Selasa, 11 Disember 2012

SAPE NAK TONJOL...TONJOLLAH SELAGI BERNYAWA@HIDUP....DAH MATI TERTONJOLLAH BATU NISAN ATAS KUBUR

Produk sisa Lynas boleh dipasarkan di M'sia jika...
 
Menteri sains teknologi dan inovasi Datuk Seri Maximus Johnity Ongkili berkata sisa daripada operasi Lynas Advanced Materials Plant (Lamp) boleh dipasarkan di Malaysia sekiranya ia ditukar kepada produk sintetik yang hanya mengeluarkan radiasi rendah.
Sisa itu juga boleh dipasarkan sekiranya syarikat berkenaan berjaya mendapatkan pembeli, katanya dalam satu sidang media di Putrajaya hari ini.

Sekiranya tiada pembeli, Lynas perlu mengeksport bahan tersebut katanya lagi.

Beliau menjelaskan, hasil produk itu tidak berbahaya kerana hanya akan mengeluarkan radiasi pada skala 1 Becquerel setiap gram – jauh lebih rendah daripada had 5 Becquerel setiap gram seperti ditetapkan oleh piawai antarabangsa untuk bahan yang dikira berbahaya.

Namun, beliau menjelaskan bahawa bahan berkenaan termaktub bahawa bidang kuasa Akta Kualiti Alam Sekitar dan perlu mematuhi keperluan akta berkenaan sebelum dipasarkan.

Maximus juga menegaskan bahawa ia perlu dieksport keluar daripada negara, mengikut syarat yang ditetapkan, sekiranya ia dalam bentuk sisa mentah.
Rafizi akan serah bukti 'deposit konsesi' pada ICAC
 
Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli berkata beliau akan menyerahkan beberapa lagi dokumen kepada Suruhanjaya Bebas Mencegah Rasuah (ICAC) Hong Kong bagi menggesa badan itu membuka semula siasatan ke ke atas sumbangan RM40 juta kepada Umno Sabah.

Katanya, ia termasuk dokumen yang didakwanya sebagai salinan pengesahan pemindahan wang ahli perniagaan Michael Chia melibatkan akaun di beberapa negara.

NONEBeliau mendakwa, dokumen tersebut mungkin mengaitkan individu tertentu berhubung kutipan wang deposit konsesi balak Sabah.

Rafizi memberi alasan, kelulusan permit serta kutipan hasil berkenaan dikendalikan kerajaan Sabah tanpa melibatkan pihak lain, katanya yang merujuk Enakmen Perhutanan Sabah 1968 dan Peraturan Permit Pembalakan Sabah 1969.
"Oleh yang demikian, sebarang kutipan wang bagi deposit konsesi oleh pihak lain berkemungkinan besar adalah wang rasuah yang dibayar untuk mendapatkan konsesi," katanya.

Beliau mendakwa slip pengesahan urusniaga ini menunjukkan pemindahan wang ke akaun dikawal Michael Chia oleh syarikat yang dikaitkan dengan konsesi balak di Sabah.

musa aman pc in sabah 190608 01Katanya, beliau juga akan mengemukakan satu akuan berkanun bekas pemimpin Umno Sabah, Datuk Seri Lajim Ukin berhubung dakwaan sumbangan RM40 juta itu.

Dalam akuan tersebut, Lajim antara lainnya mendakwa tidak pernah tahu mengenai sebarang pengisytiharan di peringkat majlis tertinggi Umno mahupun Umno Sabah berhubung sumbangan RM40 juta itu.
Kenyataan Lajim itu merujuk kepada kenyataan menteri di jabatan perdana menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berhubung sumbangan RM40 juta dari Michael Chia.
Dalam jawapan bertulisnya di Parlimen pada 11 Oktober lalu pula, Nazri berkata kertas siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menunjukkan, wang berkenaan merupakan sumbangan kepada Umno Sabah dan bukannya kepada Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.
Rafizi berkata, beliau akan mengemukakan dokumen berkenaan kepada pegawai ICAC di Hong Kong, esok.
Dr M: Rosmah berhak menonjol semahunya
 
Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor berhak untuk menonjol setinggi mana sekalipun.
Mantan perdana menteri itu ditanya mengenai pandangan sama ada profil Rosmah menjadi tinggi berbanding dengan isteri perdana menteri sebelum ini.

"Tidak ada format standard untuk dipenuhi sekiranya anda menjadi isteri kepada perdana menteri. Anda boleh menonjol semahunya," katanya selepas satu majlis di Malaysian Petroleum Club di ibu negara hari ini.

Dr Mahathir juga berkata Rosmah mempunyai hak untuk menepis dakwaan terhadapnya melalui buku biografi yang dijangka akan diterbitkan bulan depan.

Dalam majlis pra-pelancarannya semalam, buku setebal 164 halaman itu dipromosi sebagai penerbitan yang "bakal menjawab secara telus" isu serta dakwaan fitnah yang dikaitkan dengan isteri perdana menteri itu.
PAS mahu Lynas nyatakan lokasi eksport sisa
5:37PM Dis 11 2012  
PAS berkeras bahawa kerajaan perlu menghalang operasi loji Lynas sehingga syarikat itu menjelaskan lokasi eksport untuk sisa loji nadir bumi tersebut, seperti ditetapkan dalam syarat lesen mengendali sementara (TOL).

Ketua penerangannya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man juga berkata, kenyataan empat menteri semalam juga tidak memadai kerana hanya menyatakan syarat supaya Lynas perlu mengeksport sisa tersebut.

pas muktamar 130610 tuan ibrahim tuan man"Kerajaan mesti menghalang operasi harian di kilang LAMP selagi syarikat tersebut gagal menjelaskan di mana sisa akan dibuang, walaupun mahkamah telah memberi kebenaran untuk Lynas beroperasi, namun syarat lesen tol mesti dipatuhi.

"Yang pasti, negara asal sumber nadir bumi itu, Australia tidak mahu menerimanya, sebagaimana mereka tidak mahu memberi kelulusan kepada syarikat Lynas sendiri untuk beroperasi di negara sendiri," katanya dalam satu kenyataan.

Katanya, kerajaan mesti menuntut surat atau dokumen perjanjian daripada Lynas untuk mengesahkan syarikat itu sudah mengenalpasti negara yang sanggup menerima sisa radioaktif tersebut.

"Rakyat Pahang ingin melihat surat rasmi dari Lynas dan kesediaan negara mana yang sanggup terima sisa bahaya ini.

"Ketiadaan negara sanggup menerima sisa membuktikan ianya bahaya bagi alam sekitar dan manusia, dan inilah yang rakyat perlu memahami kenapa Pakatan Rakyat bertegas menentang projek ini," katanya.

NONEPesuruhjaya PAS Pahang itu juga berkata rakyat di negeri tersebut bimbang sisa tersebut tetap berada di situ, memandangkan tiada negara sanggup menerimanya, sedangkan syarat lesen operasi, sisa mesti dibawa keluar dari negara ini.

"Rakyat tidak akan teragak-agak untuk berkumpul di hadapan kilang Lynas, sekiranya kilang ini memulakan operasinya tanpa menjelaskan ke mana sisa ini akan dihantar," katanya.

Kenyataan itu timbul walaupun Lynas semalam menegaskan bahawa mereka akan mematuhi undang-undang dan peraturan ditetapkan oleh badan pengawal selia.

Ia berkata Lynas akan mengubah sisa WLP, mengandungi bahan radioaktif pada tahap paling rendah yang terhasil secara semula jadi, kepada produk selamat secara komersial dipanggil 'Synthetic Aggregate'.

Menteri sains teknologi dan inovasi Datuk Seri Maximus Johnity Ongkili pula hari ini berkata sisa itu boleh dipasarkan di Malaysia sekiranya ia ditukar kepada produk sintetik yang hanya mengeluarkan radiasi rendah.

Sisa itu juga boleh dipasarkan sekiranya syarikat berkenaan berjaya mendapatkan pembeli, katanya.
Namun, sekiranya tiada pembeli, Lynas perlu mengeksport bahan tersebut.
PAS: MCA sensasi isu saman bukan Islam
 
Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, MCA sengaja mensensasikan isu saman yang dikeluarkan Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam terhadap empat individu bukan Islam dengan mengaitkan isu tersebut dengan undang-undang syariah.

NONESedangkan, tindakan ke atas individu berkenaan diambil mengikut undang-undang kecil yang dikuatkuasa pihak berkuasa tempatan dan tiada kena mengena dengan undang-undang syariah, katanya.

Katanya, tiada individu bukan Islam didakwa di bawah undang-undang itu selama PAS menguasai pentadbiran di Kelantan.

"Apa yang berlaku tak ada kena mengena dengan kes mahkamah syariah. Selama PAS memerintah Kelantan tak ada seorang pun bukan Islam di dakwa di mahkamah syariah.

"Isu ini sengaja disensasikan oleh MCA. Kita tahu akhbar The Star itu milik MCA. Ini agenda MCA untuk menarik balik masyarakat terhadap dia.

"Mereka disaman kerana berkelakuan tidak sopan di tempat awam, bukan berkhalwat," katanya pada sidang media di ibu pejabat PAS hari ini.
Mustafa juga berkata parti itu bagaimanapun menganggap isu yang dimainkan akhbar berkenaan sebaga isu remeh dan tidak memadai untuk dibawa ke mahkamah.
"Bagi kita ini isu kecil. Tak padan kita nak saman, nak bawa ke mahkamah. Buang masa saja," katanya pada sidang media di ibu pejabat PAS hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan akhbar The Star yang mendakwa pihak berkuasa tempatan (PBT) Kelantan mengeluarkan saman ke atas dua orang lelaki bukan Islam  kerana "berkhalwat".
Kejadian itu didakwa berlaku di kawasan parkir lapangan terbang Sultan Ismail Petra dalam satu kejadian pada lewat malam.
Dalam kejadian berasingan, seorang lagi lagi lelaki turut dilaporkan disaman kerana mendukung teman wanitanya ketika berjoging di Taman Tengku Anis, di Kota Bharu.
Mustafa Ali: Kelakuan 'mungkin agak teruk'
 
Setiausaha agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata beliau mendapat "cerita kelakuan sebenar" mengenai individu yang disaman pihak berkuasa tempatan Kelantan sehingga mencetus sensasi di media sejak minggu lalu.

Bagaimanapun, beliau enggan menjelaskan kelakuan individu berkenaan ketika ditanya pemberita dalam satu sidang media di ibu pejabat PAS hari ini.

NONE"Yang ini (individu terbabit) mungkin agak teruk sikit. Saya tak nak cerita kelakuan sebenar walaupun telah diceritakan kepada saya," katanya.

Tambahnya, kes itu juga bukan tindakan pertama yang dikenakan Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) ke atas orang bukan Islam di negeri itu.

Katanya, sebelum ini juga terdapat kes denda ke atas individu bukan Islam bagi kesalahan berkelakuan tidak sopan.

"Saya dah periksa di Kelantan, bukan semua yang diberi begini (saman). Banyak kes yang diberi nasihat.

"Cuma MPKB belum ambil langkah saman (kes sebelum ini). Mereka guna budi bicara. Sebelum ini ada kes. Tapi mereka bayar kompaun. Jadi isu ini disensasikan sahaja," katanya lagi.

Akhbar berbahasa Cina sejak minggu lalu giat melaporkan dua kes melibatkan tindakan pihak berkuasa tempatan.
Salah satu kes tersebut melibatkan tindakan saman ke atas dua orang lelaki bukan Islam di kawasan parkir lapangan terbang Sultan Ismail Petra dalam satu kejadian pada lewat malam.

Dalam kes berasingan, seorang lagi lagi lelaki turut dilaporkan disaman kerana mendukung teman wanitanya ketika berjoging di Taman Tengku Anis, di Kota Bharu. 

Tak sepatutnya merajuk kalau tak jadi calon'
 
Pemimpin dan anggota Umno perlu menghentikan sikap suka merajuk apabila tidak terpilih sebagai calon pada pilihan raya kerana ia hanya akan merugikan parti dan diri sendiri jika Umno dan BN kalah, kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Kedah Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah.

Beliau berkata pengalaman Umno dan BN Kedah pada 2008 perlu dijadikan pengajaran apabila kalah pilihan raya umum ke-12 (PRU-12) akibat ada pemimpin dan anggota Umno yang tidak terpilih, tidak membantu calon pucuk pimpinan.

Katanya semua orang akan cuba menonjolkan diri untuk menjadi 'calon boleh menang' tetapi apabila keputusan mengenai calon dibuat, mereka perlu akur.

"Ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja termasuk diri saya sendiri. Mana tahu, itu hak perdana menteri. Kadang-kadang kita rasa kita terbaik. Kadang-kadang kita rasa diketepikan, seolah-olah jasa kita tak dikenang. Ini (menjadi calon) adalah soal giliran. Jadi orang parti, jadi pemimpin tak boleh merajuk.

"Kita cakap kita calon boleh menang, tapi kalau orang ramai, pengundi tak cakap, tak juga. Kalau kita tak cakap kita calon boleh menang, tapi orang yang cakap, itu lebih baik. Biar pengundi cakap, bukan kita," katanya kepada Bernama di Alor Setar.

Katanya di Kedah, pakatan PAS, PKR dan DAP yang membentuk kerajaan negeri ketika ini tidak kuat dan kerana itu Umno dan BN perlu menggunakan kesempatan ini untuk menang pada PRU-13 nanti.

" ... dengan keadaan bercelaru dalam kerajaan (negeri), dalam Pakatan Rakyat, kalau pemimpin Umno tak nampak, itu satu kerugian yang cukup besar. Kalau dalam keadaan hari ni tak boleh ambil Kedah, jangan mimpi dalam pilihan raya lain boleh," katanya.

Bagaimanapun, beliau yakin hari ini kebanyakan pemimpin atau wakil rakyat di Kedah sudah bersedia untuk menghadapi perkara itu.

"Mereka selalu cakap minta diberitahu awal (tidak dipilih jadi calon), jangan pada hari itu (pengumuman calon). Kita akan buat itu. Jangan ada sabotaj. Kalau lekat, Alhamdulillah kalau tak, bukan rezeki. Yang penting parti menang, kerana kita ada maruah diri. Dulu waktu jadi calon kita perlu orang sokong kita, baru kita boleh menang. Kali ini tak jadi calon, sebab giliran orang lain, kita sokong untuk dia menang," katanya.

Sementara itu, Ahmad Bashah berkata berkata Umno dan BN Kedah secara berterusan menjalankan usaha menarik sokongan pengundi muda untuk menunjukkan golongan itu tidak diketepikan termasuk dalam soal menjadi calon pilihan raya.

"Pengundi muda 40 peratus daripada kira-kira satu juta pengundi iaitu kira-kira 400,000 orang di bawah 40 tahun. Kita mesti buat sesuatu yang anak-anak muda boleh nampak kita bersama mereka...kita memerlukan mereka dan kena beritahu, masa depan negara juga memerlukan mereka. Yang lama pula jangan iri hati kerana kita kena berkongsi," katanya.

-Bernama

Tiada ulasan: