Selasa, 20 Disember 2011

JANGAN ACAH2 JE...JANGAN BATAL DISAAT2 AKHIR MACAM DULU...TUNAIKAN JANJI...

Kajian UM di Perak: Video seks Anwar tidak dipercayai | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 19 Dis: Kajian yang dibuat oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) mendapati majoriti respondan mereka tidak percaya kepada video seks yang dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

54 peratus respondan pula berkata, PAS mampu menjadi alternatif kepada Umno untuk menjaga kepentingan Melayu.

Kajian itu juga mendapati, tahap kepercayaan yang rendah terhadap media arus perdana dalam membuat laporan tentang politik.

Keputusan ini diperolehi dalam kajian yang dijalankan mereka pada 23 - 30 Oktober 2011 di Perak.

Ia melibatkan responden seramai 1304 orang dengan menggunakan kaedah temubual secara bersemuka menggunakan soalan kaji selidik berstruktur.

Demikian kata Profesor Datuk Dr Mohamad Redzuan Othman, Pengarah UMCEDEL, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya dalam satu kenyataannya hari ini.

Kajian itu mendapati, hanya 18 peratus percaya kepada video seks itu, 46 peratus tidak percaya manakala 36 peratus lagi tidak pasti.

Selain keputusan itu, mereka juga mendapati majoriti pengundi di Perak telah membuat keputusan parti yang akan dipilih pada PRU ke 13 nanti.

Persepsi pengundi di Perak terhadap kerajaan BN pula berada pada tahap yang tidak membanggakan.

45 peratus dari respondan tidak menyokong kenyataan BN telah menunjukkan prestasi yang baik di Perak, hanya 38 peratus bersetuju dan 17 peratus tidak pasti.

PAS pula dilihat mampu menjadi alternatif kepada Umno untuk menjaga kepentingan Melayu.

54 peratus dari mereka bersetuju dengannya, manakala hanya 19 peratus kata PAS tidak mampu sementara 27 peratus tidak pasti.

Mereka juga mendapati pendekatan program 1Malaysia masih belum mampu untuk meningkatkan sokongan terhadap BN di Perak.

Kajian ini juga mendapati majoriti etnik Melayu menyokong BN sementara majoriti etnik Cina menyokong Pakatan di negeri itu.


Umno lemah hadapi ugutan komponen BN | Print |
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 19 Dis: Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyifatkan kerajaan yang diteraju Umno berada dalam keadaan lemah sehingga sesuatu keputusan menjadi berubah-ubah apabila diugut oleh beberapa pihak.

Pesuruhjaya PAS Pahang itu mendakwa, ini terbukti dalam isu novel Interlok di mana akhirnya kerajaan mengalah dengan tidak lagi menggunakan buku tersebut mulai tahun hadapan hanya kerana mahukan undi kaum India.

Katanya, novel karya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain itu sepatutnya tidak mencetuskan kontroversi jika kerajaan mengambil kira semua aspek sejak daripada mula.

“Namun begitu perkembangan terbaru seperti diumumkan oleh Presiden MIC Datuk G. Palanivel, kabinet memutuskan untuk menarik balik novel Interlok daripada silibus sastera tingkatan lima kerana dibantah parti komponen BN itu menunjukkan kelemahan Umno sendiri.

“Apa faedahnya kerajaan berbelanja sehingga berjuta untuk mencetak, kemudian menampal beberapa perkataan yang dianggap menghina masyarakat India tetapi akhirnya ditarik balik selepas novel sudah dirosakkan,” katanya.

Tambahnya, keputusan berubah-ubah itu turut melibatkan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang pada mulanya setuju dimansuh tetapi kemudiannya ditangguh apabila dibantah sesetengah pihak.

“Jadi secara jelas sikap flip-flop ini menunjukkan betapa lemahnya Umno,” kata Tuan Ibrahim ketika berucap merasmikan Seminar Penerangan PAS Pahang di Darul Amin Sungai Gau, dekat sini hari ini.

Kira-kira 300 peserta hadir. Turut membentangkan kertas kerja Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad, Pegawai Penerangan Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang, Anuar Hashim dan Ketua Penerangan PAS Pahang, Suhaimi Saad.

Mengenai pilihan raya umum (PRU) kali ini, Tuan Ibrahim berkata ia merupakan yang paling sengit sehingga diakui dalam Perhimpunan Agung Umno yang baru-baru ini sebagai PRU menentukan hidup mati Umno.

Tambahnya, selepas PRU 2008 yang menimbulkan kejutan, sudah ada mood rakyat untuk melakukan perubahan.

“Pemerhati meramalkan jika tsunami dulu berpusat di Kedah sehingga membuatkan negeri di utara Semenanjung jatuh ke tangan PR, kali ini dijangka berpusat di Negeri Sembilan di mana akan menjatuhkan negeri-negeri di selatan tanah air pula,” katanya.

Mengenai Pahang, beliau berkata pergantungan kepada pengundi Felda menjadi penentu kerana di negeri ini terdapat 27 kerusi Dun melibatkan kawasan Felda daripada 42 kesemuanya.

Tambahnya, dengan perkembangan terbaru isu-isu Felda PR mungkin menerima lonjakan undi luar biasa asalkan kerja-kerja penerangan dilakukan secara berterusan.

Serentak itu, beliau mahu saluran maklumat melalui dunia internet dipergunakan semaksimum mungkin dalam penyebaran maklumat termasuk melalui portal berita, blog, facebook dan twitter.


Hasan, Nasharuddin terperangkap agenda Umno | Print |
Wan Nordin dan Hazayani Zakaria

Wawancara wakil Harakah, WAN NORDIN WAN YAACOB dan Harakahdaily HAZAYANI ZAKARIA bersama Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali di Pejabat Urusan Harakah pada 15 Disember lalu.

WARTAWAN: Dua hari kebelakangan ini, dua bekas pemimpin PAS (Datuk Dr Hasan Mohd Ali dan Ustaz Nasharuddin Mat Isa) telah mengeluarkan kenyataan menghentam PAS dan membayangkan kononnya PAS lari daripada dasar Islam. Bagaimana pendirian PAS dan Datuk selaku Setiausaha Agung parti dalam hal ini?

DATUK MUSTAFA ALI: Saya menerima maklumat laporan dari pelbagai pihak berkaitan dengan
perjalanan parti termasuk tindakan pemimpin yang dirasakan tidak selari dengan hasrat dan aspirasi perjuangan PAS. Oleh kerana itu menjadi tanggungjawab saya memantau keadaan ini sepanjang masa.

Ada pun isu yang berkaitan dengan Hasan Ali dan juga Ustaz Nasharuddin Mat Isa, bukan sehari dua sahaja saya pantau, tetapi sejak sekian lamanya perkembangan itu dan sejauh mana maklumat yang disampaikan kepada saya sama ada bertulis atau lisan juga melalui telefon, dan saya tidak buat apa-apa komen pada waktu saya mendapat maklumat itu, tetapi kini telah sampai masa saya menjelaskan apa yang dinyatakan oleh dua pemimpin ini.

Dua pemimpin ini iaitu Datuk Hasan dan Nasharuddin telah menjadi AJK PAS sejak sekian
lama. Hasan Ali sendiri pernah menjadi Pesuruhjaya PAS Selangor, pernah menjadi Naib Presiden PAS dan sementara Nasharuddin pula pernah menjadi Timbalan Presiden PAS sekain lama.

Mereka berdua ini duduk dalam jawatankuasa PAS Pusat. Hasan sendiri selepas digugurkan daripada menjadi Pesuruhjaya PAS Selangor, beliau dilantik semula menjadi AJK Perhubungan PAS Selangor, sementara Nasharuddin Mat Isa pula dilantik selaku AJK Pusat yang dilantik.

Ingin saya dedahkan, dalam rekod di Pejabat Agung PAS Pusat dan Pejabat Perhubungan PAS
Selangor, Nasharuddin setelah tidak terpilih sebagai Timbalan Presiden PAS, beliau telah dilantik sebagai AJK PAS Pusat yang
dilantik, tetapi sepanjang masa selepas dilantik hingga kini, tidak ada sekalipun beliau menghadiri mesyuarat AJK PAS Pusat.

Sementara Hasan Ali dari sudut di pusat kadang-kadang hadir kadang-kadang tidak, tetapi di peringkat Selangor satu kali pun beliau tidak hadir (mesyuarat).

Walaupun telah dinasihati supaya hadir dan saya sendiri menghubungi Nasharuddin Mat Isa
supaya datang mesyuarat walaupun sanggup awalnya (untuk hadir), tetapi akhirnya tidak hadir.

Sebagai seorang pemimpin tak bolehlah beliau tidak hadir kerana ini menjadi kewajipan setiap orang pimpinan (hadir mesyuarat).

Memang berlaku dalam mana-mana parti politik atau gerakan Islam sekalipun, terkadang mereka rasa kecewa dengan apa yang berlaku terhadap diri mereka, tetapi jika mereka tidak hadir kerana kalah bertanding tak dipilih dan hanya dilantik ke jawatan rendah maka ini tidak wajar (berlaku).

Ini boleh kita sebutkan sebagai bad looser orang yang tidak boleh terima realiti kekalahan walaupun dalam pemilihan yang sangat demokrasi.

Bila individu ini kecewa dalam hal itu (jawatan) ia mudah terperangkap dengan perkaraperkara yang barangkali boleh sebabkan dia terheret dengan agenda yang boleh menjejaskan parti.

Jadi sebab itu saya buat kesimpulan berdasarkan maklumat yang saya terima dari pelbagai pihak sama ada sedar atau tidak kedua-dua mereka ini terperangkap dalam agenda musuh politik PAS, dan sebab itu, ini sangat tidak wajar dan tidak baik bagi PAS.

Apakah ada agenda pihak tertentu menjatuhkan PAS dengan menggunakan mereka ini?

Agenda untuk lemahkan dan rosakkan PAS, jadi ini kesimpulan berdasarkan maklumat yang saya
terima. Saya ada maklumat yang banyak mengenai mereka, tetapi hari ini saya dedahkan sedikit.

Katanya kes ini berpunca daripada kenyataan Ketua Penerangan PAS Selangor, Saari Sungip yang menyatakan hal pencalonan, apa pandangan Datuk?


Memang betul Hasan Ali rujuk kenyataan Saari. Saya akui Saari tiada hak untuk sebutkan hal itu, ini bukan hal isu yang baharu. tetapi isu ini dibesarkan (dengan kenyataan balas Hasan) bagi merosakkan imej PAS.

Saya tak nafi Saari tidak harus buat kenyataan itu tetapi dua pimpinan ini patutnya arif bahawa persoalan pilih calon (mewakili PAS) ini adalah hak PAS Pusat, tiada hak oleh negeri untuk buat (keputusan akhir).

Walaupun pemilihan PAS demokratik dengan dengar kita mendengar suara akar umbi bagi
memilih calon, namun saya mahu jelaskan di sini bagaimana prosedur pemilihan calon yang membuatkan PAS Pusat akhirnya membuat keputusan yang muktamad.

Pertamanya Setiausaha Agung akan pinta negeri-negeri menyediakan nama-nama calon itu
bagi setiap wakil Dewan Undangan Negeri (Dun) dan Parlimen yang ditandingi paling kurang tiga orang. Sementara negeri pula dalam proses pilih calon akan ambil pandangan kawasan, dan kawasan ambil pandangan daripada cawangan.

Proses itu bermula dari bawah, namun tidak semestinya orang yang tiada nama di kawasan tidak menjadi calon kerana tapisan akhir akan dibuat PAS Pusat.

Ada berlaku keadaan di mana seseorang itu bukan memegang jawatan di cawangan tersebut,
tetapi PAS Pusat buat keputusan orang tertentu dicalonkan mewakili PAS bukan sahaja kerana
pencalonan tetapi ada faktor lain.

Ini seperi bukan sahaja dalam kes Ibrahim Ali (pilihan raya umum 2008 di Parlimen Pasir Mas) ada orang yang tidak pegang jawatan kawasan tetapi tercalon dalam pilihan raya itu. Saya sendiri jalani proses itu pada tahun 1974, saya tidak pegang jawatan tetapi terpilih.

Apa kriteria yang dititikberatkan oleh PAS Pusat dalam persoalan calon ini Datuk?

Menyebut soal kriteria ini, bila PAS Pusat terima seluruh senarai dan akan diserah kepada Majlis Syura Ulama untuk pastikan calon ini layak menjadi calon PAS. Layak kerana ada kriteria meletakkan calon PAS ini mestilah orang yang tidak terlibat dengan dosa-dosa besar stakat yang diketahui. Jika ada laporan dan diyakini ada dosa besar memang tak layak menjadi calon PAS.

Selesai Majlis Syura buat tapisan, Majlis ini akan hantar kepada PAS Pusat dan PAS Pusat
akan meletakkan keputusan siapa calon dan di mana calon itu layak bertanding.

Negeri bukan muktamad, semua orang tahu dan kepimpinan tahu. Bagi saya kesilapan yang Saari buat itu bukan isu yang besar, kerana Hasan dan Nasharuddin tahu PAS Pusat yang pilih calon akhirnya.

Apa kriteria calon?

Antara kriterianya ialah, capability iaitu kebolehan dan keupayaan seseorang itu menjadi
calon dan boleh menjadi calon. Seterusnya ialah acceptability iaitu persoalan penerimaan ahli PAS, kawasan dan juga masyarakat setempat.

Ketiganya winnablility iaitu selain penerimaan dan kebolehan, ada ‘x-factor’ kepada calon untuk mendapatkan sokongan yang lebih bagi memenangi.

Kelebihan seseorang itu berbanding calon-calon yang lain seperti faktor kenalan besar, keluarga besar dan pengaruh besar pada masa itu, mungkin mendapat sokongan bukan sekadar PAS tetapi luar PAS.

Sebab itu banyak calon kita letak orang tempatan sebabnya persoalan yang saya sebutkan tadi.Ini yang kita mahukan,Ini yang PAS Pusat timbangkan dalam menentukan seseorang calon bertanding.

Jadi bagaimana dengan kenyataan Saari itu?


Jadi tidak timbul soal apa yang disebutkan oleh Saari Sungip itu sebagai isu yang besar, kerana seharusnya mereka ini (Hasan dan Nasharuddin) faham akan bagaimana pemilihan calon dalam PAS.

Saya melihat, kenyataankenyataan yang dibuat mereka berdua (Hasan dan Nasharuddin)
ini biasanya dilapor Utusan Malaysia, TV1, dan TV3, jadi ahli boleh menilainya.

Hasan sendiri patut tahu dalam PAS ini tidak boleh ada seseorang yang merasakan dirinya lebih tinggi daripada jemaah, siapa pun dia, mereka tertakluk kepada apabila sesuatu telah diputuskan kepada Syura setiap orang walau ada perbezaan pendapat, dia kena patuh kepada keputusan itu.

Dalam perbincangan boleh kritik, bukannya dengan cara yang tidak beradab, itu tak kena, tak ada seorangpun sempurna.

Saya nak sebutkan, kita bukan tidak mahu tegur, tetapi jika tak hadir mesyuarat nak tegur macam mana? Sedangkan kegiatan lain boleh mereka teruskan ini tak betul.

Ada usaha pihak mereka berdua mempengaruhi mana-mana ahli dalam parti?

Saya dimaklumkan dan saya boleh mengesahkan Hasan ada menemui orang tertentu termasuk
beberapa tokoh dalam PAS untuk meyakinkan mereka supaya bersama dengan dia kerana PAS
sudah tidak boleh diyakini lagi.

Saya tak nak dedahkan lagi siapa orang ini, cuma saya mahu sebutkan apa yang dilakukan
Hasan ini dalam ruang-lingkup agenda musuh politik PAS.

Kesannya besarkah kepada perpaduan dalam PAS?


Setakat ini ia sangat kecil, kita boleh selesaikannya dengan mudah sahaja.Tetapi saya mahu tegaskan bahawa tindakan Hasan ini daripada seorang pemimpin tak betul, walaupun bagi saya kesannya tidaklah besar kita masih boleh selesaikan benda ini.

PAS ada kekuatan tersendiri yang tak boleh digugat oleh seorang individu, PAS pernah kehilangan presidennya sebelum ini, dan ahli PAS terus ikut dasar parti, selama dasar parti ini Islam orang PAS dah faham mereka tak akan ikut individu.

Isu Hasan dan Nasharuddin Mat Isa ini tak jejaskan kedudukan parti tetapi kita nak elakkan individu ini jika boleh selamatkan, agar tak terlajak. Namun, saya tak tahulah
boleh selamatkan atau tidak mereka ini.

Adakah sebarang perbincangan dibuat dengan mereka ini untuk menasihatkan agar tidak meneruskan agenda memburukkan parti ini?


Telah ada pihak yang diarahkan PAS Pusat untuk menemui dan berbincang dengan mereka berdua,
namun nampaknya macam terus jugalah (hasrat mereka berdua), sebab itu saya dapat maklumat
dari mereka yang bertemu, Hasan nampaknya ada persepsi lain sebab itu saya nak dedahkan hal ini supaya ahli fahami senario yang ada ini.

Sebagai seorang pemimpin yang senior dalam PAS, bagaimana Datuk melihat senario yang
berlaku terhadap mereka berdua.

Apa yang menyebabkan mereka berdua ini mahu bercakap mengenai hal-hal dalaman parti yang memburukkan nama parti?


Saya rasa kekecewaan yang menyebabkan mereka bertindak sedemikian. Ini kerana mereka
tidak terpilih dan tidak diletakkan di tempat yang mereka rasakan tempat asalnya seperti Nasharuddin Mat Isa selaku Timbalan Presiden PAS dan Hasan selaku Pesuruhjaya PAS Selangor.

Tetapi dalam sejarah PAS ini sepatutnya mereka ini tidak boleh menjadi seorang yang bad looser.

Saya memberi contoh, Mohammad Sabu (Mat Sabu) pernah bertanding jawatan Timbalan Presiden PAS (pada tahun 2009) tetapi kalah kepada Ustaz Nasharuddin Mat Isa ketika itu, namun Mohd Sabu dipilih semula masuk selaku AJK PAS Pusat dan menjalankan tugas dengan baik, hadir mesyuarat dan menjalankan amanah selaku pemimpin. Mohd Sabu tidak pernah kecewa dengan kekalahan.

Seterusnya kita selalu sebutkan tentang kepimpinan dan teladan Khalid al-Walid, yang digugurkan selaku Panglima Perang, kita selalu sebutkan hal ini tetapi kita tidak mengikut teladan Khalid al-Walid ini.

PAS parti yang sangat demokrasi, kalah menang mereka pun akan dilantik semula menjawat
jawatan tertentu.Sebenarnya kalah menang sesuatu jawatan adalah kerana sebab-sebab tertentu pada waktu itu, mungkin ahli mahukan perubahan tertentu mengikut keadaan.

Tidak terpilihnya Hasan Ali selaku PJ waktu itu adalah kerana keadaan yang sama juga. Ini bukan hal baharu walaupun pelbagai pihak kononnya nak kaitkan PAS tunduk kepada DAP, ini sama sekali tidak betul, ini rubbish. Saya mahu tegaskan di sini, PAS tidak akan tunduk kepada sesiapa pun sebab PAS ada prinsip sendiri, tahaluf (tahaluf siyasi bersama Pakatan Rakyat) ini bukan dasar tetapi strategi, kita berjalan sejauh mana dalam kita lihat tak menghalang tugas kita.

Hasan sebutkan dalam satu kenyataannya sebelum ini, dia akan teruskan kerjasama dengan PAS atau Pakatan Rakyat selagi mana PAS masih memperjuangkan Raja-raja Melayu, dasar Islam dan Hak Bumiputera, bagaimana Datuk melihat kenyataan ini dan apakah dia mengikut rentak rasis Umno-BN?

Saya tidak sebutkan dia (Hasan) rasis. Pada saya kenyataan (Hasan) itu sendiri mempersoalkan dasar PAS. Ertinya dia kononnya seorang Islam, dia bercakap sebenarnya ada agenda, mahu menunjukkan kononnya PAS ini lari daripada Islam, sedangkan hakikatnya tidak.

Hanya PAS sahaja satu-satunya parti yang wujud di negara ini mempunyai dasar Islam.Umno jauh
sama sekali.

Kerana dia ini telah terheret dengan agenda musuh politik PAS, dan saya percaya dia akan teruskan kenyataan seperti ini kerana lebihlebih lagi sekarang ini dah dekat pilihan raya ini bukan fenomena baru, sepanjang masa berlaku.


Ada usaha pancing Hasan oleh pihak musuh?


Ini dah buat pun, dan dia dah masuk dalam perangkap itu. Terus terang saya katakan, jika nak sebutkan Umno sebagai musuh politik PAS, Umno ini saya kenal lama.

Saya ini antara kepimpinan PAS ini saya yang paling mengenali Umno. Sewaktu tahun 1974, saya ini sebahagian kepimpinan PAS yang ada dalam kabinet BN sewaktu PAS bersama dengan Umno-BN ketika itu.

Saya sendiri memegang jawatan Timbalan Menteri ketika itu.Saya kenal sangat dan banyak bergaul dengan kepimpinan Umno, dan saya tahu amalannya. Dari segi politiknya Umno amalkan
politik Machiavelli iaitu politik menghalalkan cara.

Ini kaedah Umno sebenarnya, dan perlu diingat suatu ketika dahulu, saya bukan nak besarkan
diri, saya menjadi Timbalan Menteri tetapi saya letak jawatan kerana menentang isu berkaitan dengan kerajaan me’Mageran’kan Kelantan pada tahun 1977.

Krisis ketika itu dan saya bersama rakan-rakan melepaskan jawatan selaku Timbalan Menteri
kerana memegang prinsip perjuangan.

Walaupun ketika itu ada kalangan Umno memujuk saya agar tidak meletakkan jawatan dan
menyatakan kononnya saya masih muda dan perjalanan politik masih jauh, tetapi kerana dasar parti dan prinsip, saya melepaskan jawatan.


Mengapa Datuk tidak terima?


Saya katakan tidak kerana prinsip perjuangan. Saya tidak dedahkan siapa orang itu.Ini kerja Umno, mereka akan cari peluang melemahkan PAS. Memang PAS terpaksa hadapi kesan besar hingga hilang Kelantan waktu itu.

Tetapi PAS dapat dipulihkan semula. Umno akan buat apa sahaja untuk kepentingan politiknya.
Umno ini seperti ‘Orang Tua Mata Keranjang’, orang muda normal mata keranjang, sebab orang muda tak kahwin lagi, tetapi Umno ini Mata Keranjang ini buktinya, PBS dahulu, ‘sworn enemy of Umno’ tetapi Umno boleh bersama PBS.

Terbaharu, dengan MCA kawan lebih 50 tahun, tetapi ada maklumat kata perbincangan
pimpinan Umno, MCA tidak mendapat sokongan masyarakat Cina, mereka nak dekati DAP pula.

Saya tidak fikir DAP akan terima pelawaan itu walaupun ada. Saya ada maklumat ini, mereka
mahu singkirkan MCA. Mereka mahu ambil DAP untuk selesaikan masalah. Mereka mahukan PAS
bersama mereka juga agar tiada tentangan Melayu Islam lagi.

Tahun 1977 dahulu waktu Umno tendang PAS keluar ini PAS yang sama, Umno atas kepentingan politik. Merujuk kepada kenyataan kononnya Hasan Ali mahu menjadi orang tengah bagi rundingan penggabungan Umno-PAS ini bukan saja-saja ini, ini ada agendanya.

Tetapi saya katakan tidak kerana pendirian PAS ketika ini tetap bertahaluf dengan Pakatan
Rakyat bersama menghadapi pilihan raya ke-13. Kita tak tahu perkembangan macam mana, pada
waktu ini tiada kerjasama politik dengan Umno.Bukan kata dalam PR ini 100 peratus kita sama, kita ada perbezaan dengan DAP dan KeADILan, tetapi kebersamaan lebih banyak daripada perbezaan. Iaitu antaranya menentang kezaliman, menentang rasuah dan jauh berbeza dengan Umno. Musuh politik akan memainkan isu-isu ketidaksamaan yang sedikit sahaja. Kita ada kekuatan tersendiri.


Ada kepentingan Hasan di peringkat pihak tertentu hingga bercakap memburukkan PAS?


Saya tak mahu sebut pada waktu ini terlalu jauh. Cukup saya sebutkan dia terperangkap dengan agenda musuh politik PAS.Ini bukan satu, ini harus disedari, kiat sedang pantau kerana dia masih ahli PAS dan pimpinan, tetapi jika dia berterusan seperti ini, biasanya orang sebegini tak tahan lama dalam PAS. Bukan kerana dipecat tetapi dia tak akan dapat teruskan.

Ada sebarang tindakan?


Hal tindakan ini kita belum sebutkan lagi.Tak akan buat lagi kita akan lihat sejauh mana tindakan dia, kita sedang memantau. Tetapi Nasharuddin tak buat macam Hasanlah, dia tak jumpa mana-mana pimpinan.

Bagaimana musuh mudah pengaruhi mereka ini?


Saya nak tambah, Umno boleh masuk dalam hal ini kerana Umno tahu kelemahan orang-orang ini, dia masuk melalui kelemahan dua tokoh ini yang mana Umno telah tahu.

Saya tahu kelemahan mereka saya tak hendak sebut, namun jika dia sebut kelemahan saya saya akan sebutkan kelemahan dia. Umno ini cukup tahu masalah kedua-dua mereka ini. Mereka ada APCO sebagai penasihat, APCO ada di luar, di dalam ini ada juga. Ada kaedah atau seni mendepani orang ini.

Pada saya, saya tak risau sangat, berbanding dengan isu sebelum ini. Isu ini kecil sangatlah. Mereka sahaja kata besar. Kita yakin akan atasi.

Boleh disimpulkan mereka ini kecewa kerana tidak dapat jawatan?


Maknanya mereka ini nakjawatan nak duduk di atas daripada jawatan yang ada sebelum ini.
Kekecewaan yang dirasai, Umno guna kelemahan lain mereka ini, Mereka terperangkap dengan mainan Umno kata Mustafa dalam wawancara Harakah. Dia tahu mereka ini kecewa.


Written by Rizal Tahir
BACHOK. 19 Dis: Dakwaan 120 orang ahli PAS keluar parti di Kampung Beoh dalam Cawangan Redang, dekat sini adalah karut, malah anak Mohd Nor Jusoh yang dikatakan menyertai Umno tidak menyertai bapanya.

Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Bachok, Abdul Aziz Kadir (gambar kiri), ketika ditemui memberitahu apa yang berlaku hanya empat orang satu keluarga sahaja menyertai Umno.

Sambungnya, Datuk Awang Adek kini memang kerap keluar masuk kampung serta memberikan pelbagai janji pada rakyat agar mereka menyertai Umno.

“Adik beradiknya (Awang Adek) belum tentu menyokong perjuangannya, apa lagi rakyat,”ujarnya ketika ditemui pada majlis bubur as-syura, di Kampung Beoh, dekat sini semalam.

Baru-baru ini beberapa buah akhbar termasuk televisyen melaporkan seorang penduduk Mohd Nor Jusoh, mewakili 120 orang penyokong kuat PAS menyertai Umno kerana tidak yakin dengan perjuangan parti itu.

Malah salah seorang anaknya, Mohd Adnan Mohd Nor, 28, (gambar kanan) mendakwa bukan semua anggota keluarga mengikut ayahnya.

Jelasnya, apa yang dilakukan hanya untuk memburukkan perjuangan PAS.

"Saya langsung tidak berminat dengan Umno kerana tidak ada sebab saya menyertai parti itu apa lagi perjuangan PAS terbukti benar-benar membela rakyat,”ujarnya.

Hadir sama pada pertemuan itu Penghulu Mukim Lubuk Tembesu, Beoh, Mohd Sabri Mat Nawi dan Ketua PAS Cawangan Beoh, Mohd Idris Mat.


Written by Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 19 Dis: Kerajaan dicadangkan menubuhkan Jawatankuasa Khas Parlimen bagi menilai pembelian kerajaan terutamanya untuk pertahanan negara agar ia tidak lagi dibincang secara umum.

(Salah sebuah kapal LCS milik Amerika sekarang...Amerika hanya ada dua, Malaysia mahu membeli enam buah kapal jenis ini)

Anggota Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua berkata, beliau tidak akan berhenti untuk mendedahkan kepincangan dalam pembelian kerajaan selagi ia berlaku walaupun dituduh 'membahayakan keselamatan negara'.

"Jika begitu, kerajaan kena tubuhkan satu Jawatankuasa Khas Parlimen untuk membincangkannya, jika tidak kita kena bincang di depan publik," kata Tony daalm sessi dialog khas di majlis 'Dr Dzul Inperson: Night to remember' malam tadi.

Harga naik 50% dalam setahun

Di majlis itu, Tony Pua sekali lagi mendedahkan kepincangan dalam perbelanjaan kerajaan untuk membeli kelengkapan pertahanan negara.

Pada 6 Februari tahun, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid mengumumkan kerajaan meluluskan RM6 bilion kepada Tentera Laut Diraja Malaysia untuk membeli enam unit second generation patrol vessels yang akan dibina oleh Boustead Naval Shipyards.

Ketika mempertahankan harganya yang mahal, Zahid berkata, kapal ini bukan jenis yang biasa tetapi sangat advance dan dikenali dengan nama "littoral combatant ships" (LCS).

Pada bulan Mac lalu, Zahid berkata, kapal ini besar dan cepat dan dilengkapi dengan senjata 'tiga dimensi' iaitu boleh menembak kapal terbang musuh di udara, kapal di laut dan kapal selam di dalam air.

Amerika ada 2, kita mahu 6


Menurut Tony Pua (gambar) , hanya Amerika sahaja mempunyai kapal jenis ini.

"Amerika hanya ada dua buah sahaja iaitu USS Independence dan USS Freedom, sedangkan kita mahu membeli enam buah," kata Tony.

Yang memeranjatkan lagi, katanya, harga kapal ini tidak muktamad lagi pada bulan February ketika kontrak ini ditandatangani.

"Namun ia memeranjatkan apabila Boustead memaklumkan kepada Busra Malaysia bahawa mereka telah menandatangani satu kontrak minggu lalu bernilai RM9 bilion iaitu 50 peratus lebih tinggi dari yang diluluskan oleh kerejaan awal tahun ini," katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta Zahid khasnya menjelaskan kenapa harga setiap kapal ini meningkat RM500 juta setiap satu atau RM3 bilion keseluruhannya.

Beliau juga mempertikaikan apa pengalaman yang ada pada syarikat ini untuk membina kapal secanggih itu.

Boustead Naval Shipyard, sebelum ini yang dikenali dengan nama PSC Naval Dockyards pernah membuat enam naval patrol vessels dengan harga RM6.75 billion atau 26.2% lebih tinggi harganya berbanding dengan kontrak asal yang berharga RM5.35 billion.

Kapal itu juga diserahkan dua tahun lebih lewat dari masa yang dijadualkan di samping ratusan kelemahan padanya, tambah beliau.


Written by Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 19 Dis: PAS mahu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memberi jaminan bahawa tidak akan ada lagi sebarang halangan untuk menggunakan dakwat kekal pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 seperti yang berlaku pada 2008.

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Mohd Hatta Ramli (gambar) berkata, biarpun menyambut baik pengesahan SPR untuk menggunakan dakwat kekal itu, namun apa yang dibimbangi sejarah PRU ke-12 pada Mac 2008 lalu akan berulang.

"Kita alu-alukan ianya dilaksanakan. Cuma kita harap tidak ada lagi halangan seperti dakwat lewat sampai dan sebagainya.

"Kita juga nak kepastian berhubung dengan kualiti dakwat tersebut," katanya yang juga ahli parlimen Kuala Krai ketika dihubungi Harakahdaily.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas pengesahan Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof bahawa dakwat kekal akan digunakan pada PRU akan datang.

Aziz berkata, SPR juga bersetuju untuk melaksanakan undi awal kepada semua anggota polis dan tentera, termasuk isteri mereka kecuali jika berada dalam tugas dan memohon membuat undian pos.

Kedua-dua pembaharuan yang akan diperkenalkan itu adalah sebahagian kecil dari cadangan jawatankuasa pilihan khas (PSC) parlimen berhubung penambahbaikan proses pilihan raya yang syornya dibentang di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Cadangan penggunaan dakwat kekal hampir-hampir digunakan pada PRU ke-12 pada tahun 2008, namun ianya ditarik balik beberapa hari sebelum pengundian.

"Kita juga minta agar SPR memberi penerangan awal kaedah penggunaan (dakwat kekal) supaya mudah untuk kita memberitahu kepada petugas parti yang akan terlibat," kata Hatta yang juga salah seorang anggota PSC itu.

Hatta juga menyifatkan keputusan terbaru SPR itu sebagai kejayaan rakyat yang menuntut penggunaan dakwat kekal sejak sekian lama termasuk melalui himpunan Bersih 10 November 2007 dan terbaru Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

"Saya berani katakan, desakan rakyat inilah yang memaksa kerajaan untuk akur menggunakan dakwat kekal.

"Harapan kita supaya penggunaan ini akan mengelakkan mana-mana pihak mengundi lebih sekali," katanya.

Berita Harakahdaily paling popular minggu lalu | Print |
Harakahdaily

1

Penghina hudud jangan kurang ajar - Ridhuan Tee


2

Laman lawak antarabangsa perlekeh Rosmah


3

‘Kamu boleh hina Anwar di Malaysia, tidak di dunia’


4

Nasharudin tidak pernah hadir mesyuarat - Mustafa


5

MB Kedah kini bergelar Datuk Seri Diraja


6

Real Madrid 1- 3 Barcelona: Suatu Iktibar


7

Utusan diarah bayar RM200,000 kepada Guan Eng


8

Hasan, Nasharudin terperangkap dalam agenda Umno


9

Peguam Anwar berjaya patah hujah pendakwa


10

MB T'ganu tidak faham Enakmen Jenayah Syariah


11

Sudah 3 pemimpin BN desak Shahrizat letak jawatan


12

Gugur Hasan Ali hanya fitnah Utusan


13

SBPA hanya aniaya kakitangan awam


14

Anwar musnah ETP Najib, 8.3 juta rakyat miskin pada 2020


15

Tragedi NFC: Muhyiddin tak layak jadi PM

Tiada ulasan: