Selasa, 27 Disember 2011

ADAKAH FILEM MERUPAKAN MEDAN DAKWAH..ATAU MEDAN PENUH MAKSIAT SERTA MENGEJAR KEDUNIAAN SEMATA2..PENUH DENGAN PELANGGARAAN HUKUM

Pulau Pinang ada 1500 anggota PPS | Print |
Mohd Sabri Said

KEPALA BATAS, 27 Dis: Pasukan Peronda Sukarela (PPS) Pulau Pinang bertekad menjalankan tugasan dengan jujur, amanah dan bertanggungjawab bersama pasukan polis serta penduduk tempatan untuk membantu mengurangkan kadar jenayah yang semakin meningkat.

(Seorang anggota PPS menerima walkie talkie dari Ketua Menteri tanda pengiktirafan kepada tugas mereka)

Baru-baru ini keseluruhan 71 pasukan berbanding 31 pasukan tahun lalu diberikan walkie talkie dan vest PPS oleh Ketua Menteri, Lim Guan Eng bertempat di Dewan Endon, Pusat Budi Penyayang, Kepala Batas sempena
kunjungan beliau ke majlis penyampaian wang RM1,000 kepada waris warga emas peringkat Seberang Perai Utara.

Adanya alat komunikasi segala tugasan menjaga keselamatan lebih terjamin serta membolehkan pengawasan terhadap petugas PPS dapat diseliakan dengan lebih cepat dan cekap.

PPS mula ditubuhkan 17 September 2011 yang lalu menunjukan perkembangan yang positif apabila berjaya menambah bilangan kepada 1500 ahli yang berdaftar bagi kesemua Kawasan Dewan Undangan Negeri (KADUN) di Pulau Pinang.

Anuar Rejab yang bertugas di kawasan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) Sungai Dua berkata, kewujudan PPS memang di nanti-nantikan oleh mereka yang prihatin terhadap masalah gejala moral dan jenayah.

Ramai masyarakat menyifatkan, penubuhan dan keaktifan PPS kena pada tempatnya sesuai dengan mengwujudkan persekitaran kejiranan yang ceria, selamat dan bersatu padu.

"Ramai yang menanti kemunculan PPS di kampung-kampung atau di mana sahaja kerana ia mampu berkawal bersama polis dan orang kampung untuk tangani jenayah yang semakin parah, " tegasnya.

Sankaran dari Kampung Perlis, Butterworth menambah, PPS yang diamanahkan mengawal persekitaran kena memikul tanggungjawab dengan penuh minat jangan 'main-main' atau melakukan sambil lewa.

Beliau bimbang sikap lewa akan mencetuskan anggapan yang salah maklumlah ianya datang dari program Kerajaan Pakatan Rakyat .

"Keyakinan penduduk tempatan terhadap PPS amat tinggi maka mereka yang memakai baju PPS berwarna ungu mesti cergas melaksanakan tugasan bila dikehendaki, " katanya.

Sementara itu rakannya Neoh Eng Seng dari Taman Dedap, Sungai Puyu merasa sungguh seronok bila memakai vest PPS kerana bila mengenakan pakaian itu di tubuh dapat rasakan peningkatan semangat yang membuak-buak.


Kerajaan tidak boleh lari dari urusan tapis filem | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Dis: Gesaan Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) agar urusan penafisan filem terus dengan kerajaan untuk mengelakkan pihak berkepentingan mengambil kesempatan.

Sehubungan itu, mereka menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN) menarik balik keputusan untuk menyerahkan tugas menapis filem kepada penerbit dan pengimport filem mulai tahun hadapan.

Sebelum ini penapisan filem adalah di bawah tanggungjawab Lembaga Penapis Filem (LPF).

Pendirian Muslimat PAS ini dibantah oleh Wanita MCA dengan andaian ia menggambarkan kerajaan di bawah PAS mahu menyekat kebebasan penerbit filem.

Namun bagi timbalan ketua Muslimat PAS, Dr. Siti Mariah Mahmud (gambar) , pandangan ini dibuat kerana pihaknya bimbang penerbit dan pengimport mengambil kesempatan untuk sengaja "terlepas menapis" dan menayangkan filem-filem yang mempunyai unsur negatif dan bercanggah dengan norma masyarakat majmuk di Malaysia.

"Kerajaan tidak boleh lari dari tanggungjawab sebagai “gate keeper” kepada Industri Perfileman kerana sebahagian penerbit dan pengimpot filem tidak mempunyai nilai yang sama dengan majoriti rakyat," katanya.

"Sementara menunggu KDN bertindak ke atas penerbit atau pengimpot filem untuk memberi penjelasan sekiranya filem yang ditayangkan tidak menepati syarat-syarat tayangan, pihak-pihak ini sudah pun mengaut keuntungan," kata beliau kepada dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Siti Mariah juga menyifatkan keputusan itu sebagai menidakkan peranan dan tujuan LPF ditubuhkan dan menggambarkan sikap flip flop, ketidaktegasan dan lepas tangan kerajaan BN dalam menangani isu yang amat penting ini.

"Ianya bercanggah dengan semua keputusan yang telah dibuat oleh kerajaan sebelum ini. Kerajaan sekali lagi menunjukkan sikap yang tidak konsistan apabila berubah kepimpinan utama negara.

"Dasar kementerian yang tidak konsistan ini menyebabkan segolongan masyarakat yang berkepentingan mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan dan melupakan kesan jangka panjang kepada masyarakat terutamanya aspek nilai kehidupan murni, moral dan keagamaan rakyat terbanyak," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Kota Raja.

Tegas beliau juga, jika LPF sudah tidak menjalankan tanggungjawab menapis filem lagi, pihak-pihak terlibat akan mudah terlepas daripada tindakan undang-undang atas alasan mereka tidak tahu bahawa sesuatu adegan dalam filem mereka dianggap menyalahi peraturan penapisan.

"Penghapusan penapisan oleh LPF dilihat sebagai jalan mudah yang diambil oleh pihak kerajaan bagi menghadapi segelintir pengkritik, penggiat seni dan rakyat yang terlalu longgar dan liberal dengan nilai mereka dan menganggap yang rakyat semuanya matang untuk menilai sendiri kesemua perkara," tegasnya.

Sehubungan itu ujarnya, DMPP akan menyerahkan memorandum bantahan kepada KDN dalam masa terdekat dan akan melancarkan Kempen Tanda Tangan Protes Rakyat Malaysia yang tidak bersetuju dengan langkah terbaru ini.

PAS Terengganu sambut 100 tahun Batu Bersurat
Khairul Azlam Mohamad

HULU TERENGGANU, 27 Dis: PAS Terengganu akan mengadakan sambutan 100 Tahun Itqan Al-Muluk Bi Ta’ Dil As-Suluk (Itqan) di Kuala Berang, Hulu Terengganu pada 6 dan 7 Januari 2012.

Pengarah Itqan, Muhyidin Abdul Rashid berkata program sambutan “Itqan Al-Muluk Bi Ta’Dil As-Suluk” bagi memperingati 100 tahun Undang-undang Islam pernah diamalkan di Terengganu.

Malah, kata beliau penemuan “Batu Bersurat” yang tercatat pada tahun 1303 bukti awal negeri ini pernah menerima Islam sebagai agamanya.

“PAS Terengganu akan mengadakan sambutan 100 tahun Itqan Al-Muluk Bi Ta’Dil As-Suluk’ yang diadakan pada 6 dan 7 Januari 2012 di Kuala Berang, tempat penemuan ‘Batu Bersurat’ itu.

“Ini (program) berkaitan dengan Undang-undang Islam yang pernah digubal dan diamalkan di Terengganu ketika zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin (III),” ujarnya kepada Harakah.

Menurutnya, program sambutan tersebut terbuka kepada orang ramai yang akan berpeluang melihat serta mendengar pengkisahan mengenai sejarah Isalm di negeri ini sejak tahun 1303.

“Saya menyeru dan mengajak orang ramai khususnya kepada penduduk setempat supaya dapat hadir untuk memeriahkan program sambutan 100 tahun Itqan ini.

“Semasa kerajaan PAS memerintah Terengganu tahun 1999-2004, kita (PAS) juga menggubal Enakmen Jenayah Syariah Terengganu, diluluskan dan diwartakan sebagai Undang-undang Tubuh Negeri pada tahun 2003,” jelasnya.

Katanya, pelbagai mengisian program akan diadakan termasuk bicara forum, pameran, pengkisahan sejarah Islam, jualan expo dan banyak lagi.

TAMAT

CAPTION GAMBAR INI;

Kam2088(a)-itqan1… Pengarah Itqan, Muhyidin Abdul Rashid…datanglah beramai-ramai.

20 pelajar miskin dapat pakaian sekolah | Print |
Safarizal Saleh

IPOH, 27 Dis: Pemuda PAS Perak meraikan 20 kanak-kanak miskin dalam usaha mereka meringankan bebanan ibu bapa mereka menjelang musim persekolah baru Januari nanti.

(Gambar kenangan selepas membeli pakaian sekolah)

Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan Dewan Pemuda PAS Negeri Perak telah memulakan program bersempena pembukaan sekolah tidak lama lagi dengan meraikan pelajar miskin berkenaan membeli peralatan sekolah.

Pengerusinya, Isran Fahmi Ismail yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Sungai Siput (Utara) telah memilih 20 orang pelajar miskin untuk kali ini.

Turut hadir bersama adalah kepimpinan Pemuda PAS Sungai Siput.

Program yang berbentuk pembelian terus ke kedai ini bersama dengan pelajar yang dipilih untuk membeli peralatan sekolah seperti uniform sekolah dan kasut sekolah.

Program seumpama ini akan diteruskan oleh Lajnah Kebajikan Pemuda PAS Perak di tempat-tempat lain pula selepas ini.


Anwar jelajah negara menjelang 9 Januari | Print |
Muhammad Faizal

KUALA LUMPUR, 27 Dis : Ketua Pembangkang (Parlimen) Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadual akan menemui rakyat melalui program jelajahnya ke seluruh negeri di Semenanjung Malaysia menjelang 9 Januari ini.

9 Januari adalah tarikh mahkamah tinggi membuat keputusan berhubung dengan dakwaan terhadap Anwar.

Program jelajah bermula 3 Januari 2012 itu dirangka bagi memberi peluang kepada rakyat mendengar penjelasan dari Ketua Umum Keadilan itu mengetahui tentang isu-isu yang berlaku di dalam pentadbiran kerajaan Umno-Barisan Nasional.

Beliau juga dijangka akan memberi penjelasan terhadap isu fitnah II yang telah dirancangkan oleh Umno sejak awal lagi bagi menghalang perjuangan politik Anwar.

Program ielajah itu akan bermula pada 3 Januari iaitu di Johor meliputi Daerah Ledang dan Muar, pada 4 Januari pula Anwar akan berada di Bandar Tampin, Negeri Sembilan dan di Bukit Katil, Melaka.

Manakala pada 5 Januari beliau akan menemui pengundi di Pahang iaitu di Bentong, Balok dan juga Indera Mahkota setelah itu beliau juga turut ke Dungun dan Kuala Terengganu sebelum berada di Pasir Puteh dan Machang, Kelantan pada sebelah malam.

Untuk rangka program jelajah itu, Anwar dijadualkan akan berada di Lembah Pantai, Kuala Lumpur dan di Kelana Jaya, Selangor pada 6 Januari.

Beliau akan bertolak ke Pulau Pinang pada 7 Januari dan selepas itu ke Terengganu bagi mengikuti Program Sambutan 100 tahun penubuhan Kerajaan Islam Terengganu di Kuala Berang.

Kemuncak program jelajah tersebut berakhir di Kelab Sultan Sulaiman pada 8 Januari pada jam 11 malam, sebelum itu Anwar akan mengadakan sembahyang hajat di kediamannya.

Sebelum itu, program jelajah ini dirangka sepenuhnya bagi beliau menemui setiap lapisan rakyat di seluruh pelusuk negeri sebelum beliau hadir ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Januari bagi mengetahui keputusan terhadap isu Fitnah II yang telah dilemparkan kepadanya.

Surau Salihiah: Sejak bila Umno juara agama | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Dis: PAS mempersoal sejak bila Umno mula menjuarai isu agama apabila cuba menunjukkan keperihatinan mereka dengan menentang kerajaan Kedah yang mahu merobohkan Surau Salihiah Kanchot di Alor Setar untuk diganti dengan surau baru ditapak baru.

AJK PAS Pusat Idris Ahmad berkata, rakyat tidak pernah lupa pengkhianatan Umno dalam isu perobohan dan penutupan banyak masjid surau sejak parti itu memerintah negara.

"Kenapa pemimpin Umno seperti (Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah) Datok Ahmad Bashah, (Ahli Parlimen Jerlun) Datuk Mukhriz Mahathir dan (Ketua Umno Bahagian Baling) Datuk Azeez Abdul Rahim pekak dan bisu ketika kerajaan pimpinan Umno meruntuhkan masjid Bujal di Kemaman, menutup surau Jubli Perak di Bandar Baru Bangi, menutup Surau al Rahmah di Seksen 8 Shah Alam, menutup surau di Puchong Perdana.

"Rakyat tertanya-tanya sejak bila Umno menjadi juara agama dan hendak membela surau," soalnya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Katanya dalam isu perobohan surau Salihiah itu, Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Kedah telah memberi kebenaran, dan pihak pemaju bersetuju untuk membayar pampasan dan memberi tapak baru kepada Majlis Agama Islam Kedah (MAIK).

Namun ujarnya pimpinan Umno Kedah yang bankrap idea unuk menawan hati rakyat Kedah cuba mengambil isu surau untuk menjadi modal kempen.

Beliau melihat isu tersebut sengaja dimainkan Umno Kedah kerana mereka sedang lemas melihat kerajaan Kedah di bawah kepimpinan Datuk Seri Azizan Abdul Razak berjaya memimpin Kedah dengan cemerlang walaupun terpaksa menanggung hutang lapuk yang ditinggal BN sebanyak RM2.3 bilion.

"Contohnya kebijaksanaan kerajaan Kedah mengurus negeri sehingga pendapatan balak daripada RM8 juta setahun meningkat RM53 juta.

"Umno takut rakyat Kedah membandingkan kejayaan Pakatan Rakyat dengan pemerintahan Umno selama 51 yang menindas rakyat, maka Umno cuba menjadi juara membela agama, sehingga udang di Kolam Kerpan pun terkejut kerana Umno sudah bertukar nada," katanya lagi.

Perobohan Surau Salihiah untuk diganti baru diputus kerajaan negeri ekoran ianya antara bangunan yang terjejas untuk pembangunan projek Aman Central.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak sebelum ini memaklumkan surau itu akan dirobohkan selepas semua pembinaan di kawasan itu selesai, dan kemudian digantikan dengan bangunan baru.

Azizan juga berkata beliau telah melihat pelan surau yang baru dan apabila surau itu siap kelak ia dapat menampung sehingga 400 jemaah dalam satu masa.

Bagaimanapun isu itu menjadi modal kempen Umno negeri bagi memburukkan pentadbiran kerajaan negeri yang diterajui PAS.

Tiada ulasan: