Jumaat, 9 Disember 2011

MAKNANYA ADALAH...MAKNANYA MENGAKULAH...SUSAHLAH JPN DAN SPRM NAK JAWAB...JAWAB GITU2 AJE BOLEH LAH...

Dr Mahathir nafi beliau di belakang 'Projek IC'
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menafikan penglibatan beliau dalam 'Projek IC' - yang didakwa operasi rahsia pada tahun 1990-an untuk memberi kad pengenalan kepada warga asing untuk mengundi Barisan Nasional (BN).

mahathir ebook launching 091211 03Beliau bertegas bahawa namanya telah digunakan dalam operasi
tersebut tetapi tidak menafikan menyedari kewujudannya.

Dr Mahathir berkata, ramai orang yang menggunakan nama saya, dan "itu tidak bermakna saya bersetuju (dengan program itu).

Katanya, beliau tidak dapat menghalang mereka daripada menyalahgunakan namanya.

Dr Mahathir (kanan dalam gambar) mempertahankan dasar kerajaan untuk membenarkan rakyat asing yang tinggal di sini selama lebih satu dekad, fasih dalam Bahasa Malaysia dan telah menunjukkan kesetiaan kepada negara - memohon kewarganegaraan.

Beliau memberitahu demikian dalam sidang akhbar selepas melancarkan versi e-buku memoir beliau 'A Doktor in the House'.

Diminta mengulas mengenai cadangan menubuhkan suruhanjaya diraja (RCI) untuk menyiasat 'Projek IC', Dr Mahathir nampak terkejut dan berkata dia tidak tahu mengenai projek tersebut.

Ditanya sama ada beliau mengalu-alukan penubuhan RCI untuk membersihkan namanya, Dr Mahathir menjawab bahawa beliau tidak peduli (sama ada namanya) dibersihkan atau tidak.

Baginya, tegas mantan perdana menteri, ianya tidak relevan.



Penagih maut dihempap lif ketika cuba curi kabel
Seorang penagih dadah mati dihempap lif ketika cuba mencuri kabel di sebuah bangunan lama di Jalan Dang Wangi di ibunegara hari ini.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Zulkarnain Abdul Rahman berkata lelaki tempatan berumur 28 tahun itu ditemui orang awam kira-kira jam 4 petang.

"Lelaki itu maut di tempat kejadian," katanya ketika dihubungi Bernama.

Zulkarnain berkata mangsa cedera parah di bahagian badan dan kepala akibat dihempap besi lif yang terjatuh ke atasnya.

Bangunan lama tersebut dikatakan menempatkan sebuah kolej swasta sebelum ini.

"Mayat lelaki itu kemudiannya dibawa polis ke Hospital Kuala Lumpur untuk bedah siasat," katanya.

- Bernama

Zentrum: Orang muda lebih sokong BN
BN mendahului Pakatan Rakyat sekurang-kurangnnya tiga peratus dalam persaingan untuk mendapatkan sokongan anak muda dalam pilihan raya umum akan datang, demikian menurut institut kajian Zentrum Future Studies.

NONEPengasas institut kajian itu, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, berkata sebahagian besar sokongan itu diraih dari kalangan anak muda golongan Cina.

"Jumlah kaum muda dalam demografi SPR adalah sehingga 68 peratus, bermakna kaum muda Cina secara total daripada 88 hingga 92 peratus menyokong Pakatan," katanya dalam wacana perdana pilihan raya umum ke-13 di Kota Bharu malam tadi.

Katanya lagi, sokongan di kalangan masyarakat Cina terhadap Pakatan, tanpa mengikut gender dan umur dianggarkan pada kadar 82 hingga 88 peratus.

Bagi pengundi Melayu pula, ia kekal pada kadar 22 hingga 28 peratus, untuk memberi kelebihan sokongan 3 hingga 5 peratus kepada BN.

Bagaimanapun, ia mungkin berubah pada saat-saat terakhir pilihan raya kerana golongan muda itu disifatkannya lebih berhati-hati dan lebih cakna kepada isu.

"Bermaksud, Pakatan mampu memecut dan bentuk keseimbangan akibat sokongan kaum Melayu," katanya lagi.

NONEMenjelaskan bacaannya itu, Abu Hassan (tengah) berkata kaum muda Melayu lebih dekat dengan budaya popular manakala masyarakat Cina lebih dekat dengan isu-su ekonomi.

Oleh itu isu rasuah dan penyelewengan seperti yang dikaitkan dengan National Feedlot Corporation (NFC) juga akan memberi impak yang besar kepada komuniti Melayu, tambahnya.

Ditemui selepas program anjuran kerajaan negeri Kelantan itu berakhir lewat malam tadi, Abu Hassan bagaimanapun enggan mendedahkan butiran kajian berkenaan kerana ia masih belum diterbitkan.

Moderator program berkenaan, Profesor Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff turut memberikan pandangannya bahawa 60 peratus daripada kira-kira seramai tujuh juta pengundi muda hanya akan membentuk sikap terhadap kepada isu-isu tersebut dalam undian mereka pada saat terakhir.

Perkara yang ditimbang oleh golongan ini melibatkan isu kebajikan – keadaan ekonomi, kos sara hidup dan peluang pekerjaan.

Sementara itu, wakil BN di wacana berkenaan, Datuk Saifuddin Abdullah pula tetap yakin bahawa parti itu akan meraih sokongan daripada pengundi atas pagar.

Katanya, BN telah berjaya memujuk pengundi yang memberikan undi protes dalam pilihan raya 2008 dan parti itu juga telah menyedari "realiti politik baru" yang perlu diharungi dalam pilihan raya umum akan datang.

Timbalan menteri pengajian tinggi itu turut menyenaraikan usaha-usaha yang dijalankan parti pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menunjukkan bahawa BN telahpun sedar, termasuk kempen 1Malaysia dan juga program transformasi yang dicanang.

NONEBeliau turut mengulangi pandangan bahawa mood pengundi dalam 18 pilihan raya kecil juga telah berubah pada saat akhir.

Mengulas data yang dikemukakan Zentrum, seorang lagi ahli panel, setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution pula berkata parti itu terbuka dalam menerima apa juga kajian dan akan menggunakannya dalam menghadapi pilihan raya.

"Kita tidak amalkan sindrom penafian," katanya yang mengambil data berkenaan sebagai cabaran kepada parti untuk memperbaiki peluangnya.

Beliau juga menerima bacaan daripada pelbagai sumber lain, namun apa yang lebih penting bagi PKR adalah sistem audit dalam parti.

Audit berkenaan akan memberi gambaran sebenar kepada kekuatan parti dan masalah yang dihadapinya, katanya lagi ketika ditemui selepas program di Balai Islam, Lundang itu berakhir lewat malam semalam.

Seorang lagi ahli panel yang turut mengambil bahagian dalam wacana yang disiarkan secara langsung melalui saluran web mykelantan.tv itu ialah pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Madya Dr Samsul Adabi Mamat.


  • Bumiputera Berjaya · · Pengulas Tertinggi · Managing Editor, JustNews.com di CNN International · 291 subscribers
    Apa tunggu lagi.. bubarkan Parlimen segera..bukankah Hj Najib akui yang pengundi muda penentu kejayaan mana-mana parti dalam PRU 13 nanti? ibu kepada segala persoalan dan kemusykilan ialah: BERANI KAH HJ NAJIB DAN UMNO MEMBUBARKAN PARLIMEN DALAM KADAR SEGERA?
    • Yusoff Ishak · Pengulas Tertinggi · UiTM Shah Alam
      Sanggupkah LGE dan Khalid Berahim juga membubarkan DUN? Itu juga satu persoalan sekarang...betul tak? Jgn hanya nampak orang lain jer...kita sendiri pun kena tilik juga...baru lah ADIL...
    • Engkusop Raja Mat · Pengulas Tertinggi · SMK Seri Perak, Teluk Intan
      Yusoff Ishak DUN hak negeri, Patlimen hak seluruh Malaysia tak itu pun buta ngok
    • Abdul Yahaya · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Makan gaji sendiri
      Yusoff Ishak - KOTOR 1.0 - Mengapa Pakatan sukar tawan Putrajaya? Kawasan pilihan raya yang paling kecil - Putrajaya yang diwakili BN - hanya mempunyai 6,008 pengundi - tetapi kerusi Kapar (Selangor) - yang dimenangi pembangkang - mempunyai 112.224 pengundi, iatu 17 kali lebih daripada Putrajaya. Jika kita pecahkan Kapar kepada saiz Putrajaya, anda akan mempunyai 17 ahli parlimen dari Kapar dan bukannya seorang sahaja. - www.malaysiakini.com/news/182574. Pengadil: Bola masuk pintu gol PR, BN dapat 2 markah. Bola masuk pintu gol BN, PR offside.
  • Diplomatik Bebas · · Pengulas Tertinggi
    "Pengasas institut kajian itu, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, berkata sebahagian besar sokongan itu diraih dari kalangan anak muda golongan Cina."

    DB sahkan ini adalah sebagai PENIPUAN BESAR. Ini kerana sejak dari kecil DB di besarkan dan bersekolah dengan masyarakat Cina.

    Dan rata2 ramai kawan2 Cina DB terutamanya BELIA menolak BN!

    Kerana BN lah mereka terpaksa PINJAM ALONG, berhijrah ke luar negara, jadi penarik kereta, terpaksa memilih Singapura untuk mencari rezeki kerana FAHAMAN KAUM yang sempit oleh BN, dan macam2 lagi.

    DB merayu kepada 'ORANG UMNO', HENTIKAN PENIPUAN! Turun padang dan selami hati RAKYAT. Bukan BERCAKAP kerana ada KUASA!

    TUMBANGKAN BN pada PRU ke 13!
    • Chepoi Izzy · · Pengulas Tertinggi
      ko ni pun tak paham paham lagi.... data "analisis" ni cuma nak bagi feel good factor do pihak Tuan Haji Najib Razak untuk BUBARkan parlimen dengan kadar segera. Selagi Tuan Haji Najib tak rasa feel good.. then lambat lagi la dia tangguh nak bubar parlimen. Bagi dia syok sket ..... lepas bubar.... kita mengundi.. kendian baru lah tau macamana undi orang muda.
    • Diplomatik Bebas · · Pengulas Tertinggi
      Masyarakat Cina sekali kena tipu, seumur hidup dia akan INGAT dan cuba HINDARKAN dari berkawan orang berkenaan.

      Masyarkat MELAYU sekali kena SOGOK ngan kain pelikat, kain batik, sumbangan RM50 ringgit, SAMPAI mati boleh kena TIPU oleh orang TERSEBUT. Kerana apa? Kerana orang MELAYU, terutamanya PEMIMPIN MELAYU tahu kelemahan orang MELAYU dan mereka menggunakan kelemahan itu untuk KEPENTINGAN MEREKA.
    • Salehudin Hanafi · Pengulas Tertinggi · SMKSS
      x kiralah apa pun , pokoknya Umngok Be End harus ditumbangkan pada PRU 13 demi kesejahteraan seluruh rakyat Malaysia....!!!
    • Tan Boon Aun · Top Commenter · Coffin sales CEO at Automation Engineering
      Hanya Cina MCA / GERAKAN orang politik atasan saja yang kaya macam juga UMNO/PERKASA dan MIC/PPP...wahahahahaha
    • Mat Lipan · Top Commenter · Works at Pengurus penganggur

      aku harap dgn keluarnya statistik ni akan membuatkan PR akan bekerja lebih gigih bagi menentukan kemenangan PR pada PRU 13 nanti....x kisahlah statistik tu betul ke x yg penting pertingkatkan usaha...lawan tetap lawan
    • Wroy Yowl · Top Commenter · Professional Trader at Professional Forex Trader
      Data yang dibuat oleh orang bukan ahli Matematik Statistik
    • Dayak Dimension · Blogger at Home
      Zetrum tak boleh dipercayai kerana ramalan pada PRU Sarawak yang lepas semua Terjun Laut... Pui...kredabiliti dah tak da,
      nak cakap besaq lagi...
    • Mohd Karim · Top Commenter · Shah Alam, Malaysia
      bagus cina berhijrah ke singapore atau ke negara lain...lg byk lagi bgs aper....
      dasar tak kenang untung punya bangsa
    • Wroy Yowl · Top Commenter · Professional Trader at Professional Forex Trader
      Zetrum bukanya ahli Statistik Math, tidak layak. Inilah negara yang memmibggirkan ilmu pengetahuan
    • Diplomatik Bebas · · Top Commenter
      Mohd Karim: Emm.... aku cadangkan ko pindah ke Indonesia, boleh melalak mcm dunia nie untuk orang Melayu jer... sendiri punya KELEMAHAN tak mau tengok.... bangsa lain punya kelemahan SIBUK KUTUK...
    • Ibnu Zainal Abidin · Top Commenter · KWSP at Penang
      Khas untuk org islam, dalam Islam kita digalakan untuk berhijrah, ini bermakna jika kita merasakan diri kita masih di takuk lama dan tiada apa2 perubahan pada diri dan sekitar umumnya, maka hendaklah kita berhijrah, berhijrah ke jalan Allah SWT adalah sesuatu yang amat mulia bagi kita org Islam.... Dan janganlah kita mudah mengatakan bahawa penghijrahan kita itu sia2 dan berputus asa.. Selamat berhijrah ke jalan Allah SWT, nasihat ini adalah untuk diri saya dan kepada mereka yang beragama Islam
    • Hisham Yahya · Top Commenter
      mengarutlah kalaua kajian ni kata sokongan org melayu pada BN cuma 22 hingga 30 peratus aja.Aku mengajar di uitm dan dari pemerhatian kasar aku sekurang kurangnya 80% student aku (yg semuanya melayu sbb aku mengajar di uitm) menyokong BN
    • Mazlan Abd Malek · Top Commenter · IBKL ( 92 - 94 )
      DB???????awak salah faham kut?????82-88% cina..anak muda sokong Pakatan..tu kenyataan dan kajian Prof Hssan...
    • Md Shukri Aziz · Top Commenter
      Diplomatik Bebas : org cina mana pernah kena tipu..tipu org lain selalu la..keh..kehh.kehh..
    • Diplomatik Bebas · · Top Commenter
      Mazlan Abd. Malek:

      Tajuk Berita: Zentrum: Orang muda lebih sokong BN

      Kenyataan Pertama.

      BN mendahului Pakatan Rakyat sekurang-kurangnnya tiga peratus dalam persaingan untuk mendapatkan sokongan anak muda dalam pilihan raya umum akan datang, demikian menurut institut kajian Zentrum Future Studies.

      Kenyataan Kedua.

      "Pengasas institut kajian itu, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, berkata sebahagian besar sokongan itu diraih dari kalangan anak muda golongan Cina"

      Kenyataan Ketiga.

      "Jumlah kaum muda dalam demografi SPR adalah sehingga 68 peratus, bermakna kaum muda Cina secara total daripada 88 hingga 92 peratus menyokong Pakatan," katanya dalam wacana perdana pilihan raya umum ke-13 di Kota Bharu malam tadi.

      Emm.... ada kekeliruan di sini. Kenyataan KETIGA tu agak MENGELIRUKAN. Emm....
    • Diplomatik Bebas · · Top Commenter
      Md Shukri Aziz: Ada jugak orang Cina yang kena tipu. Tp mereka sekali kena TIPU, memang SUMPAH mereka tak layan. Pasal mereka tahu, orang yang menipu nie selalunya HATI BUSUK maaa!!!! Allah Tuhan marah HATI BUSUK punya orang maa!! kekeke...
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Mood pilihan raya kecil berubah pada saat akhir, kerana projek mee segera, gula-gula dan wang rasuah ditaburkan oleh Najib maka UMNO BN boleh menang, itupun DUN kebanyakanya orang melayu dan India yang suka makan gula-gula..
    • Hamizan Mamat · Technical Engineer at Contiso Engineering Sdn.Bhd
      Salehudin Hanafi Sokong!!! 100%
  • Mohd Azizie Abd Aziz · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
    Tak di nafikan. Ramai anak muda kita yang kurang ilmu dan kurang mendapat informasi tentang kezaliman yang telah dilakukan oleh pemimpin UMNO. Mereka telah dihidangkan hiburan yang melampau sehingga mereka khayal dialam kepalsuan.
    • Dzulkafli B Sharif Dzul · Top Commenter · UKM Bangi
      Dr hasbullah terpaksa berlapik cakap lah skit brader, maklum lah depan dia ada Timb Menteri Pengajian Tinggi...walau apa pun kajian ini bagus juga spy PR lbh kerja kuat lagi..

      hasil dapatan kajian ini pun bukan byk mana pun selisihnya...cuma 3% jer...maknanya PR tetap ada peluang!!
    • Zamz Hamedon · Top Commenter · Toyohashi-shi, Aichi, Japan
      Tak di nafikan. Ramai anak muda kita yang kurang ilmu dan kurang mendapat informasi tentang penipuan skandal moral dilakukan oleh pemimpin PR. Mereka telah dihidangkan hiburan yang melampau sehingga mereka khayal dialam kepalsuan....macm sama statement kit akan? cuma tuko UMNO dgn PR
    • Nazri Bakar · Works at MODENAS
      kalau umno zalim kau tak akan dapat duduk kat utm,sedar diri sikit.!
  • William Lau · · Top Commenter · Works at Kerja sendiri
    kajian Zentrum ini boleh dipercayaikah?? walaubagaimanapun PR harus tingkatkan usaha untuk menumbangkan KERAjaan bn dengan mejoriti yang lebih besar.
  • Shahrul Nizam · · Top Commenter · Seri Kembangan
    Elok la tu.. biar BN rasa selesa & syok sendiri :)
    • EgAponi Anis
      lembu muda ka maksudnya?kah kah kah
    • Azhar Daeng · Top Commenter · Sungai Buloh
      Semuanya bergantung pd isu akhir sblm PRU 13.. siapa buat silap dia akan kalah....
    • Tengku Utara · · Top Commenter · Works at Hino pilot
      Pasal UMNo rasa tak selesa la Najib dan Muhyioddin dok meracau,Najib risau takut umno terkuburrr,muhyiddin risau takut tak sempat jadi PM.Umno dah sasau.
  • Mannszar Czar · Top Commenter · Ampang, Kuala Lumpur
    Kajian saya politik PR mendahului BN, sebab2nya.
    1.Pembangkang sudah boleh bersatu.
    2.MCA- Chua Soi Lek makin kurang ajar terutama pasal hudud.
    3.MIC- banyak cawangan PKR di ketuai oleh kaum INDIA.
    4.Gerakan- partinya sudah hampir nak berkubur.
    5.Sarawak-KM Muhd Taib masih tidak disenangi.
    6.Pasca BERSIH2.0 memberi kesan kepada pengundi.
    7.Strategi dan kerja kuat serta tindakan pembangkang mendahului BN.
    8.Winable Candidate-irihati dan tak memberi sokongan pasti berlaku.
    9.Faktor harga barang.
    10.Rasuah
    11.Faktor 1st Lady.
    12.Silent Voter
  • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
    Tahniah Zentrum memang pun orang muda suka BN / melayu umno , jawapan ini tak lengkap... suka cara mana?
    - suka hentam bn.
    - Suka korek taik bn.
    - suka jahanamkan bn.
    - Suka malukan bn.
    - suka badutan bn.... banyak lagi suka bn.
    Zentrum , satu soalan untuk kau , berapa banyak kau untung dari bn , sebab kau kaki ampu dan bodek bn... kau juga suka bn kan?
    kua kua kua.
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      zentrum ...
      suka tidak semestinya sokong dan puji bn
      suka tidak semestinya kena bodek bn
      suka tak semestinya bagi bn jadi kerajaan pemerintah
      ---- suka tidak semestinya pangkah diatas kertas undi .... yang ini penting , jangan ditipu anak muda . kua kua kua
    • Mohd Harris Ahmad Jaal · · Top Commenter
      suka bila BN bagi makan free ... konsert free ...
    • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
      MEMANG ATAS KERTAS ORG MUDA LEBIH SUKA BN...TAPI SBNRNYA DLM HATI MEREKA DAH MELUAT. ADA RAKAN SAYA YG KENA SELIDIK BARU2 INI..BILA DITANYA SUKA NAJIB DIA TERPAKSA KATA SUKA KRN TAKUT NANTI KENA SIASAT ATAU BOLEH MENJEJAS PERKARA2 YG BERKAITAN DGN PEKERJAAN DAN KEGIATAN HARIANNYA..
  • Fitri Fit II · Top Commenter · Works at Ada kerja ada GAJi
    nak tau ramai atau tidak tguu pru13 la beb!!..terus terang cakap la..anak muda zaman ini klu sokong umno,..sahih dia 'KATAK BWH TEMPURUNG"...bukan nak hentam tp kita lihat penerimaan maklumat dan habuan politik itu sendiri..klu sokong nak habuan masuk la umno..tp klu bicara soal perubahan negara ni aku rasa semua org tau nak sokong sape
  • Reformis Malaya Politikus Bebas · Top Commenter · 104 years old
    rm ni kurang yakin dgn zetrum sbb dlm 3 prk sebelum ni tekaan zetrum semua salah yg betul hanyalah ilham centre.....apepun dlm prk galas undi org muda undi bn sngat tggi melebihi pas. oleh itu pr diharap bhati2 jgn cepat selesa.
  • Shuib Hanafiah · Top Commenter · Smk teluk cengai
    isu taik bolih mengubah anak2 muda cina daripada menyokong BN...CINA AKAN BERSATU BILA BANGSA NYA DI HINA.....UMNO/BN sudah tersilap langkah,,,,,,,,, 3 peratus sokongan kapada bn ,,,,, sudah jadi 0 peratus..anak2 muda cina lebih peka dengan isu berbanding anak2 muda melayu.
  • Raja Mohd Shahrim · Top Commenter
    Apakata MalaysiaKini pulak buat survey? First ikut kaum, pecahan umur, tahap pendidikan, income dan pekerjaan.. jgn ambik setakat 1,500 responden je, tapi ambik pandangan semua.. setuju?
  • Ohh Qs Qs
    x baek gaduh2.kita perbaiki diri kita terlebih dahulu sebelum mengata orang lain.pemimpin yang baik akan lahir dari rakyat yang baik.Renung renung kan lah!!!!!!
  • Mengkudu Hijau · · Top Commenter · Stabk Kluang Johor
    budak muda ramai yg jadi mat ikut2..
    bukan tahu ape pon..
    janji dpt duit..
    b4 pilihanraya berarak bwk bendera..
    satu kepala dpt rm50..
    sape x nak?
  • Mohd Husni Said
    aku setuju kenyataan zentrum....yg penting usaha kena terus...kemenangan Allah yg tentukan...


Kontraktor ditembak mati: Suhakam digesa buat inkuiri
Parti Sosialis Malaysia (PSM) hari ini mendesak Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) mengadakan siasatan awam berhubung insiden seorang kontraktor ditembak mati, dipercayai oleh seorang anggota polis pada 15 September lalu.

PSM membuat desakan itu demi mendapatkan pembelaan dan keadilan terhadap keluarga Kathir Oli a/l Pakeer Mohamed, yang tidak mempunyai rekod jenayah sebelum ini.

NONEDalam memorandum yang dihantar kepada Suhakam pagi ini, PSM berkata, laporan bedah siasat menyebut kematian Kathir Oli adalah disebabkan "luka tembakan di dada" sebelah kiri.

Memorandum itu yang dibaca oleh wakil PSM Perak, Mahonarani Rasiah, mendakwa bahagian ringkasan laporan bedah siasat itu menyatakan bahawa luka tembakan di dada 'telah menembusi dan mencederakan struktur-struktur vital, iaitu jantung, aorta dan paru-paru sekaligus menyebabkan kematiannya.

Berikutan itu, PSM mendakwa dalam memorandum tersebut, ia jelas menunjukkan bahawa tembakan itu berniat untuk menyebabkan kematian dan bukannya untuk tujuan menghalang atau melemahkan mangsa.

Laporan bedah siasat - yang turut dilampirkan dalam memorandum tersebut - menyatakan "tembakan yang dilepaskan adalah jarak lekap iaitu muncung senjata melekap pada badan sebelum tembakan dilepaskan".

NONEWakil PSM Perak itu mendakwa alasan bahawa anggota polis itu terpaksa menembak "untuk mempertahankan diri" dicabar oleh saksi-saksi yang menyatakan bahawa mereka bersama mangsa sudah mula beredar dari kawasan pub, tetapi dihentikan oleh anggota polis berkenaan.

Memorandum itu dipetik mendakwa, Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahlan cuba menutupnya dengan mempertahankan insiden tersebut "dengan membuat cerita bahawa Kathir Oli dan kawan-kawannya membawa parang dan memasuki pub dengan niat mencuri".

"Polis memberi gambaran seolah-olah anggota polis yang membunuh Kathir Oli telah memperkenalkan dirinya dan bahawa nyawanya terancam yang memaksanya menembak untuk mempertahankan dirinya. Kesemua ini dinafikan oleh saksi-saksi," memorandum itu dipetik.

Kenyataan Mohd Shukri yang dilaporkan itu turut disertakan dalam memorandum tersebut.

Mengikut memorandum tersebut, Kathir dan lima rakannya pergi ke sebuah pub untuk makan dan minum, pada lewat malam 14 September lalu.

"Menurut aduan polis yang dibuat oleh kawan-kawan yang ada bersama mendiang P Kathir Oli, mereka tidak dibenarkan masuk di pub itu dan ini telah menyebabkan pertelingkahan mulut, membaling botol dan tolak menolak.

"Kemudian Kathir Oli dan kawan-kawannya telah memasuki kereta masing-masing dan mula beredar daripada situ," menurut memorandum itu lagi.

Memorandum itu mendakwa, sewaktu kereta yang dinaiki Kathir Oli sedang berundur, tiba-tiba datang seorang lelaki mengacukan pistol ke arah belakang kereta dan menghentikan mereka.

NONEMenurut memorandum itu lagi, Kathir dan rakan-rakannya tidak sedar bahawa lelaki tersebut adalah seorang anggota polis kerana "dia berpakaian biasa" dan mengikut aduan polis, lelaki itu dikesan keluar dari pub dengan "gerak-gerinya tidak stabil".

"Kathir Oli dan rakan-rakannya turun dari kereta dan berlaku pergaduahan antara mangsa dan anggota polis itu, cabar mencabar, tolak menolak dan tumbuk menumbuk.

"Menurut aduan polis rakannya juga, tiba-tiba tanpa sebarang amaran, kedengaran bunyi tembakan kuat, dan Kathir Oli pun rebah ke atas kawannya," memorandum itu dipetik.
Menurutnya lagi, selepas mangsa ditembak, anggota polis tersebut menggari dua kawan mangsa yang ada bersama dengannya.

Malah, seorang lagi rakan mangsa dari kereta yang lain, yang datang ke tempat kejadian, juga turut digari.

Memorandum itu lagi, PSM risau berhubung siasatan kejadian itu yang telah dihantar ke Pejabat Ketua Unit Pendakwaan Perak untuk tindakan seterusnya.

"Kami risau kertas siasatan ini berpihak kepada pembunuh kerana tidak ada sesiapa di pihak keluarga mangsa yang dipanggil untuk temuduga atau siasatan.

"Ini sangat penting kerana menurut suratnya bertarikh 10 November, ketua polis Perak masih memegang kepada versi ceritanya kepada media pada 15 September, iaitu hari Kathir Oli ditembak mati," demikian menurut memorandum itu lagi.

NONESebelum aduan dibuat, mereka menyerahkan memorandum kepada Pesuruhjaya Suhakam Muhammad Sha'ani Abdullah di pejabatnya kira-kira jam 11.45 pagi.

Memorandum tersebut diserahkan oleh isteri mangsa, S Janaky (kiri).

Turut hadir ialah anggota keluarga mangsa serta beberapa pemimpin PSM termasuk setiausaha agung PSM, S Arutchelvan.

Dalam aduan lisannya kepada Suhakam, Janaky berkata dakwaan yang menyatakan suami mahu mencuri di pub tersebut adalah salah, sebaliknya mendakwa suami dan rakan-rakan pergi untuk makan dan minum.

Katanya, suami pergi ke pub berpakaian dengan memakai seluar pendek dan selipar.

Janaky menyifatkan suaminya itu adalah seorang suami, ayah dan majikan yang penyayang dan bertanggungjawab.

Sehubungan itu, beliau mendesak Suhakam mengadakan siasatan awam bagi "membersihkan nama baik suami" daripada dakwaan melakukan jenayah.

"Saya tidak mahu anak saya dikatakan ayah mereka melakukan jenayah. Saya mahu membersihkan namanya," katanya.

Sementara itu, dalam jawapannya, Muhammad Sha'ani berkata Suhakam akan meneliti permintaan PSM dan keluarga Kathir Oli supaya diadakan siasatan awam terhadap kes kematian kontraktor tersebut.


  • Ramdhan Mohamad · Pengulas Tertinggi · Tukang Paip di SYARIKAT BEKALAN AIR SELANGOR SDN BHD (SYABAS)
    gila lah. polis tembak polis siasat? ingat polis nak tangkap kawan sendiri ke? sebab tu polis makin lama makin berani tembak org awam. cuma polis yg tembak ni tak sempat cari parang utk diletakkan bersama mayat sebagai bukti dia menyerang polis.
    • Jamal Ahmad · Pengulas Tertinggi · Peniaga di Kerja sendiri
      ia lah tapi kalau kau kena samun nanti tak payah lah lapor kat polis senang aje kau selesaikan sendiri ,sebab polis tak boleh caya ,tak kira apa saja jenayah yang berlaku pada diri kau .
    • Danial Iskandar · Harvard University
      hang ni...polis bukan semua org UMNO pun...yg hang benci sgt kt polis apa hal? klu adik hang kena rogol...hang pi mana? buat apa? pi balai polis buat report polis jugak...akai ada ka
    • Kimie AZbio · Pengulas Tertinggi
      tu la..sikit kata nak rompak ..lepas tu letak parang dlm bonet,..iskisk mujur x letak bazooka..
  • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
    ini bukan kes biasa... in jenayah berat.
    Polis tembak macam cowboy?
    Kalau polis yang tembak. polis kena tanggung jawap.
    Bagi rakyat tahu apa sebanarnya yang berlaku ,
    sama ada polis peras salah gunakan kuasa kah....
    biar rakyat faham setakat mana professionalism polis.
    • Akim Hanz · Pengulas Tertinggi · Budak sekolah agama
      depa nie da mcm kt guatemla,,ke lbey trok
    • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi
      Polis Kalau Nak Menipu pun pada pada la.. Takkan la orang Nak rompak PUB.. Bank dan Kedai Pajak Gadai kan banyak.. Bingai betui !! Biasa lah.. Gua tahu la.. Polis ngan Geng Pekida banyak COver Kelab malam.. Memang Geng Pekida ni selalu bawa Pistol.. Siang Jerit Hidup Melayu.. Malam Jaga Kelab Malam Cina.. Polis Pun ngan Pekida selalu Kawtim.. Lepas tarik kereta.. Pergi Balai.. Bagi la sikit kat Polis duit.. Bersubahat Makan Duit Haram... Paling terkenal Balai Polis Sg Senam Tempat Bapak Zul Nordin bertugas dulu.. kah kah kah...
    • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
      Ipoh Mali
      pedih pedih pedih ... macam cili padi
      Gua caya lu lah bro.. ipoh mali . !!
    • Bun Rhot Noor
      jiwa tenteram lagi baik daripada jiwa kacau...jiwa kacau akan tertekan dan akan menyebabkan gila...polis pon manusia yang mati pong manusia. jangan terlalu cepat salahkan polis. meeka bertugas bertarung nyawa..sekiranya polis yangmati dalam ke ini ada ke malaysiakini dan "mamat akan gila" kt atas (KONG BUTUH) akan peduli pasal ini?
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Bun Rhot Noor
      OOOOOi .... mana lu faham hak asasi manusia ?
      Lu fikir nyawa manusia itu boleh main main kah??
      kalau adik kau kena tembak apa perasaan kau ??
      kita anak bangsa malaysia semua menentang kekejaman ,
    • Byron Rosli · Top Commenter · University of Kentucky
      Bun Rhot Noor
      Polis hari ini buat macam-macam. Rasuah, bunuh, melindungi orang yang salah.......tidak apa, tapi kalau orang pakai kuning ke, hitam ke......kalau tak bertindak, orang atas misti cari pasal kat dia.
    • Lee Sing Long · Pakatan Rakyat Ahli Majlis, Pegawai Urusetia Hal-Ehwal Bukan Islam at Perak State Goverment
      Ipoh Mali ,saya sokong Ipoh mali & Kong Bu Fenzi juga, Hari ni polis yg gila kuasa, suka suka twmbak orang. Macam dulu, 1 kes berlaku di Seremban, 1 orang Cina Anak Datuk Orang kaya yang menembak remaja cina di depan kara-oke , malam polis siasat tak nampak apa-apa, tapi pagi 1 orang polis buat laporan polis kata jumpa 1 pucuk pisau di tempat kejadian, ini mengakibat hakim buat keputusan "BUANG KES" karana anak Datuk terpaksa menembak tujuan "tahan diri". Lepas Kapal Singh dan peguam2 lain campur tangan barulah anak orang kaya tu (Pembunuh) di hukum mati. Ini dah menunjuk POLIS D RAJA MSIA suka suka boleh buat ape-ape saja.
    • Muhammad Sabri · Top Commenter · The Boss at Bisnes Sendiri
      Ipoh Mali betui3
    • Lim Wee Foo · Top Commenter · Muar, Johor, Malaysia
      Ipoh Mali , betul! zaman ini, ada berapa kelab malam dimiliki oleh orang kuat umno termasuk seorang timbalan menteri... ini memang benar...
    • Bro Rosman · Top Commenter · Ampang, Kuala Lumpur
      tempat maksiat..manusia kalau dah minum..apa arahan pun tak ikut...habis tu..mampukah jika anda seorang polis ..., perlu disiasat lebih terperinchi..yg nie jangan salahkan satu pihak aje..
    • Wan Mohamad Desah · Top Commenter · Smk Raja Lumu Klang
      Apa yg dilaporkan malaysiakini kurg tepat,mereka berempat bukan berlima dan mangsa bkan mendiang tp allahyarham(beliau islam) Pendedahannya telah disiar kan disini :
      http://pkrcabangtambun.blogspot.com/2011/10/polis-makin-mengganas.html
    • Kevin Ong · Manager at Self Employed (Business)
      ini masalah sangat serius , NEGARA MASUK NERAKA !
    • Raja Rimba · · Top Commenter · UC Berkeley
      Jom share ilmu. 12 Barisan di Padang Masyar. Salah satu barisan adalah MEREKA YANG MENJADI SAKSI PALSU! http://bit.ly/u7PtUW
    • Baharudin Salleh Bin Awang · Ceo syarikat at Ramlah draman s/b
      Awak ingat sikit ckp jgn ikut sedap mulut je..
    • Baharudin Salleh Bin Awang · Ceo syarikat at Ramlah draman s/b
      lu pun sama..la autaa punya kaki
    • Andian Maryann · Top Commenter · 25 years old
      Ipoh Mali hahaha...mati nnti agak2 ada ke soalan "Hang mai Mana?"..tak pun soalan tanya "ranting mana?"..kah3...bouncer pub,club selama aku kerja club mmg ada kawasan2 'Pukida' jaga...ada sekali tu dorg siap bawak la 'ayahnda kepala jingga' diaorang minum FREE kat club2 kawasn dorang ni..,haha nak minum tu minum la aku tak Peduli pun tapi jgn jadi hipokrit,mana dia " amal makruh nahi mungkar" engkau orang??..itu kat club,belum lagi cite pow bdk cari mkn jual bege,pow org jual nasi lemak..pow dan pow dgn alasan 'ini kawasan diorang'...itu belum cite time aku bkerja sekitar PJ,tiap2 bulan akn ada sorang 'Tuan' kutip duit 300 satu outlet pub/club sekitar Pj.hmm berapa ye pub/club sekitar PJ?byk tu!!...ini 'Tuan' naik Harier kaler Putih..hahaha
    • Zek Silana · Top Commenter · 31 years old
      Kalau kena batang hidung sendiri kes berat..minta tubuh suruhanjaya itu..suruhan jaya ini..buat negeri sendiri la...dua apek itu pon suka cari salah orang....sendiri mau ingatla...polis mau jaga lu punya pub ka?????takkan kalau elok2 datang nak jadi kes.....apala lu....
    • Sahar Sahat · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Andian Maryann

      ayahanda tempat aku lagi merempat, asik mintak duit member yg bukan ahli pukida nak sara hidup. aku dah bagi amaran pd member jangan bekawan dengan pukida tapi diorang ni degil.( kata member aku, diaorang ni pun manusia juga). bila jumpa cerita projek, bila buat kita yg buat, untung diorang nak tumpang. porah citttt pukida melayu bangsat, pemalas.
    • Mazmin Korib · Top Commenter · Malaysia at Penyawit Tua
      Gua setuju ma lu cakap. Biar rakyat tahu apa sebenarnay yang berlaku. Polis kan kakitangan awam, gajinya kerajaan bayar dengan duit cukai rakyat. Bila ada rakyat mati kena tembak, rakyat mesti mau tau apa sebenarnya berlaku. Di harap pihak Suhakam boleh siasat apa sebenarnay yg berlaku.
    • Atok Gedebe · Top Commenter
      Ipoh Mali AKU HARAP ANAK POMPUAN KAU DI ROGOL KE RUMAH KAU KENA ROMPAK KKE JGN PI CARI [POLIS SIASAT SENDIRI KALAU DAH TAK PERCAYA POLIS JGN JADI MCM ANUAR AND MAT SABU MAKI HAMUN POLIS ,RUMAH DISIMBAH CAT POLIS YG DI MAKI HAMUN TU JUGA YG DICARI,KATA TAK PERCAYA POLIS BUAT APA REPOT SIASAT SENDIRILAH BRO..............
    • Osman Omar · Top Commenter · SEK MENENGAH TUNKU SULONG, JENIANG
      Bun Rhot Noor tu yg polis rembat bahan bukti di balai polis sendiri tu pun awak akan berkata jangan cepat salahkan polis tapi salahkan bahan bukti tu kenapa letak kat balai polis...kah kah kah
    • Osman Omar · Top Commenter · SEK MENENGAH TUNKU SULONG, JENIANG
      Atok Gedebe ko pun tarak otak atau otak taruh dekat lutut...kita pertikaikan tindakan Polis yg tidak amanah yg bab lapor Polis tu dukankah undang2 kita dah menetapkan kena lapor dekat Polis bukan dekat BOMBA maka nak tak nak kena la ikut.Awat hang bodo sangat.
    • Kampung Tunku 1980s Alumni
      Bun Rhot Noor polis mati dier tau risiko.. as the americans say it.. if you carry a gun then dont bitch when you get shot. Takkan jadik kontraktor yg takde kes seumur hidup kena tembak di dada?
    • Abdul Hakim · Top Commenter · Sentul, Kuala Lumpur, Malaysia
      kong; jg cepat bt kesimpulan melulu....awk nampak ke polis 2 tembak sembarangan....sbg warga malaysia yang bijak, polis tidak harus dikaitkan dengan politik....polis adalah polis dan politik adalah politik...jika tindakan polis yang bertjuan utk menjaga keselamatan dan ketenteraman negara dipertikaikan, negara akan jadi huru-hara, awk nak jdi mcm 2 ke....kita berhujah biarlah setakat isu politik & jangan kaitkan isu lain....
    • Melayu Terakhir · Top Commenter · UTM Skudai
      Kong Bu Fenzi....komen ko kali ini aku salute...

Tiada ulasan: