Rabu, 7 Disember 2011

JELAS MUNAFIK..JIKA 3 SIFAT NI...BERCAKAP BOHONG...JANJI IA MUNGKIR...DIAMANAHKAN IA KHIANAT...MEREKA PALING BAWAH DALAM NERAKA...

Hasil bumi: Pakatan manfaat untuk rakyat Sabah | Print |
Mohd Firdaus

KOTA KINABALU, 7 Dis: Dewan Pemuda PAS Sabah menyeru rakyat di negeri ini sekali lagi berani membuat perubahan dalam Pilihanraya Umum ke-13 nanti demi kebaikan dan kesejahteraan tanah air.

Ketua Penerangannya Mohd Zulfikar Abd Mijan (gambar) menegaskan bahawa kemajuan dan kekayaan negeri Sabah ini tidak setimpal dengan apa yang rakyat dapat daripada perkara tersebut.

Katanya, kemenangan rakyat Selangor dalam membentuk kerajaan Pakatan Rakyat seharusnya tidak dipandang sepi kerana banyak manfaat dan keadilan yang diperoleh.

“Pilihanraya 2008 lalu, menyaksikan perubahan drastik rakyat terhadap kepimpinan kerajaan. Selangor yang dahulunya dicengkam hebat Barisan Nasional, berjaya ditembusi Pakatan Rakyat.

“Ini kemenangan rakyat. Sudah berpuluh tahun rakyat Selangor mengimpikan kerajaan kebajikan dan hari ini, dapat dirasai semua rakyat Selangor,” katanya.

Menurut Zulfikar lagi, rakyat Sabah merupakan rakyat yang berani membuat perubahan.

Katanya, Sabah yang sebelum ini pernah dipimpin oleh beberapa parti sebelum Barisan Nasional bakal menyaksikan kejatuhan BN yang selama ini rakus mengaut keuntungan tanpa perhitungan besar buat Sabah.

“Rakyat Sabah ialah rakyat yang berani membuat perubahan. Justeru, saya mengajak sekali lagi untuk saya dan rakyat Sabah semuanya untuk membuat perubahan yang lebih besar,” ujarnya.

Beliau memberi contoh mengenai kekayaan Selangor yang dibuat pengagihan sama rata untuk kesenangan rakyatnya.

Katanya, Rakyat Selangor kini menikmati 20 meter padu air percuma, pemberian bantuan pendidikan kepada anak Selangor yang berjaya melanjutkan pelajaran di universiti dan sebagainya.

Melihat kepada perkara tersebut, beliau tidak menolak bahawa kekayaan hasil bumi yang dimiliki Sabah pada hari ini mampu memberikan yang jauh lebih baik buat rakyatnya.

“Apa kita tidak malu dengan pengumuman Sabah sebagai negeri termiskin di Malaysia? Kita marah dengan kerajaan Persekutuan yang hanya tahu mengaut keuntungan hasil bumi Sabah tapi tidak tahu bagaimana nak mengurus rakyat,” katanya.


Mohamad Sabu timbang fail semula saman Utusan | Print |
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 7 Dis: Peguam mewakili Mohamad Sabu, Mohamed Hanipa Maidin sedang menimbang sama ada akan membuat rayuan atau memfailkan semula saman anak guamnya terhadap Utusan Melayu (M) Bhd. berhubung isu serangan komunis di Balai Polis Bukit Kepong, Johor.

Ianya ekoran saman tersebut dibatalkan oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam kerana ketiadaan butir-butir yang mencukupi berhubung penerbitan yang didakwa berunsur fitnah bagi menyokong tuntutan saman itu.

Hanipa berkata, rayuan atau memfail semula boleh dibuat kerana saman tersebut dibatalkan kerana masalah teknikal, bukan merit kes.

"Kita mempunyai dua pilihan samaada nak buat rayuan atau nak fail semula kerana saman ini dibatalkan kerana hakim kata ada masalah prosedur," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Semalam, Hakim Datuk John Louis O’hara berkata, Mohamad perlu mengesahkan butiran penerbitan yang mencukupi dalam samannya seperti yang diperlukan di bawah undang-undang.

Katanya, kenyataan sokongan itu merupakan satu keperluan serta membentuk prasyarat yang dikehendaki di bawah Aturan 78 Kaedah 2 Kaedah-Kaedah Mahkamah Tinggi 1980 dalam writ saman fitnah.

Hanipa berkata, beliau menunggu kata putus daripada Mohamad untuk tindakan seterusnya.

"Saya sedang berbincang dengan Mohamad Sabu dan menunggu kata putus daripada beliau samaada nak buat rayuan atau nak fail semula," kata beliau yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat.

Keputusan hakim semalam dibuat ketika membenarkan permohonan yang difailkan oleh Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Aziz Ishak dan penerbit akhbar tersebut untuk membatalkan saman dan pernyataan tuntutan Mohamad.

Utusan Melayu dan Aziz yang diwakili dua peguam, Datuk Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin dan Datuk Mohd. Hafarizam Harun pada 27 Oktober lalu telah memfailkan permohonan membatalkan saman Mohamad terhadap mereka yang dinamakan sebagai pihak defendan.

Mohamad, 57, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu selaku plaintif memfailkan saman tersebut pada 14 September lalu.

Dalam pernyataan tuntutannya, plaintif mendakwa, pihak defendan dengan niat jahat telah menerbitkan satu artikel pada 27 Ogos lalu dan dua bahan terbitan pada keesokan harinya yang berbaur fitnah.

Penerbitan ketiga-tiga artikel terbabit adalah berhubung isu serangan komunis di Balai Polis Bukit Kepong, Johor.


Tugas SPR bukan sekadar bersih daftar pemilih | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 Dis: Biarpun menyambut baik jaminan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk membersihkan nama pemilih yang sudah meninggal, namun bagi Dewan Pemuda PAS Pusat, banyak lagi penambahbaikan yang perlu dilakukan suruhanjaya itu.

Ketuanya, Nasruddin Hassan (gambar) berkata, tindakan kecil SPR itu hanya salah satu daripada tuntutan banyak pihak yang mahu melihat proses pilihan raya di negara ini berlangsung dengan bebas dan adil.

"Masih banyak perkara yang perlu dilakukan termasuklah membersihkan daftar pemilih dari nama yang bertindan atau yang memiliki nama dan nombor kad pengenalan hampir serupa dan mencurigakan, membersihkan senarai nama yang berkod 71 dimana jumlahnya yang terlalu ramai dan mencurigakan tanpa klasifikasi yang jelas menunjukan maklumat pemilih yang tepat, membersihkan senarai nama pemilih yang terdapat di dalam dua daftar iaitu daftar pemilih biasa dan satu lagi tersenarai sebagai pengundi pos," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas jaminan Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar bahawa daftar pemilih yang akan digunakan oleh suruhanjaya itudalam Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang adalah daftar pilihan raya yang bersih.

Malah katanya akan bekerjasama dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk membersihkan nama mereka yang sudah meninggal dunia.

Mengulas lanjut beliau berkata, SPR juga mestilah turut sama memberi jaminan mereka untuk melakukan pembersihan pada sistem dan kaedah pengendalian pilihanraya agar tidak menimbulkan kesangsian dan kecurigaan ketara.

Ianya sekaligus menjamin ketelusan dan keadilan dalam pengurusan pilihanraya.

"Antaranya penggunaan dakwat kekal yang dituntut oleh rakyat bagi memastikan pengundian berlangsung dengan telus dan meyakinkan, pemansuhan undi pos," katanya lagi.

Tanggungjawab memastikan berlangsung satu pilihanraya yang baik, adil dan telus katanya tidak sahaja terletak pada bahu SPR atau JPN tetapi juga kerajaan yang memerintah mesti mempunyai komitmen yang tinggi dan meyakinkan dengan satu tindakan yang benar-benar berkesan seperti
membenarkan semua parti politik yang menyertai pilihanraya berkempen menggunakan televisyen sebagaimana yang dinikmati hanya oleh Umno dan
BN sebelum ini.

"Pilihanraya bukan sekadar daftar pemilih.

"Pilihanraya yang adil dan telus bermula dengan kebebasan parti politik untuk berkempen tanpa dikekang oleh peraturan yang tidak masuk akal dan bertentangan dengan semangat demokrasi yang dianut oleh Umno dan BN sendiri seperti RUU Perhimpunan Aman, AUKU bagi golongan mahasiswa, [walaupun telah dipinda beberapa perkara tetapi masih terdapat beberapa perkara yang masih ditakuk lama.] Akta Polis, Akta Rahsia Rasmi, Akta Cetak dan lain - lain yang tidak menepati semangat demokrasi apatah lagi perkara yang bertentangan dan bercanggah dengan syariat Islamiah seperti penipuan, sogokan, ugutan, tekanan dan 1001 perkara yang negatif," katanya.


Dakwat kekal: Jangan hanya janji kosong | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 Dis: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) menyambut baik pengumuman Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menggunakan dakwat kekal bagi Pilihanraya Umum ke-13 nanti.

Timbalan Ketua DPPWP, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz mengharapkan penggunaan dakwat kekal akan direalisasikan pada PRU ke-13, dan tidak tinggal sekadar janji kosong sebagaimana yang berlaku pada tahun 2008 lalu.

“DPPWP berpendapat, penggunaan dakwat kekal amat relevan dan perlu digunakan sekarang,” katanya.

Menurutnya, dengan pelbagai isu yang berlaku yang menimbulkan kecurigaan rakyat terhadap sistem pilihanraya di Malaysia seperti pengundi yang mempunyai dua kad pengenalan, kad pengenalan bertindih atau klon, pengundi dari kalangan warganegara asing, pengundi yang tidak dapat dikesan dalam Jabatan Pendaftaran Negara tetapi wujud di SPR, pengundi yang sudah mati kembali turun mengundi serta lain-lain lagi, nampaknya SPR tidak boleh berdalih lagi untuk mengelakkan dari menggunakan dakwat kekal.

Bagi DPPWP, katanya SPR tidak perlu berlengah masa untuk melaksanakan sistem itu kerana ia tidak memerlukan kos perbelanjaan yang tinggi.

Tambahan pula, katanya penggunaan dakwat kekal itu selaras dengan keputusan Dewan Rakyat yang meluluskan 10 cadangan dalam laporan awal yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Pilihan Khas (PSC) berhubung pembaharuan sistem pilihan raya di negara ini yang dibentangkan awal bulan ini.

Selain itu, ujarnya DPPWP meminta SPR agar membersihkan segera senarai daftar pemilih seperti telah diumumkan oleh SPR semalam.

Selama ini, kata beliau senarai daftar pemilih di Malaysia menjadi pertikaian banyak pihak yang mendapati banyak kepincangan yang timbul.

Beliau berkata, ia juga menjadi hasrat seluruh rakyat yang mahukan sistem pilihanraya di Malaysia ke-13 nanti adalah yang terbaik dan paling bersih dalam sejarah.

Untuk itu, tambahnya SPR perlu bersikap adil pada semua pihak tanpa membezakan antara parti pemerintah mahupun pembangkang.

Akhirnya, ujar beliau SPR perlu buktikan PRU ke 13 nanti adalah pilihanraya yang adil dan telus dan boleh dipercayai bukan sahaja terhadap warga tempatan malah terhadap masyarakat antarabangsa.

“Semua ini perlukan pengorbanan dan kejujuran, kerana keadilan tidak boleh ditegakkan pada sebuah sistem korup yang tempang dan pincang, yang penuh didalamnya unsur penipuan,” katanya.



Mohamad mendakwa, penyiaran bahan-bahan tersebut telah secara tidak langsung menggambarkan bahawa beliau penyokong pengganas komunis, telah terkeluar daripada ajaran Islam kerana menyokong komunis dan mengiktiraf Muhammad Indera.


Akta himpunan untuk sekat suara mahasiswa | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 Dis: Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) mengecam tindakan pihak Kerajaan dalam memperkenalkan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011 di Parlimen baru-baru ini.

Presiden Gamis, Saudara Akram Ikrami Taib Azamudden menyatakan dengan tegas bahawa rang undang-undang yang diperkenalkan itu jelas membuktikan kerajaan tidak menjunjung tinggi ruang demokrasi sebagaimana yang dilaungkan selama ini.

“Kita melihat bahawa undang-undang ini dengan jelas ingin menyekat ruang rakyat khususnya mahasiswa untuk menyatakan apa jua pendapat dan pandangan mereka kepada mana-mana pihak termasuk kerajaan.

“Adalah tidak releven apabila mereka yang berumur 21 tahun ke bawah tidak dibenarkan menyertai himpunan aman, ini seolah-olah sengaja dibuat untuk mematikan gelombang suara mahasiswa,” katanya.

Tambahnya lagi, kerajaan perlu ingat bahawa mahasiswa bukanlah mereka yang boleh dicucuk hidung apatah lagi tunduk kepada segala bentuk kezaliman, akan tetapi mahasiswa adalah golongan intelek yang tahu menilai serta menjadi agen semak dan imbang kepada kerajaan.

Katanya, tindakan pihak kerajaan mengumumkan pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti baru-baru ini dilihat hanya omongan kosong apabila kerajaan sendiri cuba mempertahankan akta tersebut di dalam Kes yang melibatkan 4 orang mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sebelum ini.

Tambahan pula, ujarnya dengan dengan pelaksanaan Akta Perhimpunan Awam yang cuba menyekat ruang mahasiswa, lebih meningkatkan lagi kuasa mahasiswa untuk merubah kerajaan yang sedia ada.

Beliau berkata, notis 30 hari yang perlu diserahkan kepada pihak polis sebelum mengajurkan himpunan adalah memalukan negara ini apabila negara-negara lain seperti Myanmar yang hanya memerlukan 5 hari serahan notis.

“Kita menyeru, seluruh mahasiswa dan anak muda yang cintakan kebebasan bersuara untuk turun bersama-sama menyatakan bantahan dalam piket hari ini,” katanya.

Untuk itu, seluruh mahasiswa diminta turun menyertai piket bantahan Akta Perhimpunan Awam yang diadakan di Dataran Jabatan Perdana Menteri, bermula jam 1 tengah hari ini.

Piket tersebut dengan kerjasama pelbagai front mahasiswa akan menyerahkan satu memorandum kepada pihak kerajaan supaya menarik balik akta tersebut.


Jejantas berbumbung untuk perhimpunan Umno? | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 Dis: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mempersoalkan penggunaan dana rakyat yang dianggarkan tidak melebihi RM20 juta bagi pembinaan jejantas berbumbung yang menghubungkan Stesen LRT PWTC dengan bangunan Umno di PWTC dan Sunway Putra Mall.

Ketuanya, Kamaruzaman Mohamad (gambar) berkata, pembukaan sementara jejambat yang belum siap dan tiada CF itu khusus untuk Perhimpunan Agung Umno minggu lepas, menimbulkan kesangsian rakyat terhadap kerelevenan projek itu diadakan.

“Adakah ianya dibina untuk kepentingan Perhimpunan Agung Umno?” soalnya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Sewajarnya, kata beliau jejambat itu tidak dibuka kerana belum ada jaminan keselamatan dari pihak Bomba dan diakui belum siap sepenuhnya oleh pihak Syarikat Prasarana Negara Bhd (SPNB).

Katanya, kegopohan itu menunjukan bahawa adanya pihak-pihak yang berkepentingan dalam projek itu.

Menurutnya, projek yang dimulakan akhir tahun lepas dikatakan telah hampir ke fasa terakhirnya yang dijangka selesai lewat hujung bulan ini.

Ujarnya, begitu cekap pembinaannya berbanding projek DBKL di Kompleks Pasar Keramat yang memerlukan hampir 20 tahun untuk disiapkan.

“Mungkin itulah bezanya projek untuk kepentingan Umno dan untuk kepentingan rakyat,” ujarnya lagi.

Tambahnya, DPPWP juga melihat SPNB, yang menjadi pemilik projek itu bagi pihak kerajaan dilihat gagal memahami kepentingan strategik rakyat dalam pemilihan laluan 400 meter bagi jejambat LRT PWTC.

“Sewajarnya laluan siar kaki di kiri kanan Jalan Putra yang selebar 5-7 kaki dinaik taraf dengan pembinaan laluan bumbung seperti di laluan siar kaki LRT Stesen Bandaraya,” katanya.

Malah, ujar beliau lagi terowong di bawah Jalan Putra juga gagal dinaik taraf sedangkan kosnya lebih murah berbanding pembinaan jejambat berkenaan.

Menruutnya lagi, Wanita Umno kalangan warga emas sendiri mengadu baru-baru ini kerana jejambat bernilai jutaan ringgit itu hanya mampu menyediakan tangga untuk mereka yang terketar-ketar lutut menaikinya.

Sewajarnya, ujar beliau eskalator disediakan sesuai dengan bajet yang dikeluarkan.

Katanya, DPPWP turut dimaklumkan bahawa perunding utama projek itu adalah Maju Integrated Engineers Sdn Bhd yang merupakan anak syarikat Kumpulan Maju Holdings Sdn Bhd yang telah membangunkan projek kontroversi Terminal Bersepadu Selatan-Bandar Tasik Selatan (TBS-BTS).

Tambahnya, tidak cukup dengan itu pengerusi eksekutifnya didakwa telah membina lima banglo dan Club House di atas sebidang tanah yang didakwa sudah diwartakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk taman rekreasi awam.


Gamis ucap tahniah kepada FJP, rakyat Mesir | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 6 Dis: Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) mengucapkan tahniah dan syabas kepada sayap politik Ikhwan Muslimin, Freedom and Justice Party (FJP) atas kemenangan dalam pusingan pertama Pilihanraya Dewan Rakyat Mesir.

Naib presidennya, Mohd Eikhwan M Ali berkata, jumlah 36.6% yang diperoleh FJP daripada 9.7 juta undi yang sah, diikuti oleh An-Nour Party sebanyak 24.4%, menunjukkan sokongan majoriti rakyat Mesir terhadap perjuangan kumpulan Islam untuk menegakkan Islam di negara tersebut.

Tambahnya, tindakan rakyat Mesir itu adalah hasil daripada kesedaran dan semangat untuk menjaga dan memelihara dasar-dasar Islam dan menyokong dasar Islam dalam perlembagaan Mesir seperti yang dinyatakan dalam Article 2 (Constitutional Declaration 2011) Islam is the religion of the state, and the Arabic language is its official language. The principles of Islamic law are the chief source of legislation.

“Tahniah kepada rakyat Mesir yang memberi penghormatan kepada perlembagaan negara untuk menjunjung tinggi kemuliaan Islam. Doa kami, semoga Allah merahmati kalian,” ujarnya dalam satu kenyataan.

PRU 13

Menurutnya, meneliti perkembangan politik Mesir dan dalam berhadapan dengan PRU 13, Gamis ingin menegaskan kesedaran rakyat bahawa kepimpinan negara mesti diterajui oleh pemimpin yang amanah dan dengan nilai kebebebasan dan keadilan, adalah menjadi asas kepada perubahan yang akan berlaku dalam masyarakat.

Katanya, perubahan tidak akan berlaku tanpa kesedaran itu sementara parti yang bertanding janganlah sesekali menjual prinsip perjuangan mereka demi mendapatkan restu dan kuasa yang singkat.

Beliau menambah, nilai amanah, adil dan benar adalah asas dan dasar yang harus dipertahankan, bertindak ‘sesuka hati’ atas nama demokrasi dan kebebasan akan merosakkan masa depan agama, bangsa dan negara.

Katanya lagi, serangan pemikiran ke atas generasi muda, dengan menyebarluaskan kefahaman hak individu sebagai satu yang sacred, tanpa adanya pengaruh agama di dalamnya, terus dilakukan oleh pihak-pihak tertentu.

“Justeru, generasi muda ini, harus dibangun dengan penguasaan ilmu dan kefahaman beragama, supaya lahir generasi muda yang mempunyai nilai jati diri dan iman yang tinggi, bukannya dicandu dengan hiburan yang melalaikan dan gaya hidup yang merosakkan,” ujarnya.

Beliau menambah, dakwah dan kebebasan untuk menyebarkan fikrah Islam adalah prasyarat kepada kemenangan Islam.

Katanya, kuasa semata-mata tanpa ada dokongan masyarakat dan ummah tidak akan membawa kuasa itu kemana-mana.

Kerana itu, ujarnya penguasaan ke atas jiwa dan minda masyarakat harus dilakukan dengan agenda dakwah dan amar maaruf nahi munkar, bukannya atas nama ‘isu’ yang bersifat sementara.

“Kami mendoakan semoga Allah SWT menganugerahkan kemenangan kepada FJP dalam Pilihanraya Dewan Rakyat, Pilihanraya Dewan Negara dan Pilihanraya Presiden yang akan terus berlangsung itu.

“Kami juga mendoakan, semoga Allah SWT memberi kekuatan dan petunjuk kepada umat Islam di Mesir, dan juga Malaysia, bagi mengharungi hari-hari penentu yang akan menyerlahkan keamanan, kebebasan dan keadilan, yang didasari agama Islam,” ujarnya.

“Apakah kepentingan syarikat ini sehingga berjaya mendapat begitu banyak projek Prasarana Negara?” soal beliau.

Tiada ulasan: