Isnin, 26 Disember 2011

MENOLAK PARTI YANG BUAT KEMUNGKARAN...MEMBIARKAN MAKSIAT..MENOLAK ISLAM ADALAH WAJIB..JIKA TIDAK KITA BERKONGSI DOSA

Written by Harakahdaily

KUALA TERENGGANU, 27 Dis: PAS menjangkakan pilihan raya umum ke 13 akan diadakan Mac tahun depan dan mahu semua peringkat parti membuat persiapan terbaik.

"Kali ini saya agak yakin berbanding dengan tarikh-tarikh sebelum ini," kata ahli politik veteran PAS yang juga Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa Ali (gambar).

Beliau berkata demikian dalam satu majlis makan malam dekat sini baru-baru ini.

Beliau membuat andaian itu berdasarkan laporan media dan ramalan awal tentang status ekonomi negara.

"Bagi saya, Umno akan timbang dua perkara kali ini sebelum mengadakan pilihan raya iaitu keadaan dalam Pakatan Rakyat yang sedang diserang.

"Satu lagi, kedudukan ekonomi yang dijangka bermasalah tahun depan ekoran krisis ekonomi dunia khasnya di Amerika dan Eropah.

"Sebelum Malaysia terasa kesannya, baik buat pilihan raya dulu," kata Mustafa dalam ucapannya itu.

Sehubungan itu, beliau meminta semua organisasi dalam PAS membuat persiapan yang terbaik untuk menghadapi pilihan raya kali ini.

"Najib sudah isytiharkan, ini adalah ibu kepada segala peperangan (mother of the batle), yang tidak pernah dirasai BN sebelum ini, jadi kita mesti membuat persiapan terbaik," katanya.

Mustafa bersetuju, ramai pemimpin dan Umno sangat terpengaruh dengan teori R.A.H.M.A.N yang menghasilkan Datuk Seri Najib perdana menteri di kalangan Umno yang terakhir.

Teori R.A.H.M.A.N adalah teori berdasarkan turutan perdana menteri Malaysia dari Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Husein, Tun Dr Mahathir, Tun Abdullah dan kini Datuk Seri Najib.

Sehubungan itu, Mustafa meminta semua ahli PAS memberikan fokus sepenuhnya untuk memenangi pilihan raya kali ini khasnya di Terengganu.

Bagi beliau, Umno Terengganu sudah terlalu kekeringan idea dalam menghadapi PAS sehingga terpaksa menimbulkan kembali isu yang sudah berlangsung puluhan tahun lalu iaitu isu kafir mengkafir dan sembahyang dua iman.

Ia dibangkitkan dalam satu titah Tuanku Sultan Terengganu di sebuah masjid baru-baru ini yang antara lain kesal kerana masih ada pihak yang tidak bersembahyang di masjid kawasan masing-masing.

Namun isu ini dijawab dengan mudah oleh penduduk kariah masjid Pengadang Baru dekat sini.

Masjid Pengadang Baru adalah masjid kerajaan negeri tetapi jawatankuasa dan imannya di kuasai oleh pemimpin PAS tempatan.

Ekoran itu, ramai pemimpin Umno tempatan tidak sembahyang termasuk sembahyang Jumaat di masjid itu.

Antaranya adalah Pengerusi JKKK Pengadang Baru yang sembahyang di masjid lain iaitu Masjid Kubang Durian.

(Dua orang kanak-kanak remaja menyampaikan sumbangan derma untuk dana pilihan raya kepada Datuk Mustafa Ali sambil diperhatikan Dato’ Tengku Hassan Tengku Omar dalam majlis makan malam mengumpul dana Dun Ladang).

Ekoran itu, Mustafa merumuskan Umno sudah kekeringan idea untuk melawan PAS.

Oleh itu, pilihan raya ini disifatkan beliau sebagai masa terbaik untuk PAS merampas kembali Terengganu.

Dalam pada itu juga, Mustafa Ali mengingatkan jentera parti agar tidak mengharapkan masalah ‘dalaman’ Umno dan Barisan Nasional (BN) untuk menang pilihan raya.

Justeru itu, kata beliau PAS perlu mempunyai kekuatan sendiri bagi menarik sokongan pengundi dan rakyat seluruhnya.

Menurutnya, meski pun Umno-BN menghadapi banyak masalah termasuk isu perbalahan dalaman parti itu tetapi bukan jaminan kepada PAS pada pilihan raya akan datang.

“Kita (PAS) tidak boleh bergantung dengan isu Umno dan Barisan Nasional ‘berbalah’ (krisis) tetapi kena ada kekuatan kita sendiri,” tegasnya.

Mustafa mahu jentera PAS di semua peringkat bekerja kuat bagi menambah serta memperkukuhkan daftar pemilihnya.

Menurutnya, senario politik hari ini menunjukkan gelombang bukan Melayu Islam agak kuat menyokong PAS dan Pakatan Rakyat.


Written by Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Dis: PKR hari ini menafikan pihaknya terlibat dalam penyebaran khidmat pesanan ringkas (SMS) yang meminta semua anggota parti itu berkumpul pada 9 Januari 2012 ini di Mahkamah Tinggi Jalan Duta Kuala Lumpur dan mengajak untuk mencetuskan huru-hara di Kuala Lumpur.

Dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini, Setiausaha Agungnya Saifuddin Nasution berkata, SMS itu menggunakan namanya dengan mendakwa beliau telah mengeluarkan suatu surat pekeliling mengarahkan semua ahli parti hadir.

"Saya menafikan sekeras-kerasnya bahawa terdapat arahan seperti ini, yang saya yakin merupakan satu lagi fitnah jahat Umno yang sememangnya sedang semakin gentar dengan kebangkitan rakyat menentang kezaliman dan kekejaman mereka yang terus rakus merompak dan menyeleweng harta rakyat dan negara.

"Wajar dinyatakan juga bahawa sifat jahat memfitnah, membohong dan menyebarkan berita palsu serta usaha memporak-perandakan keamanan rakyat Malaysia kini telah menjadi semakin sebati dan lumrah dalam setiap nafas dan gerak nyawa Umno.

Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai, anggota PKR dan penyokong-penyokong gerakan reformasi yang akan keluar beramai-ramai pada 9 Januari nanti bagi menunjukkan sokongan kepada Ketua Umum PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim supaya berhimpun secara aman dan mematuhi arahan petugas-petugas serta tidak terpengaruh dan terjebak dengan tindakan provokatif golongan yang tidak bertanggungjawab pada hari berkenaan.



Written by Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 27 Dis: PAS hari ini menghantar surat kepada Kementerian Luar Negeri bagi menuntut agar diadakan sidang kemuncak tergempar Pertubuhan Kerjasama Negara-negara Islam (OIC) berhubung pergolakan di Syiria.

Pengerusi Lajanah Antarabangsa PAS, Datuk Kamaruddin Jaffar berkata gesaan itu perlu memandangkan keganasan oleh pasukan tentera kerajaan Presiden Bashar Al-Assad terhadap rakyatnya masih berterusan meskipun beliau sudah berjanji tidak akan bertindak sedemikian.

Surat tersebut dihantar pagi tadi ke Pejabat Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman di Wisma Putra, Putrajaya.

"Kita tahu Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan Liga Arab telah mengadakan mesyuarat untuk menyelesaikan krisis ini.

"Malaysia juga perlu memainkan peranannya dengan lebih berkesan dengan menuntut OIC mengadakan sidang kemuncak tergempar dengan segera," katanya pada sidang media di Pejabat Harakah di sini.

Pergolakan yang bermula Mac 2011 lalu dianggar telah mengorbankan 5000 nyawa rakyat negara itu.

Terbaru semalam sahaja dilaporkan 30 orang terbunuh dalam satu pertempuran di bandar Homes.

Kerajaan Syiria pimpinan Presiden Bashar Al-Assad sebelum ini telah berjanji untuk tidak bertindak ganas terhadap rakyatnya.

Bagaimanapun episod pembunuhan demi pembunuhan berlaku menyaksikan kerajaan itu tidak pernah menepati janji mereka.

Hari ini juga seramal 50 orang pemerhati Liga Arab dihantar ke Syiria untuk memastikan Presiden Bashar Al-Assad menepati janjinya.

Tahniah Ikhwan Mesir


Dalam perkembangan lain, Kamaruddin juga turut mengucapkan tahniah kepada Ikhwan Mesir ekoran laporan awal yang mendakwa parti itu menang lebih besar melebihi 50 peratus dalam keputusan pengundian pusingan kedua pilihan raya parlimen di negara itu.

"Tentunya keputusan ini akan memudahkan parti Ikhwan menubuhkan kerajaan dan menjadi lebih kuat dan stabil.

"Bagi pihak PAS, Timbalan Pegerusi Lajnah Antarabangsa, Dr Syed Azman (Syed Ahmad Nawawi) kini sedang berada di Mesir bagi memantau perkembangan tersebut," katanya.

Pengundian fasa kedua berlangsung 14 Disember lalu merangkumi sembilan buah wilayah iaitu Giza, Menoufia, Sharqiah, Ismailiah, Beni Suef, Suez, Buhairah, Sohag dan Aswan.

Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) yang mewakili Ikhwanul Muslimin dikatakan mempunyai peluang cerah dalam pilihanraya fasa kedua ini.

Parti tersebut setakat ini telah mendahului dengan kemenangan sebanyak lebih 50%, diikuti Parti An-Nur, Pakatan Liberal dan Parti Wafd.

Written by Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Dis: Gabungan Hentikan Lynas (SLC) menggesa kerajaan mengundang Lynas supaya menjalankan Kajian Terperinci Kesan Alam Sekitar (DEIA) atas Lynas Advanced Material Plant (LAMP) bagi memenuhi kriteria terbaru yang ditetapkan oleh kerajaan.

SLC dalam satu kenyataan menyatakan, menurut ketetapan Jabatan Alam Sekitar (JAS) yang dipaparkan di laman web bertarikh 20 Jun 2011, aktiviti tambahan yang memerlukan DEIA adalah “kegiatan yang melibatkan bahan radioaktif dan menghasilkan sisa radioaktif.

“Jelas bahawa sisa buangan melalui proses Penapisan dan Penulenan Air (Water Leach Purification, WLP) dari LAMP adalah sisa buangan yang beradioaktif. Fakta ini juga dikenalpasti dan diperakui oleh Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi dalam Parlimen pada 14 Nov 2011,” ujar SLC dalam kenyataan itu.

SLC mengalu-alukan pengemaskinian terbaru JAS kerana ini membuktikan kerajaan mula mengambil berat atas pengendalian dan pengurusan sisa buangan radioaktif.

Walaupun masih terdapat banyak kelemahan dari segi undang-undang yang berkaitan dengan alam sekitar terutamanya dari sudut pemantauan dan penguatkuasaan, SLC menganggap langkah tersebut menunjukkan satu titik permulaan kerajaan ke arah pengurusan alam sekitar yang lebih mantap dan profesional.

SLC juga berharap kerajaan jangan memberikan alasan bahawa projek LAMP diluluskan sebelum ketetapan terbaru ini dan oleh itu boleh dikecualikan daripada DEIA.

Menurut SLC lagi, LAMP merupakan kilang pemprosesan tanah nadir terbesar di dunia dan bakal memproses sebanyak 64,000 tan tanah nadir mentah dari Mt. Weld Australia serta berupaya menghasilkan 22,000 tan tanah nadir setahun.

SLC juga ingin mengingatkan kerajaan bahawa Kajian Awal Kesan Alam Sekitar (PEIA) LAMP diluluskan dengan cepat sekali oleh kerajaan iaitu hanya mengambil masa 3 minggu sahaja.

Dari segi lokasi LAMP, jarak tapak tersebut hanya 2 km daripada kawasan penduduk terdekat, 4 km daripada pinggir pantai dan 25 km daripada Bandar Kuantan.

Lingkungan 30 km jejari daripada tapak LAMP akan merangkumi 700,000 penduduk iaitu lebih kurang 47% daripada jumlah penduduk Pahang.

Sementara itu, SLC juga menganggap bahawa DEIA dapat membantu LAMP memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) yang mana kemudian juga dipersetujui oleh kerajaan Malaysia.

Antaranya syarat ke-9 dan ke-10 menetapkan bahawa AELB dan Lynas harus mengerapkan komunikasi dengan pihak yang berminat dan terjejas.

Jelas, DEIA yang mewajibkan perundingan awam dapat membantu memenuhi syarat-syarat tersebut.

“Maka adalah menjadi satu kewajiban bagi sesebuah kerajaan yang bertanggungjawab, profesional dan berorientasikan rakyat untuk memastikan pelaksanaan projek tersebut tidak menggadaikan keselamatan penduduk dan kelestarian alam sekitar,” ujar SLC lagi.

Dengan itu, SLC menggesa kerajaan mengarahkan Lynas secepat mungkin supaya menjalankan DEIA bagi memulihkan keyakinan dan meningkatkan ketelusan projek tersebut.


Written by Mohd Firdaus

KOTA KINABALU, 27 Dis: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah mendesak Polis dan Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar segera membersihkan kepimpinan negara daripada sebarang salah laku rasuah, korupsi dan salah guna kuasa.

Ketuanya, Lahirul Latigu berkata, pendedahan terbaru yang dibuat oleh Datuk Seri Shahrizat Jalil telah mengundang pelbagai andaian negatif rakyat terhadap integriti pemimpin kerajaan sedia ada.

“Jika benar dakwaan Shahrizat, polis dan SPRM perlu segera membuat siasatan rapi terhadap sebarang salahlaku tidak kira kepimpinan peringkat negara mahupun negeri.

"Sangat malang jika wujud pemimpin yang makan rasuah, hipokrit dalam memimpin, salah guna kuasa dan kedudukannya,” jelasnya.

Beliau mengulas kenyataan yang dibuat oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu pada 25 Disember lalu yang mempersoalkan “siapakah pemimpin Umno yang tiada masalah”, yang dilihat seperti ada sesuatu yang tidak kena.

Shahrizat berkata demikian bagi membela dirinya yang sedang ditekan ekoran skandal Pusat Fedlot Kebangsaan (NFC).

Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu berpendapat, bukan Shahrizat sahaja yang salah dalam hal ini tetapi yang lebih bersalah adalah bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani ketika projek itu diberikan, Tan Sri Muhyidin Yassin.

“Seolah-olah ada sesuatu yang cuba disembunyikan oleh beliau.

“Maklumlah, beliau sedang terpalit dengan ‘projek lembu kondo’ dan ramai rakan-rakannya yang mendesak beliau meletak jawatan. Takkan beliau seorang yang ada masalah,” kata Lahirul lagi.

Sementara itu, rakyat juga ujarnya tidak perlu berasa senang hati dengan tindakan ke atas Bekas Menteri Besar Selangor, Dr. Mohd Khir Toyo yang didapati bersalah baru-baru ini oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Baginya, itu hanya kes terpencil malah yakin banyak lagi kes yang lebih besar yang sepatutnya diambil tindakan.

"Banyak lagi skandal Menteri Besar, Ketua Menteri, Bekas Menteri dan sebagainya.

"Ini perlu dibersihkan dan dihadap ke muka pengadilan dengan kadar segera,” ujarnya.



Tiada ulasan: