Khamis, 15 Disember 2011

ALLAH TAHU NIAT MEREKA....SERTA DIDALAM HATI2 MEREKA IKHLAS ATAU TIDAK...TAHU JUGA APA CITA2 MEREKA...JANGAN SYAITAN TIPU DAH...

'Hasan, Nasha terperangkap dalam agenda Umno'
Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali menganggap dua pimpinan parti itu Datuk Dr Hasan Ali dan Nasharudin Mat Isa sudah terperangkap dalam agenda Umno untuk melemahkan PAS.

NONEMustafa berkata, Hasan yang merupakan bekas pesuruhjaya PAS Selangor dan Nasharudin yang pernah memegang jawatan timbalan presiden bertindak tidak wajar sebagai pimpinan parti, lapor Harakahdaily.

"Saya buat kesimpulan, mereka berdua terheret dengan agenda (Umno) yang boleh menjejaskan parti. Sama ada mereka sedar atau tidak sedar, mereka sebenarnya terperangkap dalam agenda musuh politik PAS.

"Ini sangat tidak wajar dan tidak baik bagi PAS walaupun tidak memberikan kesan besar bagi parti," kata beliau dalam temu bual bersama organ parti Harakah dan Harakahdaily di Kuala Lumpur, hari ini.

Mustafa berkata demikian sebagai mengulas kenyataan terkini kedua-dua pemimpin itu mengenai kedudukan mereka dalam parti.

Perkara itu timbul apabila Ketua Penerangan Pas Selangor Shaari Sungib dilaporkan berkata, Hasan tidak menerima pencalonan mencukupi daripada cawangan untuk mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Gombak Setia.

'Kekecewaan tidak terpilih'

Hasan pula selepas itu dilaporkan berkata akan terus bekerjasama dengan PAS dan Pakatan Rakyat selagi pihak berkenaan mempertahankan prinsip Islam, hak Melayu dan institusi Raja.

Mengulas perkara itu, Mustafa berkata, kenyataan itu menggambarkan Dr Hasan seolah-olah mempersoal dasar Islam yang diperjuangkan PAS dan terpengaruh dengan tuduhan parti itu diperalatkan DAP.

"Saya rasa ini sebab kekecewaan kerana mereka tidak terpilih dan tidak diletakkan di tempat mereka seperti Nasharudin sebagai timbalan presiden dan Hasan sebagai pesuruhjaya Selangor," beliau dipetik sebagai berkata kepada organ parti PAS.

Mustafa juga dilaporkan turut menegur Saari yang dianggap mendahului parti sedangkan urusan calon pilihan raya ditentukan oleh Majlis Syura.

Bagaimanapun, veteran PAS itu berkata, kenyataan Hasan dan Nasharudin itu tidak menjejaskan parti kerana ahli menyokong dasar Islam dan bukannya individu.

"Bekerja untuk melemahkan parti, ini tidak betul walaupun kesannya tak besar sebab PAS mempunyai kekuatan tersendiri, memang tak boleh digugat oleh individu.

"PAS pernah kehilangan presiden suatu waktu dahulu tapi ahli tak lari ikut orang, tapi mereka ikut dasar," katanya.


  • Ahmad Tajdid · Pengulas Tertinggi · INSTITUT TEKNOLOGI MARA
    sejak bila pulak Utusan/Mingguan Malaysia prihatin dengan Islam hingga butakan mata dua pemimpin PAS nie. tak ingatkah jasa-jasa Utusan dalam kes memali, menghina raja-raja Melayu, menghina syariat Allah, memberi muka kepada promoter Islam liberal seperti akbar ali memperlekehkan ulama, dsbnya... ingatlah mafhum hadis nabi s.a.w.: "Umat Islam tidak akan disengat dalam satu lubang dua kali..."

    Syabas Mustafa Ali!
  • Shahrul Nizam · · Pengulas Tertinggi · Seri Kembangan
    Setuju dengan Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali. Pelik Datuk Dr Hasan Ali dan Nasharudin Mat Isa tak sedar perkara ini.
    • Bersih X (برسيه ايک س)
      boleh kata jugak yang PAS terperangkap dalam agenda DAP dan PKR....malah PAS tanpa gagal sebanyak 12 kali telah bersatu dan berkerjasama dengan UMNO dalam menjayakan agenda zionis mendaulatkan demokrasi yang syirik lagi menyesatkan
    • Shahrul Nizam · · Pengulas Tertinggi · Seri Kembangan
      Bersih X (برسيه ايک س) , kau bukak la parti lain dari jadi katak tak bertuan buat apa. Kau lupa macam mana PAS dipermainkan UMNO dahulu atau kau tak tahu.
    • Ahmad Tajdid · Top Commenter · INSTITUT TEKNOLOGI MARA
      Bersih X (برسيه ايک س) demokrasi wujud sebelum wujudnya zionis. check your facts please...
    • Hamdan Ahmad · Top Commenter · UKM Kampus Sabah
      Bersih X (برسيه ايک س) konon cerdik tapi bodoh. kalau hang rasa sertai PRU menjayakan agenda zionis, hang angkatlah senjata pi lawan polis @ tentera. Bawaklah apa2 senjata pi serang balai polis ke kem askar ke untuk menjayakan agenda hang. Bangang punya mangkuk!
    • Samsul Abdul Aziz · Top Commenter
      Bersih X (برسيه ايک س
      Bro saya harap para ulamak yang ada dalam UMNO yang mana dikata UMNO memperjuangkan islam daulatkan dulu wanita pertama suruh dia bertudung, ulamak UMNO harus main peranan.

      Yang kedua Ulamk UMNO tegur penyangak-penyagak yang ada dalam UMNO yang telah makan duit rakyat, jika ulamak yang ada dalam UMNO mainkan peranan rakyat pasti akan sokong sepenuhnya. daulatkan islam
    • Ibn Abd Halim · Top Commenter
      Bukan tak sedar tapi nafsu menguasai diri.
    • Bersih X (برسيه ايک س)
      Shahrul Nizam tak perlu nak terhegeh-hegeh bukak parti demokrasi syirik.....cuma perlukan kesatuan jemaah islam dalam masyarakat............
    • Bersih X (برسيه ايک س)
      Shahrul Nizam sebenarnya PAS bukan kena main ngan UMNO....tp UMNO dan PAS ....2-2 sudah kena main ngan ZIONIS dalam gelanggang 'laga ayam' demokrasi hahahaha...ayam PAS berlaga dengan ayam UMNO....kalau demokrasi boleh mengubah sesuatu...sudah lama demokrasi diharamkan kat Malaysia.........

      ISLAM TAK PERLU DEMOKRASI UNTUK BANGKIT...........
    • Shahrul Nizam · · Top Commenter · Seri Kembangan
      Bersih X (برسيه ايک س), abis tu kenapa tak angkat senjata macam Hamdan Ahmad tu bagitau.. mangkuk la kau.. cakap macam pandai tapi BENGAP..
    • Amir Hasyim Kamaruddin · Top Commenter · Kuli jah at Shimizu Corporation
      Ahmad Tajdid cuba check fakta anda...apa kaitan demokrasi dgn revolusi peranchis? apa kaitan revolusi peranchis dgn gerakan freemason? & apa kaitan freemason dengan zionisme?
    • Azman Taro · UUM
      Bersih X (برسيه ايک س)
      bro..amar makruf nahi mungkar...nak ubah peninggalan penjajah, kena menang dulu dgn majoriti lebih dari 2/3...baru boleh ubah system dan buang demokrasi...dlm masa sama pakai syariah Allah...baru dpt jemaah islam atas iman dan amal...kena ada system yg sentiasa mendekatkan kpd iman bermula dari siasah dan pelajaran dari lahir sampai dlm liang lahad...sementara nak dpt yg tu, kena la terus berjuang pada platform yg dibenarkan utk masa ni..mana boleh tinggal terus org buat kerosakan...takkan nak pegi serang and topple the government... ulama' x ada yg mengharamkan pilihanraya dan demokrasi...camna bro boleh jatuh hukum syirik terus...sekadar berkongsi pandangan. Betulkan kalau salah. wa Allahua'lam.
    • Bersih X (برسيه ايک س)
      Shahrul Nizam kesian engko ni.........nabi dulu tegakkan islam dengan perang bila dah dapat tubuhkan pemerintahan islam di Madinah.............mula2 kita kena wujudkan komuniti islam yg ingin menegakkan islam dulu...duduk dalam satu kawasan dan bergerak sama2..........Taliban pun tak pakai demokrasi....haram....
    • Bersih X (برسيه ايک س)
      Azman Taro demokrasi haram dan islam tak perlukan jalan kotor seperti demokrasi untuk menegakkan islam..........mcm mana nabi dapat tubuhkan pemerintahan di MADINAH?? PAS memang gagal....GAGAL....................
    • Bersih X (برسيه ايک س)
      Azman Taro ramai je ulama yg mengharamkan demokrasi kerana syirik seperti Sheikh Imran Hosein dan geng2 ulama taliban,murabitun,hizbut tahrir...........kita tak perlu nak pergi perang ngan kerajaan ....kita cuma perlu wujudkan satu komuniti yang mempunyai satu pemikiran yang sama.....mcm Nabi buat di Madinah......
    • Azman Taro · UUM
      Bersih X (برسيه ايک س)
      Nabi perang lepas dah dpt komuniti masa di madinah....dah kuat baru masuk mekah dan kukuhkan pentadbiran...lepas tu luaskan melalui penaklukan bila kerajaan kafir ingkar utk patuh.... kita nak serang org islam ke? kan PM yg ada ISLAM...
    • Syida Khir
      Bersih X (برسيه ايک س) - kau ni merapu..ni dari geng2 Hizbut Tahrir yang tak terima demokrasi sebagai jalan mendaulatkan Khilafah Islamiyyah..ulama2 PAS xbodoh la..mereka pakai al-Quran dan al-Hadith..takut ulama2 Hizbut Tahrir xjumpa dalil yang menyokong demokrasi..
    • Labu Ibni Labi · Top Commenter
      nampak sangat mereka ini berjuang untuk jawatan dunia. cakap bedegar-degar depa berjuang untuk islam, tapi bila nak tersisih dalam barisan kepimpinan dah mula nak belot. Dto hasan lebih baik kau tinggalkan parti cepat-cepat dan tak payah cakap berbelit-belit kononnya bla...bla.....Ingatlah penyokong parti bukan bodoh seperti kau..nyahkau dari pas sekarang. ada kau pun tak bertambah , tiada kau pun tak berkurang.
    • Noriman Saari · Top Commenter
      Bersih X (برسيه ايک س) kalau mcm tu awk jangan mengundi lah..kalau mengundi awk menyuburkan demokrasi.
    • Putra Rayyan · Top Commenter
      Bersih X (برسيه ايک س) Terbukti memang BN paling jahat didunia..hampas...jatuhkan BN PRU13

      http://www.youtube.com/watch?v=6t_uvfRzKr4&feature=player_embedded

      Kata orang, ketok kepala tanyalah otak sendiri yop! Mike semua sekolah tinggi-tinggi, kalau rela untuk terus dikelentong dan diperlembukan oleh Anwar yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan ni, ikut suka mike lah yop!
    • Putra Rayyan · Top Commenter
      Shahrul Nizam ye ke pas dipermainkan bukan PAS yg mempermainkan UMNO..baca la blik sejarah bangang
    • Putra Rayyan · Top Commenter
      Shahrul Nizam Terbukti memang BN paling jahat didunia..hampas...jatuhkan BN PRU13

      http://www.youtube.com/watch?v=6t_uvfRzKr4&feature=player_embedded

      Kata orang, ketok kepala tanyalah otak sendiri yop! Mike semua sekolah tinggi-tinggi, kalau rela untuk terus dikelentong dan diperlembukan oleh Anwar yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan ni, ikut suka mike lah yop!
    • Arif Aziz · Top Commenter · Malaysia maritime college
      Bersih X (برسيه ايک س) sudah lah lu...udah bodoh lagi mau cakap!..
    • Abdul Kadir · Management/IT Consultant at Edaran IT Services Sdn Bhd
      bukan tak sedar mmg ada dlm hati nak join puak umno utk kerajaan perpaduan.....
    • Gaban Ruz · Top Commenter · SMK Guar Chempedak, Kedah
      Awas Bersih X (برسيه ايک س)!! kawan2 jgn terpedaya dengan mangkok hayun sorang ni, mungkin dia salah sorng agen yahudi dlm UMNO....
    • Faisal Kaiba · · Top Commenter · Works at Tidak ada kerja ni
      bangang kau pas mengarut taliban n menyesatkan....
    • Rahman Najee · Top Commenter · Works at Korek parit ent
      Orang yang banyak bercakap pasti akan banyak bohongnya dan banyak kesilapannya. Jadi jangan banyak cakap tapi banyakkan berkerja kerana allah.
    • Adam Sidik · Top Commenter · Maktab Perguruan Mohd Khalid
      Bersih X (برسيه ايک س) klu tak nak terlibat dng agenda zionis awak pi duduk dlm hutan atau duduk disatu pulau kawan dng org hutan,dlm dunia moden ni islam hanya boleh diperjuangkan dng pilihanraya, tak kan awak nak pakai pedang lg
    • Putra Rayyan · Top Commenter
      UMNO juga yg salah...exco pulau pinang yg kleuar PKR pun UMNO yg salah...mmg dasar setiasaha PAS yg bodoh..dan mcam ni ke nak tadbir malaysia
    • Khairul Azwar Ab Razak · Perunding motivasi dan jurulatih kanan at Syarikat perundingan motivasi dan latihan
      kalau lihat pada sej mereka intima' dgn PAS ni bkn bermula dari akar umbi tapi terus ke kemuncak ...namun begitu itu bukan persoalan asas coz zamn rasulullah s.a.w ada shbat yg baru istiqamah dgn perjuangan... harap 2 mereka memahami erti perjuangan sebenarnya & waqi' pd hari ni..
    • Abdul Wahab Ahmad · Top Commenter
      Ibn Abd Halim Kenapa pakat gelabah ni Hassan Ali n Nsharuddin belum pun keluar PAS ...bagi pandangan keluar pendapat saja pun kau orang dah gelabah...tak boleh terima teguran kau orang kutuk aje .. orang takut dan tak ada keykinan saja yang suka mengutuk orang yang tak sealiran....
    • Shahrul Nizam · · Top Commenter · Seri Kembangan
      Bersih X (برسيه ايک س), aku lagi kesian kat engkao.. patut engko wujudkan komuniti islam yg ingin menegakkan islam yg macam engko cakapkan tu.. tapi sekarang engko melalut kat komen sini apahal? Apa relevannya engko dengan PAS yg terlibat dalam sistem demokrasi yg kau kata syirik ni? Engko rasa engko berfb apa hukumnya ikut fahaman engko ni? Engko ingat apayang engko buat tu sama dengan apa yang Rasulullah s.a.w buat ke? Aku rasa engko ada masalah jiwa & suka berkhayal.. Engko ambik dadah tak?
    • Shahrul Nizam · · Top Commenter · Seri Kembangan
      Putra Rayyan aka Putera Meroyan, buat apa aku nak baca sejarah bangang.. aku nak tanya kau dulu sbb kau mesti banyak baca buku sejarah dari prof kangkung.. negara kita ni dijajah atau tak?
    • Shahrul Nizam · · Top Commenter · Seri Kembangan
      Putra Rayyan aka Putera Meroyan, apa yang kau meroyan pasal DSAI kat sini.. agak2 la nak komen tu kena komen kat topik yg betul.. ni kau meroyan meraban macam kena sawan tu apasal.. hahaha..
    • Shahrul Nizam · · Top Commenter · Seri Kembangan
      Putra Rayyan aka Putera Meroyan, alang2 kau dah meroyan.. aku balas la sikit persoalan2 dalam minda BANGANG kau tu.. diperlembu ni untuk UMNO je.. tak caya tanya Shahrizat.. kah kah kah..
  • Kuantan Sabri
    setuju ngan Mustafa Ali, Ustaz Nasha dan Hassan Ali patut jauhi beri komen pada akhbar dan media pencacai.
    • Chin Mui Ha · Top Commenter
      PAS tidak pernah menerima pemimpin UMNO tapi UMNO gamar membeli Pemimpin PAS utk melamahkan PAS,tapi PAS tetap membangun kerana ramai pewaris PAS tapi umno Pewaris keluarga
    • Musalmah Shaari · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Chin Mui Ha , saya setuju dg anda
  • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
    hasan ali dan nasharudin mewakli diri mereka saja dlm pas....pas sebagai jemaah tetap kukoh dan bukan bergantung pada individu....kalau kedua2 mereka keluar pas , pas tak kan lemah malah lebik kuat sebab unsur2 virus dah terkeluar....kita tunggu dan lihat 2 orang ni ada beran ke....
    • Yusri Sood · Top Commenter
      politik sihat n msing2 berhati2 dlm onganisasi pas..apa yg dulas oleh mustafa ali 2 mmng kebenaranya dgn apa yg dulasan n tindakan oleh dr hassan ali sblm ini.mmng nyata hassan ali terikut2 dgn propaganda media umno.kami pelik dgn anda berdua,bilanya pr pertikaikan institusi raja2,islam n melayu??sebaiknya muhasabah diri krn anda sbgi beks pesuruhjaya pas yg xmengharumkan nama parti anda d slgor ini.
    • Jauhari Taib · Top Commenter · Tsukuba University, Japan
      Abdul manan: Pandangan sdra dan saya adalah sama. Bebarapi kali Hasan di ingatkan jangan terperangkap dengan juak gerombolan, tetapi Hasan terbawa-bawa.
  • Tajak Al'banjary · Top Commenter · Shah Alam, Malaysia
    Yg penting adalah wala! Setiap pemimpin ada lagi pemimpin tertinggi di atasnya....apa yg diputuskan parti...itulah keputusannya. Jangan nak memandai mandai.....akhirnya memakan diri...ditolak oleh perwakilan.
  • Smiley Everyday · Top Commenter · Chulalongkorn
    "Umat Islam tidak akan jatuh dalam lubang yang sama untuk kali kedua"
  • Sariyati Saad · Institut Bahasa Kuala Lumpur
    Isu ini saja diperbesar-besarkan supaya isu lembu feedlot, isu kenaikan harga barang, isu protes kakitangan kerajaan terhadap SBPA dan lain-lain isu sewaktu dengannya ditutup. Tak gitu...
  • Mohd Fauzi Sahat · Top Commenter · INSTITUT BELIA NEGARA PERETAK
    PAS sudah di pesongkan perjuangannya disebabkan ke taksuban untuk menawan puterajaya.
  • Baharudin Salleh Bin Awang · Ceo syarikat at Ramlah draman s/b
    pAS! PARTI ANAK SETAN KE? KALAU DULU UMNO KWN GN MCA N MIC DAN SEBAGAINYA! HARAM! TIBA2 TIME DIA GEN GN DAP TAK HARAM PUN? DAP PUN SAMA CAM MCAN MIC TENTANG HUKUM HUDUD! GALAK BUAT MAKSIAT! HAIRAN AKU GN ULAMA PAS NI! GILA KUASA KOT! KEPALA LG ENG PEGANG TUBUH KAPAL SINGH DUDUK BAB BUNTOT HEEE! PASAL TU DIA ORANG TAK SUKA KAT HASSAN DAN NASH NIE! PAS DULU BERJUANG NAK KEMBANGKAN SYIAR ISLAM! TAPI LA NEE NAK KEMBANGKAN BUNTOT! MAIN KOTOR SEMA! KEMBALIKN PERJUANGAN ASAL PAS! ALLAH HU ARKBAR!
  • Saido San · Top Commenter · Troubleshooter at Baxter Healthcare
    Betul tu..kalau rasa nak kluar dan berpadu dengan UMNO keluarlah... kalau ada yang nak ikut ikutlah... hak masing2 untuk memilih... orang PAS tak mahu kerajaan perpaduan dgn UMNO.. kalau hassan dan nasha nak bersatu dgn UMNO teruskan...
  • Roslan Alan ·
    mereka berdua telah di HERO kan oleh umno..
  • Man Kadir · Top Commenter
    Kenyataan bernas dari seorang pemimpin yang telah banyak menempuh asam garam perjuangan .... APA MACAM?
    • Zulkifli Omar
      Biarlah dia blah....buang duri dalam daging...halau lembu dalam kondo.
  • Barney Stinson · Top Commenter
    lol.. aku kesian sama Hasan Ali.. dia cuma laksana amanah, kena pancung lak dengan Ronnie Liu.. kemudian dia laksana amanah lain dengan maklumat yang dia ada, kena pancung lagi dengan Khalid Samad.. Takpelah.. at least, Hasan Ali sudah boleh jawab depan Allah SWT kat Mahsyar kelak.. Ada hikmah disebalik kejadian.. Hasan Ali bukan jenis agresif macam Mustafa Ali.. Sapa yg kenal Hasan Ali in person mesti tertanya apa yang sebenarnya berlaku..
  • Johnjenin Kitapengyu · Top Commenter · 34 years old
    Betul kata datuk Mustafa even saya yg x dak jawatan politik pun dpt menghidu mereka sdg d pergunakan dr dulu lg.. Perjuangan Pas haruslah d teruskan walau apa sekalipun.. bkn jawatan @ kemenangan yg diharapkan.. keredaan Allah yg d cari.. bila benar2 ikhlas semuanya akan datang sendiri..untuk berjaya ujian2 mcm inilah Allah akn duga dahulu..
  • Muhammad Izzuddin · Top Commenter
    betullah apa yg dibuat oleh UMNO BN, dalam politik mesti ade tipu muslihat, pasang perangkap, pasang spy, pasang bom, pasang sogokkan wang , sogokkan perempuan dan macam macam lagi. SEBAB ITU UMNO BN BOLEH MENANG, lagipun orang ramai katakan politik ini kotor malah lebih kotor dari air longkang. ORANG POLITIK INI MUKA TEBAL.
  • Zurani Serikandi Ayah · Top Commenter · Director at Own business
    PAS JANGAN SAMA SEKALI BERBINCANG DENGAN UMNO. KITA TAHU SIAPA UMNO, SUDAH LEBIH 50 TAHUN KITA KENAL UMNO DAN ORANG ORANG-NYA.
  • Rakyat Skodeng · Top Commenter · Anadolu University
    semakin dekatnya PRU, semakin terserlah lah muka barua- barua UMNO didalam Pas.
  • Shahrul Zamani · Top Commenter · Universiti Utara Malaysia
    bukan musnahkan utusan malaysia sahaja , turut musnahkan TV3 n semua berita-berita milik UMNO dan barisan nasional yang sgt tidak adil dari sudut berita nya , semua menteri umno adalh malaikat.... dan semua pembangkang adalah syaitan di mata mereka......tidak kah bodoh rakyat jika menurut semua apa yg PERDANA MENTERI katakan dlm persidangan umno nya tempohari.... nak menipu tiou lah yg bodoh2 dan bangang2 seperti org2 umno sendiri yg masih memegang kata2 konon2 mereka lah pencetus kemajuan di negara ini akan tetapi yg sebenarnya adalah semua golongan dan lapisan rakyat lah sebenarnya menjayakan sesuatu program tersebut sehingga beroleh kejayaan.
  • Ahmad Ziakari · Top Commenter
    Mereka pernah diberi kepercayaan oleh parti untuk memimpin diperingkat tinggi. Mereka bercerita tentang Melayu tapi sanggupkah mereka membawa Melayu mengikut acuan UMNO yang telah dicop sebagai perasuah dan penindas rakyat. PAS pun boleh membawa perjuangan Melayu yang patuh dan mengamalkan Islam yang diperkuatkan dengan ilmu dan jati diri yang tinggi. PAS dan PKR mesti fikir tentang bentuk Melayu untuk masa depan dan tidak menzalimi mana-mana pihak dimana saja.
  • Mohd Faizal Mokhtar · TBTC 93
    hasan ali ni ade phd saje je..guna la minda sikit..suka sgt cakapbanyak....dok diam dah le...dia x tau wartawan utusan meloya tunggu masa nak ngap...itu pun x gheti ke..ustaz nasha pulak dari dulu teman x suka...pakai sut kot penuh...balik kelate pakai jubah lebai..pasai tu utusan meloya suka ustaz nasha menang timbalan kerana mudah kena main....LAIN CAKAP NO KOMEN SUDAH....
  • Faris Aizat · SMIAAG
    jAGANLAH SOMBONG TN HJ, INGATLAH BAGAIMANA TERENGGANU KALAH SALEPAS PAS MENANG DULU....APAKAH KERANA KINI TN HJ BERASA MEGAH KERANA PAKATAN DIRASAI AKAN MECAPAI KEMENAGAN...APAKAH TIDAK ADA JASA DATO; HASAN SEHINGGA SEMUA ORANG MENGUTUK BELIAU..
  • Islam Menang · Top Commenter
    saya sbg ahli biasa PAS menerima sekiranya 2org bekas pemimpin ni dipecat kalau perangai dah jd mcm Gunting dalam lipatan dan duri dalam daging... semakin melampau dan berlebihan pulak...
    • Mulut Celupar
      ssabar, sabar, sabar...kita beri nasihat dulu! mungkin depa tu ikhlas, tapi tidak sabar nak capai matlamat.. Islam pasti menang!
  • Nizam Md Zain · Top Commenter · University of Birmingham
    hal ni antara Datuk Dr Hasan Ali dan Nasharudin Mat Isa UMNO dpt tau drg cucuk jarum la...masalah punca dr PAS...UMNO amik kesempatan...itu pandangan aku...
    • Johari Ramli
      berhati-hati lah manusia dgan tipu daya syaitan(musuh yang nyata)....
  • Bersih X (برسيه ايک س)
    Kesian PAS....TERPERANGKAP DALAM AGENDA DEMOKRASI ZIONIS YANG SYIRIK LAGI MENYESATKAN....................
  • Buzze Azam · Top Commenter · Universty of salford manchester
    anwar ibrahim juga yg tersenyum. dia yg syok main, org lain yg kena jawab.
  • Sharifah Amirah Syed Fairuz · Top Commenter · UPMC Paris
    Dalam al-quran juga menyeru kita supaya bersatu padu sesama umat terutama ketika umat Islam berada dalam keadaan tertekan. Isu perpaduan sebenarnya bukan datang dari UMNO sebaliknya ia datang dari suruhan al-quran. Jadi kenapa perlu timbul soal perpaduan UMNO dan sebagainya. Ini bukan soal UMNO atau apa-apa parti tetapi soal kehendak Islam. Jika Islam sediri menganjurkan umatnya supaya bersatu padu mengapa perlu timbul soal UMNO atau PAS. Jika kita berpegang teguh terhadap ajaran Islam kita perlu mengikutnya seperti mana semua pihak terutama PAS yang ingin melaksanakan hudud kerana hudud termaktub dalam al-quran. Begitu juga debgan perpaduan yang termaktub dalam al-quran juga patut dituruti. Jika soal perpaduan perkara yang lebih mudah berbanding hudud pun sukar untuk PAS laksanakan bagaimana pula hendak melaksanakan perkara yang agak sukar seperti hudud. Tepuk dada tanya iman.
  • Mohd Hafizm · Waterian batch 2006-2008
    Salam maaf kalu pandagan saya agak berbeza bagi saya Dr Hassan dan Ust Nasharudin sepatutnya dipersoalkan. Sepatutnya tindakan 'individu' yang telah mendahului pimpinan dalam memberi kenyataan di pandang serius, ini kerana ia telah membuka ruang untuk orang lain membuat andaian dan seterusnya memancing Dr Hassan dan Ust Nasharudin memberi kenyataan. Bagi saya juga tidak salah kata2 Dr Hassan ingin mempertahankan prinsip Islam, Melayu dan institusi Raja Melayu kerana ia juga termaktub dalam Dasar Negara Kebajikan seperti yang telah di lancarkan. Jangan cepat menuding jari! Maaf jika saya salah, bukan niat nak salahkan sesiapa tapi moga dapat muhasabah bersama...
    • Akhyar Moustaffa · Executive at Bank Rakyat
      btul!...knapa Dr.Hasan & Ust. Nasa dipersalahkan?...panggil orang yang mula2 buat knyataan (Saari Sungib) kepada media..knapa dia bocorkan rahsia jama'ah skalipun itu bnar?...memang takda adab btul!..kami mnyokong Dr.Hasan & Ust.Nasa...mohon Tuan Setiausaha Agung agar menegurl Saari Sungib, bukannya menyalahkan Dr.Hasan & Ust.Nasa dalam media sebegini...
  • Ramankesavan Mariappen · Top Commenter · Klang
    dua ekor monyet inilah yang merosakan PAS yang tidak bermaruah dan tambah lagi hasan ali diberikan pingat dari sultan selangor.............tak maruah punya pemimpin ditambah dengan pingat yang bermaruah oleh Sultan Selangor......harus diambil iktibar untuk 2 pengkhinat yang mampu jual maruah tak perlu duduk dalam PAS lebih pergi ke UMno....itu lah cara terbaik untuk hasan ali dan nasaruddin>>>>>>>>>>>>>>>>>.

    cuci! cuci! hasan ali dan nasarudin.....
    bersih! bersih! dua ekor dari PAS.
  • Ahmad Danial Zainuddin · Top Commenter · USM Pulau Pinang
    Ahli-ahli akar umbi memang bulat hati dengan perjuangan ISLAM yang ditonjolkan oleh PAS....malangnya, Pemimpin-pemimpin PAS pula yang mula hilang pedoman dan mula tunduk dengan desakan pihak-pihak tertentu yang terang-terang anti ISLAM.... Inilah yang akan merosakkan imej PAS... PAS kini dilihat lebih rela melakukan apa saja demi mendapat undi...walaupun terpaksa mengorbankan perjuangan menegakkan ISLAM yg telah sekian lama diperjuangankan! APA DAH JADI!
  • Mza Abi Naufal · · Universiti Utara Malaysia
    kita pun jangan terperangkap dengan puak umno yang nak lagakan pemimpin PR atau memberi imej buruk kepada masyarakat. Umno menggunakan kaedah bunuh karektor supaya publisiti buruk menyebelahi PR dan Umno mendapat untung atas isu ini. Nasa dan Hsan Ali pun pernah berjasa kepada PAS, mungkin cara kaedah yang digunakan boleh memakan diri mereka. Apa pun semua pendokong PR perlu byk bersabar menghadapi tekanan dari umno...

Mahfuz: Hasan mahu keluar PAS, silakan
PAS tidak pernah menghalang mana-mana pemimpinnya daripada meninggalkan parti dan menyertai Umno, termasuklah exco kerajaan Selangor Datuk Dr Hasan Ali.

NONE"Terpulangkan kepada dia," kata Naib Presiden Datuk Mahfuz Omar (kanan) ketika diminta mengulas desas desus bahawa Dr Hasan akan keluar parti.

Sejak beberapa tahun lalu, Hasan yang juga bekas pesuruhjaya PAS
negeri sering dikaitkan dengan kumpulan yang menyokong idea kerajaan perpaduan kedua-dua parti Melayu terbesar itu.

Dr Hasan bahkan pada Isnin lalu secara terbuka mengumumkan kesediaan menerima jemputan daripada perdana menteri untuk membincangkan usaha menyatupadukan Melayu-Islam, termasuk PAS dan Umno.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Mahfuz berkata, PAS tidak pernah membantah mana-mana anggotanya meninggalkan parti kerana ia merupakan hak dalam negara demokrasi.

azlanBeliau bagaimapun berkata tidak pasti bahawa khabar angin itu benar ataupun tidak.

Anggota parlimen Pokok Sena itu menegaskan, PAS mampu menangani perkara itu jika berlaku kerana pernah melalui pengalaman seumpamanya sebelum ini.

"Isu keluar parti ini PAS sudah lama lalui dah. Presiden parti pun pernah keluar.

"Tetapi PAS masih terus berjalan seperti biasa," katanya merujuk kepada keluarnya presiden keempat parti Islam itu Datuk Asri Muda pada tahun 1982 akibat krisis kepimpinan.

Mahfuz juga menegaskan, PAS sentiasa bergerak sebagai sebuah organisasi dan tidak pernah bergantung kepada mana-mana individu untuk tujuan itu.

Nik Aziz: Rujuk dengan S'gor, bukan saya

Sementara itu, Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (bawah) berkata, isu tersebut hentaklah dirujuk kepada pesuruhjaya PAS Selangor sendiri.

azlan"Saya ditanya sebentar tadi oleh wartawan berkenaan dengan kedudukan Dato Dr Hassan Ali, exco Selangor dalam PAS.

Saya katakan, setiap negeri ada pesuruhjaya masing-masing, isu Selangor perlu dirujuk kpd pesuruhjaya PAS Selangor, bukan pesuruhjaya PAS Kelantan," kata Nik Aziz.

Selain menteri besar, Nik Aziz juga mengetuai PAS Kelantan.

Menulis dalam laman Facebook beliau, Nik Aziz berkata, selalu mursyidul am, beliau hanya akan mengulas isu melibatkan dasar parti dan bukan "isu teknikal".

"Namun, saya yakin, prbezaan yg berlaku dalam PAS tidak akan membawa kepada budaya fitnah dan mengaibkan sebagaimana parti tertentu," katanya.


  • Ku Li · University of Technology, Sydney
    ada or x da DR hasan ali dalam pas x kan ubah dasar perjuangan PAS...,, ALLAHUAKBAR!!
    • Nazar Deros · Pengulas Tertinggi · UPM (Bachelor Mekanikal & Sistem)1993
      PAS sedang dalam proses saringan terakhir sebelum masuk PRU13. Dalam PAS tak payah fitnah dan sogokan untuk menjatuhkan pemimpin ia berlaku mengikut sunnahtuallah. Allah hanya pilih yang terbaik untuk menjadi pendokong dan penolong agamaNya yang suci.
    • Wan Adib Wan Roslan · Pengulas Tertinggi
      DR HASAN ALI SEHARUSNYA BERFIKIR PANJANG SEBELUM MENGAMBIL TINDAKAN YG MERUGIKAN DIRI. APA LAH ERTINYA BERJUANG, SEKIRANYA PERJUANGAN ITU ADALAH MENGIKUT TELUNJUK MUSUH. KITA KENA PEKA, BAHWA SESUATU PERJUANGAN ITU MESTI DLM JAMA'AH, BUKANNYA DILUAR JAMA'AH, & BUKAN SAMA SEKALI DGN BERSEKONGKOL DGN MUSUH ATAS ALASAN KONONNYA PERJUANGAN. SSEORG YG MENINGGALKAN JAMA'AH SETELAH DIA BERADA DIDLMNYA, ADALAH SEORG YG AMAT RUGI. DIA IBARAT LAYANG2 YG SUDAH TERPUTUS TALINYA. DIHARAP DR HASAN ALI TERUS KONSISTEN DGN PAS, SEHINGGALAH PR MENANG DLM PRU DI MASA TERDEKAT NNTI, INSYAALLAH. DLM PERJUANGAN KITA KENA BYK BERSABAR, & JGN GOPOH. KEJAYAAN SSUATU PERJUANGAN ITU SELALUNYA MEMAKAN MASA SEDIKIT, BUKANNYA BOLEH BERJAYA DLM KADAR SEGERA. SMENTARA GOPOH PULA ADALAH PERANGAI SYAITAN. HADIS NABI SAW MENYEBUT, 'GOPOH GAPAH DLM SSUATU HAL ITU ADALAH ILHAM DARI SYAITAN'. WASSALAM...
    • Wan Adib Wan Roslan · Pengulas Tertinggi
      PAS tidak pernah rugi dgn individu2 tertentu meninggalkan PAS, sebaliknya individu2 tertentu itulah yg rugi meninggalkan PAS. Sesuatu jama'ah itu akan terus bergerak & maju kehadapan, samada ahli jama'ah tetap didlmnya atau meninggalkannya. PAS/PR dlm fasa terakhir utk menawan Putrajaya, ini adalah fasa yg amat genting. Disinilah akan teruji apakah sseorg itu ikhlas dgn perjuangan & konsisten, ataupun kalah & mninggalkan perjuangan. Langkah2 PAS dlm politik tanahair tinggal selangkah lagi utk capai kejayaan bagi umat Islam malaysia & rakan2 rakyat lain berbagai bangsa/agama. Beruntunglah bagi yg berjaya konsisten sehingga keakhir, & amat rugilah bagi yg tewas setelah kejayaan hampir & didepan mata...
  • Hj Masran Haron · Pengulas Tertinggi · Simpang Rengam, Johor, Malaysia
    Setuju dgn pendapat Mahfus,, siapa dia utk menghalang mana2 pemimpin PAS yg ingin keluar parti atau berhijrah kepada yg lbih baik,, cuma dri sudut berlainan blhlah diktakan satu kehilangan besar pd pas kerana sesiapa pn mengakui kebolehan dato hassan ali. satu bukti, bila melawan arus maka masalah akan timbul wlaupn dri sebuah parti yg diktakan islamik,,
    • Sapu Bukali · Pengulas Tertinggi
      Hasan MESTI meliHat DASAR PARTI . .ITU NAMANYA
      PERJUANGAN. .kalau nak MELOMPAT . .apa TUNGGU . .TIDAK SEDIKIT pun PR tergugat. .Dan KITA TAHU PEJUANG yg KOTOR , biar DIA lompat. .sukur KPD Allah
    • Chin Mui Ha · Pengulas Tertinggi
      Sapu Bukali;Lompat macam Katak Panggil Hujan Banjir melanda Negara inilah namanya balasan Allah
    • Gaara Iskandar · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Civil Engineering
      Sapu Bukali : semua org tahu hasan ali berjuang atas dasar akidah islam dan semua org tahu pas berjuang atas kepentingan politik dan kuasa. sesungguhnya pas kehilangan org2 yang berkualiti dalam menerajui syiar islam.
    • Hj Masran Haron · Top Commenter · Simpang Rengam, Johor, Malaysia
      prinsif sebuah parti dn penyokong,, bila bermasalah maka timbulah perkataan kekotoran walhal bru semalam disanjung,,
    • Razack Mochtar · Crew at Dala Games Studio
      Gaara Iskandar mcm jib juang Islam?
    • Sapu Bukali · Top Commenter
      Gaara Iskandar SALAH tu. .
    • Kassim Selamat · Top Commenter · University Mobster2 Vendetta
      Gaara Iskandar - UMNO berjuang atas aper???Politik dan Kuasa?Akidah Islam?Ketuanan Melayu??Fedlot?Scorpeon?
    • Harun Nasir · Top Commenter · UITM
      Gaara Iskandar ,kualiti dalam ilmu dan perjuangan berbeza.
    • Rosmadi Abu Bakar · Top Commenter
      Gaara Iskandar
      AQIDAH MELAYU..ISLAM NO 2..
    • Marzuki Zamarul · Top Commenter · Universiti Pakatan Rakyat
      Mengapalah masalah yang kecil ni dengan Hassan PAS tak boleh nak selesai ....
    • Sukhaini Salim · Top Commenter · Nil
      Salam Bang Aji Masran, dah lama tak baca komen tuan! Tunggu juga komen2 tuan tentang projek lembu NFC. Nak juga dengar komen Bang Aji mengenai projek rasaksa lembu ni. Atau semuanya baik pada pendapat Bang Aji
    • Jiwa Lara
      Marzuki Zamarul PAS akan kehilangan ribuan penyokong atas pagar yang berfikiran sederhana dan bersimpati dengan beliau
    • Keladi Kelad · Top Commenter
      yg paling penting disini...kuburkan BN !!
      benamkan UMNO !!!
      kerana rasuah dan kredibiliti parti ini sudah semakin kronik !!!
    • Abdul Hamid Akub · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
      Gaara Iskandar Hasan Ali banyak berjuang macam UMNO kata aje Islam depan tapi selalunya melayu depan ceh porah
    • Adnan Hj Parlan · Top Commenter · Universiti Utara Malaysia
      pergi lah Hasan Ali... rasanya ia bukan satu kehilangan kepada PAS.. malah hilang satu bebanan..
    • Gee Notty · Top Commenter · Seremban
      Gaara Iskandar ,aku xpenah nampak la apa kelebihan umno dari pas...???yg aku nampak umno ni xpenah wat salah......baikla sngat......!!!lam tv semuanye baik je citanye,tp sebenarnye umno ni mcm sial......!!!
    • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
      BILA DAH TERPERANGKAP..JADI UMNO BERJAYA MEMECAH-BELAHKAN PAS...INILAH AKIBATNYA BILA MINDA KITA LEMAH DAN TIDAK BERPANDANGAN JAUH...ORG LAIN SENANG NAK MEMPERLEMBUKAN KITA..INILAH YG BERLAKU KEPADA HASAN DAN NASHARUDIN
    • Hasmira Hasmi · Top Commenter · SGB
      Gaara Iskandar ni tentu pencacai umno,cakap tentang Islam tapi tak tahu hukum Islam
    • Omar Ismail Syikh · Universiti of texes
      Gaara Iskandar ..betul dah tu...kalu dah rasa pas dah dok rok cetong dan umno bejuang atas dasar akidah wat apa nak bejuang atas kepetingan pilitik dan kuasa baik join umno je yang bejuang nak tegak akidah....poorah!!!
    • Shabri Ismail · Top Commenter
      umno ambik lah mereka dan beri lah jawatan bertaraf menteri....
    • Hj Masran Haron · Top Commenter · Simpang Rengam, Johor, Malaysia
      "Patah tumbuh hilang berganti,, cuma kdang2 yg tumbuh xsama dgn yg lama,, dihati kecil PAS pasti rasa terkilan jika Dato Hassan berhijrah, kerana penghijrahan itu biasanya dibuat beramai2,, bonos mudah utk UMNO,, wlaupn umno difitnah sbagai penyebab.
    • Shabri Ismail · Top Commenter
      hasan dan nasha akan jadi kupang temaga pabila dalam umno ..awas umno tu parti perkauman ..tentu mereka x kan selesa ...
    • Shabri Ismail · Top Commenter
      kalau hasan dan nasha ambil kaedah yg digunakan oleh ezam dan nalakarupan.... iaitu menghentam pas dan pimpinan pas selepas ini mereka akan jadi teramatlah popular ..dan akan dikurnia darjah kebesaran....
    • Abdul Kadir · Management/IT Consultant at Edaran IT Services Sdn Bhd
      hasan ali sepatutnya di kenakan tindakan disiplin then pecat je....rasanya itu yg dia minta. Dah banyak tindakan dan menongkah arus dan membelakangi pemimpin parti. Dia ni berangan nak jadi menteri juga nak jadi mbjugak tu. Pengaruh dia puntak kuat mana bila meeting parti duduk tak bercakap. Tak percaya tanya kwn sekampong dia yg dah jadi org penting pas selangor sekarang. Dia selamat sebab pas sebuah parti yg penuh kesabaran dan berhati hati dlm mengambil tindakan.
    • Shabri Ismail · Top Commenter
      mungkin bersama umno nanti dapatlah mereka menjadi menteri ..tapi umno akan kalah banyak kerusi lg dalam PRU 13 nanti
    • Hj Masran Haron · Top Commenter · Simpang Rengam, Johor, Malaysia
      Kenapa kita tidak mahu mengangap satu hidayah Allah pd hasan ali utk berhijrah pd yg lbih baik,, (walahualam)
    • Shabri Ismail · Top Commenter
      bermula kisah pabila hasan ali akan diberi laluan sebagai menteri besar selangor sekiranya berjaya menyakankan pimpinan pas menerima kerajaan campuran umno dan pas memerintah di selangor ....perkara ini berlarutan sehingga kini mgkin permintaannya tak dilayan oleh pas selangor maka hasan ali terus bermuram durja...hebat umno ..terperangkap lah tu
    • Mohd Azizie Abd Aziz · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
      Gaara Iskandar berjuang atas dasar islam tapi bersekongkol dengan munafik. Kemana arah akidah itu?
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Gaara Iskandar Hassan Ali jadi wakil rakyat bukan dipilih dari kalangan pengundi UMNO BN.. dia dapat undi dari penyokong PAS,PKR dan DAP.. undi dari bukan islam tapi dia anti bukan islam..
    • Asnal Zahir Asnal · Top Commenter · Sekolah menengah
      Hj Masran Haron ..kalau berhijrah kat umno...hasan ali akan dijadikan terompah oleh umno boleh di pijak 2nya.....
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Hj Masran Haron Hassan Ali bukan sahaja duri dalam daging dan gunting dalam lipatan bagi PAS, bahkan sudah seperti barah dalam daging, makin lama semakin berebak...
    • Mulut Celupar
      Hj Masran Haron , moga tuan haji diberi hidayah oleh Allah untuk menilai dan memilih parti mana yang lebih baik.
    • Mohdrosli Othman · Top Commenter · Pengurus Syarikat at Berniaga Sendiri
      Hj Masran Haron ...ulamak dlm UMNO dibayangi pemerintah..di butakan dengan wang ringgit..diampu dengan pangkat dan darjat...tk dapat menegak kebenaran takut kena cantas...
    • Ali Urus · PEGAWAI at Pesara
      mudah lah mafus melebarkan sayapnya dan menunjukan taringnya.
    • Aman Damai · Malaysia
      sepatutnya apa yg terjadi dlm Parti PaX, jangan selalu salahkan pada parti lain..padahal ahli PaX sendiri ( Saari-penerangan pas selangor ) yg mengeluarkan kenyataan ini..jadi try tanya pada beliau bukan buat tuduhan pada media lain atau menuduh parti lain yang memasang perangkap..padahal orang yg mengakkan syiar islammcm Dr Hasan nak di pulaukan kerana ign menjaga hati pakatan.macam2..yg pasti, keadaan skrg di malaysia masih aman damai jika di banding dgn indon, india dan palestin..

Tiada ulasan: