Ahad, 16 Disember 2012

BUKAN MELAYU MALAH SEMUANYA...ISLAM ADALAH AGAMA ALLAH...ISLAM BUKAN AGAMA CIPTAAN MANUSIA

Lebih 15,000 sertai HKR Pulau Pinang

Harakahdaily, 15 Dis 2012

Para hadirin berdiri mengikuti ucapan pemimpin Pakatan Rakyat kerana padang becak.

NIBONG TEBAL: Sekalipun padang becak kerana hujan petang tadi, namun tidak menghalang lebih 15,000 orang menghadiri Himpunan Kebangkitan Rakyat peringkat negeri Pulau Pinang di Padang Awam Jawi, malam ini.

Hujan yang turun renyai-renyai kira-kira jam 5.40 petang, yang kemudiannya lebat selama 15 minit pada jam 6.00 petang menyebabkan padang menjadi becak dan sebahagiannya ditakungi air.

Begitupun, selepas solat Isyak, orang ramai yang terdiri daripada pelbagai kaum mula berpusu-pusu ke padang tersebut untuk mengikuti pidato yang disampaikan pemimpin Pakatan Rakyat termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng dan Mohamad Sabu.


Aksi menarik Anwar Ibrahim dan Mohamad Sabu.


Lim Guan Eng menyampajkan ucapan.


Ito turut memeriahkan himpunan.


Auto show menarik perhatian hadirin.

Manipulasi dalam TIMSS, terhangat

Harakahdaily, 16 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Berita blog http://jalanpulang1978.blogspot.com yang berbicara dakwaan terhadap Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang dikatakan “sengaja” memanipulasi standard lulus mata pelajaran Sains dan Matematik untuk membolehkan lebih ramai pelajar yang mengambil peperiksaan memperolehi keputusan baik menjadi  artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu ke 49.
Di tangga kedua berita blog http://keramatunderground.blogspot.com yang mempersendakan kemahiran matematik Datuk Seri Najib Razak yang menawarkan 20,000 rumah mampu milik di Pulau Pinang minggu lepas.
.
Kisah sedih yang menimpa seorang pelakon Yahya Sulung, tulisan blog http://batuvskayu.blogspot.com menduduki tangga ketiga.
.
Berikut ialah 10 artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu, 9 hingga 15 Disember, 2012.

1
Kantoi! Penipuan BN terbongkar seluruh dunia!
2
Najib tak ambil subjek Matematik dan BM semasa SPM dulu?
3
Kisah sedih pelakon Yahya Sulung, Datuk tak bawa makna
4
Persoalan berhubung Leman Raja Lawak terhangat
5
Tanda besar PRU13 telah diketahui
6
Gempar! AES: Syarikat bas bankrap, beribu pemandu hilang kerja
7
Tengku Azlan ikut Ku Li, 'berundur' dari Umno
8
Cadangan tajuk buku Rosmah meletup di Twitter
9
S'gor saman balas 'dalang' peralat ibu tunggal
10
Anggota polis dakwa dalam FB muak jadi alat Umno

Kerani pemasaran Harakah meninggal dunia

Harakahdaily, 15 Dis 2012

KUALA LUMPUR: Kerani pemasaran Harakah, Khairul Azizul Aziz,36, meninggal dunia kira-kira jam 8.30 malam ini di Ampang.

Jenazah beliau dibawa pulang ke rumah ibu bapa di Kampung Ampang Tasik, Ampang dan dijangka dikebumikan esok, Ahad di Tanah Perkuburan Islam Kampung Ampang.

Allahyarham yang berkhidmat dengan Harakah selama 17 rahun meninggalkan isteri, Wan Rosmezah Wan Umar dan seorang anak lelaki berusia 5 tahun.

, bersama harakah selama 17 tahun...dibawa pulang ke ruamh ibu bapa di kg ampang tasik, ampang, dijangka kebumi esok, ahad kat perkuburan islam kg ampang tasik acute asthma.

PRU13: PAS Pulau Pinang yakin tambah kerusi

Harakahdaily, 15 Dis 2012
NIBONG TEBAL: PAS Pulau Pinang terus mengulangi tekad untuk menambah bilangan kerusi dalam Dewan Undangan Negeri pada Pilihan raya Umum ke-13 nanti.


Pesuruhjayanya, Datuk Saleh Man berkata, buat masa ini PAS hanya mempunyai satu kerusi sahaja iaitu Permatang Pasir.

Beliau yang juga Adun kawasan berkenaan melahirkan keyakinan PAS mampu menambah kerusi berdasarkan sokongan rakyat kepada PAS dan Pakatan Rakyat.

Menurutnya, dengan semangat dan sokongan yang ditunjukkan oleh rakyat negeri ini, bukan sahaja PAS dapat menambah kerusi bahkan kerajaan negeri dapat dipertahankan.

“Kita lihat semangat rakyat dalam program seperti ini, tak dapat tidak kita dapat sokongan rakyat dan keyakinan rakyat untuk kita tumbangkan BN dalam pilihan raya umum nanti,” ujarnya ketika berucap pada Himpunan Kebangkitan Rakyat peringkat negeri Pulau Pinang di Padang Awam Jawi, malam ini.

Beliau yang juga Yang Dipertua Majlis Agama Islam negeri berharap rakyat terus berdoa supaya Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang terus mendapat mandat dalam pilihan raya umum nanti untuk memajukan negeri ini.

Sementara itu, Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang berucap selepas itu menegaskan bahawa kerajaan negeri tidak mengamalkan dasar ‘I help you, you help me’.

Katanya, kerajaan yang bertindak sedemikian ialah kerajaan samseng.

Beliau berkata, kerajaan negeri terus melaksanakan dasar untuk menunaikan tanggungjawab kepada rakyat sama ada mereka menyokong atau sebaliknya.

Justeru, jelasnya dasar kerajaan Pakatan Rakyat berbeza dengan BN dalam melaksanakan tanggungjawab yang murni untuk kesejahteraan rakyat.

Datuk Mokhtar Hamid sertai PAS, anggap Umno tergelincir

Hazayani Zakaria, 15 Dis 2012

Datuk Mokhtar mengisi borang permohonan keahlian PAS di atas pentas PGU.

DUNGUN: Tokoh korporat, Datuk Mokhtar Abd Hamid yang baru menyertai PAS petang tadi mendakwa Umno tergelincir dari perjuangan asal mereka iaitu membela Melayu.

Bercakap di Himpunan PAS Ganti Umno (PGU 6.0) di Dataran PGU Paka, dekat sini malam ini,  Mokhtar, 68 berkata, pemimpin Umno kini hanyalah perompak duit rakyat.

"Suatu masa dulu Umno perjuangkan bangsa dan agama tapi kini mereka (ibarat) kereta api tergelincir dari landasan.

"Mereka sesat lagi menyesatkan. Menangis di Perhimpunan Agung Umno kononnya Melayu berpecah belah,  tak bersatu padu tapi sebenarnya merekalah puncanya," katanya yang merupakan anak kelahiran Paka.

Beliau berkata, sudah tiba masanya beliau berjuang bersama PAS dan Pakatan Rakyat demi kepentingan agama dan negara.

"Inilah masanya sebab saya mungkin tak ada masa panjang untuk berjuang bersama PAS.

"Kita mesti hentikan kejahatan kerajaan sekarang. Pakatan Rakyat bersungguh-sungguh berjuang tapi kalau rakyat tak menyokong mereka tak boleh buat apa juga.

"Marilah sama-sama kita mengundi PAS dan Pakatan Rakyat," katanya disambut laungan takbir kira-kira 50,000 hadirin.

Mokhtar menyerahkan borang permohonan keahlian PAS kepada  Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang petang tadi.

Hanya Islam penyelamat Melayu

Harakahdaily, 15 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Teras Pengupayaan Melayu (Teras) tidak dapat menerima bahawa survival Melayu hanya bergantung kepada politik kuasa semata-mata terutama dakwaan bahawa hanya Umno sahaja yang membela Melayu.


“Sesungguhnya pemikiran ini adalah pemikiran yang sangat dangkal, ketinggalan dan sangat sempit berbaur asobiyyah yang tidak membantu membina bangsa Melayu yang berfikiran matang dan dewasa dalam menghadapi realiti semasa,” ujar Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid.


Katanya, jauh sekali jika dikaitkan dengan prinsip perjuangan Islam, membela nasib sesuatu kaum itu hanya akan diterima berasaskan prinsip keadilan dan kebenaran yang dituntut oleh Islam.

Justeru, tegasnya Teras berpendirian bahawa dengan mengapi-apikan sikap fanatik bangsa yang bercanggah dengan Islam akan berakhir dengan kesatuan yang sangat rapuh dan lemah sebaliknya ia boleh mencetuskan ketegangan dan saling mencurigai  antara kaum yang tidak menguntungkan dan berbahaya.

Beliau menambah, jika hanya perpaduan Melayu semata-mata menjadi paksi bagaimana pula perpaduan dengan kaum lain yang beragama Islam.

“Umumnya kaum lain yang beragama Islam terutama kaum Tionghua merasa bahawa menganut Islam tidak sama dengan menjadi Melayu kerana bangsa Melayu sendiri banyak yang tidak menunjukkan contoh sebagai Muslim yang baik,” ujarnya.


Tambahnya, persoalan Melayu didefinisikan mengikut Perlembagaan yang menetapkan bahawa Melayu adalah beragama Islam harus dilihat sebagai pernyataan untuk menyatukan pelbagai rumpun Melayu.

Namun, ujarnya bangsa lain tetap dengan bangsanya walaupun beragama Islam.

Lantaran itu, kata beliau asas perpaduan yang hanya merujuk kepada bangsa tidak akan mengukuhkan bangsa Melayu .

“Hanya berasaskan  Islam sahajalah perpaduan dan kuasa politik akan membawa makna untuk mengukuhkan sesuatu bangsa,” ujarnya lagi.

10 Taktik Kotor UMNO/BN Yang Rakyat Wajib Ketahui

http://greenboc.blogspot.com, 15 Dis 2012
Ketua Penerangan AMK, Lee Khai Loon membongkarkan 10 taktik kotor UMNO/BN untuk terus berkuasa di tanahair kita. Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU13) merupakan satu persimpangan sejarah penting bagi semua rakyat Malaysia yang sedang berdepan dengan keangkuhan kuasa UMNO/BN lebih daripada 55 tahun.

Keinginan rakyat berjuang untuk perubahan di Malaysia semakin kuat. Rakyat mahu selamatkan Malaysia daripada masalah politik, ekonomi, sosial serta pendidikan yang kian hari kian serius. Kehidupan rakyat juga dalam keadaan yang susah di mana beban yang semakin berat.

Dalam PRU13, sebanyak 13,052,374 pengundi yang akan menentukan masa depan negara kita. Samada negara kita akan mengembalikan hak kepada rakyat, banteras rasuah dan menubuhkan Malaysia yang baru yang berasaskan dengan prinsip kebebasan, demokrasi dan hak asasi manusia.

Sebagai seorang pengundi yang bijak maka perlu didedahkan dengan pelbagai maklumat yang tepat. Oleh itu, semua pengundi perlu mengetahui 10 taktik kotor yang seringkali dipergunakan oleh UMNO/BN sejak dulu lagi agar tidak tertipu lagi.

Taktik KOTOR 1: Tidak Berupaya Bezakan Negara dan Parti.
Sebagai balasan perjuangan kemerdekaan, UMNO/BN telah rampas tanah rakyat dengan terang-terang. 24 keping tanah komersial di Selangor telah dijual dengan RM1 persegi menunjukkan keangkuhan kuasa yang ada pada UMNO/BN.

Taktik KOTOR 2: Salahguna Kuasa Untuk Kepentingan Politik.
Bekas Ketua Polis Negara Musa Hassan menuduh Menteri Dalam Negeri campur tangan politik ke atas pasukan polis. Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dipergunakan untuk menyiasat badan bukan kerajaan NGO SUARAM yang menfailkan kes rasuah pembelian kapal selam Scorpene di Mahkamah Perancis. Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang menukar dan memindah kakitangan awam di negeri-negeri pentadbiran Pakatan Rakyat untuk menjejaskan urus tadbir kerajaan negeri. Semua adalah contoh salahguna kuasa yang bercanggah dengan prinsip Perlembagaan Persekutuan.

Taktik KOTOR 3: Politik Perkauman.
Walupun negara telah merdeka lebih 55 tahun, tetapi UMNO/BN masih mewarisi politik ‘pecah dan perintah’ yang diamalkan oleh penjajah British. Dengan politik perkauman sempit seperti kuasa orang Melayu tergugat dan Insiden Mei 13 mungkin berulang yang dibawa oleh PERKASA dan Pemuda UMNO, maka konsep 1 Malaysia hanya menjadi satu slogan kosong yang tidak bermakna sahaja.

Taktik KOTOR 4: Politik Wang.
Presiden MCA Chua Soi Lek menyatakan bahawa politik wang bukan rasuah. Keluarga PM Najib Razak terlibat dalam projek Kementerian Pertahanan yang melibatkan sebanyak RM100 juta. Ketua Menteri Musa Aman yang terlibat secara langsung dalam RM40 juta wang seludup. Kesemua ini hanya merupakan sebahagian kecil politik wang dan rasuah UMNO/BN. Kredibiiti dan kewibawaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bankrap.

Taktik KOTOR 5: Penipuan dalam Pilihanraya.
Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) didapati adalah ahli UMNO. Senarai pengundi yang tidak bersih serta mempunyai pengundi hantu. Media tidak bebas, masa kempen terlalu singkat serta peraturan yang berat sebelah. Walaupun BERSIH 2.0 telah mendesak kerajaan untuk menjalankan reformasi sistem pilihanraya tetapi tiada perkembangan yang positif.

Taktik KOTOR 6: Akta Zalim Menindas Hak Asasi.
Walaupun PM Najib Razak berjanji untuk mansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Ordinan Darurat (EO), tetapi diganti dengan dua akta yang terus membenarkan kerajaan membuat penahanan tanpa perbicaraan. Akta Hasutan, Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU), Akta Perhimpunan Aman adalah akta-akta zalim yang dijadikan alat kepada UMNO/BN untuk mencabuli hak asasi rakyat.

Taktik KOTOR 7: Menguasai Media dan Putar-Belit.
Utusan Malaysia, TV3 dan RTM yang dikuasai oleh UMNO/BN telah menjadi alat politik untuk menyerang Pakatan Rakyat. Liputan yang berat sebelah serta putar-belitkan sesuatu isu telah menyebabkan media massa tersebut hilang kredibiliti dan profesionalisme. Media massa tersebut juga tidak berupaya membuka minda masyarakat umum.

Taktik KOTOR 8: Fitnah dan Aibkan Pembangkang.
Tuduhan fitnah yang sering dibuat oleh UMNO/BN ke atas Pakatan Rakyat seperti hasut rakyat guling kerajaan melalui demonstrasi atau belajar dari Arab Spring, melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong dan sebagainya. Peserta demonstrasi didakwa membawa senjata atau menyerang polis adalah taktik kotor UMNO/BN yang tipikal.

Taktik KOTOR 9: Budaya politk samseng dan ganas.
Banyak ceramah umum Pakatan Rakyat telah diganggu dan diserang oleh penyokong UMNO/BN. Politik samseng seperti baling batu, rosakkan banner, bakar bendara parti serta SMS ugutan sering diamalkan oleh UMNO/BN yang tidak berani untuk berdebat atau berhujah. Puak samseng tersebut masih bermaharajarela sampai hari ini.

Taktik KOTOR 10 Alih Fokus dan Tipu Helah.
Apabila ditentang kuat oleh masyarakat sivil seperti BERSIH 2.0 dan Himpunan Hijau, UMNO/BN akan mengalih fokus untuk meredakan bantahan daripada masyarakat umum. Dalam isu Lynas, kerajaan UMNO/BN sanggup menipu rakyat dengan menyatakan produk sisa radioaktif akan dihantar keluar ke luar negera walaupun dilarang oleh Waigani Convention. Kesemua ini adalah tipu helah UMNO/BN.

Oleh itu, AMK menyeru kepada semua pengundi khasnya pengundi baru mesti mengetahui 10 taktik KOTOR UMNO/BN. Jangan kita terpedaya dengan manfaat segera yang berjangka masa pendek atau terperangkap oleh UMNO/BN yang telah pecah amanah yang diberikan oleh rakyat.

Marilah kita bersatu untuk menolak politik perkauman dan UMNO/BN untuk mendirikan sebuah Malaysia Baru yang bebas, adil dan demokrasi.

LEE KHAI LOON
Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN Malaysia

Kit Siang, Guan Eng dapat undi tertinggi

Harakahdaily, 15 Dis 2012
PULAU PINANG: Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng mendapat undi tertinggi pada Pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP 2012 yang diadakan di Arena Sukan Antarabangsa Pulau Pinang (Pisa), hari ini.

Masing-masing mendapat 1,607 dan 1,576 undi pada pemilihan sempena Kongres Kebangsaan DAP ke-16.

Berikut ialah keputusan penuh 20 Anggota Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP 2012.

1 Lim Kit Siang  1607 undi
2 Lim Guan Eng 1576
3 Karpal Singh 1411
4 Chong Chieng Jen 1211
5 Loke Siew Fook (Anthony) 1202
6 Wu Him Ven (Vincent) 1202
7 Tan Kok Wai 1199
8 Gobind Singh Deo 1197
9 Pua Kiam Wee (Tony) 1162
10 Teng Chang Khim 1152
11 Fong Kui Lun 1137
12 Nga Kor Ming 1075
13 Chong Eng 1006
14 Chow Kon Yeow 986
15 Liew Chin Tong 984
16 M. Kula 984
17 Boo Cheng Hau 958
18 Kok Suh Sim (Teresa) 925
19 Teo Nie Ching 903
20 Ngeh Koo Ham 824

Tiada ulasan: