Ahad, 30 Disember 2012

INI BARU BETUL...INI LAH BAGUS...MALAH BAGI PARTI2 MENERANGKAN DASAR2 PERJUANGAN MASING.....BARU ANAK JANTAN...DAN BERANI BERDEBAT...BIAR RAKYAT NILAI

Presiden PAS diberi peluang beri penjelasan di RTM

Presiden PAS  Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan diberi peluang memberi penjelasan mengenai amanatnya yang mengkafirkan Umno pada 1981, di Radio dan Televisyen Malaysia (RTM).
  
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata Abdul Hadi perlu memohon kepada kementerian mengenai saluran yang dipilihnya untuk memberi penjelasan itu.
  
"Pihak RTM boleh siarkan kenyataannya sekiranya kandungannya sesuai dan ada nilai berita. Tetapi pada masa yang sama, Abdul Hadi perlu memberi peluang kepada pihak lain memberi pandangan mereka kerana amanatnya ini telah
dibuat pada 1981," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menyaksikan raptai sambutan Rumah Terbuka Malaysia Krismas dan sambutan Tahun Baru 2013 di Dataran
Merdeka di ibunegara hari ini. Sambutan itu dijadual diadakan pada 31 Disember.
  
Rais berkata pandangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan mufti perlu diambil kira untuk mengetahui status amanat itu yang mengkafirkan Umno dari sudut akidah.
  
Presiden PAS itu hari ini berkata beliau sedia menjelaskan isu amanatnya pada 1981 sekiranya beliau diberi peluang untuk berbuat demikian menerusi siaran langsung di stesen televisyen tempatan.
  
Ditanya mengenai masalah masalah talian telefon mudah alih yang tiba-tiba terputus akibat masalah teknikal, Rais berkata ia bukan kesalahan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Katanya syarikat telekomunikasi harus memberi penjelasan lengkap kepada pengguna mengenai masalah itu dan menyatakan jumlah talian  terputus dialami pengguna telefon bimbit pada setiap bulan.
  
"SKMM boleh mengambil tindakan undang-undang sekiranya syarikat telekomunikasi masih gagal mengatasi masalah tersebut," katanya.
  
Minggu lepas, media melaporkan mengenai masalah talian telefon mudah alih terputus yang semakin teruk di negara ini.

Sehubungan itu, Ketua Pegawai Pembangunan Industri dan Sumber Perancangan SKMM Datuk Ali Hanafiah telah memberi amaran dan berkata SKMM tidak teragak-agak mengambil tindakan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 mengikut kesalahan-kesalahan yang dilakukan.
  
Berhubung cadangan Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin supaya kerajaan tidak meletakkan had pada harga telefon pintar 3G bagi membolehkan orang ramai mendapatkan rebat sebanyak RM200, Rais berkata beliau akan membawa perkara itu ke Kabinet pada 2 Jan depan.
  
Mengenai persiapan Rumah Terbuka Malaysia Krismas dan sambutan Tahun Baru 2013 di Dataran Merdeka, Rais berkata beliau berpuas hati dengan raptai hari ini yang lancar.
  
Beliau berkata Dataran Merdeka dipilih untuk majlis Rumah Terbuka Malaysia Krismas, sambutan Tahun Baru 2013 serta acara Larian Tahun Baru 1Malaysia pada 31 Dis ini kerana ia adalah lokasi bersejarah untuk negara.
  
"Sambutan Rumah Terbuka Krismas dan Tahun Baru diadakan serentak kali ini untuk memberi kelainan dan menyemarakkan semangat perpaduan semua kaum di
Malaysia selari dengan gagasan 1Malaysia," katanya.
  
Beliau berkata Ketua Paderi Tan Sri Murphy Nicholas Xavier Pakiam turut dijemput untuk mewakili masyarakat Kristian pada rumah terbuka itu.

- Bernama
Awang Adek nafi lulus tanah kepada pemimpin DAP
10:16PM Dis 29 2012
Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata beliau tiada kaitan dengan dakwaan kelulusan tanah seluas lebih 4,000 hektar di Gua Musang kepada pemimpin DAP Perak.

Beliau berkata surat yang ditandatanganinya ketika menyandang jawatan Timbalan Menteri Luar Bandar dan Wilayah bertarih 16 Januari 2006 adalah sebagai sokongan untuk menjalankan projek penyelidikan dan pembangunan bersepadu tanaman getah hutan dan industri hiliran di kawasan itu.
  
"Saya tidak tahu menahu berhubung pemilikan atau pemajakan tanah kepada pemimpin DAP terbabit seperti yang didakwa," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Bachok hari ini.
  
Awang Adek yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan berkata surat itu sekadar memanjangkan permohonan bagi mendapatkan bantuan membangunkan tanah di kawasan terbabit.
  
"Surat itu dikeluarkan berikutan permohonan Pengurus Besar Upayapadu Plantation Sdn Bhd, Bazlin Ab. Hamid untuk mendapatkan bantuan yang berkaitan bagi meningkatkan kegiatan ekonomi di Kelantan.  

"Itulah yang tertera dalam surat berkenaan dan saya tidak tahu menahu berhubung pemilikan atau pemajakan tanah kepada pemimpin DAP terbabit seperti yang didakwa," katanya.
  
Awang Adek yang juga Ketua Umno Bahagian Bachok berkata perbuatan mengaitkan namanya dalam isu itu adalah satu fitnah dan pembohongan.

- Bernama

10 berita penting 2012 - pilihan pembaca
5:24PM Dis 28 2012
Malaysiakini telah sekali lagi menyerahkan kepada pembaca untuk memilih apa yang mereka fikir berita yang paling penting pada tahun 2012.

Seramai 822 pembaca mengambil bahagian dalam kaji selidik selama lima hari, yang hanya dibuka hanya kepada pembaca berbayar portal berita ini.

Mereka mengundi dengan menunjukkan keutamaan mereka bagi setiap 18 tajuk berita yang dipilih oleh Malaysiakini - '1 ' yang terendah dan '10' yang tertinggi.

bersih 3 rally 050512 cmh 01Yang menghairankan, dua berita teratas untuk 2012 mencerminkan
yang tahun lepas - perhimpunan BERSIH dan skandal Perbadanan National Feedlot Corporation (NFC). Nampaknya, dua isu ini terus hangat untuk kekal menjadi tumpuan dan tidak mungkin dilupai dalam masa terdekat ini.

Kontroversi sekitar loji penapisan nadir bumi Lynas di Gebeng dan perbahasan mengenai sisa radioaktif menjadikannya berita penting No 3. Ini diikuti oleh dua isu yang dikaitkan dengan pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu pada tahun 2006.

Kebangkitan gerakan hijau menduduki No 6, manakala isu yang lebih terbaru yang melibatkan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) serta kenaikan ke jenayah turut mendapat perhatian.

Berikut adalah pilihan pembaca Malaysiakini  bagi 10 berita penting 2012.

1. Bersih 3.0 - ibu segala perhimpunan di pusat bandar Kuala Lumpur

7,715 undi

2. Skandal National Feedlot Corporation - lembu, kondominium dan banyak lagi

6,986 undi

3. Lynas dan sisa radioaktif - disimpan di sini, hantar kembali ke Australia, eksport ke negara-negara lain, atau kitar semula jadi produk tidak berbahaya?

6,820 undi

4. Deepak Jaikishan dan P Balasubramaniam - dua akuan berkanun, warga Mongolia yang dibunuh dan pasangan paling berkuasa

6,501 undi

5. Suaram dan kempen Scorpene - NGO hak asasi manusia jadi sasaran enam agensi kerajaan

6,191 undi

6. Kebangkitan gerakan alam sekitar - Himpunan Hijau, Pengerang, Bukit Koman dan PerarakanHijau

6,005 undi

7. Amangate dan 'sumbangan' RM40 juta  - Adakah wang untuk Musa Aman atau Umno Sabah?

5,939 undi

8. PTPTN dan Duduki Dataran - kempen pelajar universiti untuk pendidikan tinggi percuma

5,220 undi

9. Sistem Penguatkuasaan Automatik - penswastaan saman trafik

5,675 undi

10. Statistik jenayah - adakah kenaikan kadar jenayah satu persepsi atau satu kenyataan?

5,353 undi

Yang gagal terpilih menduduki tangga 10 teratas - menariknya, ia termasuk keputusan mahkamah di mana Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan daripada tuduhan liwat, kedua dalam tempoh 10 tahun.

Berikutan adalah keputusan berikutnya:

11. Keputusan Liwat II - kejutan penghakiman yang membebaskan Anwar Ibrahim

5,060 undi

12. Keganasan di ceramah - batu, botol dan cat merah 'terbang' semasa ceramah Pakatan ceramah di seluruh negara

5,050 undi

13. Polis lwn polis - perang mulut berterusan di kalangan bekas pegawai tinggi polis

4,275 undi

14. Talam, BN dapat tanah murah, ladang udang - kerajaan Selangor berperang mengenai dakwaan rasuah

4,246 undi

15. Felda dan penyenaraian FGV - perebutan sokongan di kawasan luar bandar

4,240 undi

16. Kontroversi Kemerdekaan ke-55 - logo, lagu, tunjuk punggung dan pijak poster pada malam ambang Merdeka di Dataran Merdeka

4,141 undi

17. LGBT dan baju-T berleher V - serangan terhadap komuniti lesbian, gay, biseksual dan transgender

3,522 undi

18. Pembaharuan ISA, AUKU, PPPA - usaha PM Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menjadikan Malaysia negara demokrasi terbaik di dunia

3.494 undi

Esok, Malaysiakini akan mengumumkan Newsmaker tahun 2012.
88 keluarga di Puncak Setiawangsa diarah pindah

Seramai 88 keluarga yang menghuni banglo mewah, rumah kedai dan rumah teres di Puncak Setiawangsa di sini diarah  berpindah serta mengosongkan kediaman masing-masing ekoran masih berlaku pergerakan tanah yang aktif selepas kejadian tanah runtuh di kawasan itu malam tadi.
  
Timbalan Ketua Polis Daerah Sentul Supt Othman Abu Bakar berkata polis telah  mengarahkan kesemua 30 pemilik rumah banglo, 18 pemilik rumah kedai dan 58 pemilik rumah teres dua tingkat tersebut berpindah ekoran keadaan tidak selamat dan mungkin boleh membahayakan keselamatan mereka.
  
"Kesemua yang terbabit berada di Jalan Bukit Setiawangsa dan Jalan Puncak Setiawangsa 2 diarah berbuat demikian setelah Institut Kerja Raya Malaysia (IKRAM) mengesahkan pergerakan tanah masih berlaku di kawasan tersebut," katanya kepada pemberita di lokasi kejadian.

Othman berkata ekoran kejadian tanah runtuh malam tadi sebuah banglo terjejas teruk manakala dua lagi banglo yang dimiliki Anggota Parlimen Setiawangsa Datuk Seri Zulhasnan Rafique dan Anggota Parlimen Rompin Datuk Seri Dr Jamaludin Jarjis mengalami rekahan tanah.
  
Beliau berkata pihak polis telah berbincang dengan agensi keselamatan lain bagi mewujudkan satu jalan alternatif lain ke Puncak Setiawangsa kerana jalan utama terpaksa ditutup atas faktor keselamatan.

Beliau berkata buat masa sekarang hanya 49 penghuni telah berdaftar di bilik gerakan polis sementara yang ditempatkan di kawasan kejadian untuk memaklumkan mengenai pemindahan mereka dari rumah terbabit.
  
"Kita menasihatkan penduduk yang belum berdaftar agar mendaftarkan diri di bilik gerakan kita, agar mudah kita melakukan pemantauan dan kita tunggu kajian Ikram untuk mengetahui tahap keselamatan terkini kawasan runtuh itu," katanya.

Othman berkata polis telah membuka pusat pemindahan sementara di Dewan Orang Ramai Setiawangsa kepada penghuni yang terbabit.

Dalam sidang akhbar yang sama, Jamaludin berkata ketika kejadian beliau dalam perjalanan pulang dari tempat kerja dan isterinya, memaklumkan kepadanya bahawa dia telah mendengar bunyi detuman yang kuat setelah sebahagian rumah jirannya telah runtuh.
  
"Isteri saya kata bunyi kuat itu datang dari rumah jiran saya, yang merupakan ahli perniagaan Timur Tengah, yang menyewa di situ sejak beberapa bulan lalu," katanya.
  
Katanya tiada sesiapa yang cedera, cuma separuh bahagian bangunan banglo itu termasuk kolam renang runtuh ke bawah sedalam 50 meter.

Jamaludin berkata disebabkan kejadian itu, beliau bersama keluarganya terpaksa berpindah ke sebuah hotel di ibu kota sementara menungggu keadaan pulih.
  
Katanya beliau membeli lot banglo itu pada 1987 dan mendiaminya tiga bulan lalu selepas tamat perkhidmatannya sebagai Duta Besar Malaysia di Amerika Syarikat.
  
"Saya mewakili penduduk Setiawangsa mengucapkan terima kasih kepada polis, bomba, Rela, JPAM dan Ikram kerana memaklumkan insiden itu dengan cepat kepada penduduk dan mengelakkan sebarang malapetaka yang lebih dahsyat," katanya.

- Bernama
Kempen 'katakan tidak' menara Warisan Merdeka

Dua puluh satu NGO Kuala Lumpur telah membentuk sebuah gabungan untuk membantah projek menara Warisan Merdeka dan sebaliknya menggesa kerajaan persekutuan supaya menjadikan keseluruhan kawasan itu sebagai tapak warisan negara.

NONEDiketuai oleh NGO Persatuan Warisan Kita, Ishak Surin (kanan), jawatankuasa 'Pertahankan Taman Merdeka Negara (PTMN)' akan melancarkan kempen 'katakan tidak' kepada projek menara 118 tingkat itu.

Beliau mendakwa menara yang dibangunkan oleh PNB Merdeka Sdn Bhd di Taman Merdeka Negara, akan memusnahkan bangunan-bangunan bersejarah yang berdekatan di Petaling Hill, Kuala Lumpur.

Bangunan-bangunan itu termasuk Stadium Merdeka, Stadium Negara, Stadium Chin Woo dan Taman Merdeka Negara, kata Ishak dalam satu sidang akhbar semalam.

NONEMenurutnya, bangunan-bangunan itu mewakili warisan legasi kolektif dan peringatan pra-sejarah dan paska-sejarah negara selepas kemerdekaan.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Dewan Perhimpunan Cina
Kuala Lumpur dan Selangor, Tang Ah Chai, yang juga hadir di sidang akhbar itu, berkata gabungan itu akan melancarkan kempen tersebut secara rasmi pada 5 Januari jam 7 malam di Stadium Chin Woo.

Beliau mengalu-alukan semua penduduk Kuala Lumpur yang prihatin tentang warisan dan budaya bandar untuk menghadiri acara.
Rumah pegawai khas Ahmad Maslan disimbah cat merah

dikemaskini Rumah pegawai khas kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan disimbah cat merah pada pagi Selasa lalu.

NONEPegawai tersebut, Ab Halim Tuah Rahmat perkara itu disedari jirannya kerana beliau bersama keluarga berada di Melaka ketika kejadian itu.

Menurut Ab Halim, cat tersebut disimbah di bahagian pintu depan rumahnya serta di bahagian tepi rumah, yang NONEturut terkena rumah jirannya kerana ia merupakan rumah jenis 'town house'

"Pada hari Jumaat sehingga Selasa saya ke Melaka bersama keluarga kerana ada kursus.

"Saya mendapat mesej daripada jiran saya pada jam 8 pagi hari Selasa yang beritahu rumah saya disimbah cat.

"Tetapi saya baru buka mesej itu pada jam 4 petang. Bila saya balik, memang rumah disimbah cat merah dan saya terus membuat laporan polis," katanya.

Ab Halim berkata demikian pada sidang media yang dibuat diperkarangan rumahnya di Seksyen 5, Wangsa Maju. Beliau baru berpindah ke kawasan perumahan tersebut pada awal November lalu.
Ditanya mengenai kemungkinan punca kejadian tersebut, Ab Halim yang juga merupakan pegawai penerangan Umno berkata sebelum ini, beliau membuat dua laporan polis terhadap penceramah di surau yang terletak di hadapan rumahnya.
Menurutnya, beliau membuat laporan polis terhadap penceramah tersebut kerana mendakwa menyampaikan kuliah maghrib di surau berkenaan pada 15 November dan 20 Disember lalu yang menyentuh beberapa isu berhubung pemimpin negara.

"Saya jarang berada di rumah. Bila berkesempatan saya pergi ke surau. Pada 15 November lalu, masa tengah kuliah selepas maghrib, ada seorang penceramah yang berceramah dan sebut nama pemimpin seperti Najib, Rosmah.

"Masa saya tegur saya sebut jangan sebut nama Najib, Rosmah tapi sebutlah juga pemimpin lain macam  Anwar Ibrahim, Nik Aziz, Khalid Ibrahim. Cakaplah pasal semua. Jangan cakap mengenai sebelah pihak sahaja," katanya.

Ab Halim berkata, pada Khamis lalu (20 Disember), penceramah itu datang lagi untuk beri kuliah maghrib dan kali ini beliau mendakwa, penceramah itu menyentuh tentang bapa Yang di-Pertuan Agong.
"Saya terus tegur dan berlaku juga tikam lidah antara saya dengan pengerusi surau itu," katanya.

NONEAb Halim mendakwa, setelah bertanya kepada orang ramai, penceramah yang dipanggil "ustaz" itu bukan seorang ustaz tetapi merupakan bekas tentara dan polis.

"Orang ini bukan ustaz tapi bekas polis dan tentera dan diangkat oleh pembangkang menjadi ustaz," katanya lagi.

Sehubungan itu, Ab Halim berkata, beliau tidak akan membersihkan kesan cat tersebut dan memberi masa selama tujuh hari supaya individu yang melakukan perkara tersebut tampil meminta maaf.

Beliau juga berkata, selepas tujuh hari jika tiada individu yang tampil, beliau bersama NGO pro Melayu, PERKASA bersama Persatuan Silat Gayung Malaysia akan membawa perkara itu kepada Yang di-Petuan Agong.

"Kalau tak tampil, saya akan biar cat sehingga menghadap Yang di-Petuan Agong.

"Sebelum itu saya mohon polis dan pihak JAWI segera siasat supaya dapat dibawa kepada Yang di-Pertuan Agong," katanya.
Tanya Mindef tentang pesawat yang hilang, kata Anwar
6:45PM Dis 27 2012
Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin sewajarnya tahu kementerian yang terlibat dalam perolehan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan sepatutnya mengajukan sebarang dakwaan penyelewengan kepada menteri pertahanan pada masa itu.

Merujuk kepada tulisan Zam dalam blognya, Anwar menegaskan bahawa Kementerian Kewangan mempunyai penglibatan yang terhad dalam urusniaga tersebut.

NONE"Yang memutuskan perkara ini adalah Mindef (Kementerian
Pertahanan). Kementerian Kewangan hanya dipanggil apabila merundingkan harga. Kementerian Kewangan dipanggil untuk menentukan jika harga urusniaga itu wajar," katanya.

Zainuddin dalam tulisannya bertarikh 25 Disember berkata Anwar
Ibrahim perlu membuat penjelasan segera sama ada benar atau tidak
tentang khabar dari dalam TUDM mengatakan ketika menjadi timbalan perdana menteri, beliau telah menggunakan pengaruhnya supaya TUDM membeli pesawat CN 235 dari Indonesia.
Bagaimanapun, tulis Zam, daripada lapan buah yang dipesan, hanya enam buah yang dihantar dan "ini menimbulkan masalah kepada TUDM sehingga sekarang, kerana TUDM memang memerlukan lagi pesawat jenis ini".
Zainuddin yang merupakan bekas ketua pengarang  Utusan Malaysia, mendakwa pesawat itu dibeli untuk "mengukuhkan hubungan" di antara Malaysia dan republik itu yang dipimpin presiden BJ Habibie pada masa itu.
Polis: Surirumah maut dipercayai dipukul suami

Seorang surirumah berumur 17 tahun maut selepas dipercayai dipukul suaminya akibat cemburu, dalam kejadian di sebuah rumah di Kampung Alor Gelegah di Alor Setar awal pagi ini.   
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Polis Kontinjen Kedah, ACP Zakaria Ahmad berkata siasatan awal polis mendapati surirumah itu yang bekerja sambilan sebagai pembantu kedai meninggal dunia selepas cedera akibat dipukul dengan objek tumpul dalam kejadian kira-kira 2.15 pagi itu.   
Katanya terdahulu suami isteri itu telah bertengkar sebelum kedua-duanya meninggalkan rumah dengan menaiki motosikal dan pulang kira-kira 20 minit kemudian diikuti seorang lelaki menaiki motosikal berasingan.
"Sebaik tiba di rumah, suami wanita itu dan lelaki tersebut bergaduh. Semasa pergaduhan itu surirumah itu dipercayai terkena pukulan menyebabkan dia cedera," kata Zakaria kepada pemberita ketika ditemui di tempat kejadian iaitu di rumah mentua suri rumah itu hari ini.
Katanya mayat wanita itu dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar untuk bedah-siasat.
Polis telah menahan suami wanita itu yang berumur 26 tahun dan dua lagi lelaki berhubung kes itu yang disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu membunuh, kata Zakaria.
Seorang jiran surirumah itu yang enggan dikenali berkata dia dikejutkan neneknya kira-kira pukul 2 pagi selepas terdengar bunyi bising dari rumah ibu mentua wanita itu.
"Saya bangun dan buka tingkap dan dapat dengar pergaduhan mereka. Saya dengar lelaki itu memaki hamun dan memukul isterinya. Saya juga dengar isterinya merintih sakit," katanya.
Katanya mereka kemudian keluar dengan motosikal dan pulang semula tidak lama kemudian dengan diikuti seorang lelaki menunggang motosikal.
"Sekali lagi mereka bergaduh dan suami wanita itu membawa isterinya masuk ke rumah dan tidak lagi terdengar bunyi bising," katanya.

- Bernama
'Kita minta permit dia kasi tayar'
10:26AM Dis 28 2012
Antara tuntutan pemandu teksi kepada Pakatan Rakyat sekiranya berjaya ke Putrajaya ialah permit persendirian diberikan berbanding kepada syarikat teksi, kata Presiden Pemandu Teksi Seri Muda, S Manoharan.
Manoharan berkata, selain itu mereka turut meminta agar kad kesihatan untuk ke hospital kerajaan diwujudkan serta pemandu teksi menerima Pertubuhan Keselamatan Sosial (SOCSO).
NONE"Kita harap kalau Pakatan Rakyat dapat ke Putrajaya, mereka dapat laksanakan ini semua. Bukan seperti kerajaan sekarang, kita minta permit dia kasi tayar.

"Tayar kita boleh beli di kedai. Permit kita boleh beli di kedai ke?" katanya yang disambut tepukan gemuruh oleh pemandu teksi yang memenuhi Dewan Sivik, Dewan Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) sempena menghadiri majlis bersama permimpin tertinggi Pakatan Rakyat.
Perhimpunan itu dihadiri antaranya Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim; bekas menteri besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin dan Exco kerajaan negeri Selangor, Ronnie Liu yang masing-masing turut berucap.

Beberapa pemimpin persatuan pemandu teksi turut menyampaikan resolusi tuntutan pemandu teksi kepada Ronnie.

NONEPerhimpunan yang bermula kira-kira jam 8.30 malam itu rata-rata menunjukkan pemandu teksi berpuas hati dengan tawaran-tawaran yang diberi oleh Pakatan Rakyat.

Mereka turut sesekali bersorak apabila Anwar sekali lagi berjanji akan memberikan permit persendirian sekiranya menang dalam pilihan raya akan datang.

Anwar berkata, memberikan permit kepada pemandu teksi bukan perkara sukar memandang ia tidak perlu perbincangan yang serius.

"Bukan perkara yang susah untuk dirunding. Benda kecil ini pun susah pada Umno, tak boleh nak buat. Perkara paling mudah pun tak mampu nak dibela. Najib kamu gagal," kata Anwar.
JAKIM larang ungkapan 'halal' kelirukan umat Islam

Mulai 1 Januari depan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) melarang penggunaan logo halal dan ungkapan halal seperti perkataan 'ditanggung halal', 'makanan orang Islam', 'buffet Ramadan' dan lain-lain lambang Islam yang boleh mengelirukan dan memperdayakan orang Islam.
  
Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Othman Mustapha dalam satu kenyataan hari ini berkata mulai 1 Jan 2013 tindakan akan diambil ke atas pihak yang masih menggunakan logo dan ungkapan halal selain logo halal yang dikeluarkan JAKIM atau Majlis Agama Islam Negeri (MAIN).
  
"Sebuah pertubuhan atau perbadanan yang didapati bersalah boleh dikenakan denda tidak melebihi RM200,000 dan bagi kesalahan kedua atau yang berikutnya didenda tidak melebihi RM500,000.
  
"Pihak selain dari pertubuhan atau perbadanan yang didapati bersalah pula boleh dikenakan denda tidak melebihi RM100,000 atau dipenjarakan tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya. Bagi kesalahan kedua atau yang berikutnya mereka boleh dikenakan denda tidak melebihi RM250,000 atau dipenjarakan tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya," katanya.
  
Tambah Othman makanan dan barang-barang import yang hendak diperihalkan sebagai halal hendaklah menggunakan logo atau nama badan pensijilan halal luar negara yang diiktiraf JAKIM di negara pengeluar masing-masing.
  
Jelas beliau, tempoh peralihan selama setahun Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal) 2011 yang ikuatkuasakan mulai 1 Januari 2012 tamat pada 31 Disember 2012.
  
"Justeru JAKIM mengingatkan pihak industri agar lebih bersedia dan peka dengan pensijilan halal Malaysia dari semasa ke semasa.
  
"JAKIM juga berharap agar orang ramai dapat memberi kerjasama dan menyalurkan maklumat sekiranya berlaku penyalahgunaan logo halal," kata Othman.
  
- Bernama
Benteng konkrit runtuh di puncak Setiawangsa
7:25AM Dis 29 2012
Penduduk di Puncak Setiawangsa di ibunegara cemas apabila benteng konkrit berdekatan rumah mereka tiba-tiba runtuh malam
tadi.
landslide in setiawangsaMenurut Penolong Pengerusi Persatuan Penduduk Puncak Setiawangsa Fauziah Jamaludin, dianggarkan 20 banglo terdapat di landslide in setiawangsa 02kawasan puncak bukit itu dan difahamkan kurang daripada 10 terletak berhampiran tebing itu.
"Ini kejadian pertama sejak saya menetap di sini 16 tahun lepas," katanya kepada pemberita landslide setiawangsa 05di tempat kejadian.
Pasukan bomba dan polis dilihat berada di lokasi kejadian.
Penduduk terlibat diminta mengosongkan kediaman masing-masing dan mengambil dokumen dan barangan penting selain mengalihkan kenderaan sebagai langkah berjaga-jaga.  
Seorang penduduk B.Selvarani, 26, berkata beliau terdengar bunyi tanah untuh di belakang rumah teresnya di bawah tebing berkenaan.   
"Tanah yang runtuh hampir masuk ke dalam rumah saya," katanya yang ketika kejadian sedang membasuh baju.
Selvarani berkata beliau segera membawa keluar anggota keluarganya seramai mpat orang dari kediamannya.   
Sehingga berita ini ditulis, pihak polis dan bomba belum mengeluarkan
sebarang kenyataan berhubung kejadian itu.
- Bernama
Kanak-kanak maut jatuh dari tingkat 8 kuarters hospital

Seorang kanak-kanak lelaki berusia empat tahun mati setelah terjatuh dari tingkat lapan Blok Cemara 2, Flat Kuarters Hospital Permai, di Johor Bahru semalam.
  
Kanak-kanak itu, D. Dinesh Kumar, anak sulung daripada tiga beradik, ditemui mati di lantai bangunan 15 tingkat itu dalam kejadian yang berlaku kira-kira pukul 7 malam.
  
Bapa kanak-kanak itu, B. Devakumar, 22, berkata ketika kejadian dia tiada di  rumah kerana keluar membeli barangan keperluan dapur sementara isterinya V.Jayaturka, 22, pula sedang mandi.

Katanya, ketika kejadian Dinesh sedang bermain dengan dua adiknya di salah sebuah bilik.
  
"Sekembalinya dari kedai, saya lihat orang ramai berkumpul dan pada mulanya saya menyangkakan ada budak terjatuh ketika bermain di tingkat bawah.

"Bagaimanapun selepas menghampirinya, saya terkejut apabila melihat mangsa adalah anak saya dan ada saksi melihatnya terjatuh dari tingkat lapan," katanya kepada pemberita ketika ditemui di bilik mayat Hospital Sultanah Aminah hari ini.
  
Menurutnya, saksi mendakwa ada melihat Dinesh duduk di tepi tingkap yang tidak mempunyai jeriji itu, dengan separuh badannya tergantung di luar tingkap.
  
"Orang ini telah menjerit supaya Dinesh untuk kembali ke dalam bilik, tetapi ia sudah terlambat," katanya.
  
Devakumar yang bekerja sebagai penyelia penyelia tukang  cuci di Singapura, membuat laporan di Balai Polis Tampoi pada 11.44 malam semalam.
  
Sementara itu, Ketua Polis Johor Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata, kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut.
  
"Namun kita akan tunggu laporan penuh bedah siasat bagi memastikan sama ada terdapat unsur-unsur kecuaian ibu bapa," katanya kepada pemberita.

- Bernama
Rasuah: Ketua Umno Pandan dipenjara 8 tahun

Ketua Umno Bahagian Pandan dihukum penjara lapan tahun dan didenda RM977,560 oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini selepas didapati bersalah terhadap 10 pertuduhan rasuah membabitkan RM193,512 antara Mei 2006 hingga Mac 2007.
  
Hakim Rozilah Salleh membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah terhadap Abd Ghani Ismail, 46, di akhir kes pembelaan.
  
Dalam penghakimannya, beliau berkata keterangan tertuduh adalah bersifat penafian semata-mata serta satu pembelaan yang berbentuk “difikirkan kemudian".
  
"Penjelasan tertuduh semasa pembelaannya adalah tidak konsisten, ia direka bagi menyesuaikan keterangan saksi pendakwaan," katanya.
  
Rozilah turut tidak membenarkan Abd Ghani untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman sementara menunggu rayuan di Mahkamah Tinggi.
  
Mahkamah mengambil kira bantahan yang dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Roziza Sidek yang berhujah bahawa tiada sebarang alasan yang membolehkan mahkamah menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara berikutan ia bukan sesuatu keadaan yang istimewa.
  
Bagi pertuduhan pertama, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara lima tahun serta denda RM120,945 terhadap tertuduh yang didakwa secara rasuah memperoleh satu suapan daripada seorang kontraktor Abdul Rahman Yaacob (sudah meninggal dunia) sebanyak RM24,189.
  
Ia sebagai balasan menolong Abdul Rahman mendapatkan Tender Zon SP 23 iaitu kerja perkhidmatan kutipan sisa pepejal di Taman Lembah Maju dan Taman Kencana serta Tender Zon PB 16 iaitu kerja pembersihan kawasan di Pandan Cahaya daripada
MPAJ.
  
Dia didakwa melakukan perbuatan itu di Restoran Islah Tomyam, Jalan 5/76B, Desa Pandan di sini pada 9 malam, 4 Ogos 2006.
  
Untuk pertuduhan kedua dan ketiga, tertuduh dikenakan hukuman penjara tiga tahun serta denda RM120,945 bagi kesalahan menerima rasuah daripada Abdul Rahman berjumlah RM24,189.
  
Rozilah turut menjatuhkan hukuman lima tahun penjara serta denda berjumlah RM725,670 bagi enam lagi pertuduhan lain yang dikenakan terhadap Abd Ghani bagi kesalahan sama iaitu menerima rasuah sebanyak RM145,134 daripada Abdul Rahman.
  
Bagi pertuduhan kedua hingga kesembilan itu, tertuduh didakwa melakukan perbuatan tersebut di hadapan Blok E 15, Jalan 4/76B, Desa Pandan di ibunegara, antara 20 Oktober 2006 hingga 31 Mac 2007.
  
Bagaimanapun mahkamah membenarkan hukuman penjara bagi sembilan pertuduhan tersebut berjalan serentak iaitu lima tahun.
  
Sementara itu bagi pertuduhan ke-10 Abd Ghani dihukum penjara tiga tahun serta denda RM10,000 bagi kesalahan memperoleh suapan bagi dirinya iaitu pelantikan Syarikat Lembah Rimbun sebagai sub-kontraktor kepada Syarikat Dwisakti Mewah Sdn Bhd yang mana dia mempunyai kepentingan dalam Syarikat Lembah Rimbun, di No. 27, Jalan Pandan 7, Pandan Jaya pada 1 Mei 2006.
  
Ia sebagai upah menolong Syarikat Dwisakti Mewah Sdn Bhd mendapatkan Tender Zon SP 21 iaitu kerja pelupusan sisa pepejal di kawasan Bandar Pandan Indah daripada MPAJ.
  
Bagi kesemua pertuduhan itu dia didakwa mengikut Seksyen 11 (a) dan Seksyen 10 (a)(aa) Akta Pencegahan Rasuah 1997 (Akta 575) yang boleh dihukum di bawah Seksyen 16 Akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan didenda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan.
  
Terdahulu ketika penghakiman dibacakan, Abd Ghani yang diwakili peguam Md Yunos Shariff,  pitam di kandang tertuduh secara tiba-tiba sehingga prosiding terpaksa ditangguhkan selama lima belas minit sebelum diteruskan semula.

- Bernama
'Ibu dalam van 16 jam kerana hospital terlalu sesak'

Seorang peniaga, Abdul Malek Abdul Syukor mendakwa ibunya, Zaiton Abdullah, 74 terpaksa ditinggalkan dalam van di sebuah surau di Gong Pauh di Kemaman lebih 16 jam kerana usaha menempatkan ibunya di Hospital Kemaman gagal kerana keadaan terlalu sesak.
  
"Pukul 11 malam semalam, rumah saya di Taman Sri Pandan dinaiki air lalu saya bercadang menghantar ibu saya yang uzur kerana menghidap sakit lutut, kencing manis dan darah tinggi ke hospital kerana beliau tidak boleh berjalan mengharung air ke pusat pemindahan.
  
"Tambahan pula, beliau menggunakan lampin pakai buang dan memerlukan perhatian dari petugas kesihatan, namun saya kecewa kerana hospital enggan menerimanya," katanya.

Sementara itu, di Kemaman seorang wanita yang sedang dalam berpantang terpaksa mengharung air dan menaiki lori untuk menyelamatkan diri bersama suami dan lima anaknya apabila rumahnya di Bandar Baru Bukit Mentok dinaiki air kelmarin.
  
Norani Turimin, 38 tahun, yang baru melahirkan anak kelima, lapan hari lalu berkata beliau tidak menduga kawasan perumahan itu dilanda banjir dan hanya sempat menyelamatkan barangan elektrik yang dipindahkan ke tempat tinggi lebih awal.
  
"Dalam keadaan sakit, saya terpaksa mengharung air dan menaiki lori dalam keadaan gelap untuk pergi ke pusat pemindahan dan ini pengalaman yang tidak akan saya lupakan.
  
"Walaupun tak boleh menjalani proses berpantang seperti biasa, saya bersyukur kerana bayi saya selamat dan berharap banjir cepat pulih untuk kami kembali ke rumah," katanya yang kini tinggal sementara di pejabat suaminya Hanafi Ramlan yang bekerja dis ebuah syarikat swasta di Air Putih dekat Kemaman.
- Bernama   

Tiada ulasan: