Jumaat, 16 Disember 2011

KALAU BENAR CERITA NI...AGAK2LAH...BUAT DASAR BIAR PAKAI OTAK....JANGAN ORANG PERASAN KITA NI GOLONGAN2 CONFIRM BODOH...

Kontrak baru wajibkan guru sandaran kerja setiap hari

Seramai 8,000 Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) mengeluh dan merayu kerajaan mempertimbangkan semula kontrak perkhidmatan baru mereka yang dianggap membebankan termasuk perlu hadir di sekolah pada hari Sabtu dan Ahad.

Pengerusi Jawatan Kuasa Bertindak GSTT Shamil Nor berkata penukaran daripada "Kontrak Khidmat kepada Kontrak untuk Berkhidmat juga menghendaki guru berkenaan memulangkan semula perbezaan gaji yang telah diterima sejak bulan Oktober hingga Disember berjumlah RM 3,476 setiap seorang.

"Kontrak yang baru ini juga tiada caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) selain perlu hadir di sekolah tujuh hari seminggu termasuk cuti umum, sungguhpun tiada sesi pembelajaran atau gaji dipotong," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Pemuda Umno, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur, semalam.

Beliau juga berkata di samping itu semua mereka hanya dimaklumkan mengenai penukaran kontrak itu pada 10 Nov sedangkan kontrak ini telah berkuat kuasa pada 17 Okt.

"Walaupun kontrak yang baru ini telah berkuat kuasa namun saya dimaklumkan terdapat Pejabat Pendidikan Daerah yang masih tidak memaklumkan perkara itu kepada guru sandaran di daerah mereka sedangkan esok semua guru sandaran diminta menandatangani Surat Akujanji berhubung kontrak yang baru itu," katanya.

Sementara itu Setiausaha Pemuda Umno Datuk Megat Firdouz Megat Junid berkata pihaknya akan berbincang dengan pihak Kementerian Pelajaran bagi mencari jalan penyelesaian terbaik berhubung masalah itu.

- Bernama



  • PakAnjang Yong · Pengulas Tertinggi · Universiti Pendidikan Sultan Idris
    Masih ramai lepasan ISMP yang belum dipostingkan. Guru sandaran bukan satu bidang kerjaya yang menjamin masa depan. Carilah kerja lain bagi membolehkan lepasan ISMP yang layak mengisi kekosongan guru di sekolah.
    Bukan tidak bersimpati dengan kalian, tapi saya lebih bersimpati kepada adik adik lepasan ISMP yang belum dipostingkan lagi. Guru sandaran harus mencari pekerjaaan yang selayaknya dengan kelulusan anda, bukan menyekat rezeki org lain.
    • Tuchum Lelegop · UM
      bila pula GSTT ni sekat rezeki orang lain? Pakai otak komen. Yang tak posting bukan sebab GSTT lah bodoh. Itu sebab kementerian... bahalol.
    • PakAnjang Yong · Pengulas Tertinggi · Universiti Pendidikan Sultan Idris
      Aku lontarkan satu persoalan, kenapa perlunya Guru Sandaran, sedangkan ramai graduan ISMP sedang menunggu untuk dipostingkan?
    • PakAnjang Yong · Pengulas Tertinggi · Universiti Pendidikan Sultan Idris
      Tuchum Lelegop Sori la bro. Otak manusia bukan sama tafsirannya. Kalau semua otak manusia sama tafsirannya, takde la pulak perbezaan pendapat bro.
    • Ubah Rakyat Mansang · Top Commenter
      Khairul Anuar Guru sandaran tetap penting, bukan semua graduan ISMP tu sanggup btugas di pendalaman terutama Sabah & Sarawak. Kalau sebut Sabah & Sarawak kat bandar pun belum tentu mrk sanggup. Ada yg sanggup datang je utk report slp tu pertengahan tahun minta balik/pindah. Kekosongan ni siapa nak isi kalau bukan guru sandaran? Siapa yg jd mangsa? Muridkan?
    • Agaknya La · Top Commenter
      Cara sebegini iaitu kerja setiap hari adalah cara 'halus' utk menghentikan perkhidmatan GSTT secara beransur2... mungkin benar utk memberi 'laluan' kpd bakal guru di Maktab perguruan..

      Adakah ini penyelesaian bg kenyataan Muhyuddin tempoh hari??
    • PakAnjang Yong · Top Commenter · Universiti Pendidikan Sultan Idris
      Ubah Rakyat Mansang Betul tu. Ada kebenaran apa yang dinyatakan. Masalah guru di pedalaman Sabah dan Sarawak berlarutan sehingga ke hari ini. Wahai anak-anak Borneo, tingkatkan tahap pendidikan anda, agar dapat mendidik anak bangsa tanpa memerlukan guru-guru dari semenanjung. Untuk pengetahuan anda, kewujudan Guru Sandaran bukan hanya berlaku di Sabah dan Sarawak, tetapi di negeri Kelantan dan negeri-negeri lain juga. Beribu-ribu guru dari luar Kelantan nak balik ke Kelantan setiap tahun, tapi gagal disebabkan tiada kekosongan. Apa yang menghairankan di Kelantan wujud Guru Sandaran yang mengajar subjek kritikal seperti Kimia dan Fizik.
    • Tuchum Lelegop · UM
      Khairul Anuar Maaf la bro kalau tersinggung, tp mrk bukan merompak atau mencuri, mrk hanya bekerja utk rezeki mrk juga. GSTT tetap akan diberhenti kalau graduan ni masuk sekolah. Lagipun bukan semua sekolah cukup guru, ada guru dipinjam oleh pejabat, guru bersalin, guru yg sakit berpanjangan kes ini hanya guru sandaran sahaja boleh mengisi kuotanya.
    • Johney Malibin · Tambunan
      Khairul Anuar cakap tu biar berpadah2. berpuluh ribua graduan menganggur di sabah dan sarawak, bukan x pendidikan, tapi dasar malaya yg cuba menjajah sabah dan sarawak dng menghantar mereka ke sabah. Bukan semua guru malaya yg datang ke sabah mengajar dng ikhlas.mereka datang hanya kerana elaun yg besar.kalau tak tahu keadaan yg sebenarnya, baik bertanya. satu lg. pengambilan KPLI dan KPLD, org malaya sanggup guna alamat kawan mereka yg mengajar di sabah, semata2 untuk merebut kuota org2 sabah.so selidiki dahulu baru buat komen.banyak diskriminasi yg berlaku sebenarnya.bukan saja dalam bidang perguruan tetapi juga kemasukan ke IPT.
    • PakAnjang Yong · Top Commenter · Universiti Pendidikan Sultan Idris
      Johney Malibin Oh begitukah apa yang dirasai oleh orang Sabah dan Sarawak? Memang saya tidak tahu rupanya guru-guru semenanjung gilakan elaun dan sanggup mengajar di Borneo. Sudah tiba masa untuk anda mengubah kerajaan dan mengembalikan hak-hak anda sebagai rakyat Malaysia.
      Wahai MP-MP BN dari Sabah dan Sarawak, suarakan hak-hak orang Sabah dan Sarawak di Parlimen dengan lebih agresif.
    • Jack Low · Top Commenter
      Khairul Anuar Saudara yang dihormati, guru GSTT banyak wujud di sekolah rendah cina dan Tamil, naper keadaan ini berlaku, ini kena tanya menteri pelajaran..Itulah punca utama pengundi cina ..............
    • Syah Apium · Works at Gov.my
      Khairul Anuar guru sandaran blh ditetapkan gaji, tapi kalau ISMP kena ikut pekeliling yng dikeluarkan oleh SPA dan mendapat imbuhan lain
    • PakAnjang Yong · Top Commenter · Universiti Pendidikan Sultan Idris
      Syah Apium Maksudnya kerajaan dapat menjimatkan perbelanjaan?
    • Wan Nor · Top Commenter
      Khairul Anuar jangan jadi sOmbOng bOngkak...
    • Ridhwan Marx
      Tuchum Lelegop ...mcm ni ayat guru GSTT
    • Syah Apium · Works at Gov.my
      Khairul Anuar yerla, berapa duit kerajaan dapat dijimatkan, bandingkanlah pekerja tetap dgn kontrak, mesti ada beza gajinya dan imbuhan lain
    • PakAnjang Yong · Top Commenter · Universiti Pendidikan Sultan Idris
      Wan Nor: Terpulang pd tafsiran anda. No bad feeling.
    • Mhakiman Hanifa
      Jgn gaduh tuan2....kita kn igt rezeki tu Allah yg bg...
    • Johney Malibin · Tambunan
      Khairul Anuar bukan di rasai tapi realiti." bukan semua tidak baik"
    • Aduka Taruna · Universiti Teknologi MARA
      PakAnjang Yong~you sedap la ckp sbb U dh dpt keje..dh slesa..org yg blm dpt keje akn cari apa jua kerja xkira la GSTT ke apa..rezeki masing2 la bro..ni kerajaan naikkan umur bersara 60 thn plk..lg lmbat la bro nk posting...ckp pkai otak bro..
    • Ubah Rakyat Mansang · Top Commenter
      PakAnjang Yong tetiba je tukar jadi PakAjang Yong, tadi Khairul Anuar? jgn mareee...
    • Mawar Jaffar · Top Commenter
      Tuchum Lelegop amboi..bahase..canteknyeeeee
    • Mawar Jaffar · Top Commenter
      PakAnjang Yong xtau lah kementerian ne...serabut tgok~~nak puaskan ati pihak len p pihak yang lain terpaksa terima akibatnye~~
    • Aduka Taruna · Universiti Teknologi MARA
      Ubah Rakyat Mansang - dia bkn berani berhujah tu bro...tetiba tukar nama..kena balun hbs..ckp tadak akai..
    • Muhammad Izzuddin · Top Commenter
      Tuchum Lelegop BETUl BETUL BETUL, klu nak guna org lain ikutlah peraturan akta buruh, bukan ikut suka suka , siapan menteri pendidikan ...... ops TPM ....patutlah b_d_h macam lembu
    • Pakngah Rock · Top Commenter · Kuli batak at PENCARI ROTAN
      Tuchum Lelegop adalah spesis yang tak fikir panjang. Bila 8000 jawatan guru diisi oleh GSTT, bermakna tempat untuk 8,000 graduan lulusan pendidikan telah diambil alaih oleh GSTT. Kalau ada 200 000 kakitanganyang berusia 58 tahun menyambung perkhidmatan sehingga usia 60 tahun, bermakna tiada 200 000 kekosongan jawatan, dengan andaian kerajaan tidak menambah atau mengurangkan kakitangannya. Ada faham ka?
    • Tiger Alie · "once a tiger always a tiger", "magni nominis umbra"
      Tuchum Lelegop : nama pun pekerja kontrak, so kena ikutlah syarat2 yg diberi.mana bleh samakan kontrak dengan kerja tetap. kalu tak nak, cari je kerja lain sbb ramai lagi graduan ISMP yg masih menunggu untuk ditempatkan.
    • Encik Wawi · · Mayor at JKKK Taman Hampstead Gardens
      adik2 ke awak sniri pak anjang.
    • PakAnjang Yong · Top Commenter · Universiti Pendidikan Sultan Idris
      Aduka Taruna: Tak langgar undang-undang/etika pun pengguna FB tukar nama.
      Atleast, aku guna pic sendiri!! Aku tak perlu berhujah untuk semata-mata memenangkan hati aku. Orang yang pandai berkata2 juga bukan selalunya benar. Mungkin ada antara kita puas hati setiap kali mengelar seseorang itu "BODOH", "Tak ada akai", "Bahlol" dan "Bonggok" semata-mata kerana berbeza pendapat dengan mereka.
    • Ahmad Rusli Abdul Gani
      Tuchum Lelegop .. Ber'budi'nya bahasa.. Jangan lah emosi sgt..
    • Tuchum Lelegop · UM
      Pakngah Rock jawatan GSTT ni bukan kekal pakngah Rock, bila graduan ni masuk sekolah mrk ni akan diberhentikan bila bila masa. Mrk hanya utk mengisi kekosongan sementara, faham tak? Knp mrk dipersalahkan dan diperlakukan dgn kontrak yg tak masuk akal?
      Apa kena mengena dgn 8000 graduan yg tak posting lagi?
      GSTT ni "BILA BILA MASA BOLEH DIBERHENTIKAN" hanya sementara SAHAJA.
    • Danial Iskandar · Top Commenter · Hamba yg taat at Yang maha esa, pemilik segala rezeki
      Tuchum Lelegop : Kontrak apa yg TAK masuk akal? Cuba bagitau butir2 kontrak tersebut supaya ramai boleh faham? tq
    • Datuk Nikah Khawin · Top Commenter
      sebab sekarang jpa beku kan pengambila..so mana la ada guru die nak ambil..yang guru-guru tnggu posting..kecoh2..xdapat posting..kuarkan kat surat khabar..ada akai bakal cikgu nie..cikgu nie xbaca surat khabar ke..dah ckap pngambilan dibekukan..mcam mana la nak ambil bakal guru..maklumat mcm nie pun xtau..tau nak komplen je..sbb skang nie guru..kbnyakan nyer..sbb dah xde keje..so lari bidang nie..
    • Hafizullah Sarif · Driver at Kerajaan Malaysia
      guru GSTT mmg ditugaskan bekerja seminggu kerana dibayar gaji mengikut hari bekerja. gaji mereka telah ditentukan utk sebulan gaji kerja.. jadi mereka tpaksalah kerja.. akan tetap kerja harii ahad dan cuti umum tidak ada makluman lanjut..
    • Hanafi Mohamad · Top Commenter
      PakAnjang Yong :Guru GSTT diperlukan juga untuk mengganti guru2 yg bersalin..cuti sakit dsb.Boleh beri statistik graduan UPSI yg belum posting lg tak?.Tapi janganlah beri statistik yg baru 3-4 bulan konvo.Beri statistik yang lebih dari 6 bulan konvo tapi masih belum posting.Sebab saya ramai juga rakan UPSI tp semua yang sudah gradute posting tak sampai setahun dah dapat.
    • Mohd Asmady Ahmad · Politeknik sultan haji ahmad shah
      PakAnjang Yong "...bukan menyekat rezeki org lain."

      Ayat terakhir tu rasa mcm tak betol...igt sikit pada Allah, Allah yang berikan rezeki pada semua. Hanya Allah sahaja yang tahu hala tuju kita kelak cuma kita saja yang berusaha ke arah tu.

      Perasaan DENGKI yg ada dalam hati saudara tu cuba la BUANG JAUH²...
    • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
      GURU SEKOLAH SWASTA PUN TAK KERJA HARI SABTU AHAD MESKIPUN HANYA BERSTATUS KONTRAK ATAU GANTI...
    • Alif Haikal · Top Commenter
      Tuchum Lelegop jangan gaduh gomen tak ada duit dah sebab dia orang dah sapu banyak tu sebab dia tekan guru sandaran biar ramai yg cabut dan graduan ISMP tunggu je lah macam buah tak gugur.Sila rujuk kenyataan TPM hari tu suruh graduan UPSI cari kije lain untuk panduan.Dalam hal ini kalau nak marah pun marah pada kementerian
    • Abnaul Harakah · Top Commenter · University of Malaya
      PakAnjang Yong - saya cuba jadi orang tengah..ada dua isu..1) GSTT perlu sebab lambakan kerja kosong dalam bidang perguruan yang belum diisi..terutama sekolah menengah..banyak sekolah yang masih belum diisi kekosongan di samping sekolah2 baru yang dibuka..semuanya memerlukan guru yang ramai.. 2) ISMP juga sepatutnya mendapat tempat dan layanan yang lebih baik berbanding GSTT kerana mereka dah ada teori dan ilmu serta sedikit pengalaman..jadi apa guna ilmu dan pengalaman yang ditimba jika tidak dipostingkan sebagai guru..mereka ini sepatutnya lebih baik layanan diberikan oleh kerajaan kerana dari awal lagi sudah memilih untuk menjadi guru..tiba2 setelah tamat belajar, xdapat jadi guru..

      siu paling besar adalah bukan kerana tiada kekosongan tempat..tetapi adalah kerana kerajaan Malaysia di bawah UMNO-BN tiada RM..atau RM perlu disimpan untuk PRU 13..juga kerana Malaysia telah berhutang 400 Bilion lebih..

      saranan:
      pakat2 pilih calon2 dari PAKATAN RAKYAT dalam PRU 13..
      tumbangkan UMNO-BN, insyaallah PAKATAN RAKYAT akan buka peluang untuk ISMP dan GSTT dengan sebaik2nya..
    • PakAnjang Yong · Top Commenter · Universiti Pendidikan Sultan Idris
      Mohd Asmady Ahmad : Hahaha.... Ayat terakhir tu sebenarnya ayat provokatif la... Panaskan perbincangan dan lontaran-lontaran pendapat, pandangan dan idea biar penas membara. No bad feeling bro.
    • Mulut Celupar
      Johney Malibin , kita akan bila rakyat dapat perintah negara ini...
    • Kamal Danish
      PakAnjang Yong : mungkin namanya guru sandaran atas sebab dia hanya di sandarkan utk menjadi guru bukan tetap.. seperti contoh.. ada guru mengambil cuti belajar..cuti tanpa gaji..cuti sakit..jadi GSTT ini diperlukan utk mengisi kekosongan yang ada dengan syarat kontrak.. sekiranya ia diisi dengan guru tetap.. bagaimana nasib guru (guru bercuti ) yang sedia ada itu..
    • PakAnjang Yong · Top Commenter · Universiti Pendidikan Sultan Idris
      Kamal Danish :Jika Guru Sandaran dibayar upah gaji berdasarkan jumlah hari bekerja setiap bulan, maka jika mereka hadir bekerja pd hr Sabtu dan Ahad sudah tentu lebih tinggi pendapatan mereka. Apa masalahnya? Adakah diwajibkan atau dibolehkan hadir hari Sabtu dan Ahad dengan dibayar upah?
    • Kamal Danish
      PakAnjang Yong : bukan persoalan gaji yang ramai orang dok komen.. tetapi persoalan tidak wajarlah anda mengatakan "Guru sandaran harus mencari pekerjaaan yang selayaknya dengan kelulusan anda, bukan menyekat rezeki org lain." mereka tidak menyekat rezeki orang lain.. kerana GSTT tahu mereka akan dihentikan perkhidmatan sekirangya ada guru tetap posting utk memenuhi jawatan mereka.. bukankah kurang manis cakap begitu kerana rezeki masing2.. Allah yang tentukan..
    • Walid Rania
      Jack Low nak tanya ler... klu lah GSTT ni hanya guru sandaran.. dia dikira penjawat awam x? dia terikat x dgn pegawai awam yang tidak boleh berdaftar untuk perniagaan? klu GSTT bukan dikira sebagai pegawai awam, dia bole makan gaji dgn guru dan berniaga... pukul keliling beb.... huhhuh
    • Aleeya Azizie · Top Commenter · Klang
      PakAnjang Yong ISMP ni baru sekarang diwujudkan satu ketika dulu kekurangan guru menyebabkan pengambilan guru sandaran sebagai menampung kekurangan guru-guru, jasa mereka dah terlalu banyak dan patut diberi pengiktirafan...bukannya dikotak katik kan....memangla graduan ISMP sedang menanti tapi bukan salah guru sandaran...ni smua kementerian yang patut menangani nya.....
    • Pakngah Rock · Top Commenter · Kuli batak at PENCARI ROTAN
      Tuchum Lelegop nampaknya terus tidak faham. GSTT ini pasti akan ditawarkan Kursus Dalam Cuti untuk dianugerahkan diploma atau sijil perguruan. Selepas itu, mereka ini akan diserap ke jawatan tetap. Sebenarnya kos memberikan mereka ini KDC adalah tinggi. Sedangkan graduan ISMP sudah sedia ada untuk diposting pada bila2 masa. Kan ini namanya pembaziran wang dan guna tenaga negara.
    • Aleeya Azizie · Top Commenter · Klang
      John Rennoult kau tu lagi banganng suka suka kata GSTT, kalau kau bukan guru jangan cakap banyak....tau...gi mengajar dulu baru nak kata orang bangang............ngokkkkk
    • Tuchum Lelegop · UM
      Pakngah Rock Apa salahnya sekiranya mrk terus diserap @ ditawarkan KDC, kalau mrk memang layak? Dah rezeki mrk. Lagipun graduan yg ada takkan dpt menampung kekurangan guru skrg terutamanya di kwsn pendalaman. Brp ramai graduan ni yg sanggup btugas di pendalaman Sabah & Sarawak yg perjalanan bot atau jalan kaki 12 jam dari pekan terdekat @ dipulau di sempadan negara jiran? Kalau nak kira pembaziran byk lg pembaziran yg telah dilakukan oleh kerajaan, contohnya utk PPSMI.brp byk wang digunakan kursus. akhirnya PPSMI dimansuhkan.
    • Zakri Nyan · Top Commenter · UKM
      PakAnjang Yong ,GSTT ni pun penting,GSTT merupakan jalan pintas graduan belajar menjadi guru,sy dulu pernah mengajar Ekonomi pelajar Form Six masa GSTT, kebanykkn GSTT ni pernah mohon Ijazah atau Diploma perguruan sebelum masuk Universiti,tetapi rezeki tidak menyebelahi mereka,so ada yg ambil ijazah lain dan berkaitan dengan pendidikan seperti bidang Psikologi.SO lepas grad mereka mohon KPLI dan GSTT.Harap PakAnjang Yong faham...So tidak timbul siapa mencuri rezeki siapa..
    • Tamalangsilou Arena · Aiso sikoll
      PakAnjang Yong sabah bukn kekurangan calon utk mengisi kekosongan tapi ni pasal kementerian nak import dari malaya.
    • Jafri Taha
      ye la bahlol ,aku pun cikgu.hal posting bukan kerja guru GSTT la.Tu kementeran punya hal.Aku tengok yang mai pun belagak aja.macam pas tinggi pokok kelapa.hahahah
  • Ajmelhafiz Jamaludin · Pengulas Tertinggi · Lead Engineer di Husky Oil
    laa.yang pi jumpa umno buat apa...serupa mintak tolong daripada penyamun bila pencuri masuk rumah.
    • Che Mukhtar Abu Bakar · Universiti Teknologi Malaysia, Kuala Lumpur
      wahai GSTT janganlah nak jadi besar kepala.. jadilah org yang banyak bersyukur kerana diterima untuk dapat kerja dan dibayar upah.. duduk fikir sejenak.. ramai lagi orang yang layak dari tuan2 yang sedang menanti nak kerja... kalau dah tak mampu tu berhenti sajalah biar kami yang belum kerja ni pula ganti tempat tuan2...
    • Shamshul Kamar · Pengulas Tertinggi
      Tugas guru adalah untuk memanusiakan manusia. Cabarannya sangat hebat. Aku teringat sajak Dr Usman Awang (Guru oh guru). Kata orang guru banyak rehat sebab cuti panjang. Kata guru pula tanpa kami tiada nilai hidup insan. Raja pun memerlukan guru. Tahniah guru!
    • John Rennoult · · Pengulas Tertinggi
      entah... kot ye pun nak minta bantuan.. pegi la minta dekat DBKL ke? Balai bomba ke?? Pejabat kastam ke?? Baru lah nampak besar sangat bangang nye GSTT nie... Nak mengajar konon.. hehe kang bebal anak murid same macam GST.. hehehe
    • Jazny Ny
      @Che Mukhtar Abu Bakar , bersyukur mmg sangat bsyukur tapi pertimbangkanlah atas dasar kemanusiaan..tu je...semua orang memerlukan rehat, bkn kerja mcm hamba abdi je..klo yg tiada keje tu takyah byk bercerita sgt, anggap jelah blum rezki dari Allah..rasenya takyah nak mengomen sgt pasal org lain..
    • Mohd Fairuz
      Che Mukhtar Abu Bakar ..bekerja 7 hari seminggu anda sanggup ke? cakap orang yang belum bekerja memang semua boleh? biasa jumpa dalam interview.
    • Zanirun Baba · Top Commenter · 57 years old
      Che Mukhtar Abu Bakar...Cara pemikiran UMNO..pantang dengar ada org kesusahan maka dia akn ambil kesempatan...
    • Adrian Ad · · Sendirian berhad. at Diri sendiri
      lepasan U masi banyak yang belum mempunyai pekerjaan...sekiranya ada dikelangan GST yang tak mendaftar besok untuk akujanji...iklan terus...ramai lagi di luar sana yang lebih berkelayakan...
    • Fiz Mia · Works at Tanam Anggur Sdn Bhd (TASB)
      John Rennoult GST bebal?? pergh...
    • Nor Akmal Mohd Salleh · Top Commenter · UTM
      Che Mukhtar Abu Bakar, kamu boh iklan dalam mudah offer kat mana-mana majikan untuk ambil kamu bekerja 7 hari seminggu tapi bayar kat kamu macam org kerja 5 hari seminggu amacam, sure berebut majikan cari kamu untuk diambil bekerja. Sembang tu pakai akal le, kan dah sia sia kena kutuk dek orang
    • Zamri Ismail · Top Commenter
      Che Mukhtar Abu Bakar ...amboi sembang hebat..cuba kena kat ko..baru melenting!!
    • Abdul Jalil Mohd Shah · Top Commenter · Puchong
      Che Mukhtar Abu Bakar ...GILA.. sudahkah anda membaca kontrak yang disediakan? bekerja 7 hari seminggu, termasuk cuti umum? anda fikir mereka robot? hai.. mungkin anda yang tak pernah menghargai diri anda sebagai manusia..
    • Wan Nor · Top Commenter
      Che Mukhtar Abu Bakar hang keja gaji besar jangan bOngkak
    • Ida Norhan · Politeknik Ungku Omar, Ipoh
      diaorg tu otak cetek beb. X reti pikir dulu sblum cakap. Suka hentam kromi jer. Tp bilavgomen bg bantuan, diaorg dulu yg sibuk...
    • Rizalhanafi Yusof · · Kemaman, Terengganu, Malaysia
      Che Mukhtar Abu Bakar Hello saudara..GSTT tu kerja bukan kontrak hamba sahaya. mesti ada terma yang adil utk kedua-dua pihak (yang di upah dan si pengupah).
    • Hasmira Hasmi · Top Commenter · SGB
      Che Mukhtar Abu Bakar ,bersyukur dengan umno,itu kata najib dan mahathir,jangan ingat rezki tu datang dari umno yang selamanya menghabiskan harta rakyat,mat sembab buat kerja ikut kepala lutut.
    • Danial Iskandar · Top Commenter · Hamba yg taat at Yang maha esa, pemilik segala rezeki
      Mohd Fairuz : Hang dah baca ka kontrak depa tu? Ada depa DIPAKSA bekerja 7 hari seminggu ka?
    • Danial Iskandar · Top Commenter · Hamba yg taat at Yang maha esa, pemilik segala rezeki
      Abdul Jalil Mohd Shah : Hang dah baca ka kontrak depa tu? Ada depa DIPAKSA bekerja 7 hari seminggu ka?
    • Ahmad Shafie · Al-Azhar University Of New Damietta City
      Che Mukhtar Abu Bakar kami GSTT SABK merasa tempiasnya...dahla ditangguh KDC disekat NEW DEAL ... prosuder kami lalui seperti sekolah biasa Jamaah Nazir,PPD,JPN memantau dan dianugerah NEw DEAL tapi pembayarannya disekat..harap2 kami bukan di kalangan GSTT biasa..yang dituding jari:D
    • Norhanim Bt Basiran · International Islamic University Malaysia
      Rasanya bukan soal besar kepala atau kecil kepala atau apa aje. CUba lihat ia dari sudut kemanusiaan. kalaulah bekerja macam robot, tak perlu rehat dan kelapangan untuk melepaskan tekanan diri sendiri, bagaimana nanti mereka ini mahu mengajar dengan baik. Walau GSTT, guru tetap, guru lepasan maktab, guru apapun kelulusannya, mereka adalah manusia yang perlu dipertimbangkan.... Kasihan jika hanya atas nama GSTT, mereka diperkudakan semahunya....
    • Zakri Nyan · Top Commenter · UKM
      Che Mukhtar Abu Bakar, jgn menempelak produk GSTT, mereka hnya menyatakan ketidak puasan hati,so itu kan lebih baik.Jgn sampai,nanti org berak depan rumah kita pun,nak diam.
  • Mawar Jaffar · Top Commenter
    nak keje ke x nak...lau x nak berenti je...lalalallaa~~~.
  • Umie Umi
    salam.. kepada golongan GSTT samada anda setuju atau tidak sememangnya penyerapan anda ke sekolah2 telah menyekat peluang golongan ISMP yg sekarang sedang menganggur kerana tidak mendapat penempatan.. perlu anda sedar dalam RMK10 graduan ISMP ini mmg telah dijanjikan penempatan tetapi disebabkan desakan golongan GSTT yg saya dimaklumkan diketuai oleh SOMEBODY telah menyebabkan kekalutan ini berlaku.renungkanlah.. siapa yg lagi berhak mendapat tempat di bidang perguruan.. GSTT yg memegang ijazah tanpa pendidikan atau golongan ISMP yg tetera ijazah mereka PENDIDIKAN.. bertungkus lumus mereka belajar segala ilmu pendidikan dan akhirnya tempat mereka diisi oleh graduan yg tiada kaitan lgsung dengan PENDIDIKAN.. perlu diingat syarat utk mengikuti ijazah pendidikan juga amat ketat..dan apabila mereka telah terpilih mengikuti bidang ini sememangnya mereka dari awal lg LAYAK menuntut hak mereka seiring dengan ijazah yg mereka perolehi.. cubalah jangan dipolitikkan pendidikan.. tentu semua ini takkan berlaku..
  • Ahmad Munsif Ismail · Institut Perguruan Islam
    Muhyiddin punya kerja.. kih3...
  • Che Intan Haque · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
    hari tu timbalan menteri pelajaran cakap guru gstt automatik diserap. rupa2nya lain pula jadinya. menteri najib makin hari makin bengong gila meroyan. menyusahkan rakyat saja kerjanya. terdesak ke KERAjaan sampai tahap tu. tau apa maknanya. maknanya itu sebagai simbolik sapa setuju tanda tangan sapa tak setuju boleh berhenti. bila ramai berhenti jawatan tu tak payah diisi. segala keperluan guru disekolah gunakan tenaga yang ada sahaja. sebab tu skim gaji guru nampak menarik sebab lepas ini guru2 akan dibebankn dgn mcm2 kerja. guru2 jgn terkejut kena mengajar 2 3 subjek yg tak pernah mengajar sebelum ini. guru bahasa inggeris jg terkejut kena mengajar subjek jasmani pula lepas ni. bila ramai guru gstt tarik diri, KERAjaan akan jimatkan banyak perbelanjaan. nampa sangat KERAjaan terdesak kewangan tak cukup dek kepala hotak najib yang 'one off'. mampus rakyat macam ni.
  • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
    Hello 8,000 Guru Sandaran Tidak Terlatih Kau akan jadi mangsa umno.
    Kau akan jadi mangsa pegkhianat negara , perosak negara.
    Mulai hari ini `say no to umno '.
    Faham kah perkataan baru untuk menyebar kemasyarakat?
    ABU- Asalkan bukan umno --
    ABU - Great start in educating and revealing to the rakyat the truths and misdeeds of the gomen and its cronies. Lets the rakyat see and decide for themselves how many more PKFZ, lembu, submarine, naval crafts cases etc they can tolerate.
    • Lima Papah · Top Commenter · University of entahmano
      8,000 tu semua orang umno la... sbb tu le Datuk Megat ya ya sangat nak membela.. TAPI KENAPA SEKARANG NI EK? SEPATUTNYA BULAN OKT DULU... UMNO LAWAK NAK TUNJUK BAIK LA TU..
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      ini tanda tanda kerajaan semakin mskin , pokai, Tahniah malaysia semakin bangkrap ... kua kua kua
    • Yahaya Gmg · Top Commenter · SMK Tengku Sulaiman
      GURU2 TU SEMUA PATUT PANGKAH PR PADA PRU13 NI....MAU SOKONG BN LAGI SAHLAH CIKGU2 TU SEMUA BINGUNG MCM LEMBU, PATUT LA BN SURUH KERJA 7 HARI SEMINGGU....
  • Mfairuze Azmi · Top Commenter
    mohon rujuk terma 'Guru Sandaran Tidak Terlatih'.ia hanya berkhidmat untuk mengisi kekosongan sementara guru tetap mengisi semula jawatan itu. dan penukaran status kepada 'contract for service' adalah untuk membolehkan supaya mereka ini disambung khidmat mereka wlu pn guru tetap telah masuk. ini adalah peluang dan bantuan yg diberi oleh pihak kerajaan utk mereka mencari kerja tetap yang lain. mohon tidak politikkn isu ini. masalah2 yang dikemukakan di atas seperti tarikh, adalah kelemahan tindakan pegawai di kementerian.
  • Suzana Mohammad · IIUM / UIAM
    Inilah kerja UMNO. Mengerah keringat rakyat hingga kering dengan bayaran yang paling sedikit.. Selagi UMNO ada di Malaysia, Selagi itu Nasib Rakyat Tak Terbela. Hapuskan UMNO PRU 13 ni!
  • Mohd Sharmizan · Top Commenter · Sek men keb guar perahu
    kepada guru2 sandaran: tak payah merayu kat kerajaan UMNO BN untuk pertimbang permohonan hampa niii.... depa x layan laaaa.. PRU-13 niii... hampa kalih ja kerajaan ni ganti dgn kerajaan PR plak.. :-)
    • Chin Mui Ha · Top Commenter
      UMNO,MCA,MIC Tetap Gah spt GentingHighland,


Naib presiden PAS lawan Ibrahim Ali di Pasir Mas?
PAS dilaporkan akan mengketengahkan naib presidennya Salahuddin Ayub di kerusi parlimen Pasir Mas dalam usaha menumbangkan presiden kumpulan pendesak Melayu, PERKASA, Datuk Ibrahim Ali.

Menurut akhbar harian Cina, Sin Chew Daily yang memetik sumber, jawatankuasa perhubungan PAS Kelantan telah melengkapkan senarai awal calon-calon parti itu yang akan bertanding pada pilihan raya umum akan datang.

NONEIa menyatakan bahawa Salahuddin, yang kini ahli parlimen Kubang Kerian akan diletakkan di Pasir Mas.

Laporan itu juga menyebut senarai calon berkenaan telah dikemukakan kepada Majlis Syura PAS untuk dimuktamadkan.

Pada pilihan raya umum lalu, Ibrahim bertanding atas tiket PAS dan mengalahkan calon Umno. Beliau bagaimanapun berpaling tadah dan menjadi Bebas dan menubuhkan kumpulan pendesak Melayu, PERKASA yang condong menyokong BN, khususnya Umno.

Jika PAS bertanding di Pasir Mas, besar kemungkinan, pilihan raya umum kali ini akan menyaksikan pertandingan tiga penjuru dengan Umno juga akan menyertainya.[Baca berita penuh]

Sementara itu, Ibrahim dalam reaksi segeranya menggambarkan seolah-olah tidak kisah tentang keputusan itu.

"Sesiapa saja PAS letak calon parlimen Pasir Mas, itu hak PAS," katanya ringkas melalui SMS kepada Malaysiakini petang ini.



Zul Noordin: Tolak Negara Berkebajikan PAS
Ahli Parlimen Bebas Kulim-Bandar Baharu Datuk Zulkifli Noordin meminta rakyat menolak Dokumen Negara Kebajikan PAS yang didakwanya sarat dengan janji manis dan modal terbaru parti itu untuk menawan Putrajaya pada pilihan raya umum akan datang.

NONEBeliau berkata PAS pada tahun 2003 pernah mengemukakan Dokumen Negara Islam bagi menentang konsep Islam Hadhari yang diperkenalkan oleh bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

"Namun kini, dokumen pada 2003 itu ditolak oleh PAS sendiri dan menggantikannya dengan dokumen yang baru dilancar oleh presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang 11 Dis lalu.

"Mereka sendiri yang menolak, membuang dan mentongsampahkan Dokumen Negara Islam dan perjuangan negara Islam dengan alasan negara Islam tidak disebut di dalam Al-Quran," katanya dalam entri terbaru blognya hari ini.

Zulkifli berkata rekayasa kitab baru yang dilabel sebagai Dokumen Negara Kebajikan itu hanyalah untuk mengatasi konsep Islam yang sederhana atau wasatiyyah yang menjadi teras Gagasan 1Malaysia "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan".

pas launch welfare state documentBeliau melihat Pakatan Rakyat kini tertekan dengan pendekatan wasatiyyah yang dibawa oleh kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Katanya, persoalannya ialah sekiranya PAS boleh membuang 'Dokumen Negara Islam' atas alasan tidak ada di dalam Al Quran dan menggantikannya dengan 'Dokumen Negara Kebajikan', apa yang akan menghalang mereka nanti untuk membuang 'Dokumen Negara Kebajikan' dan menggantikannya dengan yang lain.

Zulkifli berkata pendirian Pas itu juga berubah apabila mereka bersekongkol dengan DAP.

Beliau juga mempersoalkan selepas berpuluh tahun wujud, setelah bertahun-tahun diberi peluang menjadi kerajaan negeri, setelah diberi habuan menjadi wakil rakyat dan Anggota Parlimen, adakah mereka hanya mampu mendatangkan buku dan dokumen sahaja iaitu dari 'Dokumen Negara Islam', kepada 'Buku Jingga', kepada 'Dokumen Negara Kebajikan'.

NONEBuku setebal 59 muka surat itu menggariskan tentang konsep, polisi dan agenda yang akan ditawarkan oleh parti berkenaan bersama-sama parti pembangkang lain sekiranya diberi peluang mentadbir negara, susulan ucapan dasar presiden pada muktamar Pas Jun lepas yang membawa tajuk `Membangun Negara Berkebajikan'.

- Bernama

  • Yob Tualang Sekah · · Pengulas Tertinggi · 396 subscribers
    ... dan menerima NEGARA KETUANAN SETAN? Warghkahkahah! Mabok ayor akor pinang ke Zul Kulom oooi.
  • Jashamsulnizam Md Jani · Pengulas Tertinggi
    Hey Zul Kulim 9/10, ko tak payah nk ssh nk suruh org lain tolak dokumen negara kebajikan, itu dan ini baik ko jaga kwsn parlimen ko tu selagi Hj. Najib blom bubar parlimen sbb lps ni ko bkn lg MP, xpayah ko nk brtanding Pru13 nnti sbb sebaik saja parlimen bubar ko, Berahim Katak, Zahrain gigi jonggos, Ah Tan Nibong Tebal, Mohsin Lebai Malang, Choo Keong dan Gobala mabuk dh kalah tanpa bertanding secara rasmi nya sbb ko korng brtanding pon dh tentu kalah punyer, sapelah yg nk undi korng katak2 jadian ni?, hahahaha...
    • Abdul Wahab
      ada yang bunuh diri bila kalah nanti..mula nak terjun sungai karangan zul nordin.2 aya gopala.3.zahrin akal pendek.4.mohsin orang banjar bagan serai pun meluat habis mkn alaun haram .5,berahim katak dia memang suka air5.choo keong salah satu cina yang x ada pendirian penting duit dari penyokong ..semua sekupang x laku p.r.u 13ni..
    • Smz Top · Pengulas Tertinggi · Smvkk
      apa2 pun timbalan katak sedunia ni kata nak tolak ker apa ker...yg penting di mana ko bertanding ko mmg akan di tolak insyaallah pasti ko akan kalah sama ngan presiden katak...hahahhahahahaha
    • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi
      Gua Ulang Sekali Lagi.. Zul Nordin ni Anak Polis Sg Senam-HB Road Ipoh.. Dengar Cerita Bapak dia SB.. Kaki Pau duit Org! tu Sebab dapat Anak Jahat Mcm Zul ni... mungkin sebab dibesarkan dgn Duit Haram.. Dah La Songlap duit Org Kampung buat Deposit PRU12.. Songlap Pulak Duit Anak Yatim Perkid.. Sekarang Makan Duit Haram Hasil jadi Upahan Najib.. PAS dah Lama Tolak Mamat ni.. Laporan Risikan PAS cakap dia ni SB.. PKR yg Bodoh kutip Lawyer kangkung ni...
    • Bakau Tua · Top Commenter · Kuli at Usaha sendiri
      ari tu hang tkeluar dr pkr sbb hang kata pkr bmasalah..lani hang tibai pulak pas.hang kata negara berkabajikan xblh pakai.sbenar2nya hang zul,bermasalah dan xblh pakai..najib baik sikit dr hang.
    • Zidan Zinadin · Top Commenter
      Ko tak payah lah nak ulang semua tu adalah fitnah dari perkakas Anwarporno
    • Jashamsulnizam Md Jani · Top Commenter
      LembUMNO dh sampai, hahahaha...
    • Musalmah Shaari · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Ipoh Mali , terima kasih , baru tahu usul asal dia ni.
    • Jashamsulnizam Md Jani · Top Commenter
      Zul 9/10 ni dlu ex-lawyer company tpt keje lame aku dlu n aku adlh antara staf2 company yg slalu berurusan dgn die...
    • Mohd Sirajuddin Alli · Top Commenter
      Ipoh Mali ...zul nordin ni boleh juga dikatakan sbg dajjal alaf baru..
    • Asmadi Bujang · Top Commenter
      Tak apa klau tak sokong, tapi jgn halang perlaksanaannya. Sibuk cakap Islam Hadari yg dah lapuk ditinggal zaman tu buat apa? Orang BN sendiri pun sekarang dah nyah kan slogan hadari tu dan menyerapkan slogan lain pulak iaitu 1Msia. Hatta, pihak majlis Islam tempatan pun pening kepala ke mana tujunya Islam Hadari dulu yg di bawa oleh Pak Lah. Tiba2 dah senyap. Pak Lah sendiri pun dah tak kisah lagi bab hadari tu. Dia sedang sibuk pasal lembu dan Monsoon Cup. Sekarang kau bising pasal PAS, kenapa senyap bila kes duit pinjaman KWSP bernilai RM55 bilion diguna tanpa jaminan? dan kenapa bisu pasal dana fidlot disalahgunakan oleh orang berkaitan dgn BN? Kan kah perkara tu melibatkan duit rakyat dan negara dan kesalahan yg tak boleh di ampun kerana jumlah yg begitu banyak disalahgunakan? Kan kah itu pecah amanah namanya dan salah disisi agama Islam? Tak setakat berkopiah 24 jam tak menjamin yg kau tu benar2 Islam dan mengamalkan ajaran Rasulullah. Semut seberang laut kau nampak, gajah mati kat bawah hidung kau pura2 tak nampak pulak.
    • Dinns Kamar · Top Commenter · Pulau Pinang
      kasi nungkus sama dia
    • Faisal Kaiba · · Top Commenter · Works at Tidak ada kerja ni
      Ipoh Mali ...kata2 kau ni penuh dengan mangkuk najis dan x sedar diri..
    • Adam Siber
      Biarlah sampah ini ditongsampahkan pada PRU13...Suara lelaki terakhir yang telah melakukan kerosakan di desa dan kota...Anda katakan tidak pada Zul Nordin kerana ramai calon yang lebih sesuai daripada Pak Lebai yang malang ini...kesiankan...
    • Mat Kelabu Asap · Top Commenter · USM Malaysia
      Nordin akan habis auranya dalam pilihanraya Ke 13 nanti dan lepas itu akan jandi seperti anjing burut kepala
    • Adam Sidik · Top Commenter · Maktab Perguruan Mohd Khalid
      Ipoh Mali ,betul tu saya sokong hasil makan duit haram maka anak dah jadi haramjadah.minta2 le anak2nya jauh dari sifat munafiq macam dia,klu saya jadi adik beradik zul ni dah lama saya buang dia dlm laut.satu lg songkok tu buang je
    • Baharudin Salleh Bin Awang · Ceo syarikat at Ramlah draman s/b
      baik jadi katak dr jadi lembu kena cocok indung,,,orng lain sema salah dia je betul,,,bingai otk pengikut puak ni,hak allah bgtau tk ikut,dok ikut budaya setan merapu tk abis,
    • Rosli Man · Top Commenter · B. Sc (Hon)
      zul ni cerita dia macam anjing kencing saja
    • Nmr Nik Soh · Top Commenter
      Ipoh Mali ..kalu 'dengar criter' jgn percaya lagi, fitnah tue..
    • Nel Hans · · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
      Ipoh Mali .Anjing pon takut takut sama u,u punya cakap manyak bagus,u orang bijak,akal manyak bagus,pintar lidah lurus,otak manyak bagus.Layak jadi calon PM,,,,saya tau u bnyk makan petai...bijak bijak.
    • Wilan D Bulan · Top Commenter · Works at Satelit puaka kuala lumpur malaysia
      salah seekor setan yg akan tumbang pada PRU13
    • Faisal Kaiba · · Top Commenter · Works at Tidak ada kerja ni
      Nel Hans ....ipoh mali tu bukannya bagus tatapi bangang campur najis...
  • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
    zul katak ni haprak no 1...jgn layan biar dia melalak sorang2...la ni umno dan najib bela dia sebab dia mp...lepas pru 13 nanti bila dia tak tanding atau kalah sape pun tak peduli dia..masa tu dia jadi kucing kurap senasib dgn berahin katak, tan tee beng, zaharin, gobala, wee cho keong dll katak puru...hoi zul katak kami cukup meluat bila kamu buka mulut jahat kamu tu....zul katak poorah....
    • Mix Foto · Top Commenter · 30 years old
      Rasanye saling mengharap.."kau harap aku, aku harap ko"hahahahaha
    • Rohan Abd Rahman · Top Commenter · Works at Perodua
      Adalah lebih elok kalau kau DIAM saja zul nordin..,kau suka diri kau tu di MAKI dan DIKUTUK oleh rakyat Malaysia disini? Hujah ku dah tak berguna lagi..' BUSUK DAN MEMBUSUKKAN '!!
    • Musalmah Shaari · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Mix Foto ,kan Njib dah kata lu tolong gua, gua tolong lu.
  • Jebon Doremi · Top Commenter · Penjual berus gigi at Do re mi sdn.bhd
    ...zul nordin suroh tolak negara kebajikan PAS.. hahaha... dia suroh org ikut dia jadi negara LOMPAT SIKATAK LOMPAT.... ape pon x bleh...
    • Abd Malek Md Nor · · Top Commenter · Universiti Teknologi Mara
      hukum org yg berpaling tadah ketika peperangan ialah mati.
    • Noriman Saari · Top Commenter
      rakyat malaysia terutama di kulim bandar baharu mesti tolak zul nordin dalam pilihanraya umum kali ke 13 ni..itu pun kalau dia di calonkan...atau mencalonkan diri...
    • Md Shukri Aziz · Top Commenter
      Noriman Saari : tak pa la..sekurang2nya dia tak mau lagi bersekongkol dgn Raja Bontot yg terbukti membontot mcm lembu2 pakatan haram..keh..keh..kehh
    • Shaifuddin Qudeen · Top Commenter · High School Klang
      zulnordin...ko ni pengkhianat, dah tu one man gang, apa ko boleh buat....ops sory ko ada tuan kan, bila suruh menyalak ko menyalak la...itu la keje ko sebagai ahli parlimen kulim..bingaiii
    • Azwan Hashim · Top Commenter · Binary College
      Md Shukri Aziz Dia bersekongkol dengan PEMBUNUH ALTHANTUYA DAN PEROMPAK yang terbukti macam babi2 barisan neraka. kah kah kah kah. dAPAT SHAM LEMBU SHAHRIZAT & Kinzir LL Sik. kah kah
    • Smz Top · Top Commenter · Smvkk
      Md Shukri Aziz tapi dia besengkongkol ngan pembunuh...altunya,ustaz Ibrahim Libya,kaki rasuah opp lupalak dia pun ambil rasuah.....hahahahahahahahhaha...katak tu katak gak tak leh jadi dinasour....waaawawawawaw
    • Ipoh Mali · Top Commenter
      Md Shukri Aziz Gua Ulang Sekali Lagi.. Zul Nordin ni Anak Polis Sg Senam-HB Road Ipoh.. Dengar Cerita Bapak dia SB.. Kaki Pau duit Org! tu Sebab dapat Anak Jahat Mcm Zul ni... mungkin sebab dibesarkan dgn Duit Haram.. Dah La Songlap duit Org Kampung buat Deposit PRU12.. Songlap Pulak Duit Anak Yatim Perkid.. Sekarang Makan Duit Haram Hasil jadi Upahan Najib.. PAS dah Lama Tolak Mamat ni.. Laporan Risikan PAS cakap dia ni SB.. PKR yg Bodoh kutip Lawyer kangkung ni...
    • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
      Md Shukri Aziz bontot kamu umno sontot kan...
    • Qaseh Qaisarah Comey · Top Commenter
      Abd Malek Md Nor ,JOL KULIM TIDAK ADA HARGA DIRI,atau dgn kata lain PELACUR POLITIK...
    • Musalmah Shaari · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Md Shukri Aziz , ada juga rupa nya penyokong Zul Kulim. A great mind think alike, he he
    • Labu Labi · Top Commenter · 6 tingkat
      Md Shukri Aziz, bilo ko sebut lembu je, teringat sharizat, bile teringat sharizat je, terbayang lembu. bagus le ko tolong ingatkan semua org pasal lembu@sharizat
    • Abd Malek Md Nor · · Top Commenter · Universiti Teknologi Mara
      Md Shukri Aziz, kau ni melucah lebih teruk dari Abu Jahal dan Abu Lahab
    • Mohd Sirajuddin Alli · Top Commenter
      Md Shukri Aziz ...lembu banyak dalam umno/bn...mcm kes nfc tu...lembu duduk dalam kondo, lembu beli merc benz, lembu pergi melancong...maklumlah lembu kaya...songlap rm250 juta duit rakyat msia...yg menyokong puak2 lembu kaya ni pun sama...lembu juga.
    • Chichi Michi
      Md Shukri Aziz .hang jaga sikit.hampa dok pitnah org tu dapat apa.perangai kekawan hampa yg dok tabok cerita palsu tu lagi sue..
    • Gaban Ruz · Top Commenter · SMK Guar Chempedak, Kedah
      Md Shukri Aziz, dah jelas ko pernah liwat abah ko dlm bilik suatu ketika dahulu..... ko marah tak org tuduh ko???
    • Dinns Kamar · Top Commenter · Pulau Pinang
      lawyer dah jd loyar buruk....cari makan
    • Locco Lukman
      time's running out... lepas PRU 13 zul katak ni akan kembali ke tempurung asalnya... takder value whatsoever
    • IQone Mind · Top Commenter · London Business School
      Md Shukri Aziz - kamu kluar ikut bontot tulah suka sngat cakap pasal bontot ....najis byk lekat kat otak kamu masa kamu kluar ikut bontot...
    • Zakri Nyan · Top Commenter · UKM
      Abd Malek Md Nor ,setuju sangat,kalu katak,lenyek jer ngan tayar kereta.
    • Zakri Nyan · Top Commenter · UKM
      Md Shukri Aziz ...ada lagi manusia cam saudara ni,buta mata dan buta hati rupanya.
    • Faisal Kaiba · · Top Commenter · Works at Tidak ada kerja ni
      Ipoh Mali ...kata2 kau ni penuh dengan mangkuk najis macam otak kau dan x sedar diri kau ni..
    • Adam Siber
      Walaupun orang kata Anwar Raja Bontot tetapi sedarlah bahawa yang suka kata orang itu sebenarnya adalah raja segala najis yang keluar...hehehehehe....biarlah dikatakan pakatan haram asalkan lembu-lembu yang melepak dikondo dan naik CLS350 itu berjaya dipindahkan di kandang fidlot...
    • Faisal Kaiba · · Top Commenter · Works at Tidak ada kerja ni
      Anwar memang banyak buat salah pun dan x boleh menafikannya..
    • Donn Juan · Top Commenter · Politeknik pahang
      Md Shukri Aziz ...ko pun mcm lembu nfc jgk..bahlol
    • Donn Juan · Top Commenter · Politeknik pahang
      Faisal Kaiba ...pemimpin2 umno lg bangsat...perompak harta negara...penyokong plk mcm lembu...
    • Adam Sidik · Top Commenter · Maktab Perguruan Mohd Khalid
      Md Shukri Aziz awak ada bukti ke anuar membontot atau awak ni yg suka tahan bontot,
    • Mohd Muzlimi Junoh · Top Commenter · SMK Convent Sentul, KL
      Md Shukri Aziz ..engkau ni pakai otak lembu ke macam Shahrizat..macam CELAKA cakap..
    • Avram John · Top Commenter
      zul nordin jangan tolak rasuah,,,,penghianat kepada wang rakyat...
    • Ismahaji Abu · Top Commenter
      Shaifuddin Qudeen ..bg je tulang kat ul tu..brenti le menyalak...
    • Ejal Leo · Top Commenter · University Technology Malaysia
      Md Shukri Aziz sama ke macam LEMBU-2 yang menjadi mangsa korban NFC tu???? depa tuuu lagi la LEMBUUUUUUUU....
    • Pas Panglima Saujana · Top Commenter · Smk alor star
      Md Shukri Aziz lembu lembu dont mention aaa, feedlot ok. hancus umnobn
    • Ahmad Albab · Pegawai Tadbir dan Diplomatik at Goverment of malaysia
      Md Shukri Aziz cakap serupa lembu ko ni
    • Zul Majid · · Top Commenter · 464 subscribers
      Abd Malek Md Nor sejak bila ada perang kat Malaysia? Berapa ribu orang mati sebab perang? janganlah sebab perbezaan ideologi politik sampai nak menghalalkan bunuh membunuh sesama manusia. Yg org UMNO masuk PAS tu kira bolehlah dibunuh sebab berpaling tadah? hadis mana, surah alquran mana yg sebut kalau keluar parti politik dan jadi ahli bebas halal dibunuh?Versi Al Quran dan hadis PAS ke?
    • Shahjehan Sazali · SMIP
      Md Shukri Aziz Zul nampak warak dan alim, biasanya orang warak dan nampak alim tak cakap perkara sia-sia.Kalau saya tokoh macam ustaz ni orangnya hebat pada pandangan kasar,wallahualam
    • Naim Helmi
      md shukri....RAJA BONTOT,,,HANG NAMPAK KA,,,,jgn tuduh tanpa bukti...dosa...
    • Abdul Ghafar Zakaria · Top Commenter · Al-Azhar University
      Noriman Saari dia dah tak berhilai di kulim bandar baharu khusunya dan di msia amnya
  • Zakri Nyan · Top Commenter · UKM
    Sila LIKE siapa yang benci dan nak termuntah, apabila terbaca komen saudara zul ni.Dulu aku puji la, si zul ni, kononnya nak bela kes murtad.Sekarang ni, baru aku kenal, manusia yang bernama Zulkifli Nordin ni.
  • Bokhori Md Amin · UM
    butuh hang, jadi ahli parlimen kawasan aku muka pun tak nampak, dekat nak pilihanraya dok puji umno pulak, kot kot umno nak calon hang dalam BN, pooorah, tak halal tenaga aku masa bantu hang dalam pilihanraya dulu walau setitik peluh, hukum belot nie mau dok pancung lahhh
    • Zidan Zinadin · Top Commenter
      Anak siapa la ni dok mencarut tak tentu hala, sudah tentu bakal pengganti Anwarporno
  • Ipoh Mali · Top Commenter
    Gua Ulang Sekali Lagi.. Zul Nordin ni Anak Polis Sg Senam-HB Road Ipoh.. Dengar Cerita Bapak dia SB.. Kaki Pau duit Org! tu Sebab dapat Anak Jahat Mcm Zul ni... mungkin sebab dibesarkan dgn Duit Haram.. Dah La Songlap duit Org Kampung buat Deposit PRU12.. Songlap Pulak Duit Anak Yatim Perkid.. Sekarang Makan Duit Haram Hasil jadi Upahan Najib.. PAS dah Lama Tolak Mamat ni.. Laporan Risikan PAS cakap dia ni SB.. PKR yg Bodoh kutip Lawyer kangkung ni...
  • Shahrul Nizam · · Top Commenter · Seri Kembangan
    Zulkifli Noordin, tak payah kau sibuk dengan PAS la.. kau punya pendirian la yang berubah lepas berganding bahu dengan UMNO/MCA.. cermah2 kau pun tak ada isi pun tapi penuh maki hamun.. tulisan2 kau pun penuh maki hamun & lucah beserta foto lucah dan dah sama taraf sahabat kau papagomo... Islam kau takat kat lebai kau je..
  • Yong Chun Wah · Top Commenter
    zul sokong umno yang menolak hudud sejak merdeka? mengkhianati pkr dan menjadi abang besar no 2 dalam perk@sa? teladan beliau harus dicontohi oleh semua? kaka!
  • Yahya Hashim · Top Commenter · Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim Johor Bahru
    Siapa dia Zul tu?.Berkokok pun baru 2/3 tahun ni ni, sebelum ni taade sapa yang kenal dia. Duduk diam2 dan musabah diri tu sikit!>
  • Putra Buluh Betongg · Top Commenter · Works at PDRM
    datuk zul nordin , dtuk ckplah apa y dtuk nk ckpkn.sbb ngara kt ni mmg bg LESEN bsar untk dtuk bcakp ttg apa2 isu mgenai PR.TP awas datuk jgn sampai mjadi ftnah jgn smpai mgunakn akal dlm bhujah.sbg org beragama dgn cri2 y dbawa dtuk septutnya dtuk lbh arif ttg soal tsbt.sy 1000%ykin pndpt sy ni xkn datuk bc pn.tp asalkn pykng dtuk bca pe y sy nukilkn ni pn dh kra okla.kpd pyokng bn.STOP MFITNAH cri kbenaran sblm pcya sesuatu pkra.
  • Saido San · Top Commenter · Troubleshooter at Baxter Healthcare
    Salah satu sebab teman tak sabor nunggu PRU13 sebab teman nak nengok boleh jadi calon ke lagi ZUL Kulom ni.

Tiada ulasan: