Sabtu, 31 Disember 2011

KERJA2 BODEK MEMBODEK DILARANG DALAM AGAMA...AIB DARI SEGI MORAL..SEOLAH2 TIADA KEKUATAN PADA DIRI..BEGITU JUGA YANG SUKA DIBODEK

Bantah 'Kempen Bebas Anwar 901' tidak berasas | Print |
Muhammad Faizal
KUALA LUMPUR, 31 Dis: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyelar tindakan Umno Barisan Nasional dan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) yang bertindak membuat laporan polis bagi membantah 'Kempen Bebas Anwar 901' dan menyifatkannya sebagai tidak berasas.

Beliau yang dihubungi Harakahdaily menjelaskan penangkapan yang berlaku di Kelantan semalam ekoran mengedarkan risalah berkaitan dengan kempen tersebut juga menunjukkan kerajaan serta pihak polis tidak pernah berlaku adil serta bertindak di luar prinsip demokrasi.

"Saya melihat tidak ada satu kesalahan langsung di dalam kempen tersebut, yang mana bagi saya ia adalah satu usaha yang dilakukan oleh rakyat bagi menuntut perbicaraan yang adil kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Jika Anwar telah diberikan keadilan yang sewajarnya di mahkamah maka kempen tersebut sudah tentu tidak akan berlaku, tetapi apa yang kita lihat adalah sebaliknya dan atas tidak mendapat ketidak adilan itulah rakyat bangkit melakukan kempen," jelasnya.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu juga menyatakan kesabaran rakyat dalam campur tangan kerajaan dalam soal perundangan terutamanya kes Anwar sebenarnya sudah berada pada tahap yang tidak boleh dibendung lagi.

Malah beliau memberitahu, jika sesuatu perkara yang dituntut terutama prinsip perbicaraan yang adil di mahkamah tidak diatasi dengan sewajarnya, maka tindakan itulah cara terbaik yang dilakukan oleh mereka dengan hasrat kerajaan akan membuka mata bahawa kerajaan perlu akur dengan tuntutan rakyat.

"Rakyat sudah mula muak dengan permainan yang dilakukan oleh kerajaan terutama dalam isu fitnah Anwar, cara terbaik adalah melakukan kempen agar kerajaan membuka mata dan dengar hasrat mereka.

"Kerajaan harus memberi ruang kepada rakyat untuk menyatakan hasrat mereka bukannya menghalang kebebasan bersuara mereka, malah menggunakan pihak berkuasa untuk menyekat kempen tersebut juga satu yang tidak sewajarnya.

"Pihak Polis boleh memantau tetapi tidak menggunakan kekerasan dan kita juga tidak mahu perkara yang sebaliknya berlaku jika polis bertindak diluar batasan kemanusiaan," jelasnya lagi.

Ketika ditanya mengenai dakwaan mengatakan kempen tersebut sebagai menghina keputusan mahkamah, beliau mempersoalkan di mana tindakan tersebut dilihat menghina mahkamah.

"Kuasa keputusan adalah hak mahkamah, apa yang dilakukan adalah sebagai kempen bebas Anwar bukan memcaci keputusan yang dibuat oleh mahkamah.

"Kempen desakan perlu dilakukan dan ia sebagai isyarat bahawa kita mahukan pengadilan mahkamah kali ini berlaku dengan adil tanpa campur tangan pihak tertentu," katanya lagi.

Tambahnya lagi, secara simboliknya kempen itu bertujuan agar mahkamah yang akan memutuskan keputusan pada 9 Januari nanti dilakukan atas keadilan yang telus bukan dorongan mahupun desakan oleh pihak tertentu.

Sebelum itu sebanyak 77 laporan polis dibuat di seluruh negara hari ini meminta pihak berkuasa menyiasat serta mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang cuba melancarkan perhimpunan haram menerusi ‘Kempen Bebaskan Anwar 901’.

Laporan dibuat oleh Umno dan beberapa parti komponen Barisan Nasional dan juga Perkasa, Persatuan Jawa Kuala Langat, Persatuan Bugis, Kelab Motosikal Berkuasa Tinggi Jugra dan Pertubuhan Perkumpulan Wanita Kuala Langat.

Sambut Tahun Baru Tanpa Maksiat | Print |
Nasrudin Hassan Tantawi
1. Alhamdulillah, Syukur saya kepada Allah swt. apabila sambutan tahun baru kali ini tidak lagi didominasi oleh aktiviti maksiat dan mungkar seperti pesta mandi buih, larian tanpa pakaian, malam tanpa seluar dalam, pesta sepanas api neraka dan macam-macam lagi nama program karut yang menggerunkan insan beriman mendengarnya.

2. Wallahualam, jika saya terlepas pandang atau tidak mengetahui bahawa masih berleluasa pesta-pesta maksiat melampau sedemikian, namun sekurang - kurangnya tahun ini sambutan tahun baru telah dimeriahkan program alternatif yang tetap menawarkan keseronokan dan hiburan yang terbatas dan terkawal tanpa sebarang maksiat dan mungkar.

3. Kini masyarakat mempunyai pilihan. Khasnya anak-anak muda yang tidak lagi dikepong oleh aktiviti hedonisme sebaliknya dihadapan mereka terbentang pilihan alternatif yang mampu membebaskan mereka dari pengaruh maksiat dan mungkar.

4. Antara contoh program alternatif yang saya maksudkan, untuk sekitar Lembah Kelang sahaja ada 6 program yang cukup menarik dan meriah.

a] Konsert Hibur Didik (di Dataran Greenwood, depan Shell, Gombak)
Majlis ini bermula malam ini [31 Disember]
Menariknya program ini turut disertai EXCO DPP Malaysia membuat persembahan bersama bekas kumpulan - kumpulan rock yang mula mendekati dakwah Islam.

(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150434675321123&set=a.139739791122.124204.670736122&type=1&ref=nf)

b] XPDC Dakwah oleh GAMIS, (di Masjid Jamek Bandaraya KL)
- Mula pagi 31 Disember hingga pagi 1 Jan 2012.
- best sebab ada bedah buku dan boleh belajar tentang dakwah secara praktikal di Dataran Merdeka.

(https://www.facebook.com/events/236589383076588/)

b] Himpunan 1000 Jiwa 1 Hati (Masjid Negara / Dewan Jawi)
- Mula tengahari 31 Disember hingga tengahari 1 Jan 2012.
- Best sebab ada Shoutul Harakah dan larian 1000 pemuda.

(https://www.facebook.com/events/208410885904653/)

c] Soal Jawab Agama USTAZ AZHAR IDRUS (Dataran Kemerdekaan Shah Alam)
- Mula malam ini [31 Disember]
- Best sebab ada Ust Azhar Idrus berganding dengan Zizan Raja Lawak.

(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150423649556612&set=a.466868491611.253845.247020686611&type=1&ref=nf)

d] Malam Apresiasi Ikim.Fm, (di Masjid Wilayah Persekutuan KL)
- Mula pagi 31 Disember hingga pagi 1 Jan 2012.
- Best sebab ada Prof Muhaya dan ramai artis nasyid yg hadir.

(http://www.ikimfm.my/ikimfm/index.php?option=com_content&view=article&id=171%3Amalam-apresiasi-ikimfm-2011&catid=61%3Aberita-terkini)

e] Program Indahnya Islam, (di Masjid As-Syakirin KLCC)
- Mula pagi 31 Disember hingga pagi 1 Jan 2012.
- Best sebab ada byk bedah buku menarik terutama buku Abdul Latip dan forum oleh Fatimah Syarha.

(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2683729527154&set=a.1223249936077.2034960.1073841570&type=1&theater)

5. Dewan Pemuda PAS Negeri-negeri bahkan DPP Kawasan juga turut menganjurkan pelbagai aktiviti menarik untuk sambutan tahun baru. Sebagai contoh DPP Kawasan Indera Mahkota akan menganjurkan XPDC ke Cherating atau ke kawasan yang dikenali "Kampung Yahudi". Begitu juga DPP Kawasan Pandan turut menganjurkan mini konsert. Pastinya Motto kita ialah " HIBURAN TANPA MAKSIAT"

6. Akhirnya saya ucapkan tahniah kepada ngo-ngo Islam yang kian aktif dan berani menganjurkan program alternatif kepada masyarakat kita khasnya muda-mudi agar mereka tidak hanyut dan terjebak dalam kancah maksiat dan mungkar yang mengundang kemurkaan Allah swt. khasnya sempena sambutan tahun baru. Mudah-mudahan perkara ini akan terus berkembang dan menjadi fenomena di saban tahun.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia.


6 program alternatif sambut tahun baru 2012 | Print |
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 31 Dis: Dewan Pemuda PAS Malaysia dan beberapa buah NGO Islam telah menyediakan enam program alternatif bagi menyambut kedatangan tahun baru 2012 malam ini.

Program-program tersebut terdiri daripada Konsert Hibur Didik, Ekspedisi Dakwah Gamis, Himpunan 1,000 Jiwa Satu Hati, Soal Jawab Agama Antara Ustaz Azhar Idrus dan Zizan Raja Lawak, Malam Eksperesasi Ikim.FM dan Program Indahnya Islam.

Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan berkata, daripada enam program tersebut, salah satunya dianjurkan sepenuhnya oleh pihaknya, manakala yang lain dianjurkan oleh NGO-NGO Islam.

Menurutnya, program yang dianjurkan sepenuhnya oleh Dewan Pemuda PAS Malaysia dinamakan Konsert Hibur Didik yang akan diadakan di Dataran Greenwood, Gombak, Selangor, iaitu berdekatan dengan stesyen minyak Shell di Greenwood.

Katanya, Konsert Hibur Didik akan menghidangkan pelbagai persembahan hiburan berunsur Islam kepada orang ramai termasuk nasyid daripada kumpulan-kumpulan nasyid, persembahan hiburan daripada beberapa orang rokers yang telah menjalani hidup secara islamik, pembacaan sajak dan puisi.

"Konsert Hibur Didik akan bermula sekitar jam 9.00 malam ini sehingga awal pagi esok atau 1.00 pagi malam ini, dengan dihadiri saya sendiri dan Exco-exco Dewan Pemuda PAS Malaysia," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Program-program lain yang tidak kurang menariknya yang diadakan oleh beberapa buah NGO Islam pula, menurutnya, termasuklah Ekspedisi Dakwah Gamis, anjuran Gamis, di Masjid Jamek, Kuala Lumpur bermula awal malam ini hingga 1.00 pagi.

Katanya, program Himpunan 1,000 Jiwa Satu Hati akan berlangsung di Masjid Negara, Kuala Lumpur dengan jangka masa agak panjang bermula malam ini hingga tengah hari esok.

"Satu lagi program yang menarik akan diadakan di Dataran Kemerdekaan di Shah Alam, Selangor, pada malam ini hingga jam 1.00 pagi yang dinamakan Soal Jawab Agama," jelasnya.

Program tersebut akan melibatkan pendakwah popular, Ustaz Azhar Idrus dari Terengganu dan Zizan Raja Lawak yang akan bersoal jawab mengenai pelbagai perkara termasuk yang melibatkan kehidupan muda-mudi.

Malam Eksperesasi Ikim.FM pula akan diadakan di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur, anjuran radio Ikim, bermula malam ini hingga pagi esok, manakala Program Indahnya Islam akan diadakan di Masjid As-Syakirin KLCC.

Menurutnya, penganjuran program-program alternatif itu ternyata merupakan satu perkembangan baru di negara ini, khususnya bagi menyambut kedatangan tahun baru, memandangkan program-program seperti itu tidak pernah diadakan sebelum ini.

"Sebaliknya yang sering kita dengar sebelum ini bagi menyambut tahun baru adalah program-program hiburan yang melalaikan yang dianjurkan oleh pihak-pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab seperti konsert-konsert hiburan daripada artis-atis tertentu, pesta seks bebas, larian tanpa pakaian dan sebagainya," ujarnya kesal.

Penganjuran program-program alternatif itu, katanya, pasti akan memberikan jalan keluar kepada anak-anak muda untuk memilih program terbaik kepada mereka bagi menyambut tahun baru.

Beliau berharap agar anak-anak muda dapat membuat pilihan yang bijak untuk berhibur bagi menyambut tahun baru dengan adanya program-program seperti itu yang disediakan untuk mereka.

"Ini juga sebenarnya selaras dengan tag line Dewan Pemuda PAS Malaysia sendiri, iaitu "Berhibur Tanpa Maksiat" dan diharap ia akan dimanfaatkan dengan baik oleh seluruh anak-anak muda terutama yang tinggal di Lembah Klang," tegasnya.

Sebelum ini Dewan Pemuda PAS Malaysia pernah dihujani dengan pelbagai pertanyaan mengenai program hiburan alternatif yang akan dianjurkan oleh pihaknya, setelah dewan tersebut sering mengadakan bantahan keras terhadap program-program maksiat yang merosakkan anak-anak muda yang diadakan oleh pihak-pihak tertentu.

"Dengan adanya Konsert Hibur Didik yang diadakan itu khususnya, bermakna Dewan Pemuda PAS Malaysia telah pun menjawabnya dengan menyediakan program yang terbaik untuk pilihan anak-anak muda pada malam ini," tegasnya.

Beliau juga menegaskan telah mengarahkan Dewan-Dewan Pemuda PAS negeri-negeri mengadakan tindakan yang sama di negeri masing-masing pada malam ini, dengan menganjurkan program-program hiburan yang bersesuaian dengan jiwa anak-anak muda seperti yang digariskan di dalam Islam.


Mashitah cuba mengampu jadi calon? | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 31 Dis: Dewan Pemuda PAS Selangor (DPPNS) mendakwa tulisan terbaru Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim dalam akhbar Sinar Harian semalam sebagai "cuba mengampu" untuk jadi calon pilihan raya.

Sambil membidas tulisan yang bertajuk 'Langit Terbuka' itu, ketua DPPNS, Hasbullah Mohd Ridzwan berkata, ianya juga ibarat seperti pepatah Melayu “paku dulang paku serpih, mengata orang awak yang lebih”.

"Tulisan Dr. Mashitah adalah berdasarkan emosi dan sangkaan buruk terhadap PAS tanpa pemahaman sebenar konteks kenyataan dan ucapan yang dibuat.

"Tidak pernah YB Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang mengeluarkan ucapan yang mengkafirkan orang-orang Umno melainkan pemimpin-pemimpin Umnolah yang telah menjaja isu ‘takfir’ ini setiapkali musim pilihanraya," ujarnya merujuk tulisan Mashitah itu.

Hasbullah menjelaskan, ucapan Tuan Guru Presiden PAS hanyalah menjelaskan tentang batas-batas Iman dan kufur tetapi telah diselewengkan fakta oleh Umno menjadi isu kafir mengkafir.

Selain membidas presiden PAS dengan isu kafir mengkafir, Mashitah juga didakwa turut menghentam Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berhubung isu tragedi Bukit Kepong yang hangat diperkatakan sebelum ini.

"DPPNS merasakan tiada silapnya kenyataan Timbalan Presiden PAS, Tuan Haji Mohamad Sabu mengenai tragedi Bukit Kepong malah ianya telah membuktikan berlakunya penyelewengan fakta di dalam sejarah Malaysia oleh Umno," tegasnya.

Malah, ujarnya sehingga kini kenyataan dan ucapan pemimpin PAS adalah berdasarkan fakta dan tidak dipengaruhi oleh emosi serta sangkaan jahat kepada pihak lain.

Keadaan sama katanya tidak berlaku kepada pemimpin-pemimpin Umno yang dilihat hanya melempar tuduhan dan fitnah berdasarkan emosi dan bukan fakta.

Sambil menasihatkan Mashitah agar melihat kemungkaran pemimpin Umno, Hasbullah berkata tulisan timbalan menteri itu sepatutnya ditujukan kepada pimpinan parti yang dianggotainya itu.

"Tutur kata pemimpin Umno dan Barisan Nasional yang secara jelas menghina hukum hudud dan sunnah Nabi Muhammad sepatutnya diberi lebih perhatian oleh Al fadhilah Ustazah Dr. Mashitah daripada menghentam pemimpin pembangkang secara membuta tuli semata-mata kerana ingin mengampu dan membodek untuk menjadi calon pilihanraya.

"DPPNS menasihatkan Dr. Mashitah supaya jujur di dalam memberikan pandangan dan tulisan berdasarkan ilmu Islam yang sebenar dan bukan menjadi ‘syaitan bisu’ yang hanya pandai mengampu, membodek dan membiarkan pemimpin mereka melanggar hukum Allah Taala serta melakukan kerosakan di atas muka bumi ini," katanya.


Fuziah mahu JAS berterus terang status Lynas | Print |
Khairil Abdul Rahim
KUANTAN, 31 Dis: Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh (gambar) mahu Pengarah Jabatan Alam Sekitar (JAS) Pahang berterus terang kepada rakyat mengenai status sebenar kilang Lynas supaya tidak menyelewengkan pandangan awam mengenai isu kilang Lynas.

Fuziah dalam kenyataan medianya di sini, berkata Pengarah JAS sewaktu taklimat tertutup anjuran Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Khamis lalu telah mengeluarkan kenyataan bahawa Lynas ialah kilang kimia dan bukan kilang radioaktif.

Kenyataan Pengarah JAS dalam masjlis di Kompleks Penyiaran Pahang, Tanah Putih dekat sini itu telah disiarkan sebuah akhbar harian semalam.

Kata Fuziah, beliau kesal dengan kenyataan Pengarah JAS itu yang sepatutnya lebih bertanggungjawab kerana ia merupakan kenyataan 'separuh benar' yang berselindung di sebalik fakta.

“Mengapakah Pengarah JAS tidak boleh berterus-terang bahawa Lynas ialah kilang kimia yang akan mengeluarkan sisa buangan bersifat radioaktif di paras 6bq|g. Menteri Perdagangan Antarabnagsa (MOSTI) di dalam Dewan Rakyat pada 14 November juga telah mengakui bahawa WLP (water leach purification) solid residue -sisa berbentuk pepejal ialah sisa yang diklasifikasikan sebagai radioaktif.

“Bahawa Kilang Lynas juga merupakan loji pemrosesan nadir bumi yang terbesar didunia di luar negara Cina apabila ianya beroperasi sepenuhnya kelak dan akan mengeluarkan sebanyak 30% keperluan 'rare earth' didunia menggunakan bahan galian yang dibawa dari Australia dan kemudian di proses di Gebeng dimana sisa radioaktifnya akan di buang di Malaysia.

“Sisa pepejal bersifat radioaktif (WLP solid residue) yang akan di keluarkan nanti ialah sebanyak lebih dari 60,000 tan metrik setahun dan setakat ini masih belum ada jalan penyelesaian yang ditemui oleh Lynas berkenaan dengan pengurusan jangka panjang sisa buangan radioaktif tersebut, malah cadangan dari Lynas telah di tolak sekurang-kurangnya 3 kali oleh pihak AELB,” katanya.

Menurut Fuziah, malangnya semua fakta tersebut tidak diutarakan dalam taklimat tertutup itu sehingga boleh membuatkan rakyat menjadi lebih keliru.

“Sebenarnya Preliminary EIA untuk kilang Lynas diluluskan secara ekspres dalam masa 3 minggu oleh JAS Pahang iaitu diterima 21 Januari 2008 dan mendapat kelulusan pada 15 Februari 2008. Sedangkan Detailed EIA tidak pernah dipinta daripada Lynas oleh pihak JAS Pahang.

“Pada 20 Jun 2011, pihak JAS telah pun meletakkan aktiviti seperti kilang Lynas ini diantara yang memerlukan DEIA. (Aktiviti memproses bahan radioaktif dan mengeluarkan sisa buangan radioaktif) - fakta ini menunjukkan bahawa aktiviti kilang ini termasuk didalam aktiviti yang memerlukan penelitian dan kajian terperinci berkenaan kesan pemrosesan di kilang ini terhadap alam sekitar dan kesihatan awam,” tambahnya.

Katanya, kesemua fakta tersebut wajib di terangkan kepada orang ramai tetapi JASA pula mengadakan taklimat tertutup sehingga tidak membenarkan sebahagian dari meraka yang hadir dan wartawan untuk masuk ke Dewan Auditorium RTM.

“Mengapakah Pengarah JAS perlu bersekongkol dengan JASA dalam taklimat tertutup? Bukan kah juga tanggungjawab Pengarah JAS ialah memberitahu perkara yang benar kepada rakyat dan tidak diperalatkan sebagai alat politik oleh pihak pemerintah yang mahu memutar belitkan fakta sebenar?

“Jadi demi Rakyat, saya tuntut Pengarah JAS Pahang menjelaskan kebenaran kepada rakyat berlandaskan fakta sebenar.

Tiada ulasan: