Sabtu, 15 Disember 2012

BILA KITA BERPOLITIK IQ KITA MESTI TINGGI JANGAN RENDAH...KITA ADA DUA MASALAH SATU MASALAH KAUM SATU MASALAH AGAMA@AQIDAH...JADI PERKARA NI PERLU HATI2 BAGI MENGELAK SALAH FAHAM...ITU BELUM MASALAH KEFAHAMAN KENEGERIAN...MENGHORMAT SATU SAMA LAIN PATUT DIJADIKAN PENDOMAN HIDUP...ITU BELUM DIKIRA FAHAMAN POLITIK YANG BERBEZA

Walau dikecam saban hari, puluhan ribu bersama Pakatan

Hazayani Zakaria dan Nurislah, 15 Dis 2012


(Anwar berucap di pentas HKR Terengganu malam tadi)

DUNGUN: Kehadiran puluhan ribu rakyat ke setiap Himpunan Kebangkitan Rakyat membuktikan mereka tidak terpengaruh dengan Umno BN yang saban hari mengencam Pakatan Rakyat.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, rakyat sendiri sudah sedar dan mahu melakukan perubahan.

"Umno cuba laga-lagakan PKR, PAS dan DAP dan wujudkan suasana seolah-olah survival Melayu hanya bergantung pada umno.

"Sebab itu Terengganu dulu empat tahun  hilang Melayu, di Selangor tak ada Melayu,  di Pulau Pinang tinggal mamak dua tiga orang.

"Tonton televisyen, empat hari empat malam cerita betapa pentingnya Umno dan pimpinan Pakatan dikecam.

"Tapi bila hadir himpunan, puluhan ribu rakyat bangkit. Maknanya rakyat tak bodoh, mereka nak dengar sendiri apa Pakatan kata," kata beliau sewaktu berucap di Himpunan Kebangkitan Rakyat Terengganu di Dataran PGU Paka, dekat sini malam tadi.

Tegas beliau, ulama besar dunia, Sheikh Yusuf Al Qaradhawi turut menyokong kebangkitan rakyat yang tertindas akibat ketidakadilan pemerintah.

"Dalam buku Kebangkitan Rakyat Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi yang diterjemahkan ke Bahasa Melayu oleh Abim ada dijelaskan soal kebangkitan rakyat.

"Ustaz umno terus gunakan televisyen untuk jelaskan Qaradhawi bercakap untuk rakyat Mesir sahaja. Ustaz ini tak baca buku itu.

"Qaradhawi bagi buku itu dengan amanah suruh rakyat baca dan dia tak kata buku itu untuk rakyat Mesir sahaja," katanya.

Turut berucap malam tadi ialah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Bagi beliau, fenomena kebangkitan rakyat Terengganu memberikan kekuatan tambahan utk memastikan Putrajaya menjadi kuasa baru selepasa PRU13 nantgi.

Rakyat kini ingin mengatakan cukuplah kezaliman dan kerakusan Umno dan BN selama ini.

Katanya, Umno kini memainkan sentimen perkauman dan terus menakutkan orang Melayu jika Umno tiada kuasa politik musnahlah ketuanan Melayu.

Beliau merujuk PAU lepas 4 hari 4 malam UMNO menyerang beliau, Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Haji Hadi dan semua pimpinan Pakatan.

"Lagi Umno hina dan fitnah..lagi ramai rakyat hadir dalam program HKR," tegas Anwar disambut dengan teriakan takbir oleh para hadirin.

Kini, kata Anwar, kebangkitan rakyat menengelamkan segala usaha jahat Umno dan BN.

Anwar menyanyilah lagu yang selalu dinyanyikan para pemimpin dan pengikut Umno dengan berkata: "Air  Mata Darah Bercampur Keringat Bumi Dipijak Milik Kroni"

"Siapakah khianat hak orang Melayu, tanah rizab Melayu hak bumiputera...adakah PAS, DAP dan PKR?" soal Anwar dan dijawab Umno oleh para hadirin.

Baginya, Umno cuba meletakkan kesalahan tersebut terhadap Pakatan Rakyat tetapi kebangkitan rakyat ini menyebabkan segala helah dan tipu daya Umno tak diterima rakyat.

"Pemimpin Umno marah dengan Anwar kerana naik lift pergi tingkat 16, tapi Najib naik tangga sebab Rosmah suruh...jadi rakyat perlu terima yang naik tangga sampai tingkat 16...modal politik Umno yang makin kuno," katanya menyindir pemimpin Umno itu.

Oleh itu, beliau mengajak rakyat terengganu memastikan Datuk Seri Ahmad Said dan Najib dihukum kerana mereka berdua yang mengkhianati rakyat dalam soal royalti dan salah urus wang ehsan.

"Malam ini bukti kebangkitan rakyat Terengganu akan memastikan  PRU13 ini, kerajaan Umno tumbang, Terengganu dan Putrajaya akan ditadbir Pakatan," katanya tegas.

Siasatan kes Altantuya perlu dibuat semula - Karpal

Harakahdaily, 15 Dis 2012

PULAU PINANG:
Pendedahan ahli perniagaan Deepak Jaikishan tentang akuan bersumpah (SD) yang dibuat oleh P Balasubramaniam memerlukan kes pembunuhan Altantuya Shaariibu disiasat semula.

Pengerusi DAP, Karpal Singh, seorang peguam senior membuat cadangan itu ketika memberikan ucapan pembukaan di Kongres DAP pagi ini.

Karpal juga meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menjawab segala pendedahan yang dibuat oleh Deepak itu.

Deepak dalam wawancara dengan media termasuk Harakahdaily mendedahkan beliau diarahkan oleh Najib untuk berbincang dengan P Balasubramaniam agar menarik balik pengakuan bersumpahnya yang mendakwa Najib terlibat dalam pembunuhan gadis Monggolia, Altantuya Shaariibu.

Deepak juga mendakwa, adik Najib, Nazim Razak telah bertemu dengan Bala dan bersetuju membayar wang jutaan ringgit bagi membolehkan Bala membuat perubahan kepada SDnya itu.

Turut serta dalam pertemuan itu adalah isterinya yang sedang sarat mengandung.

Hasilnya, Bala telah membuat SD 2 dan mengubah segala penyataan yang beliau buat dalam SDnya yang pertama.

Geng gunting rambut jangan bermain api di Kelantan

Mohd Sayuti Omar, 15 Dis 2012

Orang Islam atau orang Kelantan terkenal dengan sikap terbuka dan 'tasamuh' mereka di dalam politik. Mereka bersedia membuka pintu negeri mereka untuk didatangi sesiapa saja. Sikap keterbukaan ini menunjukkan keramahan orang Kelantan, atau sifat suka meraikan orang ini, baik tetamu atau perantau. Sebab itulah terdengar saja siulan si musafir di kejauhan, suri di dapur sudah menanakkan pulut untuk dihidangkan.

Kerana sikap inilah menyebabkan ada orang luar atau bukan anak Kelantan datang bertanding di Kelantan mencuba nasib untuk jadi wakil rakyat di negeri ini. Tidak perlu disebut nama-nama mereka satu persatu. Kehadiran mereka dan berjaya menjadi wakil rakyat adalah bukti jelas orang Kelantan (dalam hal ini Pas) sedia menerima orang luar dan bekerjasama dengan sesiapa saja.

Tetapi rasanya bukan baik kalau orang luar mengambil kesempatan atas keterbukaan orang Kelantan itu. Jangan salah digunakan sikap rendah diri orang Kelantan sewenang-wenangnya. Sebaliknya hargai sifat rendah diri orang Kelantan selunaknya.

Bak kata orang tua-tua, orang memberi kita merasa, orang berbudi kita kena berjasa. Dan kenanglah kepada pulut ditanak untuk diberi makan kepada si dagang. Dan ingatlah juga orang Kelantan sama sekali tidak meracun musuh di dalam makanan, jauh sekali bertindak menikam musuh dari belakang kecuali saing sendiri yang melakukan kadas beris dan cah kenting sesama sendiri.

Kedatangan dua tiga orang Cina dari parti Gerakan dari Negeri Sembilan ke negeri ini dua tiga hari lepas dengan tujuan hendak menujuk gedebe dan mencabar Majlis Perbandaraan Kota Bharu (MPKR-BRI) berhubung Undang-Undang Kecil PBT terhadap salun rambut itu, rasanya tidak wajar. Tindakan mereka datang bergunting rambut secara terbuka dengan pendandan rambut wanita Cina itu tidak sepatutnya berlaku dan ia adalah sikap samseng dan aksi melampau.

Benar seperti kata Exco Kelantan Dr Mohd Fadzli Hassan, tindakan mereka itu mengilankan hati rakyat Kelantan dan kerajaan sendiri. Belum pernah berlaku sebelum ini ada orang luar yang datang mencabar secara terang-terang terhadap undang-undang dan rukun hidup rakyat negeri ini. Wajar kalau tindakan mereka dikatakan samseng atau lebih teruk dari itu. Orang yang tidak reti budaya dan cuba melakukan sesuatu yang kurang ajar di negeri orang lain patut dikenakan tindakan dan dikutuk.

Apa yang berlaku itu ia bukan satu provokasi yang baik dan merupakan sikap politik yang sihat dan tidak sepatutnya berlaku di negara ini yang masyarakatnya majmuk. Tindakan itu boleh menyebabkan berlaku sesuatu yang tidak baik. Tindakan Cina Gerakan Negeri Sembilan itu boleh difahami ia adalah bermotif politik. Tetapi cara berpolitik begitu adalah tidak baik kerana ia melampau.

Apa kata kalau ada orang Islam gila di Kelantan sewaktu mereka membuat cabaran itu? Di Kelantan ini kena beringat sedikit kerana ramai juga orang Islam gila yang sedia bangkit membela agama dan maruah mereka.

Seperti mana kata Cina itu tujuan mereka berbuat begitu mahu melihat sejauh mana kekuatan undang-undang kecil MPKB-BRI dalam membanteras maksiat atau dalam kata lainnya menyusuri perlembagaan negara. Dengan berbuat demikian - mendandan rambut, mereka berharap akan disaman oleh MPKB. Ekoran itu pula mereka akan membawa kes itu ke mahkamah dan mahu mahkamah membuat pengadilan sejauh mana benar dan betulnya undang-undang berkenaan.

Kalau itulah tujuannya, sebenarnya tidak payah datang ke Kelantan semta-mata untuk mencabar MPKB. Cina Gerakan itu boleh bawa kes yang berlaku sebelum ini ke mahkamah untuk menentukan sejauh mana kebal atau pun tidaknya undang-undang berkenaan. Bukankah sebelum ini MPKB sudah pun menyaman pekedai yang tidak mematuhi peraturannya? Ambil dan bawalah kes itu.

Geng gunting rambut itu tidak payah datang dan menunjuk berani dan henalan di Kota Bharu. Mereka boleh membuat kenyataan akhbar dari jauh saja mengenai isu berkenaan. Apabila mereka datang sendiri ke Kota Bharu menepuk dada dan membuat kenyataan berupa cabaran, ia adalah satu sikap biadap yang boleh ditafsirkan sebagai datang untuk menjual berani, dan perbuatan mereka itu sangat sensitif dan merbahaya kerana orang Kelantan adalah pembeli berani yang mewah.

Kita hendak tanya apakah yang mereka perjuangkan dengan tindakan itu? Apakah mereka hendak membela kelompok Cina yang ada dan hidup di Kelantan? Rasanya kalau itulah tujuannya ia tidak payah kerana kerajaan Kelantan memahami hakikat itu dan sudah lama menjaga kehidupan orang Cina. Orang Cina tidak akan lapar dan papa selama mereka bermukim di Kelantan kerana orang Kelantan sangat toleran berasaskan agama dan budaya mereka. Orang Kelantan tidak payah bagaimana untuk memberi makan kepada musafir sebab mereka sudah terbiasa sangat.

Apa lagi Pas sebagai parti Islam senantiasa mengambil berat kepada keadilan dan hak asasi manusia tanpa mengira warna kulit. Apa yang dilakukan oleh kerajaan Kelantan ke atas rakyat kaum lain di negeri ini adalah jaminan seperti mana dituntut oleh Islam. Sejarah klasik bagaimana orang Kelantan begitu mesra dan baik dengan orang Cina, semasa berlaku peristiwa 13 Mei 1969 tidak ada setitik darah Cina di Kelantan yang menitis ke bumi, bahkan mereka dilindungi.

Dengan situasi dan keistimewaan itu apa lagi yang orang Cina Kelantan mahukan? Layanan seperti apa lagi yang diingini? Bukan tidak boleh bermain politik, tetapi jangan melampau. Bagaimana pun saya masih percaya Cina di Kelantan memahami apa yang diamal di negeri ini tetapi apa yang menajdi masalah Cina luar yang masih asing atau tidak pernah menikmati budu, ataupun mengenali apa itu kapak jangok.

Berdasarkan itu sepatutnya Geng Gunting Rambut memahami kenapa MPKB-BRI menggubal undang-undang kecil berkenaan. Ia adalah untuk kebaikan dan sama sekali tidak ada niat untuk menganiaya dan berlaku kejam kepada sesiapa. Mudahnya kalau mereka 'bereng' sangat mereka boleh mengajak mana-mana Cina yang tidak betah untuk tinggal dan cari makan di negeri ini kerana kongkong undang-undang dan sebagainya, bawa mereka nyah ke negeri lain. Rasanya kita sedia menyiapkan tongkang.

Dalam hubungan ini kita ingin bertanya kepada Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) yang diketuai oleh Cina Kelantan, kenapa tidak memberi pencerahan kepada geng gunting rambut berkenaan. Mereka tidak sepatutnya membiarkan geng itu datang membuat kacau di negeri ini. Hu Pang Chau seharusnya bertanggungjawab memberi penjelasan. Apakah Pang Chau juga masih berfahaman dan penuh dengan sentimen seperti geng gunting rambut itu?

Sedikit memusykilkan dengan sikap dewan himpunan Pas ini. Mereka mengakui sebagai dewan yang menyokong perjuangan dan kerajaan Pas, tetapi dalam masa sama kadang-kadang menjadi penyala api kepada isu-isu tertentu khasnya berkaitan dengan orang Cina. Kalau beginilah cartanya dengan himpunan berkenaan tidak memberi manfaat langsung kepada kerajaan dalam konteks ini.

Mengenai sikap samseng geng gunting rambut dari Negeri Sembilan itu, mereka perlu memikir kembali kewajaran tindakan mereka. Mereka jangan bertindak lebih sudu dari kuah. Kalau pun ianya dalam wap politik, tetapi jangan wap itu bertukar menjadi bau racun yang boleh menimbulkan suasana yang tidak baik. Mereka kena ingat di Kelantan ini hanya satu kerusi saja yang mana kemungkinan orang Cina boleh menang, manakala 44 kerusi lagi ada majoriti Melayu.

Cara mereka lakukan itu tidak akan memberi benefit kepada rakan mereka Umno. Sebaliknya Umno juga akan terkena tempias bila mana orang akan menganggap kerja geng gunting rambut itu adalah kerja yang disuruh oleh Umno. Persepsi ini tidak boleh dielakkan sebab Gerakan adalah rakan nombor tiga utama kepada Umno.

Selain itu juga dan ini penting, apa yang kena difahami tindakan mereka itu bukan saja mencabar MPKB-BRI dan Pas, tetapi ia mencabar seluruh rakyat Kelantan dan orang Islam yang berada di Kelantan. Orang Kelantan yang selama ini dikenali sebagai orang yang kuat beragama, tentu merasakan kurang enak dengan tindak demikian.

Geng gunting rambut kena memahami perangai dan sikap orang Kelantan. Jangan mereka fikir di sini ada Umno, ada MCA dan Gerakan mereka mengira tindakan mereka disokong. Apa juga keadaan atau suasana yang menyentuh soal sensitivi orang Melayu, seperti agama, adat resam dan budaya mereka boleh bersatu. Orang Kelantan boleh bergaduh mengenai politik tetapi kalau hak mereka disentuh mereka akan bersatu.

Saya percaya orang Umno Kelantan juga terkilan dan marah dengan apa dilakukan geng gunting rambut berkenaan. Setahu saya tidak ada kenyataan dari mana-mana pihak dalam Umno yang menyokong perbuatan dua tiga orang sengket Cina Negeri Sembilan itu. Mereka (orang Umno) diam bermakna menyokong perbuatan itu, tetapi mereka sedang memerhati apa yang akan berlaku seterusnya.

Makanya sebelum terjadi sesuatu yang buruk, isu kedai gunting dan tindakan secara samseng dan 'gedebe' itu dan begitu juga isu tuduhan penguatkuasa MPKB kejam kerana menangkap Cina yang sedang melakukan perbuatan meloyakan di dalam kereta hendak dihentikan. Jangan cuba bermain api di Kelantan, sebab kalau ia terbakar nanti buruk padahnya.

Saya cukup bimbang kalau kedatangan geng gunting rambut sekali lagi dengan jumlah yang ramai, seperti mana dijanjikan, meraka akan disambut bukan dengan pulut tetapi akan dinanti dengan penumbuk. Tidak mustahil ia akan berlaku. Makanya elok semua pihak berusaha menghindarinya.

Elok kalau rakan Gerakan seperti MCA dan Umno menasihati dan memastikan kejadian nak tunjuk gedebe ini tidak akan berlaku. Presiden Umno Najib Razak perlu menegur rakan BN itu. Manakala Mustapa Mohamed juga elok kalau ikut sama memberi tunjuk ajar kepada Gerakan serta memberi tahu bagaimana mengenai warna politik di Kelantan, sikap orang Kelantan yang boleh jadi baik dan boleh juga jadi hodoh. Orang Kelantan ada fiil perangainya sendiri.

Ini penting kerana sedikit sebanyak tindakan Gerakan yang dibuat atas tujuan membela peniaga Cina itu ia akan memberi kesan buruk kepada Umno sendiri. Politik selalunya ditafsir dengan berbagai tafsiran yang dirujuk kepada pelbagai kitab. Ini pun bila Umno tidak menegur perbuatan biadap itu menyebabkan sudah ada dalam fikiran orang, geng gunting rambut itu datangan mungkin kerana Umno yang bagi idea?

Terlanjur berbicara isu saya juga hendak mengulas sedikit berhubung tindakan kerajaan Kelantan yang mengarahkan MPKR-BRI menangguhkan sementara pelaksanaan undang-undang kecil yang sedang menjadi polimek ketika ini. Apakah wajar MPKR mengambil tindakan demikian? Bukankah ia menjejaskan kredibiliti bandaran itu sendiri? Apakah apabila ada orang mengkritik atas tujuan komersial dan politik maka kita kena akur begitu saja?
Dibimbangi kalau sikap bertolak ansur seperti ini diambil dan dijadikan praktis lama kelamaan apa-apa undang-undang dan peraturan yang berunsurkan nilai-nilai Islam yang digubal akan dipertikaikan dan natijahnya ia tidak dapat dilaksanakan. Dalam apa juga keadaan kerajaan Kelantan harus tegas dan berani. Mengenai pelaksanaan peraturan Islam ini jangan sesekali mudah cair disebabkan kerana apa-apa kepentingan termasuk politik. Apa yang perlu dipentingkan setiap tindakan itu mesti mendapat keredhaan Allah bukan kesenangan manusia. Sebab yang bersifat qadimnya adalah Allah s.w.t. - http://msomelayu.blogspot.com/

Pakatan Rakyat Perak umum belanjawan seimbang

Johari Jaafar, 15 Dis 2012
IPOH: Buat pertama kalinya Pakatan Rakyat Negeri Perak mengumumkan belanjawan seimbang untuk bajet alternatif 2013 untuk negeri ini dengan anggaran hasil dan terimaan pembangunan sebanyak RM1,262,326,905 serta terimaan pembangunan sebanyak RM48,000,000, manakala jumlah perbelanjaan pula dianggarkan RM1,262,321,848 iaitu lebihan RM5,057.


Kutipan hasil cukai untuk tahun 2013 dianggarkan sebanyak RM596,016,580, hasil bukan cukai pula RM258,821,631, manakala terimaan sebanyak RM359,488,694.

Demikian diumumkan oleh Pengerusi Pakatan Rakyat Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin dalam sidang media bajet Pakatan Rakyat Perak 2013 di pejabat PAS negeri di sini, semalam.

Beliau yang juga Adun Pasir Panjang berkata, bajet tersebut menjuruskan kepada bajet yamg seimbang dengan memberikan tumpuan kepada empat tunggak utama iaitu pendemokrasian ekonomi, mengupayakan masyarakat dan memperkasakan golongan masyarakat.

Jelasnya, dalam konteks pendemokrasian ekonomi termsuklah langkah menggalakkan aktiviti pertanian berasaskan makanan termasuk industri hiliran produk daripada industri kecil dan sederhana (IKS) di mana anggaran perbelanjaannya sebanyak RM8,300,00 juta

Ahli Parlimen Bukit Gantang itu memaklumkan tunggak kedua iaitu memperkayakan golongan masyarakat pula antaranya menjadikan Perak sebagai negeri pengerluar produk ikan air tawar, ikan hiasan, daging itik serta udang menerusi skim yang memberi pulangan memuaskan kepada para pengusaha dengan anggaran perbelanjaan RM5,000,000.

Beliau menambah, bagi memperkayakan golongan masyarakat pula antaranya memperuntukan sejumlah RM15 juta untuk kegunaan pendidikan di semua sekolah melibatkan sekolah agama, sekolah kerajaan serta sekolah sekolah mubaligh lain di seluruh negeri yang dianggarkan perbelanjaan berjumlah RM30,000 bagi setiap sekolah selama lima tahun.

Menurut beliau lagi, bajet alternatif tersebut adalah untuk membentuk bajet yang seimbang berdasarkan pengalaman memerintah negeri Perk selama sebelas bulan.

Turut hadir sama dalam sidang media pembentangan bajet Pakatan Rakyat itu, Pengerusi DAP Perak,Datuk Ngeh Ko Ham, Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming, Adun Semanggol, Ramli Tusin.

Najib rampas hak royalti Terengganu - Saifudin

Nurislah, 15 Dis 2012
DUNGUN: Datuk Seri Najib Razak disifatkan sanggup untuk merampas hak royalti rakyat Terengganu untuk diserahkan kepada Pahang bagi mempastikan kemenangannya di Pekan.

(Saifudin berucap di HKR Terengganu)

Setiausaha Agung PKR, Saifudin Nasution berkata, langkah ini amat jelas satu tindakan Najib untuk mempertahankan kerusinya itu.

Ini kerana, kajian yang dibuat oleh syarikat carigali minyak Lundin Oil dari Perancis mengesahkan telaga minyak itu terletak di luar pantai Terengganu bukannya Pahang.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Himpunan Kebangkitan Rakyat Terengganu di hadapan kira-kira 50,000 orang yang menyertai himpunan di Kuala Paka itu.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said mengesahkan dalam sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu telaga minyak yang baru ditemui itu terletak dalam kawasan Terengganu.

Syarikat cari gali minyak di kawasan berkenaan iaitu Lundin Oil mengesahkan tentang penemuan itu dan menyatakan ia berada di kawasan negeri ini.

Najib dalam kenyataannya baru-baru ini berkata, "Medan minyak ini terletak kira-kira 160 km di luar persisiran pantai Semenanjung Malaysia bertentangan dengan negeri Pahang, pada kedalaman air 76 meter.

"Penemuan ini telah membuktikan kewujudan minyak dan gas di kawasan selatan Malay Basin ke arah Penyu Basin.

"Oleh itu, medan minyak tersebut adalah terletak di kawasan pelantar benua di dalam bidang kuasa kerajaan persekutuan.

"Berasaskan pertimbangan yang adil dan saksama, dan mengambil kira negeri-negeri yang telah dibayar wang ehsan sebelum ini, serta komitmen kerajaan untuk terus memastikan pembangunan serta manfaat dapat dirasai oleh negeri-negeri.

"Dalam hal ini, bergantung kepada anggaran pengeluaran, negeri Pahang dijangka akan menerima wang ehsan sekitar 100 juta setahun apabila pengeluaran bermula pada suku ketiga tahun 2014.”

Sultan Pahang pula meminta rakyat ikut sahaja kerana ia telah dinyatakan oleh Perdana Menteri.


Paling banyak hutang




(Orang ramai yang memenuhi HKR Terengganu)

Dalam ucapannya itu juga, Saifudin berkata, Najib adalah Perdana Menteri yang paling banyak berhutang.

Najib juga, katanya, cuba bermacam cara untuk memecahkan Pakatan tetapi kebangkitan rakyat akan memberi jawapan yang jelas pada PRU 13.

Bagi beliau, masa sudah sampai untuk BN menjadi pembangkang di parlimen pula.

Bagi Saifuddin, ucapan para pemimpin Umno dalam Perhimpunan Agung Umno 2012 (PAU 12)   telah menyebut lebih 398 kali nama Anwar Ibrahim.

"Ini membuktikan ketakutan Umno terhadap Anwar," katanya.

Umno kini, kata Saifudin, mengunakan sentimen Melayu dan perkauman untuk menyelamatkan mereka.

"Rakyat kini tertekan dengan gaya pimpinan Umno yang makin menyeksakan rakyat. Rakyat akan ubah kerajaan pada pru 13," katanya disambut teriakan takbir dari para hadhirin yang memenuhi kawasan himpunan itu.

Cakna Palestin sumbang RM100,000 untuk Gaza

Muhammad Yusri Amin, 15 Dis 2012


(Nazri menyerahkan mok cek kepada wakil Palestin Ahmed Abu Ayesh An-Najjar - foto Muhammad Yusri Amin)

KOTA BHARU: NGO ‘Cakna Palestin’ (Palestine Care International) menyumbang RM100,000 kepada Tabung Kecemasan Gaza bagi meringankan bebanan ditanggung rakyat Palestin.

Sekretariat Cakna Palestin, pada upacara penyerahan Sumbangan Tabung Kecemasan Gaza  berlangsung di Medan Ilmu di sini pagi tadi, menyerahkan wang sumbangan itu kepada wakil Palestin Ahmed Abu Ayesh An-Najjar.

Beliau adalah Pegawai Khas Perdana Menteri Gaza, Palestin, Ismail Haniya.

Ketua Sekretariat Misi Cakna Palestin Nazri Deraman pada kenyataan media khasnya pagi semalam berkata wang sumbangan itu hasil kutipan derma orang ramai di seluruh negara termasuk Kelantan.

Cakna Palestin bertindak secara proaktif serta drastik melancarkan Tabung Kecemasan Gaza sejak 1 Muharram 1434 yang lalu.

“Kejadian menyayat hati berlaku di Gaza sejak awal Muharam lalu amat meruntun ummah.

“Tindakan kejam Yahudi Zionis ke atas penduduk Gaza meragut nyawa ramai rakyat Gaza khususnya kanak-kanak dan wanita.  Kira-kaira 184 orang mati syahid dan lebih 2,000 rakyat Palestin tercedera," katanya.

Nazri yang juga Presiden Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (Royalti) turut memaklumkan menerusi tabung dana tersebut bantuan juga diberikan kepada  usaha membina dua buah masjid di Palestin dan membantu lima pelajar IPTA rakyat Palestin yang menuntut di  universiti di negara ini.

Dalam rangka menggerakkan sokongan rakyat, pihak Sekretariat Cakna Palestin mengatur ceramah khas disampaikan Ahmed Abu Ayesh An-Najjar dalam melawan kekejaman Yahudi Zionis itu.

Melalui ceramah itu, rakyat negara ini berkongsi pengalaman pahit manis perjuangan rakyat Palestin khususnya yang dilalui Ahmed sendiri dalam ‘meredah peperangan’ di Gaza.

Di Kelantan sendiri, hari ini (Jumaat, 14 Disember) ceramah oleh Ahmed dan Sekretariat Cakna Palestin diadakan di Masjid Padang Padang Pak Amat, Pasir Puteh (selepas solat Jumaat), di Masjid Lama Semerak, Pasir Puteh (selepas solat Maghrib) dan di Kg Wakaf Bunut, Dewan Undangan Negeri Gaal, Pasir Puteh (selepas solat Isyak).

Menurut Nazri, orang ramai juga boleh terus menyumbang untuk tabung tersebut melalui akaun Cakna Palestin 0301 8010 1229 39 (Bank Islam), 0301 0000 9051 07 (CIMB), 5530 3803 3881 (Maybank) dan 3988 9949 14 (Public Bank).

Anak muda diseru bersama R Terengganu

Hazayani Zakaria, 14 Dis 2012

(Wakil R Terengganu berucap di pentas HKR)

DUNGUN: Sekretariat Mengembalikan Royalti Minyak Terengganu (R) akan memulakan siri penerangan berhubung tuntutan mereka pada 21 Disember ini.

Pengerusi R Terengganu, Fauzi Abu Samad berkata, siri penerangan akan digerakkan ke semua kawasan di Terengganu bagi memberi kesedaran kepada rakyat  tentang hak mereka mendapat royalti petroleum sebanyak 20 peratus.

"Kalau kita dapat 20 peratus royalti, banyak perkara yang kita boleh lakukan termasuk menghapuskan PTPTN.

(Sebahagian orang ramai yang memenuhi tapak HKR)

"Kita tak mahu wang ehsan atau dana khas kerana hak kita lebih dari itu.

"R akan pastikan konvoi penerangan bergerak ke seluruh kawasan agar semua rakyat tahu hak mereka," katanya.

Beliau berkata demikian sewaktu berucap di Himpunan Kebangkitan Rakyat - PAS Ganti Umno (PGU 6.0)  peringkat Terengganu di Dataran PGU, Paka, dekat sini hari ini.

Bercakap di hadapan kira-kira 30,000 hadirin, beliau turut menyeru anak muda berjuang  bersama-sama R Terengganu demi masa depan mereka sendiri.

"Anak muda mesti bersama R Terengganu kerana ini demi masa depan mereka sendiri.

(Kaunter R Terengganu di HKR)

"Perjuangan kita bukan untuk masa ini sahaja tapi untuk masa akan datang, untuk anak-anak kita," katanya.

Petang tadi, R Terengganu mempersembahkan lagu ciptaan mereka berjudul "kembalikan royalti".

Antara NGO yang turut berucap ialah R Pusat, Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Badan Bertindak Pewaris Bumi Wilayah-wilayah Ketengah, Kesedar, Kejora dan Keda (Waris), dan Anti Lynas sementara menanti ketibaan pemimpin utama Pakatan Rakyat.

Tiada ulasan: