam.

Pendirian itu, dakwanya turut menjadikan Utusan bukan pilihan utama pengiklan yang kebanyakannya mempunyai eksekutif pengiklanan bukan Melayu.

Krisis kredibiliti

Pemecatan mantan timbalan perdana menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1998 turut menjadi titik tolak penting dalam dasar beberapa akhbar yang akhirnya memberikan kesan kepada pengedaran mereka, kata Azman.

Tanpa merujuk secara langsung kepada Utusan, Azman menjelaskan sebahagian akhbar berkenaan mengalami krisis kredibiliti yang membawa kepada kemerosotan jualan.

"Setelah mereka mengambil dasar berat sebelah, mereka banyak hilang (jumlah) edaran dan sampai sekarang tidak boleh pulih semula dan dilihat oleh khalayak sebagai hilang kredibiliti," katanya.

Seorang lagi ahli forum, pensyarah Universiti Teknologi Petronas, Profesor Ahmad Murad Merican turut mengutarakan pendapat yang senada dengan Azman.

"Setiap ahli kewartawanan dan di sini Utusan, saya sudah sebutkan lebih kurang sepuluh tahun dulu, perlu berubah dalam konteks memperbaiki persembahan, hujah dan menerima kritikan," katanya.

Beliau turut menggesa Utusan agar menjadi akhbar nasional yang bukan sahaja mensasarkan orang Melayu tetapi juga orang bukan Melayu di Sabah dan Sarawak sebagai pembacanya.

Ahli panel ketiga, pengkritik filem Mansor Puteh pula secara umumnya menyeru agar pengamal media berwaspada dengan cubaan pihak Zionis untuk menguasai media.

Menurutnya, usaha itu tidak dilakukan melalui pemilikan saham sebaliknya melalui penyebaran elemen Zionisme yang dihidangkan sebagai budaya popular.

"Gosip Hollywood yang disiarkan setiap hari, dia (Zionis) tak paksa kita tapi kita jadi barua dia dengan rela hati beri empat muka surat dan kalau kita tak siar, kita rasa bodoh.

"Kalau kita tak siar filem Hollywood, kita rasa bodoh. Kalau kita tak sanjung Manchester United, kita rasa bebal," katanya.

Forum itu yang berlangsung di Dewan Seminar Hassan Ahmad dimudahcara Editor Bahagian Buku Am DBP, Padilah Ali.
Anwar jemput Zeti bincang isu aliran keluar wang haram

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menjemput Gabenor Bank Negara Malaysia Tan Sri Zeti Akhtar Aziz menyertai wacana bagi membincangkan usaha membanteras aliran keluar wang haram dari negara ini.

Menyifatkan penemuan Global Financial Integrity (GFI) berhubung perkara itu sebagai mengganggu, Anwar berkata beliau akan menghantar jemputan kepada Zeti, menteri besar dan ketua menteri Pakatan hari ini untuk menghadiri wacana itu yang dijangka diadakan pada Januari 2013.

Anwar juga berharap Zeti akan mengambil bahagian dalam perbincangan itu dan ahli Umno serta BN juga boleh berbuat demikian di mana, forum itu akan pada bulan depan.

"... jumlah aliran keluar wang haram yang meningkat 111% dari angka US$30.41 bilion (bersamaan RM94.27 bilion) pada 2009 kepada US$64.38 (bersamaan RM199.58 bilion) dalam 2010 adalah bukti kegagalan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai perdana menteri dan menteri kewangan dalam menguruskan ekonomi negara," katanya.

Anwar menyifatkan tempoh 2009 dan 2010 ini adalah tempoh kritikal pentadbiran Najib yang menggambarkan dasar dan pendekatan ekonomi yang beliau laksanakan.
Zambry nafi tawar Nizar jawatan MB

20 Disember 2012
Zambry Abd Kadir
Zambry Abd Kadir
IPOH - Sidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) hari ini kecoh apabila beberapa wakil rakyat Barisan Nasional (BN) membangkitkan pemberian tanah melibatkan dua pemimpin DAP Perak sebagai habuan bagi melantik Datuk Seri Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak.
Kekecohan bermula apabila Datuk Mohd Khusairi Abdul Talib (BN-Slim) yang membahaskan Belanjawan Perak 2013 di persidangan Dun berhubung isu tanah di Perak.
Datuk Rosli Husin (BN-Trong) bangun dan meminta penjelasan mengenai sebidang tanah di Kelantan yang didakwa diberikan kepada dua pemimpin DAP terbabit sebagai pertukaran Nizar dilantik sebagai menteri besar sedangkan DAP memenangi banyak kerusi di Perak berbanding Pas pada Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12).
Beliau berkata sebelum pelantikan menteri besar sememangnya ada pertikaian antara DAP dan Pas mengenai siapa yang sepatutnya menjadi menteri besar.
Wong Kah Woh (DAP-Canning) yang tidak berpuas hati dengan kenyataan itu mencabar Rosli untuk mendedahkan bukti dakwaannya di luar dewan.
"Sekiranya dakwaan Trong benar perlu bersikap jantan, sekiranya ada bukti buat kenyataan di luar untuk tentukan," katanya.
Khusairi kemudian mendedahkan dua pembeli tanah seluas lebih 4,000 hektar di Gua Musang, Kelantan iaitu Syarikat Efektif Kirana Sdn Bhd dan Pengerusi DAP Perak Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Sitiawan) untuk tujuan pembalakan.
Beliau juga mendakwa transaksi itu juga melibatkan Setiausaha DAP Perak, Nga Koo Meng (DAP-Pantai Remis).
Khusairi juga mempersoalkan adakah kerajaan Kelantan yang diterajui Pas turut terlibat dalam memastikan calon daripada parti itu dilantik sebagai
menteri besar Perak.
Nizar (Pas-Pasir Panjang) kemudian mendedahkan kononnya beliau ditawarkan jawatan menteri besar jika menyertai Umno selepas keputusan PRU-12 diumumkan.
"Zambry (Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir) masa menjadi Exco ketika baik dengan abang saya. Dia (Zambry) menghubungi abang saya memberitahu bahawa Adun Pangkor (Zambry) menawarkan saya untuk menjadi menteri besar sekiranya saya menyertai Umno," katanya.
Zambry kemudian bangun dan mendakwa Nizar sekali lagi melakukan pembohongan dan beliau bersumpah dengan nama Allah bahawa beliau tidak pernah membuat
tawaran itu.
"Saya melihat Adun Pasir Panjang ini hidup penuh dengan pembohongan, kalau nak bersumpah saya akan bersumpah dan saya berani bersemuka dengan orang itu (abang Nizar)," katanya.
Tan Sri Tajol Rosli Ghazali (BN-Pengkalan Hulu) kemudian bangun menjelaskan bahawa Zambry tidak mempunyai kuasa dalam isu pelantikan menteri besar ketika itu memandangkan beliau (Tajol Rosli) adalah Pengerusi Barisan Nasional Perak dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri.
Menyambung perbahasan, Khusairi turut mempersoalkan bagaimana pemimpin DAP itu memperoleh duit untuk membeli tanah walaupun hanya 11 bulan pakatan
pembangkang memerintah Perak.
Perdebatan itu berterusan sehingga Speaker Datuk R. Ganesan mengarahkan Khusairi menyambung perbahasan. - Bernama
Amanat Hadi: Umno kehabisan isu, kata Anwar
SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
20 Disember 2012
Datuk Seri Anwar Ibrahim
Datuk Seri Anwar Ibrahim
PETALING JAYA - Umno-Barisan Nasional disifatkan ketandusan modal politik dan mengundang "bahaya" oleh pembangkang apabila membangkitkan isu Amanat Haji Hadi meskipun sudah 30 tahun berlalu.

"Kita perlu bincang tentang isu sekarang. "Macam Datuk Seri Najib sebut, soal moral, kalau orang tanya moral dia kahwin siapa, cerai siapa, nak bangkit semua isu itu.

Saya tidak mahu. Saya ingatkan beliau (Datuk Seri Najib Tun Razak), bahaya ungkit perkara-perkara lama. Cuba ambil isu sekarang. Apa masalah ekonomi sekarang, apa agenda dia hendak buat," kata Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada sidang media hari ini.

Namun katanya beliau tidak terkejut jika selepas ini kisah lama beliau pula yang akan digunakan parti pemerintah menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) ini demi kepentingan politik mereka.

"Isu itu isu Umno, bukan isu kita.  Jadi Umno dia tak ada isu, dia cari isu tahun 1982. Lepas ini mereka akan cari isu tahun 1974, Anwar Ibrahim demonstrasi," ujar beliau.

Menurut Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali, amanat Presiden parti itu selari dengan keadaan politik ketika itu bersabit penerimaan parti berkenaan terhadap Islam.

Justeru katanya, tidak ada keperluan isu itu dibangkitkan semula sedangkan Umno juga sudah berubah.

Hadi sebelum ini didesak oleh Mufti Perak, Wilayah Persekutuan untuk menarik balik amanatnya itu kerana menjadi punca perpecahan di kalangan umat Melayu-Islam.

Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Asri Zainul Abidin pula menyifatkan amanat Hadi itu sebagai "kisah lama" dan adalah lebih baik sekiranya penarikan secara rasmi dibuat agar tiada kekeliruan.
Sri Wani fail notis tunjuk sebab
Wartawan Sinar Harian
20 Disember 2012
Sri Wani Choo Abdullah
Sri Wani Choo Abdullah
KUALA LUMPUR - Pengusaha produk kecantikan, Sri Wani Choo Abdullah, semalam memfailkan notis tunjuk sebab kepada suaminya, Prof Dr Baharom Sanugi, kerana masih belum menyelesaikan bayaran kos RM12,000 seperti diperintahkan Mahkamah Tinggi sebelum ini.

Sri Wani memfailkan permohonan itu di Pejabat Pendaftar Mahkamah Syariah di sini, ditemani peguamnya, Mohamad Azrul Azhan Mohammad Jamil. Mahkamah menetapkan 7 Januari depan untuk sebutan semula kes.

Pada 12 November lalu, Baharom, bekas dekan institusi pengajian tinggi awam (IPTA), gagal dalam permohonan di Mahkamah Tinggi untuk menggantung perintah mahkamah yang mengarahkannya membayar RM12,000 kepada isterinya pada 30 Ogos lalu.

Permohonan penggantungan arahan mahkamah berkaitan kos itu difail Baharom pada 27 September lalu, atas beberapa alasan, termasuk mendakwa dirinya tidak mampu kerana tidak mempunyai pendapatan tetap.
Beliau diperintah membayar kos mahkamah RM3,000  kepada isteri ketiganya itu, selepas Mahkamah Tinggi menolak empat permohonan difailkan.
Mat Sabu: Kemuncak Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka
NIZAM ZAIN
20 Disember 2012
KUALA LUMPUR - Himpunan Kebangkitan Rakyat yang berlangsung lebih sebulan di seluruh negara sampai ke program kemuncaknya - dirancang diadakan di Stadium Merdeka, 12 Januari ini.
Pengarah himpunan, Mohamad Sabu berkata, lebih 25 badan bukan kerajaan (NGO) termasuk parti politik terlibat dalam penganjuran perhimpunan terbesar menjelang Pilihan Raya Umu ke-13 (PRU13) itu nanti.
"Semuanya bergabung berkumpul secara aman untuk menuntut pilihan raya adil dan demokrasi berjalan serta hak rakyat dapat ditunaikan oleh sesiapa terutamanya yang memerintah selepas Pilihan Raya Umum ke-13," katanya pada sidang media di sini hari ini.
Beliau yang juga Timbalan Presiden Pas berkata, Himpunan Kebangkitan Rakyat ini akan bermula jam 2 petang dan bersurai pada 5 petang.
Mengulas lanjut lokasi himpunan kali ini, Mohamad berkata, sekretariat memilih Stadium Merdeka sebagai menyahut saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang pernah mencadangkannya ketika himpunan  Bersih 2.0 lalu jika hendak berhimpun.
"Kita mohon Stadium Merdeka atas nama Datuk A.Samad Said.
"Kita tahu muatannya, kalau lebih, kita akan berada di sekitar stadium itu memenuhi bandar raya Kuala Lumpur," katanya.
Bagaimanapun katanya, sekiranya permohonan itu tidak diluluskan, mereka akan berhimpun di sekitar stadium bersejarah itu.
"Kalau tidak ada kebenaran (pemilik stadium), kita akan berkumpul di tengah antara stadium itu dengan jalan raya," katanya.
"Himpunan Kebangkitan Rakyat untuk menuntut antaranya menyokong tuntutan lapan perkara Bersih supaya pilihan raya adil dan saksama serta tuntutan yang lain seperti tuntutan royalti," katanya.
Selain itu, Mohamad mensyaratkan sesiapa yang ingin mengambil bahagian dalam perhimpunan itu, mereka hendaklah memakai baju daripada empat warna iaitu kuning, merah, hijau dan oren.
"Segala bentuk slogan dan sebagainya akan dibuat oleh pihak Sekretariat Pakatan Rakyat dan kita yakin penuh himpunan ini akan berlangsung dengan baik," katanya.
Ditanya sama ada perhimpunan kali ini melibatkan memorandum, beliau berkata, ia tidak melibatkan penyerahan memorandum, hanya berkumpul secara aman sahaja.
"Memorandum dah hantar dulu, hendak berkumpul dan mungkin ada ucapan-ucapan daripada pelbagai pihak sehingga bersurai jam 5 petang," katanya.
Dalam pada itu, beliau berharap pihak polis dapat memberikan kerjasama yang baik untuk menjaga keselamatan dan menjamin keamanan pada perhimupunan itu nanti.
Himpunan Kebangkitan Rakyat yang berlangsung sebulan lalu melibatkan beberapa negeri yang bermula di Seremban, Negeri Sembilan pada 3 November lalu.
Kemudian ia diikuti di Kota Bharu (14 November),  Johor (1 Disember), Kedah (7 Disember), Melaka (8 Disember), Pahang (9 Disember), Terengganu (14 Disember), Pulau Pinang (15 Disember) dan Perak (16 Disember),  Perlis (17 Disember).
Antara NGO yang terlibat dalam penganjuran himpunan gergasi itu ialah Royalti, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Himpunan Hijau, Muafakat, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM); Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (Gamis), Gerakan Demokratik Mahasiswa (Denma); Jeritan Rakyat Tertindas (Jerit), 11) Gerakan Mansuh PPSMI dan Kempen Anti Saman Ekor (Kase).

Tiada ulasan: