Jumaat, 2 Oktober 2015

SUAMI YANG MIANG

Suamiku miang keladi

Suamiku miang keladi
Gambar hiasan
SAYA berumur 29 tahun dan merupakan isteri kedua kepada suami yang kini berumur 40 tahun.                  

Isteri pertama suami sebaya dengannya. Usia perkahwinan baru masuk tahun kedua, tapi saya sudah tidak tahan dengan perangai miang si suami. Suami saya seorang guru sekolah menengah.

Ketika mengorat saya dulu, saya lihat kemachoannya, ketegasan dan tanda berhemah yang dibawa dalam perwatakannya.

Namun setelah mendirikan rumah tangga hampir setahun, baharu saya sedar suami saya seorang yang miang.

Di rumah dia mempamerkan sikap manja dan sedikit keanak-anakkan. Dan di luar pula, hatta di hadapan saya ketika berjumpa dengan pelajar-pelajarnya, dia mempamerkan sikap mengada-ngada dan miang.

Saya dapat lihat ada riak tidak senang di wajah anak muridnya yang datang membuat ulang kaji atau menghadiri kelas tambahan yang dia buat di rumah kami.

Ada masa saya lihat suami saya akan berdiri dekat dengan pelajarnya sambil membahasakan diri sebagai abang dengan intonasi penuh lembut.
Saya hairan dengan perubahan sikapnya itu. Hendak kata saya tidak melayannya dengan baik, lebih lagi. Saya layan dia seperti saya melayan seorang kanak-kanak. Baju, stokin pun saya yang sarungkan.

Sewaktu bercinta dulu, dia tidak pula menggatal dengan saya. Saya hanya tahu dia suami orang beberapa bulan sebelum kami bernikah tapi dek kerana sayang, saya abaikan statusnya dan meneruskan perkahwinan.
Madu pula baik dengan saya. Tapi saya tidak berani menceritakan perangai suami kepada madu. Bimbang dia sakit hati atau berfikir saya mereka-reka cerita.

Saya kini bekerja sebagai seorang pembantu tadika. Saya mohon nasihat doktor, bagaimana menawan hati suami miang keladi ini. Saya tak fikir suami mahu bernikah lagi, sebab dia bukan dalam kalangan orang senang.

Gaji seorang guru tak seberapa. Tapi tak tahulah jika dia ada niat lagi mahu tambah cawangan. Lagi pun perkahwinan kami masih baharu.

Zie, Klang.


APA KATA PAKAR - oleh Dr HM Tuah Iskandar al -Haj,

Tips mengurangkan miang suami

Hampir semua lelaki semula jadinya ‘miang’, maklumlah setiap lelaki normal pasti bersyahwat, yang membezakan adalah mereka yang pandai mengawal sifat itu dek dibatasi pengetahuan agama, menjaga imej di tengah masyarakat dan lain-lain sebab peribadi.

Sifat ini sebenarnya tidak hilang setelah seseorang lelaki itu berkahwin. Nafsunya sentiasa memuncak apabila terpandangkan wanita cantik, apalagi kalau wanita itu melayaninya, dia akan menjadi semakin gatal. Hingga ada ungkapan, ‘kalau tak miang bukanlah lelaki’.
Namun kebanyakan lelaki akan lebih terkawal apabila berumah tangga. Biarpun nafsunya bagai ombak yang sedang menggila, dia tetap ingat akan hukum ALLAH dan siapa dirinya, lalu berjaya mengawal dirinya daripada berbuat perkara-perkara yang tidak baik.

Suami anda boleh terjerumus kepada perbuatan yang lebih 'daring' andainya dia tidak berusaha mendidik dirinya sendiri, lebih-lebih jika pelajar-pelajar perempuan itu memberi ruang atau peluang untuknya terus menggatal. Seorang lelaki yang berpoligami tentunya seorang yang amat kuat soal ini.

Anda tentu faham apa yang saya maksudkan, bukan?

Oleh itu, di bawah ini saya berikan tiga panduan.

i. Seorang lelaki apabila mencecah umur 40 tahun, dia memang sedang macho.

Kalau diibaratkan buah nangka, sekarang nangka itu sedang sempurna masak dan enak kalau dimakan. Kalau diibaratkan kereta, ia bersedia untuk dipecut dengan laju kerana sempurna buatan dan selenggaraannya. Kalau diibaratkan rumah, ia adalah sebuah rumah yang telah sempurna dibina, enak dan selesa untuk didiami. Bermakna dia kacak luar dan dalam. Inilah saatnya seseorang lelaki itu ‘baligh kali kedua’.

Maksud saya, pemikiran, sikap serta prestasinya berulang sebagaimana dia mula-mula baligh pada usia remaja dahulu. Oleh yang demikian, usah terlalu risau, insya-ALLAH apabila usianya melepasi 40-an nanti, dia akan kembali ‘perlahan’. Usia 40 memanglah sedang matang, malah ada ungkapan berbunyi, Life begin at 40.

ii. Bantu suami dengan memberikannya layanan A1.
Tentu dia ada sebab hingga mengahwini anda sedangkan dia sudah ada isteri. Bongkar kelebihan-kelebihan yang dikagumi ini dan pamerkan selalu, moga-moga dia perasan bahawa apa yang diperlukan itu ada pada diri anda, justeru, dia tidak perlu terlalu miang lagi.

Kesilapan kebanyakan para isteri ialah mereka tidak lagi mempamerkan apa-apa yang dikagumi oleh suami terhadap diri mereka dahulu.

Misalnya kerap kusam di rumah, comot, cincai dan tidak mahu menghias diri. Kerap letih pada waktu suami sangat-sangat memerlukannya. Tiada sebab seorang lelaki hendak bersusah payah mencari di luar jika dia mendapat kesemuanya di rumah.
iii. Bawakan suasana orang beriman di dalam rumah tangga.

Kerap membaca al-Quran, kerap bangun solat malam dan kerap membuka rancangan-rancangan agama di radio dan televisyen.

Juga beli buku-buku motivasi keagamaan, saya cadangkan Komplikasi Jiwa Muslim, Membina Unggul Lelaki dan 101 Rahsia Penguat Nurani.

Letakkan sahaja buku-buku ini di atas meja di ruang tamu, jika dia tidak mahu membaca pun, tajuk-tajuk berkenaan cukup memberikan hentakan. Moga-moga usaha ini sedikit sebanyak membuatkannya segan kepada diri sendiri.

Memang nafsu masih menggila tetapi apabila melihatkan anda yang semakin cenderung ke arah keagamaan, timbullah perasaan untuk membuat perubahan diri.

Isteri orang dan suami orang yang miang .. akhirnya kantoi ..

Tindakan sepasang kekasih yang juga suami dan isteri orang memadu asmara membawa padah apabila mereka dicekup buat kali kedua kerana melakukan kesalahan sama di rumah yang baru disewa di Kampung Tok Kesop, dekat sini, malam kelmarin.

Dalam serbuan jam 1.30 pagi, pasangan berusia 25 dan 29 tahun itu dicekup sepasukan anggota penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Kubang Pasu (PADKP), selepas mengesyaki mereka bersekedudukan.

Sebelum ini, pasangan itu pernah ditahan kerana disyaki berkhalwat di rumah di kawasan perumahan di Kamunting, dekat sini, pada jam 11.45 malam pada 7 Januari lalu.
Ketika tangkapan itu dilakukan, dua anak wanita terbabit iaitu bayi lelaki berusia tujuh bulan dan kanak-kanak dua tahun turut berada di rumah itu.

Bagaimanapun, dua anak wanita itu diambil ahli keluarganya untuk dipelihara menyebabkan pasangan berkenaan mengambil kesempatan untuk menyewa di rumah lain.

Namun, mereka dicekup sekali lagi kerana berkhalwat selepas tindakan tinggal bersama di rumah itu menimbulkan curiga kepada orang ramai yang membuat aduan kepada pihak PADKP untuk tindakan lanjut.

Pegawai PADK Syeikh Radzi Abdul Mutalib berkata, sepasukan anggota bergegas ke lokasi berkenaan untuk membuat pemeriksaan dan mendapati keadaan pintu rumah tertutup rapat dan berkunci dari dalam.

Beliau berkata, selepas mengetuk pintu dan memberi salam, seorang lelaki yang memakai kemeja-T dan berkain pelekat membuka pintu dan membenarkan pemeriksaan dijalankan.

“Hasil pemeriksaan menemui seorang wanita yang berkain batik dan memakai kemeja-T sedang berbaring di atas tilam di ruang tamu rumah berkenaan.

“Berdasarkan rekod, pasangan itu pernah ditahan sebelum ini kerana berkhalwat, tetapi di tempat lain menyebabkan mereka ditahan untuk siasatan lanjut,” katanya.

Radzi berkata, lelaki yang bekerja sebagai pemandu lori sebelum ini dikatakan pernah membawa wanita itu yang menetap di Sungai Petani ketika isterinya tiada di rumah hinggakan wanita itu sanggup membawa dua anaknya sewaktu suaminya keluar bekerja.

Beliau berkata, pasangan itu sanggup bersekedudukan dalam rumah itu walaupun masing-masing masih berstatus isteri dan suami orang, malah pernah ditahan sebelum ini.

“Berikutan itu, kami terpaksa menahan mereka untuk siasatan lanjutan dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kubang Pasu untuk dibuat laporan tangkapan.

“Mereka dibawa ke pejabat agama daerah dan dibebaskan dengan jaminan keluarga.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 9(1) dan (2) Enakmen Kanun Jenayah Kedah 1988 dan sabit kesalahan boleh didenda sehingga RM2,000 atau setahun penjara atau kedua-duanya sekali,” katanya.

Sabarkah Aku Sebagai Isteri? Suami yang Sentiasa Miang


Hi..aku nak kongsi pengalaman..
aku dah berkahwin hampir 5 tahun
dan spjg tahun..sentiasa ada kes la laki aku nie..
first yg aku nk bagi tau..aku kenal ngn laki aku dalam satu pejabat..
and mulanya aku mmg tk berkenan pun ngn dia
n masa aku berkenalan dgn dia..aku dah pun bertunang dgn org lain..
so..mmg niat waktu tu..just kawan2..
dan pada masa itu juga aku mmg sedang dilema dgn tunang..
tgh berkira2 untuk putuskan pertunangan..
di pendekkan cerita..husband aku..begitu beriya2 nk berkwn..n aku ceritakan delema aku pada dia
dia tak cucuk suh aku putus tunang pun..tapi suh aku berfikir untuk masa depan aku..
stelah beberapa minggu..aku decide untuk putus tunang..walau dlm keadaan payah..
dan dia (husband) jdi teman setia waktu tue..menyabar dn meriangkan hati aku..
tanpa ku sangka..dia dengan berani pergi berjumpa org tua dan menyatakan kesudian dan keinginan dia memperisterikan aku..
aku terkejut dan tanpa aku sedari..aku nyatakn kesetujuan aku..even waktu tu..aku rasa terlalu cepat menerima dia..
dan selang beberapa bulan..kami di satukan..(dan waktu tu..bekas tunang aku..menangis melihat aku bersanding)..tapi aku pasrah
seawal perkahwinan..hidup aku di sulam dengan air mata..masa tu..baru ku tahu luar dalam husband aku..
mungkin aku ank bongsu dan dia pun sama..so masing2 sgt manja dan suka kan perhatian..
dan waktu tu..dia belum pandai melayan kerenah aku yang manja nie..n aku plak selalu la di hati nie nk comparekan dia dengan bekas tunang yg lebih pandai melayan aku..namun kami tetap menjalankan tgungjawap masing2 suami isteri n cuba bahagiakan antara satu sama lain..

sebagai isteri, hari pertama saja ku digelar isteri..aku melayan dia seperti raja..mandikan dia..masak..hidangkan makanan..gosokkan baju..urut bdn nya..dn mcm2 lagi..hingga hari nie..belum pernah berubah layanan ku..

setahun selepas kahwin..aku bersedia menjadi seorang ibu..dan alhamdullillah..aku mengandung..
dan bermula episod kecurangan suami..

masuk bulan yang kedua mengandung..aku mula perasan yang suami aku sering tido lewat n sentiasa ber sms tgh2 mlm..
aku tk boleh nk tuduh yang bukan2..sebb xder bukti kukuh lagi..sehingga pada suatu hari..
dia tertinggal hphone di rumah sewaktu kuar ke kedai..dn ader sms yang sampai di hphone suami aku..aku pun buka dan baca..
n kalo korang nk tau..per yang keluar hanya mms gmbr..yg mmg lucah..
pergh..hati ku disayat2 rasanya..terus aku kol perempuan tu..dan tnya..per hubungan dia dengan laki aku..
n dia pun terus terang..kata tu..abg angkt nya..
huhhhhhhh...pe kejadah abg angkat nk hantar mms gmbr mcm tue..
perempuan tu..minta maaf dan kata dia tk tau..yang abg angktnya sebenarnya dah beristeri..
dan aku tau..suami aku selalu jumpa dgn dia n angkt dia dari pulang keje..
aduhaii..siao tolong topup kan hp lgi..
hancurnya hati aku waktu tue..
aku menangis semahunya..dan sementara menunggu husband balik dari kedai..aku dah siap masukkan baju2 dlm beg..untuk kuar dari rumah..
bila dia smpai rumah..dia terkejut tgk beg aku didpn pintu..aku suruh dia jelaskan..kenapa dia perlu curang dari aku..
aku suh jelaskan..pe kurangnya aku..tidak cantikkah..tak pandai layan dia kah..dan sebagainya

dia mengaku salahnya..dia merayu supaya aku maafkan dia..
dia suruh aku bersabar n cakap aku sedang berbadan dua..dan aku tak boleh tinggalkan dia..
aku dngn langtang berkata 'kalo sayang boleh tinggalkan tunang sayang yang syg kenal dh 8 tahun macam tu aje..abg yang baru sayang kenal setahun ini..dengan mudah syang lupakan..jgn uji kesabaran syg"
aku bukan mengugut..tapi itu yang ku rasa saat tu,,yang aku boleh hidup sendiri besarkan ank..
tapi dia merayu2..minta maaf..dia janji takkan ulang lagi..
hatiku lembut semula,..dan memaafkan..tapi dendam tetap ada..sekali terguris..sampai mati ku ingat..
kemudian..untuk beberapa bulan aku bahagia semula..
sehingga melahirkan..sekali kecurangan terjadi..

dia melayan org lain rupanya..n kawan dengan perempuan yang menyewa di rumah sewa kami..
terkantoi kerana sms lagi..
waktu tu..aku baru seminggu melahirkan ank lelaki kami..
dan aku menangis lagi..
payahnya suami aku utk setia..

sedangkan bagi aku..
susahnya dia..aku sentiasa ada disisi..
aku pernah cakp pada husband
'abg..syg boleh terima abg kalo tk berduit..syg boleh terima abg..walaupun kita selalu susah..syg boleh terima keluarga abg..syg boleh terima apa adanya abg..tapi syg tk boleh terima kalo abg curang"

sekali lagi dia minta maaf..n aku sekali lagi memaafkan n melayan dia seperti biasa
dan mungkin jgk kasih syg dah terlalu tebal untuk husband aku..sehingga mudahnya aku memaafkan..

dan suamiku mula berubah menjadi penyayang selepas kelahiran ank.
dan aku bahagia sgt..
dia menumpukan sepenuh perhatian pada keluarga..
dan aku meneruskan tgjungjawab sgai isteri dan ibu...

sehingga ank ku masuk dua tahun
sekali lagi dia curang..dia kantoi dengan fb plak
bila aku terbaca ayat2 cinta pada kenalan dia msg fb..Allah nk tunjuk..
dan kali nie..aku betul2 nekad
aku kemas dan bawak ank balik kerumah mk
aku tinggalkan nota di rumah..dan bercakap bahawa kesabaran ku sudah hilang
hati ku sudah tawar..
kukatakan pada dia..
aku tk perlu laki mcm dia
aku masih cantik
aku berkerjaya
dan aku boleh jaga anak aku sendiri

baru satu jam di rumah mak..dia pun sampai..
meminta maaf sekali lagi..
memujuk ku pulang..dan berjanji tk kan buat lagi..
mak memujuk aku suruh mengikut suami dan berdamai
oleh kerana mak..aku pulang ikut suami..
tapi hati ku tawar..cintaku tk sekuat dulu..
sentiasa mudah menangis..
tapi layanan aku pada suami masih mcm hari pertama aku bergelar isteri..
dan dia tak tau perasaan aku yang dah mula berubah..

tapi aku nk tanya korang..
adakah aku terlalu manjakan suami sehingga dia boleh buat mcm tu?
boleh korang bagi pendapat mcm mana nk pastikan yang dia benar2 akan berubah?


Suami miang, isteri dingin


ANGKA 40 membawa persepsi berbeza pada lelaki dan wanita. Bagi lelaki, lazimnya usia ini dianggap permulaan hidup dan kematangan.

Bagi wanita, usia itu sering dikaitkan dengan perkara negatif dan dikatakan 'saham mula menurun'.

Pada usia ini, lelaki menjadi lebih matang, tepat membuat keputusan, bijak memberi cadangan, lebih penyayang, lebih prihatin dan lebih dalam segala-galanya.

Malah, ada juga yang mengatakan pada usia 40, darjah miang lelaki semakin meningkat!


Wanita juga sering memberi alasan serupa untuk me nguatkan andaian bahawa lelaki memang miang. Antara yang biasa didengari, suami mula menjeling wanita lain, main kayu tiga malah berkahwin baru.

Jika ada suami yang mula menunjukkan tanda 'keriangan' luar biasa, diperturunkan sedikit panduan untuk isteri me nyekat suami bermain mata dengan wanita lain.

# Layan suami seperti biasa. Hangatkan suasana dengan kata-kata yang memberangsangkan kerana ia boleh mem bangkitkan semangat dan suami berasa dihargai. Tetapi usah sekadar bercakap, isteri harus buktikan dengan perbuatan.

Jika hanya pandai memuji, tetapi di bilik tidur isteri rebah dan tidur macam tunggul, pujian itu tidak bererti langsung.

Tidak guna menyiapkan kopi dengan tujuh ramuan herba, sekiranya di katil isteri berdengkur kuat seperti bom, tanpa sedikitpun menghiraukan perasaan suami yang seperti gelora tsunami.

# Wanita pada usia 40 tahun terutama mereka yang ramai anak, rata-rata sudah mula dingin seks. Bukan putus haid, tetapi mula tidak berapa minat mengadakan hubungan kelamin.

Mungkin sebab kesibukan di pejabat atau letih melayan anak-anak sepanjang hari di rumah, isteri menjadi pasif di katil.

Sebenarnya tanpa mengira usia, isteri patut bijak berbicara mengenai seks.

# Wanita pada usia 40 hingga 45 tahun masih cantik dan menawan. Mungkin tidak secantik gadis belasan tahun, tetapi jika bijak mendandan diri, suami pasti tidak menjeling pada orang lain.

Masalahnya, sesetengah isteri terutama yang menjadi suri rumah sepenuh masa, tidak menghiraukan soal ketrampilan diri. Mereka membiarkan rambut menggerbang macam pe nunggu pohon beringin.

Dahi berkerut, bibir berkedut, tanpa bedak serta tanpa gincu. Pipi pula berminyak semacam.

Apa yang dikehendaki suami ialah penampilan seorang isteri yang kemas, sopan dan kelihatan manja. Usah terlalu manja, nanti suami pula naik lemas.

Tidak salah menyambut kepulangan suami dengan ha ruman. Semburlah pewangi yang boleh membangkitkan semangat.

# Sentiasa senyum. Sambutlah suami dengan senyuman paling manis, ikhlas dan bukan dibuat-buat. Ingat, lelaki dapat membaca antara senyuman ikhlas dan senyum palsu.

# Bilik tidur adalah tempat rehat bagi suami isteri, oleh itu haruslah beretika. Tempat tidur mesti selalu kemas dan menarik. Semburkan haruman supaya semerbak sepanjang malam.

Sesekali taburkan bunga-bungaan wangi di atas tilam. Malangnya, bagi isteri yang sudah melewati 40-an, bau haruman di kamar beradu biasanya tidak dihiraukan lagi.

Tiada lagi bau minyak wangi seperti zaman baru berkahwin dulu, tetapi lebih kepada bau minyak angin.

Jika setiap malam hidung suami tersumbat bau minyak angin, matilah seleranya untuk ‘mencakar’. Ini mungkin nampak remeh, tetapi isteri harus memahaminya.

Suamiku miang keladi

on Sunday, May 4, 2014

Suamiku miang keladi

SAYA berumur 29 tahun dan merupakan isteri kedua kepada suami yang kini berumur 40 tahun.                 

Isteri pertama suami sebaya dengannya. Usia perkahwinan baru masuk tahun kedua, tapi saya sudah tidak tahan dengan perangai miang si suami. Suami saya seorang guru sekolah menengah.

Ketika mengorat saya dulu, saya lihat kemachoannya, ketegasan dan tanda berhemah yang dibawa dalam perwatakannya.

Namun setelah mendirikan rumah tangga hampir setahun, baharu saya sedar suami saya seorang yang miang.

Di rumah dia mempamerkan sikap manja dan sedikit keanak-anakkan. Dan di luar pula, hatta di hadapan saya ketika berjumpa dengan pelajar-pelajarnya, dia mempamerkan sikap mengada-ngada dan miang.

Saya dapat lihat ada riak tidak senang di wajah anak muridnya yang datang membuat ulang kaji atau menghadiri kelas tambahan yang dia buat di rumah kami.

Ada masa saya lihat suami saya akan berdiri dekat dengan pelajarnya sambil membahasakan diri sebagai abang dengan intonasi penuh lembut.
Saya hairan dengan perubahan sikapnya itu. Hendak kata saya tidak melayannya dengan baik, lebih lagi. Saya layan dia seperti saya melayan seorang kanak-kanak. Baju, stokin pun saya yang sarungkan.

Sewaktu bercinta dulu, dia tidak pula menggatal dengan saya. Saya hanya tahu dia suami orang beberapa bulan sebelum kami bernikah tapi dek kerana sayang, saya abaikan statusnya dan meneruskan perkahwinan.
Madu pula baik dengan saya. Tapi saya tidak berani menceritakan perangai suami kepada madu. Bimbang dia sakit hati atau berfikir saya mereka-reka cerita.

Saya kini bekerja sebagai seorang pembantu tadika. Saya mohon nasihat doktor, bagaimana menawan hati suami miang keladi ini. Saya tak fikir suami mahu bernikah lagi, sebab dia bukan dalam kalangan orang senang.

Gaji seorang guru tak seberapa. Tapi tak tahulah jika dia ada niat lagi mahu tambah cawangan. Lagi pun perkahwinan kami masih baharu.

Zie, Klang.

 
APA KATA PAKAR - oleh Dr HM Tuah Iskandar al -Haj,

Tips mengurangkan miang suami

Hampir semua lelaki semula jadinya ‘miang’, maklumlah setiap lelaki normal pasti bersyahwat, yang membezakan adalah mereka yang pandai mengawal sifat itu dek dibatasi pengetahuan agama, menjaga imej di tengah masyarakat dan lain-lain sebab peribadi.

Sifat ini sebenarnya tidak hilang setelah seseorang lelaki itu berkahwin. Nafsunya sentiasa memuncak apabila terpandangkan wanita cantik, apalagi kalau wanita itu melayaninya, dia akan menjadi semakin gatal. Hingga ada ungkapan, ‘kalau tak miang bukanlah lelaki’.
Namun kebanyakan lelaki akan lebih terkawal apabila berumah tangga. Biarpun nafsunya bagai ombak yang sedang menggila, dia tetap ingat akan hukum ALLAH dan siapa dirinya, lalu berjaya mengawal dirinya daripada berbuat perkara-perkara yang tidak baik.

Suami anda boleh terjerumus kepada perbuatan yang lebih 'daring' andainya dia tidak berusaha mendidik dirinya sendiri, lebih-lebih jika pelajar-pelajar perempuan itu memberi ruang atau peluang untuknya terus menggatal. Seorang lelaki yang berpoligami tentunya seorang yang amat kuat soal ini.

Anda tentu faham apa yang saya maksudkan, bukan?

Oleh itu, di bawah ini saya berikan tiga panduan.

i. Seorang lelaki apabila mencecah umur 40 tahun, dia memang sedang macho.

Kalau diibaratkan buah nangka, sekarang nangka itu sedang sempurna masak dan enak kalau dimakan. Kalau diibaratkan kereta, ia bersedia untuk dipecut dengan laju kerana sempurna buatan dan selenggaraannya. Kalau diibaratkan rumah, ia adalah sebuah rumah yang telah sempurna dibina, enak dan selesa untuk didiami. Bermakna dia kacak luar dan dalam. Inilah saatnya seseorang lelaki itu ‘baligh kali kedua’.

Maksud saya, pemikiran, sikap serta prestasinya berulang sebagaimana dia mula-mula baligh pada usia remaja dahulu. Oleh yang demikian, usah terlalu risau, insya-ALLAH apabila usianya melepasi 40-an nanti, dia akan kembali ‘perlahan’. Usia 40 memanglah sedang matang, malah ada ungkapan berbunyi, Life begin at 40.

ii. Bantu suami dengan memberikannya layanan A1.
Tentu dia ada sebab hingga mengahwini anda sedangkan dia sudah ada isteri. Bongkar kelebihan-kelebihan yang dikagumi ini dan pamerkan selalu, moga-moga dia perasan bahawa apa yang diperlukan itu ada pada diri anda, justeru, dia tidak perlu terlalu miang lagi.

Kesilapan kebanyakan para isteri ialah mereka tidak lagi mempamerkan apa-apa yang dikagumi oleh suami terhadap diri mereka dahulu.

Misalnya kerap kusam di rumah, comot, cincai dan tidak mahu menghias diri. Kerap letih pada waktu suami sangat-sangat memerlukannya. Tiada sebab seorang lelaki hendak bersusah payah mencari di luar jika dia mendapat kesemuanya di rumah.
iii. Bawakan suasana orang beriman di dalam rumah tangga.

Kerap membaca al-Quran, kerap bangun solat malam dan kerap membuka rancangan-rancangan agama di radio dan televisyen.

Juga beli buku-buku motivasi keagamaan, saya cadangkan Komplikasi Jiwa Muslim, Membina Unggul Lelaki dan 101 Rahsia Penguat Nurani.

Letakkan sahaja buku-buku ini di atas meja di ruang tamu, jika dia tidak mahu membaca pun, tajuk-tajuk berkenaan cukup memberikan hentakan. Moga-moga usaha ini sedikit sebanyak membuatkannya segan kepada diri sendiri.

Memang nafsu masih menggila tetapi apabila melihatkan anda yang semakin cenderung ke arah keagamaan, timbullah perasaan untuk membuat perubahan diri.


Aliahzakaria:
Krisis lelaki pertengahan usia - 40 thn keatas

http://mindaperkasa.blogspot.com/2009/12/krisis-lelaki-pertengahan-usia-40-tahun.html
pakutih:
Salam Ratuhatian yg dimuliakan

Persoalan, mengapa lelaki miang berumur 40 ke atas?

1. Biasanya umur 40an ke atas, kedudukan kewangannya mula berlebihan, (jika bergaji besar), dan kedudukan kerjayanya di tangga tertinggi menjawat  jawatan Timbalan, Penolong Ketua dan yang setaraf dengan ini, yang mempunyai kuasa di tempat kerjanya. Keadaan begini menyebabkan kegagahan kemachoannya meninggi.

2. Apabila dirinya berada di atas ketinggian tangga kerjayanya ini, kuasa berada di tangannya, maka hormon testosterone nya bertambah dan berlebihan apabila dia berada dia pejabat.

3. Keadaan ini menyebabkan dirinya semula kembali asasinya iaitu Pemburu. Minatnya untuk memburu mula membara. Apa yang dia burukan? Terpulang kepada minat masing-masing. Jika hobinya menyimpan barang antik, maka dia mula menjadikan hobi ini galeri utamanya, jika memancing, dia akan cuba untuk memenangi GP Joran anjuran Berita harian, jika Superbike, dia akan berkonvoi dan menjadi Marshal mengetuai team convoi ke seluruh dunia, DAN jika yang minat perempuan, dia akan memburu perempuan-perempuan muda yang cantik terutama sekali yang susah untuk ditawan. Jika kesemua perkara ini dapat dicapai, maka dia merasai kepuasan yang tidak terhingga.

4. Kembali kita kepada lelaki 40an miang. Lelaki ini berkemungkinan hobinya memburu wanita. Perangainya ini dibawanya seawal persekolahan lagi. Jika anda kenal suami anda sejak di bangku sekolah yang ramai teman wanita di keliling pinggangnya.. maka suami ini berkemungkinan akan menjadi pemburu wanita muda selepas berumur 40an.

5. Seorang pemburu berasa bermotivasi untuk menangkap mangsanya, berusaha berbagai cara untuk mendapatkannya. Disebabkan kedudukannya yg stabil dan hormon jantannya tinggi, maka dorongannya memang hebat untuk menjerat wanita buruannya itu. WALAUPUN DIA ADA ISTERI YANG CANTIK DI RUMAH. Namun mengejar wanita buruan adalah satu nikmat dan kepuasannya. (Walaupun perempuan yg dia buru itu tidak secantik isterinya).

6. Sebagaimana pemburu binatang, apabila sudah menangkap buruan itu dan menyembelih, maka hilanglah mindanya terhadap binatang buruan itu. Esoknya dia akan mencari binatang yang lain pula. Maka bergitulah si pemburu wanita umur 40an ini, dia amat bermotivasi memburu wanita pilihannya. Dan akan berasa megah menceritakan pada teman2 seangkatannya kejayaannya menangkap wanita muda buruan ini. Apabila telah dapat apa yang dihajati, maka dia akan tinggalkan wanita itu dan mencari wanita lain pula.

7. Mengapa lelaki ini miang di luar rumah dan dingin di dalam rumah dengan isterinya? Ini kerana secara semula jadinya, bila umur meningkat lebih 40an, badannya hanya mengeluarkan hormon testosteronenya 50%. Tahap rendah ini menyebabkan diri lelaki ini menjadi lemah dan stress. Apa lagi jika dia balik ke rumah, dia dileteri atau tidak mendapat sokongan yang boleh membantu dia menambah hormonnya ini. Dia merasakan stres sebab di rumah dia tak dapat tambahan hormon jantannya ini. Tetapi di luar rumah, dia diminati oleh wanita muda dan dapat menguasai mereka dan menyebabkan dia mendapat menambah hormon testosteron yang meningkatkan keceriaanya dan kehebatanya.

8. Oleh itu, jika puan-puan inginkan suami 40an tidak miang di luar rumah, pastikan anda membantu suami anda menambahkan hormon testosteronenya setiap kali dia pulang ke rumah dengan:
a) Menyambut dia pulang dengan senyuman dan ucaplah perkataan yang dia rasai anda bahagia kepulangannya dan dirinya dirasai dihargai.
b) Teruskan beri dia kerehatan, minuman kesukaannya, biarkan dia membaca / nonton TV sesampai di rumah dalam 15-20 minit agar dia dapat mengembalikan kehilangan hormon jantannya.
c) Layanilah dia hingga dia merasai dirinya dihargai. seolah-olah hanya dialah RAJA di rumah yang memberikan kebahagian kepada isteri dan anak2nya. Jangan mengeluarkan perkataan dan perbuatan yang menyebabkan dirinya berasa GAGAL membahagiakan isteri di rumah. Ini menyebabkan dia mencari KEJAYAAN di luar rumah.

Selamat Mencuba
Pak Utih
HaNa:
Thanx Pak Utih atas penjelasan..

Pada pendapat peribadi sayalah, it is not untuk usia 40an jer. But kepada sesiapa pun yang lepas kahwin, orang akan nampak kemiangan dia.

Ini melalui pemerhatian dan juga pengalaman hasben.
Time bujang, tak kisahlah umur berapa pun, orang tak berapa nak kata dia tu miang, sbeab orang tak pernah nak query kalau lelaki tu asyik nak mengorat ker, bergurau ker atau lain-lain. Tapi bila dah kahwin, rasa lain jer kalau lelaki still berperangai macam tu.

Contohnya macam kawan sekerja saya, dia memang jenis peramah. Waktu belum kahwin, memang dia selalu jer gurau, tegur2 staf lain, kadang tu panggil dengan panggilan sayanglah, tapi sebab memang dah tahu perangai dia macam tu, orang layan jer, tak kata apapun.
Tapi once dia dah kahwin, dan masih bergurau dengan cara macam tu, memang rasa macam "hee! gatalnya, miangnya" sedangkan memang sejak dulu dia macam tu pun.

Macam hasben pun, dia memang jenis suka bergurau terutama dengan nurse. Dia pun selalu kata, dulu time dia bujang, dia ayat perempuan (bergurau), diorang layan jer, tapi sekarang, baru jer nak tegur dah diorang kata, "toksah dok nak gatai la, nanti report kat bini kot"

Dan mungkin juga, bila dah naik 40an ni, penampilan berbeza, dah berusia dah, so bila diorang mendekati perempuan ,memang nampaklah gatal dan miang, tapi bagi lelaki yang 20-30an, ni kalau diorang menggatal pun tak nampak sangat sebab umur tu kira acceptable untuk menggatal.. Lagipun 40an ni cakap dia ada unsur2 luc*h sikit kan bila bersembang

Ni pendapat peribadi sayalah

SUAMI BERLAKU CURANG SIAPAKAH PATUT DISALAHKAN ?



SUAMI CURANG – SIAPA PATUT DI SALAHKAN ?
Bila di sebut bab suami curang pasti ramai antara kita yang melenting, cuba menuding jari kea rah orang lain dengan pebagai tomohan dan andaian.  Tap tidak terfikarkah yang patut disalahkah kerana membuka ruang suasana kepada; suami untuk berlaku curan adalah isteri.
Pernah seorang isteri memberi bukti sebab utama suami curang adalah kerana isteri, memmbuatkan aku sendiri tersentak dan terfikir.. "kalau suami curang aku takkan salah kan dia, tapi aku salah kan diri aku sebab aku isteri yang gagal" kata Anita semasa berborak dengan ku pada satu petang.
Yes statement yang memang kasar tapi itu la hakikatnya.kadang kala kita lupa memandang diri sendiri kerana terlalu asyik menunding jari pada orang lain. Sebab berlaku di katakana suami miang, kuat nafsu seks, tak kenang jasa isteri, dan juga perempuan lain yang dipersalahkan. Dituduh perampas suami oaring, penggoa suami orang, mata duitan, betina gatal dan pelbagai tuduhan lagi. Tapi si isteri lupa yang dirinya sendiri sebagai penyebab utama hilang dek perasaan yang suka menuduh orang lain bukan-bukan. Bla-bla…..bla……. itu lah lumrah realiti kehidupan dunia ……. Dunia…. Astarfillahulazim…
Bagaimana nak kenali Suami yang telah berlaku curang……
jom mari kita teliti  CIRI-CIRI SUAMI CURANG.
1. Tahu tak siapa yang berpotensi untuk menjadi kekasih suami anda ? , mungkin teman rapat, kawan sekerja yang selalu outstation bersama dan juga kekasih lama.  Kekasih lamanya tanpa mengetahui apa sebab suami berpisah dengan dia, sebenarnya is a bigger threat. Suami mungkin masih ada rasa cinta kepada kekasih lamanya. Jika tiba-tiba bertemu semula, awas lah! Memang perasaan cinta itu akan timbul semula lebih-lebih lagi kalau kekasihnya itu pun memang memeberi respon kepada  suami anda.
2. Bila suami mula jaga badan dan berdandan tak macam selalu, selekeh atau tak ambil kisah penampilan diri! Ini menunjukkan suami dah mula beri perhatian kepada somebody.
3. Talifonnya selalu silent atau padam kalau dia  kat rumah,  memang ada yang dia sembunyikan. Periksa sekali sekala handphonenya tu! Kalau ada sms yang mencurigakan, tanya dia. Atau ada sms yang pelik2, mungkin itu adalah kod rahsia hubungan mereka berdua.
4.  Suami pakai dua handphone atau lebih! Ini memang perlu diragukan! Apalagi kalau handphone satu lagi tu selalu off kalau di rumah!
5. Suami mula dingin atas katil! atau mula nampak kelemahan kita, mula komplen kita tak pandai itu tak pandai ini! Kalau tak komplen pun, dia masam muka dan tidak begitu mesra dengan anda. Juga sering membatu bila bersama anda.
 6. Suami banyak termenung sendiri sambil senyum2 haa, ini baru mula menjalin hubungan, khayalan dengan pasanganya dah mula mempengaruhi fikiran suami anda.
 7. Suami mula pelupa! fikirannya celaru dan asyik ingat girlfriend dia, jadi banyak benda yang dia lupa tentang urusan berkaitan keperluan rumah dan keluarga. Cakapnya sering tersasul sahaja.
8. Kalau out station isteri nak ikut, dia beriya-iya pujuk isteri supaya  tak payah ikut! mungkin dia dah janji dengan girlfriennya nak jumpa masa outstation! Biarpun girlfriend tu jauh mereka pasti akan rancang pertemuan dengan pelbagai cara.
9. Memberi perhatian lebih pada isteri  secara tiba-tiba, ini sebenarnya nak mengaburi mata supaya dia boleh divert isteri punya syak wasangka dengan bertindak pura-pura, lainlah jika perhatian sepecial tu memang amalanya.
10. Selalu lewat tidur, dia hendak bersms dengan kekasihnya! Biasanya lewat malam tu masa yang boleh menimbulkan suasana romantis dan tidak banyak gangugan luar.
11. Mula tergagap-gagap bila nak menjawab pertanyaan isteri yang tiba-tiba, misalnya tanya kenapa nak jaga badan sangat sekarang ni?. atau terkedu bila isteri tanya pasal ada tak dia suka perempuan lain? Atau ada tak niat nak kahwin dua ?.
12. Mula tak berapa ambil peduli anak-anak biarpun selama ini dia sangat mengambil berat hal anak-anak. Diberi alasan dia sibuk dengan kerja pejabat, perlu layan klien.
13. Rajin menghantar anak ke persatuan  semasa  hari cuti,  dan isteri ditinggalkan di rumah. Masa ni dia  gunakan untuk menghubungi kekasihnya.  Jika ada perubahan sebegini cuba mendekakitnya untuk mengetahui apa yang di lakukan atau apa yang dia pendamkan,
1st of all tanya diri kita kenapa suami kita memandang orang lain selain kita? lets check it out! SEBAB atau PUNCA SUAMI CURANG!
Diantara sebab utamanya adalah kerana sikap isteri itu sendiri yang telah begitu berubah semenjak berumahtangga, lebih-lebih lagi bila anak sudah tidak boleh di bilang dengan sebelah jari tangan, sesibuk mana dengan anak dan kerja rumah tapi keperluan belian kasih sayang dan memenuhi kehndak batin suami janga di abikan…. Bila di abaikan inlah jadinya… suami mula cari makan luar yang servisnya 5 star ?
Kajian mendapati suami curang cuba berjinak-jinak dengan perempuan di luar sana apabila isteri mulai abaikan aspek berikut:-
Layanan yang kurang buat suami, samada makan minum dan lebih-lebih lagi layanan di bilik semasa hunungan intim.. (jangan la layan sebulan sekali pulak, harus la suami cari yang lain, dan mesti ingatlaah suami kita ada tiga kouta lagi yang diberi oleh  Islam, kerana sememangnya lelaku ditakdirkan mempunyai keinginan seks yang lebih berbanding wanita)
2.Tiada kelembutan atau   manja dalam berbicara (sekali pompuan yg kat luar tu cakap lebih manja dari korang, kat situ je korang dah kalah dah) Selekeh/ tak nak bersiap dan melawa untuk suami.( Cane la suami korang tak pandang pmpn lain.. bila duk rumah pun selekeh je,  tak nak  berhias comel-comel seperti korang ke pejabat.)  Ini satu kecuaian tanggung jawab yang besar kerana Islam memberi amah kepada isteri supaya memberi tumpuan kepada suami sepenuhnya dari segi keprluan nafkah batin.
3.      Tidak mahu melayan kehendak/ keinginan suami (suami teringin nak korang pakai itu ini korang buat dek je, so dia pun cari la yang boleh ikut selera dia ).Tidak menyediakan keperluannya.  Kesibukan bekerja menyebabkan kita tidak sempat untuk menyediakan keperluan harian seperti makan minumnya. Apabila pasangan asyik makan di luar pastinya dia akan bertemu dengan ramai orang dan mungkin ada antaranya yang berkenan di hati. Jadi jangan salahkan suami jika dia bersikap curang di belakang anda.
4.       Sukar beri layanan seks.  Seks menjadi keutamaan dalam hidup seorang lelaki. Jadi biar penat mana sekalipun jangan sesekali menolak pelawaannya untuk melakukan seks. Lakukan dalam keadaan ekspres dan yang penting memuaskan kehendaknya. Jika anda boleh beri lebih daripada itu pastinya memberi kebahagiaan buat suami anda..
5.      Melakukannya seperti orang suruhan.  Lelaki juga tidak gemar jika pasangan memarahi mereka sesuka hati ataupun di khalayak ramai. Jika ini berlaku seperti menjatuhkan maruah mereka sahaja. Jangan anda bersikap ‘queen control’ kerana lelaki tidak suka diperlakukan begitu. Mereka juga ada ego tersendiri dan hormatilah dia sebagai suami dan ketua keluarga.
6.      Amalkan gaya hidup social.  Ada di antara pasangan yang berkahwin mengamalkan gaya hidup sosial dengan tidak ambil peduli dengan siapa mereka berhubungan. Gaya hidup sebegini juga boleh menyebabkan pasangan curang, terutamanya suami kerana isteri tidak pernah ambil peduli dengan kehidupannya. Jika anda sayangi pasangan, elakkan daripada mengamalkan gaya hidup sebegini.
7.      Berpenampilan tidak menarik.  Suami juga tidak gemar jika melihat pasangannya dalam keadaan tidak berpenampilan menarik. Lebih-lebih lagi jika anda hanyalah suri rumah dan menjadikan kain batik serta baju lusuh sebagai pakaian harian. Apa kata walaupun tidak bekerja, anda mengubah penampilan yang lebih menarik dan kemas. Bak kata pepatah sedap mata memandang dan mungkin juga melihat penampilan baru membuatkan dia tidak sabar untuk mengajak berhubungan intim.
Kesimpulannya,  boleh la aku conclusion kan di mana sex tu sangat penting. jangan korang abaikan n buat tak tau je. selagi suami kita masih bernafsu tengok kita jaga la dia dengan sebaiknya.. sebab kalau suami dah takde hati nak tengok kita memang your're in trouble la beb! and korang memang dah terlambat so selamat menerima madu la ye.. hahaha.. choiiii ok now.. kalau korang rasa dia dah ada yang lain dari ciri-ciri yang tersebut.. masih belum terlambat untuk grab dia balik. jangan lepas kan pulak ye.. bukan senang nak kawin woiii...
Projek Memikat Suami Sekarang Jom jalankan PROJEK MEMIKAT SUAMI. Dear friends.... kenali la sebaik-baiknya suami korang.. jangan biarkan mereka menyesal, bosan , rasa wasted time, sedih dan tak bahagia hidup dengan kita. Mereka pasti mencemburui kawan-kawan mereka yang hidup lebih bahagia dari mereka walaupun tidak kaya. Jangan Abaikai mereka hanya kerana kita sibuk dengan rutin harian yang lain. kerana mereka juga perlukan perhatian kita. Itu penderaan namanya. kalau kita di tempat mereka, apa yang kita rasa? Here aku nak share beberapa tips yang bermanfaat untuk di praktikkan. untuk yang takde problem pun boleh guna jugak untuk memperkasakan lagi hubungan suami isteri.
Tips2 ni aku dapat dari pembacaan, pengalaman dan juga pemerhatian.kalau korang rasa tak betul sila ignore.
Iktiraf Kelelakian Suami -memahami hak dan kelebihan seorang suami -memahami ciri-ciri tersendiri suami -menjiwai watak kelelakian suami
-Bersangka baik pada suami –
Redha dengan kelemahan suami –
menghormati nilai hidup yang di pegang suami
-Akur kepada hak suami kepada isteri
-Sentiasa menggambarkan kata2 penghargaan kepada suami Jangan Leteri Suami
-berbincang bagi menyelesaikan masalah
 -sentiasa berfikiran positif -sentiasa bertenang dan bersabar
 -merapatkan jurang komunikasi dengan suami
 -menyelesaikan masalah dengan sistematik
 -berhati-hati menegur suami -marah pada benda yang betul sahaja. Fahami Perasaan Suami –
Sentiasa menjadi pendengar yang baik
 -sentiasa bersikap simpati pada perasaan suami
-jauhkan diri dari perlakuan yang tidak disukai suami
-sentiasa peka dengan perlakuan bukan lisan yang di lakukan suami
-sentiasa menghormati pilahn dan keputusan suami
-Jangan mencabar ataupun melawan kemarahan suami Berbincanglah Dengan Suami
-berusaha memahami suami semasa berbincang -jangan membuat kritikan ataupun tuduhan semasa berbincang
-Jangan memandai2 membuat keputusan sebelum berbincang dengan suami
-memberikan tindak balas yang sesuai semasa berbincang serta mampu menyumbangkan idea yang bernas.
 Hiasilah Diri buat Suami -menjaga kesihatan fizikal dan mental -menghias diri dengan ahklak yang mulia -sentiasa membersihkan diri -Jaga penampilan -mengubah tabiat makan dan menu harian. Pastikan menu harian yang diambil yang berkhasiat dan seimbang.
 Lemah- Lembut Dengan Suami -Jangan membantah suami dengan menunjukan cara yang tidak sopan -tangani masalah dengan tenang dan bertoleransi dengan suami
 -Semasa melayan suami lakukan dengan penuh tertib bersopan dan wajah yang manis. -sentiasalah bergurau senda dengan suami untuk menambahkan kemesraan
-panggil lah suami dengan panggilan yang manja. -sentiasa lah mengucapkan terima kasih kepada suami diatas apa jua kebaikkan yang ditunjukkan.
Hargailah Pemberian Suami -Menerima pemberian suami dengan penuh kesyukuran, minat dan bangga -mengucapkan termia kasih dengan iklas dan dengan wajah yang gembira -sekiranya pemberian suami tidak menepati citarasa anda jangan mengkritik pemberian itu -jangan terlalu memikirkan nilai zahir pemberian itu sebaliknya hargailah nilai ingatan dan kasih sayang suami. -setiap kali memakai barang pemberian suami jangan lupa memuji n memuji kebaikkan suami. -menjaga dan menghargai barang pemberian suami dengan baik. tunjukkan rasa bangga.
Jagalah makan Minum Suami -sesekali ubahlah menu harian dengan mencuba resipi baru -sambut la kepulangan suami dengan minuman. -menghidangkan menu sihat dan makanan seimbang.
Jagalah Pakaian Suami -Sediakan pakaian suami yang lengkap bergosok setiap hari -meneliti kekemasan pakaian suami sebelum keluar rumah -sesekali belikan suami pakaian baru
Sembunyikan Kepintaran dan Kelebihan mu di hadapan Suami -berhati-hati sebelum mengeluarkan pendapat -meminta pendapat suami sebelum melakukan sesuatu -jangan mengkritik dan merendahkan pendapat suami -mengiktiraf kepimpinan suami -bersikap suka beralah dengan suami -jangan bongkak dan sombong dengan kejayaan diri.
Jangan Membuang Masa -menetapkan satu polisi masa untuk diri sendiri -menggunakan waktu terluang bermesra dengan anak-anak dan suami
.
Jangan Banyak Kerenah -jangan suke membesarkan sesuatu isu -sentiasa muhasabah diri -bersabar dan pandai menyesuaikan diri dengan kelemahan orang lain Patuh/Taat Suami -sentiasa insaf dan akur bahawasanya Allah menjadikan lelaki itu pemimpin kepada wanita -berusaha n ikhlas melayan suami -patuh dan akur dengan suruhan suami selagi tidak menyipang dari ajaran islam.
Jangan Cemburu Buta -Jangan mudah terpengaruh dengan hasutan dan aduan orang -menjauhkan prasangka buruk dan perasaan negatif -bersabar dan berfikir sebelum bertindak -menanamkan kepercayaan dan keyakinan pada kejujuran suami
-jauhkan perkahwinan daripada pengaruh orang ke3 jangan membuat tuduhan melulu- berbincanglah Iktiraflah Kepimpinan Suami -sedar tentang kewajipan seorang isteri -jangan mementingkan diri sendiri -menghormati hak suami -sentiasa bersedia dan akur tentang kehendak suami -tetap patuh suami walaupun hati tersinggung -sentiasa mengagumi kebolehan suami.
 Permudahkan penglibatan sosial Suami -faham keperluan sosial setiap individu -berusaha mengenali kawan-kawan suami -jangan terlalu banyak bertanya tentang aktivit di luar rumah Jangan Boros -minta keizinan suami dahulu sebelum berbelanja -Jangan membazir pada benda yang tidak perlu -buat senarai dahulu
-Jangan berhutang Jangan Terlalu Mengawal -menghisab diri dan menilai semula keburukkan yang anda lakukan kepada suami -sentiasa memohon maaf kepada suami
-jangan terlalu mengawal suami hingga suami merasakan yang ada ini seorang penyibuk Berterus terang dan berkomunikasi lah dengan Suami
-jangan berfikir yang suami boleh memahami apa yang anda rasakan dan fikirkan -jangan menggunakan kata-kata kiasan atau sindiran bagi meluahkan rasa
-jangan memegang prinsip "bohong sunat' -menjaga perkataan dan nada suara semasa berbicara -menggunakan teknik komunikasi yang berkesan
Berjimat-Cermat - merancang perbelanjaan -berdisplin apabila berbelanja -mengenal pasti hirierki kepentingan perbelanjaan -jangan terlalu suka bershopping kerana suami cepat bosan -kretif menguruskan perbelanjaan keluarga satakat tu saja la yang dapat aku kongsikan. yang lain pandai-pandai korang la nak fikir.. but this is the fact yang aku rasa ramai lupa atau terlepas pandang.
Bila dah kawin kita lupa how to keep our marriage to be more and more happiness. Sepatutnya apabila usia perkahwinan semakin meningkat kita semakin bahagia kerana kita dah banyak belajar n semakin memahami pasangan.
 Sentiasa berdoa agar perkahwinan yang di bina kekal bahagia hingga ke syurga ,
sekian.. renung renungkan dan selamat bermuhasabah..
Wallahualam

1 ulasan:

waffa berkata...

Salam...
Sy dh 45 tahun. Berkahwin sudah 23 tahun dengan abang sepupu saya. Alhamdulillah, syukur kerana kami masih bersama dan bahagia dengan 10 orang anak.
Biasalah, lelaki memang agak nakal manakala si isteri cepat cemburu. Sy menghadapi masalah yg sama. Tp suatu hari sy tersembang perkara ini dengan seorang nenek. Dia menyuruh sy berlapang dada, suami adalah pinjaman Allah swt. Hatinya boleh berubah. Nenek yg berusia 83 tp punya wajah yg bersih dan senyuman manis ini menyuruh sy anggap diri sy sbgai hamba sahaya atau gundik kpd suami, insyaallah, katanya suami tak mencari yg lain.
Sy mencubanya. Bila suamiku tanya knapa x check phone, x siasat itu ini..sy cakap yg sy dah xkisah. Sy beritahu dia hanyalah pinjaman, kalau dh xsayangkan sy, sy ada Allah. Cinta kpd Allah lebih membahagiakan. Sy juga up grade layanan seolah-olah sy gundiknya...bermula dengan melaram di rumah, senyuman yg xputus, layanan makan minum sehinggalah atas katil. Sy goda suami setiap malam sehingga dia menyuarakan kerisauan jika sy ke pjbt, atau jika dia mati, apakah sy akn setia...
Sy kuat mnjaga badan, walaupun sudah beranak 10, termasuk yg gugur, sy mngandung 15 kali.Sy masih kelihatan awal 30an. Sy kawal nafsu makan tp sy xkawal nafsu seks apabila bersama suami, layanan bertenaga ibarat baru kahwin dulu. Alhamdulillah, hasil mengikut nasihat nenek itu, suami bertambah sayang dan menggilai sy. Mudah mudahan anda cuba petua ini. 1) jgn kawal sgt suami sbb dia cuma pinjaman (2) layanan isteri mesti first class seolah kita ni gundik dia yg haraaap sgt dia pilih kita sbgai kesayangan dia (3)berdoa agar kita bahagia, jgn putus harap,kalu suami xmo, Allah kan ada.
Owh....sy bukan surirumah. Sy bekerja, graduan, gaji 3 kaliganda suami...tp, bila sy smpai umah, sy senyum sapa suami cakap rindu kt dia. Pstu xbuka tudung lg, terus buat minuman utk dia. Hati sy hepi buat mcm tu sbb kan sy ni gundik hamba sahaya dia. Hmmm...kalu suami dh dpt layann mcm tu, isteri cantik(xlah cantik mcm artis) tp jaga badan xgelebeh gelebir, dok melentik lg, suami xnampak org lain...kalu ada pun, dia xsanggup nk kecilkn hati isteri, takut isteri beralih kasih...kalu dia buang isteri mcm tu, belum tentu yg baru walaupun muda dpt bg layann mcm raja.
Sy cuma niat nk share petua nenek td...nenek kebayan kot yek?.. suami prnah risau kot sy ada saka, siang hari lemah lembut manja gitu tp tiap malam jadi ganas..yap, every night i tunjuk minat even i xlarat sbb.kerja2 opis n anak2 banyak...hahaha...ok, semoga anda bahgia. Adios...