Ahad, 4 Disember 2011

BERDALIH...MENUDUH BENDA SENANG...RAKYAT TAHU PEMBOHONG SAPE KAKI KELENTONG....

Lim: Macam mana DAP boleh pimpin Pakatan?

Umno didakwa terus meniupkan sentimen perkauman dengan tujuan menakutkan rakyat di negara ini, khususnya orang Melayu bahawa parti itu bercadang menuntut kerusi perdana menteri sekiranya Pakatan Rakyat berjaya menguasai Putrajaya pada pilihan raya akan datang.

lim guan eng press conference on bicycle lane 251111 1Menurut setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng, perkara itu adalah mustahil kerana di anatara komponen Pakatan, DAP bertanding bilangan kerusi parlimen yang paling kurang.

“Dalam pilihanraya umum 2008, DAP bertanding 47 kerusi Parlimen, PAS 66 dan PKR 97.

“Macam mana sebuah parti yang hanya bertanding 47 kerusi boleh memimpin Pakatan?

“Jelas ini adalah permainan perkauman bahaya untuk menimbulkan kebencian dan ketakutan ke atas DAP dan bukan Melayu,” kata Lim semasa perasmian kongres Wanita DAP Pulau Pinang.

Katanya, Umno sebenarnya kini dalam keadaan terdesak kerana kerajaan persekutuan bukan sahaja diselubungi gejala rasuah berleluasa, malah dicemari dengan agenda serta retorik ketuanan dan perkauman.

NONE“Kepimpinan yang lemah oleh Perdana Menteri Najib Razak menyebabkan agenda transformasi yang dilaung-laungkan oleh kerajaan persekutuan gagal sama sekali.

“Laporan Indeks Persepsi Rasuah terbaru menunjukkan Malaysia merundum lagi, kali ini di tangga ke-60 daripada tangga ke-56 tahun lepas. Ini merupakan prestasi paling teruk dalam tempoh sepuluh tahun,” katanya.

Menurut Lim yang juga adalah ketua menteri Pulau Pinang, Najib dan konco-konconya semakin tertekan apabila DAP dan Pakatan Rakyat menawarkan harapan baru kepada rakyat.

“Walaupun pada awalnya DAP dan Pakatan Rakyat dilihat sebagai tidak berpengalaman untuk mentadbir kerajaan, namun kejayaan kita di Pulau Pinang, serta di negeri Kedah, Selangor dan Kelantan telah menunjukkan bahawa, kita tidak berpengalaman tentang rasuah dan kronisme yang dibudayakan dalam parti pemerintah di peringkat kerajaan pusat,” kata Lim.

azlanBeliau seterusnya membandingkan pentadbiran Pakatan dengan BN yang dikritik oleh Laporan Ketua Audit Negara 2010 kerana terlebih belanja RM3.7 bilion dan juga mengenai skandal RM250 juta “lembu dan kondo” yang membabitkan keluarga seorang menteri kabinet.

“Demi menutupkan kelemahan penyelewenban kewangan dalam BN, Umno menggunakan senjata terakhir iaitu memainkan isu perkauman dan agama terhadap DAP, penganut Kristian, masyarakat Cina dan pengundi DAP.

“Itulah sebabnya kita mesti Bersihkan Malaysia demi menghalang BN menang balik Pulau Pinang dan majoriti dua pertiga pada pilihan raya umum ke-13, di mana rakyat akan dipimpin oleh puak rasis yang anggap bukan Melayu warganegara kelas ketiga dan Melayu mudah ditipu supaya rasuah boleh bermaharajalela”

Lim juga menghuraikan kejayaan-kejayaan Pulau Pinang yang diterajuinya. Antaranya:

  • penang ferry and mapnegeri yang meraih perlaburan yang terbesar pada 2010, - RM12.2 billion, iaitu paling tinggi dalam sejarah negeri.
  • dipuji sebagai negeri yang terbaik dalam pengurusan kewangan oleh Laporan Ketua Audit Negara dengan lebihan bajet RM1.13 bilion.
  • pengurangan hutang yang paling besar - 95 peratus atau RM600 juta daripada RM630 juta pada 8 Mac 2008 kepada RM30 juta pada akhir Oktober 2011.
  • berjaya mengurangkan kadar jenayah sebanyak 27 peratus - penurunan yang paling tinggi di Malaysia.
  • negeri pertama dalam usaha pemuliharaan alam sekitar dan kempen hijau, termasuk menjadi negeri pertama melarang penggunaan beg plastik yang mencemar alam.
  • lim guan eng and penangnegeri tunggal dipuji oleh Transparency International atas usaha lawan rasuah dengan memperkenalkan tender terbuka.
  • negeri pertama di Malaysia yang membasmi miskin tegar dan membolehkan setiap keluarga memperolehi sekurang-kurangnya RM600 sebulan.
  • negeri pertama melaksanakan dasar pro kebajikan rakyat dengan memberi sumbangan RM100 setiap tahun kepada warga emas, ibu tunggal, OKU, pelajar Darjah 1 dan 4 serta Tingkatan 1 dan 4, serta bayaran one-off sebanyak RM200 kepada bayi kelahiran baru, RM1,000 kepada pelajar IPTA dan RM1000 kepada waris-waris.
  • mencatat peningkatan bilangan penumpang udara yang tertinggi pada tahun 2010.
  • menyumbang lebih 60 peratus daripada penerimaan pelancongan perubatan di Malaysia.

  • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
    Umno boleh pimpin MCA , Gerakan dan MIC.
    Orang melayu umno boleh jadi taikoh...
    Semua barisan kutu umno itu mesti mengadap Melayu Umno.
    Ini lah keistimewaan Melayu umno boleh pimpin barisan kutu.
    Tidak mustahli dan pimpinan melayu umno yang tidak demokrasi.
    ...Lihat seterusnya..
    • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
      - Itu lah sebab melayu umno sudah tahu bila akan dikuburkan
      Tak berani istiharkan PRU13 . maka mula buat propaganda membodohkan rakyat . Kua kua kua
      - OOOi ... Melayu umno , dunia politik sekarang anak muda semakin cerdik, semakin sesitif bukan senang ditipu .
      - Melayu umno berperang dengan rakyat , tapi mahu rakyat mahu sokong dia di PRU13. kah kah kah ... minta musuh eri bantuan . kua kua kua.
    • Zulkifli Marzuki · Pengulas Tertinggi · North Pole, Alaska
      Kong Bu Fenzi : kegagalan Lim pula tak mampu utk menguruskan tempt letak kereta bertingkat di bukit bendera.. hingga terpaksa dsirobohkan semula.. walaupun RM 5juta sudah dihanguskan oleh lim dan kuncu2nyer.. NAPA TAK NAK HIGHLIGHT KAN YER.. HIKHIKHIK.. mamposl ah lu parti dinasti LIM.. kuikuikui..
    • Zulkifli Marzuki · Pengulas Tertinggi · North Pole, Alaska
      Kong Bu Fenzi : buat tempat letak kereta pun tak mampu.. mmg tak layak lah lu nak jadi pemimpin PR.. BUAT malu org cina malaysia jer..
    • IzrulSham Ismail · Top Commenter · Universiti Malaya
      Same je..mcm2 boleh berlaku!!!
    • Zul Abiad · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
      Zulkifli Marzuki fuh! 5juta wooo...yg rm250juta kena telan kt lembu diam plk..
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Zul Abiad
      Mari lah anak bangsa malaysia
      Tibai umno ... tibai tibai ... kua kua kua
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Zulkifli Marzuki
      OOOOi .. aman facebook . kau nak putar belit susah lah . anak bangsa malaysia berotak waras , bukan harap taik lembu umno lah ... anak bangsa malaysia menegakkan keadilan. lucakap fitnah macam mana pun tetntu reject punya . kua kua kua
    • Zulkifli Marzuki · Top Commenter · North Pole, Alaska
      Kong Bu Fenzi : bangsa cina mcm lim tu mana layak memerintah.. jadi pencacai kaum melayu boleh la.. kuikuikui.. ckp jer pandai.. otak udang..
    • Redzuan Mujari · Top Commenter · Assistant Manager at Computer technician
      Zulkifli Marzuki hek eleh 5 juta..250 juta tu apa kes?
    • Syamsul Fahmy · Top Commenter · Works at FICO
      Kong Bu Fenzi Cina LGE kau ni main rasis dlm senyap2 n x berani terang-terangan..takut PAS kuar Dari pakatan rakyat..dlm politik mmg korang bangsa LGE ni takut nk tunjukkan korang rasis..tapi dlm private sector korang tunjuk terang2 n berani sound gua melayu dgn perkataan ni "u all melayu dh pegang government so kite org Cina conquer industry plk" kan kurang ajar Nama nye..nasib baik aku x tumbuk je buka Cina bangsat tu..
    • Othman Johor · Top Commenter · Pensyarah Kanan at Universiti Putra Malaysia
      Zulkifli Marzuki : Sila baca laporan yang dikeluarkan oleh PDC untuk mengetahui status sebenar projek tersebut:

      LAPORAN AWAL PROJEK TEMPAT LETAK KERETA BERTINGKAT DI STESEN BAWAH BUKIT BENDERA OLEH DATO ROSLI JAAFAR, PENGURUS BESAR PDC KEPADA KETUA MENTERI PULAU PINANG DAN PENGERUSI PENANG DEVELOPMENT CORPORATION(PDC) LIM GUAN ENG PADA 6 SEPTEMBER 2011:

      YAB LIM GUAN ENG TIDAK DIMINTA BERIKAN KELULUSAN KERANA PROJEK STESEN BAWAH BUKIT BENDERA(PENANG HILL) TELAHPUN DILULUSKAN LEBIH AWAL DI BAWAH KERAJAAN PERSEKUTUAN DAN NEGERI PADA 2007.
      ...See More
    • Zulkifli Marzuki · Top Commenter · North Pole, Alaska
      Syamsul Fahmy : patut ludah jer muka cina2 rasist bangsat tu..
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Zulkifli Marzuki
      terima kasih ... ini statment cukup bagus. !!! anti cina ..
      Terima kasih ... kau lah inspirasi untuk anak bangsa malaysia .
      Tunggu lah Pru13 .. anak bangsa malaysia akan laksanakan kuasanya . syabas .
    • Zulkifli Marzuki · Top Commenter · North Pole, Alaska
      Othman Johor : PDC tu dibawah pemerintahan siapa.. bkn dinasti LIM ker.. takkan nak lbuat laporan lawan ketua baiii.. akai ada ke
    • Zulkifli Marzuki · Top Commenter · North Pole, Alaska
      Kong Bu Fenzi : hello dol.. lim sendiri yg cakap dia tak layak jadi pemimpin.. tak baca habis statement kaa.. yenadeee..
    • Syamsul Fahmy · Top Commenter · Works at FICO
      Zulkifli Marzuki Betul2 sat ha..thui2 org2 rasis ni..depa dh ambik alih buat la betul..pastu nk salah org lain plk..dh tau kerajaan dulu da wat salah betul kan la..ni dh 3 tahun pegang asyik nk salah kan org lain..salah ka nk betul kan n tunjukkan depa dapat selesai kan..bodoh punya Cina LGE Ni..LGE baik hang balik Melaka lawn UMNO kat Sana bagi DAP hang tu menang then manage Melaka..sebenaq nya kami x terima org terbiaq Dari Melaka pimpim negeri kami Penang..awat ingat anak jati PENANG x cukup baguih ka..thuih2
    • Othman Johor · Top Commenter · Pensyarah Kanan at Universiti Putra Malaysia
      Zulkifli Marzuki : Saudara baca dulu sepenuhnya kenyataan yang dikeluarkan PDC sebelum mengulas. Projek tersebut diluluskan pada tahun 2007 dan ianya di bawah kuasa Kementerian Pelancongan bukan di bawah kuasa kerajaan negeri. Kos atau peruntukan projek dikawal dan diselia oleh kerajaan persekutuan melalui kementerian terbabit. Jadi adakah ianya kesalahan kerajaan negeri walaupun pengurus projek adalah PDC. Kenapa kementerian dan kerajaan persekutuan membisu kes projek ini? Baru saya tahu kenapa pelajar Melayu gagal cemerlang dalam kertas BM sebab baca soalan tak habis.
    • Redzuan Mujari · Top Commenter · Assistant Manager at Computer technician
      Zulkifli Marzuki kami mauhu kau beri penerangan pasal projek lembu..copy pastelah kat mane2 pon...projek lembu hanya banyak penafian..fakta kebenaran takde.
    • Keladi Kelad · Top Commenter
      pencacai umno sembang kosong...tu PM ko dh momokan DAP nk jadi PM walhal kerusi tk cukup, otak letak longkang kahkahkah..
    • Zulkifli Marzuki · Top Commenter · North Pole, Alaska
      Othman Johor : maslahnya kegagalan projek tu dbawah pemerintahan dinasti LIM.. kalau dah salah napa tak perbaiki sebelum teruskan projek.. baru aku fahanm napa pelajar melayu gagal.. sbb pensyarahnya rasa dah cukup bagus..
    • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
      Hanya UMNO yg mampu memerintah dengan kerusi parlimen kecil berbanding PBB(Sarawak) yg mempunyai kerusi parlimen jauh lebih besar dari UMNO. Sbbnya UMNO adalah sebuah parti yg membuli parti komponen BN yg lain.
    • Othman Johor · Top Commenter · Pensyarah Kanan at Universiti Putra Malaysia
      Zulkifli Marzuki : Telah saya katakan projek ini milik kementerian pelancongan dan kerajaan persekutuan sebagai pelanggan projek atau pemilik projek. Jadi soalan mudah saya, siapa yang sepatutnya membatalkan projek ini, kerajaan negeri atau kerajaan persekutuan melalui kementerian pelancongan? Mohon jawapan dengan kewarasan akal dan pertimbangan undang-undang perdagangan.
    • Celik Fikir · Top Commenter · UKM
      lu ..Zulkifli Marzuki satu lg bangsat macai umno hanya komen ttang parkir jee stantdard koo betul2 macai umno ni otak lembu benggong sampai ke mampus....aku ttap skong DAP dari parti umno P*k* M*K parti paling bangsat , pemimpin umno harus dihukum sula atau tembak dikhalayak ramai....
    • Syamsul Fahmy · Top Commenter · Works at FICO
      Redzuan Mujari Aku pn sokong project lembu kak Jat tu mmg da unsure rasuah..kite tentang habis-habisan..tapi LGE haram ni project kata tahun 2007 kerajaan dulu wat x betul awat DAP ambik PENANG Dari 2008 x settle2 lagi smpi sekarang..LGE pn Cina haram jadah yg tau nk salah kan melayu ja..hang puak2 tak guna awat x mau tunjukkan hampa boleh settle kan ni x dh sampai 3 tahun hang gagal then ubah design pastu x approve gk tuduh org lain..jangan la nk tutup silap hampa DAP oii pastu boh your failure atas org lain..cis kata hebat sgt..pirah!!
    • Asrul Shahir · Top Commenter · University of Kentucky
      Zulkifli Marzuki .kau pencacai umno memang pandai putar alam..apa yg dikomenkan oleh Othman ..benar..
    • Zulkifli Marzuki · Top Commenter · North Pole, Alaska
      Othman Johor : PDC dibawah diansti LIM perlu bertanggungjawab atas kegagalan projek tersebut.. mereka yg melaksanakna projek tersebut.. atas peruntukan kerajaan pusat..
    • Tercari Cari Kebenaran · Top Commenter · UM
      Kong Bu Fenzi memang bertanding kerusi paling sikt tp..menang plg banyak....semua bandar besar yg majority undi pembangkang lu ambik....kampung2 lu bg PAS...pendalaman kos banyak maaa... kalau betul ikhlas bagi lat kat PAS kat bandar kuching ke...kat bandar besar lain ke....lu a manyak pandai main isu...betul la org kat cina ni memang pandai main isu..terpegun aku
    • Keladi Kelad · Top Commenter
      PROJEK UMNO yg gagal dlm simpanan almari berguni guni....tak cukup itu, gadai tanah, gadai pulau....setakat parking sekangkang kera nk heboh, otak letak longkang !!!!
    • Keladi Kelad · Top Commenter
      itu belum lgi projek keroni yg penuh rasuah....projek sekolah beratus juta tk sampai setahun dah bocor sana sini...ini semua otak letak longkang, tumbangkan BN SEKARANG !!!!
    • Garuda Emas · Pegawai Tadbir at Kedutaan Besar Republik Indonesia
      Zulkifli Marzuki Selagi UMNO berkuasa selagi tu lah Melayu UMNO semakin bodoh.
    • Tercari Cari Kebenaran · Top Commenter · UM
      Garuda Emas sebab kau tak rasa lagiDAP memerintah 10 thn.15thn....50thn tu yg kau cakap cam tu....kaji la yg tersirat....kau mengurat bini kau pun masa bercinta baik....tanya balik la bila dah 10-15 thn
    • Jafry Jaff · Top Commenter
      Zulkifli Marzuki ..Oooi melayu Umno tak sedar diri..jangan kau tergulung dalam melayu yang suka tido, khayal dan lalai, Cina tidak mahu jadi PM kalu PR menang pun. Ramai lagi melayu2 yang handal dlm PR.
    • ImRox Role · Top Commenter · Works at I Bomb Malacca!
      Syamsul Fahmy
      Zukifly
      Xpayah layan comments diorg berdua ni. Xda point. Kosong. Memalukan bangsa Melayu dan Islam sndiri. Masih tidak nmpak segala mala kekufuran maksiat rasuah yang kerajaan lakukan. Kita rakyat ada kuasa memilih. Kita buat perubahan. Jika sama je. mKita tukar semula. Terlalu banyak penyelewengan yang telah dilakukan oleh BN. Hitamlah hati anda jika masih xnampak. Sudah2la nk racist. Bangsa awak tu penduduk majoriti di negara ini. Kita ada YDPA Agong. Umno juga yg kurgkan kuasa mereka. Kita ada ATM. Apa lg yg nak ditakutkan. Kita yg akan menentukan. Buanglah racist anda. bersama majukan negara
    • Jafry Jaff · Top Commenter
      Tercari Cari Kebenaran ..Itu bermakna masyarakat dan Rakyat yang pilih DAP. bermakna Rakyat suka.
    • Tercari Cari Kebenaran · Top Commenter · UM
      Jafry Jaff kalau dah taknak buat suruh DAP buat usul kat parliment PM mesti melayu...abis cita...
    • Tercari Cari Kebenaran · Top Commenter · UM
      Jafry Jaff jau bg la kat PAS kat bandar kucing tengok org suka PAS atau tak
    • Sukhaini Salim · Top Commenter · Nil
      Tercari Cari Kebenaran, kan DAP dah bagitau, kerusi yang mereka bertanding adalah kurang dari PKR dan PAS, cam ne mereka nak 'conqueer' PR?
    • Jafry Jaff · Top Commenter
      Tercari Cari Kebenaran ..Ini mejoriti PR. kita bercerita dalam rumpun Pakatan Rakyat.Sebelum mereka yang meletakkan calon persetujuan telah dibuat., ini soal bukan main baling Duit mana kepala dan ekor.
    • Carlos Kiyanly · Top Commenter · De Todo Un Poquito
      Kong Bu Fenzi. BETUL CAKAP LU, - OOOi ... Melayu umno , dunia politik sekarang anak muda semakin cerdik, semakin sesitif bukan senang ditipu . HAPUSKAN KERAJAAN KORUP DAN MENYELEWENG WANG RAKYAT DAN NEGARA YG HANYA UNTUK KEPENTINGAN PERIBADI.
    • Tercari Cari Kebenaran · Top Commenter · UM
      Sukhaini Salim tu yg bertanding kau tanya yg dia menang.....
    • Stephen Jinho · Top Commenter · Dallas
      Zulkifli Marzuki : Cakap TAK PAKAI OTAK! Pegi siasat dulu dgn TELITI perkara ini sebelum u ulaskan..jgn membodohkan diri mu sendiri dgn ulasan kau itu!!
    • Tercari Cari Kebenaran · Top Commenter · UM
      Jafry Jaff kita tengok nanti berapa kerusi yg DAP dan PAS pertandingkan...dan berapa DAP menang dan berapa PAS....
    • Othman Johor · Top Commenter · Pensyarah Kanan at Universiti Putra Malaysia
      Jafry Jaff : Boleh saya mencelah, bilang kerusi di Dewan Rakyat ada 222. Untuk majoriti mudah, parti tertentu perlu menang sekurang-kurangnya 112, jika 111 itu kira seri. DAP bertanding di 47 kerusi dan jika DAP menang di semua kerusi yang mereka bertanding, DAP hanya memenuhi 41.96% suara kerajaan jika PR menang majoriti mudah. 58.04% adalah dari PAS dan PKR. Adakah PAS dan PKR membenarkan DAP mentadbir negara ini dengan kuasa 41.96%? Sekiranya PR menang lebih dari 112, peratus kuasa DAP di DR berkurangan. Fenomena ini berlaku kepada BN bila kuasa UMNO di DR berkurangan dalam PRU 10 tetapi kuasa MIC dan MCA termasuk parti kecil tidak mampu mengatasi kuasa UMNO.
      Selain itu, melalui rekod yang dikemaskini pada 13 Jan 2011, bilangan penduduk adalah 28,274,729. 50.4% adalah melayu dan 60.4% adalah Islam. Cina cuma 19.2% sahaja. Data ini sebagai renungan dan fakta sebenar negara yang bertuah ini.
    • Jafry Jaff · Top Commenter
      Tercari Cari Kebenaran ..Kalau anda seorang tercari cari kebenaran,Rakyat sudah menolak Pimpinan BN, Soal parti samada DAP,PKR dan PAS itu tidak timbul, yang dinanti2 oleh rakyat adalah penukaran pucuk pemerintahan atau dengan lebih tepat kerajaan malaysia yang ada sekarang perlu ditukar.
    • Md Shukri Aziz · Top Commenter
      Kong Bu Fenzi : majoriti org2 melayu masih siuman lagi..walau pun apa saja yg dikatakan terhadap umno..majoriti bangsa melayu tidak akan bersekongkol dgn DAP yg terbukti keparat dan cuba menghapus kuasa politik melayu & islam dgn menggunakan keldai2 dari pkr/pas..lebih2 lagi Anwar yg terbukti membontot akan menjadi PM kalau pakatan menang..jgn angan2 mat jenin la..tak silap penang pun jatuh kat BN nanti..keh..keh..kehh
    • Md Shukri Aziz · Top Commenter
      Jafry Jaff : melayu handal2 dlm pkr ? keh..keh..kehh..rafizi handal ka? azmin handal ka? Anwar handal ka? handal dlm membontot ada la..keh..kehh..kehh..
    • Tercari Cari Kebenaran · Top Commenter · UM
      Jafry Jaff di serawak kerusi yg DAP menang adalah 12 kerusi, PKR 3 kerusi.dan PAS 0....cuba anda lihat berapa kerusi yg PAS pertandingkan...berapa PAS dan PKR..didlm PKR berapa bilangan org melayu yg menag bertanding
    • Muhibbah Kamaluddin · Top Commenter · SMBK
      Jafry Jaff betul tu...rkyt x sabar nak menggundi....nak tukar kerajaan BN kepada PR....
    • Kakanda Aduka · Puncak mandi angin
      Zulkifli Marzuki ... dia tk pandai buat tmpat letak kereta,.. tapi pandai bayar hutang yg BN buat dulu... BN pula pandai buat macam2 berhutang pun pandai.... tapi tk pandai nk bayar balik hutang ygh bertimbun2 dah bertahun tahun....
    • Jafry Jaff · Top Commenter
      Md Shukri Aziz ..Soal handal dlm membontot semua orang tahu..kau pun tau..hahahahaha. tp umno ni handal dalam penipuan, rasuah,pandai lawak, pandai caci mencaci, pandai hasat dengki sesama sendiri,pandai cantas mencantas sesama sendiri, pandai urus niaga Lembu,kelentong sana kelentong sini.hahahaha nanti dengan kau2 sekali kena sondol.
    • Mohd Karim · Top Commenter · Shah Alam, Malaysia
      Zulkifli Marzuki kahkahkah....kalau dah cina tu..cina lah jugak...tetap dgn kaum dia jugak.aku pernah sekolah cina..aku tahulah...ulut manis..hati busuk..pemberi rasuah nombor satu.....pembekaldadah nombor satu...penipu nombor satu
  • Garuda Emas · Pegawai Tadbir di Kedutaan Besar Republik Indonesia
    UMNO memang dah terkenal sbg parti rasis. UMNO yg memimpin BN pun masih gagal mentarbiah MCA dan MIC. Rakyat Malaysia wajib tolak BN. Parti yg semakin nazak.
    • Nain Arshavin · Pengulas Tertinggi · Ikm jasin melaka
      umno parti takut kalah.....gila kuasa,kalau kalah
      tak dapat kebas harta......tu maklamatnya....pm cakap macam orang gla talak...atau pm terbayang masuk penjara bila beeeen mampos nanti.
    • Bakau Tua · Pengulas Tertinggi · Kuli di Usaha sendiri
      matematik mudah yg diutarakan lim..ertinya lim minta umat melayu pilih pas gantikan umno..umno kini risau,sasau bila sj org melayu mmihak kpd pas..
    • Gee Notty · Pengulas Tertinggi · Seremban
      aku nak tngok siapa yg mula2 masuk makamah bila bn kalah nanti,masatu bru sibangang2 umno ni tau siapa ketua mereka selama ni......mudah sangat percaya tampa buat perbandingan...hanye ikut kata melulu...tu lah kelemahan org2 melayu,terutamanye org kampung......yg duk bandar pulak yg menyokong umno adalah org yg berkepentingan.....musnah umno,musnah lah dia....pikir2 kan lah wahai org2 melayu..jgn terus jd BANGANG...!!!TAKBIRRRRRrrrrrrrr.......
    • Mohd Karim · Top Commenter · Shah Alam, Malaysia
      Gee Notty btl..lepastu..anak cucu ko akan menyesal...melayu akan jadi mcm singapore..sekali je melayu jadi president.tu pun ntah apa2....cina akan terus cengkam kuku...ko pulak...bangga DAPig menang....haram jadah...putih pisang
  • Minah Lima · Top Commenter · UBA Argentina
    itulah yg terbaik...hidup LGE...biarlah Malayisa yang makmur ini ditadbir oelh org Melayu tak mengapa...org Melayu yg betul2 menghayati ajaran Islam seperti PAS adanya Nik Aziz, Salehuddin, Ayub, Mahfuz, Mat Sabu dan byk lagi tentulah akan menjaga kepentingan kaum2 lain.Percayalah itu ajaran Islam yg mana tidak menindas kaum lain. DSAI, Azmin, Saifuddin Nasution dan byk lagi perjuangan mereka sgt ikhlas... tak membazir atau gunakan duit rakyat..semua perjuangan mereka sekarang byk guna duit tetapi mereka berkorban wang ringgit, tenaga dan masa untuki rakyat. Usahlah bimbang wahai kaum cina india dll...kami akan menjaga kebajikan tuan2....marilah undi PR kita hapuskan UMNO dan BN....
  • Amitabh Belacan · Top Commenter
    Oleh kerana gomen skrg xreti jaga rakyat dan penjawat awam... maka BN akan hilang byk undi kali ni. InsyaAllah...
  • Tengku Utara · · Top Commenter · Works at Hino pilot
    Tahniah dan syabas pada KM P Pinang kerana menjadi negeri terbaik dalam pengurusan keewangan dan kejayaan beberapa tranformasi lain yang membuat Umno semakin sukar untuk merampas PP.sebagai rakyat malaysia patut malu berada dibawah keraJAAN bE END yang tidak mampu menangani gejala rasuah yang melonjak naik dari tannga 56 sehingga 60 mengikut lapuran indeks persepsi rasuah.Apakah Najib tidak sedar atau sengaja membiarkan gejala ini berleluasa?
  • Naqib Nasaruddin · Kuala Lumpur, Malaysia
    Program Rapat Rakyat.
    Lokasi: Stadium Malawati Shah Alam.
    Masa: 7.00 mlm.
    Tarikh: 4 Dis 2011 (Ahad) - Hari ini.
    Pemimpin hadir:
    ...See More
  • Donny Joseph · Top Commenter · Swinburne University of Technology
    UMNO parti Racist. Kalau hendak mengangkat kaum Melayu pun janganlah mengutuk kaum lain, agama lain, tak baik tau.
  • Dap Melayu Kuala Lumpur · Top Commenter · University of Malaya
    UMNO bukan sahaja gagal dalam soal integriti, malah gagal dalam kiraan matematik !
  • Samsani Sulaiman · Top Commenter · Environmental Services at BASF PETRONAS CHEMICALS
    DAP=47, PAS=66, PKR=97, UMNO=bangang...
    • Jafry Jaff · Top Commenter
      HaHaHaHa.....memang Bangang pun Umno. Najib duk cite PAS bangang sbb bekerjasama dgn DAP. sebenarnya Najib lagi bangang.PAS Lebih baik bersama dengan cina DAP daripada bekerjasama dengan Melayu Umno yang suka merapu dan mencaci sesama melayu.
  • Sabahsarawak John · Top Commenter · Oxford university london
    umno bukan saja (tak pandai mentakbir) negara, malah (wang rakyat) habis digunakan dan (dibazirkan) oleh menteri2 umno yg (rasuah) dan bodoh itu, perdana menteri sendiri pun (mempertahankan) anjing2 umno dan menteri2 yg terlibat dengan (rasuah) itu membiarkannya berlaku sehingga rakyat terpaksa terkena (tempias) dengan (sarah hidup) yg tinggi itu , dan terpaksa mengetatkan tali pinggang mereka sebab tak cukup makan , banyak subsidi2 telah (ditarik balik) oleh kerajaan untuk menanggung kerugian2 yg dilakukan oleh mereka yg terlibat..banyak projek2 (kerajaan yg gaga)l, dan (menanggung kerugian) yg besar, wang rakyat (dihabiskan) begitu sahaja..tanpa PENJELASANsan, sebaliknya kerajaan mengenakan bermacam2 tax kepada rakyat malaysia, untuk menambah pendapatan kerajaan, dan dibazirkan oleh cronie2 umno yg rasuah.CINA jadi perdana MENTERI bukan masalah yg penting hak dan kepentingan rakyat diutamakan, APA guna diperitah oleh MELAYU dengan (ketuanan melayu) selama 54 tahun, kaum melayu juga yg termiskin dimalaysia ini.
  • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
    UMNO dah tak boleh diberi memerintah lagi..Jika diberi peluang hancurlah malaysia dgn sistem rasuahnya yg sudah ditahap bahaya... Sama2lah kita doakan agar UMNO akan tewas teruk dalam PRU13 nanti...Aminnnnn
    • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
      Hanya UMNO yg mampu memerintah dengan kerusi parlimen kecil berbanding PBB(Sarawak) yg mempunyai kerusi parlimen jauh lebih besar dari UMNO. Sbbnya UMNO adalah sebuah parti yg membuli parti komponen BN yg lain.
  • Jafry Jaff · Top Commenter
    Tepat dan Jelas sekali. Syabas diatas lapuran terbuka ini. Diharap semua pihak dapat membuka mata dan berfikir. Syabas sekali lagi untuk PAS, DAP dan PKR untuk Selangor, P.Pinang, Kedah dan Kelantan. Negeri2 lain pun mahu macam ini juga.
  • Dzul Fauzi Hj Raduwan · Top Commenter
    Bagaimana DAP menang semua kerusi (47), manakala PKR menang 35 dan PAS menang 32 kerusi sahaja? Cuba pembaca-pembaca hurai jawabkan kemungkinannya?- Ingin tahu pandangan.
    • Donnie Brasco · Top Commenter · Multimedia University
      DAP bertanding kawasan majority cina, PAS bertanding kawasan majoriti melayu dan banyak kalah..sebab melayu banyak yang buta bodoh masih menyokong umno..itupun x boleh nak fikir? masa untuk memberi maklumat dan kesedaran kepada melayu terutama orang kampung dan felda...
    • Azlan Wahid · Broker at Broker
      en drul fauzi kalau ini berlaku yng di pertuan agong akan melatik pm seperti berlaku di perak sebelum ini
    • Ngiow Get Chung · Top Commenter · TAR College, KL
      kalau DAP 47 + PKR 35 + PAS 32 = 114 saja macam mana ke putrajaya.... ?
  • Helmy Kadir · Top Commenter · COSMOPOINT INTERNATIONAL COLLEGE OF TECHNOLOGY
    Melayu umno purba tak tak tahu pun nak fikirkan mcm ni...yg tahu sempat rembat harta dan khazanah negeri dan negara, dan agihkan kpd Bangsa be End.
  • Farouk Harakiri · Top Commenter · Ground Support Engineer Team at MAS engineering Depot Subang
    hahah itu lah bezanya bila orang ada otak dan orang yang berotak Lembu berkata kata.. hanya mereka mereka yang sama sama lembu akan percaya cakap cakap Pemimpin UMNo tu..
    dalam mereka menuduh bermacam macam pada PAS, DAP dan PKR.. di masa yg sama puak puak ini ligat menyamun duit negara untuk anak bini joli sakan.. Tetapi yang lebih bodoh macam lembu adalah Melayu2 kampung dan melayu2 gelap hati sebab mereka masih lagi percaya cakap cakap pemimpin UMNo nie,.
    • Samuri Mohamad · Top Commenter · Smktu 1984/1988 smktpr 89/90
      jgn cakap camtu farouk harakiri..melayu yg bangang bukannya melayu kampong...melayu bandar macam kau..sebab tu di bandar pas xleh menang sebab org bandar nk pembangunan xsama dgn melayu kampong.tengok klatan kedah tu semua tmpat org2 kampong..tu yg pas dpt....
  • Saidon Din · Columbia University
    aku sokong DAP drp MCA atau Gerakan.Presiden MCA disokong kuat oleh UMNO.engkau orang faham ke lembu2 UMNO? macamana UMNO nak daulat ISLAM.kah...kah..
  • Syamsul Fahmy · Top Commenter · Works at FICO
    Hoi LGE hang pun org politik..hang pandai bermuka2 la depan org melayu PAS..meluat aku tgk..hang pn sama gak dgn org politik lain..hampa sndr kuaq document result under management hampa mst la hampa ka baguih..sama la mcm UMNO kuar report suma ok..try bagi Penang balik kat kami org MELAYU PAS? the berani ka? awat takut sat lagi Cina rasis mcm hang terpinggir ka..
  • Tu Lan Bird · Melaka
    Tiada satu indivudu pun Kaum Cina di dalam Malaysia bermimpi ingin menjadi PM kerana kalau Cina Jadi PM haha akan jadi AISYALAM.... dari dulu kini dan selama-lamanya .......
    • Che Sukri Abu Bakar · Top Commenter
      kebijaksanaan MENGURUS kewangan penting dalam satu satu organisasi atau pentadbiran p Pinang berjaya membuktikan nya UMNO hanya tahu membelanjakan apa yang ada tak tahu ber jimat yang paling malang tak tau nak bersikap JUJUR
  • ريدذوان محمد هالووي · Top Commenter · Sekolah Menengah Seri Bahagia
    Bukan semua pemimpin Umno ada masalah...cuma segelintir sahaja yang perkhidmatan tak memuaskan..dicadangkan pada pilihan raya nanti jangan beri sokongan kepada mereka jika bertanding...bukan niat untuk jatuhkan melayu..tetapi sebagai peringatan pada yang baru jangan tiru perangai mereka..bila diberi peluang berkuasa jadi lupa daratan..tidak ingan bahawa yang bolehkan mereka berkuasa adalah setiap undi dari rakyat..bila dapat kuasa terus perkayakan sanak saudara...rakyat yang memilih anda lupakan.macam tak ada nilai..so jangan la marah jika rakyat yang tak bernilai itu nanti akan tidak lagi memilih anda.....sebab itu teringat kata TUn Mahathir, MELAYU mudah lupa....rupanya memang betul perpatah itu.....Melayu bila kalah salahkan cina la india lah...pada hal jika luangkan sedikit waktu untuk beli cermin dan cermin diri sendiri adalah lebih baik dari melalak tak tentu pasal..kalau nampak dalam cermin tak comel atau molek bolehlah dibetulkan, ini tak sibuk nak belikan cermin untuk orang lain.
  • Mohamad Shamsuri · Ehya diniah
    sekiranya DAP mng krusi lbih banyak dari pas & keadilan...pe yg akn berlaku? jika kerusi umno juga kurang...
  • Rakyat Perihatin Rakyat Perihatin · Top Commenter · Universiti Akhirat
    SYABAS DAP PIMPINAN LGE..SEKURANG2 NYA PERUBAHAN YG DAP BUAT BUKAN RETORIK DAN RASIS..TIDAK SEPERTI UMNO PENUH DGN SKANDAL DAN PENIPUAN FAKTA..NK HARAPKAN MELAYU UMNO MERUBAH JADI BAIK JGN DIMIMPIKAN LAH KALAU MELAYU UMNO YG MERUBAH PASTI LAGI LINGKUP NEGARA..PIMPINAN MELAYU UMNO YG PENUH DGN TAIK UDANG..
  • Sepit Udang
    DAP pun rasis jugak...
  • Tercari Cari Kebenaran · Top Commenter · UM
    memang bertanding kerusi paling sikt tp..menang plg banyak....semua bandar besar yg majority undi pembangkang lu ambik....kampung2 lu bg PAS...pendalaman kos banyak maaa... kalau betul ikhlas bagi lat kat PAS kat bandar kuching ke...kat bandar besar lain ke....lu a manyak pandai main isu...betul la org kat cina ni memang pandai main isu..terpegun aku.
  • Fauzan Ahmad T · KAPTEN at Malaysian Armed Forces
    KBF..itu ZM mmg pencacai angkat najis UMNO..
  • Syamsul Fahmy · Top Commenter · Works at FICO
    Ok LGE hang pi balik Melaka tu lawan org BN kat sana sampai menang then jadi la KM sana..ni x boleh makan kat Melaka hang mai PENANG..malu la sket! The berani bagi jawatan KM Penang kat melayu PAS..awat ingat kami org melayu Islam x boleh tadbir negeri tempat tumpah tanah air kami ka..ok kite tgk klau PAS menang byk kerusi kat Penang hang bagi kami org melayu PAS tadbir PENANG cara org ISLAM.da Brani?
    • Jafry Jaff · Top Commenter
      Lu faham ke LGE itu bukan jaguh kampung itu sbb dia berani keluar tanding tempat orang.
  • Rizam Rahman
    Umnooo Semmmbanggg ahh..... nyalak supa anjing.
  • Crypton Blues
    Org lain komen tentang UMNO tapi ada org tu komen sebut MELAYU UMNO...nak tanya sikit...tak suka kat MELAYU ATAU UMNO..kadang kala yg tersurat mampu mencerminkan yg tersirat...Lu pikirlah sendiri...

Tiada ulasan: