Rabu, 21 Disember 2011

NILAILAH...SAPE PENIPU..SAPE TAK BERAKHLAK..SAPE KAKI BODEK...DAN SAPE TAK KISAH BALASAN DIAKHIRAT.JAHAT@BUAT AMALAN2 AHLI NERAKA MAKA MASUK NERAKALAH

Written by Muhammad Kamil Abdul Munim, UIAM

Saya terkenang akan peristiwa ketika peghujung semester yang lalu, saya dan rakan-rakan sibuk untuk mendaftar subjek bagi semester ini. Saya dan beberapa rakan beruntung kerana berjaya mendaftar subjek Undang-Undang Perlembagaan atau Constitutional Law bersama Prof Aziz Bari (gambar). Beberapa rakan yang lain tidak berjaya disebabkan oleh timetable clash dan kuota yang sudah penuh.

Sosok ini jarang dilihat berlegar di sekitar fakulti. Hanya nama sahaja yang kerap didengari. Menjadi anak didik beliau adalah satu peluang yang dinantikan.

Sosok ini sangat cool. Masuk ke kelas lenggang kangkung tetapi tidak kangkung. Hanya sehelai kertas dan marker pen ditangan. Tidak ada attendance list. Apa yang menarik ialah pelajar berbondong bondong hadir ke bilik kuliyah walaupun kuliyah bermula jam 8 pagi. Beliau mampu menarik pelajar untuk ke bilik kuliyah tanpa menjadikan rekod kehadiran sebagai ugutan.

Beliau memiliki aura tersendiri.

Selepas isu rampasan kuasa di negeri Perak, nama beliau sekali lagi menjadi perbualan masyarakat dalam isu JAIS di Selangor.

Peranan sebagai ahli akademik dinafikan kerana memberikan pandangan akademik yang telus dan benar. Dosa kali ini cukup besar. Aziz Bari perlu dikekang.

Dosa-dosa ini direka khas untuk kepentingan pihak tertentu yang menganggap diri mereka ma’sum sehingga tidak boleh ditegur. Mujur mereka hidup di akhir zaman. Kalau di zaman sebelum kerasulan Nabi Muhammad s.a.w, keangkuhan dan ketakabburan mereka ini akan dibayar cash oleh yang Maha Takabbur. Kisah Fir’aun, Haman, Namrud, Qarun dipandang enteng ataupun tidak pernah ambil tahu. Kasihan dengan kejahilan mereka.

Prof Aziz Bari letak jawatan

Kini Prof Aziz Bari hanya menunggu akan berakhirnya semester ini untuk ‘angkat kaki’ dari UIA. Hasrat ini dinyatakan oleh beliau sendiri. Bukan kerana diarah untuk berbuat demikian tetapi atas dasar ‘belas kasihan’ terhadap pihak pengurusan UIA yang saban hari semacam didesak oleh campur tangan luar. Khabar anginnya pihak istana juga datang ‘melawat’ UIA.

Beliau dilihat sebagai bebanan ataupun liability kepada pentadbiran UIA. Ada juga ibu bapa yang datang mengadu kepada pihak kuliyah atas alasan anak mereka tidak faham tentang apa yang diajar oleh Prof Aziz Bari ketika dalam kuliyah (selama 22 tahun beliau mengajar ini kali pertama laporan sebegini dibuat).

Tindakan ini seakan desakan yang dilakukan secara tidak langsung atau impliedly supaya beliau ‘berambus’ segera dari UIA. Tiada alasan untuk memecat beliau. Justeru modus operandi yang berbeza mesti diguna pakai. Kesan daripada itu, sedikit sebanyak kebebasan beliau sebagai ahli akademik disekat. Oleh itu, meninggalkan UIA mungkin jalan terbaik.

Sehingga kini ramai pelajar yang tertanya tanya dimanakah kenyataan beliau yang telah mencalar imej universiti. Persepsi pelajar ialah di sana mungkin ada campur tangan politik. Persepsi pelajar ialah mungin rektor patut berundur. Persepsi pelajar ialah universiti bukan lagi universiti. Pihak pentadbiran dilihat seolah olah bersekongkol dalam usaha untuk mengekang beliau. Kadang kadang dilihat flip flop dan play safe dalam memberi kenyataan.

Universiti sebagai wadah atau medan percambahan dan pertempuran ilmu kini seolah-olah telah menjadi medan untuk memuja dan mengampu. Persepsi pelajar ialah kenapa rektor perlu takut? Jika beliau dianiayai oleh tangan ghaib ribuan pelajar UIA akan bersama beliau atas dasar kebenaran.

Hasrat untuk memperbaiki kedudukan institusi pengajian tinggi di negara ini dan juga hasrat untuk mencapai status seperti Oxford dan Harvard yang sering dilaungkan itu hanyalah idea bodoh dan retorik semata-mata andai kata sistem dan amalan yang dibudayakan ini masih dikekalkan demi manjaga kepentingan bapak-bapak yang sedang berkuasa.

Kesannya, akibat hujah tidak dapat dibalas dengan hujah, Prof Aziz Bari menjadi mangsa. Kehilangan beliau adalah satu kerugian yang amat besar kepada universiti. Selamat maju jaya saya ucapkan kepada Prof Aziz. Saya berbangga menjadi batch terakhir beliau. Sumbangan dan jasa beliau akan terus dikenang. Semangat itu tidak pernah luntur dan akan dibawa bersama. Berjayalah di medan tempur yang lain dengan satu tujuan iaitu untuk merencana perubahan menyeluruh dan bersekutu.

In Aziz Bari We Trust!


PKR: Dr M bohong, terus bohong

PKR hari ini menunjukkan rekod kerajaan yang menunjukkan bahawa Malaysia menerima dana daripada Bank Dunia pada 1999 untuk menangani kiris kewangan.

NONEMerujuk kepada apendiks Belanjawan 2010, Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli berkata, ia jelas menunjukkan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berbohong dan terus berbohong dengan menafikan perkara itu.

"Kalau pun Tun Mahathir meragui dokumen-dokumen rasmi dari Bank Dunia, beliau tidak boleh menafikan dokumen rasmi kewangan negara yang dikeluarkan oleh kerajaan Malaysia dan diluluskan di Parlimen," katanya.

Berdasarkan belanjawan 2919 yang dibentangkan Datuk Seri Najib Razak pada 23 Oktober 2009, kerajaan menerima bantuan untuk sektor sosial daripada institusi global pada 1999.


Pengguna maya ejek video ludah
Aksi menarik ketua Pemuda Umno Petaling Jaya Utara Armand Azha Abu Hanifah terhadap mahasiswa yang menurunkan bendera Datuk Seri Najib Razak hari ini mengundang reaksi di internet melalui lakonan mengejek sekumpulan pemuda.

Selain mempermainkan-mainkan kenyataan Armand di Youtube yang mengugut mahu meludah dan menampar mahasiswa yang bertanggungjawah dalam insiden Sabtu lalu, mereka juga meniru, menokok tambah dan memperolokkan gayanya.

we are all adam adli facebook fanpageBagaimanapun, dalam video itu, sambil memperkenalkan diri sebagai pengguna laman sosial Myspace, mereka mengkritik tindakan mahasiswa yang menggunakan Facebook sebagai gantinya.

Sambil menyifatkan diri mereka sebagai "panglima perang", Armand semalam membuat ancaman itu ke atas penyelaras Legasi Mahasiswa Progresif (LMP), Adam Adli.

Sementara itu, 'perang' di Facebook juga berlarutan dengan penciptaan laman sinis "Kami Peminat Setia Bro Gemuk (Kaki Ludah)" dan "We are all Adam Adli" (Kami semua Adam Adli) yang mengumpul peminat lebih 10,000 dalam tempoh 24 jam.

Laman itu meneladai Facebook ‘We are all Khaled Said’ (Kami semua Khaled Said) yang dicipta Eksekutif Google Wael Ghonim yang mendorong kebangkitan rakyat Mesir awal tahun ini.



Dr M: Saya nak tanya Bank Dunia, betulkah?

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini sekali lagi menafikan bahawa beliau pernah meminta bantuan kewangan daripada Bank Dunia, sama ada semasa krisis kewangan tahun 1997 atau selepas itu.

Mengulas mengenai pendedahan Pengarah Strategik PKR Mohd Rafizi Ramli yang mengemukakan tiga dokumen yang didakwa sebagai bukti beliau pernah membuat pinjaman itu, Dr Mahathir berkata beliau perlu membuat pengesahan dengan Bank Dunia untuk melihat sama ada dokumen itu asli atau tidak.

"Saya nak tengok...Saya nak pi (pergi) tanya World Bank betul ka ini...pasal sekarang ni taulah gambar manusia dengan badan lain pun boleh buat.

"Sepanjang yang saya ingat dan saya tidak lupa, saya tidak pernah menghantar sebarang permintaan bagi sebarang wang, tidak semasa krisis kewangan atau malah selepas itu. Saya (ketika itu) baru saja kecam World Bank, lepas tu nak minta duit kat dia buat apa? Bodohlah saya," katanya kepada pemberita selepas perjumpaan dengan 26 peserta program realiti Adik-Adikku di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya.

Dr Mahathir turut mempertikaikan mengapa dokumen seperti itu tiba-tiba muncul, sedangkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengatakan beliau tidak mempunyai dokumen itu sebelum ini.

"Kenapa baru hari ni, dah berapa tahun dah, baru keluar? Pasal politiklah, pasal pilihan raya, nak burukkan orang lain," katanya.

Anwar ketika berucap pada majlis makan malam membincangkan Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang turut dihadiri wakil kedutaan asing baru-baru ini dilaporkan mendakwa Dr Mahathir ada menulis kepada Bank Dunia untuk bantuan dana semasa krisis kewangan.

Dr Mahathir kemudiannya mencabar Anwar bersumpah dengan memegang al-Quran bagi membuktikan perkara itu.

Program realiti Adik-Adikku merupakan program Radio Televisyen Malaysia (RTM) untuk mencari bakat si cilik dalam berdakwah. Episod akhir program itu akan diadakan pada Mac tahun depan dengan hanya lima orang peserta akan terpilih.

- Bernama



  • Faizal Ariffin · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Catcha Media
    iyalah "gambar manusia dengan badan lain pun boleh buat" oh maknanya dlm video seks tu pun belum tentu betul lah pandai pula si MAHATHIR ni bila time dia kena serang... Aduhai MAMAK
  • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
    OOOI.. mamak.. apa kau ckap pun tak guna.
    - kau sudah jadi mantan pm , sejarah buruk kau semakin cerah , rakyat semakin faham cara mamak menipu melayu... kua kua kua.
    - Mamak ini bukan sahaja menipu melayu malah menjadikan masyarakat melayu mengikut sistem kasta. masyarakat melayu yang berbudaya lembu jadi budaya kuat rasuah , kuat perkauman. kuat tipu kuat hina islam.
    semua ini lah dari idea pandy kutty mamak mahataik. ptuiiii.
    • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
      melayu umno mengagung agungkan bangsat mamak ini
      sehngga junjung di atas kepala, kua kua kua
      semakin hari semangat perkuaman dikukuhkan , sehari itu lah umno berkuasa , merampas, merompak wang rakyat ... pukimak . malaysia cukup malang bila meantik mamak kurup ini jadi PM ... selama 22 tahun harta negara diboroskan .... pukimak !!
    • Mad Maz · · Pengulas Tertinggi
      hangpa semua duk pi layan mamak sasau ni buat apa
    • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
      Mad Maz
      ini keua penyamun dan perompak negara ...
      kalau tidak ungki sejarahnya , lain kali ramai ahli umno akan merampas hingga masuk rumah kau . awas !!
    • Boon Ng · Top Commenter
      Kong Bu Fenzi sokong...lepas nie PRU13 dah tak da mamak lagi kat Malaysia..sebab Umno kalah kalah depa nie lompat jadi hindu balik...kua kua kua..
    • Selamatkan Negara · 100 years old
      Mad Maz - SOKONG PENUH - buang masa je layan org tua penipu ni
    • Boon Ng · Top Commenter
      di sebabkan wang depa nie sanggup mengadaikan bangsa ...wang bukan segalanya...woi mamak.
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Boon Ng
      bila mamak jadi hindu balik ... pinang boeh jual dengan harga yang baik , sirih pun boleh jual dengan banyak .. babi boleh dimakan semula . dengan kata lain ekonomi sektor pemakanan di malaysia semakin maju .
    • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
      BILA KENA BATANG HIDUNG MAHATHIR SENDIRI..BARU LAH SEDAR DUNIA...
    • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
      MAHATHIR2..KO TU DAH LUPA..DAH LAMA DAH..KO TU DAH TUA, KO DAH LUPA, DAH NYANYUK...TERIMA LAH HAKIKAT NI..
    • Amirul Ami · Top Commenter · Nil
      betul ckp awk 2... mamak bodoh dah nak mati dah xsedar diri lagi....bodoh2 kau mamak...mamak kau xpyh la buat wyg lagi... dah 22 tahu kau kebas wang rakyat kau x nak menggaku pun xpe lagi pau kau dah tua dah nak mati pun...patut nye kau insah la sebelum malaikat dtg amik nyawa kau bodoh dr m...
    • Justin Lodukim · Top Commenter
      Pakai Otak , mahathir ni selalu cakap apa nama, masih ku ingat masa dia berbual seorang pmimpin mat salleh dari usa pun dia cakap juga apa nama, maha tua dah lupa dah.
    • Jack Petgc · Top Commenter · Jakarta, Indonesia
      Kong Bu Fenzi , bahasa lu sangat kurang ajar, jangan marah bila orang balas balik kurang ajar kamu tu......
    • Danial Iskandar · Top Commenter · Accountant at Dubai, UAE
      Kong, sikalang ha...lu sudah panggil lu punya itu Boon kepala rasis dtg sokong lu punya statement ho...manyak musyuk la lu olang..
    • Sahar Sahat · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Danial Iskandar

      bagi dieorang masyuk pulak, tak kan asik2 ko je masyuk...
    • Sahar Sahat · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Jack Petgc

      die balas kurang ajar orang pada die....
    • Mohd Yazid Bin Baharom · International Islamic University Malaysia
      berkat doa almarhum ustaz noor
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Jack Petgc
      pukimak hang .. ini bahasa indah buat ku untuk mu .
      OOOi .. pukimak hang , puak umno . kua kua kua
      ak main bahasa lagi ?? cukup dak ?
    • Roberto Mancini · Top Commenter · Product Manager at Hewlett-Packard s r.o.
      Kong Bu Fenzi , tambah komen...serang umno serang, jgn tak serang, sampai depa masuk rumah kita...rompak duit
    • Suraya Idris · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Kong Bu Fenzi sekurang kurangnya dia banyak berjasa engkau ada....
    • Suraya Idris · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Amirul Ami jika dia bodoh engkau pandailah
    • Abdul Hakim · Top Commenter · Sentul, Kuala Lumpur, Malaysia
      kong kau ikutlah anwar al juburi 2.....moga2 jubur kau dilihat....sejahat2 tun pun dia x jubur lelaki.........
    • Suraya Idris · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Abdul Hakim bahasa kou macam tak sekolah.... kou tak sekolah kut , aku dari dahulu mengikuti Tun sehingga aku belajar tinggipun mengikut saranan Tun hari ini aku berjayapun atas kepetahan Tun dalam setiap ucapan yang aku minanti , kebijaksanaan Tun sangat diakuiiiiiii
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Mengaku saja Mahathir, usia awak tidak juga menongkat langit!! nanti akan mampus juga..
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Jack Petgc bahasa kamupun kurang hajar!! jangan nak mengata orang lain???
    • Suraya Idris · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Akik Desa mati bukan mengira usia tau......... sekelip mata nyawa boleh diambil oleh itu bersedialah dari awal dari segi niat, hati dan perbuatan yeeeeeee
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Suraya Idris Itu bukan berjasa namanya, mahathir perkosa harta rakyat, berjasa untuk anak-anak dan kroni UMNO saja..
    • Abdul Hakim · Top Commenter · Sentul, Kuala Lumpur, Malaysia
      akik desa...btl ke tun perkosa duit rakyat atau itu cuma tuduhan liar....dia guna duit 2 untuk pembangunan negara bkn untu kepentingan sendiri....mata dah buta ke??? PKR taunya nak bt demo je...pembangunan negeri diabaikan...apa yang PKR bt selama perintah 3 tahun d sgor...hutang ngan syabas pun x bleh bayar...
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Abdul Hakim awak jangan pukul gendang nanti ada orang berdandak!! jubur mak kau di hentam lembu Shahrizat?????!!!
    • Abdul Hakim · Top Commenter · Sentul, Kuala Lumpur, Malaysia
      akik desa..awk ni ckp merapu & fakta x ada...kesian awk x g sekolah ke??? cuba berterima kasih dgn tun yang membawa banyak perubahan kpd malaysia...
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Suraya Idris kebijaksanaan cara menipu rakyat!!! kau saja berjaya kerana menjilat Tun.. Tun loghat Sarawak sejenis musang makan ayam perliharaan...
    • Suraya Idris · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Akik Desa awak memang tak pandai berbudi bahasa kesian orang macam awak ...
    • Mohd Redzuan Ahmad · Top Commenter · Sekolah Menengah Padang Tembak
      Kong Bu Fenzi ..anuar berahim & geng bukan saja penyamun tapi peliwat pulak.....lagi teruk
    • Abdul Hakim · Top Commenter · Sentul, Kuala Lumpur, Malaysia
      akik desa memang pencacai tegar pkr....ayat taunya merapu je...pkr klu suruh memaki memang pandai dan hanya itu yang dia tau....akik desa ni tak tau apadia hanya pencacai je...
    • Pakatan Haram Yang Haram · · Top Commenter
      Kong Kek Ibu Fenzi: betul ke dulu nuar berahi jadi lembu???? skrg nuar berahi naik pangkat la pulak jadi babi belaan DAPig....ko pun sama kot....heheheheh
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Abdul Hakim saya memang tidak sekolah.. tapi saya tahu Singapura lebih maju bukan kerana Mahathir.. saya merapu kerana menanggung beban kenaikan kos hidup..
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Abdul Hakim kalau tak ada kenyataan takan saya merapu.. perubahan yang mahathir bawa itu adalah untuk anank dan kroni saja..
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Suraya Idris orang berbudi kita berbahasa orang memberi kita merasa.. bertepuk sebelah tangan takan berbunyi.. patutkah kita berbudi bahasa dengan orang seperti Mahathir, menghina islam, menipu dan memfitenah bangsanya sendiri..
    • Abdul Hakim · Top Commenter · Sentul, Kuala Lumpur, Malaysia
      Akik Desa semua rakyat malaysia tanggung beban kenaikan kos sarahidup, saya pun bayar cukai. pernah kau fikir kenapa kos sara hidup naik? kos naik coz syarikat nak profit dan jika kjaan campurtangan dlm isu kenaikan harga barang, kita bkn lg mengamalkan sistem demokrasi tetapi sistem komunis. negara dalam dunia mengalami isu yang sama. kerajaan telah memberikan subsidi kpd brg kawalan, rasanya itu dah cukup. cuba kau cr negara mana yang tidak naik kos sarahidup di dunia ni.....fikirlah!!!!
    • Abdul Aziz Aziz · Top Commenter · Sek Men Sheikh Abdul Ghani
      Kong Bu Fenzi jika aljuburi jadi PM lagi mampus rakyat malaysia
    • Silver Top
      Che det dah nyanyuk, mana dia ingat semua tu. muehehehe
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Suraya Idris
      oooi ... budi pukimak hang , hang ini p uteri umno . balik kongket sudah lah , jangan bising dising , budi pukimak hang ... kua kua kua orang komen dengan fakta , kau komen dengan budi lancau ... kua kua kua
    • James Valentino Js · Top Commenter · SEGi College Malaysia
      memang mamak kaki penipu,maha kutty kena pandai pulak kata dunia cyber...bila anwar dia kata mmg DSAI ,sudahlah maha kutty melayu bkn bodoh tetapi diperbodohkan oleh maha syaitan selama ini......sedarlah melayu sebelum semua layu
    • Ramesh Rajoo · Works at RMAF
      Boon Ng Kalau nak kutuk org kutuklah tapi bertapis sikit jangan melibatkan agama dan bangsa..ok... nanti org kata kat bangsa u nanti u terasa..
    • Rabian Haji Kipli · Top Commenter · Penyelia Petang at Sk matang
      Kong Bu Fenzi kurang ajar kau memaki hamun pemimpin melayu...betul2 keparat dan jahanam kau ni....klu aku jumpa kau siap kau aku sembeleh jd korban krismas .
    • Daniel Mousa Daulah Islamiah · Maahat Tahfiz Al Hidayah
      Kong Bu Fenzi tak payah tunggu...dah terbukti DAP masuk rumah perambat penduduk Kg. Buah Pala....
    • Yelloww Flash · Top Commenter · Sek men keb seri perling
      Boon Ng bodoh pnye org, mulut longkang hina agama org lain..
    • Zanirun Baba · Top Commenter · 57 years old
      Abdul Hakim ..KOMEN ORG TAK SEKOLAH!
    • Zanirun Baba · Top Commenter · 57 years old
      Abdul Aziz Aziz ...YG MAPUS ADALAH UMNO/BN...RAKYAT SELAMAT MAKMUR TANPA UMNO/BN
    • Raja Rimba · · Top Commenter · Works at Self Employed (Business)
      Video Kenapa Melayu Miskin. Err...ada kena mengena ke? http://bit.ly/uD2WrZ
  • Azman Shah · Top Commenter
    Che Det kata dia nak pi tanya World Bank betul ka ni..pasal sekarang ni taulah gambar manusia dengan badan lain pun boleh buat! Jadi sama lah macam video lucah yang menfitnah kan Anwar ya Che Det..
  • AnakSungai Derhaka · · Top Commenter · Senior Mechanical Design Engineer at Bayan lepas · 966 subscribers
    Memang Anwar tidak ada dokumen tu.. tapi Tun jangan lupa sekarang ni semua maklumat berada dihujung jari... itu pun atas usaha tu menubuhkan MSC.. kan dah makan diri..

Tiada ulasan: